Oud-medewerker roert in doofpot museum Vrouwen te gast, Dirk Brouwer en Centaur Jonge Maassiuise componist Meeuwis Rebei: §§f| 3 Geen avant-garde te tei» vrijdag 21 rovambar 1980 VD/SC/WW m Een wekelijkse pagina vol informatie over kunst en cultuur uit de regio. Reacties en berichten graag vóór woensdag 12.00 uur, naar het adres van deze krant, postbus 110, Vlaardingen (t.a.v.J.H. Bakker), tel. 010-352066. 'Alle muziek weerspiegelt een tijdsbeeld' Vriendelijk glimla chend, volledig bereid om alles over z'n werk en over zichzelf te ver tellen, zit hij aan tafel. Hij wrijft over een be ginnend maagje, geeft ronduit toe dat hij in derdaad wat te dik is en constateert, na een peinzende blik op z'n slobberbroek, dat het overduidelijk moet zijn dat hij totaal niet mo debewust is. Meeuwis Rebel, 23 jaar jong, is componist en diri gent. Dit voorjaar ontving hij bij zijn afstuderen de Conservatorium Compos»- tleprijs voor zijn gehele oeuvre. Het Ministerie van CRM gaf hem ais rugge- steuntje de opdracht voor een compositie naar eigen keuze waar een bedrag van /1O.Ö0Ö,- tegenover slaat. Hij componeerde in vrij korte tijd een respec tabel aantal muziekstuk ken („Ik kom traag op gang maar ais ik eenmaal begin, werk ik razend- Hij weet nog veel meer, zegt ie, maar hij wil dat nog even voor zich houden. Hij geeft burgemeester en wet houders van Schiedam graag nog even een kans om snel te ant woorden op zijn brief vol vermeende mis standen in het stede lijk museum. Als B en W niets van zich laten horen, gooit hij de hele mikmak in de open baarheid. Lammert van Wagten- donk is in het museum wel aardig thuis. Hij heeft er van 1975 tot maart '79 gewerkt in WSW-verband, toen werd hij arbeidsonge schikt verklaard, maar hij komt nu nog wekelijks in het museum want hij is de kunstklassen gaan volgen. Van Wagtendonk heeft zo zijn kritiek op het museale beleid in Schiedam. „Wat, door Kor Kegel museum? Ik zie 't gewoon als galerie Paalman, voor een heel klein publiek met een heel eigen smaak." Zulke geluiden hoor je wel meer. Maar Van Wagtendonk gaat het nog niet eens zo om wat er tentoongesteld wordt, maar om wat er al lemaal verkeerd gaat en niet gedaan wordt. „Toen ik er werkte, kon ik na tuurlijk niks zeggen," zegt hij. „Maar nu heb ik er af stand van genomen." Vooropgesteld: Van Wag tendonk heeft een hele hoge pet op van Chris de Roo» die in het museum een heel eigen plaats in neemt: op zolder heeft De Roo zijn restauratie-ate lier, En Lammert van Wagtendonk werkte daar onder hem. „Ik heb van De Roo geleerd zorgvuldig om te springen met kunst werken en oude archeolo gische vondsten. Hij gaf een goede opleiding. Maar dat is in het museum nu het stomme: terwijl het ene voorwerp met veel liefde en geduld gerestau reerd wordt, worden ande re behandeld als oud vuil. Het schilderijendepot ziet er vuil en onverzorgd uit, op de grond liggen dikke lagen stof en peuken. En die oude reclameplaten, die op de laatste jeneve rexpositie zijn getoond, zijn zelfs helemaal verpest. Paalman zelf heeft die pla ten aan tafels vastgelijmd, met heel sterk spul, dat is er niet meer vanaf te krij gen. Doodzonde, ze zijn onvervangbaar. Voor de kunstcollectie is dat een ernstig verlies. Ik snap niet dat zoiets kan gebeu ren terwijl er een deskun dige voor dat soort dingen is aangesteld: De Roo. Die wordt steeds woedend als hij eraan denkL Maar ik vrees dat ze dit ook in de doofpot stoppen, zoals zo veel dingen." Wat dan allemaal Lammert van Wagten donk: „Op het restauratie atelier hadden wij kasten nodig. Maar die hebben De Roo en ik zelf in elkaar moeten timmeren, want de timmerlieden van het mu seum hadden geen tijd. Zij moesten windveren ma ken voor Paalmans boer derij in Haarlem!" Ander punt: „De directeur heeft geen enkele belang stelling voor documenta tie. Het depot staat vol aanwinsten, waarvan de gegevens ontbreken. Daar door kon het voorkomen, dat vier prenten, die in ei gendom van het museum waren, per ongeluk wer den verkocht. De Roo krijgt veel verzoeken om informatie over kunstwer ken en om determinatie. Hij geeft ze dan altijd eerst aan de directeur, dat is normaal. Maar De Roo krijgt ze nooit terug! Een heel bossie brieven is al zoekgeraakt. Dat is een bar slechte service van het museum aan het publiek." Wat ook nooit naar buiten is gekomen, is dat de over zichtstentoonstelling van Anton Rooskens ooit op het laatste nippertje afge last dreigde te worden, omdat mevrouw Rooskens ontdekte dat een werk van haar overleden man over de verwarming heen hing. Van Wagtendonk: „Dat is me een conflict geworden! Ook omdat er nog werken van Rooskens gewoon op zolder stonden, tijdens die tentoonstelling, terwijl er nog expositieruimte ge noeg was." Persoonlijk is Van Wag tendonk blij, dat de PvdA, zoals hij vindt, „de knup pel nu steeds in het hoen derhok gooit". De kritiek van kunstschilderes Marjo van Soest, die pas uit de museumcommissie stapte onder meer vanwege die PvdA-houding, noemt Van Wagtendonk dan ook „gelul in de ruimte". „Verweij krijgt vaak de kat, maar ze vergeten dat hij al meer voor het mu seum heeft gedaan dan Paalman," zegt hij. „Ja, Lammert van Wagten donk: „Die kunstenaars denken om d'r brood je..." die PvdA'ers worden daar versleten als idioten en cultuurbarbaren, Ton de Vos vinden ze ook een zak, maar die is wel even terzakekundig. Een klein kind kan toch zien dat het museum achteruit holt als een paard lopen kan? Mag je daar dan wat van zeg gen soms? Oh, man, ik weet nog veel meer. Ja, die kunstenaars kijken naar Paalman vaak op als of die man halfgod is. Geen wonder, die lui den ken om d'r broodje." Directeur Paalman is mo menteel wegens ziekte af wezig. B en W weten niet goed wat zij met Van Wagtendonks brief aan moeten. „Ze willen 't na tuurlijk intern houden," zegt hij. snel.") waarvan er zes zijn uitgegeven. Een klarinet kwartet van zijn hand was onlangs op de radio te ho ren: volgend jaar zal de Wereldomroep meerdere stukken van hem uitzen den. Momenteel werkt Meeu wis Rebel aan een opera, geïnspireerd op de Midde- leeuwse schelmenfiguur de Vos Remaerde. Daar naast is hij bezig met het toonzetten van de gedich ten van Herman Gorter- De CRM-opdraeht wordt gerealiseerd in een thea terstuk, geéot op de ge dichten van Paul van Os- ia ijen. Nijmeegse studen ten zochten de tekst uit. Meeuwis Rebel zal de om lijstende muziek compone ren. Het ligt m de bedoe ling om de2e productie in 1982 op het Holland Festi val te brengen. De laatste weken wordt Meeuwis Rebel echter vol ledig in beslag genomen door het concert dat hij zal dirigeren in de Maassluise Immanuelkerk (Lange Boonestraat, morgen, 20.15 uur) en dat wordt uitge voerd door 'zijn* koren: de Vereenigde Zangers en het Kamerkoor van de Neder landse Protestantenbond. Tussen de beroemde com ponisten prijkt ook zijn naam op het programma. Solisten zijn Koos Bons en Martin van Broekhoven. Als klapstuk voert een balletgroep onder leiding van vader Jan Rebel een aantal zigeunerdansen uit op muziek van Brahms. „Hoewei werk en hobby bij mij vrij dicht bij elkaar liggen en voor een deel in elkaar overlopen zou je, als je beslist een onder scheid wilt maken, het di rigeren m'n werk kunnen noemen en het compone ren m'n liefhebberij, al was het alleen maar van wege het financiële as pect," legt Meeuwis Rebel uit. •Dal hij, in z'n functie als koordirigent met amateurs moet werken ziet bij be slist niet als een bezwaar om tot goede resultaten te komen. „Er zijn m Neder land ruim tweeduizend koren die allemaal uit amateurs bestaan en maar drie „beroeps". Maar on der al die amateurzangers heb je enorm veel onder scheid op artistiek en tech nisch mveau.Het is dc uit daging om met het mate riaal dat je tot de beschik king hebt de beste resulta ten te bereiken. De mense lijke stem, ook een onge schoolde, biedt geweldig veel mogelijkheden en door de logopaedische en zangiechnische kennis die je als dirigent bezit kun je een koor opstuwen tot steeds grotere hoogte. Een musicus is op een gegeven ogenblik aan het eind van z'n technisch kunnen: een zanger kan altijd méér. Mede daardoor bestaat tus sen de koorleden en de di rigent een enorme wissel werking, Ik geloof niet dat mijn zangers het gemak kelijk bij me hebben. Waar het m'n werk betreft ben ik heel ambitieus, het Meeuwis Rebel: grotere hoogte." ,,Een koor opstuwen tot steeds kan altijd beter. Daar komt bij dat ik een avond mens ben: tegen de tijd dat de repetitie is afgelopen en de koorleden doodmoe zijn ben ik pas goed warm ge draaid en zou ik het liefste dóórgaan." Hoe beschrijf je zelf de stijl van je composities? „Het is moeilijk om jezelf en je werk een etiket op te plakken dat de lading voi- door Tineke Diepenhorst ledig dekt,"zegt Meeuwis Rebel na enig nadenken. „Laten we maar zeggen dat ik mezelf niet als een avant-gardtst zie. M'n moeder roept al vanaf de tijd dat ik op m'n eerste viooltje kraste dat ik een pure romanticus ben. Ty perend voor de romanti sche muziek is het zuch ten, zonder oplossing, van het ene spanningspunt naar het andere. Ik geloof wel dat die omschrijving ook op mijn werk van toe passing is. Daarnaast speelt natuurlijk m'n mu zikale voorkeur voor Beet hoven en Schubert mee. En Strawinsky vmd ik de grootste componist die deze eeuw heeft opgele verd." Heb je ook belangstelling voor de hedendaagse pop muziek „Wel voor goede popmu ziek, maar dat is niet het werk dat me via de top-4ö wordt voorgeschoteld. Alle muziek weerspiegeit een tijdsbeeld en is daardoor interessant want iedere kunstenaar, ook de compo nist, geeft weer wat hij meemaakt. De breed uit gesponnen melodieen van Sibelius kunnen alleen maar de stilte van de ein deloze Finse wouden weergeven. In de popmu ziek van nu, die ik muziek voor dagelijks gebruik zou willen noemen, vind je, in de eenvoudige opbouw, het strakke ritme en de herhalingen, de architec tuur van de moderne stad, de éénvormigheid en de flats als blokkendozen te rug". Zijn er, naast het dirigeren en componeren nog ande re hobby's of activiteiten? „Ach nee," zegt Meeuwis Rebel, „ik heb een aquari um met visjes, ik houd van lezen, vooral van gedich ten. Dat is alles, Sport in teresseert me niet. Het competitie-element in de sport, al die ambitie ont gaat me volledig. Mis schien omdat ik al m'n ambitie m m'n werk stop, er blijft niets over voor iets anders. Vroeger heb ik, tot verbazing van ie dereen, een andere jongen eens een zwemwedstijd la ten winnen hoewel ik vóór lag. Maar voor hem was het zo belangrijk en mij kon het eigenlijk niks schelen" „Je bent romanticus, je bent 23, je hebt je voor keur voor de opera. Waar om koos je voor de Vos Reinaen als schelm en avonturier en waarom koos je met voor de liefde ah leidraad van het libret to?" Meeuwis Rebel, voor het eerst wat onzeker: „De liefde, het is in de opera cultuur zo'n uitgekauwd onderwerp. Het is altijd het leitmotiv, en dan bij voorkeur in de vorm van de driehoeksverhouding. Het gaat nooit tot de kern, het is eenzijdig en opper vlakkig Ik weet van me zelf dat ik de neiging heb om mensen, en zeker vrouwen op een voetstuk te plaatsen. Maar pas als ik hun kern heb leren ken- ,nen zal ik de muziek kun nen maken die over de liefde gaat. Bezweet en stoffig sleurt Meeuwis Rebel een dag la ter met de onderdelen van een podium in de Imma nuelkerk, samen met de koster. „Laat me nou maar," zegt-ie, „er komen geen repetities meer voor het concert. Ik moet het nu helemaal overgeven ik kan niks meer verbete ren. Rustig gaan zitten componeren lukt nou ook niet. Laat me maar sjou wen, dat leidt af..." In het stedelijk mu- die Bertien van Manen geeft een beeld van het seum van Schiedam Is bundelde in het boek leven van vrouwen van tot 15 december een se- 'Vrouwen te gast'. De buitenlandse werkne- lectie te zien van foto's gelijknamige expositie mers in de Nederlandse samenleving. Veel op names werden in de oude wijken van Schie dam gemaakt Het aardige van deze foto's is dat zij over een veel di rectere zeggingskracht be schikken dan alle artikelen die er in de loop van de tijd over de positie van de bui tenlandse vrouw werden geschreven. Waar het ge schreven woord ontaardt in cultuursociologiseh ge babbel, weet Bertien van Manen met één goedgeko zen beeld precies het di lemma te treffen waarin deze vrouwen leven. Zij maakt gebruik van sterke contrasten, zoals het tradi tioneel geklede Turkse vrouwtje met paraplu in een winderig, nat en erg Hollands landschap. Het stedelijk museum is alle werkdagen geopend van 10.00 tot 17.00 uur, zondags van 12.30 uur. Dirk Brouwer In Kunst+ In Vlaardingen openen deze week twee nieuwe ex posities. Zaterdag om 17.00 uur in. galerie Kunstde o- pening van een expositie van het werk van Dirk Brouwer. De Vlaardingse kunstschilder is nog steeds niet veel veranderd: bij te kent 2ijn commentaar op wat hij om zich heen ziet gebeuren m een aansteke lijke anecdotisch vorm. Het geëxposeerde werk, etsen en aquarellen, dateert uit de periode 1974 tot 1980. Tot 14 december. Kunst-*- is geopend elke zaterdag en zondag van 13.00 tot 17,00 uur; adres: Johan Willem Frisolaan. Bovendien vana vond om 20.00 uur de ope ning van een grote groep- sexpositie van leden van de teken- en schildercluh Centaur uit Vlaardingen. In de expositieruimte van het Hollandiagebouw aan de Oosthavenkade 42. Cem taur bloeit als nooit teven Bertien van Manen foto grafeerde vrouwen te gast ren. nieuwe leden kunnen er niet meer bij, dus we zijn benieuwd. De expositie is bedoeld als introductie aan het publiek en loopt tot 5 december. Het Hollandia- gebouw is alle werkdagen geopend van 10.00 tot 18.QQ uur en van 19.00 uur; zaterdags van 12.30 uur. tol 22.00 10.00 tot JHB

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1980 | | pagina 5