Trechter exposeert en zingt in stadskantoor De vele eigen aardigheden van het boek als boek Poppen met mildheid en schilderijen vol drift Met stip toon beeld Wim Motz en Margot Vincent J Edgar Caïro. Schilderij van Wim Motz. De Angolese zanger Bon- ga treedt vanavond op in B'Bwana aan de Hoflaan 12. Behalve een bijzonder stemgeluid heeft hij ook een viertal muzikanten bij zich. FJö op drums, Piaó op gitaar, Yebga op sa* en Charles op bas. Afrikaanse muziek met een Brazi liaans tintje! Bonga die al eens te zien was in de Ver-van-m'n-bed-show' begint om tien uur. De christelijke muziek vereniging Harpc Davids uit Schiedam bestaat zestig jaar. Dat moet gevierd worden. En wei vanavond in het Passagetheater, waar een jubileumconcert wordt gegeven. Tijdens de feestelijke gebeurtenis zal het orkest in een nieuw jasje worden gestoken. De uniformen zijn nog lang geen zestig iaar oud, maar na intensief gebruik wel aan vervanging toe. Aan vang kwart voor acht. Za terdag wordt op de zestig jaar geklonken en gedron ken. Van twee tot vier in zaal christelijke sociale be langen aan de Lange Ha ven. Ramses Shaf tfy laat zich na lange tijd weer eens in Schiedam zien; in de Teer- stoof, Nieuwstraat 12. Sa men met Vincent Walter brengt hij het programma 'Gewoon Ramses'. Een dag later staan ze weer samen gewoon op het podium van het zoldertheatertje. Beide voorstellingen be ginnen negen uur. Vandaag is in de gale- rie/arthotheek aan de Vlaardingse Oosthavenka- de B een expositie van drie Vlaardingse kunste naars van start gegaan. Van het drietal, waarvan de typisch Vlaardingse na men Marijke Rek. Fran co Lse Bouché en Ben Pal- li luiden, 2ijn onder meer pentekeningen, miniatu ren, gemengde technieken en aquarellen te zien. De tentoonstelling, die is sa mengesteld door de cultu rele raad. is tot 25 april da gelijks geopend van twaalf tot vijf, op vrijdagavond van zeven tot negen en op zaterdag tien tot vijf. Op goede vrijdag en de beide paasdagen is de gale- rie/arthotheek gesloten. De Surinaamse auteur Edgar Cairo leest zater dagavond uit eigen werk in B'Bawana. Dat doet hij met de ritmische begelei ding van conga-speler Za pata. De avond wordt af- fesloten door een reggae- and. Caïro die in Neder land vooral bekendheid verwierf door zijn inmid dels gebundelde columns in de Volkskrant heeft zich de laatste jaren ont wikkeld lot de belangrijk ste en productiefste Suri naamse auteur. Hij schrijft gedichten in het Srananto- go en romans in het Suri naams-Nederlands. Caïro steekt van wal om tien uur. Slechts zelden worden in de Schiedamse Grote of Sint Janskerk orgelcon certen gegeven. Maar za terdagavond om acht uur zal Klaas Jan Mulder de toetsen weer eens beroe ren om werken van onder meer Bach. Handel. Men delssohn, Vierne en Widor ten gehore te brengen. Ook vermeldt het pro gramma een improvisatie van de organist. De Vlaardingse filmliga vertoont zondagavond de film Mandabl van de Se negalese regisseur Ousma- ne Sembene. In de film probeert Sembene de dic tatuur van de bourgeoisie over het volk zichtbaar te maken door een naïeve Mohammedaan te volgen die verstrikt raakt in de burocratie. Aanvang half negen. 'Zolang de voorraad strekt' is de titel van het inmiddels al 23e program ma van het echtpaar Ma rijke en Sieto Hoving. Volgende week donderdag is het te zien in de Vlaar dingse Stadsgehoorzaal. Hoelang hebben we met zijn allen nog te gaan voor de grote klap valt? Dat is de vraag die het artieste nechtpaar centraal stelt in het programma. Zolang de voorraad strekt slaat na tuurlijk ook op de plaats- kaarten. die vanaf van daag in de verkoop liggen; de bewoners npiziek werd gemaakt, waar gezongen werd en waar vaste bezoe kers van de Trechter hun schilderijen en andere ob jecten exposeerden. En ie der was daar zo vol van dat van de daken werd ge- schreeuwd dat zulk gebeu ren meermalig moest zijn. Goos Verweij. rauseumcom- missielid, kwam ook kijken en gaf nog de tip om xnet de hele handel naar het stede lijk museum te gaan. Dat verzoek heeft de gemeente nu bereikt Een resultaat zal binnenkort zijn, dat het stadskantoor de locatie wordt voor amateuristische kunstuitingen van de Trechter-groep. Wanneer dat zal zijn, hangt waar schijnlijk af van de conti nuïteit waarmee de vaste krachten van de Trechter kunnen werken. Het zal een gevolg zijn van de personele problemen bij de Trechter, Schiedams werklozen project, maar het is toch zonde dat een aar dige activiteit als die van 5 /eoruari niet meer herhaald is terwijl er een streven was dat maandelijks te doen. Wat was er 5 februari? Er was in huize Frankeland een reuze gezellige middag, waar samen met de bcjaar- Toonbeeld, een wekelijkse pagina vo! Informatie over kunst en cultuur In de regio. Samenstelling: Kor Kegel. Reacties graag voor woensdag 12 uur op de redactie van deze krant. Telefoon 35.05.57. Karakterpoppen van Mar- got Vincent. meer met twaalf ambach ten en dertien ongeluk ken, hij werd een hard ar beidend schilder die in de jaren zestig een van de meest vermaarde Neder landse abstracte kunste naars was. In brede kring werd hij toen beschouwd als iemand die wat te zeg gen had en toch belandde hij juist in die tijd in een psychiatrische inrichting. Veel van zijn doeken wa ren reusachtig groot, hoe wel hij zelf klein van ge stalte was. Staande op een trapje smeet hij zijn kwast- zoals Appel dat op jonge leeftijd kon doen. De wer ken van Motz, die als post- hume hulde aan zijn per soon in het Noletzieken- huis hangen, zijn bedui dend kleiner, maar niet minder van expressie. Ook maakte hij-litho's. Wie dat allemaal- wil zien, zowel Motz' werk als de karakterpoppen van Mar- got Vincent, hoeft niet op de bezoekuren te wachten. De hele dag door, tot 's avonds rond een uur of acht, zijn beide exposities te bezichtigen. Tot 5 mei. Je slaat een bladzijde om en je slaat nog een bladzijde om en je slaat en slaat en ie leest; geen boek. Je leest een krant. Of een rapport of een scriptie of een brief van een goede kennis of een tijdschrift casu auo partij blad. Je kunt van alles lezen, maar wanneer is dat wat je leest nu een boek? Of, wat Is eigen lijk een boek? Is een boek wel een bundeltje papier plus kaft? Of bestaat een boek uit platge slagen hersens, tweedimensio naal in drukinkt aan letterdui- veis prijsgegeven? Het valt om den drommel niet mee zulke simpele vragen te beantwoorden en daarom, daar om is vanavond in het stedelijk museum van Schiedam een na tionaal gezelschap van boeken wurmen bijeengeroepen om te praten over het thema 'Boek'. Wij mogen ons verheugen in het gezelschap van schrijfster Elly de Waard, uitgever Titus Yocarini, boekentypograaf Frits Stoepman, kunstenaar Ulïses Carrión en de conservator van het prentenkabinet van het Haags gemeentemuseum Flip Bool. Uiteraard is deze avond op touw gezet onder auspiciën van de Schiedamse boekhandelaren. Die hebben elk jaar wel wat leuks. In een zelfde kader, na melijk dat van de boekenweek, onstond op hun initiatief vorig jaar een pittige discussie over Schiedams heilige maagd Lidui- na, de ongelukkige deerne die na zes eeuwen nog volop eer bied geniet. Maar het moest er eens van ko men. Er zijn in Schiedam the ma's geweest als het draaiorgel, de haiku-poëzie van Simon Bus- chman en het maagdeke Liede- wij, dat was allemaal dus polijs ting, nu gaat het om waar de hele boekenweek feitelijk elk jaar opnieuw om draait en dat is het boek. Dit begrip, omfloerst door de edele letters b en k van beeldende kunst en inwendig gesterkt door de oerklank die ontstaat als je een boek dichts laat: oe! dit begrip staat vana vond centraal en waarlijk ko men er hotemetoten uit de va derlandse leeskring op af. Pra ten over het 'ooek. door Kor Kegel De simpele literator praat over zulke dingen niet. Dat wil zeg gen. Harry Mulisch 2al nooit spreken over een boek; hij spreekt over de inhoud ervan. Het boek als medium is een ge heim. waar nota bene Maarten 't Hart zich nog niet eens over heeft uitgelaten, en Gerrit Komrij is zo'n in zijn puntpen teruggekropen poeet dat ie de kaft plus pagina's al sinds het voorwoord achter zich heeft ge laten. Een willekeurige abonnee van Boek Plaat praat ook niet over het boek. Zelfs die bepraat' de inhoud. En hebben wij ooit wel eens bibliotheekdirecteur W. F. van der Blij. voordat hij op non-actief werd gesteld, over 'het boek' horen delibereren? Neen, dat hebben wij niet. Van der Blij delibereerde nooit. Van der Blij lós. en daar was hij bi bliotheekdirecteur voor- Wie praten dus wel over Het Boek? Dat zijn die mensen die in de confrontatie schrijver/le zer geen barst te vertellen zou den moeten hebben, maar voor aleerst bepalend zijn voor al wal er uitgegeven wordt: de Uit gevers. En dat verklaart namen in het forum van Yocarini en Stoepman. Er 'zitten wel wat beeldende inspirators bij. En dat is nu juist zo gróppig. Het boek is kennelijk niet geschikt meer louter als boek. Het boek moet tentoongesteld kunnen worden. Het boek is niet meer om te le zen, het boek is om naar te kij ken. Inderdaad 2ie je in de he dendaagse uitgaven steeds meer geïllustreerde kilo's nabewerkt hout ten opzichte van de inhou delijk interessante neerslag van diverse mentaliteiten. Is proza het boek? Is poëzie het boek? Is de kaft het boek? Is het aantal pagina's het boek? Is de prijs het boek? Is de schrijver het boek? Is de uitgever het boek? Is de lezer het boek? Is het boek het boek en zo ja, is een boek ook het boek? Is het thema het boek? Is het forum het boek? Vooruitlopend op vanavond zou je kunnen zeg gen, dat er al een boekje over open te doen valt, én ongetwij feld zijn er na afloop boeken over vol te schrijven. En dat is vast de bedoeling! En dan zijn we erin gestonken! De forumdiscussie is opgehan gen aan een tentoonstelling over kunstenaarsboeken. Maker van zulke boeken is bijvoor beeld forumlid Carrión. De ex positie van kunstenaarsboeken uit het Other Books So Ar chief Amsterdam duurt in het Schiedamse museum tot en met 26 april. Er is een informatieve catalogus aan de balie verkrijg baar. Die waren wij trouwens nog vergeten! Is een catalogus ook een boek? Op generlei wijze hebben de twee exposities, die woensdagmiddag in het Noletziekenhuis geopend zijn, met elkaar te maken. De schilde rijen van Wim Motz (1900-1977) zijn krachtig, wild, met een naar Cobra neigende abstractie en zijgaten zo ongeveer zien hoe de kunstenaar bij leven was: een emotioneel man, panisch soms door achtervolgingen uitgelokt door ge weldloos anarchisme, met een sterk politiek besef en talrijke baantjes als eendagsvliegen. Zo expressief als die schilderijen zijn, zo ingeto gen zijn de peppen van Margot Vincent, een Schiedamse dame van gevorderde leeftijd die als kunstenares niet te boek staat maar oe- kendheid geniet vanwege haar bezige leven, zij kent nogal wat mensen. Dat is aan haar pop pen te merken. Karakters van mensen uit haar omgeving zijn erin vastgelegd en toch zijn de poppen rustig van aard, niet schreeuwend, beetje beschouwend eerder, alsof zij hun eigen eigenaardigheden door hebben en een rolletje spelen. Het is een milde benadering van het olijke mensdom en dat zegt iets van Margot Vincent Het gaat haar erom die karakters uit te beelden. Wie in de galerie van het Noletzie kenhuis binnenwandelt, wat zo gedaan is om dat de galerie zich niet in afgescheiden ruimte bevind, maar simpel in wandelgangen en ont vangstruimte, zal even door het vrij alledaagse uiterlijk van de poppen moeten heen kijken om die karakters te ontdekken. Het karakter van Wim Motz laat zich zoals gezegd eenvoudig raden. Hij had een rommelig leven. Be gon als knaapje van twaalf op een meubelmakerij werd later verpakker op een scheepswerf en knecht op een tuinderij en achtereenvolgens ook nog grondwerker, mijnwerker, behanger, kleine zelfstan dige, werkloze, kermis klant en sloper. Ondertus sen kwam nij telkenmale in aanraking met de auto riteiten. Hij weigerde aan de militaire dienstplicht gehoor te geven, kwam daarvoor enkele malen te zitten, ontdook ook nieu we oproepen en weigerde zelfs zijn soldatenplunje in te komen leveren, princi pieel anti-militarist als hij was. Een hongerstaking bracht de links-socialist enorme bekendheid. Ook toen hij dat was dan al lemaal voor de oorlog nog een illegale radio-uit zending verzorgde gericht tegen het koninklijk huis, werd hij weer opgepakt. Wim Motz had het nu pre cies in zich om zulke din gen te doen op momenten dat zij heel gevoelig lagen: die illegale uitzending was nota bene in 1939, het pa triottisme was over het al gemeen groot en daar hoorde het koninklijk huis onlosmakelijk bij. Wim Motz heeft zulke op vattingen nooit waarde toegekend. Ook in de oor log was hij de man niet om te jammeren en te weeklagen en onder te duiken of in het verzet te gaan, nee, hij ging schilde ren, want zijn politieke ge-- voelens vonden op het lin nen en in de verfkwast een uitlaatklep. Niet dat de mensen snapten wat hem bezielde: zijn werk was non-figuratief, het ging hem niet om de na- door Kor Kegel tuurlijke voorstelling, hij ontlaadde zijn kracht in de kunst, hij moest zijn agres sie botvieren. Dat gaf hem houvast. He: was na de oorlog dan ook geen leven Operazanger Bertu9 de Bruin en violist Piet Ie Blanc brachten vrolijke noten In bejaar denhuls Franke land. Het plan was zulke evenementen te herhalen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1981 | | pagina 5