mm
Schiedam is niet
zo n cultuurstad'
Een nieuw, Maaslands gezicht in Sesamstraat
r. r
IPS
m,»mH
z&fcA
Met
stip
Clowns van
Fellinï
Duits koor
in Maassluis
=V:yj
.t
rss
'é&q
'*W%k
v
f
^9^P9è*
'/0k
'4JL -ri
$$&&i
4v'*^.
iJsfitiJlf
Honderd jaar toonkunst bevorderen
Joan Nederlof:
Carrousel brengt vanavond
première van De Draaikolk
k
-
V
sS; V
'S'J
tgpKtff&i
y ,-r'V'*
'fi +tk 'A
%?-* jfy 3
WÏX
".r/^rdC? Z i
'*m-> i#-A
■'-/,
"Js&fj- '1
i %y
Een wekelijkse pagina
vol informatie over
kunst en cultuur uit de
regio. Reacties en berich
ten graag vóór dinsdag
12.00 uur. naar het adres
van deze krant, postbus
110, Vlaardingen (t.a.v.
J.H. Bakker), teL 010 -
352066.
Een onnadenkend stel jon
gens vernielt een klem plant
soentje. Waarmee voor me
vrouw Vrede en alle anderen
die graag een beetje van hun
rust willen genieten in het ge
meentelijke groen. Dan komt
Erik en probeert te herstellen
wat er te herstellen valt. Een
ontmoeting met boomkabouter
Eiko is het gevolg en de kin
dermusical „Erik maakt een
plantsoen" komt op gang. Kin
derkoor „Ons Clubje'brengt
de uitvoering vrijdag 30 mei in
de Vlaardmgse stadsgehoor
zaal, aanvang 20.00 uur. Tekst
en muziek zijn van Jo Mulder.
Met Kitty van Dam in de rol
van Erik, John Dekker als
Eiko, terwijl mevrouw Vrede
door Jopie Slagboom-Hofman
op de planken wordt gezet.
Een kaartje kost ƒ4,50.
Wie weet een nieuwe naam
voor het OJC Maassluis? Er is
een platenbon van ƒ25,- mee te
verdienen; 30 mei vindt een
bestuursvergadering plaats tij
dens welke de nieuwe naam
gekozen zal moeten worden.
Telefoon 01899 - 17774/20836
(Jan Smit).
In de late zaterdagavond
treedt in de studio van Amy
Gale, Wesimolenstraat 24,
Schiedam, de bewegingsstu
dio uit Amsterdam op met een
programma getiteld „Leven
van de wind en *n lach en 'n
lucht". De bewegingsstudio
werkt met een open theater
vorm waarin dans en mime
samengaan. Medewerkenden
zijn onder anderen de danse
ressen Gail Dockcry, Sybrig
Dokter, de mimespeler Sjoerd
Schwibettus, musicus George
Bretz en en Üchttechnicus
Benno Voorham. Aanvang
22.00 uur. Er zullen drie stuk
ken gebracht worden: „Leven
van de wind". „Halfhousiog"
en ,,'n lach en 'n lucht van
wandelende gezichten".
Morgenavond in B'Bwana
een optreden van de groep
Mark Fogo the Secret
Meeting. De Londenaar Fogo
speelde onder meer met Elvis
Costello en Chris Spedding. De
andere bandleden: Steve Keen
(drums en zang), Willy Huis
man (toetsen en zang) Simon
van de Veen (gitaar en zang)
en Meivin van Eldik (bas en
zang). Het genre: ska en blue-
beat. Aanvang 22.00 uur, toe-
gang/5,-.
De verbouwing van het ge
meentemuseum Maassluis is
rond. Zaterdag mag het pu
bliek een kijkje gaan nemen.
De nieuwe expositie van Ar-
lette de Leeuw is dan mooi
meegenomen. Kleurenetsen.
De opening van deze expositie
vindt vanavond 20.00 uur. Ter
ere van die gelegenheid zullen
de musici Wim Vos en Frans
Leerdam werk van Ton de
Leeuw ten gehore brengen.
Voor de trouwe bezoekers nog
deze mededeling: in de ope
ningstijden is een kleine ver
andering aangebracht. Op
donderdagavond zal de exposi
tie voortaan niet meer openge
steld ziin.
Schiedam „Allen die
belangstellen in de
toonkunst en met de
ondergeieekenden willen
medewerken tot het
oprichten een er afdeling
'Schiedamvan de
Maatschappij tot bevordering
der Toonkunst, worden
uitgenodigd tot het houden
ener bijeenkomst voor dat
doel op Zaterdag den 24
April a.s., 's avonds te 7 uren
in de achterzaal der
muziekschool, boven de
Koopmansbeurs.Dit
bericht, ondertekend door
het toenmalige bestuur van
de sinds 1874 bestaande
muziekschool, was te lezen in
de Schiedamsehe Courant
van 21 april 1880. Een week
later had de Maatschappij tot
bevordering der toonkunst
een afdeling Schiedam en
werden verwoede pogingen
ondernomen de
belangstelling bij de
Schiedammers voor het
culturele leven aan te
wakkeren.
De eerste jaren beperkte hel werk
van de maatschappij zich tot het
stimuleren van de activiteiten op
de muziekschool, die de maat
schappij had overgenomen van de
oprichters. Er werden onder meer
schoolorkesten en balletgroepen
gevormd en uitvoeringen gege
ven. Aan activiteiten ontbrak het
met, maar de belangstelling en
deelname van de bevolking bleef
uit. Cultuur stond nu eenmaal
met hoog aangeschreven in Schie
dam. Pas in 1903 richtte de afde
ling een eerste toonkunstkoor op.
Een lang leven was het echter
niet beschoren. Struikelblok was
steeds weer de financien. Bij het
doorbladeren van de oude kasboe
ken blijkt steeds dat er maar en
kele tientallen guldens in kas wa
ren. In de loop der jaren richtte
de maatschappij weer enkele ko
ren op, die na verloop van tijd
echter weer opgeheven werden
wegens, alweer, gebrek aan be
langstelling.
Nog even matig
Nu precies honderd jaar na de op
richting van de maatschappij tot
bevordering der toonkunst is de
situatie niet veel veranderd. Wel
is de zorg voor de muziekschool
weggevallen, die in 1956 m han
den van de gemeente kwam en
inmiddels is opgegaan in een re
gionaal verband. Wat nog steeds
hetzelfde is gebleven is de belang
stelling vanuit de bevolking, die
nog altijd maar even matig is.
„Schiedam is nu eenmaaal nooit
een cultuurstad geweest. Het is
hier net als Rotterdam een stad
van werkende mensen", 20 pro
beert mevrouw Van Haselen-
Vlugter, die zich al sinds 1954 als
bestuurslid inzet voor de maat
schappij en sinds kort vice-presi-
dente is, de matige interesse bij de
bevolking te verklaren. „U moet
begrijpen, ons koor is niet zo maar
een koor, waar ie komt zingen. Bij
ons staat kwaliteit voorop. We
zingen uitsluitend klassiek. Bach,
Beethoven, Puccini. Zomaar een
liedje zingen is er bij ons niet bij.
Bij uitvoeringen werken wij altijd
met professionele orkesten en so
listen. Dat is waarschijnlijk een
van de reden dat de maatschappij
vaak als elitair wordt afgeschil
derd. En dat is beslist niet waar.
HGewel toch wel een beetje. Wij
zijn ook niet een gezelligheids-
koor, dat na afloop van de repeti
ties een glaasje ga'at drinken. Het
gaat bij ons echt om de muziek,
om kwaliteit."
Direct na de oorlog begon de
maatschappij met het organiseren
van concerten in Schiedam. In
het Passagetheater traden onder
meer het Rotterdams Philarmo-
nisch Orkest en hei Residentie
Orkest op. Maar toen in 1965 in
Rotterdam de Doelen werden geo
pend, viel ook die activiteit weg.
Met zo'n concertgebouw als de
Doelen in de buurt voelden de or
kesten er niets voor om naar
Schiedam te komen. Het bestuur
overwoog ernstig de maatschappij
in Schiedam maar op te heffen.
Tot in 1965 burgemeester Harm
Roelfsema naar Schiedam kwam
en van het bestuur wilde weten
waarom hier helemaal geen koor
bestond. In Groningen, waar hij
vandaan kwam, was de burge
meester namelijk een actief koor
lid geweest Een jaar later had de
maatschappij weer een toonkuns
tkoor, dat nu nog steeds bestaat.
Met het koor werd in 1966 ook
een orkest opgericht, maar na en
kele maanden moest dat weer
worden opgeheven wegens ge
brek aan competente spelers. Me
vrouw van Haselen:„Omdat wij
proberen het professionele te be
naderen, stellen we hoge eisen
aan de muzikanten. En als er dan
enkele tussen zitten, die thuis
nauwelijks oefenen en op repeti
ties steeds maar weer dezelfde
fouten maken, valt er voor de
goeden weinig plezier te beleven."
Sinds 1969 is er aan de maat
schappij ook een kinderkoor ver
bonden, waarmee het sinds de op
richting wonderbaarlijk wel gaat
Zingt het volwassenenkoor uitlui -
tend klassiek, de maatschappij
heeft ook wel begrepen dat je kin
deren daar niet alleen mee bezig
kunt houden. Daarom staan op
het repertoire van het kinderkoor
ook gewone gezellige liedjes. Wor
den de kinderen ouder en gaan ze
naar het „echte koor", dan pas be
ginnen ze aan het echte klassieke
werk.
Het eeuwfeest viert het toonkuns
tkoor volgende week dinsdag met
een feestconcert in de Grote
Kerk. Het gewestelijk orkest en
de solisten Howard Crook en
Charles van Tassel verlenen me
dewerking aan het concert. Het
orkest zal de zevende symphonie
van Beethoven uitvoeren en geza
menlijk wordt de Messa di Gloria
van Puccini gebracht. Kaarten
voor dit jublileumconeert zijn ver
krijgbaar bij de Schiedamse VVV
het Proveniershuis.
Iedere dinsdagavond van acht
tot tien repeteert het toonkuns
tkoor in de zaal van Christelijk
Sociale Belangen.
Het koor bestaat uit ongeveer
zestig dames en vijftien heren-
Met een uitdrukking van
opperste concentratie op
haar gezicht volgt ze de
bewegingen van haar
handen die een
denkbeeldige vensterruit
aftasten. Ze heeft opeens
datgene wat theatermensen
„presence" noemen: het
vermogen om de aandacht
van de toeschouwers
volledig geboeid te houden.
„Nou kijk" doceert ze, voor
de afwisseling met een
ontstellend bekakt Haya
van Somerenstemmetje,
„nou kijk, zo mime je dus
een raam, hè!" Dan zakt ze
terug in haar stoel. Ze is
weer gewoon Joan Nederlof
en meisje van zeventien.
Pantomime, het toneel spelen
waarbij alles door gebaren wordt
uitgedrukt, is een oude kunst
vorm die al zeer geliefd was in
het klassieke Rome. Pantomime
heeft, evenals muziek en dans
een universele betekenis, iuist
Joan Nederlof...zo mime je
een kopje thee...
omdat er geen woord aan te pas
komt en dus overal wordt begre
pen.
De Maaslandse Joan Nederlof is
sinds negen maanden verbonden
aan de pantomimegroep van Rob
van Reyn. De regisseur van Se
samstraat, op zoek naar nieuwe
krachten voor dit televisie-pro
gramma engageerde haar en
twee collega's voor een aantal af-
Tineke Diepenhorst
leveringen" Wanneer in oktober
Sesamstraat weer begint zal Joan
Nederlof regelmatig te zien zijn
in dit televisie-kinderprogram
ma. 2e vindt het weliswaar leuk
allemaal, maar stelt nadrukkelijk
dat het niet meer is dan een start
om verder te komen.
„Alles is eigenlijk min of meer bij
toeval gebeurd," legt ze uit.
„Toen ik nog op school zal volgde
ik ballet- en mimelessen bij Jan
Rebel in Maassluis. Daarnaast
heb ik, gedurende m'n laatste
schooljaar een oriëntatiecursus
gevolgd op de Amsterdamse To
neelschool. Maar omdat ik te jong
was kon ik vorig jaar, na m'n
Havo-eindexamen, onmogelijk
toelatingsexamen doen voor de
Toneelschool en ik mocht ook
niet naar de selectiecursus. Daar
voor moet ie nu eenmaal achttien
zijn. En terwijl ik nog liep te pie
keren hoe ik dat jaar het beste
kon overbruggen vroeg Rob van
Reyn, bij wie ik een mime-week-
end volgde, of ik als stageaire bij
z'n groep wilde komen. Door
ziekte van anderen en verschui
vingen binnen de groep stond ik
al gauw in de programma's en nu
ga ik mee op toernee; onder an
dere naar Duitsland waar we vrij
veel schoolvoorstellingen geven
en de kinderen drop op het to
neel gooien en naar België waar
ze na afloop met frankjes gaan
smijten".
Joan Nederlof ziet het werken bij
de pantomimegroep van Rob van
Reyn als een start in de richting
van het toneel en de roedewer
king aan het televisieprogramma
Sesamstraat als een aardig en
leerzaam intermezzo. Als ze zelf
niet op de planken staat of repe
teert zit ze bij alle mogelijke
theater-evenementen. Om te kij
ken, om te luisteren, om te leren.
„Dit jaar mag ik toelatingsexa
men doen voor de toneelschool
en Ik hoop maar dat ik word aan
genomen, vertelt ze. „Dat is m'n
enige toekomstplan. M'n defini
tieve keuze voor cabaret, mime
of het grote toneel wil ik later
pas maken. Eerst wil ik onder
zoeken wat er te koop is. Voorlo
pig wil Ik nog nergens op vastge
pind worden
„Ik wil laten zien dat het verdomme mogelijk is van de heroïne af te
komen. Voor buitenstaanders ligt het probleem van de verslaving
vaak in de criminele sfeer. Maar ik wil laten zien dat afkicken een
groot feest Kan zijn." Regisseur Ed Verkade. Vanavond gaat in de
Vlaardingse Stadsgehoorzaal het stuk „De draaikolk" in première,
een theaterproductie die Verkade samen met Chris Bezooijen schreef
over de belevenis van het afkicken en door leden van de
Carrouselgroep in uitvoering is genomen.
„I>e Draaikolk" is geïnspireerd op ervaringen die Verkade opdeed in het
Rotterdamse afkickcentrum van dokter Trimbos. Op zich een waagstuk
om een dergelijk onderwerp op de planken te brengen. Het onderwerp is
dermate emotioneel geladen dat het uiterst moeilijk zal zijn geweest een
goede artistieke vormgeving daarvoor te vinden. Verkade voorziet nu
reeds de kritiek.
„Ik heb drie groepen in de zaal zitten. In de eerste plaats de toneelcritici.
Die zullen dingen zien, waarvan ik nu al weet dat de reactie zal zijn: dat
kan helemaal niet, dat is in het theater uit den boze. En daarnaast de
groep van afgekickten en Trimbos. Die zullen zeggen: het is niet realis
tisch, het laat niet werkelijk zien wat een therapie is. En dan hou ik in de
derde plaats over: het publiek. Juist, en daar gaat het om. Tijdens de try-
outs heb ik gezien dat ze finaal onderuit gingen. Als het op hen overkomt
ben ik tevreden."
De Draaikolk is, in tegenstelling tot eerdere producties van Carrousel,
vooral toneel- Wat niet wegneemt dat muziek, van Bach tot Herman
Brood en Roberta Flack, en ballet een belangrijk onderdeel van het stuk
vormen. Aanvang 20.15 uur. Toegang ƒ10,*
Op het moment dat Fellini's nieuwe film,
„Vrouwenstad", buiten mededinging op het festival van
Cannes wordt gepresenteerd, draait het OJC Maassluis
een oudje van de meesier: „Clowns". Vanavond, Lange
Boonestraat 33, Maassluis, aanvang 20.00 uur.
In de Maassluise Immanuelkerk
treedt zondag om 20.00 uur het grote
Duitse koor de „Christophorus
Cantorei" voor het voetlicht. Dit uit
het in het Zwarte Woud gelegen
stadje Altensteig afkomstige koor
brengt voornamelijk geestelijke
muziek. Het werd in 1962 opgericht
door de huidige dirigent Dr. Jürg
Wieber en telt momenteel zestig
leden: jongens, meisjes en mannen.
Het koor gaf enige honderden concerten
in onder andere België, Denemarken,
Engeland, Frankrijk, Tsjechoslowakije,
Zweden en Zwitserland. In 1975 en 1978
won het koor eerste prijzen tijdens
zangconcoursen van de Süddeutsche
Rundfunk.
Het programma dat het koor zondag zal
brengen bestaat uit motetten van onder
anderen J.S. Bach, A. Bruckner, Da Pa-
ïestrina en Igor Strawinski. Het a-eapel-
la gedeelte van het programma zal afge
wisseld worden met orgelspel van de or-
ganiste Marlies Schrön.
*- 3
- J c
1 - V*
>&->j
t 3
y/V
r - 'v v,
'S