tijd tot tijd links is it de bocht vliegen Van scheikun tot theoloog 99 99 nominee m0ef; Verhoef: s«: r 1 m VRIJDAG 21 SEPTEMBER 1979 SC/VD/WVV In Schoonrewoerd bij Leerdam werd Wim Verhoef in 1928 geboren. Groeide op in een sterk kerkgebon- den boerenmilïeu van strenge Gere formeerde Bonders. Volgde de HBS en ging in Utrecht scheikunde studeren. Hield dat een jaar vol. deed het oude staatsexamen Latijn/Grieks en startte in 1950 2ijn theologie studie, Was als student lid van de SSR, de protestants-christelijke gezelligheidsvereniging. Na zijn kandi daats-examen deed hij het^ zogenaamde kerkelijk examen, was vier maanden op een seminarie en liep vier maanden stage. Rondde dit in 1955 af en werd jeugdvicaris in Voorburg. Werd in 1960 beroepen in Hoenderloo op de Veluwe. Toevallig de plaats waar ré veilman Ottho Gerhard Heldring een eeuw geleden had gewerkt. Hoender loo vormde daardoor een eiland in de Veluwe, er werd daar duidelijk gewerkt in de traditie van het reveil; er was een krachtige sociale stroming. Na tien j'aar gewerkt te hebben in deze gemeente wilde hij vertrekken naar een gemeente aan de rand van de Ve luwe, Velp of zoiets. Het liep anders. Op een gegeven ogenblik kon hij kie zen uit Spijkemsse, Maassluis of Vlaar- dingen, allemaal nieuwbouw wijken. Het werd in 1970 Vlaardingen. Een maximale verandering. In pastoraal opzicht, maar ook qua bevolkingssa menstelling. Hij is getrouwd en heeft vier kinderen: drie jongens en een meisje. Op het eind van zijn Hoenderloose pe riode begon hij aan zijn doctoraal tneo- logie in Nijmegen. Krijgt college van een vroeger hervormd collega, Van der Linde, die nu priester is. Doet als hoofdvak oecumenica en als bijvak dogmatiek bij E. Schillebeeckx. Kreeg toen hij vijftig werd van zijn wijkge- meenie tweeeneenhalve week betaald studieverlof. Moet nog een tentamen doen en is dan klaar. Hij-is nu bezig met het afronden van zijn doctoraals criptie. Het onderwerp; „De charisma tische beweging, een theologische ver antwoording." door: Jan Geert Majoor foto's: Hans Gebuis Hij is de predikant van de hervormde Ieh- thus-gemeente in de Westwijk. Maar in de religieuze wandelgangen van Vlaardingen wordt hij de katholieke dominee genoemd. Overigens geen nietszeggende naamgeving. Hij zegt van zichzelf dat hij zich meer „pa rochie geestelijke" dan „rondtrekkend evan gelist" voelt In zijn kerk staat de avondmaalstafel centraal opgesteld. Hij is duidelijk liturgisch georiën teerd.In zijn gemeente is de frequentie van de avondmaalsvieringen behoorlijk toegenomen. „We staan gemiddeld op anderhalve keer per maand." Ter vergelijking: het protestants minimum, wat in veel gevallen tot maximum geworden is, staat op vier per jaar. De muur van zijn werkkamer geeft ïn symbolen een getrouw beeld van zijn veelzijdi ge religieuze belangstelling Wat vindt hij zelf van die benaming: de katholieke dominee. ..Ach, ja, ik geloof dat oecumenici- teit ook betekent dat je de eerste zestien eeuwen van de kerk se- rieus neemt. De kerkhervorming was pas in de zestiende eeuw. die y}.j' mag je niet al le zwaar inschatten ï-,' en al te beslissend zien. Ik heb natuurlijk alle begrip voor -{t de historische situatie waarin die ontstaan is en ik zal dan ook niet direct rooms katholiek worden, al vind ik wel dat dc kerk van de I'y?:: zestien eeuwen daarvoor geweldig v'P'X moet meespelen. Die kerk is altijd een wat meer ambtelijke en litur- gische kerk geweest. ;x Ik geloof niet dat je kunt zeg- gen dat er in de nieuwtesta- U mentische tijd of kort daarna oen protestantse kerkvorm is i'M:?: geweest. Dat moet je eerlijk erkennen. Ik dacht ook dat :vv f het bijna onontkoombaar is om te stellen dal de kerk van oor- sprong episcopaal is. direct na de apostelen. En dan zeg ik: de kerk heeft op zijn minst iedere week het avondmaal gevierd. Alleen door het protestantisme j Ij. is dc klad erin gekomen. Ik ijv..;: ben van mening dat dat din- gen 2ijn die je eerlijk moet er- ken non". Theorie en praktijk Als we praten over het in de prak tijk brengen van zijn (liturgische) ideeën vallen herhaaldelijk de ter men pastoraal verantwoord, wik ken en wegen, met de gemeente onderweg zijn en geen patroon op leggen. Hij is zeer voorzichtig, laat de veranderingen rustig wortel schieten en forceert niets. Hoe plaatst hij zichzelf binnen de her vormde kerk? „Kijk, ik zit eigenlijk zo'n beetje in het midden van de hervormde kerk. Dat kun je wel zeggen. En in dat midden zijn ontzettend veel mogelijkheden. Van tamelijk be houdend tot tamelijk progressief, van redelijk confessioneel tot zeer oecumenisch. In dat brede geheel van de hervormde kerk kan ik me best thuisvoelen. Daarnaast is het gewoon een feit dat er binnen de hervormde kerk een liturgische en katholicerende stroming is. Dat kan allemaal binnen de hervorm de traditie. Ik heb dan ook niet het gevoel overhoop te liggen met mijn kork." „Een vraag die ik me wel stel is bijvoorbeeld: wat is voor mij nou het eigene van de protestantse tra ditie? Ik vind dat ik mij die vraag ook altijd móet stellen. Ik heb be grip voor een heel stuk grote schoonmaak in de zestiende eeuw. De middeleeuwen waren inder daad in een aantal opzichten vast gelopen. Begrijp me goed, er zijn natuurlijk katholieke dingen die moeilijk voor mij zijn. De zaak van de Maria-verering, de exacte be voegdheden van de paus. Ik noem dat laatste precies zo, ik houd de deur naar een Petrus-ambt open. Misschien dat de paus van Rome dat Petrus-ambt bekleedt, maar mijns inziens moet het er dan wat anders uitzien dan het er nu uit ziet Maar goed, terug naar het ei gene van het protestantisme. De protestantse genadeleer, die vind ik uitermate wezenlijk. De genade staat voorop; God begint met de mens zoals die is, En in het besef van de laatste middel eeuwen was dat eigenlijk omge draaid; een mens moet er veel aan doen, wil hij de genade van God krijgen. Dat staat voor mij centraal, die radicale omkering van Luther en Calvijn. De gena de staat voorop. Alles is genade. Dat vind ik uitermate wezen lijk. Het is namelijk bevrijdend en fundamenteel menselijk; een mens moet weten dat hij door God aanvaard is zoals hij is. Zo tracht ik dat dan te vertalen. Maar nou moet ik aan de andere kant zeggen dat de theologische verschillen tussen katholieken en protestanten aangaande de genade op het ogenblik nauwelijks tegen stellend is." Politiek en kerk We raken aan het praten over het preken. Ik vraag hem of hij een planning heeft, elke keer een stap je verder gaat met zijn gemeente. Als je jarenlang voor een gemeen te preekt, kun je op een bepaald moment dingen bekend veronder stellen. Er ontstaat een verstand houding met een gemeente. Wordt er over zijn preken veel nage praat? „Nou, een planning, zo systema tisch zit het niet in elkaar, anders zou het een beetje cursorisch gaan lijken en dat is bepaald niet zo. Ik Uit de inrichting en versiering van de kerk blijkt zijn duidelijke liturgische belangstelling. De avondmaalstafel staat centraal opgesteld. „Ik ben meer een parochie geestelijke dan een rondtrek kend evangelist." denk zelf wel eens, dat ik te wei nig, zo in de loop van een jaar, de dingen op een rij zet. Maar er zit natuurlijk een ontwikkeling in. Je trekt samen op. Je hebt doorde weeks je kringwerk en je cateche- satie. Daar vang je vaak reacties op, je hoort wat ze niet of op een verkeerde manier begrepen heb ben. Of je vangt op hoe ze er met hun problemen op reageren. Dat verwerk ik natuurlijk allemaal. Niet dat het de volgende zondag nou precies in die vorm op hun bord ligt. maar er is op de2e ma nier toch sprake van een wissel werking tussen je gepreek en je doordeweekse werk, Natuurlijk merk ik ook wel dat er over be paalde preken gepraat wordt en vanzelfsprekend krijg ik wel eens commentaar, positief en vaak ook kritisch. Een politieke opmerking daar hoor je aitijd wal op. Dat kun je wel zeggen, ja. We namen het indertijd voor Aantjes op. Nou, dat was niet best Bij sommigen al thans, terwijl anderen laaiend en thousiast waren. Over de E.O. mag je niets zeggen. Voor mij is het een kwalijke onderneming. Maar goed, dat weten ze wel van me. Zelfs al doe je het op een hele voorzichtige manier, altijd krijg je gevoelighe den." Via Aantjes belanden we bij de christelijke politiek. Er zijn men sen die zeggen dat er geen plaats is voor een christelijke politieke par tij. Datje als christen socialist of li beraal kunt zijn en helemaal niet zo nodig lid hoeft te zijn van een christelijke partij, omdat het geen politieke richting is. „Laat ik voorop stellen dat Ik nog steeds ontzettend blij ben met de zogenaamde politieke doorbraak van de hervormde kerk na de tweede wereldoor log. Die politieke doorbraak ïs fundamenteel in de verzoening tussen christendom en socialis me. Ik praat nu dus over de groep Bus- kes. Daar sta ik nog steeds positief tegenover. Wat niet hoeft te bete kenen dat je het daarom altijd maar eens moet zijn met de prakti sche politiek van de PvdA en con sequent op die partij moet stem men. In principe heh ik dus een hele openheid naar die kant. Ik ben dan ook geen vervente CDA- man en heb dan ook op die partij niet consequent gestemd. Aantjes was voor mij wel een figuur die gestalte trachtte te geven aan evangelische politiek. Terwijl je daarnaast een hele hap van het CDA wel moet verdenken van een stuk liberalisme. Maar van de christelijke partijen vind ik het CDA de enige zinnige. .Die kleine rechtse christelijke partijen zie ik helemaal niet zitten. En binnen het CDA voel ik m«_ vs-U bet meest verwant met de oorspronke lijke anti-revolutionaire rebellen, de gedogend en." „Ik vind het een zondige kreet om te zeggen: geen politiek in de kerk. Maar dat ik nou zo'n uit gesproken politieke figuur ben, dat is niet waar. Ik moet van tijd tot tijd links uit de bocht vliegen, dat weten de mensen. Een jaar of vijf geleden heb ik mijn naam gegeven aan een actie tot verandering van de abortus wetgeving. Dat was een initiatief van de NVSH. Ik bedoelde met deze ondersteuning niet dat de ul- - tra-standpunten van de NVSH doorgevoerd moesten worden, maar wel dat er in verband met de wetgeving wat meer duidelijkheid zou moeten komen. Goed, daar bleken achteraf ook de Rooie Vrouwen aan mee te doen. Ieder een verdacht me er toen van dat ik bij de Rooie Vrouwen op schoot zat. Ja, zulke dingen heb ik dan. Het blijkt trouwens dat nu het CDA praktisch moet werken, ze het ook niet bij hei oude kunnen laten. En zolang ik, zij het niet al tijd even consequent, ook wel CDA stem, overigens met een be paalde mening daarover, houdt dat in dat ik een christelijke partij ook wel zie zitten." Dichterbij dan je denkt Zijn activiteiten voor de charisma tische beweging zijn talrijk. Natio naal en internationaal. Voor veel mensen is het een vrij zweverige, onduidelijke beweging, waarvan de gebedsgenezing vaak de meeste vraagtekens oproept. Hij gaat er even goed voor zitten. „Hoe meer je die beweging moet formuleren, hoe moeilijker het wordt." Zeer zorgvuldig steekt hij van wal. „Kijk, je kunt in allerlei theologi sche werken lezen dat de zoge naamde pneumatologie, dat is de leer aangaande de Heilige Geest, het stiefkind is van de theologie. Ik geloof ook dat je moet zeggen, of je dat nou leuk vindt of niet, dat er altijd een spanning is tussen de ontwikkeling van de theologie en de ontwikkeling van het geloofsle ven van een gemeente. Dat bete kent dan ook dal het gemiddelde zicht op het werk van de Heilige Geest ïn de kerk vrij gering is. Pinksteren is ook het minst duide lijke feest voor de christenen. Ik meen ook dat dat gepaard gaat met hiaten in de geloofsbeleving. De christelijke geloofsbeleving kan veel intensiever zijn, veel meer God-betrokken, als wc wat meer zicht zouden krijgen op het werk van de Heilige Geest. Ik bedoel dat niet in theoreti sche zin. Het is een zaak van gebed en overgave." „Het oorspronkelijke leven uit de Geest in de kerk is heel intensief geweest. Dat heeft zeker toch wel drie a vier eeuwen geduurd, ook al zijn tijdens die eeuwen de eerste dieptepunten al te constateren. Nou, die openheid voor de Geest brengt ook het oorspronkelijke zo genaamde charismatische leven van de kerk terug. Met charisma tisch leven bedoelen we het vol gende. Door de Heilige Geest zijn binnen de gemeente de gaven van de Geest. Je moet daarbij enerzijds aan hele gewone menselijke capa citeiten denken: het meefunctione- ren in het leven van de kerk en in het leven van de kerk naar de we reld toe, maar anderzijds aan de gaven of charismata, waarvan je zou kunnen zeggen dat ze meer een directe openbaring van" de Geest zijn: de glossolalïe (het bid den in tongentaai), het profetische en het vissionaire. Dat zijn dingen die allemaal dichterbij zijn dan je denkt, zodra je met een nieuwe o- penheid hei werk van de Geest ziet zitten. Nou ja, en dan moet je ook een wat beduimeld woord noemen als gebedsgenezing. Daar zijn ook een heleboel nare dingen om gebeurd. Ik probeer dat woord dan ook te vermijden. Wij spreken liever over de dienst der genezing of over het meer verwachtingsvol bidden voor een zieke. Ja, het zijn ook geen dingen waarbij je kunt zeggen: jongens, morgen gaan we aan gebedsgenezing doen, of zoiets. Ik geloof dat dit ook samenhangt met hele wezenlijke groeiproces sen in de gemeente. Je zou het ook kunnen samen vatten als een nieuwe, bewuste openheid voor de creativiteit van de Geest, Vanouds is de Geest in de kerk aangeroepen als de Scheppcr-Geesi: „veni cre ator spiritus". Nou, dat ïs het; het creatieve van de Geest." Charismatische gemeente De charismatische beweging is een sterk groeiende beweging. Het is in Nederland (nog) niet zo dat er net als in Amerika op bijeenkom sten tienduizenden mensen komen opdagen, maar de aanhang neemt toe. Ieder jaar is er in Nederland een vierdaagse conventie. Van he melvaartsdag tot de zondag daar op. Drie jaar geleden is men er in Nederland mee hegonnen. Toen 350 deelnemers, dit jaar 60G deel nemers en 2Q0 mensen die wel wilden komen, maar geen plaatsen konden krijgen. Hij omschrijft deze toename als „inspirerend en enthousiast-makend". De vraag is of zijn charismatische belangstel ling ook op den duur zal uitmon den in een charismatische ge meente in Vlaardingen. „Ja", hij gaat verzitten, denkt diep na en kijkt me vertwijfeld aan, „dat antwoord luistert natuurlijk geweldig nauw. Wat jij zegt, een charismatische gemeente, klinkt wat geforceerd. Kijk, ik zie de charismatische beweging, waar ik zelf eigenlijk al 25 jaar geleden mee begonnen ben. als een eenzij dige beweging. Wij zijn niet heel de kerk. Wij willen een inbreng in het geheel. Met name in Neder land doen we dat met een geweldi ge oecumenische openheid. Op de conventies hebben we altijd een mixture van protestanten en ka tholieken. Het leuke dit jaar was dat we ook een arts hadden in het kader van de gen ezings-probl erna- tjek. Dus we proberen die open heid te hebben; theologisch, oecu menisch en dus ook medisch. Ik dacht dat we dat ook eerlijk zeg gen. In tegenstelling tot de Pinkster- groepen, die eigenlijk vinden dat zij de meest zuivere vorm van kerk-zijn hebben, zeggen wij: wij zijn een onderdeel van het geheel. Maar we hebben ei genlijk hetzelfde verhaal te ver- tellen als die Pinkstergroepen. De belangrijkste vraag is dan ook: hoe kun je de charismati sche boodschap met die aspecten van het evangelie integreren in het bestaande kerkelijk leven, zonder dat er breukvlakken ont staan. Er mogen natuurlijk wel eens spanningen zijn, maar geen breuk. Ik geloof dat we op het ogenblik met de stand van zaken van de Nederlandse charismatische bewe ging bepaald met aan zo'n breuk toezijn. Het is .eerder zo dat we naar een grotere integratie toe groeien." „Ik had het over 25 jaar geleden. Die eerste periode wordt voor een groot gedeelte toch beheerst door Pinksterachtige groepjes, mensen die tegelijk hun eigen kerk trouw bleven. Maar hoe die integratie in zijn werk moest gaan. daar hadden we weinig zicht op. We waren wel van goede wil, maar het lukte alle maal niet zo erg. Misschien moetje ook zeggen dat de openheid van de kerk toen veel minder was, we waren veel meer verdacht. Ik denk ook dat we in ons denken veel verder moesten komen. Ant woorden vinden op vragen als: hoe liggen de verbanden tussen de vernieuwing door de Geest en bij voorbeeld dc doop, de belijdenis en het avondmaal- Hoe ligger, de ver banden tussen deze beleving van het geloof en laten we zeggen, de mystieke traditie van de kerk. Of om het een beetje hervormd te zeggen: de bevindelijke traditie. Nou, ik geloof dat we daar de laat ste tien jaar veel meer over nage dacht hebben. En je ziet het ook hier weer: een soort wisselwerking tussen theologie en gemeente. En zoals de situatie hier is. Er is een charismatische groep in de ge meente. Een groep gewone ge meenteleden, die verder ook in de gemeente actief zijn. Maar waar van ik zeg, en eerlijk gezegd is dat dc praktijk ook. je moet hier niet als een loslopende charismatische evangelist bezig zijn. maar je moet gewoon je kerkelijk werk doen. En ik geloof toch dat er in wer- zen een soort eenheid is tussen de charismatische geloofsbele ving en. Iaat ik zeggen, de ge loofsbeleving bij een avond maalsviering. Het gaat name lijk fn beide gevallen om een nogal realistisch ontmoetïngsge- beuren tussen gelovigen en God, of je nou bij een avondmaalsvie ring Jezus Christus zegt, of in de charismatische beweging de Heilige Geest, dat maakt na tuurlijk weinig uit". Tegenstrijdig figuur Hij reageert wat lacherig op de vraag of hij gezien zijn charismati sche en liturgische opvattingen toch niet een tegenstrijdige figuur is binnen de hervormde kerk. „Ja. ja, dat komtik vind mezelf trouwens geen tegenstrijdige fi guur, maar dat is een van die gek ke dingen omdat men de cha rismatische beweging ziet vanuit de traditie van de Pinksterbewe ging en allerlei opwekkingsbewe gingen. Kijk, feitelijk Ls dat na tuurlijk ook wel zo, die verbanden zijn er, maar dat zijn allemaal zeer „laagkerkelijke" stromingen. De vraag is; hoe komt iemand die daarmee bezig is in Nederland, en in mijn studententijd was dat ook wel zo, nou tot een „hoogkerkelij ke" liturgie? Wij redeneren anders en zeggen: kijk naar de anglikaan- se kerk, daar is laagkerkeiijk wat wij in Nederland hoogkerkelijk noemen!" „Het was al in een vrij vroeg stadi um, toen ik over deze dingen ging nadenken, dat ik al wat katholice- rende tendenties ontmoette. Dit realisme van de Heilige Geest bleek, naar mijn gevoel, ook heel sterk verwant met het sacramen tele realisme en het liturgisch rea lisme. Daar was ik me nog niet zo erg bewusi van, maar toen ik afge studeerd was, ben ik begonnen met jeugdwerk in Voorburg en daar haden de jeugddiensten een hoogliturgische vorm. Onder inspi ratie van Elderenbosch, die nu in de Bergkerk in Amersfoort al vele jaren een van de duidelijke liturgi sche proefpolders in de hervormde kerk is. En toen dacht Ik. heel praktisch, maar nog niet erg theologisch, wat is er nou beter als tegen wicht tegen glossolalïe dan li turgie. Die praktische situatie heb ïk maar zo gehouden, hoe wel er, wat je altijd hebt, druk op me uitgeoefend werd om de diensten wat minder liturgisch te maken. Maar ik vond dat ik dat niet moest doen. Nou, die praktische stap heeft zich theologisch verdiept Mijn visie werd wel heel erg bevestigd door het feit dat 20 rond 1960 in Enge land en Amerika bleek dat de cha rismatische beweging, die toen overigens die naam nog niet had, allereerst in de anglikaanse kerk op gang kwam en later pas in de andere protestantse kerken. Dat bevestigde natuurlijk heel sterk mijn eigen aanvoelen in die rich ting. En een tweede verassing was natuurlijk dat het een jaar of tien geleden in de katholieke kerk ge weldig op gang kwam. Ik geloof namelijk dat er in de traditionele kerken een heleboel bijbels er fgoed zit wat bedolven is geweest, maar dat je in wezen, als je op een nieuwtestamentische manier het werk van de Heilige Geest gaat verstaan, laat zien dat juist de ker ken met een ongebroken histori sche traditie meer bewaard heb ben dan de specifiek protestantse kerken," Anglikaanse kerk „Ze zeggen wel eens tegen mij: je zou misschien beter ïn de ang likaanse kerk passen dan in de hervomde kerk. Omdat, en dat is wel waar. als je een kerk zoekt die het meest het pakket van mijn ideetjes bevat, je mis schien moet zeggen dat dat In derdaad de anglikaanse kerk is.' Hij heeft niet de specifieke roomse moeilijkheden van de paus en Ma ria, maar heeft wel de ongebroken traditie en de liturgie. En, natuur lijk, de grote charismatische moge lijkheden en de oecumeniciteit. De anglikanen vinden zichzelf ook een brugkerk tussen het katholi cisme en protestantisme. Een hal ve eeuw geleden ging dan iemand om principiële gronden over naar zo'n kerk, maar dat doen we te genwoordig niet meer. Ik heb er trouwens ook geen behoefte aan".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1979 | | pagina 5