Sin terk Toenemend aanbod computerspeelgoed I f NEDERLANDSE CONSUMENT VOORZICHTIG Fransen er Engelse) stoeien a: twee jaai j op grote schaal me; de chip Utrecht Het electronische speelgoed komt voor het grootste deel uit Amerika en Japan. Daar heeft de consument zich al lang overgegeven aan de op verschillende spelletjes toegepaste moderne techniek van processors en chips. Voor een groot deel is het computerspeelgoed uit die landen, geschikt voor de internationale markt. In Nederland verzorgen vooral MB CMiltcn Bradley) en Clipper de import Dit jaar breidden beide ondernemingen het arsenaal aan computerspeelgoed fors uit. Ook Ravensburger, Jumbo, Texas Instruments en Schmidt worden echter steeds actiever. Een overzicht van wat er te krijgen is: Merlin: Erg populair in Amerika. Biedt de mogelijkheid voor r*s verschil- lende spelletjes: boter-kaas-eieren, black-jaek, tover vierkant, codebreker (mastermind), muziekspel en echospel. De winnaar wordt muzikaal toege- juichd, de verliezer uitgelachen. Computer houdt score bij. Maximaal vier deelnemers, vanaf zes jaar, adviesprijs honderd gulden. Wildfire: Flipperkast met muziek op zakformaat. Bal is lichtkogeïtje. Drie bumpers met uiteenlopende punten. Verschillende barricades, freeballgates en tilt-lampje. Computer houdt score bij. Maximaal vier spelers, vanaf zes jaar, adviesprijs honderdvijfentwintig gulden. Sector Ingewikkelde versie van Zeeslag. Ook hier moet een boot tot zinken worden gebracht, maar het belangrijkste verschil is dat het doel zich ver plaatst zowel in lengte, breedte als diepte. Maximaal vier spelers, vanaf tien jaar, adviesprijs honderdtwintig gulden. Mastermind: Het bekende spel in computerversie, waardoor men het ook alleen kan spelen. Speler bepaalt zelf de moeilijkheidsgraad. Ook in pocket uitvoering. Maximaal vier spelers, vanaf tien jaar, adviesprijs honderdvijf tien gulden. Houdt de Dief: Nieuw, tamelijk ingewikkeld spel rond detectives en boe ven, die moeten worden achtervolgd en gearresteerd. Computer, dobbelste- nen en kanskaarten verhogen de spanning. Maximaal, vier spelers, vanaf acht jaar, adviesprijs honderdvijftien gulden. Simon: Geheugentest met kleuren en geluid. Men kan het tegen elkaar en de computer opnemen. Resultaat wordt door muzikale tonen duidelijk. Maximaal vier spelers, vanaf zeven jaar, adviesprijs honderd gulden (pocke- tuitgave zestig gulden). Zeeslag: Electronische versie van bekend spel, waarin verschillende boten tot zinken gebracht moeten worden. Realistische oorlogsgeluiden begeleiden het geheel. Maximaal twee spelers, vanaf tien jaar, adviesprijs honderdtwin tig gulden. Microvision: Test op reactievermogen. Basiscomputer, waarop vier los te kopen cassettes geplaatst kunnen worden. Principe is het afbreken van een muur via eert circulerende punt, dat met een racket kan worden verplaatst. Moeilijkheidsgraad is op te voeren. Geen maximaal aantal spelers, vanaf acht jaar, adviesprijs honderdzestig gulden, (inclusief één cassette). Losse ca- setles zestig gulden. Logic 5: Mastermind met cijfers. Geen maximaal aantal spelers, vanaf twaalf jaar, adviesprijs zestig gulden. Major Morgan: Electrisch orgeltje voor kinderen dat via geheugen liedjes kan spelen. Verschillende kaarten met symbolen bieden variatiemogelijkhe den. Geen maximaal aantal spelers, vanaf zes jaar, adviesprijs veertig gul den. Starbird: Ruimteschip dat per stand ander geluid produceert. Zeven tot veertien jaar. Bigtrak: Computerauto met aanhanger, die kan worden leeggestort. Speler kan route, sirenes en lichtsignalen van tevoren programmeren. Van zeven tot veertien jaar, adviesprijs honderdvijf tig gulden. Galaxis: Vriendelijke combinatie van Zeeslag en Mastermind. Computer verstopt vier ruimteschepen, die door een of twee spelers moeten worden opgespoord. Veel variatiemogelijkheden en competitie-element. Ook met tijdklok. Maximaal twee spelers, vanaf negen jaar, adviesprijs honderdzestig gutden. Vlootgerecht: Eenvoudige vorm van Zeeslag. Maximaal twee spelers, vanaf tien jaar, adviesprijs zeventig gulden. Little Professor: Elementair rekenen. Vanaf vijf jaar, adviesprijs veertig gulden. Dataman: Uitgebreide versie van Little Professor, waaraan 'lichtshow is toegevoegd. Vanaf zeven jaar, adviesprijs zeventig gulden. Spelling B: Op eenvoudige manier Engelse woordjes leren. Vanaf zeven jaar. Adviesprijs onbekend. Speak and Spel: Uitgebreide versie van Spelling B, waarbij ook de uit spraak aan de orde komt. Vanaf negen jaar, adviesprijs tweebonderdtwintig gulden. Computer electro: Informatief vraag- en antwoordspel via multiple choise- systeem. Erg eenvoudig opgezet. Een speler, vanaf negen jaar, adviesprijs ze ventig gulden. Electronic Repeat: Eenvoudige versie van Simon op drie verschillende ni- veau's. Maximaal vier spelers, geen leeftijd, adviesprijs zestig gulden. Computerschaak: Schaken tegen de computer kan op verschillende manie ren: met en zonder stukken en eventueel met een sprekende computer. De prijzen varieren van tweehonderd tot vijftienhonderd gulden. Bridge Challanger: Kaarten tegen de computer. Systeem is volgens de con sumentenbond voor verbetering vatbaar. Maximaal vier spelers. Backgammon-computer: Triktrak per chip. Electronische worden niet t veel goedkoper' Utrecht Computerspeelgoed. Nederland geeft zich er heel voorzichtig aan over. Terwijl Fransen en Engelsen al twee jaar op grote schaal stoeien met de chip, stijgt de populariteit van de electronische spelletjes in ons land nog betrekkelijk langzaam. Over de oorzaken van de voor de industrie teleurstellende verkoop lopen de meningen uiteen. Gesproken wordt over" de hoge winkelprijzen, de tot nu toe negatieve publiciteit rond het computerspeelgoed - en de mogelijk slechte invloed op kinderen. Toch wordt het ongetwijfeld} steeds moeilijker om aan de verleiding weerstand te bieden. Want de keuze aan computerspeelgoed wordt jaar lijks fors uitgebreid. Vooral de afge lopen maanden zijn tientallen nieu we spelletjes op de Nederlands^ markt verschenen, waarvan een aantal gemakkelijk de belangstel ling zal losmaken. Ondanks de moeizame introductie zijn de verwachtingen binnen de computerspeelgoedindustrie hoog gespannen. Dolf Tuinhout, marke ting service manager bij Milton Bradley (MB): „In Amerika ontdek ken ingenieurs regelmatig nieuwe spelen, die vaak heel geschikt zijn voor de Europese'markt. De techni sche middelen nemen nog steeds toe en daarmee ook de keuze-mogelijk heden". De als zuinig bekend staande Ne derlanders protesteren vooral tegen de hoge prijzen van het computer speelgoed. Ze moeten tussen de hon derd en tweehonderd gulden uit trekken voor een enigszins interes sant eleetronisch spel en dat gaat menig budget te boven. Men is niet gewend zoveel geld aan speelgoed uit te geven. Omdat kinderen vaak na een paar weken alweer genoeg hebben van een bepaald artikel hanteert men een laag maximum. Alle leeftijden Volgens René van Putten, sales-ma nager bij Clipper is de eerste denk fout dan al gemaakt: „Speelgoed wordt nog altijd gezien als iets leuks voor jonge kinderen. Maar dat is onzin. Eén van de grote charmes van computerspeelgoed is juist dat het voor iedereen, ongeacht leeftijd, zo interessant is. Ouders kopen dus niet alleen voor hun kind, maar ook voor zichzelf. En dan is die prijs plöiseling niet zo onoverbrugbaar meer. Want iemand geeft voor zichzelf veel gemakkelij ker honderdtwintig gulden uit dan voor een kind. Als men voor hon derd gulden een tennisracket koopt, waarom dan niet voor hetzelfde be drag een leuk computerspel". Dolf Tuinhout legt uit dat een ac ceptatieproces bij de consument al heeft plaatsgevonden: „Aanvanke lijk keek men raar tegen die prijzen aan. Maar een spel als Zeeslag gaat nu massaal over de toonbank.-En het opvallende is dat kopers uit de meest uiteenlopende milieus het spel aanschaffen. Dus niet alleen de financieel welgestelden". Prijsdaling Veel kopers hebben hun belangstel lende kinderen nog even in de wachtkamer gezet in afwachting van ingrijpende prijsdalingen. Zo ging het immers ook met de reken machines op zakformaat en de elec tronische horloges. Die waren aan vankelijk ook niet goedkoop, maar worden nu tegen alleszins redelijke prijzen op de markt aangeboden. René van Putten haast zich uit te leggen dat bij computerspeelgoed een dergelijke ontwikkeling niet valt te verwachten: „De markt voor rekenmachines en horloges laat zich niet vergelijken niet die van speel- «vf* 'X' goed. In het eerste geval is sprake van massaproduktie, maar dat zit er bij speelgoed niet in. Ik denk daar om niet dat de prijzen ingrijpend zullen zakken". Behalve de prijzen klinkt ook het „weinig pedagogisch karakter" van een aantal computerspelen als kri tiek. Zo moet in Zeeslag of het daar mee vergelijkbare spel Sector een boot tot zinken worden gebracht door het afvuren van raketten en bommen. De verkopers wijzen deze kritiek van de hand: „Dan kan je het kind ook geen klapperpistool meer geven. Vrede op aarde krijg je niet door het speelgoed aan te pas- Educatief Dat neemt niet weg, dat sommige fabrikanten voor een tegenoverge steld uitgangspunt hebben gekozen en een educatieve functie aan de spelletjes meegeven. Dat gaat meest al in de richting van taal- en reken- spelletjes, maar ook meer algemene intelligentie-spelletjes vallen in die categorie. En dan is er natuurlijk de speel- waarde. In knallende advertenties wordt uitgelegd dat het per chip al lemaal veel leuker is. In eerste in stantie ben je geneigd te denken: dat mag ook wel voor dat geld. Maar de vraag is natuurlijk of de reclametekst de waarheid spreekt. Een groot aantal computerspelletjes is rechtstreeks afgeleid van bestaan de spelen. Een aantal aspecten is ge moderniseerd, waardoor de „com puter het vuile werk doet". Verder kan een aantal spelen in de moder ne versie ook alleen worden ge speeld. Tegenstander is dan de com puter, die daarvoor is geprogram meerd. Spelplezier Naar aanleiding van een onderzoek naar computerspeelgoed oordeelde de consumentenbond dat electroni sche spelletjes duur zijn in vergelij king met de klassieke spelen, „ter wijl ze nauwelijks meer speelplezier jeven. De indrukwekkende buiten- cant is vaak een lege huls". Verder benadrukt de bond, dat het alleen spelen als nadeel heeft dat de gezelligheid, die meestal het doel is van een spelletje, ontbreekt. Boven dien gaat het spelen tegen een com puter al gauw vervelen. Van een werkelijk competitie-element is met altijd sprake. Verder zijn* niet alle spelen geschikt voor alle leeftijden. Sommige spelle tjes zijn te moeilijk voor jonge kin deren, terwijl volwassenen al gauw uitgekeken raken op zeer eenvoudi ge wedstrijdjes. door Oscarj van der, KrooR woensdag 26 novsmber 1880 VD/SC/WW

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1980 | | pagina 9