Grote plannen voor Zevende Folkfestival Vlaardingen kunstschenker voor NOS-tele visie 'Maassluis' 20.000 bezoekers verwacht Met stip Poppen- liefde J.A.C. de Vries-fonds opgericht bisch jongetje. vrQdag 28 november 1980 VD/SC/WW 'Een amateur zou zijn stuk op moeten vreten' Amateurtoneel, is dat die jaarlijkse voorstelling irt de stadsschouwburg voor genodigden, met bal na en een verloting in de pauze? Het hoeft niet per se. Uit eerdere interviews op deze pagina met Paul Segaar van het Schiedamse 'Groe- ton' en Ton van der Water van 'Oni' bleek al het te gendeel. Dit maal een ge sprek met Cees Romers. Een man die al tientallen jaren nauw bij het ama teurtoneel betrokken is; als acteur, als regisseur. Hij is voorzitter van de culturele raad, van het Vlaardings Centrum voor Amateurtoneel het kunstzinnig geweten van het Vlaardings amateurto neel") en zit in het bestuur van het Zuidhollands Cen trum voor Amateurtoneel. Een gesprek met een kri tisch man. die niet zomaar alles prachtig vindt. Hoe zit dat nu, zijn veel toneelverenigingen niet in de eerste plaats gezel ligheidsverenigingen? Cees Romers: „Ja, die zit ten er bij. Ik denk dat 50 a 60 procent gezelligheidsve renigingen zijn. Inderdaad er is een grote groep voor de gezelligheid, voor de sociale contacten. Wat dat betreft is er geen verschil met ping-pong eigenlijk. Maar er is toch ook een groep écht voor het "toneel. Die haal je er onmiddellijk uit. Je hebt een aantal waar de kwaliteit duide lijk mee gaat spelen. Maar die kwaliteit is vaak zo wisselend. Als je Varia neemt, een club die toch al meer dan honderd jaar be staat, die wisselt sterk. En Cees Romers: „Aan amateurtoneel mag je heel hoge eisen stellen." De Fakkel natuurlijk: vo rig jaar winnen ze de Landjuweel met 'Huis Clos' van Sartre. Dit jaar, nou ja, brandhout gewoon. Een on-ge-loof-lijk ver schil." Hoe komt dat, die sterke wisselingen? „Er zijn een heel hoop oor zaken. Maar de belangrijk- door Jan Hendrik Bakker stc is misschien wel dat een amateur niet altijd de spanning op kan brengen. Er is een gezegde van Sterreheim: voor een ama teur kan een stuk niet goed genoeg zijn. Dat be doel ik, als een tekst niet boeiend genoeg is, kan een amateur lang niet altijd die spanning er in bren gen. Je hebt een stuk ba gage minder dan een be roeps. Kijk, als je piano gaat spelen zul je eerst les sen moeten nemen. Bij to neel word je gelijk in het diepe gegooid. Lessen neemt praktisch niemand. Zo wordt er bijvoorbeeld ontzettend slecht gespro ken. En wat ze ook niet kunnen is het hele toneel gebruiken. Net. als een kind: als je dat een groot vel paper geeft, gebruikt- ie zo'n klein stukje." „Ik vergelijk amateurto neelspelers wel eens mét dominees: als je gewoon met ze praat zijn ze heel normaal, maar zo gauw ze op het toneel'staan wordt het héél anders. Er ont breekt scholing op alle punten. Spreken, expres sie, noem maar op. Maar ik denk dat een amateur weldegelijk goed zou kun nen spelen. Wanneer hij zijn stuk zou leren opvre ten. Je moet een rol naar je toe halen. Je hoort vaak: je moet in de huid van een ander kruipen, maar dat is het niet. Ik denk dat dat onmogelijk is voor een amateur. Je moet je reali seren dat je er toch altijd zelf bij blijft" Maar wat mag je dan verwachten van ama teurtoneel, welke eisen mag je stellen? „Alles. Je mag aan ama teurtoneel hele hoge eisen stellen. Ze hóeven het na melijk niet te doen. Ze hadden ook een ander stuk kunnen spelen. Maar een toneelstuk is zelden te hoog gegrepen. Ik zou niet weten wélk stuk. Als de tekst goed is! Waar ik wel bang voor ben is dat teveel toneelverenigingen aan hun publiek vastzitten. Ik denk soms: waarom heb ben jullie dat stuk nou ge nomen, jullie hebben toch veel meer in je mars? En dat niet alleen, je hebt er ook veel meer aan in je re- petitietijd. Ik heb twee jaar geleden ingevallen bij Argus met 'Moeder Coura ge'. Ik vond de voorstel ling eigenlijk niet 20 goed, maar de repetitietïjd, nou grandioos. Ik denk dat Pinter, Tennessee Wil liams of Albee eigenlijk, als jé er even doorheen bent, heel fijn speelt." Is er een onderlinge uit wisseling van kritiek, praten verenigingen met elkaar over hun spel? „Ja. daar ben ik positief over. Wat dat betreft heeft bet VCA ook veel gedaan. Men komt naar eikaars voorstellingen kijken, al is het niet zo dat er speciale avonden, afgezien van het eenakterfestival, georgani seerd worden. Maar het gebeurt. Je hebt de laatste tien jaar toch een ontwik keling gezien. Ik denk dat er nu wel een stuk of vier verenigingen zijn die een voldoende halen: Varia, De Fakkel, Argus en Car rousel voor een gedeelte." Tenslotte, het amateur toneel is ondergehtachi bij het sociaal cultureel.- V heeft daar grote be zwaren tegen? „Ja, ik vind dat dat hele maal fout is, omdat het to neel dan op een hoop ge gooid wordt met het socia le. Het is een aspect dat er zeker wel bij hoort, hoor. Maar laat ik beginnen te zeggen dat ik het fout vind dat er een CRM bestaat (in plaats van een ministerie Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, zoals vroeger het geval was, red.) Ik vind het onzin dat woonwagenbewoners op één hoop gegooid worden met orkesten. Nu krijg je je subsidie niet omdat je met toneel bezig bent en op dat terrein prestaties le vert. Nee, je bent subsidia bel alleen maar omdat je bezig bent. Er zit eigenlijk geen enkele dwang meer achter. Ik denk zelf dat het VCA, de federatie van muziekgezelschappen en zangverenigingen daarom nog het beste thuis horen op het terrein van de kunstzinnige vorming, zo dat ze daar een verbinding krijgen met de muziek school en de Vrije Acade mie. Zodat er een bepaald kader ontstaat met wissel werkingen. Maar als het amateurtoneel op één lijn komt met het club- en buurthuiswerk, hoe voor treffelijk en nuttig ook, dan krijg je een vervlak king krijgt van kwaliteit" Een wekelijkse pagina vol informatie over kunst en cultuur uit de regio. Reacties en berichten graag véér woensdag 12.00 uur. naar hst adres van deze krant, postbus 110, Vlaardingen (t.a.v.J.H. Bakker), tel. 010 - 352066. De stichting Assu- rancetourix Folk festival heeft am bitieuze plannen. Volgend jaar moet Vlaardingen op 3 juni een dag lang hèt centrum worden van de volksmuziek. Ge dacht wordt aan een combinatie van het massale karakter van een openluchtpopfes tival en de wat intiemere sfeer van een manifes tatie als Rotter dam Folk. Er wordt gerekend op een bezoeker saantal van niet minder dan 20.000. Geïmponeerd door de plannen, heeft de cultu rele raad van Vlaardin gen zich inmiddels ach ter het idee geschaard. De culturele raad nam, met slechts twee tegen stemmen, het voorstel van het dagelijks be stuur van de raad over voor het festival een krediet van ƒ23.500,- te reserveren. Een sugges tie van het raadslid Mi- chiel v.d. Lugt het wat zuiniger aan té doen werd niet overgeno men. Ook wil de raad de dag van het festival meteen maar samen laten val len met binnenstadsdag, waardoor twee subsidie- potten tegelijk aange boord kunnen worden: die van binnenstadsdag zelf (in één keer tot op de bodem leeg) en het potje dat bestemd is voor wat genoemd wordt 'cultuurinitiatie- ven' (voor de helft leeg). Om in aanmer king te komen voor een uitkering uit deze pot is het een vereiste dat de activiteit zich richt op de emancipatie en be wustwording van ach- tergestelden. Het is niet erg duidelijk of aard en doelstelling van het festival door de raad aan dat criterium zijn getoetst. Of het zou moeten zijn dat men zich met de opmerking van de programmama kers tevreden heeft ge steld, dat volksmuziek ook een sociaal-politiek karakter kan hebben, al komt het voorbeeld, dat de organisatoren in hun subsidie-aanvraag ge ven, van de vaak ui terst rechtse nationa listische volksmuziek van de Basken wel wat erg ongelukkig. Achter emancipatie-criterium zijn de laatste tijd door diverse groeperingen trouwens toch nogal wat vraagtekens ge- plaats. Wel maakte de raad een paar voorbe houden van praktische aard. Grote animator achter het folkfestival is Jan van Rij, ooit actief bin nen de inmiddels over leden Vlaardingse so ciëteit Assurancetourix. De stichting Assurance tourix Folkfestival is nog een overblijfsel uit die tijd. Van Rij organi seerde in latere jaren onder méér Rotterdam Folk. Het Vlaardingse festival (in feite reeds het zevende, maar nu groter dan ooit) zou een tegenhanger kunnen worden van New Pop. Als datum van het festi val is vastgesteld: 3 juni 1981. Locatie zal het Oranjepark zijn, waar op maar liefst drie po dia tegelijk geconcer teerd gaat worden. Het aanbod van artiesten zal van internationale allu re zijn. De organisato ren 2ijn van plan drie geledingen binnen de volksmuziek op het po dium te brengen: de traditionele soorten, muziek-theater en volksmuziek met een politiek-sociaal karak ter zoals de nationalisti sche muziek van de Basken. Het festival zou om 13,00 moeten begin nen en tot ongeveer 21.00 uur doorlopen. Vanavond in de Vlaardingse Emmauskerk aan de Kethel- weg een orgelconcert door Jan J. v.d. Berg, organist te Delft. Het programma omvat werken van Bach, Mendel sohn en Alex. GuilmanL Ook zal Van der Berg eigen com- ?osilies ten gehore brengen, 'oegang gratis, aanvang 20.15 uur. Een lach therapie noemen de programmastellers van B'Bwana het optreden van Pi geon Drop. De theatergroep was eerder dit jaar te zien tij dens het Amsterdamse Festi val of Fools. De show zit vol slapstick, clowneske effecten, dans, mime en muziek, maar is niet van ernst ontbloot. Za terdag 29 november, Hoflaan 12, Vlaardingen, aanvang 22.00 uur, toegang ƒ6,00. Eveneens in BTBwana, 200- dag 30 november, aanvang 20,30 uur, de klassiek gewor den film van Moshe Mizrahi 'La vie devant soi'. Een film die mede beroemd werd door de rol van Simone Signoret. Ze speelt in de film een ex- prostïtuée die vriendschap aanknoopt met een klein Ara- 'Monkau, Meeberg en Mee berg' heet nu Sluijter, Mee berg en Meeberg. De oorzaak van de naamsverandering ligt voor de hand: Marius Monkau is vertrokken. Ten tijde van zijn vertrek waren de repeti ties voor 'Langslinksewegen' al gaande. Beatrijs Sluijter verving Monkau op de val reep. Ook zij werd, evenais andere leden van de groep, gerekruteerd uit de artiesten- groep rond Frits Lambrechts. Of de kwaliteit van het pro gramma onder de bezettipgs- wisselingen geleden heeft kunt u vanavond beoordelen als het trio optreedt in het Schiedams zoldertheater De Teerstoof. Aanvang 21.00 uur, toegang 10,-. Ook Rood Vlaardingen draait dit weekeind film. Za terdagavond, aanvang 20.00 uur, de satire 'Ueellacci e Uc- celini' van Pier Paolo Pasoli- ni. Oorspronkelijk was aange kondigd 'Amator* van Kïe- ïowski, maar deze is komen te vervallen. De ruimte van Rood Vlaardingen is gelegen aan. het Weeshuisplein. Toe gang ƒ6,-, donateurs ƒ3,-- Voor de derde keer in suc cessie in het Hollandiagebouw Vlaardingen; 'Met naald en draad'; Een expositie bedoeld om Vlaardingers de gelegen heid te géven hun textielen kunnen te tonen. Wie mee wil doen moet even een aanmel- dingsformulier gaan halen bij het VVV aan de Westhaven plaats of op het stadhuis (ka mer 308) van Vlaardingen. Het telefoonnummer is 35.58:88, toestel 174 of 184. 'Don Christobal en Donja Rosita' zijn de namen van het poppe. nechtpaar, maar on danks hun exotischs Spaanse namen Knap ongelukkig getrouwd. Want eigenlijk is Rosita op Coeolïche verliefd, maar pa wilde het an ders. hij huwelijkte zijn dochter uit aan Don Christobal. De laatste is een rijke, kwaadaardige vreetzak die uit zijn vel springt als hij ontdekt dat Rosita het met een ander houdt. Een pop penspel voor kinderen van 4 tot 10 jaar. Pop pentheater 'Musquit' speelt het stuk nu al voor het derde jaar. Morgenmiddag in het zoldertheater De Teer stoof, Nieuwstraat 12, Schiedam. Aanvang 14,30 uur. toegang ƒ3,50. Delftenaar J.A.C. de Vries is voor Maassluis geen onbekende meer. Onlangs nog deed deze moderne Mecenas het ge meentemuseum van het stadje een belangrijke schenking uit zijn collec tie, vijftig schilderijen van de Duitser Armin Mehling. Eén van de voorwaarde die De Vries aan acceptatie van het cadeau verbond was dat de gemeente haar mede werking zou verlenen aan de publicatie van het boek over Mehling. Het boek zal binnenkort als drietalige uitgave ver schijnen. Ter financie ring van deze publicatie heeft de gemeente Maas sluis 6 november dit jaar een apart, fonds opge richt. Over de naam van het fonds behoefde niet lang nagedacht te worden: het J.A.C. de Vries-fonds. Het spaarpotje zal aan vankelijk gebruikt wor den om de productie van het boek te dekken. Daarna zullen de op brengsten uit de verkoop van het boek weer terug vloeien in het fonds. Het is de bedoeling dat met deze gelden jong en veel belovend talent een steuntje in de rug krijgt. Voor Jan Vencma, pro grammamaker van de NOS-productie 'Beeld spraak' en tevens voor zitter van het gloednieu we fonds, vond een en ander aanleiding genoeg J.A.C de Vries weer eens voor de camera te halen. Dinsdag 2 december, 22.00 uur, NOS, 'Beeld spraak' ziet u het resul taat. J.A.C. da Vries, een moderne Mecenas.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1980 | | pagina 4