12 ROTTERDflW Van puinhoop tot goede organisatief Luxor wellicht zomers dicht GRAAG £EDAAN. SOM ;Jg==ss£S~- Spullenhuip na jaar 'opknappfei*' M ih Dienst Kunstgebouwen moet bezuinigen Rotterdams Nieuwsblad zaterdag 30 januan 1982 "Twee Rotterdamse film-buitenbeentjes 'Om een film als Pinkel te maken moet je heel ver gaan' Rotterdam „Ze hebben geloof ik dat kind bij ons in - huis verwekt", zegt Diek Rijneke. „Toen Pinkel geen huis had, heeft hij een tijdje met zijn vriendin Matjan bij ons gewoond. Nee, hij is na het zien van de film "direct weggegaan. Hij houdt niet van publiciteit- Vindt dat hele filmfestival maar een raar gedoe." Ze lachen. „Pinkel zei tegen een meisje dat een passe partout kocht van honderd gulden, dat hij nog geen knaak over had voor die domme handel", zegt Mildred van Leeuwaarden. Op de vraag hoe het nu met Pinkel, Marjan en de baby is, antwoorden de regisseurs: „Gewoon, net als de film. 2e sukkelen verder." Mildred: „De baby was gisteren ziek." Om alle misverstanden uit de weg ie ruimen. Pinkel, de hoofdfiguur in de gelijknamige film van Dick Rïjneke en Mil dred van Leeuwaarden, heet in werkelijkheid ook Pinkel en is geen opgeleidde acteur. „Wel een geboren acteur, een natuurtalent Ik heb zelden ie mand 20 spontaan voor de ca mera gehad,"zegt Dick. ~Ze zijn het er over eens dat /-Pinkel een schot in de roos ^•vyas. De eerste Rotterdamse ^speelfilm over de punk Pinkel, terugkeert naar het tradi tionele patroon, is een succ.es 'Jap het filmfestival. Leuk, vin- j^den Mildred en Dick, maar nu »-het Lijnbaantheater nog. Z£-Die film is voor een heel jrijreed publiek en het moeilijke vds nu om dat te bereiken", zegt /piek. „Hoe krijg je de mensen achter de televisie vandaan? De bioscoop is niet meer te be talen en voor een Nederlandse film komen ze helemaal hun stoel niet meer uit. Daarin wordt vaak zo onnatuurlijk gespeeld, en je kunt de tekst zo 'jgoed verstaan, dat dat het al- dëen maar erger maakt." ^Mildred: „Gelukkig draait de /"film in het Lijnbaan theater en -/'niet jn het Venster. Het Lijn- /jb'aantheater is echt nog een ^avondje uit. In het Venster is jer weer die drempel met al die Jrare kunstenaars en zo". stadsvernieuwing. Heeft de ge meente nooit gebruikt. Was zeker te negatief." Bij de gastenboot. „We moeten wel naar die kleffe zooi als we 'Pinker in het buitenland wil len krijgen", zegt Dick. „Maar door Karin Kufjpers je moet met een praatje komen en daar houden we niet van. Er zijn filmers die iedereen al plat lullen, voordat ze een me ter film geschoten hebben." „Daar komt bij", vult Mildred aan, „dat Rotterdam nog altijd het stempel van 'lokaal' draagt bij collega's. In Amsterdam schijnt het allemaal te moeten gebeuren, wil het wat beteke nen. New York valt ook goed bij de filmers. Misschien had den we de film 'Pinkel in New York' moeten noemen." Iro nisch. „Met al die aardige straatbeelden en zo. Dót maakt indruk. Rotterdam heeft in de ogen van anderen weinig te betekenen laat staan als we de film in Zutphen gemaakt zou den hebben." Lacht. „Pinkel in Zutphen zou helemaal erg zijn." doen alsof ze je al jaren ken nen. Hé Dick, zeggen ze dan voor de microfoon en stellen dan zo'n quasi-kritische vraag." Mildred: „De mensen die echt goede vragen hebben, stellen die niet tijdens zo'n discussie. Die komen persoonlijk naar je toe." „Maar", vult Dick aan, velen denken wel zo van 'die Rïjne ke lult wel een beetje raar, maar kan in ieder geval nog filmen'." Zoen Even terug naar Pinkel. Het idee om de ontwapenende punkjongen te filmen, stamt af van de tv-film 'Groeten uit Rotterdam', die Rijneke twee jaar geleden voor de VPRO-te- levisie maakte. Daarin werd het culturele leven en met name het punkgebeuren in Rotterdam belicht. „Dat 'Groe ten uit Rotterdam' was voor mij van: wham, er tegenaan. In mijn vorige films was ik rauwer. In deze eerste speel film, deels documentaire en deels geënsceneerd, is het op een meer subtiele manier ge gaan. Om een jongen als Pin kel te filmen, moet je heel ver gaan. We hebben hèm laten spreken over voor de hand lig gende onderwerpen. Hooguit zeiden we: geef je vriendin nou eens een zoen. Maar óók de zin waarin Pinkel zegt, dat hij niet in een flat wil wonen, omdat daar alle portieken be klad worden, komt van hem zelf. Het grote voordeel bij het op nemen was, dat alleen Mildred en ik er waren. Als er tien mensen bij zo'n opname aan het rommelen zijn, wordt de Een beeld uit het begin van de film. concentratie snel verstoord. Ze waren aan ons gewend en wij aan hun." „Wij leerden Pinkel kennen bij KKdubio, een soort punk- centrum, en we waren geboeid door hem", zegt Mildred. Pin kel was toen een politieke punk geworden, omdat hij de kapitalistische maatschappij niet zag zitten. Hij kwam erachter dat er ook bazen bij KKdubio waren. Hopmannen noemde hij ze. Voor Pinkel waren het allemaal bazen, of ze nu links, anarchistisch, of kapitalistisch zijn. Hij vindt de baas, waar hij mee kan drin ken en van wie hij geld krijgt, aardiger dan een baas die zegt hoe hij moet leven. Toen haakte hij af van de punkbe weging en kwam in het gareel terug. Die verandering ging heel snel, wekelijks. Dan zien we dat Pinkel en Marjan be wust een kind nemen, terwijl hun kansen zo klein zijn." Ook in vorige films gebruik Mildred en Dïck mensen 4 aan de zelfkant van de mar schappij staan en kansar: zijn. 'Ik hou het wel voor^j zien' uit 1973, de bekroond film. gaat over het leven va een druggebruiker, 't Is g woon leven' uit 1978 is film over drie jonge vrouwe i geobserveerd in hun dagelijks doen en laten. Dick: „Wij nemen mensen 4 i we interessant vinden. Ik j niet gauw een portret mak van een succesvol directeur Over de kritiek van sommii vrouwen, die boos zijn datt„ film de rolpatronen nog etc I een keer bevestigt, zegt b j „Pinkel vertelt het zelf ha spontaan, dus is die situac ook zo." 'Pinkel' is geheel gefinancier door Dick Rijneke en MildrS van Leeuwaarden zelf. 2 hebben de Stichting Rotte; dam Films opgericht en nu ken met-commerciële film „Eigenlijk is het gekkenwet om zo'n film zelf te betalen' stelt Mildred. „Filmen is j j ontzettend duur dat het nat welijks mogelijk is om een lar ge Kwaliteitslilm te maker Voordeel is dat wij zelf app< ratuur hebben en een monu getafel. Maar om films naa het buitenland te krijgen, erg moeilijk en kostbaar. Hi ministerie van CRM wil p subsidie geven voor de vert- ling als een buitenlandse pn ducent de film aankoopt. Mai zo'n man koopt pas als hij d i film begrepen heeft, en daar; weer ondertiteling voor nodij Zo blijf je gaan." Voorlopig is dc film Pinkt 1 vanaf donderdag 4 februari: zien in het Lijnbaan theate i Voor iedereen aan te bevelee i •■Slijmjurken *Zelf houden Dick en Mildred Tqok niet van het 'slijmjurken- '♦-gedoe* en de opgefokte sfeer in /de filmwereld. Toch moeten ze "**de boer op" om 'Pinkel* te ver- -kopen. Dus, na een haastig ge nuttigd ontbijt om vier uur s" middags in de Lantaren, op naar de Rijnboot aan de Maas boulevard waar de collegafil mers zich bevinden. Onderweg praten ze over de stad. De Willemsbrug vinden ze mooi, maar de rest is 'ver ziekt'. „Als ze hoge gebouwen willen neerzetten, laten ze het „Han ook goed doen", zegt Dick. 7/Over tien jaar is er geen oude -wijk meer in de stad. Ik heb in ~1975 een film gemaakt over Hé Dick Ze zijn dus een buitenbeentje in de filmwereld. Hoewel Dick Rijneke al een aantal films 'Ik hou het wel voor gezien' en 't Is gewoon leven' 1 op zijn naam heeft staan is hij naar zijn gevoel nooit echt geaccep teerd. „Dat heeft ook met mijn eigen houding te maken", bekent hij, „Ik heb geen zin in dat ge zeur over alle mogelijke ach tergronden die je uit de film kunt halen. Daar reageer ik nogal bol op. Ja, en dan wordt het publiek pissig op ie. Als ie mand tijdens de publieke dis cussie donderdagavond een domme vraag stelt, zeg ik ook dat-ie een domme vraag stelt en moet ophouden. Ik hou he lemaal niet van die publieks- discussïes. AI die mensen die Dick Rijneke en Mildred van Leeuwaarden: „We houden -niet van dat siijmjurkengedoe..." Gerrit Stelnkamp bezig met zijn specialiteit: repareren van wasmachines Rotterdam Ruim een jaar is Spullenhuip bezig met verzame len en opknappen van oude, versleten goederen. De vrijwilligersorganisatie maakt elektrische apparatuur, huis houdelijke artikelen en meubels, die anders bij het grof vuil ko men, weer klaar voor de verkoop. Medewerker Rob Lagrouw herinnert zich, hoe het begon: „Op een grote tafel lag een sta pel briefjes met namen van mensen die gebruikte spullen hadden. Blindelings trokken we een paar adressen en gin gen met een gammele wagen op pad. Soms belde er iemand weken later op en vroeg waar we bleven. Wat een puinhoop was het. De laatste maanden zijn we op weg een goede, overzichtelijke organisatie te worden". /Rotterdam De bezuinigingsvoorstellen van de /Dienst Gemeentelijke Kunstgebouwen, die vrijdag Z& februari in de Commissie Kunstzaken aan de orde ikomen, houden geen schokkende veranderingen in. /Het film-programma in het Luxor Theater zal ko- Lmen te vervallen, mogelijkerwijs zal het theater 3Ïan in de zomermaanden gesloten worden. "Behalve het concertgebouw De trale dagkassa in het stadscen ^Doelen en het Theater Zuid r^lein zullen de theaters gedu rende één of twee vaste dagen /per week gesloten worden. 3Met deze maatregel wordt in- -gespeeld op het feit dat de jrieeste bespelers op zondag en .maandag niet spelen. Door op <jeze dagen het theater ook //werkelijk te sluiten -ook de -kassa- wordt een bespas ring /zowel op licht- en verwar- /rhingskosten als op personele "/kosten bereikt Met het instellen van een cen trum en mogelijkerwijs ook in Rotterdam-Zuid gaat een lang gekoesterde wens in vervul ling. De VVV Rotterdam heeft het voornemen zijn theaterbe- spreekbureau-functie door middel van automatisering te verbeteren en uit te breiden. Er bestaat contact met de VW teneinde te bezien in hoeverre met deze automatise ring een samenspel tussen VvV en DGK kan worden be reikt De service van de ouvreuses wordt teruggebracht men zal in het concertgebouw en in de theaters zelf zijn plaats moeten zoeken. In de garderobe van, de Rotterdamse Schouwburg zal zelfbediening worden inge voerd. Van de oorspronkelijke ge dachte het Hofpleintheater of het Luxor Theater te sluiten is afgestapt, al zou sluiting van het Hofpleintheater voor de DGK een besparing van f 500.000,- opleveren. De gemeentelijke 'ombuigings- operatie' '82-'83 legt aan de Dienst Gemeentelijke Kunst gebouwen dwingend een be- zuiging op die moet leiden tot een maximaal bereikbare ver laging van de exploitatiekos ten met y2.800.000,-. Dat komt neer op een bezuiniging van 15 op het huidige exploita tietekort van /18.815.000,-. Ter illustratie wijst Lagrouw op enkele lijsten en een agen da, waarop alle afspraken staan. Na een rondleiding langs de werk- en opslagruim tes aan het Samuel Muller- plein in het Nieuwe Westen zegt hij: „Zoals je ziet, zijn we serieus bezig mooie en stevige werkplaatsen te bouwen. Bo vendien hopen we een winkel tje te maken." Spullenhuip is een onderdeel van een project van het Buro Alternatief Werk, bedoeld om vrijwilligers arbeid te bezor gen. Nog negen 'clubs', zoals een fietsenmakerij en een vrouwenwinkel, horen bij het plan. Met een begroting van zo'n 45.000 gulden per jaar, waarvan de gemeente een der de financiert, moeten gemid deld acht krachten van Spul lenhuip hun inkopen doen. De opbrengst van de verkoop wordt gebruikt voor de aan schaffing van gereedschap. Schoenen „Ik had eens op het erf een paar schoenen klaargezet om weg te gooien", vertelt tim merman Rob Lagrouw. „Plot seling kwam er een meisje aanrennen. Vlug drukte ze me twee gulden in de hand. Ver volgens zwaaide ze triomfante lijk naar haar moeder, die er gens op een balkon stond. De vrouw had haar dochter op dracht gegeven zo snel moge lijk te handelen". Deze anecdote is tekenend voor het publiek, dat Spullen- hulp trekt. Lagrouw: „Vooral minder draagkrachtigen uit oude buurten bezoeken ons. Logisch, onze prijzen zijn op deze mensen afgestemd. Maar in de toekomst gaan we ons ook richten op een bredere klantenkring". Zijn collega Genit Steinkamp voegt er aan toe: „Als ik veel I* tijd in een wasmachine steek, en ik maak een goed product, mag de prijs toch wel hoger zijn. We vormen geen concur rentie voor winkels, we letten op de marktprijzen. In het be gin hebben de profs wel ge klaagd, nu zijn er geen proble men. Het geeft voldoening, dat we van de kopers nagenoeg geen klachten krijgen over de kwaliteit". Eigenlijk is Steinkamp onder wijzer. Hij doorliep de Pedago gische Academie, in zijn vrije tijd knutselde hij weieens: „Ik- heb 130 keer gesolliciteerd. Gelukkig, dat ik hier terecht kon. Ik krijg voorlopig toch geen baan in het onderwijs". Via het Hulp en Informatie Centrum (HIC) of de Sociale Dienst komt een werkloze in contact met Spullenhuip. In het verleden keken de mede werkers niet zo nauw. Ieder een die een beetje handig was, kon meedoen. Nu selecteren de vrijwilligers meer. „We Willen vaklui", verklaren Rob Lagrouw en Gerrit Steinkamp. „Omdat we conïnuïteit in ons bedrijfje willen. Binnenkort hopen we een vestigingsver gunning te krijgen, zodat we zijn verzekerd van voortbe staan. Eigenlijk zijn we van plan onszelf te bedruipen, de gemeentelijke subsidie kan dan vervallen. We willen he lemaal de verantwoording voor Spullenhuip krijgen". Veel last van de gemeente hebben ze niet: „Als op het eind van het jaar de begroting sluit, zit het wel goed". Medewerkster Amy Snoek, die 'een keertje de boel kwam op ruimen en bleef hangen': „Omdat we alles zelf doen, zijn we emotioneel bij de zaak bé trokken. Daarom is het moei lijk om van Spullenhuip af scheid te nemen. Drie jongens, die nu ergens anders werken, hebben Spullenhuip als op stapje kunnen gebruiken. Maar Rob riep een half jaar geleden al, dat-ie weg wude, en nu zit hi^er nog steeds". Nadat een vrachtwagen de goederen heeft gelost, zetten vrijwilligers de spullen klaar voor 'bewerking' -Waaju Er zijn mensen die onze krant nog niet lezen. Uw beste vriend of vriendin misschien. Breng daar even verandering in. Maak hem of haar abonnee. Zo gefikst en goed beloond! Want voor die kleine^ A*tes:. Postcode. n moeite krijgt u een originele pepermolen en zoutvat. ^Plaats, *°utva fna <ïdres.__ I P°ïfcod#; I ™°°°PUats:_ J telefoon; d w 8UI d di zt K. d O1 Rott telij; mee eens die plan om Will ren' toch de g ting den. Fel lems dire<

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1982 | | pagina 2