UIT Vraag en aanbod bepalen cultureel beleid Maasland De sociale dienst a is kunstuitleen Met stip r Toonbeeld,een wekelijkse pagina vol informatie over kunst en cultuur in de regio. Verschijnt iedere vrijdag. Berichten graag voor woensdag 12.00 uur naar het adres van deze krant (ta.v.J.H. Bakker). V VI Gor Hollaar, 'baas' over BKR-artotheek Schiedam „Tja, wat is eigenlijk kunst... Ik krijg werk binnen van jongens waar ik mij echt van afvraag of dat nou kunst is. Maar ik ben er niet voor om dat te beoordelen. Dat doet een speciale commissie in Rotterdam." 1 vrijdag 30 januari 1981 VD/SCMW Even een oproep. Schie dammer Leon van der Burg zit dringend verlegen om al lerlei toneelattributen. Hij wil een een manstheatertje op gaan zetten voor zwakzinni gen. Want daar is volgens hem dringend behoefte aan. Heel eenvoudig toneel dat di rect op de belangstelling van het publiek inspeelt. Veel ge bruik van primaire kleuren, eenvoudige slaginstrumentjes. Leon, ooit zelf in de zwakzin nigenzorg werkzaam geweest, kan van alles gebruiken: oude carnavalskleding, slaginstru mentjes, plumeau's en wat dies meer zij. Wie heeft er wat? Leons adres is Mgr. No- lenslaan 207, Schiedam, tele foon 010 70.80.19. De Amsterdamse vijfmans formatie 'Rugg' komt dit za terdag naar Schiedam. In weekendcafé QT!, Nieuw- straat 12, zullen zij zondag om half elf 's avonds het podium betreden. De Rugg speelt new beat, korte strakke nummers die vergelijkbaar zijn met die van Joe Jackson. Jan Ensing was een Gro nings kunstenaar uit de vori ge eeuw. Maar ook Vlaardin- gen bleek hem niet onbekend. In het Universiteitsmuseum van de stad Groningen hangt op dit moment een aantal prenten van de man, waaron der ook Vlaardingse stadsge zichten en vissersportretten. 't Is maar dat u het weet. Broersstraat 5, Groningen. Alle werkdagen van 9.00 tot 16.00 uur. Morgenavond in Filmhuis RV, Weeshuisplein, Vlaardin- gen, de vertoning van Andr- zej Wajda's 'De jonge dames van Wilko'. Een film over on vervulde wensen, teleurstel lingen en'gevoelens van af wijzing. Gesitueerd in de ja ren dertig. Wajda verkreeg internationale faam met 'De Mens van marmer." Aanvang 20.00 uur. Een kaartje kost f6,-, donateurs betalen de helft. Vlaardingse popgroepen presenteren zich morgen avond in Maassluis. Locatie Ozobleu. Het 2ijn de groep Line, een zesmansgroep met origineel eigen werk, Sprouts, rock en blues, en Wijvern, wat ze dan tegenwoordig be ton noemen. President Steijn- straat 2, Maassluis. Aanvang 21.00 uur, toegang/4,25. (Ove rigens: elke donderdagavond van 19.30 tot 23.00 uur studie informatie, vrijdagmiddag een scholieren middag en zater dagmiddag speelt de huis band.) Theatergroep Vitrage speelt dinsdag 3 februari voor het Stedelijk Overleg Vrouwen- kafé's op. 'Haren overeind' is de titel van het theaterstuk dat veel discussie los zal moe ten maken. Zaal Triangel, aanvang 20.00 uur. Toegang ƒ2,50. En... liever geen man nen. Café De Quïbus doet zijn naam eer aan. Zondagmiddag om 14.00 uur een paar rare kwiebussen: de clowns Sjolita en Gronko treden op voor een publiek van kinderen. Toe gang gratis, "s Avonds de pop groep Attic, muziek uit eigen stad. Aanvang 21.30 uur. Ook ditmaal is de toegang vrij. Aart Gisolf is behalve dok ter en publicist ook nog een niet onverdienstelijk saxofo nist. Zaterdagavond treedt hij met zijn groep op in het Vlaardingse B'Bwana. Escala tor wordt voor een groot deel bepaald door het electrische geluid van fagotspelcr Mi chael Rabinovitch. Dit optre den komt in de plaats van het eerder aangekondigde concert van het ensemble The Group. Aanvang 22.00 uur. Toegang ƒ4,-. De Rozenhof, Maaslands enige expositiegelegenheid, heeft de planning voor dit jaar al rond. Het kostte het organiserend comité van burgers precies één avond vergaderen om een reeks van tien exposities te pro grammeren. Voor wie weet hoe het er in andere musea vaak aan toegaat, een teken aan de wand. Kan dat wel? De situering van De Rozenhof aan het Maaslandse Kerkplein mag in elk geval uniek ge noemd worden. Gelegen aan de voet van de dominerende oude kerk, waaromheen „de huizen hurken" zoals ooit een dichter schreef, vormt de voormalige dorpsschool, zorg vuldig in stijl gerestaureerd en tot expositieruimte om gebouwd, een waardevolle aanvulling van dit stukje „be schermd dorpsgezicht". Een maal binnen de muren van De Rozenhof blijft de argeloze be zoeker aangenaam verrast door de indeling en mogelijk heden van de beschikbare ruimte. En de aangename ver rassing duurt voort als de lijs ten mot bezoekersaantallen op tafel komen. Want De Rozen hof, geexploiteerd door de ge meente, blijkt een niet uit te Koetsen plaats in te nemen in et culturele leven van het dorp. In het afgelopen jaar be zochten ruim vijfduizend men sen deze expositieruimte: een aantal dat praktisch gelijk staat aan de totale bevolking van het dorp. Het zijn cijfers die menig museum-directeur of galeriehouder zullen doen watertanden! Het gevoel van teleurstelling komt pas later, als de aard en artistieke waarde van wat er in De Rozenhof wordt gepre senteerd aan nadere beschou wing worden onderworpen. Het afgelopen jaar wisselden zondagsschilders, creatieve scholieren, melkbussendecora- teurs, prijskanaries en schel penverzamelaars elkaar af, ge durende een achttal tentoon stellingen. Amateurs dus (be halve de kanaries) en meestal afkomstig uit het dorp of de naaste omgeving. En de over weldigende belangstelling voor al deze vormen van kunst, kunstnijverheid, creati viteit en vrijetijdsbesteding wordt begrijpelijk wanneer je je realiseert dat Maasland nog steeds een gemeenschap is waar de mensen elkaar ken nen en vaak door familieban den met elkaar zijn verbon den. Ook de tentoonstellingen die de gemeente en de plaatse lijke historische vereniging or ganiseerden en die de ver schillende aspecten van Maas land in vroeger tijden belicht ten hadden de interesse van de dorpsbewoners. De drempel van De Rozenhof is laag ge worden in de zeven jaar van haar bestaan, de mensen zijn bereid om binnen te komen, hetzij om zelf iets te exposeren hetzij om een „herkenbare" tentoonstelling te bekijken. Het probleem van vraag en aanbod lijkt geruisloos te zijn opgelost. Toch blijft er een gevoel van onbehagen. Want de economi sche wetten van vraag en aan bod zijn niet voldoende argu ment om de exploitatie van een gemeentelijke tentoonstel lingsruimte te rechtvaardigen en ze rechtvaardigen evenmin een gemeentelijk cultureel be leid. En het werk van „de op rechte amateur", ontwape nend, spontaan en vaak ook technisch knap, dient in een dergelijke expositiezaal der halve afgewisseld te worden met werk van een ander kali ber. Binnen de gemeente staal men hier echter anders tegen over. Wethouder Kwakkei- Stein, onder meer belast met de portefeuille culturele za ken: „Ons beleid is er in de eerste plaats op gericht om zoveel mogelijk mensen binnen te* krijgen: van secundair belang is of ze in De Rozenhof met het werk van amateurs of van professionele kunstenaars worden geconfronteerd. De enkele tentoonstellingen van „profs" die we organiseerden trokken duidelijk veel minder bezoekers dan de amateurs. We hebben hier wel eens wat van die jonge snuiters gehad, verbonden aan een Delftse Galerie. Maar een verzoek om nog eens te komen hebben ze afgewezen. Ze verkochten hier te weinig, de belangstelling Wethouder Jac. Kwakkel- stein „De raad heeft me nog niet teruggefloten." was te gering Wanneer een erkend kunstenaar hier zou willen exposeren, prima, we wijzen zelden zo'n verzoek af, maar dergelijke aanvragen hebben ons nog niet bereikt. door Tineke Diepenhorst Daar komt bij dat we geen be- veiligingsinstallatie hebben, er is hier geen permanente bewa king. Het tegenargument dat er wel meer expositieruimten zijn die niet constant bewaakt worden en dat in een be veilig igingsm- stallatie kan worden voorzien wuift wethouder Kwakkkel- stein terzijde. „Gemeentewer ken is momenteel bezig om de mogelijkheden op dit gebied te onderzoeken," zegt-ie vaag. De organisatie van het kunst zinnig gebeuren binnen Dc Rozenhof blijkt te berusten bij een comité van burgers en ambtenaren. Wethouder Kwakkel stein is voorzitter. Twee leden uit dat comité - en (toevallig9) zij die het meest „kijk op kunst" hadden - heb ben zich inmiddels terugge trokken. „Ik zou best willen dat dit comité weer met een echte kunstkenner werd uitge breid maar die hebben we nog niet te pakken kunnen krij gen" vertelt wethouder Kwak- kelstein. „Het enige kriterium dat nu wordt gehanteerd is of het gebodenen de Maaslanders zal aanspreken. Of dat jammer is, of je daarmee aan je doel voorbij schiet? Onze doelstel ling is nog steeds om zoveel mogelijk Maaslanders over de drempel van De Rozenhof te krijgen. Moeten we die doel stelling veranderen, moeten we de Maaslanders gaan con fronteren met Kunst met een grote K? Het is zeker dat je dan minder mensen trekt want dan mik je op een klei nere, elitaire groep die de weg tóch wel weet naar de musea en de galeries in de omge ving". Het gemeentebestuur zou ook van het standpunt kunnen uit gaan dat de Maaslander, die duidelijk over z'n drempel vrees heen is, wordt opgeleid tot kunstkenner en kunstmin naar wanneer binnen De Ro zenhof wat meer kunst met een grote K werd tentoonge steld en dat er best wat stren gere kriteria gehanteerd mo gen worden als het om ama teurkunst gaat. Dat het een Een archieffoto van de ex positieruimte De Rozenhof, prijskanaries en schelpen dè loppers van vorig jaar. andere aanpak vergt om de professionele kunstenaars bin nen te krijgen en dat de belangstelling voor deze ten toonstellingen minder groot zal zijn is een onvermijdelijk maar geen onoverkomelijk be zwaar en het impliceert even min dat De Rozenhof dan voor exposerende amateurs niet meer toegankelijk zou zijn. Het houdt alleen in dat de ge meente in deze dan een ander cultureel beleid zou moeten gaan voeren. „Het staat mij niet voor ogen" antwoordt wethouder Kwak- kelstein koeltjes. „En de raad, die mede het cultureel beleid bepaalt, heeft me nog niet te ruggefloten. Alleen vanuit de Open Groepering kwam tot nu toe kritiek op de kwaliteit van wat er in De Rozenhof wordt geboden. Zo lang de meerder heid echter tevreden is met de gang van zaken zie ik geen en kele reden om dat beleid te veranderen Aan het woord is de 49-jarige Cor Hollaar, ambtenaar van de gemeentelijk sociale dienst in Schiedam. Hij is 'baas* over de opslagplaats waarin de gemeente Schie dam de kunstwerken bewaart, die door Schiedam- se kunstenaars in de contra door Richard Stomp prestatie zijn gemaakt. Hol laar kan blijmoedig grinni ken, als hij door de opslag ruimte op het Broersveld loopt en de kunst bekijkt die bij hem in stellingen is opge slagen. Hij wijst één van de kunstwerken aan: „dit ligt hier al jaren; d'r is niemand die er interesse voor heeft. De meeste belangstelling gaat uit naar herkenbare za ken. Stadsgezichten van Schiedam doen het daarbij het beste. Die vliegen werke lijk de deur uit. Non-figura tieve kunst blijkt veel min der goed te liggen." Schiedam mag, net als de an dere gemeenten die kunste naars in de Beeldende Kun stenaars Regeling hebben, een deel van de contrapres tatie-werken houden. De rest gaat in den regel naar de op slagplaats van het rijk in Den Haag. In den regel, want de spullen die in 1979 zijn ingeleverd blijven alle maal in Schiedam omdat Den Haag heeft te kampen met plaatsgebrek. Hollaar: „die ruimte hebben wij wél in het pandje aan het Broers veld." De kunst die in Schiedam blijft, wordt opgeslagen en uitgeleend aan gemeentelijke diensten en aan instellingen die subsidie ontvangen. Achthonderd kunstwerken hangen, staan of liggen zo er gens in Schiedam. De dien sten van de gemeente, maar ook scholen, ziekenhuizen, het dienstencentrum de 4 Molens en de raad voor het bejaarden werk hebben kunst uit de BKR aan de muur hangen. Niet alleen Schiedamse in stellingen maken er gebruik van. Capelle aan de IJssel, een gemeente die zelf geen kunstenaars in de regeling heeft, bracht al een bezoek aan de jeneverstad om din gen te lenen. Wordt de kunstenaars op die manier geen concurrentie aangedaan? Iemand die een kunstwerk leent zal immers niets meer kopen? Hollaar. „Om die reden le nen we alleen uit aan ge meentelijke instellingen en aan instellingen die gesubsi dieerd worden. Die hebben meestal toch geen budget om zelf iets aan te schaffen. Bo vendien is het een stukje re clame voor een kunstenaar als zijn werk in openbare ruimtes wordt opgehangen. Dat maakt hem alleen maar bekender en daardoor kan hij in de toekomst makkelij ker verkopen. Op die manier vergroten we dus de kansen van de kunstenaar; dat is één van de gedachten achter de regeling. En hoewel het niet •""f de belangrijkste doelstelling is. bestaat daardoor de moge lijkheid dat een kunstenaar geen beroep op de regeling meer hoeft te doen. In het magazijntje op het Broersveld liggen bekende en onbekende Schiedamse kunstenaars broederlijk naast elkaar. Werken van Wiegman, de overleden kun stenaar Hein de Koster, Sjef Henderikx, Gerard van Soest. Van Gelder, Wiegman. *t Is voor niet-commcrciele instellingen allemaal voor niets te huur Eén keer per jaar komt een Rotterdamse commissie naar Schiedam om te adviseren over het door de kunstenaars ingeleverde werk. Dan wordt geadviseerd of er moet worden aangekocht en tegen welke prijs dat moet gebeu ren. Volgens Hollaar zit daardoor toch een stukje kwaliteitsbewaking in gebouwd. „Het gebeurt wel dat kunstwerken worden ge weigerd. Nou, dan kunnen kunstenaars gewoon een an der werk inleveren. En als ze het er helemaal niet mee eens zijn kunnen ze ïn be roep gaan. Bovendien kLn- Cor Hollaar: „Ik vraag mij weieens af: is dat nou kunst?" nen ze een werk terug ne men als ze het niet eens zijn met de prijs. Zelf bemoei ik mij niet met die beoordeling. Daar ben ik niet deskundig genoeg voor. Ik heb geen be paalde opleiding in die rich ting, maar ik heb gewoon belangstelling voor kunst."

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1981 | | pagina 5