sii/üifii Ritueel slachten voor onaanvaardbaar Dankbaar, maar niet zo erg bedroefd meer CA ï-gehruikers over storingskosten Manifestatie huisvesting van jongeren 'BEGRIP VOOR MEDEMENS ONTBREEKT' .ARGUS jeugd veiling van Posita Eerste verhalenbundel van Lévi Weemoedt: Architecten vinden gymlokaal heel mooi HELPT U HOREN EN ZIEN! Tevens krijgt u een toestel 14 dagen gratis op proef „ARGUS" B.V. OPTIEK - HOORTOESTELLEN donderdag I 13 november 1380 VD/SC/WW I giniiiiiiiuiiiiiiniuiHiiiiiniiuiiMuiiimniniuiniiiiiniiiuijiimiiiinmiiiimiiaintiiiBiiiiuiHiiiiuiiuiiiniiuiiiuiiiiiiimuiiiiuuiiiiitiiuiiimmiiiuuiiiHiituimiiuiirtiuiiiiimiiiiiiDimniiiiiiiiiiiMniiiiiiimniiinnuiiiuuiininniiiiuirniniiniiimiiiiiiuiiiiuiiiimiiiiiiiiiHiiHiiiiuiiiiniiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiuiHiniui^ Schiedam „Stel je voor dat jij als Nederlander in Turkijp woont. Dan wil je toch ook Kerstmis vieren, on danks dat dat feest in Turkije niet be staat. Dat gevoel heb je als christen meegekregen, daar ben je mee opge groeid. Nou, dan vind ik dat de Isla miet in Nederland één keer per jaar een kans moet krijgen zijn feest ie Tieren." Opbouwwerker Sinar Veli verheft zijn stem. Hij kan zich nog kwaad maken over de kortzichtigheid die nog bij zoveel Nederlanders heerst over het offerfeest dat elke islamiet jaarlijks beleeft. Hij windt zich ech ter maar even op. Na zestien jaar in Nederland weet hij ook wel hoe bruin wij onze broodjes kunnen bak ken. Over het jaarlijks terugke rende islamitische offerfeest waarvan het ritueel slachten eeó belangrijk onderdeel ïs, lopen de meningen nogal uit een. Velen willen nog steeds alle buitenlanders het land uit hebben of ze geassimi leerd zien in de Nederlandse samenleving. Anderen vin den het een gerechtvaardig de zaak dat anderstalige landgenoten - hun cultuur feesten kunnen vieren. Dit jaar heeft de gemeente Schiedam op zondag 19 okto ber het slachthuis opengesteld voor het grote islamitische Of ferfeest. Honderden Schie- damse en Vlaardingse islamie ten trokken naar het slacht huis om hun dier te offeren zoals Abraham dat bijna twee duizend jaar geleden deed. Abraham kon namelijk geen kind krijgen. Hij belooft de Al lerhoogste dat als er een zoon ter wereld komt, hij deze op achttienjarige leeftijd "zal offe ren als dank. Het gewenste ge beurt en als het offeren van de zoon nabij is, komen twee en gelen hem vertellen dat hij zijn zoon behouden mag. Het offeren van een dier is vol doende. Verzoening •:Rltneel slachten is voor vele Nederlanders nog ontoelaat baar.'Kortzichtig vindt Veli die mensen. <Miiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiifiiiii!lii!iiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiii Maasland Voor de jeugdafdeling van postzegelvereniging Posita wordt zaterdag 15 november weer een veiling gehou- dèn. Begonnen wordt om 14.00 uur in de Maaslandse land en tuinbouwschool aan de Commandeurskade. Geveild Wordt een tiental kavels van Nederland. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiniiiiiiiiiitiiiititiiiHiiiiitiiiitntiittiiiiiituiiiitiiiiitiiimiuiiiHiiiimimii Tegen die feitelijke achter grond viert men feest. Maar net zoals het Kerstfeest in Ne derland gezien wordt als een feest van bezinning en verzoe ning. geldt dit ook voor de is lamiet. Het grote offerfeest moet goed en kwaad weer ver enigen. Sinör Veli:„Ons grote offer feest duurt vier dagen. In Ne derland is dit niet mogelijk dus beperken we het tot één dag. Die dag is een verplichte verzoeningsdag. p *s Morgens voor zonsopgang is cr een ge bedsdienst en daarna felicite ren wij elkaar. De mogelijke vetes die er tussen families of vrienden in dat jaar zijn ont staan moeten bijgelegd wor den. Men gaat bij elkaar op be zoek. En dan begeeft men zich naar het slachthuis om zijn of fer te brengén." Dat offeren is het kardinale kritieke punt van buitenaf. Dierenmishandeling, heilig schennis en wreedheid ztjn veelgehoorde kreten over dat onderdeel. Wat gebeurt er nu precies? Veli:„Volgens de regels van de Koran moet het dier met een vlijmscherp mes in de slagader zonder verdoving in één keer gedood worden. Tijdens het doodbloeden worden gebeden uit de Koran voorgelezen. Het vlees van het geofferde dier wordt in de Islamitische lan den voor twee derde deel aan de armen gegeven, maar in Nederland is dat niet nodig. Om die reden zijn er al een aantal islamieten die als alter natief voor het offer brengen, geld sturen naar liefdadigheid sinstellingen in Turkije." Is er sprake van dierenmis handeling? Veli, licht opge-. wonden:,,Als wij de dieren in bescherming willen nemen, la ten we dan de hele vleespro- duktie staken! Natuurlijk is het wel eens uit de hand gelo pen. In 1976 zette Schiedam de deuren van het slachthuis open zonder vakbekwame slachters erbij: Niets was er ge regeld. Iedereen liep met zijn beest door de stad en doodde het eigenhandig, met eigen ge reedschap waaronder soms botte zakmessen. Dat kan niet. De Koran verbied dat trou wens. Maar de Islamiet pakte die kans om iets voor zijn ge loof te doen, zonder daarbij de gevolgen van de maatschappij door Karin Kuijpers waarin hij leeft, te overaien. Nee, je moet chaos voorkomen. Het lijden moet t<?t een mini mum beperkt blijven. Dit jaar was dat uitstekend geregeld." Kortzichtig Na zeer intensief overleg heeft de gemeente Schiedam dit jaar zijn slachthuisdeuren weer opengezet, doch onder strenge voorwaarden. Enkele Neder landse slachtmeesters waren bereid, na een gesprek met burgemeester Te Loo, -hun vrije zondag op te offeren om het slachten te begeleiden. Vakbekwame islamieten na men het slachten voor hun re kening, slachthuispersoneel zorgde voor de verwerking van Het dier, zoals het villen en het leeghalen. Iéder kreeg een volgnummer en wist nauwkeurig op welke tijd zijn dier geofferd werd. Op het grote offerfeest zijn die zondag 200 dieren geslacht, zo'n vijf zes per half uur. Met name het CDA in Schie dam heeft hierover zijn onvre de geuit, In een ingezonden brief schreef de partij het een kwalijke zaak te vinden dat op zondag dieren geslacht werden en daarvoor mensen hun vrije dag moesten opofferen. In de commissie Algemene en Bestuurlijke zaken heeft voor zitter Te Loo het CDA zeer nauwkeurig uitgelegd hoe de gemeente tot dit besluit geko men is. Te Loo vond het een gerechtvaardigde zaak dat bui tenlanders kans krijgen hun feesten, aangepast aan de maatschappij waarin zij leven, uiting te geven. Dat het feest door de islamitische tijdreke ning die men hanteert op zon dag viel, is toevallig. „In Schiedam is het verzoek van de buitenlanders om hun feest te vieren, serieus geno men. Burgemeester en wet houders hebben gediscussieerd" en samen met de buitenlan ders de spelregels opgesteld. Dat is heel goed verlopen. Na het feest hebben de Islamieten een dankbrief geschreven aan het college. Kijk, zo onstaat er een gezonde vorm van com municatie waarin de Neder lander meer inzicht krijgt in het voor hem soms zo duistere leven van de buitenlander," stelt Veli. Dus die kritiek is nergens op gebaseerd? „Hij is gebaseerd op kortzich tigheid. Zeer en zeer kortzich tig noem ik die mensen, of dat nu hoge of lage pieten zijn. Die mensen zijn zich niet be wust dat ze in een maatschap pij leven. Kijk, ze hebben de mogelijke gevolgen van het binnenhalen van diverse cul turen en godsdiensten in het begin van de jaren zestig niet overzien. Dan vraag ik mij af waar het begrip voor de mede mens gebleven is. De socio loog Merton heeft eens gezegd 'Een vis zal de laatste zijn 'die beseft dat hij in het water zwemt'. Nou, die mensen zul len ook de laatste zijn die be seffen dat ze in een maat schappij leven, van welke na tionaliteit ook. Ieder moet in zijn waarde gelaten worden.*1 Sinar Veli (41) leeft al zestien jaar in Nederland, en is werk zaam als op bouwwerker bij de Stich ting buiten landse Werkne mers. Vlaardingen De bewo nerscommissie in de In dische Buurt heeft tij dens de laatste vergade ring van de commissie Delft Het Provinciaal Jongerencontact Zuid-Holland houdt morgen in Delft de eerste van een reeks van vijf regionale manifestaties rond de problematiek van jonge renhuisvesting. Ook in Vlaardingen is een dergelijke manifestatie gepland. De manifestatie in Delft vindt plaats vanaf acht uur in Zaal Na geduldig lijden- is toch nog onverwacht heengegaan onze innig geliefde N.N. Geen be zoek, geen bloemen. Wie aan dit droefgeestig, doch alledaags krantepro- 2a de titels voor zijn eerste twee dichtbundels ont leent, 'Geduldig lijden' en 'Geen bloemen', wekt op zijn'minst de schijn het na de tweede, althans als homo scribens? voor ge-, zien te houden. Niet dat het moet, niemand de deur uit voor zijn tijd, maar het leek er nu een maal veel op. In de titels zat een lijn. Die lijn heeft Lévi Weemoedt nog een stukje verder getrokken. Zijn nieuwe bundel héét 'Bedroefd maar. dank baar'. Het is de eerste keer dat hij verhalen in boekvorm pu bliceert. Wie kennis heeft genomen van de gedichten zal zich een sfeer herinne ren van tussen bitter en zoet heen en weer zwal kend zelfmedelij. Wat dat aangaat was het pseudo niem 'Weemoedt' ook niet slecht gekozen. De wee- Jhoed, met al haar dubbele bodems van wrange een zaamheid, masochistisch ge not, ironie en relativering f at de dichter stof te over. n Parijs 'was dit levensge voel onder bohèmiendïchters enige tijd in de mode. Maar Lévi Weemoedt spelde zijn naam niet voor niets met dt: hij zocht het niet bij de spleen van de Parijzenaars, maar meer in de oud-Hol landse geest Wat ook zo zijn beklemming kan hebben, ge tuige de suïcidale dominee Haverschmidt. Maar toch, wie de dichtbundels van door Jan Hendrik Bakker Weemoedt aandachtig las zag achter de woorden de verbe ten grimlachjes van de dich ter soms opkrullen tot een glimlachje. Die glimlach nu breekt in de verhalenbundel* soms uit in een schaterlach..Zo uitbundig af en toe, dat ik me bij lezing van de verhalen afgevraagd heb'of het pseudoniem 'Wee moedt' de lading nog wel dekte. Nu is zo'n vraag na tuurlijk op het eerste gezicht minder belangrijk dan de vraag naar de kwaliteit van het proza, maar toch: het houdt je bezig. Bepaalde hy perbolische trucs uit de ge dichten, de gestileerde over drijvingen die daar gloedvol werk verrichtten vallen, overgeplant in de realisti scher, meer alledaagse con text van het proza, gewoon uit de toon, zo niet door de mand. Iemand laten verlan gen naar „een dikke boom met stevige takken", alleen omdat hij zich wat opgelaten voelt, is een beetje te veel. Het wérkt gewoon niet in proza. Maar de zijn eigen naam be klagende dichter Weemoedt is gelukkig niet vaak op een dergelijke wijze in zijn ver halen aanwezig. Het meren deel van de zestien verhalen kan men lezen zonder ge stoord te worden door het ge forceerde beeld van de schrijver die met de pistool loop aan de slaap achter zijn raam de regen in staart Het zijn verhalen over eigentijdse onderwerpen als eehtschei- den, het studentenleven, de vermoeide tegencultuur van de dertigers en het schrijver schap met een kleine s. On derhoudend en met vakman schap geschreven. Stijl 'Pro pria Cures', een Amsterdams studentenperiodiek dat een zekere groep schrijvers afle verde. Een groot deel van de verhalen is onverhuld in Vlaardingen gesitueerd. Lévi Weemoedt blijkt als schrijver de kant gekozen te hebben van hen die hun taal onzichtbaar proberen te ma ken. Ziin stijl is los en onna drukkelijk, de vorm (bewust) ouderwets, nergens blijft het oog hangen op een grillige formulering, de taal staat ge- Lévl Weemoedt. heel in dienst van wat Wee moedt vertellen wil, de anec dote. Dat zijn zonder uitzon dering innemende verhalen met, vooral in de als jeugdhe rinnering gebrachte vertel lingen. een nogal poëtische toets ('Bingham Co', 'De Here met hulpmotor*); vaak ook zomaar een babbeltje naar aanleiding van iets dat de verteller dwars zit (de koopavond, het songfestival). Altijd zeer vermakelijk, hoe wel de taal wat mij betreft wel wat al te gladgeschoren is. Heeft men een verhaal eenmaal uit, dat is het ook uit Geen enkele keer was er het gevoel dat er tussen de regels iets geheims was blij ven hangen. Nu terug naar de achternaam van Lévi. In een groot inter view dat Roel van Leeuwen ooit met de achter Weemoedt schuilgaande Vlaardingse dichter les van. Wijk had voor het plaatselijk blad De Havenloods, vertelde deze dat 'Lévi Weemoedt* een soort afsplitsing was. Dat kan ik mij voorstellen wat de ge dichten betreft, maar de ver halen lijken mij toch anders geschreven. Ofschoon schijn baar oppervlakkiger, toch meer omvattend. Hoewel de optredende 'ik' in de verha len dezelfde is als de op kaft vermelde schrijversnaam, krijgt men niettemin de in druk dat Weemoedt romanfi guur .geworden is, Van Wijk de schrijver. Een horizon- en perspectiefverwijding die Weemoedt in staat stelt op zijn beste momenten (onder meer in het verhaal 'De be weging der tachtigers') het Woody Allen-effect te bena deren: de regisseur die in zijn eigen film zichzelf als acteur van eigen leed staat te bekij ken. En dat met een lach be commentarieert. 'Bedroefd maar dankbaar* werd uitg-egeveD door Erven Thomas Rap en kost ƒ16,50. De Koophandel op de Beesten markt. Centraal staat een fo rumdiscussie tussen leden van politieke jongerenorganisaties en de wethouder van volks huisvesting Helen de Maat. In het Provinciaal Jongerencon tact zijn jongerenorganisaties van socialisten, VVD en CDA opgenomen. Dé punten waarover wordt ge praat zijn onder meer de prio riteit van jongerenhuisvesting, de inspraak bij woonruimte verdeling, het doorstromings- beleïd en de leegstandswet. Na de manifestatie in Delft volgen soortgelijke gebeurtenissen in Dordrecht (20 november), Vlaardingen (27 november), Gouda (II december) en Lei-' den (17 december). Na de behandeling van deze punten volgt een discussie met de bezoekers aan de manifes tatie. Naar verwachting zijn de jongerenorganisaties van CNV en FNV, de plaatselijke actie comités en jongerenhuisves- ting met stands vertegenwoor digd. Naar aanleiding van de vijf manifestaties wordt een publicatie samengesteld. Deze publicatie wordt tijdens een ^slotmanifestatie aangeboden 'aan de staatssecretaris voor volkshuisvesting, Mr. G, Brokx en gedeputeerde van Zuid- Holland Ir N. Buijsert. Deze slotmanifestatie vindt in janu ari plaats. voor de centrale antenne inrichting haar veront waardiging kenbaar ge maakt over het feit, dat iemand die de C Al- dienst laat komen om een storing te verhelpen een bedrag van 30 g ulden moet betalen. Als men deze storingskosten weigert te betalen, wordt de levering van het centrale sig naal afgesloten. Als men la ter weer, aangesloten wil worden, moet zelfs 60 gulden worden betaald. Diverse bewoners van de In dische Buurt hebben een dergelijk geval al bij de hand gehad. De klachten konden de commissie overigens niet overtuigen. De gemeente vindt dat de CAI zoveel mo gelijk kostendekkend moet zijn. Informatie De bewoners van het noorde lijk deel van het centrum zul len nog een weekje moeten wachten voordat zij voor in lichtingen over kabeltelevisie terecht kunnen in de informa tiecaravan van de CAI. Aanvankelijk was het de be doeling dat de caravan eind vorige week geplaatst zou worden op de hoek van de Broek weg jmet dé Groen van Prinstererstraat, maar in ver band met de sneeuwbuien, eind vorige week en de daar mee gepaard gaande gladde wegen achtte de gemeente het toen veiliger om daar nog en kele dagen mee te wachten. De informatiecaravan zal nu aanstaande maandag bij het kruispunt worden neergezet Vanaf die dag kan iedereën m de caravan terecht voor alle mogelijke informatie over de kabeltelevisie. De caravan is geopend van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur en boven dien op dinsdagavonden van 19.00 tot 21.00 uur. g)iiiiii!!iiiii[{inuiiiii][iniii[ii[[iiiiiii![iiiuiiiiiiniiii[Hiiiiui!iniiiiiiiiiiiiii!j|[iiiHi[i!i(iiiiiiiiiiij| Schiedam De Rotterdamse architect Cees J. de Bruin heeft een pluim op zijn hoed gekregen van zijn collega's,, die in de Schiedamse welstandscommissie zitten. Bijzonder mooi vindt de commissie zijn ont werp voor het gymnastieklokaal, dat aan de Lange Singelstraat zal worden gebouwd. In politieke krin gen vraagt men zich echter af, wat eronder moet wor den verstaan als de welstandscommissie iets mooi vindt. Dat heeft te maken met de vaak omstreden ad viezen, die de welstandscommissie de laatste jaren geeft, vooral met betrekking tot dakkapelletjes, maar ook is er een oud principegeschil tussen jongere pro gressieven in Schiedam en de voorzitter van de wel standscommissie, architect B. Kraayvanger, Kraay- vanger was destijds de ontwerper van het stadskan toor en hij had over dat deel van de binnenstad zeer hoogdravende ideeën. De Lange Singelstraat, waar nu een gymlokaal komt, ligt daar niet al te ver vandaan... itiiiiiiiiNiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiüiiiiiiiifimiiiiiuiiiitiiiiiiiiiniimiiiiiiiiiniiimuiiiiitiimiifi J» Wilt u weer alles horen zoals vroeger? De moderne techniek maakt dat mogelijk zonder dat een ander het ziet. OPTIEK „ARGUS" vooralle soorten KONTAKTLENZEN Lid A.N.V.C. ARGUS' audiciens demonstreren u de nieuwste hoortoestellen van PHILIPS, AUDIUM, OTICON, WIDEX, SIEMENS enz. Speciaal aan uw gehoor aangepast. Schiedam Oranjestraat 19 - Telefoon 010-266431 Maassluis - Koopcentrum Koningshoek - Telefoon 01899-19039 1

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1980 | | pagina 3