II Paul Segaars pleidooi voor amateurtoneel Twee uitersten in Schiedam en Maassluis (2) Steen en Brons Schiedam had bijna in het teken van het toneel gestaan, zaterdag. Er was het amateurfestival in De Teerstoof en het eenacterfestival in de Passage. Maar alsof de duvel ermee speelde - het kan natuurlik ook zijn dat Schiedam niet zo „toneelminded" is - de belangstelling bleek minimaal, zodat in ieder geval het amateurfestival moest worden afgelast. De eenacters gaan wèl door. Zaterdag 13 september in het Passage Theater Utile Dulci met een Japanse Noh-spel en Groeton met de Medea van Jean Anouilh. Aanleiding voor een gesprek met Groetonlid Paul Segaar. „Toneel is luisteren". Met stip donderdag li Mptembor 1980 VD/SC/WW Een wekelijkse pagina vol Informatie over kunst en cultuur uit de regio. Reacties en berichten graag vóör dinsdag 12.00 uur, naar het adres van deze krant, postbus 110, Vlaardlngen (t.a.v. J.H. Bakker), tel. 010 - 352066. Op de binnenplaats van het Maassluise Gemeentelijk Energiebedrijf aan de Havenstraat staat een fraai kunstwerk van de Vlaardingse kunstenaar Jan de Winter. Hoewel veel mensen er onmiddellijk een opengewerkt schip in zullen herkennen heeft het beeld alleen de abstracte titel "bronzen plastiek". Het is jammer dat dit kunstwerk vanaf de straat niet zichtbaar is. Als je het wilt bekijken moet je de binnenplaats van het Energiegebouw inlopen en zelfs dan staat het beeld nog min of meer verscholen in het goed onderhouden groen. In het kader van de zogenaamde één-procentsregeling werd de plastiek op 19 november 1971, bij de officiële opening, aan het gemeentelijk gebouw toegevoegd. „Een actuer is niet iemand die het toneel opkomt, een kniebuiginkje maakt voor het publiek, en zijn stukje opzegt. Als je het lef hebt om voor een vreemd pu bliek op de planken te gaan staan, dan moet je het ook zo goed mogelijk doen. Je gaat ook niet op de straat lopen in een zelfgemaakt pak, als de zoom er scheef inzit of de broekspijpen niet even lang zijn". Paul Segaar heeft een dui delijke visie over toneel, en vooral amateurtoneel. Die visie komt naar buiten, niet in een „hecht doortimmerd betoog", maar in een stroom van woorden door zijn eigen enthousiasme. „De mensen hier in Neder land weten weinig van to neel. Als je ziet hoe hier in Schiedam de abonnementen voor het Passagetheater ver kocht worden: de grote be kenden van de televisie, daar komt men op af - An- dré van Duin, John Lanting, Adèle Bloemendaal, - maar er gaan vijf voorstellingen in een abonnement, dus er moet nog wat bij. - Wat is er nou nog meer leuk, meneer, oh, operette, ja, da s ook wel leuk, doe die er ook maar bij, - en dan, misschien, als vijfde rad aan de wagen, iets minder bekends, aanbevolen door de meneer achter de kassa of door kennissen. Ze kunnen er ook niet meer van weten, want er wordt door Nancy Mac Gillavry heel weinig aandacht aan toneel besteed. In de kran ten staat meer sport en op de scholen, waar de belang stelling eigenlijk gekweekt zou moeten worden, is het ook niet veel. Alleen op de Vrije Scholen is toneel een onderdeel van het hele pro gramma, in rollenspellen en toneelstukjes. Het is ook goed voor kinderen om eens iets anders te moeten „doen" dan zichzelf, zich moeten in leven, in de huid van een ander kruipen". Door dit gebrek aan direkte belangstelling en informatie, blijft voor bet toneel alleen het indirekte aanbeve lingssysteem over. Geldt dit al voor het beroepstoneel, voor het amateurtoneel blijft er helemaal weinig anders over. Als toegewijd lid van het Noord-Schiedamse Groeton, spreekt Paul hier uit eigen ervaring. „Het onderscheid tussen professioneel en amateur wordt vooral door het pu bliek gebruikt- als iets door amateurs gedaan wordt, dan is het bij voorbaat al niet goed. En dat is onzin. Het proffesionele toneel kan na tuurlijk veel meer doen aan de entourage; dat wordt van het begin af aan begeleid door decorateurs, costu miers, technici. Maar artis tiek gezien hoeft er hele maal niet zo'n verschil te zijn. Ik heb het niet over de topmensen, dat valt natuur lijk niet te vergelijken, maar een goede amateur kan het spel niveau hebben van een gemiddelde beroeps." Op zo'n manier kan het amateurtoneel aanstekelijk werken, bijdragen aan een grotere belangstelling voor toneel in het algemeen. Maar daar moet dan wel het een en ander voor gebeuren. Paul Segaar: „Het publiek krijgt een eindresultaat te zien, en be seft eigenlijk niet genoeg i Paul Segaar met Griekse helm, zaterdag op de planken in Medea van Anouilh. wat daar allemaal aan voor afgaat. De reacties gaan meestal over het uit het hoofd leren - wat knap dat je dat er allemaal in krijgt - maar die tekst ieren is echt het ergste niet. Er zit veel meer werk aan het leren be grijpen van de karakters en de situatie; Bij ons, bij Groe ton dus, nemen we een moeilijk karakter vaak mee naar huis. Dan schrijven we alles op wat we van die man (of vrouw) denken: wat voor jeugd hij gehad heeft, op welke school hij heeft geze ten, wat voor baan hij heeft, enz. Allemaal dingen die he lemaal niet in de tekst hoe ven te staan. En dan verge lijken we dat op de volgende repetitie met wat de andere spelers van die figuur den ken. Zo wordt langzamer hand het hele stuk op gebouwd. We werken ook zo vlug mogelijk zonder boekje. Mét boek blijf je te veel aan de tekst hangen, je kan niet onbelemmerd spelen, en je Iet niet op je tegenspelers. De souffleur is er om bij te springen en als ie het echt niet meer weet, dan praat je maar een eind weg, en je luistert naar je tegenspelers. Dat is het allerbelangrijkste, het luisteren naar elkaar; als je dat doet, dan komt ook je antwoord logisch naar bo ven. - zo'n schrijver is echt niet gek". Maar waarom is toneel nu zo belangrijk, waarom wil hij graag dat meer mensen vaker naar het theater gaan? „Het theater heeft sfeer. Kijk maar eens bij de pauze bij een film of bij een to neelstuk. In de bioscoop praat niemand met eikaar, de mensen staan te wachten, want de film moet nog be ginnen. In het theater valt de pauze halverwege het stuk, dus daar wordt over gepraat, het is dus socialer. Toneel is ook levend, het ge beurt, je 2iet het voor je, maar er is toch ook ruimte voor je eigen fantasie. Wij gaan zelf ook vaak kijken, ook naar andere amateur- groepen. En de andere Sehiedamse groepen komen ook dikwijls bij ons. De on derlinge verstandhouding is hier in Schiedam op het ogenblik gelukkig erg goed. Luisteren naar je tegenspe lers, kijken naar je medespe lers - dat is toneel". Dik Box, bewegende objecten. Gemeente Museum Maas sluis, Zuiddijk 16, Mobielen van Dik Box, tot 5 oktober, geopend dinsdag tot en met zondag van 14.00 tot 17.00 uur. Daarnaast in het Stedelijk Museum Schiedam, Hoog straat 112, overzichtsexposi tie van het werk van Pieter Ouborg. Vanaf 12 september tot 12 oktober. Alle werkda gen geopend van 10.00 tot 17.00 uur, zondags van 12.30 tot 17.00 uur. Pieter Ouborg Kluwen 1934. „Als je om je heen kijkt 2ie je, de dingen zijn zo uit hun evenwichtgebracht, dat je denkt: dat kan eigenlijk niet." Dik Box (1947), een monumentaal kunstenaar die zich toelegt op kineti sche kunst, beeldende kunst die beweegt, greep dus ei genhandig in en legde zich toe op het ontwerp van ob jecten waarin begrippen als ruimte, tijd, beweging en harmonie een belangrijke rol spelen. „Mobielen" noemt Box zelf de grote, be wegende objecten die tot 5 oktober in het kleine Maas sluise museum ten won staan gesteld. Box' preoccupatie met de beweging stamt van enige jaren terug. In die tijd maakte hij persplexglazen reliëfs, waarin de beweging al een belangrijke rol speel de, „maar dan in immaterië le zin", wat wil zeggen dat de beweging gesuggereerd. „Maar op een gegeven mo ment kon ik niet meer on der de consequenties uit. Toen ben ik vier dimensio nale objecten gaan maken." Box, die afkomstig is uit de omgeving van Amsterdam, las veel over mechanica en verdiepte zich in de wetten van die technische weten schap. Hij leerde zijn objec ten zo te construeren, dat er beweging zichtbaar werd, mogelijk gemaakt door de draaipunten van een mini male weerstand te voorzien. De luchtcirculatie is vol doende om de beeldhouw werken in beweging te zet ten, zelfs de menselijke adem. De ohjecten zijn meest bedoeld voor grotere ruimten, bedrijfshallen bij voorbeeld, waar ventilato ren. een draaideur of een hele luchtrooster voor de aandrijving zorgen. Een klein citaat uit wat Dik Box ter begeleiding van zijn Maassluise expositie schreef: „Op verschillende manieren heb ik getracht de zwaartek racht met bewegende beel dende middelen visueel op te heffen, waardoor de ruimtelijke werking van het mobiel vergroot wordt. Uit identieke geometrische vor men is het mobiel wetmatig opgebouwd, zodat in elke stand een zo open mogelijk en heldere beeldstructuur ontstaat." Moeilijke taal, een moeilijk en technisch onderwerp. Dik Box: „Dat heb ik wel vaker gehoord, maar in feite is het heel eenvoudig. Ik kom tot steeds eenvoudiger vormen. En het is voor mij echt ook heel emotioneel." Vanavond geeft Dik Box in het Maassluise museum een toelichting op zijn werk, aanvang 20.00 uur. Heel ander werk in het ste delijk museum van Schie dam, waar vrijdag een over zichtstentoonstelling wordt geopend over gehele werk van Pieter Ouborg. in 1956 overleden. Het gaat om een totaal van vijftig schilde rijen, gouaches en tekenin gen. Ouborg werd in 1893 in Dordrecht geboren en werd voorbestemd voor het on derwijzersvak, In 1916 vertrok hij naar Ne- derlands-Indic, waar hij meer dan twintig jaar heeft gewoond en in het onderwijs werkzaam was. In 1939 ves tigde hij zich als tekenleraar in Den Haag. Hij zocht naar een bestaansvorm die hem als kunstenaar de gewenste vrijheid liet. Het betekende wel dat hij, getuige zijn om vangrijke oeuvre, een gedi- ciplineerd en hardwerkend bestaan heeft geleid. In de expositie ligt het ac cent enerzijds op het werk van 1930 tot 1945, de tijd waarin Ouborg afstapte van de naturalistische verbeel ding en een eigen, maar toch herkenbare wereld schilderde: landschappen, waarin concrete voorwerpen zijn gecombineerd met ge fantaseerde vormen en waarin een bovenwerkelijke atmosfeer de boventoon voert. Maar Ouhorgs belangstelling voor de kunst en het leven in Indië klinkt ook door als zijn kennis van omwikke lingen in de Europese schil derkunst. Hij onderneemt kleine experimenten in de richting van een abstracte vormentaal. Na de oorlog breekt die wijziging defini tief door. Ouborg geeft nu gestalte aan een bevrijdende, wereld waarin kleur en structuur centraal staan. Het zoekende heeft plaats ge maakt voor een beeldtaal die in de eerste plaats vitaal en uitbundig is. Een aantal van deze werken behoren tot de hoogtepunten van de Nederlandse schilderkunst uit de naoorlogse jaren. De niet onsuccesvolle country w es te rugroep Calyx staat op de plaat. Een dubbelelpee, uitgebracht 6 september, met de titel 'Country Music - Double Dutch'. Een verzamelelpee met Nederlandse countrymuziek. Achtentwintig nummertjes met daarbij een apart boekje. Calyx had de eer om temidden van namen als Saskia en Serge, The Tumbleweeds en Early Bird een eigen lied op te nemen met de titel 'Western Express'. De Nederlandse Orgel Federatie organiseert zondagmorgen weer het eerste concert op het theaterorgel van het Passagetheater Schiedam. Organist is de Engelsman Stanley Whittington. Aanvang 's ochtends om 10.30 uur, kaarte.. ƒ5,- en ƒ3,-, Ter afsluiting van het muziekproject 'niet- alledaagse muziek' van Ozobleu, morgenavond in het Maassluise jeugdhol, Pres. Steynstraat 2. folk (nou ja, folk) van Trio Overlast en later op de avond The Amazing Stroopwafels. Morgenavond. (Volgende week trouwens Bots, maar dat terzijde). Zaterdag om 20.15 uur in de Maranathakerk te Maassluis het tweede concert van de door Koos Bons geredigeerde najaarsserie. Het programma is toegespitst op werk uit de 16e-, 17e- en 18e eeuw. Medewerking wordt verleend door de altmezzo Maria Huizinga en de gitariste Willy van der Hoek, terwijl Koos Bons zelf orgel en clavecimbel speelt. De toegang bedraagt ƒ5,-met een reductie van ƒ2,50 voor CJP-ers, 65-plussers en jongeren. Intrige organiseert weer een 24- uurstentoonstelling. In het woonhuis van de familie Gerih aan de Hofsingel 37, Vlaardingen vrijdagavond van 20.00 uur tot zaterdagavond 20.00 uur werk van Hanny Verhoog (droogbloemen), Niva Geerlings (Amerikaans Macramé) en Astrid Nijenhuis (wandkleden). In de Stadsgehoorzaal Vlaardingen donderdag !8 september Jan Blaaser met zijn .nieuwe, zeer goed ontvangen programma 'Bramen zoeken'. Do belangstelling in de abonnementen verkoop was al groot, er zijn echter nog een paar plaatsen over. Verkoop begint vrijdag. Toegang ƒ12,50 Film deze week vanavond 20.00 uur jn B'Bwana. Vlaardingen, waar Fellini's 'I ViteHoni' draait en zondagavond 14 september 'The bad sleep well* van de Japanse cineast Kurosawa - Toegang ƒ3,50. Vrijdagavond in dat zelfde B'Bwana trouwens een optreden van de Los Mismos: „Caraïbische muziek, die in New-York beïnvloed werd door rockmuziek," melden de programmamakers. In de Quibus aan de Sehiedamse Lange Haven treedt zondagavond 21.30 uur componiste en tekstschrijfster J. Hannen op. Daarnaast speelt zij werk van Joni Mitchell, Aretha Franklin en Janis Joplin. Toegang gratis.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1980 | | pagina 5