mm Familiebedrijf Geheim Huiskamergebeuren vrijdag, "fl 29 februari 1980 m VD/SC/WW *t?V-SC PI ateelbakkerij troonsv iris seling voor nageslacht De heer Van Dorst toont de tegel dia de Schoon- hovense plateel bakkerij uitbrengt ter gelegenheid van de komende troonswisseling blauw van de andere. Afhankelijk van de plaats in de oven kunnen er in een partij al nuanceverschil len voorkomen. Die temperatuur moet een zorgvuldig bewaard be drijfsgeheim blijven. „De oven is de beste schilder" is een veel ge bezigde kreet in deze industrie. Toen rond 1920 een Haagse aarde werkfabriek de poorten sloot was het de vader van de huidige direc teur, de heer N. R. Visser, die de modellen overnam en het bedrijf naar Schoonhoven bracht. Op 18 augustus 1920 begon de NV Pla teelbakkerij Schoonhoven de pro ductie aan de Wal. Een bakkerij en een kerk hadden daarvoor het veld moeten ruimen. Enkele steunpilaren van het Godshuis zijn nog terug te vinden in de be drijfsruimte. Een ruimte waar je kruip door, sluip door van de ene productiefase naar de volgende gevoerd wordt en waar je zonder geleide gemakkelijk kunt verdwa len. Vijftig mensen telt het be drijf, die soms wat verloren in die grote, stille ruimten werken aan een assortiment van zo'n kleine tweeduizend verschillende artike len. Voornamelijk siervoorwer pen, zoals vazen, tabakspotten en Beatrix. Dit alles omlijst door een terugkerend bladmotief met op de vier hoeken een appeltje van oranje. De tegel is uitgevoerd in de kleuren oranje en bruin. Aangepast dus aan de heersende kleuren in het Nederlandse inte rieur, want dit soort zaken is veel al toch een huiskamergebeuren. Daarnaast zal men een uitvoering in oranje-nassaublauw op de markt brengen. Honderd exem plaren zijn al gereed. De tegel zal over vier tot zes weken in de win kel liggen tegen een prijs van om en nabij de zes gulden. De concurrentie zit intussen even min stil. Een zich niet met name noemende firma biedt een Julia- nategel aan, Delftsblauw in hard houten lijst Het Gildehuis brengt een Wandbord Beatrix. Kunstate lier De Kruik probeert het zelfs met een combinatie van twee wandborden. Zij richten zich via advertenties in de dagbladen tot de particulier, schermend met een geringe oplage, aldus de markt af romend met pittige prijzen. De Plateelbakkerij Schoonhoven zoekt zijn afzetgebied niet zozeer onder particulieren als wel bij ge meenten, oranjeverenigingen en soortgelijke instellingen. Zij wor den aangeschreven en op het be staan van de herdenkingstegel ge attendeerd In de hoop dat zij de tegel inkopen om er de school jeugd mee te verblijden of aan hun relaties te schenken. Tussen idee en hardgebakken werkelijkheid ligt een heel proces, Voordat het ontwerp op de tegel kan worden overgebracht moet heel wat voorbereidend werk ge schieden. Dat overbrengen ge beurt volgens een zeefdrukprocé dé. Daartoe wordt op schaal een werktekening gemaakt die ver volgens op dia wordt gezet. Een stuk gaas wordt ingesmeerd met een bepaalde substantie. Tussen gaas en dia wordt een glazen plaat gelegd, waarna de dia gedurende enige seconden een lichtstoot ont vangt Het belichte gedeelte wordt hard. De lijnen die niet belicht worden blijven 2acht. Op deze manier wordt de lijntekening van de dia geprojecteerd op het gaas. Met een waterstraal wordt het ge heel schoon gespoten. Het krijgt nu de tijd om te drogen. Pas in dit stadium komt de tegel eraan te pas. De kant en klaar van een fa briek betrokken tegel wordt on der het gaas gelegd. Door met een rakel de verf door de mazen te drukken, het zogenaamde „scree nen", wordt de afbeelding op de tegel aangebracht. In het geval van de Oranjetegel tweemaal, vanwege de twee kleuren. Dit al les geschiedt met de hand. Slechts bij grote oplagen schakelt men een machine in. Vervolgens wordt de tegel met glazuur bespoten; poeder vermengd met water. Het water trekt in het oppervlak, de poeder bliift erop achter. Het pro- dukt is aan ovenklaar. In een aantal lagen worden zij opgesta peld tot een grote stefiage. Een mobiele, aan het plafond bevestig de oven, wordt eroverheen ge plaatst Het bakken geschiedt on der zeer hoge temperatuur Van Dorst; „De aardewerkindus trie is een geheimzinnige indu strie. Iedere fabriek heeft zijn ei gen temperatuurde. Dat is name lijk kleurbepalend." Het blauw van de ene fabriek is niet bet Wandborden worden op de schijf gedraaid Vervolgens worden zij precieus met de hand gedecoreerd Schoonhoven Op 31 januari van dit jaar maakte Koningin Juliana haar troonsafstand bekend. Na 30 april zal Hare Ma jesteit Koningin Beatrix heten. Even wennen. Maar veel be- bedrijven willen ons daar graag- een handje bij helpen. Op weinig koninklijke wijze soms zorgen t-shirts, buttons, wand borden, herinneringstegels, dukaten, mokken, glazen, lepel tjes en alle fraais wat men ongetwijfeld nog meer zal beden-, ken, ervoor dat we niet meer om deze belangrijke dag heen kunnen. Het Nederlandse bedrijfsleven heeft op grote schaal commercieel op dit gebeuren ingehaakt Zo ook de NV Plateelbakkerij Schoonhoven. Zij hebben een her denkingstegel in de strijd gewor pen. „Van oudsher staat het ko ningshuis bij dit bedrijf in hoog aanzien", verklaart de heer Van Dorst. Hij „doet van alles" binnen de onderneming, waaronder het verzorgen van de publiciteit. „Je wilt als bedrijf meeleven. Goed, het is natuurlijk een puur com mercieel iets", geeft hij toe, „maar dat is toch niet per definitie vies." Hij vindt tenminste dat de manier waarop onlangs in Tros-Aktua alle ondernemers in deze over één kam werden geschoren wat al te gortig. „Het wordt gewoon van je verwacht. Daarnaast zie ik het toch ook als een cultureel gebeu ren, wat je in een bepaalde vorm vastlegt voor het nageslacht Zijn grootste waarde moet het nog gaan krijgen." Bij eerdere gebeurtenissen rond het Koninklijk Huis bleef de Schoonhovense plateelbakkerij niet achter. Ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van Hare Majesteit bij voorbeeld bracht men vorig jaar eveneens een tegel uit Echter pas nadat verzoeken daarom waren binnen men. Deze keer heeft men niet op gewacht maar zelf initiatieven ontwikkeld. „Meteen toen het bij ons bekend was, heb ben wij er werk van gemaakt", vertelt de heer Van Dorst bij de koffie uit Delftsblauwe kopjes. „Om de verzamelaars te gerieven willen we daar een bepaalde lijn in gaan brengen. Daarom is deze tegel in dezelfde stijl uitgevoerd als die van vorig jaar. Bij toekom stige gelegenheden stellen we ons voor die lijn door te trekken." Het eindresultaat mag gezien wor den. Geen toeristisch prul, maar een verantwoord, stijlvol exem plaar. Gerrit Neven, een van de twee vaste ontwerpers van de aar dewerkfabriek, ontwierp een te gel van 15 bij 15 centimeter met in het middelpunt de profielen van de gaande en de komende Majes teit, onder één kroon gevangen. Daaronder de datum 30 april, ge flankeerd door de namen Jüliana wat dies meer zij. Verder wand borden en tegels. De grondstof wordt van elders gehaald. Slechts enkele simpele handelingen ma ken de klei geschikt voor ver werking. Arbeidsintensieve pro ducten waar geen machine aan te pas komt. Vazen, potten en plas tieken worden gegoten. Wandbor den op de schijf gedraaid. Pre cieus worden zij na het bakken met de hand gedecoreerd. Ten slotte vormen de relatiegeschen ken een niet onaanzienlijk deel van de productie. Telkens wan neer een handelsdelegatie bui tenslands gaat zijn de koffers ge vuld met Delftsblauw uit Schoon hoven. De verkoop van dit alles wordt geregeld aan de overkant van de straat De entree daar wordt ge sierd door een bescheiden plateau, waarop twee blauwe vazen, met in goud de letters P S. De plateel bakkerij is in de bijna zestig jaar van haar bestaan uitgegroeid tot een echt familiebedrijf. Wat de vader begon, zette de zoon voort De derde generatie heeft inmid dels zijn intrede in het bedrijf ge daan. Wellicht zet zij bij een vol gende koninklijke gebeurtenis een nieuwe herdenkingstegel op sta pel, daarmee een goede traditie voortzettend.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1980 | | pagina 7