Het stedelijk rand gebeuren Passage zwarte schaap van regionaal theater Carley Fonville geeft de herinnering kleur Is Cobra nu ook in Vlaardingen? Slaughterhause 5 op New Pop '81 Steen Brons (45) i Stadsgehoorzaal: veel meer i Zoldertheater: kleinkunst Steen en Brons xrijdag 7 auguttut 1981 VD/SCmW Toonbeeld, deenigekunstpagina voorde re gio Nieuwe Waterweg-Noord. Redactie: Kor Kegel. Acties en reacties graag voor woens dag rond het middaguurop de Vlaar- dingse redactie van deze krant. Telefoon 350557. s t «MBÉ Dr. Peter Schwarz Een Berlijnse organist geeft de eerste aanzet tot de orgelconcerten in de Grote Kerk van. Schiedam. Het eerste concert wordt dinsdagavond 18 augustus gegeven door dr Peter Schwarz, organist van de Kaiser Friedrich GedSchtnis Kirche in West-Berlijn. Hij begint om kwart over acht. Schwarz studeerde orgel bij prof dr Michael Schneider en daarna ging hij aan de universiteiten van Munster en Berlijn verder in de muziekwetenschappen- Hit nromovpprde enkele jaren geleden 0"° een 'proefschrift over de orgelwerken van Franz Liszt. Schwarz is een actief musicus. Naast zijn orgelspel doet hij ook nog aan koorbegeleiding bij het Ars Nova Ensemble en de Berliner Capelle. Op het programma voor 18 augustus staan composities van Frescobaldi, Buxtehude, Pachelbel en de onvermijdelijke Bach. Peter Schwarz Geert Bierling Geert Bierling, organist van de oude Kerk in Delfshaven (ook wel de Pelgrimvaderskerk genoemd), komt morgen naar Vlaardingen om op de Markt een wandelconcert te verzorgen. Om drie uur begint hij in de Grote Kerk aan een programma, dat werk vermeldt van Frescobaldi en Sweelinck en vooral de onvermijdelijke Bach. Feike Asma Om ook deze keer de derde Grote Kerk van het Waterweggebied niet te vergeten: in Maassluis bespeelt Feike Asma daar morgenavond het Garrelsorgel. Om kwart over acht is de aanvang. Feike Asma brengt eigen werk zoals 'In de hemel is het schoon', 'Zouden wij ook eenmaal komen' en 'Bovende sterren' en voorts werk van Guilmant, Widor, Handel en Jan Zwart. Zowaar ontbreekt de onvermijdelijke Bach. Piano en beiaard Een zomeravond concert in delen vindt dinsdag in Vlaardingen plaats. Van een programma, dat om acht uur aanvangt, speelt het eerste gedeelte zich af in het Visserijmuseum waar Ton Stolk en Addie de Jong vierhandig piano spelen. Stolk is daar tevens solist. Voor de tweede helft verplaatst men zich naar het Oranjecarillon in de toren van de Grote Kerk, waar Addie de Jong beiaardwerken uitvoert Belangstellenden kunnen plaatsnemen rondom het beiaardklavier. Er staan vlotte en pittige stukken op bet programma, overigens geen enkele van Bach. Langzaam beginnen wij aan diens onvermijdelijkheid te twijfelen. Plus solist Voornoemde Addie de Jong komt deze zomer nog drie maandagavonden naar de Grote Kerk in Schiedam, waar hij de beiaard beklimt Aanbevolen luisterplaats is het Zakkendragershuisje. Addie neemt driemaal een solist mee. Aanstaande maandag is dat Arno Bons, viool; op 17 augustus Han Kapaan, hobo; en op 24 augustus Kees Alers, dwars Quit Alle keren is er voor publiek gelegenheid de toren van de kerk te beklimmen en de beiaard, het automatisch speelwerk en het uitzicht over de stad te bewonderen. V -Ss?' Van de tien voorstellingen, die het Passagetheater te Schiedam het komende seizoen heeft, ko men er zeven ook in de Stadsge hoorzaal van Vlaardingen. John Lanting tweemaal, Nooy's Volkstoneel, Frans Halsema, 'Harold and Maude\ 'Vrolijk Pa sen' en Ipi Tombi aangeno men dat deze Zuidafrikaanse musical niet geschrapt wordt zullen in beide Waterwegsteden te zien zijn. Hieruit blijken twee dingen. De ei genheid van het Schiedamse thea terseizoen wordt louter bepaald door het Zoldertheater in de Teer- stoof met de vele kleinkunstmoge- lijkheden. En de Vlaardingse schouwburg is in staat tot veel meer dan Passage, want die heeft buiten de zeven gemeenschappelij ke evenementen nog voor een flink aantal andere kassuccessen gezorgd, zoals Brasil Tropical en 'Der Zigeunerbaron' van dc Hoofdstad Operette. Het programma van de Stadsge hoorzaal telt (Freek de Jonge en John Lanting zijn erbij gekomen) 38 voorstellingen die vaststaan. Er lopen nog principe-afspraken voor vijftien andere. Samen iets meer dan vijftig. Om nu een beeld te krijgen van de diversiteit in het theaterprogramma van beide ste den samen, voege men toe de drie Passage-activiteiten die de Stads gehoorzaal niet heeft (Proloog, Jo sephine van Gasteren en Louis van Dijk), alsmede de 22 activitei ten waarvan de Teeretoof kan zeg gen dat zij ze niet deelt met Vlaar dingen en men komt op een to taal van om en nabij de 75. Zo be schouwd kan men nog spreken van een rijke cultuur ook in deze regio, zeker wanneer men beziet dat een aantal artiesten twee- of zelfs viermaal komt en het aantal avondjes theater dus nog veel gro ter is. En dat samenwerking tussen Schiedam en Vlaardingen weer overschaduwd is geweest door on wil van beide kanten, heeft ken nelijk toch een zonzijde: de inte resses lopen zo uiteen dat de Stads gehoorzaal altijd nog veertig voor stellingen biedt die de Schiedam mers in hun eigen stad niet kun nen zien en dat er in de twee Schiedamse theaters dus 35 activi teiten zijn waarvan de Vlaardin- gers bij hun thuis niet kunnen ge nieten. Zo vullen de twee gemeen ten elkaar toch nog aan en biedt het een alleraardigst tegenwicht voor Rotterdam. Niettemin wordt de positie van Passage er ongunstiger op. Politie ke figuren hadden al kritiek op de exploitatie, die ook voor komend jaar weer buiten de perken zou gaan, en die kritiek wordt merk baar heviger nu blijkt dat de schouwburg van Walter van Gin- neken in Vlaardingen zoveel meer presteert. Van Ginneken bena drukte deze week dat met een evenwichtig programma de exploi tatie in de hand kan worden ge houden. Dat wil zeggen; de exploi tatie van Passage loopt al mts en het tekort wordt er niet per se gro ter op als er een, twee of meer voorstellingen bij zouden komen. Tenslotte, als die extraatjes een bomvolle zaal opleveren, verkleint dat het exploitatietekort uiteraard. Er is volgens Van Ginneken een andere tendens, die voor Passage evenmin gunstig is. De abonne- door Kor Kegel mentenverkoop van het Vlaar dingse theater leert, dat er veel Schiedammers op af komen, „Vra gen wij dan waarom zij in Vlaar dingen een abonnement kopen in plaats van in hun eigen stad, dan is bij het gros het antwoord dat Schiedam veel te weinig biedt," al dus Van Ginneken, Dat verklaart de hiep-hoera-stemming waarmee Passage in wanhoop ook nog thea terabonnementen tracht te slijten. De ervaring leert evenwel dat het niet meevalt de zon door zo'n dicht wolkenveld heen te doen breken. Passage eerder Het enige gunstige, dat nog over Passage te signaleren valt, is het feit dat van de zes voorstellingen die er in Vlaardingen ook komen, er vier zijn die Passage eerder hee/L Alleen met Ipi Tombi en 'Vrolijk Pasen' is de Stadsgehoor zaal er sneller bij geweest Maar gezien de vele Vlaardingse activi teiten is er nog niemand die dat Van Ginneken aangerekend heeft. Viermaal is Passage de Stadsge hoorzaal vóór. Van Ginneken vindt het nauwelijks een argument voor Schiedam om te vrezen dat bij samenwerking in de toekomst de Stadsgehoorzaal deze schaarse snoepjes zal proberen af te trogge len. Het programma zit zo vol, dat er niet eens ruimte toe zou zijn... !p( Tombi, behalve door de Schiedamse wethouder Herman Posthoorn nu ook door zijn Vlaardingse collega AriJ Maarleveld omstreden. De ziekenhuisgalerie, vorig jaar van start gegaan in het voormalige Noletziekenhuis, rekent voorzichtig op uit breiding nu de fusie van de twee Schiedamse ziekenhui zen een feit is. Hoewel de nieuwe ziekenhuisdirectie deze week nog geen toezeg gingen in die richting kon doen, lijkt het de initiatief neemster van de galerie, An van den Brand, een goed streven om er met dubbel enthousiasme tegenaan te gaan. Voor wat betreft de exposities in de Nolet-locatie zit zij het komende seizoen al vol. Het zou volgens haar niet gek zijn als in het ge bouw van het voormalige gemeenteziekenhuis ook iets dergelijks kon worden opge zet. De volgende opening in de galerie was aanvankelijk ge prikt op 27 augustus, maar dan vindt de feestelijke vie ring van de fusie plaats, reden waarom de huidige expositie met een dikke week is ver lengd. Deze maand uit zijn t - A.J.AZ£>>KO, nog de beelden van Gerard Lageman te zien (2ie Toon beeld van vorige week). Ook in de ziekenhuisgalerie han gen tot volgende maand wandkleden en foto's van Carley Fonville. Zij maakt mooi werk en sommige kun stenaars kunnen het daar be ter bij laten, in plaats van het uit te gaan leggen. Want ik heb gedaan wat op de educa tieve begeleiding stond: „Elk moment heeft iets buitenge woons als je de tijd neemt dit op te merken." Welnu, ik nam alle tijd, maar steeds was er al een volgend moment, dus het viel niet mee. Gelukkig had ik al vrij van educatie kunnen kijken. Het viel op, dat Carley Fonville zich knap heeft beperkt bij het inkleuren van haar foto's. Meestal gaat men bij het in- Wandkleed. Carley kleuren van een zwartwitfoto Fonville. °ver de schreef, dan komt er een kitscherig produkt tot stand dat zowel een beetje kunst als realiteit beval, maar Carley Fonville bereikt met een mild kleurgebruik heel zachte, lankmoedige sferen. De foto's roepen herinnerin gen op. Zij 2ijn als de herinne ring zelf, waarvan de kleuren wat verflauwd zijn. Het is dat wat blijft hangen, dat Fonvil le wil laten zien en niet meer dan dat: de intentie van een moment dat zij hoopt over te draeen aan de kijker. In haar textiel frappeert het haar, hoe ruimte kan worden geschapen op een plat vlak. Zij voert de wandkleden de laatste twee jaar niet helemaal meer zelf uit, maar wordt er in India bij geholpen. De ont werpen en proefvervingen komen in Nederland tot stand. Het is niet kwaad, maar in mijn ogen redden de foto's haar expositie. KK S. -f Aansluitend op de tentoon stelling in Schiedams ste delijk museum onder de intrigerende titel 'Is Cobra nog wel in Schiedam?' is in de Indische Buurt te Vlaar dingen een mini-expositie ingericht van werk van .Inge Timmermans, een peuter van 30 maanden, 't Is net Cobra, zeggen fami lie en andere intimi die bij Inge thuis op visite komen. Men wil overigens wach ten met een subsidieaan vraag voor jong talent, want het gevaar bestaat dat Inge daardoor te veel oyer het paard getild zou worden. De ware artiest heeft bovendien geen sub sidie nodig, zo heeft de fa milie tevreden kunnen vaststellen. Original palnt-eruptlon. Recent werk van de jonge Vlaardingse kunstenares Inge Timmermans. De Schiedamse punkformatie Slaughterhause 5 treedt zondag 16 augustus op tijdens New Pop '81. Een groot succes voor deze enthousiaste Schiedamse jonge lui, die al druk aan het repete ren rijn. Weliswaar staan ze volgende week niet op één van de twee grote podia, maar een deel van de te verwachten 120.000 toeschouwers zal zeker even de taferelen op het specia le punkpodium gade willen slaan. Slaughterhause 5 treedt om kwart voor vijf op. Temidden van 'klinkende' namen als On- dergeniepig, Kotz en Debiele Eenheid. Het New Pop Festival, waar nog niet zo bekende groe pen zich presenteren aan een groot publiek, wordt voor de vijfde praal gehouden in het Rotterdamse Zuiderpark (achter sportcomplex Ahoy). De toe gang is ala altijd gratis. Vellende ruiter. Paardrijden is een kunst, niet zomaar een sport Wie zonder daarin bedreven te zijn op een paard gaat zitten, loopt kans op een onaangename manier met de aarde te worden geconfronteerd. Een incident dat voor een ruiter erg pijnlijk, maar voor een kunstenaars erg inspiratief kan zijn. De onmeetbaar snelle beweging van de val van ruiter en paard kan een beeldhouwer alleen met veel kunstenaarschap gestalte geven in de statische vormen van een bronzen sculptuur. De Voorburgse kunstenaar Frank Letterie heeft in 1976 een geslaagde poging in die richting gedaan. Het paard dat door 2ijn voorbenen is gezakt en al met zijn hals op de grond ligt; de ruiter die met een uitgestoken arm zijn val nog probeert te breken. Een stilstaande beweging in brons. Het beeld staat op de speelplaats aan het Maassluise Michiel de Ruyterplein. Symbolisch voor de spelende kinderen, die met vallen en opstaan hun spel spelen. Symbolisch ook voor de buurt een wijk vol arbeiderswoningen die zich met vallen en opstaan ontwikkelde tot een karakteristiek stukje Maassluis. Of is de 'Vallende Ruiter' een verwijzing naar de heldhaftige naamgever van het plein? Hoe dan ook; een fraai kunstwerk; en daar gaat het toch om. M.T.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1981 | | pagina 4