ROTTERDAM
15
Meer dan vijfduizend
gegadigden voor
éénmalige uitkering
'Made in Holland'
laat op temperatuur
Betalend publiek ondergeschikt gemaakt aan TV
Werk migrantenfunctionarissen
moet nog twee j aar doorgaan
Feyenoord en
Excelsior:
Dubbel in de knel
■iÜii.
iIJsselmonde
•met
Beverwaard
verbonden
WÊÈÊÊÊÊÈÈm
:imsm
'Rotterdam
heeft
meer kleine
theatertjes
nodig'
Chloor weerhoudt Surinamers van schoolzwemmen
Dire Straits mogen maar 2 nummers op Platengala
Naar Excelsior,
dan niet op
parkeerterrein
Actie voor
ontheemde
Tibetaanse
kinderen
Rotterdams Nieuwsblad
zaterdag
6 oktober 1982
Rotterdam Ruim vijfduizend Rotterdamse uitke-
ringsgfenieters hebben gebruik gemaakt van de mo
gelijkheid om een éénmalige uitkering te ontvang
st en, waarmee een grootdeel van de verloren gegane
koopkracht over dit jaar wordt vergoed. De hoogte
- van de uitkering loopt tussen de 300 en 400 gulden.
Veertigduizend cliënten van
de Gemeentelijke Sociale
Dienst kregen vorige week
een brief thuis, waarin stond
op welke wijze zij het finan
ciële steuntje kunnen ver
krijgen. Enkele duizenden,
die bij dè dienst staan inge
schreven, krijgen volgende
week een dergelijk brief in
de bus.
WWV'ers moeten zelf bij het
postkantoor een aanvraag
formulier halen. Voor men-
j Met het op wat
('ongewone wijze
l doorknippen van een lint
heeft oud-gedeputeerde
F.A. Diepenhorst gisteren
l het gedeelte van Groeninx
van Zoefenlaan dat
iIJsselmonde met de
Beverwaard en de
E provinciale weg ten oosten
(van Rijksweg 16
(verbonden.
(Een verbinding die
j: overigens nog niet
5 compleet is: in oktober
1983 zal ook tramlijn 2
doorgetrokken worden
naar de Beverwaard.
■Hl
ëmM
sen met een rww en abw-uit
kering wordt bij de dienst
bekeken of zij voor een een
malige uitkering in aanmer
king komen. Om voor de
éénmalige uitkering in aan
merking te komen, moet aan
speciale voorwaarden wor
den voldaan.
De brieven van de GSD zijn
in acht talen de deur uitge
gaan, om ook buitenlanders
op de hoogte te brengen van
de regeling.
Bij de GSD verwerkken tien
medewerkers de aanvragen,
zij verstrekken ook aan het
publiek de nodige inlichtin
gen. Of aan de bali (Maurits-
weg 2) of telefonisch: 173050
of 173570.
Oud-directeur
kunstslich ting
Rotterdam „Het hoort niet
alleen maar om grote zaken te
gaan. Er moeten juist in een
stad als Rotterdam veel meer
van dit soort kleine dingen ko
men, van die kleine theatertjes
in achterafstraatjes".
Dat zei gisteravond Willy Hof
man, oud-directeur van de
Rotterdamse Kunststichting,
bij de opening van poppenthe
ater Belle Psss in de Waterloo-
straat. Ruim twee jaar nadat
poppenspeelster Lucia Sies
met haar idee bij Hofman bin
nenstapte heeft Rotterdam dan
eindelijk een vast theatertje
voor die kunstvorm.
„Dat werd wel tijd ook", vond
Lucia Sies naast Willy Hofman, de oud-directeur van de
Rotterdamse Kunststichting die haar met zijn enthousiasme
voor het poppenspel heeft weten te inspireren.
Hofman, die zei dat het pop
penspel van jongsafaan zijn
grote liefde heeft gehad. ,,A!s
kind maakte ik zelf een thea
tertje, poppen en poppeklerën
en gaf ik voorstellingen in de
tuin van een vriendinnetje".
Lucia Sies (32) is vijf jaar gele
den met poppenspel begonnen.
Ze geeft woensdag- en zater
dagmiddag voorstellingen voor
kinderen. Ze overweegt later
ook stukken voor volwassenen
te maken.
Rotterdam Het school
zwemmen in Rotterdam
heeft te kampen met een
slechte deelname van Suri
naamse kinderen. Volgens
onderwijzers, die hierover
klagen bij de gemeente, ko
men de kinderen behalve
met obligate uitvluchten,
steeds weer met het ernstig
gemeende verhaal dat hun
haar niet tegen chloorwater
kan. Het wordt volgens de
kinderen bros, breekt en
valt uit.
Dit is een van de problemen
die in het rapport 'Sport be
vordert integratie' van de
m igran ten-f uncti on a r isse n
bij de Dienst voor Sport en
Recreatie.
Het niet-serieus nemen door
zwem instructeurs en onder
wijzers van de2e haarproble-
men kan volgens het rapport
door de kinderen als grie
vend ervaren worden. De
gemeente adviseert het on
derwijzend personeel de be
treffende kinderen op te
dragen een badmuts te dra
gen.
Rotterdam De twee migrantenfunctionarissen bij de
dienst voor sport en recreatie, die eind 1980 zijn aange
steld, hebben de afgelopen twee jaar veel op gang ge
bracht.
Daarom moeten beide func
tionarissen nog twee jaar de
tijd krijgen om verder te
werken aan de integratie
van migranten in het sport
gebeuren. Het rijk is bereid
om in ieder geval voor het
komend jaar opnieuw geld
beschikbaar te stellen.
De beide migrantenfunctio
narissen, één voor Surinaam
se en Antilliaanse migranten
en één voor Turkse en Ma
rokkaanse migranten, heb
ben gezorgd voor meer oog
voor de migranten in het
sportgebeuren. Er wordt ge
werkt aan sterke en levens
vatbare voetbalclubs van mi-
grantengroepen, die in de
competities kunnen mee
draaien, er zijn sportcursus-
sen voor migranten georga
niseerd, in Hoogvliet zijn
zwemlessen georganiseerd
voor Turkse vrouwen en
voor T urkse mannen en Su
rinamers en Turken nemen
deel aan het tweede krachts
portcentrum in Zuid.
Daarnaast hebben de beide
functionarissen contacten ge
legd met sportverenigingen
om migranten in die vereni
gingen opgenomen te krijgen
en begrip te vragen voor die
migranten. Ook zijn er veel
contacten gelegd met wel-
zijnsinstellingen, deelge
meenten, wijkraden en
buurtv erenigi ngen.
Rotterdam Een groot deel van het publiek voelde zich
gisteravond zwaar bekocht tijdens het Platengala in het
Rotterdamse Ahoy' Sportpaleis. Want in plaats van tege
moet te komen aan de smeekbede van een uitzinnige me
nigte om meer muziek van de Engelse formatie 'Dire
Straits', koos de organisatie (Avro samen met alle platen
maatschappijen) voor het miljoenenpubliek dat het gehe
le concert via de televisie volgde: na twee nummers
moest Dire Straits stoppen. Zo stond het immers in het
schema.
Honderden mensen dropen
daarom voortijdig af. De
muziek van John Denver,
gepresenteerd als dé grote
attractie, kon hen niet meer
bekoren. Uit een van de zich
verwijderende groepjes
klonk het teleurgesteld:
„Nou jongens, sorry dat ik
jullie de hele week gek heb
lopen maken vo.or een optre
den van de Dire Straits."
Een ander. „Ach, ik heb er
in ieder geval een elpee aan
over gehouden." (Bij aan
koop van twee kaartjes werd
een elpee met romantische
r luistermuziek kado gege
ven).
door
Richard Stomp
Eigenlijk was het van tevo
ren best spannend. Natuur
lijk stonden er op het platen
gala grote namen. Optredens
van de Four Tops, Randy
Crawford, Billy Preston and
Syreeta, good-old Johnny
Ray, John Denver en the
Dire Straits staan maar heel
zelden tegelijk op het pro
gramma. Maar hoeveel men-
- sen zijn bereid om twintig
tot veertig gulden neer te
tellen voor iets dat geheel op
de televisie te zien is, en dan
nog beter (want dichterbij)
ook? Het bleek enorm mee
te vallen. Ahoy' was zo goed
als uitverkocht. Alleen bo
ven in de hoeken waren wat
lege plekken zichtbaar en
hier en daar waar ook stoel
tjes beneden niet bezet.
De Avro had vooraf weinig
aan het toeval overgelaten.
Overal was aangekondigd
dat de aanvang van het gala
op zeven uur lag en dat de
zaal al om zes uur open zou
zijnr Men vermeldde er niet
bij dat pas om acht uur de
eerste muziek klonk. Het ge
volg was dat iedereen zijn
uiterste best had gedaan om
klokslag zeven uur op zijn
plekkie te zitten, en daarna
nog een uur verveeld moest
wachten. Maar ja: op de tele
visie mochten geen lege
plekken in de zaal te zien
zijn, veroorzaakt door laat
kamers.
Opmerkelijk was dat op de
stoeltjes van de duurste
plaatsen een aansteker klaar
lag. Programmaleider Tom
Bourgogne maakte voor aan
vang duidelijk dat die niet
bestemd waren voor sigaret
of sigaar. „Het is de bedoe
ling dat u, tijdens het optre
den van Sofie Tucker, de
laatste artiest voor de pauze,
die aansteker in de lucht
steekt. Kunnen we eens kij
ken wat een sfeertje we dan
krijgen." Het spontane initi
atief van van het internatio
nale poppubliek gebruikt
door de Avro. Het pubiek
geregisseerd.
Dat leiden van het publiek
gebeurde toch al nadrukke
lijk door diezelfde Bourgog
ne. Van tevoren werden de
toeschouwers duidelijk ge
maakt dat hij de man was
waarop alle aandacht moest
worden gericht. „We hebben
soms lang applaus nodig en
ik geef dat dan aan", liet hij
weten. Zoals gewoonlijk
werkte dat middel perfect.
Alleen vergat Bourgogne tij
dens het optreden van Sofie
Tucker dat het met een aan
steker in één hand moeilijk
klappen is.
Hoewel het platengala als
een live-concert werd gepre
senteerd, werd vlak voor de
pauze pijnlijk duidelijk dat
dat niet voor alle artiesten
opging, Sofie Tucker zou
haar jongste hit ten gehore
brengen en stond samen met
haar begeleidingsband klaar,
toen plots een verkeerde
band werd gestart. Paniek
op het toneel, en niet in het
minst bij. Tucker zelf. Totdat
een tweede poging wel lukte
en men doorging alsof er
niets aan de hand was. Sofie
zong live met de band mee,
zo was daardoor wel duide
lijk geworden. Hetzelfde
gold overigens voor de Dire
Straits.-
Johnny Ray
Is er alleen maar negatiefs te
melden over het platengala
in de Rotterdamse Ahoy'?
Gelukkig niet. De ban werd
gebroken door Johnny Ray,
die populair was in de tijd
dat een deel. van het publiek
in de luiers lag of zelfs nog
niet geboren was. Met een
uitstekende performance
doorbrak deze oude artiest
het gladde, commerciële, dat
van de rest van de verplich
te hitjesbrengers afstraalde.
Vol- energie bracht hij be
kende nummers van vroe
ger, met als onbetwistbaar
hoogtepunt 'Don't you cry'.
Het nummer dus waarmee
André van Duyn nu een
grote hit heeft en vooral
daarom bij het publiek ins
loeg als een bom. En dat dui
zenden de Hollandse tekst
meezongen, zal Ray vermoe
delijk ontgaan zijn.
Aandoenlijk was in ieder ge-
- val het moment dat de pro
grammaleiding wel inhaakte
op het enthousiasme van het
publiek en Johnny Ray van-
oehter de camera ten ver
staan werd gegeven dat hij
hetzelfde nummer nog een
keer mocht zingen. De oude,
vermoeide rot uit het vak
trok een ongelovig gezicht
en stamelde in opperste ver
bazing: 'You mean again?'
Het was helaas het
hoogtepunt van de avond.
De Engelse formatie de Dire Straits was het populairst
bij het publiek in Ahoy'. Toch mocht de band maar twee
nummers spelen.
John Denver kreeg de meeste ruimte in het programma
van het Platengala. Hoewel hij bij velen uitermate populair
bleek, kon zijn optreden enkele honderden .niet meer
boeien.
-•„Vlaardingen Alhoewel
een goed bezette Stadsge
hoorzaal de titelsong van de
"inusical 'Made in Holland' in
.«e pauze al moeiteloos na-
- neuriede, kwam de Musical
Theatergroep Carrousel zelf
,er pas laat in op gang.
Het duurde tol tien minuten
sna'de rust voordat de vonk
van herkenning, die Carrousel
d^jdens de generale repetitie op
<°ns had achter gelaten, begon
gloeien, om uiteindelijk toch
yoor een enthousiaste brand te
zorgen.
^peze oubollige beeldspraak
-|ooet de sfeer weergeven
Waarin Carrousel de eerste
|urie kwartier van het verhaal
an de belevenissen van een
•Topgroep (Louvre) op de plan
den bracht. Nerveusiteit, geuit
r? .een allengs afnemende mat-
h.e',d. die naar gelang de voor
stelling vorderde over ging in
sprankelende stuk muziek-
en danswerk wat men van de
groep gewend is. Daar moet de
voorstelling het van hebben,
want de toeschouwer kan het
door
Gerard van den heuvel
verhaal, door het te rappe
spreektempo overgens moei
lijk te volgen, volledig onder
geschikt maken aan de mu
ziek.
Uitstekend danswerk
Dat betekent een grote verant
woordelijkheid voor het or
kest, dat gisteravond maar
moeilijk de zuiverheid kon
vinden (ouverture) die het
luisteren tot een plezier
maakt. Het orkest varieerde
danook sterk in prestatiecur
ve. Deze bevond zich ongeveer
tussen die van een boeren-
blaaskapel ('Alles is .geleend')
tot gloedvolle begeleiding
('Vrienden'). Carrousel maakte
aanvankelijk de indruk zich in
de jas van deze mucical-come-
dy, een mixage tussen serieus
bedoelde zangteksten en aan
gedikte 'mounty'-humor, niet
comfortabel te voelen.
Tot zover de kritiek op een
voorstelling die zeker de moei
te van het zien en aanhoren
waard is. Niet alleen door een
aantal uitstekende songs (kind
van rijke ouders over Biafra:
geen geraamten naast mijn
nest), maar meer nog door het
uitstekende danswerk van de
balletgroep.
Centraal daarin staan Els en
Martin Weber, die een voor
treffelijke 'pas "de deux' lieten
zien tijdens het optreden van
de vermakelijke Ton van Lint
(Tout-Tout). Na diens opge
wekte entree waaide de geest
van zelfvertrouwen door de
ploeg. Zang, belichting, aan
kleding, snelheid, al de zaken
die zangtoneel aantrekkelijk
maken werden nu door Car
rousel uitgebuit. Dat resulteer
de, afgezien van het knap kin
derachtige happy-end, in een
opeenvolging van. sprankelen
de liedjes en voordrachten,
eindigende in de 'Made in Hol-
land'-apotheose. Vandavond
moet U zelf even gaan kijken.
In de Stadsgehoorzaal in
Vlaardingen. Zeker de moeite
waard.
Rotterdam De Rotterdamse
politie verzoekt voetballief
hebbers die per auto maar de
Kuip komen om alleen de
wedstrijd van Excelsior te
zien, geen gebruik te maken
van het Feyenoord-parkeer-
terrein. Zij zouden hun auto
verder van het stadion moeten
neerzetten om te voorkomen
dat hun wagen wordt 'inge
bouwd' door de wagens van
mensen die alleen Feyenoord
willen zien spelen.
Vol optimisme kondigden de besturen van Feyenoord
en Excelsior drie weken geleden de dubbel aan, die
morgen in De Kuip wordt gespeeld.
Het najaarszonnetje stond toen
nog vrolijk aan de hemel, van
afkeuringen was nog geen
sprake, kortom, wat lette de
clubs om de beide thuiswed
strijden, een slechts incidente
le gebeurtenis, te koppelen om
zodoende wat meer toeschou
wers naar het stadion te lok
ken. Een prettige bijkomstig
heid was dat PSV vorige week
ook nog eens koploper werd
van de eredivisie, waardoor de
wedstrijd tegen Excelsior ook
nog voor het Feyenoord-pu-
bliek aantrekkelijk zou wor
den. Waarmee tot voor kort
niemand rekening hield was
echter, dat het weer nogal snel
kan omslaan in dit kikker
land. Weerbastige buien boven
De Kuip, die de laatste dagen
soppend op wat droogte ligt te
wachten.
De dubbel lijkt in de knel te
komen, maar nochtans geen
paniek in het stadion, waar in
middels een werkploeg van
twintig man is gevormd om
naar de hemel of de lucht wat
wil opentrekken. Want an
ders... Anders zal Feyenoord- 1
FC Utrecht volgens Jan Huij-
bregts moeten worden ver- t
schoven naar woensdag 27 ok
tober (de kaarten blijven gel
dig), tenzij er een voorkeur
wordt uitgesproken .over het
doorgaan van een wedstrijd.
Dat is vooralsnog niet gedaan.
Er wordt gewoon om een uur
afgetrapt en dan is het te wen
sen dat de gebroeders Van de
Kerkhof hun hoefgetrappel
enigszins zuilen intomen, want
anders komt de dubbel echt in
de knel...
door
Pïèt Ocks
zondag na de eerste wedstrijd
Excelsior-FSV het veld te rol
len, te egaliseren, kortom
speel klaar te* maken voor Fey-
enoord-FC Utrecht. Het veld
ligt er goed* bij, zo wordt ge
zegd. Geen plassen, een prima
drainage en door de hoop uit
te spreken dat "het nog geen
zondag is en datjaet best nog
wel droog zal worden', blikt
men vol optimisme uit naar de
dubbel.
Terugdraaien kan niet meer.
Er zijn al zo'n duizend (tien
procent duurdere) kaarten
verkocht en het zou een te
veel omvattende taak zijn om
die mensen hun geld weer te
rug te geven. Hoewel, als Ex
celsior nou eens was terugver
wezen naar Woudestein, waar
men het meerbedrag zou kun
nen terugkrijgen en men het
zelfde zou doen in de Kuip
Dan was iedereen er zeker
van dat beide wedstrijden in
elk geval doorgang zouden
vinden. Nu blijft het afwach
ten, een kwestie van staren
Via stand op
Lijnbaanplein
Rotterdam Het Comité 'Rot
terdam redt 'n kind' zal van
maandag 18 tot en met vrijdag
22 oktober aanwezig zijn óp
het Lijnbaanplein met een
speciale stand. Behalve dat er
informatie over het doel van
het comité (het helpen plaat
sen van door oorlog of natuur
ramp wees geworden kinderen
in SOS-kinderdorpen) wordt
gegeven, biedt men bok diver
se artikelen te koop aan. Zo
zullen onder meer stickers,
linnen tassen en India-shawls
te verkrijgen zijn. De netto-op
brengst van deze verkoop kom
ten goede van Tibetaanse
vluchtelïngetjes in India (Byla-
kuppe). Het Streven van de ac
tie is het financieren van een
groot familiehuis in Bylakup-
pe-
Giften voor dit doel kunnen
wordenv overgemaakt op giro
36.88.800, t.n.v. de penningen-
meester van het comité voor
noemd.