I IS to^' EIGENRAAM^^ m m Kars in advertenties. goed IVLAARDINGS DAGBLAD m 5 D. van Gey! Zn. Wij bespreken pfaatskaarten voor u in alle [Rotterdamse theaters en schouwburgen. I4S00J^e®^ woensdag as 1980 VD/SC/WW Al vijftien jaar lang trekt actrice Nel Kars (41) in haar eentje het land door Achterin haar wagen lig gen de kostuums, een strijkplank, een strijkbout en wat make-up spullen. Ze doel alles zelf. „Ik heb een klein winkeltje", zegt ze er zelf over. Ze heeft geen onbekend gezicht, toch duikt haar naam en haar gezicht bijna nooit op in kranten. Een optre* den in een televisiepro* gramma is voor haar een unicum, hoezeer ze dat ook betreurt. „Ik treed niet 20 op de voor* grond, dat is een beetje moeilijk hé? Ik opereer nog al veel in de kleine plaatsen van ons land en niet omdat ik daar mijn voorkeur aan geel, ik vind dc grote plaat* ;»en zeker zo leuk. maar de behoefte in die kleine plaat sen is natuurlijk veel groter dan in die grote stad. Want in Amsterdam. Don Haag of Rotterdam zitten ze echt niet op je te wachten, omdat daar ai zo verschikkelijk vee! is. Ze pakken *s avonds 'de kunstagenda en dan kun je je wel vermaken. Maar woon je in kleine plaatsen dan denk ik toch dal het vrij moeilijk is, dan zul je gauw naar een grotere plaats moe ten. Het is natuurlijk heer lijk wanneer je kunt zeggen.* vanavond in het dorpshuis, -dan hoeven we niet zo vlt. Ik heb de grote publiciteit -niet zo nodig". Maar het komt wel eens van pas? ..Natuurlijk, het is best wel leuk, maar het zijn pieken. Het ene moment denk je wat gek daar staat weer wat van me en het andere mo ment is het doodstil om mijn persoontje. Er is wel een keer een heel stuk over mij in de Margriet gekomen (lacht). Ik lees het blad ver der nooit. Hel ts een heel erg groot verhaal geworden, hartstikke leuk En televisie? „Het is natuurlijk een zalig publiciteitsmedium, maar ik zou er ook weer niet te pas en te onpas op willen ver* schijnen. Misschien dat het volg; ad jaar wat verandert, ik kom dan namelijk met een nieuw programma, mijn vierde". Was daar behoefte aan? „Ik had niet zoveel nieuws meer. Al vijftien jaar doe ik -eigenlijk dezelfde program ma's. Hot was eerst niet zo nodig, ik had zoveel werk aan die drie andere pro gramma's. Ik blijf die ande re stukken wel spelen, maar het nieuwe »s vind ik wat verrassender- Al bij het der de programma zei Theo Kling, oen van mijn tekst schrijvers. Nel. je moet een andere kant op, jc moet van die klassieken af. We moe ten ook eens wat meer in de toekomst kijken, je moet niet te veel stil blijven Maan. Voor mijn nieuwe program ma heb ik vier jonge auteurs om me heen die vreselijk enthousiast zijn. Laatste kreeg ik van een van hen een stuk in mijn handen ge drukt: Misschien iets voor jc vijfde stuk zet hij. Dat is ge weldig, dat heb ik nodig". J DOE-HHT-ZEtF j GEREEDSCHAPPEN specialist voor siukadoors - melsélwi - is- gefcretten - vtoersnlegger* en schilders, korting 10%. Nolra 8.V.. Paradij aan 77, R'dam. TbI. 010-135965. geopend van e lot 17.00 uur. zaterdag» van 9 I tot 12 uur. E ONDERHOUD EN - reparatie B Voor het LEVEREN. SCHOON MAKEN EN REPAREREN van UW geisers naar Smederij Daub, Caflenburgwr. 60, Vlaardingen. Trf. 3430-96. Voor WITTEN. SCHILOEREN en BEHANGEN het voordeligste en betrouwbaarste adres: P. A. v.d. Krurt. Lettestr. 32-34, Schiedam. Tel. 26 44,32. tele foon beantwoorde* aanwezig. V/hG. J-J- Ponje- TE KOOP H AANGEBODEN Het Msie adres voor al uw MEUBELSTOFFEERWERK Fa. Hessels en Co.. Eendracht- straal 52. tal. 341583 -3*3764 na 18.00 uur. Ik heb in 1960 eindexamen gedaan aan de Am sterdamse toneelschool. Gelijk met Guido de Moor, Jules Hamel, Jacques Commandeur, Wil lem Nijholi, mensen met klinkende namen. Toen heb ik bij Ensemble gewerkt, wat nu Globe is en daarna 1 jaar in de Nieuwe Comedie. Toen zag ik het niet meer zitten. Wachten, wachten, wachten op een rolletje, dat afhankelijke van de heren. Ik wil spelen, veel spe len. Ik speelde nooit. Alleen maar stukken waar je twee zinnen in mocht zeggen, In 1964 dacht ik wacht niet langer op die grote rol. Ik ga het aileen doen. wXkX toch niet erg dat de mensen eens op hun tenen staan' Je hebt Joost Prinsen als re gisseur voor je nieuwe pro gramma. .Joost is een jong nclcur, erg populair duur zijn creatie van mijnheer De Bom. hij zingt bijzonder leuk. Hij is ccn heel bijzondere jongen, een buitengewoon mens. Hij staat ongelooflijk enthousi ast en open voor het hele theater. Dat is ook de reden waarom ik naar hem ben toegestopt. Hei is te hopen dat dat stuk gaat iopen, maar daar ben je nooit hele maal zeker van. Nctlerland is immers geen then Ierland, het is een lusc. En dat is jammer, want ik probeer de mensen een fijne toneela vond te bezorgen". Kijkje v;m tv voren waar jc optreedt" ..Nee. meestal merk ik al ge noeg als »k een bestuur dal de toneelavond organiseert aan de telefoon heb. Het e> wel zo dat dc meeste bestu ren hun publiek te laag aan slaan. Ze zeggen dan ja. maar Shakespeare ts veel te moeilijk voor het publiek. Is het dan wel wat voor u vraag tk dan maar. 't Is toch niet erg dat de mensen eens op hun tenen gaan staan. Dat kan toch geen kwaad. VVjj werden vroeger thuis iiltijd meegenomch nnar het theater, we vonden het za lig. Mijn ouders gingen ook met de kinderen naar de WcM-sido story. In Enge land komen dc mensen met hun baby's naar de schouw burg. dat is hier niet. Ik denk dat het een cultuurpa troon is. In Nederland is het theater altijd nog niet iets wat er bij hoort, het is oen soort luxe. er zijn altijd mensen die vinden dal het voor een bepaalde klasse is. niet voor iedereen en voor iedereen is cr Snip en Snap, Maar de meesten durven niet naar de schouwburg. Maar wat nu precies dc re den is dat Nederland geen theaterland is weet ik niet. Wij lopen nu eenmaal met in horden naar het theater. Je zou via de televisie veel meer propaganda voor dal theater moeten maken. Er is helaas ook te weinig geld by de televisie om wat meer aan het toneel te doen. We halen niet voor niets al die Engelse produktics hier heen. Daar ts natuurlijk met leger» op te werken, dat is van een volmaaktheid, daar kan ik lyrisch over worden. Hel is af. Je kunt bijvoor beeld bestrijden of je een se rie als Lily fun dam vimli, maar het is wel perfect. Mijn vingers jeuken om zoiets m Nederland te doen. Wal zou ik graag niet een groep en thousiaste jongeren zu:eis opzetten". Is het in Aedvrl.uui d.m zo >!ccht ..Toen ik van do academie af kwam had je tic grnic tijd van de Haagse Comedie met Door John Stae! Paul Sternbergen. Ida Was serman de Neder la niKe Co medie met Guti.- OMer. Hans ttenu v\.n den Berg. Ellen Vogel, namen die zijn weg gevallen. Er is destijds /o een vet schrikkelijke hom gebarsten m het theater, «at volgens mij een gigantism he wand heeft geslagen aan het toneel. Het Nederlandse to neel heeft geweldige tijden gekend, maar ik heb wel lui gevoel dat het weer a.«n hel konien is dal het weer terug komt. hoewel het nog steeds mommelt. Er ts een periode geweest dal ik zei: wat beu ik blij dat ik niet moer aan die groepen vastzit. Dat ik die ellende die daar nu heerst, niet meer hoef mee te maken, dat ik lekker mijn eigen theater kan brengen". Wilde je niet gebonden zijn? „Ik wil wel gebonden zijn, nis ik maar iets fijns mag doen en dat zat er niet in. Ik mis die tegenspeler wel eens. dat zeer zeker. Maar hei is niet zo dat ik er een complex van heb. Maar ik ben erg gelukkig zoals het nu gaat. Ik probeer dc men sen een fijne toneelavond te bezorgen. Waar ze nog een beetje over na kunnen bab belen." Hoe ziet ven ton ec/a vond va:» jou eruit? „In mijn drie programma's speel ik steeds verschillende fiagnienten: vaak iets klas- moKs. iets antieks en iets moderns. Ik speel stukken van Shakespeare, Molière, T>jechnw, Tennessee Willi* aim. Oscar Wilde. Dat zijn vooral schrijvers die in mijn eerste twee stukken voorko men. In mijn derde stuk ben ik wat meer met eigentijdse schrijvers gaan werken. Ik speel een stukje van zeg maar tien minuten, ik vertel er wat over en ik trek de kleding aan die bij het stuk hoort, dal doe ik allemaal op het toneel, Je moet de men sen vast proberen te houden, je moet niet na elk fragment weg, de mensen hebben dan tijd om met elkaar te praten, dat is fout. je moet ze vast houden. Na afloop van de voorstelling wordt er nog vaak nagepraat, dat vind ik zalig. Je maakt de mensen een beetje vertrouwd met het toneel op een toch wel speelse manier. Ik doe het nu al vijftien jaar en nog steeds met succes". Kan je ervan /even? „Ik kan je zeggen, zoals ik nu werk. het zijn 120 voor stellingen per seizoen, dat is wel het maximum. Want je hebt ook je administratie en je rijdt al je ritten met de auto. Ik kom bij een theater en dan moet ik alles zelf klaar maken en na afloop alles inpakken en weer naar huis rijden. Als ik een vent zou zijn en ik zou een gezin moeten onderhouden zou dat niet gaan. Dat is onmo gelijk. je kunt er in je eentje van leven". En toch doorgaan „Natuurlijk, ik zou niet an ders willen. Hei is heerlijk om op te treden. En het kan me niet schelen waar. Of het nu in een lekker ouder wets theater is als Diligentia of in een moderne werk- sehuur, het maakt niets uit, Het kan me niet druk ge noeg zijn. Waar moet een acteur of ac trice aan voldoen? „Hij moet zijn vak kennen, dat heeft-ie in huis en hij moet dat weten te gebrui ken. talent dus. Bovendien moct-ie het weten te verko pen. Groot talent gaat niet altijd samen met iemand die het ook kan verkopen., Is er veel talent? „Erg veel, maar het komt er niet allemaal uil. Er moet een wil zijn. Is die er niet dan ben je nergens. Ik heb jonge actrices gekend met een ongelooflijk mooie toe komst voor 2ich, maar de wil ontbrak, ze zijn nu ge trouwd en staan netjes in de keuken, erg jammer. Mis schien ook door de onzekere vooruitzichten in hei thea terleven". Er zijn toch subsidies? „Nog nooit aangevraagd, tk zou best willen, maar ik krijg hel niet. Experiment wordt eerder betaald, ik ben geen experiment. Ik weet ook niet wat er onder wordt verstaan. Ik heb een keer voor het personeel van de Tweede Kamer gespeeld, dat was erg leuk. Slecht be zet doordat de kamer in de bat moest, dus het kwam de heren erg slecht uit- Maar toch zaten er wel enkele co* ri feeën, zoals Lubbers en Rietkerk in de 2aal. Het was verschrikkelijk leuk. Na af- loop van de voorstelling komt er iemand van CRM j naar me toe en zegt: jij komt bij ons optreden, de eerste die niet gesubsidieerd bij ons komt optreden". Ben je duur? „Ze vinden me duur. ik vraag 500 gulden voor een voorstelling. Ze willen alle maal voor dat kwartje op de eerste rij. Maar voor een va riété-artiest betalen ze grif vijftigduizend gulden. Men heeft in Nederland niet echt geld over voor kunst, dat is door alle eeuwen heen zo geweest". GSiaaRDPaoDDaDBoaODaDaBoiiDinDMa Internationaal Meubeltransport a - -"IET lODERN IaTERIAALo-J. LIFT Crofiftelsan 9-14 Schiedam, tol- 266071 en 263046 5 ERKEND VERHUISBEDRIJF I n WU WERKEN ONDEHOe 4.V.V. VOORWAARDEN O Si ■OB»«a«paoeoaoen.»«»o..oooa» BREDE HAVENSTRA i 5 6 I VtAARDINGEN - TELtK 35.45.25 I Tevens theatergeschenkbonnen I voor elk willekeurig bedrag. S.00-13.00 13.30-17.00 uur °p zaterdag gesloten FEWEST 304 tamkSmi PEUGEOT 304 twsttf Oud PEUGEOT $941 s»w»S PEUGEOT 504 IrÜMsl PEUGEOT 504 C LPG PEUGEOT 5041 PEUGEOT 534 M Am) PEUGEOT 504 Gl PEUGEOT 504 GE PEUGEOT 504 brak Aual 1975 btauw van 4750, voor 3950,- 1977 wit van 6250,- voor 5250,- 1976 wit van 6950,- voor 7950,- 1977 rood van 10950,- voor 8950,- 1978 wit van 11750,- voor- 9950,- 1978 rood van 11750,- voor 11250^ 1976 rood van 10950.-voor 9950,. 1976oranjevan 6750,-voor 7950,. 1978 wit van 14350,- voor 13950,. 1978 wit van 15500,- voor PEUGEOT £04 51 PEUGEOT 504 TT «n. PEUGEOT £04 51 ent, AUSTIN ALLEGRO MAZDA 318 COUPÉ 1978 bruin van 15950,- voor 14950,- 1976 rood van 9950,- voor 9250,- 1978 wit van 23950,- voor 21950,- 1975 geel van 4250.- voor 3750,. 1977 grijs van 7950,-voor 6950,- Geen afleveringskosten. Gratis volle tank. f ^Schriftelijke 'fBOVAG GARANTIE. PEUGEOT Van Beelhorensicgol 124 (richting Dalta Hotel) Vkardaigeo tel. 010-357900,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1980 | | pagina 4