Dolf de Vries,
thuis
in liet
theater
De
schoon
heid
van het
vervai
CULTUUR
WEEK
Talenten-
jacht
voor
dichters
BEZIG MET
boeken
Funhouse
in
Teerstoof
SG krijgt
aparte
afdeling pop
donderdag ff™
21 februari 1980 "Til
VD/SC/WW Jyjj(
yh&ti/mf 'x/m/fi
^w/api/A/z/rn
In het kader van de komende boekenweek
organiseren de plaatselijke bibliotheken en
boekhandels een talentenjacht onder dich
ters uit de regio.
De wedstrijd kan beschouwd worden als
een voorselektie op het landelijke concours,
waarvan de finale door de NOS zal worden
uitgezonden.
Het regionale deel van de wedstrijd is be
stemd voor dichters die niet eerder in boek
vorm gepubliceerd hebben en afkomstig
zijn uit Vlaardingen, Schiedam of Maas
sluis.
Inzendingen moeten binnen zijn voor 15
maart bij Boekhuis Den Draak (Gedempte
Biersloot in Vlaardingen) of de gemeentebi
bliotheken van Vlaardingen en Maassluis.
Een naar verluidt deskundige jury zal de
beste" gedichten uitkiezen. De makers van
deze verzen zullen een uitnodiging ontvan
gen hun inzending tijdens een feestelijke
manifestatie op dinsdag 8 april publiekelijk
voor te dragen.
Wellicht zit er ook een klein boekje in.
M'
Een wekelijkse pagina vol
informatie over kunst en
cultuur uit de regio.
Reacties en berichten
graag vóór dinsdag 12.00
uur, naar het adres van
deze krant, postbus 110,
Vlaardingen
(t.a.v. J.H. Bakker),
tel. 010 - 352066.
Rob van Houtens
Funhouse is
misschien de
trouwste gast van
het Schiedamse
zoldertheater De
Teerstoof.
Vrijdag- en
zaterdagavond zijn
ze er weer.
Funhouse
Funhouse!
Aanvang 21.00 uur.
film
- ozobleu maassluis, pres.
steynslr. 2, 22 februari, 21.00
uur. heavy traffic (tekenfilm
in genre van fritz the cat)
- buurtcentrum de haven
vlaardingen, weeshuisplein.
23 februari, 21.00 uur, marly
fcldman. the last remake of
beau geste.
exposities
- stedelijk museum schiedam,
hoogstraat 112, vanaf 26 ja
nuari, hans landsaat, schilde
rijen, tekeningen en grafiek,
tevens overzichtstentoonstel
ling van alle schenkingen
van vrienden van het stede
lijk museum. 10.000 jaar wo
nen in het maasmondgebied.
opening 26 januari. 11.30 uur.
dagelijks van 10 00 tot 17.00
uur. zondags van 12.30 to
17.00 uur
- artoteek vlaardingen. oost
haven kade 8. vanaf 8 janua
ri, carla sparreboom en hans
rikken, tekeningen en hout
en textielreliöf. maandag t/m
vrijdag van 12.00 tot 17.00
uur, vrijdagavond tot 21.00,
zaterdag 10.00 tot 17.00.
- galerie de duig vlaardin
gen. smalle havenstraat 13,
anneke kalden- van buuren,
keramiek, en dik bos, aqua
rellen, tot 26 januari, donder
dag 19.00 tot 21.00, vrijdag
14.00 toi 17.00 en zaterdag
13.00 tot 17.00 uur
- gemeentemuseum maas
sluis, zuiddijk lö. vanaf 22
februari, historische tentoon
stelling, moeder en dochter
(maasland en maassluis)
dinsdag t/m zondag 14.00 tor
17.00, donderdagavond 19.00
tot 21.00 uur.
- holktndiagebouw vlaardin
gen, oosthavenkaae tot 23
februari, tekeningen van
joost roelofsz.. maandag t/m
vrijdag 10.00 tot 12.30 uur,
13.00 tot 18.00 uur, 19.00 tot
22.00 uur; zaterdag 10.00 tot
12.30 uur.
- het zonnehuis vlaardingen.
tot 29 februari, elke middag
van 14.00 tol 20.00 uur, schil
derijen van piet de goede.
- visscrijmuseum vlaardin
gen, westhavenkade 53. van
af 9 november, expositie
over het nederlandse vissers
kind van i860 tot 1920.
- permanente exposities ver
der in vlaardingen: archeo-
rui.nte (oosthavenkade 42),
streekmuseum jan anderson
(kethelweg 50) en visserijmu
seum (westhavenkade 53/54),
in maassluis: nationaal sleep-
vaartmuseum (hoogstraat I)
en gemeentemuseum (zuid-
dijk 16); in schiedam: coöpe
ratiemuseum (kethelstrnat
10)
theater
- passage theater schiedam.
22 februari, 20.15 uur, rotter-
damse toneelver. RZOD,
thee met sympathie.
- de teerstoof schiedam.
nieuwstraat 12. 22 en 23 fe
bruari. 21.00 uur, funhouse
met„funhouse funhouse". 23
februari. 14.30 uur, theater
nbbing, gezicht van ouwe
lappen.
- stadsgehoorzaal vlaardin
gen, 28 februari. 20.15 uur,
dolf de vries, we mogen niet
klagen..
muziek
- cjc vlaardingen. zomer
straat. 22 februari. 21.00 uur,
rock en blues van lois malo-
ne.
- b'bwana vlaardingen, ho-
flaan 12. 23 februari, 22.30,
jazz van het gijs hendriks qu
artet; 24 februari. 22.00 uur.
de huisband (met o.a. fred
piek. wim kerkhof en koos
pakvis.)
- quibus schiedam, lange ha
ven. 24 februari. 21.30 uur,
popgroep neonpark, jazzrock
- grote kerk vlaardingen, ie
dere donderdag 12.45 tot
13.15, lunchconcert van vaste
organist aad zoutendijk
- sociëteit q.t? schiedam.
nieuwstraat 12, 23 februari.
21.30 uur, scene uit Amster
dam met rock and rolL
.Stadsgehoorzaal Vlaardingen,
28 februari, Dolf de Vries, „We
mogen niet klagen". Met me
dewerking van Gerry Truppc
(muziek) cn Marie-Louise
Blaauw (belichting).
Dolf de
Vries... dit
program-
verdraagt
show.
„Ik hou niet van hokjes. Hier in
Nederland, één van de meest
vrije landen van de wereld, pro
beert iedereen zichzelf in een
korset te stoppen. Soms lijkt het
wel of we bang zijn voor onze
vrijheid en welvaart, of we niet
met onze verworvenheden om
weten te gaan. Je zou toch ver
wachten dat met het doorbreken
van zoveel tahoe's, tien jaar gele
den, in een rijk land waar zo veel
kan, vooroordelen en intolerantie
niet zo sterk meer zouden zijn,
maar nee..." Zijn uitgesproken af
keer van die hokjesgeest is wel
licht de reden geweest dat Dolf
de Vries in het verleden betrek
kelijk onbekend is gebleven.
Want acteur of cabaretier, schrij
ver of wereldreiziger, makkelijk
tc plaatsen is zo'n man niet.
Toch zit acteur Dolf de Vries
sinds 2ijn eerste solo-cabaretpro-
gramma „Het Luister Rijk" dui
delijk in de lift. De recensies over
zijn nieuwe programma zijn lo
vend, de „kijkdichtheid" in de
zaal is bijna verdubbeld en het
hoogtepunt naar Hollandse
maatstaven van roem nadert
in de vorm van een tv-be
werking van een van zijn boe
ken, „De Witte Leugen". Dolf de
Vries, de man die vooral bekend
is vanwege zijn reisverhalen over
Zuid-Amerika, gaat het minder
om het uiterlijke dan om wat
daar achter zit, de mens. En daar
is openheid voor nodig; tegen
over anderen, maar ook voor je
zelf, ten op 2ichte van alles ei
genlijk. Het betekent dat je kri
tiek moei kunnen verdragen èn
oplettend om je heen moet kijken
om kritiek te kunnen geven
waar dat nodig is en het goede te
waarderen. Duidelijk dat Dolf de
Vries zich zeer betrokken voelt
bij mensen en menselijke proble
men en eigenaardigheden.
Dat is dan ook een van zijn be
langrijkste overwegingen ge
weest om te breken met het ge
wone gangetje hier in Nederland
door Nancy Mac Gillavry
en wat nader te komen tot de
mensen die midden in de ontwik
kelingsvraagstukken zitten. De
twee jaar die hij als regisseur op
de Nederlandse Antillen door
bracht, waren een eerste stap in
die richting. „Tien jaar geleden
was ik nóg acteur bij de Haag-
sche Comedie. Donkere broek,
blazer, stropdas, alles afkeurend
wat niet in mijn normenpatroon
tje paste. Op een goed punt in
mijn carrière heb ik met dat alles
gebroken en ben weggegaan."
Daarna kwamen de reizen: Rus
land, Indonesië, Zuid-Amerika,
met het hele gezin in een kamp-
eerbus. Zulke tochten laten na
tuurlijk hun indrukken na, in de
vorm van een enkel souvenir uit
Java of Peru in de huiskamer,
maar vooral in het leven en het
werk van Dolf de Vries.
Verbazing
Ket leven als ontdekkingsreis;
Dolf de Vries; „Daar in Zuid-
Amerika krijg je een confrontatie
met de enorme tegenstellingen;
dat nummer over Argentinië
(„Argentina-democratie") had ik
nooit geschreven, nooit kunnen
schrijven, als ik er niet was ge
weest." Maar ook veel zaken uit
eigen land vinden in zijn werk
hun beslag. Misschien ziet hij de
dingen anders na terugkeer uit
zo'n andere wereld. In ieder ge
val is hij dikwijls verbaasd over
wat hij zo om zich heen bespeurt,
verbaasd en soms verontrust.
Hei is die verbazing die in de
eerste plaats de inspiratiebron
vormt voor de teksten van Dolf
de Vries' cabaretprogramma's;
bijvoorbeeld over het contrast
tussen „de grote blijheid in alle
ellende" in de arme landen, ter
wijl het hier kan gebeuren dat je
„een half uur in een luxueuze
villa op bezoek bent zonder iets
anders te horen dan geklaag."
Toch gaat het er Dolf de Vries
niet alleen om een kritische vin
ger op de wonde plekken te leg
gen. Cabaret is tenslotte meer
dan kritiek alleen, hoeveel ver
schillende opvattingen er ook
over deze theatervorm mogen be
staan. Zijn programma: stukjes
maatschappijbeeld, een vleugje
poëzie, humor, muziek, toneel
spel, kortom: allerlei toonaarden
in „We mogen niet klagen."
Geen show?
„Nee, dit programma verdraagt
geen show, het moet zo gewoon
mogelijk, want ik meen wat ik
zeg cn doe in dat programma; bo
vendien, wat ik wil is niet alleen
maar amuseren, niet alleen maar
shockeren (er valt trouwens niet
meer zoveel te shockeren, alles is
al op!), maar nuanceren, cn daar
past geen glitter bij. Het past
trouwens ook niet bij mij, hoewel
ik een beetje show wel geweldig
mooi vind, hoor." Het weglaten
van het showelement blijkt ook
noodzakelijk om die simpele, hui
selijke sfeer te scheppen, die een
betere band met het publiek tot
stand moet brengen. En dat laat
ste is erg belangrijk. Met de tele
visie heb je theater thuis, hoort
men wel eens zeggen; Dolf de
Vries wil daarentegen dat het pu
bliek zich bij hom in het theater
thuis voelt
Warmte
Samen met het publiek bezig zijn,
niet in de zin van meedóen, zoals
een paar jaar geleden nogal ,,in"
was, maar meeleven en meeden
ken, „Zodat het publiek zich af
gaat vragen: wat willen we nou
eigenlijk?, cn zo te activeren om
over een antwoord na te denken.
Ik vind het fijn als de mensen
zichzelf herkennen in mijn num
mers, als ze een reactie geven.
ook al is die negatief. Ik heb er
een nummer bij over een man
die altijd weg is. ook 's avonds,
die aan de vergaderziekte lijdt,
zijn vrouw alleen laat. Soms zie
je op dat moment iemand woe
dend de zaal uitlopen, maar ik
ben ook we! eens opgebeld door
een man die vertelde dat hij er
vreselijke ruzie met zijn vrouw
over had gehad, want het is
waar. meneer De Vries, het kan
best minder, zei hij. En dat vind
ik geweldig. Die man neemt de
moeite om mijn telefoonnummer
op te zoeken om me dat persoon
lijk te laten weten."
Menselijk contact, persoonlijke
warmte tussen mensen die open
tegenover elkaar durven te staan.
Daar blijkt het Dolf de Vries om
te gaan. Oog hebben voor de goe
de en voor de slechte dingen. Te
vreden durven zijn en te zeggen:
we mogen niet klagen.
Ondanks of misschien zelfs dank
zij het succes dat Dolf de Vries
met zijn recente programma be
haalt zijn er nog geen vastomlijn
de plannen voor de toekomst.
Dolf wil er alieen dit overkwjjt:
„Ik ben iemand die altijd in een
groeiproces verkeert en zal ver
keren. Van wat ik tien jaar gele
den deed en zei gaat het meren
deel nu niet meer op, ik voel mij
allerminst geschokt dat wat ik nu
doe. denk of zeg over tien jaar
misschien wezenlijk anders zal
zijn. Integendeel, ik verwacht
het.'
Aad Hofman, de expert van
het verval. Zijn aandacht
voor het détail wordt hoe
langer hoe maniakaler. Zoals
de afbladderende verf van de
oude deuren op dit schilderij.
Vanaf 22 februari is er in
galerie Mokum (O.Z.
Voorburgwal 334,
Amsterdam) een
tentoonstelling van zijn werk
te bezichtigen. Wat voor
Rijnmond burgers
waarschijnlijk echter
interessanter zijn zal is de
expositie die Hofman samen
met zijn Vlaardingse
stadsgenoot Dik Kats vanaf
28 maart in het
gemeentemuseum van
Maassluis zal houden.
Binnenkort zal aan de Schiedam
se Gemeenschap (SG) een afde
ling pop worden toegevoegd. De
SG dient daartoe een verzoek in
bij het college van B en W. Voor
lopig is voor de nieuwe afdeling
een bedrag van 8540 gulden uit
getrokken.
Ongeveer dertig Schiedamse pop
groepen zuilen zich bij de afde
ling aansluiten. Met het subsidie
bedrag zullen ondermeer de pop
krant Schïedammofoon en het
jaarlijkse festival, dat door de ge
zamenlijke popgroepen wordt ge
organiseerd, worden bekostigd.
Een van de eerste stappen, die de
nieuwe afdeling wil ondernemen,
is het gebrek aan oefenruimtes
voor popgroepen onder de aan
dacht van de gemeente brengen.
Al geruime tijd voerden de
Schiedamse popgroepen, vere
nigd in het overlegorgaan Popo-
vcrieg, actie om erkenning bij de
gemeente.
Onlangs voerde Popove-rleg actie
in de binnenstad om dit gebrek
onder de aandacht van de Schie
damse bevolking te brengen.
Enkele gesprekken tussen Popo-
verleg en de SG leidden tc! de
oprichting van de nieuwe afde
ling.