4 U IT m m Kinderspeelgoed in streekmuseum Franke Venema exposeert in Deltahotel Kobus Kuch, kindertheater zonder pedagoog tl fe 7 f4J m Met stip mk 4: \ie% tmi i.IH IvM Vaa \Wë $3 vrijdag 7 november 1&80 VD/SC/WW r4IM 1-^4} I yéifêi 'Zï JD Een wekelijkse pagina vol informatie over kunst en cultuur uit de regio. Reacties en berichten graag vóór woensdag 12.00 uur, naar het adres van deze krant, postbus 110, Vlaardingen (t.a.v. J.H. Bakker), tel. 010 - 352066. 'De Hoekse Komedie', die deze maanden haar tweejarig bestaan viert, ver zorgt vanavond en morgen avond dc opvoering van een drietal eenakters. Het echt paar Lensink, ooit de drij vende krachten achter het Hoekse open podiumlheater dat van de huisbaas de wacht kreeg aan gezegd, stond borg voor de regie. Paul Lensink regisseerde 'Het offer van de beul', Ria Lensink 'De overledenen'. De voorstellingen worden gehouden in De Hoekstee, in Hoek van Holland uiteraard. Aanvang 20.00 uur. 'Wie is wie' luidt de ver taling van Hoger O'Hirsons komedie 'Mimicri'. Zater dagavond komt het stuk in de stadsgehoorzaal van Vlaardingen. Met Pleuni Touw en Hugo Metsers. Als de kaarten al uitverkocht zijn, kunt u uw geld ook be waren voor 14 november. Dan komt het toneelstuk 'Jan zonder vrees' van Hugo Claus naar de stads gehoorzaal. Het vrouwen cabaret Nata- scha EmanueLs reist nu al enige tijd het land af met 'Medianeuroze'. Het stuk was ook al eerder in het Schïedamse zoldertheater De Teerstoof. Vanavond en morgenavond komt 'Media neuroze' terug in De Teer stoof, Nieuwstraat 12. De sa menstelling van het cabaret is echter gewijzigd. Onder linge strubbelingen waren de oorzaak van die wisselin gen. Aanvang 21.00 uur. Meeuwis Rebel is een jonge Maassluise componist die zijn loopbaan begon in Australië. Dit jaar voltooide hij zijn conservatoriumoplei ding en wist daarbij de com- posiiieprijs in de wacht te slepen. Vanavond wordt In de Koningshof te Maassluis een avondvullende composi tie voor koor, orkest en so listen van deze jonge toon dichter uitgevoerd. Mede werkenden zijn Koos Bons op orgel, de sopraan Maria Huizinga, de mezzo-sopraan Jopie Vons, het N.P.B ka merkoor en de Verenigde Zangers. Daarnaast de vio list Arno Bons en vibrafo- nist Evert le Maire. Dat ook vader Jan Rebel en leerlin gen van zijn balletschool medewerking verlenen zal niemand verbazen. Aanvang 20.15 uur. Kaarten /e,-. In het Schiedams week endcafé De Quibus zondag avond, 21,30 uur, The Kid. Een zich 'new wave electric formation' noemende band. Film dit weekeind na tuurlijk van de Vlaardingse filmliga. Daar (Boflaan 12) draait zondag Badlands van Terence Malick. Aanvang 20.30 uur. De dag daarvoor in Rood Vlaardingen, Wees huisplein, een film van de Hongaar Béla Tarr, getiteld 'Familienest'. Aanvang 20.00 uur. Michael Gibbs zoekt de a Pas geboren zegt een kind a) aaaah! en dat noemen wij een oerkiank, die in het Sanskriet heel belang rijk is want Sanskriet is voor een heel groot deel een taal van klanken en in mindere mate een taal van woorden. De manier, waarop zon baby de a uit zijn mond blèrt, is hem met aangeleerd. De a, al dus klinkend, bestond a! immers, reeds eeuwen lang is de a de eerste klank, die pasgeboren baby's uiten. En wie het Sanskriet kent, verbaast zich er niet over dat het alfabet met de a begint, dat de eerste mens Adam heette (vergelijk: I am) of dat er zoveel woorden met een a zijn die kennis en geluk uitdrukken: Al machtige, Allah, ananda- maya (geluk). De a, van abracadabra dus, is bij uit stek een letter met be wustzijn, Dokter vraagt niet voor niets zo vaak, of patient eens a wil zeggen. De houding tot de taal, tot de klanken, interesseert de Engelse kunstenaar Michael Gibbs (31) ook meer dan de feitelijke be tekenis van woorden. Het gaai het om de emotie, die de taal in hem oproept. Wat hij voor de taal, in al zijn facetten en bewust- zijnsgradaties. voelt, pro beert hij in zijn werk te visualiseren. Zo kan het zijn dat hij in een biblio theek een hogere stilte vóelt, een sfeer die ogen schijnlijk door de aanwe zige boeken wordt be paald, waarvan Michael Gibbs echter zegt dat niet de volgeschreven boek werken die hogere wijs heid oproepen, maar alle bewustzijn die erin ge stopt is, de volle aandacht die eraan ten grondslag heeft gelegen. Een van zijn kunstwerken, geëx poseerd in Schiedams ste delijk museum, dat foto's laat zien van honderden oude boeken, waagt hij dan ook 'The absent words' te noemen, Mi chael Gibbs getuigt daar mee van een band met taal tot in de diepste oor sprong. Woorden, letters, laten hem op zich koud. Hij is er wel lange tijd mee be zig geweest, omdat hij er de basiselementen van de taal in zag. Hij maakte een serie van 26 werken, die hij elk voorzag van een vervaagde letter van het alfabet, alsof de taal met alleen die basisele menten niet tot zijn vol heid kan komen. Ook Iaat Gibbs zich graag inspire ren door schrijvers, met name Stéphane Mallarmé, en hij probeert dan door zijn interpretatie ervan een idee te geven van hoe Rlallarmé's gedachten- gang is geweest, In die zin sublimeert Michael Gibbs proza tot poezie, tot het diepste gevoel uitgezui verd is. Hij gebruikt daar ook bandopnamen voor, met minimaal taalge bruik: woorden en va rianten daarop, die steeds herhaald worden, alsof zij de mantra vormen van zijn meditatie. Ziedaar Gibbs als taalzuiveraar. Gerrit Komrij zal hèm tenminste wel mogen. Alleen: Gibbs verslikt zich een beetje in zijn ei gen benadering van wat taal is. Hij zegt de wortels ervan te zoeken, maar te gelijk noemt hij letters, woorden en het alfabet de basiselementen. Hun be perktheid erkent hij ech ter door klanken ook als volwaardig onderdeel van de taal te laten meespre ken, In zijn jongste werk zoekt hij ook juist in die richting en zo zal hij nog wel eens bij het aéaah! van kleine baby's aanlan den. En dan? Back to the roots. reïncarnatie, je kunt er van alles bijhalen. Die filosofische expositie van Gibbs duurt tot 7 de cember. Kor Kegel In Jan Anderson's streekmuseum aan de Kethelweg 50, Vlaardin gen, wordt vanaf mor gen een expositie gehou den over kinderspeel goed door de jaren heen. Deze expositie, onder de titel „Kinderparadijs", zal tot en met maart 1981 te zien zijn. Het oudste stuk speel goed dateert uit de Ro meinse tijd: een speel- schijfje van been. dat een plaatsje heeft gekre gen in een vitrine met opgegraven speelgoed uit keukentjes en pop- penkamers uit de 17e, 18e en 19e eeuw. Er zijn potjes, vergietjes, bik kels, knikkers, vogelf luitjes en nog tal van an dere speelvoorwerpen te zien. Daarnaast zijn er vitrines met kinderser viesjes, poppen en pop- penstoeltjes, toverlan taarns, puzzel-diabolo's, tollen, prenteboeken, Ïioeziealbums, kienspe- en, blokkendozen, pop- penkamers winkeltjes en spaarpotten. Ook: zijn onder glaspla ten zogenaamde cent sprenten te zien: plaatjes die vroeger langs de deur werden verkocht voor een cent en die de voorlopers waren van het prentenboek. Ook tal van andere spellen zijn in dit deel van de tentoonstelling te zien. Naast de echte speeltjes zelf zijn er ook tegels te zien uit de 17e eeuw met kinderspelen als onder werp en er is een etalage van een speelgoedwin kel uit de jaren 1948 tot en 1950. In het winkeltje zijn enkele voorbeelden te koop van oud speel goed, zoals een zweeptol met een stokje en hou ten kleppertjes. De expositie is mogelijk gemaakt dankzij steun van Ligthart Spel en Hobby. De tentoonstel ling is iedere zaterdag en elke eerste zondag van de maand geopend van 14.00 tot 16.00 uur. Oud speelgoed, te zien in Jan Anderson's verza meling. i Franke Venema, olieverf, portret. In de sjieke ambiance het Deltahotel is in de Nauti luszaal een kleine exposi tie ingericht van de Maassluise amateurschil der Franke Venema. De tentoonstelling 'werd vo rige week geopend door de buurman van het Del tahotel, burgemeester Wim Kieboom. Venema heeft in het to taal 18 olieverfschilde rijen opgehangen. Het is zijn eerste expositie. Zijn stijl ligt tegen het expres sionisme aan. Venema is geen fijnschilder, maar iemand die de verf bijna als bouwmateriaal ge bruikt, soms blijkelijk zo met het schildersmes op gebracht in plaats van het penseel, zodat de voorstelling iets gebeeld houwds krijgt. Op een van zijn doeken bracht hij de verfvlakken zelf schubsgewijs aan. Hij heeft een uitgesproken voorkeur voor donkere, niet alledaagse kleuren. De expositie in het Delta hotel bestaat voor het merendeel uit landschap pen en portretten. Wellicht dat het laatste o' derwerp toch Vene ma's sterkste kant is. De landschappen, of beter misschien, zeegezichten, herinnerend aan tropi sche streken bij avond, zijn wel erg zwelgend op gezet. De bladgouden klassieke lijsten maken het daar niet beter op. Maar wellicht dal een ander er iets in ziet. De portretten hebben daar entegen wel degelijk zeg gingskracht. Gezicht en achtergrond laat Venema vaak samenvallen: hij ge bruikt dezelfde tinten; het resultaat intrigeert. De Nautilus van het Del tahotel is de gehele dag voor het publiek geo pend. JHB Kobus Kuch Theater bv (bij voorbeeld) noemt zich het eer ste vrouwentheater in Neder land, dat uhsluitend uit man nen bestaat. Optredens kunnen worden verzorgd voor bruilof ten. begrafenissen, crematies, kinderpartijen en andere fees tjes. Wat moet je als serieus dagblad nu met zulke informa tie? 't Zijn nogal studentikoze grappen, dus flauw, maar Job Gorree, Koos Altink en Jaap van de Windt studeren dan ook: aan de soos, de sociale aca demie in Rotterdam. Kobus Kuch gaat ook niet bij zonder serieus te werk: een programma wordt een luttel uur voor de voorstelling in el kaar gedraaid. „En er komt geen pedagoog aan te pas om te beoordelen of het allemaal ver antwoord is wal wij doen," zegt Koos Altink. En toch schuilt in de onconventionele werkwijze de prille kracht van het thea tertrio. Improvisatie met de grote i. Althans, tot nu toe, en wat is ervan te zeggen? Met het Ko bus Kuch Theater hebben Job Gorree (28), Koos Altink (24) en Jaap van de Windt (25) er nu één voorstelling op zitten, zonder plankenkoorts, en dat was meteen al een daverend succes. Het vond begin oktober plaats in het Schïedamse café de Quibus. De voorstelling was al geboekt, voordat het Kobus Kuch Theater bv (bijvoorbeeld) echt bestond. Maar: alle dertig kinderen, die in de Quibus wa ren, stonden ervan op hun kop. En nu is Kobus Kuch „dan ook" gecontracteerd door een Vlaardingse vrouwengroep (in januari), terwijl op de elfde van de elfde het tweede optreden zal plaatsvinden op uitnodiging van de bewonersvereniging van een van de Groenoordse Z- flats. Kobus Kueb (de naam is te danken aan mevrouw Bree- develd. een buurvrouw van Koos in de lijd dat hij zich schor hoestte) lijkt dus van alle markten thuis, temeer als nog eens in ogenschouw wordt ge nomen hoe snel het drietal een programma klaar heeft. „Die voorbereidingstijd is niet nodig," zegt Koos Altink zelf verzekerd. „Job, Jaap en ik zijn gewoon hartstikke goed op el kaar ingespeeld. Wij werken alle drie bij de Heipaal en op de bouwspeelplaats in Holy en daar hebben wij met jeugd en jongeren flink wat ervaring. Dan zie je dat het tussen ons. goed klikt en als je wilt impro viseren, is dat mooi meegeno- Kobus Kuch op de bouw speelplaats In Holy: Job Gor ree, Koos Altink en Jaap van de Windt. men. Maar daar gaat het nog niet eens het meest om. Het is ons erom te doen dat die kinde ren een leuke middag hebben. Nou, wanneer hebben kinde ren een leuke middag? Als zij zelf allemaal leuke dingen kunnen doen, als zij zelf mee mogen spelen; niet als zij een uur lang naar een paar apen moeten kijken." Dus wat deed Kobus Kuch in de Quibus? Koos speelde een werkloze circusdirecteur, die zijn circus in Hamburg was kwijtgeraakt Job, dte het een- mansorkest van Kobus Kuch vormt en een aantal instru menten bespeelt waaronder de door Kor Kegel banjo, de temple en de concer tina. was tijdens het optreden broeder Josephus, de muzikant van het circus die als enige overgebleven was. Jaap hing de slordige manager uit en de kat van Joke Akkerman deed mee als Floor, de io Dreft ge wassen zwarte panier. Maar dat doet er allemaal niet toe. „Zo gauw ik zei: jongens, ik ben mijn circus kwijt, willen jullie mij helpen? deden al die kinde ren meteen mee. Ik hoefde 't niet eens te vragen! Kinderen zijn gewoon spontaan, zij kwa men zelf al met opmerkingen zoals, ach, wat zielig, heb je geen circus, zullen we helpen? En zo had ik ineens weer clowns. honden, paarden, spreekstalm eesteressen, acroba ten al die kinderen deden wel wat en dat vonden ze heer lijk, jo." „Wij hoefden toen haasi niks meer te doen, wij werden door die kinderen helemaal naar de achtergrond gedrukt." zegt Job Gorree. „Alleen de hele klein tjes hebben wij in wat oude kleren geholpen. Oude kleren zijn heel nuttig voor zulke ver kleedpartijen. En de Quibus had zelf toevallig nog een hoge hoed voor de sp reeks talmeeste res." Job Gorree beschikt over een complete set schmink. „Als kinderen zich willen laten schminken, nou ja, dan doen we dat wel. Maar je hoeft er niet als olifant uit te zien om 't te zijn. Als je je olifant voelt, is dat genoeg, dan ben je 't ook." Jaap van de Windt: „Met die formule kan je steeds een an der verhaal maken en de tek sten heel snel verzinnen. Lied jes maken wij ter plekke. Wij zijn heel snel in rtjmelarïjtjes, ook omdat wij elkaar goed aan voelen." „Wij pretenderen dan ook he lemaal niks," zegt Koos Altink, „vandaar dat wij ook nagenoeg gratis optreden. Wij doen 't meer voor de lol." Job Gorree: „De meeste thea tergroepen moeten zo nodig een boodschap brengen, maar hallo, daarvoor ga je dan maar naar de kruidenier, hoor. Die theaters willen het publiek la ten denken over wat zij bedoe len. maar dat weten zij zelf niet. Bij kindertheater zie je dat ook zo vaak. Die vertellen kin deren allemaal dingen, waar alleen volwassenen mee bezig zijn! Zo zadel je een kind mooi op met standpunten van oude ren. Wij willen die kinderen 2ichzelf laten zijn. Wat klinkt dat mooi, hè?"

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1980 | | pagina 4