m Cultuur deze week beeld Pasolini bij Rood Vlaardingen Amerikaanse lappenkleden Mime in B'bwana Zondagavond in Quibus Liedjes van Liedewey: puntgaaf cabaret Jan Rebel exposeertGeschilderd ballet" MS ^^KPËILdAG 1 NOVEMBER 1979 SC/VD/WW Een wekelijkse pagina vol in formatie over kunst en cul tuur en de re gio. Reakties graag voor dinsdag. Tele foon: 010- Zij liep niet. zij paradeerde Zij at niet, zij dineerde Zij sprak niet. zij converseerde Jammergenoeg stierf zij niet z/j crepeerde. Een korte, scherpe sketch uit het programma van de Utrechtse cabaretgroep Lied jes van Liedewey. Zondaga vond treedt het gezelschap op in het Schiedamse café De Quibus. Liedewey. om de groep zo maar kortheidshalve aan te duiden, bestaat uit Bernd de Jongh, Jeroen Bos, Pieter de Haan en Jessica Reith. Als regisseuse treedt sinds kort op Edith Cohen. De groep; als zodanig is trou wens pas' een half jaar bij el kaar. Aan succes heeft het hen tot nu toe niet ontbroken.. Lie-' dewey maakt een weliswaar conventioneel, maar uiterst degelijk cabaret. Het zwaarte punt van hun optreden wórdt gevormd door de liedjes. Chansonachtige schijnbaar, vriendelijke muziek. Maar het venijn zit hem in de teksten. Voor het merendeel afkomstig uit de pen van Bernd de Jongh. :.>Cr" Veel van de liedjes en sketches zijn opgebouwd volgens het recept zoals we dat, in de woordspelingen hierboven kunnen herkennen. Eeri ogen schijnlijk vredig tafereeltje dat rustig voortkabbelt totdat het plotseling eindigt in een rauw en absurd einde. Zoals in het liedje „Blonde Marie'de hei melijke minnaar orh de aan dacht van zijn aanbedene vraagt door een Kiezelsteentje tegen haar ruit te gooien en haar daarbij dodelijk treft. Dat soort grappen. - Een half jaartje pas actief. Geen professionele ervaring. 'ctoor/v-Vv-.' Jan Hendrik Bakker Toch een amateurfestival, ge wonnen en door de selectie ge komen voor het Camerelten- festival. Jeroen Bos, 'de man die een gróót deel van de mu ziek voor zijn rekening neemt, op -de vraag of Liedewey streeft haar een duidelijke vorm: „Veel van wat we doen ont staat communitatieL; Bernd neemt zijn teksten mee en we gaan samen aan het werk. Nee, een bepaald genre stre- ven we nog niet na. We dóen niet aan bewuste gezichtsbepa ling;" Bernd: „We doen alles waar we achter slaan." Het afgelopen weekeinde gaf Liedewey tijdens de voorron den van het Cameretiënifesti- val een zeer verdienstelijk op treden ten beste: Wat vooral bewondering oogstte was hun vaktechnische beheersing. Puntgaaf cabaret,: Alzo: zondag 4 november, Qui bus, aanvang 21.30 uur. Hij zit nog steeds vol beweging en ondanks zijn €5 jaren wordt elke bewering of uitleg tijdens het gesprek door hem geïllustreerd met een vloeiende reeks gebaren. Duidelijk uit het ballet afkomstig. Vanaf 2 november heeft hij een expo sitie van schilderijen. Schilderkunst en ballet. Een wereld van verschil? Niet voor Jan Rebel. „Het zijn alletwee beeldende kunsten. Dus daar heb je de lijn/ Dè uitbeelding. En wat je in de dans met gebaren doet, de expressie van emotie, is in de schilderkunst de kleur. En als je uitgaat van het kunst maken zijn er nog meer verge lijkingen mogelijk Lopen er duidelijk paralellen." ..Vraag aan een schilder: iaat je kunst eens zien? En hij zal wijzen naar het doek. Voor een danser is dat anders. Die heeft zijn lichaam als instru ment. Als een danser zegt: hier heb je mijn kunst, komt hij naar voren en toont zijn li chaam. maakt bewegingen. Als je een schilder, die bezig is met een schilderij, vergelijkt met een danser, dan zijn er pa ralellen. Ook een schilder zoekt zijn eigen ritme." ..Geschilderd ballet" heeft Jan Rebel, die nu al weer acht jaar in Maassluis als balletleraar werkzaam is, zijn expositie ge noemd. Van 2 tot 10 november in de Maaslandse Rozenhof. Rebels oud-scapinocollega Hans Snoek opent vrijdaga vond de tentoonstelling. Niet statisch Het is enigszins verwonderlijk te vernemer, dat Rebel zijn ar tistieke loopbaan als kunst schilder begon. Al zijn huidige schilderijen lijken immers van het fenomeen ballet afgeleid. Toch is het zo. Na de Acadc- _mie voor Beeldende Kunsten in Den Haag ging hij het res tauratievak in. Pas in die tijd groeide zijn 'hobby ballet ver vaarlijk uit en vond er een omkering plaats. Hobby dans werd beroep, beroep schilde ren werd hobby. Jan Rebel kwam als één van de pioniers bij het Scapinoballet terecht. Hoewel hij zijn schilderhobby steeds met plezier heeft onder houden is hij zich pas weer de laatste jaren, na zijn terugkeer uit Australië, serieus op verf en doek toe gaan leggen. „Het schilderen is voor mij als kunst, als expressie tijdenlang niet belangrijk geweest. Totdat ik bewust beweging ben gaan bestuderen. Ik ontdekte dal schilderen, dansen en tekenen dichterbij elkaar liggen dan je dénkt. Nee. zodra je concreet, literair en materialistisch denkt liggen ze 'mijlen ver uit elkaar. Maar ik denk geeste lijk. In geestelijk opzicht lig gen ze dicht "bij elkaar." Rebel heeft zijn tekenvaardig heid wel altijdgebruikt om zijn danspupillen de essentie van belangrijke dansbewegin gen te laten zien. Als didac tisch materiaal dus. Vandaar uit ontwikkelde hij zich ver der. Werd een schilder van de beweging. „Zogauw het sta tisch wordt, kan ik het niet. Portretten worden dode din gen bij mij. Ik kan het niet. Ik kan niet domweg tekenen, ik moet ruimtelijk tekenen." En wie Rebel bezig ziet. be grijpt waarom. Hij staait-aehter zijn schetsvei zoals een diri gent voor het orkest Met een door' -/HS Jan Hendrik Bakker Jan Rebel...ik móet ruimtelijk tekenen- uiterste aan lichamelijke con centratie probeert hij motori sche, vloeiende bewegingen om te zetten in iets anders. In lijnen. Om daarin de juiste spanning en het juiste.ritme te leggen vergt oefening. Want ze moeten in één keer óp het papier komen. De ruimtelijke beweging van het lichamelijke, gebaar moet in het platte vlak! worden overgebracht. Veel van zijn schilderijen be schouwt Rebel zelf als niet meer dan. oefeningen daartoe. Maar er is één doek waarin hij, naar hij zelf zegt, bereikt heeft wat hij .wilde. „Univer sum" noemde hij het. Dat schilderij zal ongetwijfeld in de Maaslandse Rozenhof aan wezig, zijn. De openingstijden van de ex positie: van dinsdag tot en met donderdag van 15.00 tót 17.00. uur en 's avonds van 19.00 tot 21.00 uur. Zatérdag-en zondag middag is de expositie te be zichtigen van 15.00 tot 17.00 uur. Jan Rebel zal tijdens de openingstijden van de tentoon stelling zelf aanwezig .zijn om een toelichting op zijn werk te geven.! Universum, Jan Rebel, olieverf film - passage schiedam; passage, o- peratie brass target (12 jaar), dagelijks 14.00,19.00 en 21.30 uur. - passage bio schiedam, heaven can wait (alle leeftijden), dage lijks 14.00, 19.00 en 21.30 uur behalve zaterdag-, zondag- en woensdagmiddag, op die mid dagen, 14.00 uur, jeugdvoor- steUihg, dik trom en het', cü>. kusi - rood vlaardingen, harmonie, schiedamseweg, 3november, 20.00 uur, pasolini: accatone. - cinetheek vlietzicht, maas land, huis ter lucht, 7 novem ber, 20.30 uur, de perfecte bankroof exposities - stedelijk museum schiedam, hoogstraat 112, tot 26 novem ber, expositie 80 jaar stedelijk museum, schilderijen van hen- ri; plaat, documentaire ten toonstelling günther wallraff, hedendaagse amerikaanse quilts (lappendekens), dage lijks van 10.00 tot 17.00 uur, zondag vanaf 12.30 uur. - artoteek vlaardingen, oostha- venkade 8, honk de vos. teke ningen en aquarellen, met ais onderwerp o.a. dè vlaardihger vaart, maandag t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur, vrij dagavond tot 21.00, zaterdag 10.00 tot 17.00. - galerie de duig vlaardingen, smalle havenstraat 13, vanaf 3 november, peter dumas, aqua rellen, donderdag 19.00 tol 21.00, vrijdag 14.00 tot 17.00 en zaterdag 13.00 tot 17.00 uur - gemeentemuseum maassluis, zuiddijk 16. tosca van de haak (plastieken) en hans sterk (aquarellen), dinsdag t/m zon dag 14.00 tot 17.00, donderdag avond 19.00 tot 21.00 uur. - amrobank vlaardingen, veer- plein, Venetië behouden, infor matieve expositie 'ondef auspi ciën van de unesco. - het zonnehuis vlaardingen, dillenburgsingel 5, dagelijks van 14.00 tot 20.00, leo /yan; vugietsen.•/;//-: - de rozenhof maasland, van 2 tot 10 november; van 15.00 tot 17.00 en van 19.00 tot 21.00 uur, schilderij-expositie jan re- belgeschilderd ballet. - permanente exposities verder in vlaardingen: archeoruimte (oosthavenkade 42), streekmu seum jan anderson (kethelwég 50) en visserijmuseum (west- havenkade 53/54); in maas sluis: nationaal sleepvaartmu- seum(hoogstraat 1) en ge meentemuseum (zuiddijk 16); in schiedam: coöperatiemu seum (kethelstraat 10) theater - de teerstoof schiedam, niéuwstraat 12, 2 en 3 novem ber, 20.15 uur, funhouse: fun- house, funhouse. - stadsgehoorzaal vlaardingen, 1 en 2 november, 20.00 uur, carrousel: musical maud, 3 no vember, 20.00 uur, toneelgroep oni en muziek henk govaarts, 6 november, 20.15 uur, ko ninklijke nederlandse schouw burg, thuis van hugo claus. - b'bwana vlaardingen, hofsin gel 12, 4 november; 21.30, mime van zvika fishzon en martin simek - quibus schiedam, lange ha ven, 4 november, 21.30, liedjes van liedewey (cabaret). - zaai irene schiedam, nieuwe haven 155, 7 november, 20.00 uur, toneelgroep diskus: ik heb niets gedaan (vormingsstuk over criminaliteit en politie) openpodiumtheater de kweekbak. hoek van holland, harmoniestraat 17. elke woensdagavond muziek - stadsgehoorzaal vlaardin gen,3 november, 20.00,toneel- en muziekavond met toneel groep oni en ensemble henk goVaert - grote kerk vlaardingen, iede re donderdag 12.45 tot 13.15; lunchconcert van vaste orga nist aad zoutendijk diversen - koningshof maassluis,/!, t/m 4 november/antiekbeurs, ope ningstijden: 1 en 2 nov. 19.00. tót'22,00 uur, 3 nov. 10.00 tot 17.00 uur, 4 november 13.30 tot 18.00 uur; Vier jaar geleden werd hij onder myste rieuze omstandigheden vermoord. Pier Paulo Pasolini. Rood Vlaardingen ver toont zaterdag 3 november, harmonie, 20.00 uur, zijn „Accatone". Entree: zes gulden, leden drie gulden. Zondagavond in het Vlaardingse - B'bwana, hoflaan 12, mime. Uitvoeren- i dé kunstenaars: Zvika Fishzon en Mar tin Simek. Mengeling van klassieke en clowneske mime. Gaat Vlaardingen •zijn cultureel leven beteren? Het schijnt. Aanvang: 21.30. WiïÊÊMmÊÊkZ-l Voor het eerst zijn in Ne derland lappendekens te aden van hedendaagse Amerikaanse „quiltma kers". In het stedelijk museum van Schiedam hangt werk van tien kunstenaars, die geïnspi reerd werden door een van Amerika's oudste tradities; het maken van lappendekens van door gestikt (quilted) katoen is een volkskunst, die in de negentiende eeuw tot bloei kwam. De methode, waarmee destijds de quilts werden gemaakt, was uit Europa komen overwaaien Maar hoewel het appliqueren en in elkaar zetten van lapjes, piece- of patchwork genoemd, min of meer copieën opleverde van wat in de oude wereld ge maakt werd, ontstond al gauw een ^American look" door een patroon van repeterende vier kanten met daarin steeds één geometrische figuur. Die stijl in lappenkleden werd door kunstenaars pas een jaar of acht geleden „ontdekt onge veer tegelijk met een expositie van oude lappenkleden in het stedelijk museum van Amster dam. Zij gingen ermee experi menteren en gaven er nieuwe impulsen aan. Naast het tradi tionele patchwork en applïqué maakten zij gebruik van nieu we materialen, vormen en technieken. Handgemaakt pa pier, batik én zeefdruk, pop art en colourfieldpainting be ïnvloedden de traditie. Elaborated tangram, 1976. Een lappenkleed van Michael Ja mes, de enige man onder de Amerikaanse kunltenaars in het Schiedamse museum. Katoen en katoenwatten werden met de hand aan elkaar gezet en doorgestikt.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1979 | | pagina 4