UIT
Mooi ding
in Kunst+
Eerlijke volkskunst
in de Kattenbeker
Het
stedelijk
rand-
gebeuren
SG behoedt
Bijdorps toneel
voorballottage
'Je zou toch zeggen, jonge meisjes, die zijn wei wat bloot gewend...
BEIAAKD
COMEDIE
LEEFLANG
WANDELEN?
ORGELCONCERT
IMPROVISEREN
FARALDO
MUSTANG
vrijde
f»Juni 1*1
VD/8C/WW
Jan van der Zwart klimt van-
avond in de toren van de Gro
te Kerk om vanachter de i
beiaard een romeravond con- 1
cert over Maassluis te laten
neerdalen. De Maas&luise 1
stadsbeiaardier heeft voor het
derde lomeravondconcert dat
hij dit jaar geeft zijn keus laten
vallen op werken van Vivaldi,
Tartini, Sammartini, Gaspari- j
ni, Corelli en Galuppi. De mu- 1
ziekitukken zijn alle speciaal
bewerkt voor beiaard en ziin i
gekoien uit Valerius Gedenck- j
dank. Jan wil beginnen om i
half acht en denkt ongeveer j
een uur later met de beiaard i
klaar te zijn. Na afloop kan
het publiek boven komen kij- i
ken.
Amateurtoneelspelers willen i
zo af en toe het publiek met j
hun kunnen laten kennisma- i
ken. Zo ook de twee jaar jonge
Hoekse Comedie. Vanavond
Toonbeeld, een
wekelijkse pagina met
informatie over kunst
en cultuur In de regio.
Samenstelling:
Kor Kegel.
Acties en reacties
graag Voor
woensdag 12 uur
op de Vlaardingse
redactie van deze
krant.
Telefoon 350557.
en morgenavond presenteert
het gezelschap in de Hoekstee
in Hoek van Holland een
avondvullende voorstelling.
De regie wordt gedaan door
Paul en Ria Lensink. Paul
speelt zelf de door Edgar Allan
Poe geschreven monoloog 'De
zwarte kat'. Verder staat op
het programma 'Het huwelijk
saanzoek* van Alexander
Tsjech ow.
Het Fred Leeflang-kwartet is
morgenavond te zien en te ho
ren in B*Bwana aan de Vlaar
dingse Hoflaan 12. Het viertal
Fred zelf, Peter Schön, Ar
nold Dooyeweerd eh John En
gels speelt al geruime tijd
samen. Met saxofoon, fluit,
piano, bas en slagwerk wordt
eigentijdse jazz gefabriceerd, j
Komt dat horen! Aanvang tien i
Zomerconcerten, koffieconcer
ten, lunchconcerten; er duiken
steeds meer benamingen op
voor gelegenheden waarbij het
publiek wordt vergast op le
vende muziek. Morgenmiddag
heeft een ieder de gelegenheid
een wandelconcert mee te ma
ken in de Grote kerk in Vlaar
dingen. Trouvaille, een groep
die-is voortgekomen uit een
ensemble voor oude muziek
van het Sweelinck-conservato-
rium in Amsterdam, verzorgt
in ieder geval de muziek. Met
Marcel Absil (blaasinstrumen
ten), Santiago del Corral (strij
kinstrumenten). Alison Deigh-
ton (zang en blaasinstrumen
ten) en Eveline Juten (luit en
zang). Ze zijn er voor u van
drie tot vijf.
De vrienden van het Schie
damse stedelijk museum heb
ben morgenmiddag beslag we
ten te leggen op de tijd van
Aad van der Hoevan. De orga
nist zal van drie lot vier zijn
lusten botvieren op het Hess- i
orgel in het museum aan de j
Hoogstraat.
i
I
Organist Koos Bons improvi- J
seert morgenavond op het or- i
gel van de Immanuelkerk in j
Maassluis. De improvisaties i
zullen alle zijn gebaseerd op j
één thema en worden ver- i
werkt in de volgende muzika-
le vormen: toccata en fuga, i
passacaglia. sonate en suite.
Voort zal Koos Bons die geldt i
als een ware meester in de im- j
provisatiekunst enkele psal- i
men en gezangen onder han- J
den nemen. De eerste tonen i
zullen om kwart over acht j
door de kerk galmen. j
f
De Vlaardingse filmliga pre- j
senteert zondagavond 'Deux i
liom au soleil' van Claude Fa-
raldo. Bof en Themroc waren i
eerdere anarchistische films
met een knipoog van de Fran- J
se filmer. De lilm gaat over
twee arbeiders die altijd pech
hebben, zelfs op vakantie. Op
oneerlijke wijze snel rijk wor
den lukt hen ook al niet De
projector gaat draaien om half
negen, aan de Hoflaan 12.
Piratenmuziek, vleugje carna
val, dikke pret Morgenmiddag
op .dé Hoogstraat in Schiedam
en 's avonds in zaal Irene
trecÜt trio Mustang op. Verde
re uitleg is niet nodig.
•;Tr1ö;Mustang
De toneelvereniging van
Schiedams liefste wijkje Bij
dorp komt mooi af van de ge
strengheid, waarmee andere
toneelgroepen uit Schiedam,
met name stichting Apollo
(Groeton), haar hadden willen
ballotteren. De Schiedamse
Gemeenschap vond het al te
dol, dat de toneelgroepen wil
den kijken „of het Bijdorps
toneel wel in te passen was"
in de subsidieverdeling. En
daarom nam de SG de jonge
vereniging woensdagavond
zonder meer op als lid-instel
ling, Cor van Tilborg zei over
de toelatingscriteria, die Apol
lo had willen doen gelden:
„Het moet natuurlijk niet zo
zijn dat een toneelgroep met
een bepaalde subsidieclaim de
begrotingspost gaat zitten ver
dedigen tegen nieuwe aanran
ders van die post. Ook een
nieuwe groep heeft recht op
de subsidie die voor andere
groepen geldt."
SG-airecteur Ruud Pillard
zei, een beetje gepikeerd over
Apollo's verwaandheid: „Men
meldt zich niet aan bij de af
deling toneel van de SG, men
meldt zich aan bij de SG, Een
afdeling heeft helemaal niet
te ballotteren."
De verbazing van
An van den Brand
De meerderheid van de
kunstcommissie van het
Noletzlekenhuis beslist,
dat hebben ze zo afge
sproken. „Ja, je kent het
werk van Ton zeker? Al
lemaal streepjes. We heb
ben gedacht, dat moeten
we nu niet doen, niet op
dit moment Er is nog wel
weerstand tegen de zie
kenhuisgalerie en dat ebt
langzaam weg, maar we
hebben gedacht: hang nou
niets iets op waarvan men
zegt, bah, wat een flauwe
kul. Dan neemt de weer
stand weer toe." Open
hartig als altijd vertelt An
van den Brand (55) over
haar galerie Nolet. „Het
kan natuurlijk bést zijn
dat we Ton van Gelder
over een tijd wèl vragen
om te exposeren. Mis
schien over een jaar of
twee. dat ik hem vraag."
In de moraliteit van een
rooms-katholiek zieken
huis is de kunst aan zeke
re beperkingen gebonden.
An van den Brand, de ini
tiatiefneemster tot de ga
lerie, maakt er geen punt
van, tenslotte is er genoeg
moois te laten zien. Maar
het verbaast haar wel.
Aat Veldhoen destijds, die
heeft ze nog meegemaakt
in De Brug vroeger in
Rotterdam, die was veel
aanstootgevender. Je zou
haast denken dat zulke
taboes doorbroken zijn.
Maar nee hoor.
Tijdje terug: expositie in
galerie Nolet van foto's
van John Berwald. Foto's
met lichaamsdelen. Zach
te glooiingen, volle ron
dingen, zekere lederheid.
In ieder geval, vindt An
van den Brand, „geen en
kele die zweemde naar
pornografie. Het waren
gewoon mooie naakten.
Maar de reacties... Een
verpleegster hier en je
zou toch verwachten, jon
ge meisjes die hier veel
mensen moeten wassen,
dié zijn wel wat bloot ge
wend die zei uit het
diepst van haar hart bèh!
Tja, kennelijk moet je
grenzen in acht nemen."
In het ziekenhuis aan de
Stadhouderslaan is de
belangstelling voor gale
rie tijdens openingen van
exposities nog gering. Het
begon ook iets te vrolijk:
met levende muziek,
maar ook een tikje stijfjes.
Gelukkig is er wat meer
belangstelling voor de
kunst zelf: „Ze kijken wel
naar het werk. Oh, ze
hoeven het niet mooi te
vinden, dat is geen vereis
te. Maar het trekt de aan
dacht," zegt An van den
Brand.
Communist
Met kunst is zij niet opge
groeid. „Ik kan het ook
niet beredeneren," zegt
zij. „Waarom hou je er
van? Dat is nu net zo'n
vraag als: waarom vind je
het fijn als de zon schijnt.
Je hebt mensen die daar
eindeloos over kunnen
praten, van moet je eens
kijken zeg naar die lijn-
vorming en wat een
mooie kleuren! Ik niet, ik
kan dat niet. Ik aan
schouw het totaal, dat on
derga ik- Gewoon, ge
voelsmatig."
An, ofwel mevrouw Van
den Brand, heeft vroeger
fulltime in de kunst geze
ten: Voordat zij ging wer
ken bij het Eudokia-zie-
kenhuis in Rotterdam, in
middels alweer twaalf
jaar geleden, werkte zij bij
De Brug, bij Engel Ver-
kerke, die daar als over
tuigd communist kunst
onder het volk bracht aan
de hand van reproducties.
Reproducties, ook niet al
les, maar toch weer wat
anders dan de landschap
jes en herderinnetjes die
je tot voor die tijd had. An
van den Brand hielp de
zaak opbouwen, tot er fi
lialen in het buitenland
waren. Maar na verloop
van tijd wilde ze een baan
in de dienstverlenende
door
Kor Kegel
sector. „Ik had ervaring
gekregen bij commerciële
bedrijven, ik wou eens
wat andere strubbelingen,
zonder uitpersen. Het per
soonlijk gewin ben je dan
kwijt." Typische uit
spraak, voor wie onder
een communist gewerkt
heeft.
Eudokia bood dat. Later
kwam Nolet. In het
Schiedamse ziekenhuis is
zij nu drie jaar, tegen
woordig als assistent-
hoofd van dc civiele
dienst, de afdeling die te
maken heeft met alles
wat geen verpleging is.
De kunstcommissie van
Nolet. die toen al bestond,
kreeg meteen haar
belangstelling. De rooms-
katholiekc Noletstichting
trok jaarlijks geld uit voor
kunst. Er was een budget
voor aankopen uit de
beeldende-kunstregeling
(BKR) en die werden er
gens in een hoekje opge
slagen. „In de grote ver
gaderkamer hebben wij
toen alle werken uit het
ziekenhuisbezit bij eikaar
opgesteld en het onder
het personeel verdeeld.
Het hangt nu allemaal
door het hele ziekenhuis
heen." Het gaat om een
stuk of veertig werken
van Schiedamse kunste
naars.
Gedrevenheid
„Hoe verder, was nu de
vraag. Ik had het met
Dit Is mooi en staat fn Kunst+.
Wat het ook is (dat weet je maar nooit bij kunst), wij
vonden het in de stock van Kunst+ en wij vonden het
mooi. En er is nog veel meer te zien in de helaas nog
veel te weinig bezochte galerie van Jos Noordbuizen.
Maar ja, de Johan Willem Frisolaan ligt ook zo uit de
route en wie gaat er per slot van rekening nu naar
Holy? Toch alleen als je er woont?
Kunst+ is niettemin de moeite waard. Er is kunst in
voorraad van Anton Manineau, Ilana Goor, Henk Hor
sten, Enrico Baj. Jan Sierhuis en Aage Klink en binnen
kort misschien ook van Zao-Wouki en Viswanadhan.
De Vlaardingse cultuur kent
tweemaal de naam Joop van
Dorp. De eerste Joop is
directeur van het
Visserijmuseum. Joop van Dorp
II is de man achter de fraaie
exposities uit de Derde Wereld,
waarvan er tot 30 iuni weer een
te zien is in de galerie op het
Liesveld: de Kattenbeker,
genoemd naar de fraaie legende
waarbij scheepslui Vlaardingen
aandeden, eventjes in katten
veranderden en later een mooie
beker achterlieten.
De stichting ABAL, waarmee
Joop van Dorp vaak
samenwerkt, laat ook mooie
dingen in Vlaardingen achter.
Deze stichting beijvert zich
ervoor de kwaliteit van oude
volkskunst te handhaven door
inheemse stammen ervan te
overtuigen dat zij de invloed
van het westen beter niet al te
ingrijpend moeten ondergaan,
In de Kattenbeker is die
kwaliteit te zien. Schitterende
geborduurde tapijten uit
Kashmir en India, uitsnijdingen
van buffelleer en steendrukken
op rijstpapier uit Thailand en
potten en kruiken van de
Shipibo-indianen uit Peru zijn
tentoongesteld in de kelder van
het kunstnijverhetdszaakje op
het Liesveld 151. Geopend op de
gangbare winkeltijden.
Traditionele kunst met thema's
zoals de verdrijving van
demonen, lofdichten op Rama
en delen uit de Ramayana zelf,
legendarische dieren uit Tibet
Eerlijk handwerk, met bezieling
gemaakt.
Legendarisch beest uit Tibet.
Kunst, waar het volksgeloof in
terug te vinden fs.
An van den Brand in
haar galerie: „Kennelijk
moet je grenzen In acht
nemen..."
Vlootman, de directeur, al
eens gehad over een geïa-
rie binnen de ziekenhuis
muren en hij bleek er zelf
ook mee te lopen. Eerst
bleef het nog een tijdje
praten in het luchtledige,
dat werd ik toen zat. Ik
heb een lijst met voor
waarden opgesteld, mijn
licht opgestoken bij het
Clara-ziekenhuis die net
zoiets heeft, en gevraagd,
wat vinden jullie ervan?
Nou, toen ging men ak
koord. Het ziekenhuisbe
stuur heeft er voor zover
ik weet nooit bezwaar te
gen gehad," zegt An van
den Brand,
Om aan exposanten te ko
men schreef zij allerlei in
stellingen aan: stichting
Gosa in Delft die jonge
kunstenaars promoot
(daar kwamen vee! reac
ties op), het keramisch
werkcentrum in Heusden
dat een hoge ballottage
heeft en de vrije acade
mie in Amsterdam. En
wat viel op? „De mensen
die uit zichzelf kwamen
bleken juist weinig in de
BKR te zitten.. Veel van
hen hadden een baan of
studeerden erbij, die had
den tenminste een échte
gedrevenheid."
De bedoeling was eerst
om ook Schiedammers
expositieruimte te bieden,
die gewoon leuke dingen
hadden te laten zien. Een
boeiende verzameling van
het een of het ander.
Maar dat loopt nog niet zo
goed. Sommigen zijn er
voor teruggeschrokken
om te exposeren, omdat
de aandacht van inbre
kers wel eens naar hun
collectie zou kunnen wor
den getrokken. Toch
hangt er niet telkens
kunst met een grote K.
Momenteel is er de ten
toonstelling van nieuw fo
towerk van Gerard van
Soest, en dat is goed, en in
januari is er bijvoorbeeld
werk van de cursisten
van Peter Lindauer uit
centrum Oost. Tussendoor
het programma zit zo
goed ais vol tot februari
komt er werk van on
der anderen de Néder-
Jandse boeddhiste Carla
van Viel, Benjamin
Royaards, Paul Baars en
Guan Gaiinda.
Ter gelegenheid van die
exposities zou An van den
Brand zo af en toe eens
een atelierbezoek voor
geïnteresseerden willen
organiseren. De eerste
keer, naar het Rijswijkse
atelier van Carla Kruizen,
was er weinig belangstel
ling, want het regende en
bleek ook te ver weg. 't
Liefst bij Schiedammers
dus.
Wie tips heeft, belle naar
de kunstcommissie van
Nolet, die bestaat uit di
recteur Cees Vlootman,
arts Albert Gieskes, Mari
'van 't Hof, An van den
Brand en de twee meiskes
van de bezigheidsthera
pie, Jeanette Groen en
Mariëtte Lijding.