Met
Forum over
kunstnota
Unisono
brengt
kerst
boodschap
regionaal
Nieuwe Komedie met
'Proces in Praag'
Ambachtelijkheid
mmm
jMMMaigjgg
Een wekelijkse paginavol
informatie over kunst en
cultuur uit de regio.
Reacties en berichten
graag vóór woensdag
12.00 uur, naar het adres
van deze krant, postbus
110, Vlaardingen (t.a.v.
J.H. Bakker), tel. 010 -
352066.
Ironie en hartstocht
van twee realist en
Galerie Artoteek, Oost-
havenkade 8, Vlaardin
gen. Olieverven van
John Wouda en kerami
sche objecten van Pablo
Rueda Lara. Opening
vanavond 20.00 uur.
Daarna alle werkdagen
van 12.00 tot 17.00 uur,
vrijdagavond van 19.00
tot 21.00 uur en zater
dags van 10.00 tot 17.00
uur. Organisatie Culture
le Raad Vlaardingen.
Bezig met de inrichting van
de tentoonstelling zegt hij,
plotseling zorgelijk: „Wil je
even helpen blazen?" Er
wordt een paneel uit de vi
trine opgelicht, hij knielt
voor de glazen tafel neer en
blaast het haartje weg. Zijn
verklaring laten „Anders
Verftubes van Pabio Rueda
Lara, keramiek.
zouden de mensen mis
schien denken dat ik dat zo
heb bedoeld, met dat haar
tje." Pablo Rueda Lara is
exact tot in het kleinste dé
tail: en in dat opzicht, even
als zijn mede-exposant John
Wouda, een hartstochtelijk
realist. Vanavond wordt in
de Vlaardingse galerie Arto
teek hun expositie geopend.
Het is een tentoonstelling ge
worden waarbij in de eerste
plaats het vakmanschap ïn het
oogspringend is. Met name Rue
da verbluft met zijn voor het
mensenoog technisch perfecte
keramiek. John Wouda expo
seert olieverfschilderijen die
alle gevels van oude en soms
merkwaardige panden tot on
derwerp hebben.
Om met de laatste te beginnen.
Wouda (1938) exposeerde eerder
onder meer in zijn geboortestad
Henry Purcell is één van Engelands
beroemdste componisten geweest. Van
deze voorganger van Johan Sebastian
Bach is de opera 'King Arthur* die
morgenavond in het stedelijk museum
van Schiedam ten gehore zal worden
gebracht. Dirigente Riet van den Dun-
gen heeft geprobeerd de uitvoering zo
oorspronkelijk mogelijk te laten klin
ken. Een klus van maandenlang ma
nuscripten vergelijken, passen en me
ten. Het resultaat zal uitgevoerd wor
den door de specialist in de vertolking
van Purcell: het Zierikzee's Kamer
koor. onder leiding van Riet van den
Dungen. Muzikale medewerking
wordt bovendien verleend door het
kamermuziekgezelschap Intertexta.
Solisten zijn de sopranen Willy Peters
én Marianne Schade, en de bariton
Theo van den Oever. Zaterdag 13 de
cember, aula van het Schiedams mu
seum. Hoogstraat 112, aanvang 20.15
uur. Kaarten aan de balie van het mu
seum of telefonisch op nummer 010
26.90.66.
Vanavond in de Maaslandse exposi
tiezaal 'De Rozenhof' aan het Kerk
plein de opening van een nieuwe ten
toonstelling. Het wordt een expositie
van het olieverven van de Lierse
schilderes Nanny Scheffers-Patijn. Te
vens de gelegenheid beschilderde
melkbussen te bewonderen. De Rozen
hof is geopend van dinsdag tot en met
donderdag van 15.00 tot 17.00 uur, 's
avonds van 19.00 tot 21.00 uur en in de
weekeinden van 15.00 tot 17.00 uur.
Een expositie ook. maar dan kort en
hevig, dit weekeind van Intrige. Een
24-uursexpositie aan de Hofsingel 37,
Vlaardingen. Het wordt een reprise
van eerdere exposanten. Rutger Borst,
Henri Verhagen, Tineke Verhagen.
Corry Willemsen, Hanny Boekhout,
Toos Dietz en de organisatrice van In
trige zelf, Trix Gerth. Vanaf vanavond
20.00 uur tot zaterdag 13 december
18.00 uur.
Hoewel de kaarten wellicht al uil
zijn verkocht voor alle zekerheid toch
maar even: vanavond en morgen
avond in de Stadsgehoorzaal Vlaardin
gen de nieuwe muzikale komedie van
Anne M.G. Schmidt 'Madam'.
o Vanavond in Vlaardings Podium
B'Bwana een optreden van de Salza-
rock-band Casada. Hoflaan 12, aan
vang 22.00 uur, toegang ƒ5,-. Zondaga
vond trouwens een film van Claude
Goretta, 'Pas si méchant que £a', aan
vang 20.30 uur.
In de Quibus. Schiedam, zondaga
vond 14 december, aanvang 21.30 uur
een optreden van de Amerikaanse gï-
tariste/songschrijfster/zangeres Cindy
Peress. Ze speelde onder anderen sa
men met Richie Havens.
En tenslotte; Spargo komt! Als
voornaamste attractie van een feest
avond, georganiseerd door de Prins
Bemardschool voor LEAO, te Vlaar-
dingen.voor leerlingen en oud-leerlin
gen. Woensdag 17 december. 'Someti
mes' zullen ze ongetwijfeld spelen.
Dit jaar nog had de nota 'kunst en cultuur' door de Vlaar
dingse gemeenteraad moeten gaan. Daar kwam het dus niet
van. Uitgesteld tot nader te bepalen datum; zeg maar, inge
trokken. Belangrijke reden daartoe was de felle kritiek die
van alle kanten loskwam. Nu is dat ook niet zo verwonder
lijk, want vaagheid en mist lijken inherent aan elke kuns
tnota. Maar misschien kan het ook anders. Volgende week
zaterdag (20 december) in B'Bwana, Hoflaan 12, Vlaardin
gen een forumdiscussie over 'Kunstbeleid en kunstklimaat
in Vlaardingen.'
De discussie-avond wordt georganiseerd door het Vlaardings
Podium B'Bwana. In het forum hebben zitting Arij Maarle-
veld (wethouder cultuur), Cees Romers (voorzitter culturele
raad), Jack Tsang (leraar), George Neijssel (VVD-raadslid),
Betty Linders (beeldend kunstenaresse) en Hans Rikken
(beeldend kunstenaar). Gesprekleidster is Wilma Kuil. Er
zal gediscussieerd worden aan de hand van stellingen. Aan
vang 20 .30 uur. Voor de verstrooiing zijn aanwezig Jules
Decider en het duo Daniël Sahuleike Eddy Conard.
Rotterdam, Utrecht en Amster
dam. Hij is een realist in hart en
nieren, maar, zoals dat vaker
voorkomt, zijn vorm van realis
me is meer dan een minutieus
copiëren van de werkelijkheid.
Het is ook een commentaar op
de werkelijkheid. En al com
mentariërend weet hij een zui
nig maar effectief gebruik te
maken van in de voorstelling
verwerkte teksten. Vaak ook
geven zijn zorgvuldig gekozen
titels aan het schilderij in kwes
tie plotseling een venijnige
draai.
Wat Wouda schildert zijn zon
der uitzondering gebouwen,
kleine pandjes die in hevig con
flict verkeren met hun omge
ving. Meestal in de uitbundige
door Jan Hendrik Bakker
kleuren van "full-color reclame.
Bijvoorbeeld: een witverlichte
snackbar temidden, van dichtge
spijkerde belendende percelen,
een ouderwetse kruidenierswin
kel men ruikt de vooroorlog
se nijverheid van kleine pittige
neringdoenden, doch heiaas, de
winkel is gesloten. Of een vro
lijk geel benzinestation in wat
ccn verveloze havenbuurt lijkt;
'Shell helpt', is de optimistische
titel, maar de keurige barak
zakt al aardig scheeft, dat wel,
„De geveltjes zijn facades." legt
Wouda uit. „Er achter is niets.
Je vermoedt wel dat er mensen
zijn daarachter, maar als dat ZO
is, zitten ze te wachten op de
grote klap. 't Lijkt gezellig,
maar het is elke keer oppassen
dat ze het vloerkleed niet onder
je vandaan trekken." Wouda's
werk heeft een kritische toon.
In alles klinkt een milde wrevel
door over het allerwege opdrin
gen van de consumptiegeest. Hij
doet dat niet op de wijze van de
Amerikaanse realisten met hun
gigantische tubes ketchup of au
tokerkhoven, maar hanteert
een onmiskenbaar Hollandse
beeldtaal.
Naar aanleiding van deze expo
sitie dringt zich ook weer de
vraag op: wat is eigenlijk realis
me? Bij Wouda zit het in elk ge
val vol dubbele bodems en val
kuilen. Hij voegt dingen toe of
laat gegevens weg. Schildert
een geïroniseerde werkelijk
heid, maar probeert tegelijker
tijd via zijn stijl en aandacht
voor het détail ook iets positiefs
in te brengen: de herwaardering
van de ambachtelijkheid, van
het vakmanschap dat ten onder
Olieverf van John Wouda, 'Nassaubrug'.
dreigt te gaan inde vloedgolf
van wegwerpproducten.
Diezelfde liefde voor het vak
manschap heeft hij gemeen met
Rablo Rueda (1945). Zijn werk is
de laatste tijd 'ontdekt' en be
vindt zich al in diverse verza
melingen. De uit Spanje afkom
stige keramist hecht grote waar
de aan de beheersing van een
techniek. De precisie en het ge
duld waarmee deze man zijn
materiaal veroverd moet heb
ben grenst aan het neurotische.
Zijn theedoeken, émaille en
kartonnen voorwerpen zijn niet
van echt te onderscheiden.
Maar op de voordehandliggende
vraag, waarom hij de originele
objecten dan niet tot 'kunst'
verheft, wat hem in zeker op
zicht heel wat moeite zou heb
ben bespaard, is zijn antwoord
zeer beslist: „Nee, dat is ideeën-
kunst en dat wil ik niet."
Waar het Rueda om blijkt te
gaan is dat hii tijdens het copië
ren van die alledaagse voorwer
pen „de eigen taal en de eigen
poëzie" van ieder voorwerp
leert kennen. Wat hem boven
dien fascineert is de wonder
baarlijke overgang van klei
naar stof, karton of émaille.
Zelf gebruikt hij een term uit de
katholieke filosofie: de trans
substantiatie. het dogma dat
leert dat wijn tijdens de ere
dienst in Christus' bloed veran
dert. van de ene substantie in
een andere en hogere substantie
overgaat.
Maar net als bij Wouda is ook
Rueda's realisme dubbelzinnig.
Ook hij grijpt persoonlijk in.
isoleert objecten, combineert, en
wat mij nog het meest funda
menteel lijkt hij probeert cfc
werkelijkheid te vervolmaken.
Zijn jacht op de alledaagse ob
jecten. en alles wat zij met 2ich
meedragen aan persoonlijke
herinnering en verleden, lijkt
ingegeven door een drang deze
voor de ondergang en het ver
val te behoeden. Een theedoek
wordt sleets, er vallen gaten in,
we gebruiken hem nog een keer
om de bromfiets mee te poetsen,
maar onherroepelijk: the end.
„Maar dan." zegt Rueda niet iets
van triomf in zijn slem, „dan is
er déze altijd nog, dan staat déze
klaar." Zo richt hij eigenlijk
monumenten op. Een monu
ment voor een theedoek, voor
oen roestige afgedankte deksel.
Hij voert een gevecht met de
tijd. Wellicht is dat, meer nog
dan zijn copieerwoede. Rueda's
grootste hartstocht.
i Unisono
Ruim honderd zangers van het Vlaardingse ge-
mengdkoor Unisono wacht een drukke maand.
Onder leiding van Henk Govaart heeft het koor
een kerstprogramma ingestudeerd dat niet alleen
in Vlaardingen ten gehore wordt gebracht, maar
waarmee ook wordt geprobeerd Rotterdam en
Schiedam in de kerst- en Nieuwjaarstemming te
brengen. mt
Aan de concerten wordt onder*'anderen meege
werkt door het Vlaardings begeleidingsorkest en
de hoboïste Ineke Hardonk. Naast bekende her
dersliederen staat er een tiental internationale
kerstliederen op het repertoire en is er veel gele
genheid tot samenzang.
Unisono zingt op maandag 15 december in de Hei
lige Geestkerk aan de Van Hogendorplaan, woens
dag 17 december in de Visitatiekerk in Schiedam,
op 18 december ïn het Verzamelgebouw te Rotter
dam-Zuid, vrijdag 26 december in het Schïedamse
Noletziekenhuis en tenslotte op maandag 29 de
cember in de Meerpaal in Vlaardingen. Kaarten
bij Aad Saers, OIO 74.49.20.
Bijna vijftig jaar nadat een
nietswetende Jozef K. op een
ochtend twee heren in zijn
gemeubileerde kamer te
Praag zag verschijnen die
hem op beminnelijke toon
meedeelden dat hij onder ar
rest stond, is het spookachtig
verhaal van Franz Kafka
werkelijkheid geworden.
Kafka's 'Het Proces* lijkt na
de oorlog model te hebben
gestaan voor de wijze waarop
de totalitaire regimes in de
Oostbloklanden het begrip
'rechtstaat' gemeend hebben
te moeten opvatten. Wille
keur en schijnrechtspraak.
'Proces in Praag' is de titel
van een gedramatiseerde
rechtszitting waarmee de
Nieuwe Komedie volgende
week donderdag naar de
Vlaardingse stadsgehoorzaal
komt.
Het stuk laat zien hoe zes Tsje
chen, verdacht van verdedi
ging van de mensenrechten,
zich voor de rechter moeten
verantwoorden. De zes zijn lid
van een comité dat opkomt
voor onrechtmatig vervolgde
personen. Dat lidmaatschap zal
hen noodlottig worden. Het
proces zelf werd in oktober
1979 gevoerd. Het stuk is geba
seerd op de geheime notities
die van deze rechtszitting zijn
fehouden. Eén van de aange-
laagden was de schrijver Va-
clac Havel. Van hem is ct&c de
eenacter 'Protest', die De
Nieuwe Komedie bij wijze van
intermezzo en illustratie in
'Proces in Praag' heeft inge
last.
Donderdag 18 december, stadsr
gehoorzaal Vlaardingen, aan
vang 20.15 uur. Medewerkers
onder andere Bram van der
Vlugt, Ine Kuhr, Cees Wijn en
Stella Knaack.
t Bram van der Vlugt (links) en Cees Wijn in de gedramatiseerde rechtszitting
van het Praags proces.
4 vrijdag
12 december 1980
VD/SC/WW