OTTERDAM IS Boerenklaas kwam over de brug Chinese filmweek in De Lantaren GRAAG üEDAAN m ;i;n m /-* filmindustrie in China kwantitatief gelijkwaardig aan de Verenigde Staten DE FLYER TEGEMOET i otB,m 0 Rotterdams Nieuwsblad dinsdag RZ/RV/RY/RW/RS 6 april 1982 pe Graafstroom trekt een niet al te brede streep water kussen de kerk in Mole- [raarsgraaf en café Boeren kaas in Brandwijk. Het !bruggetj<? ter plekke vormt !(je verbinding tussen kerk 'wereld'. Er ontwikkelt zich in dit stukje Alblasser- uraard dan ook een vrij druk tweeriehtingverkeer. Het is op deze zonnige len temorgen reeds bijzonder id ruk in de van nogal wat antiek voorziene gelagka mer van de Boeren klaas. Kastelein Jaap Voorsiuys (39) moet dc rappe hulp van zijn vrouw ontberen, want :zij is met een forse griep laan het bed gekluisterd. |Het gevolg is. dat hij voort - -durend pendelt tussen tap. [keukon en gasten. Vooral (als' de lunchtijd daar is ?komt Jaap handen, ogen, oren en benen te kort. Zijn goede gastheerschap blijkt echter juist nu mede door het feit, dat hij ondanks alle Idrukte de beminnelijkheid zelve blijft. „Van die drukte moet het toch komen," roept hij uit balancerend met een aantal uitsmijters, waarvan de eieren kakel vers en scharrelgegaran- ■deerd heten te zijn. Trommel ijaap Voorsiuys, gedurende (92 jaar de derde generatie 'van ïijn geslacht in deze [herberg, is een verwoed be daarder. In een grote trom- ïmel heeft hij oude docu- rinenten, foto's en knipsels [vergaard. Die komt te voor schijn wanneer de brood- jtrommel is gesloten als te lken. dat de laatste luncher Ivoor deze dag is verdwi jnen. Dan pas gunt de kaste lein zich tijd te gaan zitten 'en even in de geschiedenis ,te duiken. [„Voor zover ik weet. is hel hier al eeuwenlang een herberg." verklaart hij. „Mijn grootvader is er zo omstreeks 1890 in gekomen. Nee, de zaak heette toen nog geen Boerenklaas. Wat die naam betreft is het ei genlijk een merkwaardige geschiedenis. Die is ont staan aan de overzijde, in Molenaarsgraaf. Daar was een boer Klaas, die als bij verdienste na het werk op het land borreltjes ver kocht. Blijkbaar zette dat voldoende zoden aan de dijk, want hij doekte zijn boerebedrijf ap en hield zich voortaan alleen nog met die borreltjes bezig. Het was al gauw: we gaan d"r eentje nemen bij Boeren klaas, Toen hij er niet meer was. heeft mijn grootvader de naam overgenomen. En niemand weet nou beter of hier, aan deze kant van de Graafstroom, is altijd de Boerenklaas geweest. Ja, en waarom zal je dat tegen spreken." Sneri Ik meen te weten, dat sinds jaar en dag hele horden schaatsers in Brandwijk af binden om dc 'leeggereden' maag te vullen met de be roemde snert van Boeren klaas. Jaap Voorsiuys glimlacht fijntjes. „Zeker, er is nogal wat belangstelling voor onze erwtensoep en men schaatst er desnoods graag een eindje verder voor. Dat is toch wel erg leuk, ja." Ik blik naar de muren en lichtgroen geverfde zolde ring. die nu niet bepaald uit de Zeventiende Eeuw lijken te stammen. En in die gou den tijd moet toch. de grondslag voor deze her berg zijn gelegd, „Rond de eeuwwisseling is het pand, dat een gevel had van IJsseJsteen, afgebro ken," diept de waard uit - i AisN-j ,z Tekst. Ben Swaep Tekening Charles Kemper bruggetje leidt van Molenaars graaf uit de cafe- over de Graafstroom Boeren- k aas. zijn trommel op. „Alleen dc fundering bleef, maar het pand zelf werd zoveel mo gelijk in dezelfde stijl herbouwd. Tussen het af breken en het weer open gaan van de zaak zat, je kunt me geloven of niet, niet meer dan week. Ze zouden bij het licht van toortsen hebben doorge werkt. Hoe dit mogelijk was, begrijp je vandaag de dag niet. Ondanks alle in gewikkelde technische hulpmiddelen kunnen ze tegenwoordig zoiets in zo'n korte tijd niet meer lap pen." Boven de deur van hei café bevindt zich een glas-in - lood-raam. waarop onder andere vlammen en vissen zijn te zien. Wie goed kijkt ontdekt in het midden van alle kleuren een stukje glas. waarin een figuurtje is geëtst. Dit zwarte 'lijntjes mannetje' blijkt een henge laar te zijn. Jaap Voorsiuys: „Dat is een glashandeiaar uit Dord recht, die vaak in de polder kwam vissen. Soms over nachtte hij hier, wat moge lijk was doordat er nogal wat kamers waren, die heel vroeger hadden gediend als slaapplaats voor reizigers. Die Dordtse meneer vond, dal hij goed door msjn va der en moeder werd ver zorgd en uit dankbaarheid, bood hij een geëtst raam voor boven de deur aan. In 1944 stortte hier vlakbij een Lancasterbommenwerper neer. Een wiel van het lan dingsgestel knalde tegen de gevel van ons café, die daar niet tegen kon en groten deels werd vernield. Ook de geëtste ruit lag in digge len." De moeder van enig kind Jaap, die bij haar zieke schoondochter op bezoek is gekomen, herinnert zich die dag in 1944 nog heel goed. ..Het was een enorme dreun, maar het gekke was. dat Jaap, die toen een jaar of twee was, helemaal niet schrok. Nou m'n man en ik wel en hoe. Ze wilden van de herbouw van de gevel gelijk gebruik maken om er een groot raam in aan te brengen. Nou, dat heb ik gelukkig tegen weten te houden. Ik zou dat een aan fluiting hebben gevonden. Wat dat geëtste hengelaar- tje betreft; we vonden die scherf tusen de brokstuk ken terug. Toen we het glas-in-lood-raam hebben laten aanbrengen, dat niet zijn vlammen herinnert aan Dit is de twaalfde en voorlopig laatste aflevering van de serie 'in de Herberg'. wat er in 1944 hier is ge beurd. is de scherf er in verwerkt." De weduwe Voorsiuys kan zich nog goed de tijd herin neren. dat de negotielui met hun kar en paard door de Alblasserwaard trokken. Heel vroeger zal er ook wel een postkoets hebben gere den. In elk geval was de herberg ook volledig bere kend op paarden. In een ruim bemeten stal konden de dieren worden gedrenkt Momenteel biedt Boeren klaas onderdak aan tal van verentgingen, waarvan de biljartvereniging, die de zelfde naam draagt, zeker niet de onbelangrijkste is. Er komen nogal wat inwo ners van Brandwijk .{Branksen genoemd), Mole- 'naursgraaf en ook uil ande re gemeenten in de Alblas- serwaard. Een niet onbe langrijk deel van de gasten is echter elders woonachtig. Het fraaie polderlandschap en de prachtige molens in deze buurt brengen name lijk heel wat stedelingen op de been en op het wiel. „Als ik zou merken, dat het zou ionen ook op zondag open te gaan. dan doe ik dat," zegt Jaap Voorsiuys fier. ,,Dat mag nou tegen woordig." Bij hel scheiden van de markt leert men de kooplui kennen, luidt het gezegde.' Welnu, de kastelein gunt ons. nadat de trommel der historie is gesloten een blik achter dc leitjes met aanbe velingen voor tosti's, uit smijters en andere eenvou dige maagvullende aangele genheden. Er blijken ju weeltjes van tegeltjes in de muur te zijn gemetseld. Een aantal exemplaren moet honderden jaren geleden zijn gemaakt. „Bij het aanleggen van de centrale verwarming heb ben we ook nogal het een en ander gevonden." En de heer Voorsiuys toont mij een een piespot. als ik het zo mag noemen. Daar zou reeds in de Vijftiende Eeuw in zijn gewaterd. En ik had altijd gedacht, dat ze er toen gemakkelijker mee om sprongen... advertenties t Vroege Lente in Februari (1962) Effendi (I960) Het Pruimenbloesem Borduurwerk (1980) >1=8 april a.s. komt bet Neder- Ptfse jacht Flyer, winnaar van [®z»llrace om de wereld, in riterdam aan. 5fneri- die deze feestelijke ^rns| van het zeiljacht wil- FHJemaken. kunnen op e pro Om 09.0D uur" op het Wil- ^P'ein (afvaartsteiger SPI- - Jtlnsch®pen. Terug Willems- 11 «Oca. 13.00 uur. "Sten p.p. ^assenen 16.50 "nieren Vm 14 Jaar 8.25 korting (max. 2 pers.) op kjpon ti4 van het Evene- «meni Paspoort. Rotterdam In het kader van de tentoonstelling 'Chi na, leven en werken' in het Museum voor Land- en Vol kenkunde (Willemskade 25), wordt van 8 tot en met 14 april in De Lantaren (Gou- vernestraat 133) een Chinese filmweek gehouden. In vijftien voorstellingen, wordt een beeld gegeven van 25 jaar Chinese speelfilm: klassiekers utt de jaren vijf tig, maar ook Nederlandse premières van recente pro ducties. De filmweek kwam tot stand door een samenwerking van de Vriendsehapsverenigmg Nederland-China en de Rot terdamse Kunststichting. De geschiedenis van de Chi nese speelfilm gaat terug naar het jaar 1949. vlak voor de oprichting van de Volks republiek. In dat jaar kwam in Changchun in het Noord- Oosten van China de eerste speelfilmstudio tot stand. De eerste rolprent die daar vervaardigd werd was 'Dochters van China', een film over de strijd die acht jonge vrouwen tegen de Ja panners voerden. De oprichting van de Volks republiek werd met het ma ken van een groot aantal speelfilms gevierd. De meeste films uit die tijd hadden de strijd van de com munisten tegen de overheer sing van de Japanners en de Guomindang tot onderwerp. In die periode werden er ook filmstudio's in, Shanghai en Bejing opgezet. Al waren niet alle filmstu dio's in handen van de over heid, de filmproductie stond vrijwel geheel onder controle van de communisten. In een prïvéstudio werd in 1950 de speelfilm 'Het leven van Wu Xun' geproduceerd. In de2e film wordt een boer geportretteerd die door bede len geld probeert bijeen te krijgen om daar scholen voor armen mee te bouwen. Deze film werd in 1951 het mikpunt van een nationale filmkritiekbeweging; kunste naars en intellectuelen zou den producten moeten ma ken waaruit een goed socia listisch bewustzijn sprak. De maatschappij veranderen via bedelen voldeed daar niet aan. Het zou de toe schouwers een verkeerd be grip geven van de klassen strijd. De gesprekken over dit on derwerp hadden tot gevolg Zo Dichtbij, en toch zo Ver (1979) dat er in de filmstudio's in 1952 geen enkele speelfilm werd gemaakt. De overheid maakte van deze discussie gebruik door alle filmstudio's onder haar verantwoorde lijkheid te plaatsen. Na «leze heftige discussie kwam de filmproductie tus sen 1953 en 1955 maar moei zaam op gang. Speelfilms uit die periode hadden meestal de socialistische opbouw toi thema. In 1956 vond een heroriënte ring in de kunst en literatuur plaats. De 'Laat honderd bloemen bioeien'-periode had ook zijn invloed op de filmwereld. Het jaar 1956 werd gekarak teriseerd door een omvang rijke filmproductie, die een veel groter aantal thema's behandelden dan voorheen. Eind 1957 werden echter op nieuw films mikpunt van kritiek. Tijdens de 'Grote Sprong Voorwaarts" in 1958 werd de filmindustrie sterk gedecen traliseerd en werden in alle provincies filmstudio's inge richt. De nadruk lag vooral op actuele filmthema's met extra aandacht voor docu mentaire. In het begin van de jaren zestig verlegde het film the ma zich vooral naar de ver filming van traditionele ope ra's en naar historische ge beurtenissen. In deze tijd werd de discussie over de vraag „Wat is een goede revolutionaire film?" al aangezet. Uit veiligheidso verwegingen werden daarom vooral thema's uit het verle den de onderwerpen van de films. Desondanks kwam de film industrie in 1966 nagenoeg tot stilstand. Maar de tijden veranderden. China is vandaag de dag, on danks de status van onder ontwikkeld land, een 'film- wonderland' geworden, dat zich kwantitatief kim meten met de Verenigde Staten. Elke Chinees gaat gemiddeld twintig keer per jaar naar de bioscoop. De premières van de nieuwe films vinden niet alleen plaats in de miljoenen stad Shanghai, maar gelijktij dig ook in de meest afgele gen bergdorpen. Van elke film worden direct vierduizend copieën gemaakt in de formaten 35, 16 en 75 mm. Naast de filmclubs die elke grote fabriek bezit, zijn er in China meer dan dui zend vaste stadshioscopen en circa twintigduizend mobiele teams met projectors. Op deze manier kan de film industrie ondanks de lage entreeprijzen (10 tot 20 cent) jaarlijks grote winsten aan de staat afdragen. Een deel van dit geld wordt besteed aan de bouw van nieuwe bioscopen of geïnves teerd in de technische ont wikkeling van de filmindu strie. Het aantal films dal te genwoordig in de bioscopen draait is dan ook opvallend groot. In 1980 waren dat er in Shanghai honderd, tegen slechts twintig lot dertig in 1979. De meeste films zijn ontstaan vóór de culturele revolutie. De films die van 8 tot en met 14 april in De Lalaren wor den vertoond geven dan ook een beeld van de hoogtepun ten van de Chinese filmindu strie van vóór 1966 en van de meest recente films, die het resultaat zijn van een totaal nieuwe filmindustrie sinds 1976. Er zijn mensen die onze krant nog niet lezen. Uw beste vriend of vriendin misschien. Breng daareven I verandering in. Adles~' Maak hem of haar abonnee. Zo gefikst p0st en goed beloond! Want voor die kleine» w d moeite krijgt u een originele 0°nPladis pepericolen en zoutvat. f S'uüraisw P°pe*>»oleat£ ^dres; I Postend,. - Toieloon;. Jü00 Vft dQ' I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1982 | | pagina 5