Bé!
Beatgitaren
Troep,
zei iedereen.
Puur antiek,
blijkt nu"
Films deze week
Nieuwe
expositie
gemeente
museum
I
m
:--i
k
fep J
isi
The
End
W
Sfeife
v
i
'4
Feike Asma geeft
concertcyclus
Theaterexperiment
opBroersveld
rss
Lé->:
SC
iUM
CH
f!
SI
DONDERDAG 31 MEI 1979
y
V I,
t
UK
.-■}-.
tyy.
fóvri
ii:?' 1
W:z\ *"•-!
fv-v.;'.-1
*- -4
llZil', i
-1
•4-5
jj|
ggïf;
ÈwM's
^pM
Paul en Theo lappen piano's op
fev'V
Kéééé
SC/VD/WW,
S
«V
ix
j> - -*
V» -t
V*
X
;',S
i'X.
H?'
i
y 'A -
Toonbeeld, een
wekelijkse pagina
vdI in.ormatie en
refiexie op kunst
en cultuur Ir» het
waterweggebied.
Reacties graag
vóór dinsdag, te-
ietoon 010-
3S2Q66.
Het mag weer.
Straatmuzikanten behoeven
voor de zomervakan tie
'een vergunning te hebben.
~)e commissaris van politie
heeft het zelf gezegd.
Vlaardïngen is zo beroerd
nog niet jegens het
alternatief
kunstenaarsvolkje. Maar
toch, nu het bericht er
weer de aandacht op
vestigt, een aardige
aanleiding tot boosheid.
Niet van wege het feit dat
iedereen die drie
accoorden kent ze nu op
straat ten gehore mag
brengen, maar dat andere.
Wat er in het
beleidsprogramma staat.
Dat daar nog steeds niets
van komt!
„Een actief kunst- en
cultuurbeleid dient erop
gericht te zijn kunstenaars
in de gelegenheid te stellen
kunst te maken en
tegelijkertijd de wegen aan
te geven om de kunst een
belangrijker plaats in de
sam enle ving te doen
innemen.
Me zus.
Kunstenaars. Ooit een
musicus zichzelf een
toonkunstenaar" horen
noemen De enige
kunstenaar die zich de titel
zonder gêne aan laat
leunen is de beeldend
kunstenaar. Wat niet wil
zeggen dat alles wat niet
met verf wordt gemaakt
geen kunst zou zijn. Een
„actief kunst-en
cultuurbeleid dien t dus
ook op de popmuziek
gericht te zijn.
Tijdens de
begrotingsbehandeling in
de Vlnardingse raad
merkte het PvdA-raadslid
Henn v Goedknegt op dat
behalve gevestigde
kunstuitingen ook „de
underground en dg
beatgitaren"meer steun
verdienden. Ze noemde
zelfs het woord subsidie.
En gelijk heeft ze. Een
overheid die de taak op
zich heeft genomen
„voorwaarden te scheppen
om kunst mogelijk te
maken", behoort
consequent te zijn. Dus
ook de popmuziek. Er zijn
genoeg ban djes in het
vlaardingse te vinden.
Maar tot nu toe is de enige
Steun waar de
popmuzikant op terug kan
vallen de steun, sociale
zaken dus. Gewoon een
beetje op straat gitaar
mogen spelen is niet
voldoende, wel een
aanleiding mevrouw
Goedknegt aan haar
uitspraken te herinneren.
uitspra
„Jc gaat op een kruk zitten, drukt met je vingers op
witte of zwarte toetsen en er komt geluid uit. Dan
speel je piano. Klaar. Niemand denkt er bij na boe
zo'n ding in elkaar zit. Theo en ik worden er af en
toe gek van".
Paul Belzer is aan het woord- Samen met Theo in 't
Hout kocht hij eind januari acht piano's, een tafelpia
no en een vleugel. Troep op het eerste gezicht. Rom
mel die bij verhuizingen meieen werd weggedaan en
bij het verhuisbedrijf was blijven staan. Het huisje
van Theo aan de Sommeldjjkscstraat 15 had nog wel
wat ruimte, dus de piano's werden twee aan twee op
geladen in de ijzeren hond en door de ijzige februari-
sneeuw naar de Gorzen gebracht.
ledereen verklaarde Paul en
Theo voor gek. Alleen Paul
wist iets van piano's. Hij
had drie-en-een-half jaar op
de muziekschool gezeten en
met groot gemak z'n drie
graden gehaald.
„Die jongen heeft talent"
werd er gezegd, en Pauls
moeder wilde haar zoon we!
naar het conservatorium stu
ren. Nu. vier maanden later,
staat Paul met een pannetje
smerig dampende lijm het
fineer van een anderhalve
eeuw oude vleugel te her-
stellen. Overal ligt gereed
schap, er staan lege jampot
jes met kleine rode viltjes,
overal ligt zaagsel en stof.
Bovenaan de trap zit een
drie weken oude lapjeskat te
miauwen. De stank schijnt
het beestje niet te benau
wen. Bij het raam staat een
vreemde platte piano met
een heleboel krullen. Oud,
dat ziet een kind. „Antiek",
zegt Paul. „De klep kan je
dichtklappen. Is het meteen
een tafel. Wist ik ook niet
hoor, toen ik dat ding hier
heen vervoerde." „Beethoven
zou er nog aan gegeten kun
nen hebben, lacht hij even
later.
Leken
„De dag nadat we de pia
no's hadden gekocht kwam
een kennis van ons langs,
een pianostemmer, ,Een ruï
ne', zei hij. Maar hij wilde
wel de tafelpiano kopen. Dat
hebben we niet gedaan,
want als die man het wil
kopen, heeft het toch waar
de", vertelt Theo. „Maar die
zelfde dag hebben we een
andere piano verkocht. Veel
te goedkoop, natuurlijk. We
kenden de prijzen en de
waarden er niet van. We
hadden geen idee van al dat
antiek. Toen zij'n we begon
nen met een Engelse
Schreuder-piano. Helemaal
uit elkaar gehaald, geschrapt
en hersteld waar het moge
lijk was
De vader van Paul is meu
belmaker. Was vijftien toen
hij begon, is nu vijfenzestig.
Heeft dus wel verstand van
hout. Hij begon met het op
knappen van een wortelno
ten piano. De vader van
Theo kwam eveneens een
handje toesteken. En voor
dat iemand er erg in had
was iedereen van 's morgens
vroeg tot 's avonds laat be
zig met de instrumenten.
„In het begin wilden we al
les zelf doen. Nu weten we
veel adresjes voor nieuw
binnenwerk, dus de snaren,
enzovoorts. Via Van Tol en
A rends, twee Rotterdamse
vaklui, kwamen we daar
achter. Aan meneer Arends
hebben we zoveel te danken.
Die man vertelt tenminste
wat. Technische dingen. Van
Tol werkt met paardemid-
deltjes, maar eigenlijk heb
je daar niets aan. Een piano
moet helemaal goed zijn",
begint Theo enthousiast.
Paul begint te lachen. „In
het begin hebben we zulke
blunders gemaakt Er kwam
een keer één of ander com
mercieel directeur met z'n
vriendin kijken naar een pi
ano. Maar ik verkoop geen
knollen voor citroenen, dus
ik begin die man te vertel
len wat er allemaal aan
Paul en Theo: ,,Die vleugel blijkt uit 1828 te stammen. Hij weegt ongeveer 350 kilo. Een heel gesjouw om hem weer uit
het raam te krijgen'
mankeert. Die man moest zo
vreselijk lachen. Die vond
dat ik helemaal niet kon
verkopen. Ja, het geluid was
goed, dus die man heeft
hem toch gekocht. Moet hij
zelf weten".
Muziekmuseum
..Heel langzaam kwamen we
er achter dat we best eens
goed spul in huis konden
hebben en Van Arends had
den we geleerd dat alles te
vervangen is als je er maar
de tijd voor neemt", vertelt
Paul.
„Toen zijn we maar eens
gaan kijken in hel muziek-
museum in Den Haag, Daar
hebben ze in de bibliotheek
boeken liggen waar alle pia
no's zijn geregistreerd. In
een piano staat een num
mer. Als je dat nummer op
zoekt, vind je alle gegevens.
Over de fabriek, hoe oud
het ding is en als de fabriek
nog bestaat kan je daar nog
meer gegevens opvragen. Er
blijken een heleboel fabriek,
jes te zijn gesloten in de
loop van de tijd. Die num
mers staan er dan niet in.
In die bibliotheek kwamen
we er achter dat de Collard
and Collardvleugel waar we
nu aan bezig zijn, uit 1823
stamt- In 1825 werden de
eerste ijzeren harpen ge
maakt In onze vleugel die
veertig centimeter langer is
dan de gewone vleugels zit
een harp met x'ier binten in
plaats van drie, In het
klankbord zitten twee hele
kleine scheurtjes en daar
zullen we nog wel lang aan
bezig zijn. Het klankbord is
heel belangrijk. Dat is de
zangbodem van hel instru
ment. In die vleugel staan
alle namen nog van de men
sen die voor de besnaringen,
het klankbord, de kast, dus
het hout en het binnenwerk
zorgden.
Theo: „Als je die vleugel
van binnen bekijkt, hoe
goed het ding eigenlijk nog
is, begrijp je met hoe ze te
genwoordig zo'n Vamaha-pi
ano durven bouwen. Rotdin
gen. Er worden al houten
onderdelen door plastic ver
vangen. Nu klinken ze nog
goed. maar hoe klinken ze
over een eeuw?"
Als alles is nagekeken, de
kapotte onderdelen zijn ver
vangen voor nieuwe (dat
kan een volledige besnaring
zijn), de kast is gerepareerd
of opnieuw gefineerd, stemt
Paul de piano door. „Dat is
een beetje te technisch om
uit te leggen. Dat gaat van
uit de a-sleutel met een
kwintencirkel en dan in oc
taven naar beneden en om
hoog". Staat de piano goed
en wel bij iemand thuis, dan
moet er een pianostemmer
aan te pas komen-
Zo blijkt een partij troep tot
een huis vol schitterende in
strumenten te zijn veranderd,
„We hehben ze allemaal al
weer verkocht. En dat was
wel nodig, waat we hadden
overal geld geleend en daar
komt ruzie van. Onze schul
den zijn we nu kwijl". Theo
vervolgt: „Voor al die onder
delen is er nog erg veel geld
nodig. Daarom werk ik een
dag per week bij een lorren-
bocr, kranten persen voor de
recycling".
„Ik zal nog wel meer ruzie
krijgen thuis", vertelt Paul
met een ernstig gezicht.
„Deze week zat ik alleen
met de poes en ik zei tegen
mezelf: .Paul, jongen, ga
eens zitten', Dal deed ik
toen. ,Paul', zei ik, .eigenlijk
heb je helemaal geen zin om
naar het conservatorium te
gaan. Je hebt helemaal geen
zin om jarenlang etudes te
studeren en dan pianist te
worden. Eigenlijk wil je ge
woon wat met piano's prut
sen en wnt rotzooien'. Dus
dat ga ik maar doen. Het
bevalt me best. Tussen al
die andere mislukte talenten
missen ze mij toch niet."
Het filma3nbod deze week.
ligt vooral in de amum?-
mentssfoer. Zowel in het
Maasluist1 Koningshof als
in Vliet/icht uit de aanpa
lende gemeente Maasland
wordt het seizoen afgeflo
ten met luchtige rolpren
ten. terwijl in Schiedam
de films alle m het teken
staan van de stnpmanjfes-
tatie
Butch Cassidj and the
Sundance Kid. vanavond
in het ontmoetingscentrum
Koningshof, Maassluis. De
legendarische film van Ge
orge Roy, in de hoofdrol
len Paul Newman, Robert
Red ford en Katharine
Ross. Aanvang acht uur 's
avonds, een kaartje kost
vier gulden
In de Schiedamse biosco
pen draaien eveneens van
af vandaag twee teken
films Zulks in het kader
van de stnpmanifestatie
die het katholieke arbei-
dersstadje nu al weer bij
na een maand teistert. Het
Passagetheater geeft tot
✓es juni Lucky Luke en de
Ballade van de Dal tons
Aanvang dagelijks om
twee uur "s middags. In ci
nema Bi o zaterdag en
woensdag eveneens om
twee uur Sjors en Sjimmy.
Tenslotte in Vlietzicht,
Huis ter Lucht, Maasland,
zes juni The Return of the
Pink Panther. Een zeer
vermakelijke film van Pe
ter Sellers en Cristopher
Piummer, een duo waar
voor de formule ]•*•!-10
wel heel duidelijk opgaat.
Zonder Piummer zou Sel
lers nergens zijn en omge
keerd. De uiteindelijke
film seen es zijn vaak al im
proviserend ontstaan, Be
halve in de Pink Panther-
films speelde Sellers in
Dr. Strange love en The
Mouse that roared. Aan
vang half negen 's avonds-
Peter Sellers zes juni in The Return of the Pink Panther;
Vlietzicht.
De hele junimaand is in het gemeentemuseum van Maas
sluis van expositie te zien van het werk van Gerard Wens-
ma en Alex Garcia. Wensma exposeert schilderijen en aqu
arellen, Alex Garcia bronsplastieken. Deze zaterdag wordt
de tentoonstelling geopend. De openingsuren: dinsdag tot
en met zondag van twee tot vijf, donderdagavond van ze
ven tot negen. Eerste Pinksterdag is het museum gesloten,
Tweede Pinksterdag echter kan het publiek weer wel te
recht, van twee tot vijf.
'0 Gerard Wensma, olieverf
0 Alex Garcia, bronsplastiek
The Phantom Orchestra.
Zondagavond komt het ge
zelschap naar café de Qui-
bus om daar het slotfeest
van de stripmanifestatie mu
zikale luister bij te zetten.
Het feest, toepasselijk tot
„stripbal" gedoopt, begint
half negen 's avonds, tweede
pinksterdag, de Quibus,
Schiedam.
Feike Asma begint zater
dag 2 juni een sene van
zeven concerten, die alle
plaats zullen vinden m de
Grote Kerk van Maas
sluis.
Deze zaterdag staan
op het programma wer
ken van Schuurman, Han
del. Bach. Bridge en Ren
ner; het concert wordt af
gesloten met enkele gees
telijke liederen in be
werking van Feike Asma
zelf. Aanvang van het
concert kwart over acht,
de toegang bedraagt vijf
gulden per persoon. CJP-
ers en 65-piussers betalen
dne gulden vijftig De
concerten zuilen om de
veertien dagen gegeven
worden In het verschiet
liggen ondermeer een
Bachherdenking en een
speciaal verzoekprogram
ma. Voor dat laatste pro
gramma kunnen tot 14
juli verzoeken worden in
gediend bij het secretari
aat van de orgelcommis
sie. "Willem Pijperplein 85.
Maassluis, ter attentie x*an
de heer Post.
Het Rotterdamse toneelge
zelschap Het Onafhanke
lijk Toneel heeft een nieu
we produktie. Salon des
Independents heet het
Schiedam is één van de
eerste steden die de p ro
tiuktie mag bekijken.
Donderdag, vnjdag en za
terdag. Tijdens de ope
ningstijden van de win
kels. Waarom de winkels?
Omdat daar het toneel
stuk over gaat Over de
winkel recht tegenover de
tent op het Broersveld
waar het Onafhankelijk
Toneel zich de genoemde
drie dagen genesteld
heeft
De voorstelling van
'het toneelgezelschap zal
louter bestaan uit „het
spiegelen" van de etalage
en het namaken van de
produkten die daar wor
den verkocht. De komst
van het Onafhankelijk
Toneel is een initiatief
van de Schiedamse Ge
meenschap en het Stede
lijk Museum.
s. "4
V-
f - '4 -
*1^ NS
l"-; 'Vv
,.C.
;W\i V*.
v i. -
nT'
1
V
éïfc
éVS,
I
«s-tf «ftp