STREEK mm De beremuts,Jan Poot en Symen Aleman Maasland onttrekt bebouwing aan 't oog Historisch Jaarboek wordt goede gewoonte m RUBEN KLEPPESTO: feïrjÉ IflB Nieuwe uniformen Rijnmondband woensdag 10 december 1380 VD/SC/WW 'Ik koop liever een vleugel daiOi een aut o' Schiedam Hij is verlegen. Een zwart krnllekop- pie met donkere ogen, waarvan je de Nederlandse nationaliteit niet zou verwachten, kijkt vaak dro merig voor zich uit. Voelt zich het meest thuis in Parijs, de stad waar grandioze concerten gegeven worden en waar musici van hoog niveau paraderen. Een stad waar hij gezien zijn begaafdheden ook thuis zou boren, maar dat blijft toekomstmuziek. Runen Kleppestö is 23 jaar en vanaf zijn zesde levens jaar bezig met zijn 'huwelijk spartner': de piano, „Het is inderdaad een soort huwe lijk," zegt hij, uitrustend na een recital op de medische faculteit in Rotterdam. „Met klassieke muziek ben ik al jaren bezig, hét zit in de fa milie. Van mijn moeders kant zijn er vier broers die 2eer begaafde beroepsmusici geweest zijn. Ze 2ijn nu gepensioneerd en wo nen in Amerika en Canada. Van hen heb ik die klassieke tic gehad. Oom speelde en ver telde uitvoerig hoe die mu ziekstukken in elkaar zaten. Dat heeft me gepakt." Toch vreemd dat je altijd de klassieke muziek gekozen hebt in een tijd waarin rock en roll domineert Voel je je daartus sen thuis? „Ik vind het jammer dat ik weinig vrienden heb waarmee ik over de klassieke muziek kan praten. Het blijft beperkt tot wat conservatoriumstuden ten en mijn pianoleraar. Wel vind ik het leuk als mensen geïnteresseerd zijn in de klas sieke muziek. Ach, aan de an dere kant voel ik mij happy als ik achter mijn piano zit en daar heb ik geen mensen bij nodig. Ik heb een uitgebreide kennissenkring, dus weinig gelegenheid om me af te zon deren is er niet. Dat is goed." Plankenkoorts Vind je het fijn om op te tre den, gezien je verlegenheid? Hij bloost:„Ik heb veel last van door Karin Kuijpers plankenkoorts. Daarnet ook. Zag ik in het begin de noten heel wazig. Maar het is toch meegevallen. Alleen weet ik nooit geen raad met mezelf op het einde, als al die mensen klappen, Nee, dan zit ik liever op mijn kamertje achter de piano." „Toch ben ik ook wel brutaal, hoor. Dit jaar heb ik geluncht met het wereldberoemde pia noduo Christophe Eschenbach en Justus Franz. Ik ben ge woon na het concert naar hen toegelopen. Ze waren erg en thousiast. Maar ja, om naar het podium te komen heb je zoveel relaties nodig. Daarnaast zijn er ook erg veel goede pianis ten, dus er is veel concurren tie." Kamp je niet met eeuwige twijfel of je nu wel of niet door moet zetten in de mu ziek? „Ja, die is er. Na mijn afwij zing op het conservatorium op solfège ben ik naar de analis- tenschool in Delft gegaan. Vroeger wilde ik graag medi cijnen studeren maar toen ik de piano leerde kennen, waar ik véél meer gevoel in kan leggen, heb ik mijn studie een beetje versloft. Ik heb mijn MAVO gehaald en na het con servatorium moest ik dus naar een hogere beroepsleiding kij ken. Eventueel wil ik na de analistenschool pathalogie gaan studeren in Leiderdorp. Maar de kans om in de muziek door te gaan wil ik openhou den. Ik heb les van de beken de Nederlandse pianist Mari- nus Flipse (Ï2). Die man wil mij op zijn vrije zaterdag les geven. Van hem heb ik veel geleerd, die man weet zo veel." Gevoel Hoeveel uur speel je per dag? „Dat verschilt enorm. Op het conservatorium speelde ik ge middeld zo'n vier uur per dag. Door mijn werk op de analis tenschool heb ik daar veel minder tijd voor. Tegenwoor dig zit ik gemiddeld een half uur a één uur per dag achter de piano. Kijk, techniek bouw je op door veel te oelenen, maar er komt ook nog een do sis gevoel bij. Pianisten in Rus land bijvoorbeeld studeren 12 uur per dag en hebben een perfecte techniek. Vaak zie je echter dat het gevoel ont breekt. Zoiets kun je niet le ren. Piano spelen is een syn these van techniek en gevoel. Ik wil zelf ontdekken hoe ver ik daarmee kom. Maar wat zou ik graag een fijne ruimte en een vleugel willen hebben! Alleen, hum, zo'n ding kost 50.00Q gulden. Als ik dadelijk werk is dat het eerste wat ik kopen zal, eerder dan een auto bijvoorbeeld." „Ik heb mijn school en mijn piano en luister veel naar klas sieke muziek. Muziek is mijn liefhebberij en ik zou nóóit zonder kunnen," vertelt hij. „Ik hou ook niet van die over dreven types, die je vaak te genkomt in de muziekwereld. Ik wil gewoon piano spelen en samenwerken met andere mu sici, meer niet." Ruben Kleppestö tijdens een recital in de medische fa culteit met Josta van Rltten- burg. mmm Schiedam Het nieuwe uniform van de Rijn mondband blijft de ge moederen bezig houden. Na de reactie van het oud lid Symen Aleman is hierop nu een tegen reactie gekomen van Jan Poot, voorzitter van de jeugd Rijnmondband. In een melodramisch verhaal in het maand blad Nexus van de band weerlegt Jan Poot de reactie van Symen Ale man. Nu de Rijnmond band nieuwe uniformen heeft, verdween de zo vertrouwde beremuts. Dit tot grote ontsteltenis van Aleman die in het verleden nog had mee geholpen aan het ontwerpen van de oude uniformen. „Was de bere muts uniek?" vraagt Jan Poot zich af. „Tot op zekere hoogte. Dit moet echter niet worden overdreven. Denk aan de KMK en de Guards." Waarop Symen Aleman me moreerde met: „Maar er was nog geen enkel burgerkorps dat een beremuts droeg." Jan Poot echter: „Daar heeft Symen in zekere zin gelijk in, maar die tijd is geweest. Dus zo uniek is die beremuts niet meer." Het nieuwe uniform spreekt Jan Poot des te meer aan. „Het gebied waar de Rijnmondband in is gehuisvest heeft door middel van zeevaart jaar in jaar uit connecties met landen van de gehele wereld. Interna tionaal dus. De band is zelfs naar dit gebied {Rijnmond) ge noemd. Het internationale ka rakter vind je terug in onze muziek. De zeevaart (de koop vaardij) vind je terug in de kleuren van ons uniform, e- venals onze stadskleuren Maar hoe je de geschiedenis van de koopvaardij ook na pluist, je komt er geen bere muts in tegen, dus... vandaar." Hoe nu verder? Jan Poot geefs er een helder antwoord op. „Wel, gewoon zoals we al ja ren bezig zijn. Wij hopen dat de Rijnmondband het succes zal hebben dat je haar toe wenst, Symen, maar dat hangt ziiet van een uniform alleen af. Maar eigenlijk meer nog zijn allen, de instructeurs in- van de sfeer binnen de band. cluis, in de Rijnmondband aan het plezier wat we met hebben. En dat zit wel goed." Maasland Als de ge meenteraad van Maas land er mee akkoord graat dan worden er 19 bomen geplaatst aan de buitenzijde van de Hofs ingel, tegenover de be bouwing aan de Schild- tale en Morgentale. Door het plaatsen van de bo men zal de bebouwing vanaf de Trekkade ge zien enigszins aan het oog worden onttrokken. En daar is het R en W juist om te doen. Ter plaatse van De Hoefslag \'an de Maasruiters komen overigens geen bomen. Dit in verband met mogelijke be schadiging door paarden. Bij het planten wordt rekening gehouden met de in het be stemmingsplan Comman deurspolder 2 opgenomen wegen, die in de toekomst zullen worden aangelegd. Bij de uitvoering van dit plan zullen dan nauwelijks bomen verplaatst of gerooid hoeven te worden. Met het plaatsen van de bomen is een bedrag gemoeid van 3625 gulden. Tijdens dezelfde raadsvergade ring komt ook een lapje grond van 1782 vierkante meter aan de Commandeurskade ter sprake. De vereniging tot be vordering van het christelijk onderwijs in Maasland en om streken gebruikt de grond voor het weiden van kleinvee in het kader van het onder wijs. De raad wordt verzocht het stukje grond ook in 1981 weer gratis voor dat doel in gebruik te geven. "Vlaardingen Soms is het maar moeilijk te begrijpen,dat vroeger anders was dan nu en dat het heden niet zonder verleden kan. Historici zijn mensen die zich bij voorkeur in stoffige archieven ophouden, wereldvreemde boekenwurmen. Maar of ze nu écht nuttig werk verrichten? Er wordt nogal eens aan getwijfeld. Zou dat de reden zijn waarom het vak geschiedenis er in het onderwijs meestal maar zo'n beetje bijgehangen heeft? Men weet het niet, In het groot is het misschien nog wel interessant; Cleopatra begint een verhouding met Marcus Antonius, Messeli- na hangt in Rome de beest uit, Djengis Kahn die als een wervelwind door Azië tiert. Balthazar Gerards schiet Prins Willem door het hoofd: dat zijn mis schien nog gebeurtenissen die tot de verbeelding spre ken. Maar wat gaat het ons aan, dat op 21 januari 1929 de heer J. Vermey uit Rot terdam in gebouw Excel sior te Vlaardingen voor de spiritistenvereniging Har- monia een lezing hield over stigmata, of dat op 11 maart van datzelfde jaar in het Volksgebouw een pro- paganda-avond gehouden is voor de Lijkverbran ding? Vermoedelijk alles, zij het dat het wereldbelang er nimmer mee gemoeid is ge weest. Maar toch, het zegt Gezicht op Vlaardingen Vt.: 1 de Maas. Teke ning van cir ca 1650, ori gineel in ge meentear chief Delft. iets over de ontwikkeling van de samenleving in een provinciestad. Bladerend door het vierde Historisch Jaarboek Vlaardingen, kom je tot de conclusie dat dit jaarboek een goede gewoon te begint te worden en dat eigenlijk elke zichzelf res pecterende stad zo'n jour- ÉïMrjiMf! 5W* i naai behoort uit te geven. AI was het alleen maar om te zien hoe de kerkelijke ar menzorg in 50 jaar tijds evo lueerde: 2 januari 1929 wordt aan 447 kinderen brood en warme melk verstrekt door de Vrije Stadsevangelisatie Jeruél; precies een halve eeuw later, 2 januari 1979, is het niet meer de ondervoe ding die de de christelijke armenzorg verontrust, maar de alcohol- en drugsversla ving: in het voormalig rust huis Stloam aan het Ver- ploegh Chassêplein vestigt zich het op het evangelie op vangcentrum van Teen Challenge. Het hart van bet Historisch Jaarboek wordt gevormd door twee kronieken: die van het jaar 1929 en van 1979. Opsommingen van vaak triviale feitjes, maar secuur opgetekend en met elkaar geven ze toch een sfeerbeeld van een tijd. Uit stekend is ook de verdere opzet van het jaarboek, de wijze waarop verschillende aspecten nader belicht zijn. Ditmaal een overzicht van historische tekenaars, die Vlaardingen op hun manier vastlegden. Stadsarchivaris Theo Poelstra schreef er een korte heldere inleiding bij. Historische tekeningen, zegt Poelstra, zijn daarom zo in teressant omdat ze behalve een tijdsbeeld, ook iets laten zien van hoe men zelf over die tijd dacht. „Tekeningen zijn net als boeken een oor- Zo werkte de Vlaardingse reinigingsdienst rond 1930. Toen ook één keer per week? deel over een situatie." In het jaarboek zijn enkele mooie reproducties te vin den die deze stelling illustre ren. Van het stugge realisme van Charles Kemper tot het romantisch impressionisme van Herman Paradies. Vak be weging Speciale aandacht verder voor een omvangrijk en goed gedocumenteerd artikel van Rïnus Wagenaar over 'kleur en koers van de Vlaardingse vakbeweging", wat dan ook meteen de titel van de studie is. Wagenaar jnventariseert de baaierd van kleine werkmanvereni- gingetjes rond de eeuwwisse ling. Daarmee geeft hij een aanvulling op oud-SDAP'er Wout Boender, die vorig jaar een boekje, 'Daar komme de rojje!', uitgaf over de op komst van de socialistische beweging in Vlaardingen. Wagenaars artikel is vooral interessant omdat het iets verklaart van de behouden de confessionele geaardheid van Vlaardingen. Het be schrijft wat in Vlaardingen voorafging aan de komst van de sociaal-democraten en maakt inzichtelijk waar om deze stad nooit in revo lutionair vuur heeft gestaan. De studie laat zien waarom Vlaardingen eigenlijk altijd vastgebakken heeft gezeten aan de confessionele poli tiek. Vissers zijn, in tegen stelling bijvoorbeeld tot je neverstokers, per traditie ge lovige mensen geweest en niet erg geneigd tot opstan digheid. Een anornem indu- strieproletariaat, Marx' voor waarde tot revolutie, ont brak in het vissersdorp bo vendien nagenoeg. Kortom: dominee regeerde aan het eind van de negentiende eeuw Vlaardingen nog mei vaste hand. En, kan men aanvullen, na dominee nam de burgerman de macht over. Met welgekozen citaten licht Wagenaar toe wat hij noemt 'de Vlaardingse gematigd heid'. Zo had de Werkmans- vereeniging Bid en Werk als voornaamste programma punt: „zondagsrust, zorg voor den ouden dag" en, mocht er hier daar wat aan sociale verbeteringen ge werkt worden, „de regeling van zulke zaken, ja de gehe le vereeniging moet evenwel niet in strijd met de belan gen van de bazen zijn." Het hele programma van Bid en Werk lag volgens Wagenaar in de naam besloten. Vlaar dingen is geen 'rooie' stad, nooit geweest en zal het waarschijnlijk wel niet wor den ook. Dat is de nuchtere conclusie die uit Wagenaars artikel getrokken kan wor den. Al met al wordt het zo lang zamerhand tijd een apart plankje in de boekenkast te reserveren. Vier afleverin gen van het Historisch Jaar boek; het is nog maar vier centimeter, maar als deze goede gewoonte wordt voor gezet gaat het hard. Het Historisch Jaarboek Vlaardingen 1980 is versche nen bij uitgeverij De Draak en kost ƒ22,50.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1980 | | pagina 4