Werk uit beroemd Parijs atelier in Artoteek Met stip Museumcommissie grijs en grauw Argus en 'de gekken' 'De Kweekbak' wil gesprek met Vermeulen mmmm ppp||p§?j vrfksag 10 januari 1961 m Een wekelijkse pagina vol informatie over kunsten cultuur uit de regio. Reacties en berichten graag vóór woensdag 12.00 uur, naar het adres van deze krant, postbus 110, Vlaardingen (t.a.v. J.H.Bakkerl, tel. 010- 352066. Het bestuur van het vroe gere Hoekse theatertje 'De Kweekbak' wil graag op korte termijn een gesprek met de Rotterdamse wet houder van kunstzaken Pim Vermeulen. "De Kweekbak' zou graag een aantal onduidelijkheden en onjuistheden over haar voortbestaan willen recht zetten. Hot Hoekse thea tertje werd vorig jaar ge dwongen zijn deuren te sluiten en zoekt sindsdien naar een mogelijkheid el ders onderdak te komen. Daarbij ts de vestiging van het Picolo-theater in Rot terdam ter sprake geko men. Het blijkt echter dat diverse gemeentelijke af delingen negatief geadvi seerd hebben. Een van de redenen waarom 'De Kweekbak' een en ander nog eens persoonlijk wil komen uitleggen aan wet houder Vermeulen. Harrie Gerritz werkt het landschap open Hij staat nog steeds bekend als 'Harrie Gerritz van de slager'. Zijn geboortedorp Wjjchen heeft hij nooit verlaten. In tegenstelling tot veel van zijn tijdgenoten hoefde hij niet zo nodig naar Amsterdam of Parijs, waar naar men meende het culturele hart van Europa klopte. Hij bleef waar hij zat en zond vandaar zijn monoprints en etsen over het wel en wee van zijn streek de wereld in. Als kleine poëtische persberichten. Ze werden ontvangen door mu sea in binnen- en buitenland. In galerie Kunst+ kan tot 1 februari een aantal van 2ijn zeefdrukken en kleuretsen bezichtigd worden. Harrie A. Gerritz (1940) werd ge boren in Woezik, Wijchen. Hij volgde de avondopleiding aan de Academie voor Beeldende Kun sten te Arnhem. Zijn eerste exposi ties had in 1964 in Nijmegen en Amsterdam. Daarna exposeerde hij tijdens een groot aantal gele genheden. waaronder In musea en galeries in Denemarken, Brussel (Palais des beaux Arts). Parijs (In- sntut Neerlandais) en Londen (Chenill Galleries) Gerritz behoort tot het soort kun stenaars dat niet uitgekeken raakt op het eigen landschap. Wat Louis Paul Boon deed met zijn geboorte plaats Aalst hij maakte het tot onuitputtelijk onderwerp van zijn romans en verhalen, keerde het plaatsje bijkans binnenste buiten doet Gerritz met het Land van Maas en Waal. Daarmee houdt de paralel weliswaar op. maar de in tensiteit is 'dezelfde: het tot aan de onderste wortels uit willen graven van de eigen herkomst. In een gesprek met Hugues Boek raad zei Gerritz: „Iedere ets, pastel of schilderij is een klein resultaat- je, en aan het eind van je leven is er een leven in beelden, dat je kunt zien als één werk. Van dat leven zijn dan alleen die dingen over. Daarbij gaat het niet om iets te willen achterlaten. Maar toeval lig heeft het in mijn leven deze vorm." En, veelbetekend: „Ik vind het belangrijk om niet zo erg defi nitief te zijn, ik ben nog niet zo heel lang volwassen. Ik 2it van dag Galerie Kunst+, Johan Willem Friso- iaan 70. Vlaardingen. Zeefdrukken en kleuretsen wan Harrie Gerritz. Tot 10 januari 1981. Geopend zalerdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur of na afspraak, tel. 010 74.82.66. tot dat in een onderzoek, niets staat vast, niets is zeker." Gerritz' beeldtaal bestaat uit colla ges van elementen die hij uit het Land van Maas en Waal isoleerde. Een hekje, een tractor, prikkel draad. repen licht. Door onver wachte combinaties van deze ele menten bouwt hij een innerlijk landschap op. het landschap zoals dat in essentie in hem opgeslagen moet liggen, de afdruk van de bui tenwereld op de binnenwereld. De voorstellingen beschikken bijna zonder uitzondering over een ont wapenende directheid, het gevolg van Gerritz* beknopte, maar pun- door Jan Hendrik Bakker lige stijl. Situaties in het landschap herleidt hij tot geserreerde, maar snel herkenbare symbolen. Boven dien bedient hij zich uitsluitend van de primaire kleuren en hun niengva naties. Opvallend in het werk van Gerritz is voorts steeds dc bijna vrolijk stemmende aanwezigheid van' ruimte. Altijd is wel ergens een blauw vlak aanwezig, of is m het schilderij en kleiner schilderij op gehangen waarop plotseling een doorkijkje verschijnt. In hand- vverktermen: hij werkt het land schap open. Nogmaals Gerritz, in het al eerder geciteerde gesprek met Boekraad. „Wat andere men sen eraan (zijn werk, red.) kunnen hebben? In mijn landschappen gaat het vaak om een gevoel van vrij zijn. Mijn werk is een spel met ruimtes. De beelden zijn ook nooit zo concreet of bepalend dat je erin vastloopt. Er zijn altijd weer ande re ruimtes, je kunt er ingaan en uitgaan, je prettig voelen of niet. ontsnappen. Daarbij gaat het ook om een innerlijke ruimte." De ruilverkaveling en het lang zaam opdringen van de cultuur niet zijii lichtmasten, hekjes en ek-ctriciteitshuisjes hebben ook m het werk van Gerritz toegeslagen. ..Sommige werken van mij zijn closc-ups omdat je bijna in close- up moet kijken, je kunt nauwelijks vrij kijken of je wordt geconfron teerd met de bruggen cn wegen en afsluitingen, die normaal gedrag verhinderen. Dit alles is over men sen heengewalst. Het heeft ingrij pend en verwoestend gewerkt op het hele cultuurpatroon hier Hoe is die ontwikkeling te zien in mijn werk? Vooral door de manier van kijken naar wat over is Bijvoor beeld doordat je in close-ups gaat kijken, afgesneden beelden Links en rechts van het beeld zie je niet wat er verder gebeurt, hoe het verder gaat. En het landschap wordt steeds gestructureerder, het zijn duidelijk verkavelde gebieden, horizontale banen." Wie besluit de tentoonstelling tc bezoeken moet zeker de moeite nemen de mooie catalogus, samen gesteld door Gerritz zelf, aan te schaffen. Behalve een mooie serie reproducties is daarin ook een aan tal notities van Gerritz te vinden, dat het tentoongestelde werk een extra dimensie geeft. Harrie Gerrit2, beknopte taal en ruimte. i Grafiek van Buffet In, of moeten we zeggen 'op*?, het Parïjse Montmartre, aan de voet van de grote Sacre Coeur ligt, vlakbij de funieuiaire die ons om hoog voert langs de helling van de 'Rue Foy- atier' het atelier van Roger Laeourière. dat nu in handen is van de gebroeders Frelaut. Het ligt er al meer dan vijftig jaar. Het is de broedplaats geweest van grafische kunste naars die later wereldfaam zouden behalen. André Masson, Joan Miro, Chagall en de jon ge Picasso experimenteerden er met hun toendertijd nieuwe en revolutionaire ideeen en technieken. Vandaag draait het atelier nog steeds op volle toeren. Tot de vaste bezoekers moet onder andere gerekend worden Zao Wou-ki, de van oorsprong Chinese schilder die vorig jaar in het Stedelijk Museum van Schiedam nog een prachtige eenmanstentoonstelling had Van uit die werkplaats wist de Vlaardingse kunst min ner Jos Noordhuizen een grote hoeveel heid werk naar Nederland tc halen. Het hangt tot en met zaterdag 31 januari tn de ga lerie Artoteek aan de Oosthavenkade 8. Het is een overvolle expositie geworden, maar m dit geval is er een excuus zo'n kans doet zich met dagelijks voor. Te zien is onder meer werk van Zao Wou-ki. Bernard Buffet, Music. Soulages en Kahnowski. Elke werkd ag geopend van 12.00 tot 17.00 uur. zaterdags vanaf 10.00 uur en vrijdagsavond bovendien van 19.00 tot 21.00 uur. „De leden van de mtiseumcommïssïe zitten elkaar maar een beetje te be vestigen. Ik heb de indruk dat men elkaar maar naar de mond praat en daarbij allerlei nietszeggende opmer kingen plaatst. Lees de notulen nu eens! De een vindt dit grijs, de ander vindt dat grauw, maar niemand heeft eens wat nieuws. Er wordt ge zegd dat er aandacht moet worden geschonken aan de jonge Nederland se kunst: wat is dat dan? Jonge kun stenaars of pas gemaakt werk? Er wordt gezegd dat het tentoonstel lingsprogramma geen hoogtepunten bevat; wat verstaat men dan onder hoogtepunten? Iemand beeft het over een veelomvattend plan; dat vind ik een nietszeggend woord." De onvrede, die in de Schiedamse museumcom missie heerst, werd woensdagmiddag door Trees Mool- huijsen nog het duidelijkst ver woord. Zij zit al jaren in die commis sie en mist vooral de laatste tijd ideeën en suggesties van haar mede commissieleden. Eerder is het zo dat op de ideeën, die er dan nog zijn, aanmerkingen worden gemaakt. Die tendens deed enkele maanden de Schiedamse kunstenares Marjo van Soest besluiten uit de commissie te stappen. Over haar brief is nog uitvoerig gepraat. Vooral Hans van der Vlist probeerde te verklaren, waarom er zo kritisch gedaan wordt: „Je merkt nu nooit eens dat er iets met de opmerkingen gedaan wordt. Dan vraag je het een vergadering la ter nog maar eens." De zitkamer van een 'gekken huis' vormt de plaats van han deling. Dwaasheid heeft haar ei- •gen recht, is de titel. Op zekere avond arriveert in het tehuis een vrouw, haar kinderen wis ten ook niet meer wat ze met haar aanmoesten. Een confron tatie tussen de 'beschaafde' en de opholgeslagen wereld volgt: wat is eigenlijk beschaafd? Dit stuk, geschreven door John Pa trick, wordt vanavond onder de titel 'Als ik lach, is dat om niet te huilen' opgevoerd door de Vlaardingse spelgroep 'Argus'. De Amerikaan John Patrick (1907) komt uit Kentucky. Hij begon zijn carrière als schrijver van hoorspelen en filmscena rio's. Zijn eerste toneelstuk 'The hasty heart*, dat een militair hospitaal in Birma tot décor heeft, boekte nogal wat succes. The curious savage', zoals de oorspronkelijke titel luidt van het stuk dat Argus brengt, stamt uit 1950. De uitvoering wordt gehouden in de stadsgehoorzaal van Vlaardingen, aanvang 20.30 uur. De regie berust in handen van Cees Romers. Aardig is dat de namen van de rollen correspon deren met de namen van de spelers zelf. Blijkbaar hebben de spelers daarmee hun betrokken heid bij de rol willen aanduiden. Toegang ƒ5.-. Klaas Bolt, organist van de Grote of Sint Bavokerk te Haarlem, bespeelt vanavond het orgel van de Vlaardingse Grote Kerk Op het program ma staan werken van Handel. Bovvin. Calviére, La set-u x en Boely. Bolt werd geboren in 1927 in A p pin god «mi Zijn cc-rste orgellessen kreeg hij op het Arp Sthrutger-orgel van Groningen In 1956 en 1957 won hij het internationale improvisatieconcours van Haarlem. Bok is nauw betrokken geweest bij de restauratie van diverse orgels. Aanvang van het concert 20.00 uur, toegang y2,50, reductie >1.25.- Zondagavond bij de filmliga Vlaardingen, Hof laan 12. een film over de waan/in van de file. De paranoia die ontslaan kan wanneer het zinloos wachten tot in het extreme doorge voerd wordt en de wijze waarop diverse karakters reageren. Luigi Conicneim maakte L'Ingorgo in 1979. Een recente film dus met m de hoofdrol Marcello Mastraneoni. Aanvang 20.30 uur. Sam Sam heet Eh Assers laatste productie. Een muzikale komedie met medewerking van Adèle Bloemendaal, Lex Goudsmit, Hans Boskamp, Loont Jansen Het is een ratjetoe van liedjes uit wereldbekende musicals, sam-sam dus. Dinsdag 27 januari in het Passagetheater van Schiedam Wie kaarten wil hebben /al er snel bij moeten zijn De kassa is geopend van 12 30 tot 16 00 uur en van 18 00 tot 22 00 uur "Mijn naam is Plumko Welbekend, en met mijn tokkel in strument. reis ik als minstreel door het land. bij wijze van ora le krant," bezong Drs. P ooit de Middeleeuwse liedjeszanger. Wellicht gaat het ook op voor Heinz Pol/er zelf, dc ware naam van de geleerde schrijver/zanger Zaterdag staat hij op het po dium van B'Bwana, Hoflaan 12, VJaardingenm. Aanvang 22 00 uur. Toegang ƒ5,-. Kamermuziek in het Vissenjmuseum. Ondanks de finan ciële moeilijkheden die deze goede gewoonte vorig jaar bijna de nek omdraaiden, beginnen de concerten, dankzij de belan geloze inzet van een aantal musici, een mei onbelangrijk deel te vormen van het cultuuraanbod in de regio. Aanstaande zen dag wordt in de historische zaal van het museum aan de Vlaardingse Westhavenkade een uitvoering gegeven van» werk van Marcello. Handel, Mendelsohn, Schubert, Vieux- temps en Golestan. Uitvoerende musici zijn de Belgische alt violist Roger NauweJaers en zijn begeleider Philibert Mees (piano) Aanvang 15.00 uur precies, toegang op vertoon van het gewone museumtoegangsbewijsje. Zaterdagavond in Ozobleu. Pres. Steijnstraat 2, Maassluis, popzanger Charlc-s Vermeer. Deze voormalige leadzanger van de groep Oasis is. u raadt het al. op de solotoer gegaan. Aan vang omstreeks 21.00 uur. Ozobleu doet trouwens meer. Elke donderdagavond is studie-informatie en elke zaterdagmiddag houdt de huisband van Ozobleu een sessie waaraan ook ander talent mee kan doen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1981 | | pagina 5