■IT 5 i Jan van der Vaart in Kattenbeker Wandkleden 'Flardingha' twintig jaar de accordeon op schoot m m Met stip !SS| mm Iffflj sÜ fell Va |4 Twee vragen «lp!!! •y I' *i.AAöï f iM a4 it:- J* V«& PL:I piltJ £*P^ ;fe^ 38 Pl4 «siBpitiiiaig i --.mi I L p Pp?; fe/ jè|£? lÈpïj h Xy:-' f- r'PS K'ftm 1 donderdag 13 mjwrt 1380 VD/8C/WW s?r ?-.V> .33 &3MI f-V ':.'s' Omdat twee agenda's wat teveel van het goede zou zijn en omdat u op de pagina 2 van deze krant alles kunt le zen wat de regio aan cultu reels te bieden heeft voor taan geen cultuur agenda meer, maar deze rubriek: met stip. Jules Deelder, de man die het Rotterdams perfect be heerst en sinds enige tijd ook over de beeldbuis rondwaart („Neon"), komt naar Vlaar dingen. Morgenavond in so ciëteit B'Bwana. In gezel schap van nog een dichtende medemens, Bart Chabot. De twee moderne dichters ont moeten dan de New Wave groep Kreehe. Aanvang 22.00 uur. Hoewel toneelgroep „Het Masker" voornamelijk ope reert in Vlaardingen zijn de leden uit de gehele Rijnmond afkomstig. Zo kun je nog eens selecteren. Vrijdag 21 maart treedt het gezelschap op in de Stadsgehoorzaal. „Plaza Hotel" heet de kome die, auteur is Neil Simon en het stuk wordt gebracht in een vertaling van Anty Wes terling. Luc Lutz en echtge* note Simone Rooskens trok ken er vorig jaar volle zalen mee. Kaarten ƒ5,50 op tel. 010 - 349581 (mevrouw Lans- Ermers) of aan de zaal. Wellington Tshazibane, de eerste zwarte Zuidafrikaan met een ingenieursdiploma, keert in 1974 vanuit het En gelse Oxford terug naar zijn Afrikaanse woonplaats, So- weto. Dat is het gegeven waarop Marius Monkau en T'aul Beudel hun schrijnende theaterstuk „Terug naar So- weto" baseerden. De samen leving die Wellington, in het stuk Nelson geheten, terug vindt dwingt hem tot een keuze. Tshazibane sterft ten slotte in de gevangenis. De oorzaak van zijn dood is nog steeds niet opgehelderd. Morgenavond in zolderthea ter De Teerstoof, Nieuw- straat 12, Schiedam, aanvang 21.00 uur. „Industriële vormgeving met de hand gemaakt". Het lijkt een onmogelijke para dox, maar Jan van der Vaart heeft er zijn uitdruk kingsvorm in gevonden. Tot 29 maart kan in de kel der van De Kattenbeker -aan het Vlaardingse Lies veld een kleine expositie van deze internationaal be kende vormgever bezich tigd worden. Keramische Multipels, luidt de titel van de expositie. Jan van der Vaart (1931) exposeerde onder meer in Groningen, in Rotterdam (Museum Boymans - Van Beuningen) en het Stedelijk Museum Amsterdam. Zijn werk is voorts in bezit van het Victoria and Albert Museum in Londen, het Museum of Modem Art in New York en het Frans Hals Museum te Haarlem. Hetgeen gerust indrukwek kend genoemd kan worden. Van der Vaart beoefent, e- venals de film en de foto grafie, een wal zou kunnen heten „democratische kunstvorm". Zijn producten zijn voor een brede bevol kingsgroep toegankelijk. Wie de Mona Lisa wu zien moet naar het Louvre, wie Jan van der Vaart wil zien kan gewoon naar de Kat tenbeker. Doordat zijn keramieken gemaakt zijn middels giet vormen heeft Van der Vaart een grote reprodu ceerbaarheid bereikt, die zulks mogelijk maken. Mul tipel wil dan ook niet meer zeggen dan dat er van één en hetzelfde kunstproduct een veelheid aan exempla ren kunnen circuleren. Jan van der Vaart legt in de vormgeving de nadruk op de gebruiksfunctie van zijn ontwerpen. De optimale be heersing van het materiaal is zijn grote streven. De expositieruimte is geo pend van dinsdag tot en met zaterdag van 9.00 tot 18.00 uur; vrijdagavond bo vendien van 19.00 tot 21.00 uur. Een van de fraaie kera mische vormen van Jan van der Vaart. oeei r W Een wekelijkse pagina vol informatie over kunst en cultuur uit de regio. Reacties en berichten graag vóór dinsdag 12.00 uur, naar het adres van deze krant, postbus 110, Vlaardingen (t.a.v. J.H. Bakker), tel. 010 - 352066. Tot 4 april exposeert Evelien Ra- vensloot in het ontmoetingspunt van het Vlaardingse Zonnehuis een collectie wandkleden. Evelien Ravensloot, die een opleiding aan de modevakschool volgde, geeft een mooi voorbeeld van hoe een hobby tot kunst uit kan groeien. Als autodidact heeft zij zich door eigen oefening een grote vaardig heid weten te verwerven. Ze be leeft veel plezier aan haar bezighe den. maar is tevens zo creatief dat ze dat plezier kan overbrengen op anderen. Gp deze expositie toont 2ij een col lectie wandkleden die haar im pressie weergeeft van bloemen, bosgezichten en dergelijke. Veelal in mooie, warme, maar ook in hel dere frisse kleuren. De expositie-ruimte in het Zonne huis is dagelijks geopend van 10.00 tot 20.00 uur. „Flardlngha" in nieuw tenue. De heren hebben rode strikken, de dames rode rokken. o Muziek, muziek. Om te be ginnen zaterdagmiddag in het Stedelijk Museum Schie dam. De internationale faam genietende Haite van der Schaaf concerteert op het or gel. Evert Bos hobo. Het pro gramma omvat werk van Nederlandse, Duitse, Poolse en Zweedse componisten. Aanvang 15.00 uur. Pop is er ook: zondagavond in de Qui- bus Schiedam, 21,30, iets wat zich „Affection" noemt Za terdag in Ozobleu Maassluis bovendien de groep Blaze. In het OJC Vlaardingen de woensdag daarop een „music evening" met o.a. Jaap van Egmond en Ad Sonneveld Er wordt slechts zelden op- gewezen, doch ook oudere mensen dragen kleding. En al zou de reclame ons haast doen geloven dat het alleen de jeugd is met haar strakke afgebieste broekjes, dure le-' ren jekjes of wat de Salty Dog voorschrijft, oudere mensen besteden ook graag zorg aan hun kleding. In het Hoekse Herman Visserhuis wordt donderdag 2? maart een modeshow gegeven voor en door 60-plussers. Aanvang 10.00 uur. Hedenavond tenslotte ver gadert de Vlaardingse cultu rele raad. Het wordt een beetje bijzondere vergade ring. Wethouder Arij Maar- leveld heeft een verhaal op gesteld over wat volgens hem onder „cultuur" moet worden verstaan en waarop een toekomstig beleid zich zou moeten richten. „Als men politiek definieert als het doelbewust ordenen van de samenleving en cultuur als levensstijl van een sa menleving, dan is het duide lijk dat er een rechtstreekse relatie is tussen politiek en cultuur," is een van zijn uit gangspunten. Er zal gediscus sieerd worden aan de hand van een aantal stellingen en vragen. Het leuke van de vergaderingen van de cultu rele raad is dat de publieke tribune mee mag doen. Stad huis, aanvang 20,00 uur. „Een piano is leuk, hoor Je speelt er eens wat op als er iemand op visite is, maar dan heb je het weer gehad. Een accordeon, daar kun je tenminste mee op stap. Met een accordeon kun je naar buiten tre den." verklaart eén van de leden van het dit jaar jubile rende „Flardingha" haar liefde tot het wonderlijke buik orgel. En zo denken er meer over, eenen twintig accordeonis ten in het totaal, de andere twee Vlaar dingse verenigingen Van Dijk en Van Wezel niet mee ge teld. Terwijl menig zang vereniging vergrijst en met een natuur lijke dood wordt be dreigt mag „Flar dingha" zich ver heugen in de greti ge belangstelling van jeugdige musi ci. Met een gemid delde leeftijd van dertig, het jongste lid net volwassen, het oudste tegen de pensioengerechtig de leeftijd, hoeft de vereniging zich voorlopig geen zorgen te ma ken over uitsterving van het ras. „Flardingha" blijkt het vanaf de oprichting nooit echt moeilijk te hebben gehad. De accordeonvereniging" werd in november i960 opgericht door Harry van Wezel. Vijf tien accord eon nis ten schaarden zich toen on der zijn leiding. Dertien jaar later verdween Harry van Wezel, nam een paar muzikanten mee en begon een eigen orkestje. Moeilijkhe den gehad? Het schijnt in ieder geval niet ernstig geweest te zijn. Van Wezels opvolger. Cor van der Lugt, wist het stuurloze clubje al spoedig tot ongekende bloei te brengen. Ze sentwintig musici, waarvan drie gitaristen, één pianiste en een drummer, een dirigent en een voorzitter. En nieuwe aanmeldingen ko men nog steeds binnen. Zorgen behoeft de vereniging zich voorlopig niet te maken. Hoe het komt dat de vereniging zo'n aantrek kingskracht op jong en oud heeft? Het blijkt 'm voor een groot deel te zitten in de geva rieerde aanpak van Cor van der Lugt Een kleurig programma. Van meezingers en „In the Mood" tot „leichte Kavallerie van Franz von Suppé. Maar nooit dezelfde dingen. Steeds weer iets nieuws. „En," vertelt orkest- lid Joke Hannewijk, „het wordt ook steeds een beetje zwaarder qua techniek. Je hebt het gevoel dat je wat leert. Dat is echt belang rijk." Diezelfde Joke heeft trouwens nog meer te vertellen waaruit het succes van „Flardingha" misschien zou kunnen blijken. Noem het een zorgvuldig bewaard amateu- renthousiasme. „Nee, aan concoursen doen wij niet mee. Waarom niet? Omdat dat teveel de beroepskant wordt. Voor concoursen moet je oefenen. Je leeft er naar toe, je energie gaat er aan op. Wij willen per se niet wedij veren, het moet wel gezellig blijven, gewoon enthousiaste amateurs. Concoursen, nee, je hebt geen tijd meer voor andere dingen." Wat die andere dingen dan zijn? Veel optre den voor bejaardentehuizen, maar ook dien stencentra - waar een gemêleerde wijkbevol- king komt kijken - soms de begeleiding van een koor, zoals indertijd een Duits mannen koor of het Holykoor, en natuurlijk Konin ginnedag. Zaterdagavond 15 maart staan de eenentwin tig accordeonisten op de planken van de Stadsgehoorzaal, niet in de open lucht welis waar, maar wel met een rijk programma: Ma- lando, Franz von Suppé, Franz Léhar, Glen Miller, van luchtig meedein werk, via gecom pliceerde volksmuziek als de Tsjechische Czardas naar ook „serieuzere" muziek. Mede werking wordt deze keer verleend door de volksdansgroep „Nipah" en het majorette korps „Liberté". Aanvang 20.00 uur. o Drie ontwerpen voor de muurschildering aan de Vlaardingse Korte Hoogstraat. Van boven naar beneden; Leen Droppert: „De val van Icarus", Hans Rikken met een abstract ontwerp en tenslotte de guitige 'vliegtuigjes van Peter Dumas. Welk ontwerp het uiteindelijk worden zal? Daar Is een commissie voor. COMMENTAAR Poözle in de Artoteek. dat moet natuurlijk toe gejuicht worden; op zich is het een prima streven de galerieruim te voor meer dan beel dende kunst alleen te gebruiken. De zogehe ten poëziemanifestatie van afgelopen vrijdag riep echter alleen maar vraagtekens op. Hier komen er twee. Wie In zijn beleid een scheiding aanbrengt tussen exposities van professionele kunste naars en tentoonstellin gen van amateurs, daarbij de galerie Arto teek voor eerstge noemde groep reser veert en het Hollandla- gebouw voor de laat- sten, kan het zich ei genlijk niet permitteren nu een aantal zeefdruk ken in de Artoteek op te hangen waarvan ze ker twee makers niet tot de .broodkunste- naars' behoren. Bovendien kunnen er, los van dit strikt forme le criterium, dat toch zeker bedoeld is om één rechtvaardi ge lijn te kunnen trekken, ook kwalitatie ve vragen over de ma nifestatie gesteld wor den. Met name: is er een selectie geweest? En: hoe denkt de cultu rele raad in de toe komst het literaire le ven in Vlaardingen aan zijn trekken te laten ko men? Als het bij dit soort talentloze ego trippen blijft zal het pu bliek niet makkelijk meer komen. Smaken verschillen na tuurlijk, dus daar valt over te twisten. Een taak, bij uitstek wegge legd voor de culturele raad. Maar de discus sie dan wel van te vo ren en niet achter de feiten aanhollend. Het kan de culturele raad misschien ook nauwe lijks kwalijk genomen worden dat die scherp te in beleid er nog niet is; om kwaliteit te kun nen selecteren zijn cri teria nodig, objectieve ais het even kan, maar in elk geval iets publie kelijks, waarmee je het eens kan zijn of niet. Zo'n houvast blijkt er gewoon nog niet te zijn. Ronduit verkeerd ech ter is het feit dat er nu in de Artoteek zeef drukken hangen, die daar niet gekomen zou den zijn als het enige harde principe waaro ver tot nu toe wél be schikt kan worden de exposerende kun stenaars moeten In elk geval „om den brode" hun kunst bedrijven consequent was door gevoerd. Wie weet dal in het verleden ama teurkunstenaars in de Artoteek zijn geweigerd 2aJ begrijpen dat dit soort gebeurtenissen bij bepaalde amateur- kunstenaars kwaad bloed kan zetten. ?V. "'fx* faHsraMSg 'fat i V-, ,y i.) -l'tZSii t izt&l ïy< f-;: V3 tv'^3 iXtVSVi ;1 m TS f-p-5

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1980 | | pagina 5