De buitenkant is
de binnenkant
A
te l
M'
Twee
Het nieuwe proza
:L; Him.
mem
s
fp&
M>{V«
■Ir*
4&<> S
■«dl!1
Viaardingers
in galerie/
Artoteek
'"U&ttyUtë?:''- C
AfnffiÈp"
jLJT
I
m*m m
m&Wji
mi
lymmm
■M
WtV cKA.lri"e.
#cpiW;£To?. 1
i I
l>i
donderdag
7 februari 1930
VD/SC/WW
>VL
.0
'4&A}
WX&M
i
Cultuur
deze week
film
- ozobleu maassluis,
pres. steynstr. 2. 8
februari, 21.00 uur.
claude feraldo:
themroc
- b'bwana vlaar
dingen, hoflaan. 10
februari, 21.30 uur,
drie korte neder-
Iandse filmpjes van
kees ostrum, rimco
haanstra en henk
meulman
qt? schiedam,
nieuwstraat 12, 8
februari, 21.00 uur,
twee amerikaanse
films, hospital en
highschool
exposities
stedeiijk museum
schiedam, hoog
straat 112, vanaf 26
januari, hans land
zaat, schilderijen,
tekeningen en gra
fiek, tevens over
zichtstentoonstel
ling van alle
schenkingen van
vrienden van het
stedelijk museum.
10.000 jaar wonen
in het maasmond-
gebied, opening 26
januari, 11.30 uur.
dagelijks van 10.00
tot 17.00 uur, zon
dags van 12.30 to
17.00 uur
- artoteek vlaar-
dingen, oosthaven-
kade 8, vanaf 8 ja
nuari, carla sparre-
boom en hans rik
ken, tekeningen en
hout- en textielre-
liéf, maandag t/m
vrijdag van 12.00
tot 17.00 uur, vrij
dagavond tot 21.00,
zaterdag 10.00 tot
17.00.
- galerie de duig
vlaardingen, smal
le havenstraat 13,
anneke kalden-
van buuren, kera
miek, en dik bos,
aquarellen, tot 26
januari, donderdag
19.00 tot 21.00, vrij
dag 14.00 tot 17.00
en zaterdag 13.00
tot 17.00 uur
- gemeentemuseum
maassluis, zuiddijk
16, vanaf 12 janua
ri, kartika, olie
verf, aquarellen en
litho's, dinsdag t/m
zondag 14.00 tot
17.00, donderdag
avond 19.00 tot
21.00 uur.
visserijmuseum
vlaardingen, west-
havenkade 53, van
af 9 november, ex
positie over het ne-
derlandse vissers
kind van 1860 tot
1920.
- permanente ex
posities verder in
vlaardingen; arche-
o ruimte (oostha-
venkade 42),
streekmuseum jan
anderson (kethel-
weg 50) en visserij-
museum {westha
ven kade 53/54); in
maassluis: natio
naal sleepvaartmu-
seum (hoogstraat 1)
en gemeentemu
seum (zuiddijk 16);
in schiedam; coöpe-
ratieinuseum (ke-
thelstraat 10)
theater
- de teerstoof schie
dam, - nieuwstraat
12, 8 en 9 februari,
21.00 uur, van san
ten, van santen en
van santen, nèt ca
baret, 9 februari
voorts olga de boer,
poppentheater olie
bol
stadsgehoorzaal
vlaardingen, 9 fe
bruari, 20.15 uur,
toneel, uit pure
liefde, met luc lutz,
simone rooskens en
jo de meyere, 15 fe
bruari toneelgroep
argus, moord in de
pastorie.
- b'bwana vlaar
dingen, hoflaan, 9
februari, 22.00 uur,
cabaret van 220
volt, try-out (zo
heet het program
ma dus),
muziek
- koningshof maas
sluis, uiverlaan 20,
9 februari, 20.15
uur, lustrumcon
cert van teleman-
nensemble, haydn,
telemann, vivaldi
en buns, met o.a.
maria huizinga, alt.
- ojc vlaardingen,
zomerstraat, 8 fe
bruari, 20.00 uur,
broke, 13 februari,
affection
- de quibus schie
dam, lange haven,
10 .februari, 21.30
uur, britse folk
groep bully wee.
- grote kerk vlaar
dingen, iedere don
derdag 12,45 tot
13.15, lunchconcert
van vaste organist
aad zoutendijk
Na bijna een half jaar lang
herkenbaar, pakkend werk
deze keer in de Vlaardingse
galerie/Artoteek weer eens
iets moeilijks. Carla Sparre-
boom en Hans Rikken,
twee uit Vlaardingen af
komstige kunstenaars, ex
poseren er vanaf vrijdag 8
februari tekeningen en re
liëfs. De overeenkomst tus
sen hun werk is een sterke
vormgevoel, dat vooral bij
Rikken tot de uiterste con
sequenties wordt doorge
dreven. Carla Sparreboom
heeft de vorm meer onder
geschikt gemaakt aan een
esthetisch, soms haast deco
ratief doel. Hun werk vult
elkaar mooi aan.
Het werk van Carla Sparre
boom (1945) bestaat uit een
aantal hout- en textiel reliëfs.
Ze heeft dezelfde belangstel
ling voor ordening en struc
tuur als haar mede-exposant,
zij het dat zij duidelijker ac
centen legt op kleur en rit
me; menselijke toevoegingen
aan een vormspel doet waar
Hans Rikken zijn handen op
zijn rug houdt. Carla Sparre
boom studeerde aan de Aca
demie voor Beeldende Kun
sten in Rotterdam. Exposities
had zij onder meer in het
Stedelijk Museum Schiedam,
de Rotterdamse Doelen en de
Stadsdoelen van Delft. Het
werk dat zij in de Artoteek
exposeert is een logisch ver
volg op haar eerdere artistie
ke bezigheden, lijnpatronen
met speelkaarten als basis
materiaal. Die lijnpatronen
heeft zij nu los gemaakt van
de speelkaarten om ze ver
volgens terug te laten keren
in nieuw materiaal; houtjes.
Aanvankelijk nog verbergt
ze de stokjes door ze in te
naaien in textiel, later echter
laat ze het hout steeds duide
lijker zichtbaar worden tot
dat het helemaal ontbloot is
en een belangrijk onderdeel
van het geheel zelf wordt De
door
Jan Hendrik Bakker
i Een houtrefliSf van Carla Sparreboom.
stokjes zijn voorzien van
kleine gekleurde ringetjes die
met elkaar een bewegelijk
patroon creëren.
Verrassende combi
natie
Ook Hans Rikken (1949) stu
deerde aan de academie voor
beeldende kunsten in Rotter
dam. Hij exposeerde onder
meer in de Rotterdamse Doe
len. Onlangs behaalde hij de
aanmoedigingsprijs van de
Kunststichting in deze stad.
Een tentoonstelling ter gele
genheid van dat feit is in
voorbereiding. Vanaf 1 maart
in Kunstzaal Zuid. Rikken,
net van de academie af, hik',
nu al precies te weven wat hij
wil. Uit zijn werk spreekt
een heel secure belangstel
ling voor wat genoemd zou
kunnen worden de innerlijke
logica van patronen en struc
turen. Een logica die haar ei
gen wetten en regels heeft
Hans Rikken probeert die
aan de oppervlakte te bren
gen: op het papier. Als uit
gangspunt daartoe diende
meestal één grondpatroon,
waarop variaties ontstonden.
Binnen zo'n serie echter blijft
het grondpatroon, het uit
gangspunt, steeds aanwezig,
niet concreet maar voelbaar,
zoals in een tweede of derde
stem de hoofdmelodie ook
door blijft klinken. Rikken
zelf heeft het over interfe
renties en schrikt niet terug
voor een flirtje met de grote
logicus Ludwjg Wittgenstein.
(Overigens is van Wittgen
stein bekend dat deze zich
ook ooit eens met vormpatro-
nen bezig hield bij het ont
werp van het huis voor zijn
zuster.)
Een gevaar dat Rikkens
werk bedreigt is het sterk ce
rebrale karakter ervan, te
formalistisch, te veel algebra.
En dat zou het ook zijn, wan
neer de andere component er
niet was: zijn fascinatie van
handschriften. De combinatie
van die twee elementen, het
streng wiskundige en iets zo
persoonlijks als een hand
schrift, is verrassend. Op de
tentoonstelling zullen tiental
len handbeschreven vellen te
zien zijn. Alle van een datum
voorzien en spontaan, zonder
maakwerk tot stand geko
men. Bijna steeds suggereren
zij een grote intimiteit Bitse
doorhalingen, gewichtige te
keningetjes, onderstrepingen,
enthousiaste pijlen enzo
voorts. De kijker heeft het
gevoel de privéstemming van
een dagboekschrijver te be
trappen. Maar wie de teksten
beter gaat bekijken om te
zien waar al die drukte op
slaat zal ontdekken dat de
woorden geen betekenis heb
ben. In zekere zin zijn zij
slechts de vorm van een
emotie, de inhoud ervan
blijft ons verborgen. De bui
tenkant is de binnenkant.
Maar wie zegt dat de vorm
van onze emoties, woede,
hartstocht, vertedering, mis
schien niet tegelijk de essen
tie daarvan is? Het is een
vraag die het werk van Rik
ken oproept.
Tijdens de opening van de
tentoonstelling zal Rikken
een performance houden die
vorm en taal verder tegen el
kaar uitspelen. Om het ver
rassingseffect niet te ver
knoeien geen verdere mede-
lingen daarover, maar leuk
wordt het wel.
'V;'!,-
t yt"
ft'.
Een wekelijkse
pagina vol in
formatie over
kunst en cultuur
uit de regio. Re
acties en be
richten graag
vóór dinsdag
12.00 uur.
WvAJ—V-VOVy— l/VWV^
\M~\ tA»TvJo ud
- UvA-v-v-v^ WWaj—
WV** -v*rv\A'V"\
UoCoJ I
trw-i
WV\ o-^ vVV-»*.
W':
vyu«- -
j e*»s_^J IwW
U>-kA<*A_. C.
-X
Een van de nonsense handschriften van Hans Rikken
/Z i- S
T(, 'J>\* "s&i
A
'2' Graffiti noemen de Amerikanen het, muurkunst zeggen
we hier. Muurkunst is in. En ach, of het nu kunst
of niet, die vraag laten we maar over aan de
mensen die er voor gestudeerd hebben. Maar
volkspoëzie op het grauwe beton van de
stadsvernieuwers, wat is daar eigenlijk
tegen? Onze fotograaf Ben Blümers
maakte een kleine selectie uit
het openbare proza dat de
steden Vlaardingen en
Schiedam te bieden
hebben. Al te dui
delijke pornogra
fie vermeed hij
daarbij echter
vanzelf
sprekend
-
*- jsft
wH
2.S\'
m.iI
I
I
i I