1! [REGIO Wonen in V iaardingen vereeuwigd op deureij Windmolen van 25 meter hoog in de maak Viervoeters en zwartharige vrouwen' Hoop op massale deelname Energiebesparing van 130.000 Kilowatt De voorkeur van Bram Look: A sS - - -> 'V i Rotterdams Nieuwsblad zaterdag 13 november 1982 - Vlaardingen Als het aan Annette Braad, Elly Kole en Peter Bosch ligt blijft tussen nu en juli 1983 geen enkele deur of houten paneel in Vlaardingen verstoken van een nieuwe verflaag. Niet dat dit energieke drietal de kwaliteit of de kleur van de gemiddelde verflaag van de plaatselijke entree's niet accepta bel vindt of een hekel heeft aan oud „Het uiteindelijke resultaat moet volgend jaar tijdens de in september te houden ha ring- en bierfeesten bij 'het Liesveld viaduct worden ten toongesteld", vertelt Annette Braad. Er is voor deze plaats gekozen, omdat zonder al te grote problemen de deuren en panelen tegen het viaduct kunnen worden geplaatst. „In eerste instantie wilden we de deuren en andere stukken hout met scharnie ren met elkaar verbinden tot één groot geheel, maar daar door liepen de kosten van het project zo hoog op, dat van deze methode is afge zien. Als de deelnemers in spé niet over een paneel of een deur beschikken, dan kan met ons contact worden opgenomen via telefoonnum mer 340587. Wij hebben tot op heden zeventig deuren verzameld, die beschikbaar kunnen worden, gesteld", al dus Annette. eb Het in de toekomst te ge bruiken vignet voor het grootste schilderij van Vlaar dingen. Het schilderen op een deur is dus geen 'must'. „Als iemand wil schilderen op board of spaanplaat is dat uiteraard geen bezwaar. Wij hebben voor deuren gekozen, omdat die in renovatiebuurten waar we toen woonden in ruime mate voorhanden waren. Ik hout. Nee, hun motieven zijn van veel ludiekere aard- Door het beschilderen van deuren of andere houten panelen moet 'Het grootste schilderij van Vlaar dingen' ontstaan, dat -niet alleen is sa mengesteld door de bevolking van deze gemeente, maai ook aangeeft hoe zij denkt over de Vlaardïngen. heb er een voorkeur voor, maar als iemand voor andere panelen kiest is dat ook goed", verduidelijkt ze. Vol gens de initiatiefneemster hoeft de te maken schilde ring „niet mooi te zijn, als het maar iets vertelt over de manier waarop tegen Vlaar dingen wordt aangekeken." „Het is heel simpel", vult haar mede-organisatrice Elïy Kole aan, „Kijk uit je raam en schilder dan wat je ziet, of jjiist wat je liever had gezien, als je ontevreden bent." fcngeveer een jaar geleden heeft het trio de koppen bij elkaar gestoken en het pro ject opgestart met als doel de stad te verfraaien. In eerste instantie kozen Peter, Elly en Annette voor 'Het groot ste schilderij van de wereld' maar vonden die naam bij nader inzien te ambitieus. „Toen we een beetje hadden uitgedacht hoe we het project wilden opzetten, hebben we een aantal instellingen, waaronder clubhuizen en be jaardentehuizen, ingelicht", gaat Elly enthousiast verder. „In eerste instantie liepen er maar weinig mensen warm voor ons plan; alleen de be woners van Het Zonnehuis stonden onmiddelijk klaar en gingen met de hulp van een bezigheidstherapeut aan de slag." Annette verfde als voorbeeld voor hen de twee deuren. Het elan waarmee de drie aan de slag waren gegaan door Bert van Elk werkte aanstekelijk: het co mité, dat zich bezighoudt met de organisatie van de haring en bierfeesten besloot het project steunen, evenals de gemeente Vlaardingeft. en de Vrije Academie. De 'harde kern', die zich be zighield met het project, groeide uit van drie naar vijf personen en van vijf naar acht.-Dit achttal gaat binnen kort de taken exact verdelen. Het is de bedoeling dat in de naaste toekomst niet alleen de club- en buurthuizen, maar ook de Vlaardingse scholen worden benaderd en Het Zonnehuis is de eerste instelling waar men is gestart met schilderen. gaan meewerken. In totaal denkt men tweehonderd plaatselijke instellingen te benaderen. „Het is de bedoeling, dat zo veel mogelijk wordt gewerkt vanuit clubhuizen, buurthui zen, jongerencentra enzo voorts, maar als iemand al leen wil werken, kan dat ui teraard ook. Voor raad en daad kunnen zij altijd bij de Vrije Academie terecht", al dus Annette, die daarmee wil aangeven, dat het op ver schillende manieren moge lijk ïs mee te doen aan het project. „In de academie wordt in de toekomst een nog voorlichtingsavond ge houden over het schilderij. Het is uiteraard nuttig, dat degenen die meedoen dat wel even aan ons melden", geeft de Vlaardingse aan. Geen geld Hoewel het aantal reacties toeneemt, menen de organi- I satoren dat er meer rucfc" baarheid aan het projc' moet worden gegeven. wil posters laten drukke maar daarvoor is geld nod' Naar schatting duizend den. „We hebben bij de meente subsidie aan£ vraagd", verklaart El „maar we weten nog niet we dat ook krijgen". Pina cieel gezien staat de groep slecht voor. „Voor het projtl wordt door het bedrijfslevr geen geld beschikbaar g steld, hoewel we daar hebben gevraagd, maa bieden ons bijvoorbeeld v verf aan. We redden het w als we alle aangeboden hu ook aanpakken", meent ze.. De deuren en panelen kul nen worden 'ingeleverd' ij eind juli van het volgenJj jaar. Daarna worden ze jj september gedurende dag tentoongesteld. Wat daarna met dit letterlijk gi« te cultuurgoed moet gebel ren is nog niet niet bekerl Annette hierover: „We de? ken aan een expositie v.f enkele delen van het schilcs' rij in de artoteek, maar dat1 alleen nog maar een idc Zover is het nog lang niJ- We moeten eerst afwacht- hoe groot de respons is hoe het schilderij er uitef delijk gaat uitzien." Gouda Als de lopende besprekingen met succes worden, afgerond, wordt in het tweede kwartaal van 1983 bij het nieuwe complex van Steenland aan de Burgemeester Van Reenensingel in Gouda een reus achtige windmolen van 25 meter hoog gebouwd voor opwekking van wind-energie. De molen is ontworpen door Ton Kleberg uit Velp, kost circa 150.000 gulden en is goed voor een jaarproductie van 130.000 kilowatt uur aan elektriciteit. Vooruitlopend op dit project hoopt ontwerper Kleberg dat in december bij de Moordrech tenaar H. Bos een iets kleiner type wordt gebouwd. Die mo len in Moordrecht moet ener gie opwekken voor de lood- senverhuurfirma, In die lood sen worden diverse bedrijfs takken uitgeoefend. De Moor- drechtse molen moet 23 meter hoog worden, en zal 65.000 ki lowatt-uur per jaar opleveren. Tenslotte is molen-ontwerper Kleberg in onderhandeling met een niet nader genoemde geïnteresseerde in Haastrecht. Voor het project in Haastrecht hoopt men nog dit jaar een bouwvergunning te krijgen. Steenland Directeur G.Th. Steenland van de gelij'namige broodbakkerij over annex chocoladefabriek. het project: „In feite waren we al van plan om meteen bij de bouw van ons nieuwe complex aan de Van Reenensingel, twee jaar geleden, een wind molen te plaatsen. De gemeen te Gouda reageerde erg posi tief, maar tegelijkertijd bleek ook dat deze_zaak volop in ontwikkeling was. Er waren diverse types windmolens op de markt waaraan nog verder werd gewerkt. En tegelijker tijd zaten we met de vraag: als er energie óver zou zijn, waar laat je dat dan?" Tegen die achtergrond werd besloten het' windmolen-pro ject verder te bespreken. Het molen-type dat door Kleberg uit Velp is ontwikkeld, gooit bij Steenland hoge ogen. De heer Steenland: „We zijn er nu serieus mee bezig. Als alles lukt, en daar ziet Het wel naar uit, kunnen we in het tweede kwartaal van volgend jaar Zó moet de 25-meter hoge windmolen komen te staan bij de Steenlandfabrieken aan de Van Reenensingel in de Goudse wijk Bloemendaal. De inzet toont hoe die 150.000 qulden kostende molen eruit ziet. gaan bouwen. Het voordeel is dat bij ons continu, dus 24 uur per etmaal, wordt gewerkt. Overdag kan de opgewekte energie voor de chocoladepro ductie worden gebruikt, en 's nachts, voor de Èroodproductie. Dat is een groot voordeel. Eventuele overtollige energie leveren we dan terug via het net aan het GEB. We praten hier over een investering van circa 150.000 gulden, afhanke lijk van het bedrag dat we via de WIR terugkrijgen. De hou ding van de gemeente is erg positief. Ik hoop dat we tot re sultaten komen, want met óns energieverbruik is dit zeker een verantwoorde investe ring." Het Goudse project ïs een initi atief van de Velpenaar Ton Kleberg. Deze voormalige sleepbootmachinist heeft, in samenwerking met Bohemen Energy Systems, een nieuw type windmolen ontwikkeld dat veel lichter is dan de nu in zwang zijnde types. Ook zou den de windmolens van Kle berg, die bij een machinefa briek in Lemmer worden ge bouwd, minder onderhoud no dig hebben en tegelijkertijd meer rendement opleveren. Als de in Gouda te bouwen windmolen aan de verwach tingen voldoet, komen er ook Kleberg-molens te staan in Moordrecht en in Haastrecht. Ton Kleberg (54) over zijn project: „De traditionele wind molens hebben één eigenschap gemeen. De wind brengt de wieken in beweging en drijft rechtstreeks door een versnel- lingskast één of meer elektri sche generatoren aan. Dat be tekent een groot gewicht in de top van de molenmast. Ook onderhouds- en reparatie werkzaamheden worden daar door vaak erg kostbaar." Het idee van Kleberg was om die generatoren gescheiden, niet in de top maar in de voet van de molen onder te bren gen. De energie-opwekking van de wieken wordt in zijn concept via een hydraulisch systeem overgebracht Kle berg: „Een traditionele molen van vergelijkbare grootte weegt al gauw 10.000 kilo. Mijn hydraulische molen weegt in de top van de mast slechts 1250 küo, terwijl het rendement wel 50 procent ho ger is. Dit alles betekent onder meer dat voor het verwisselen van onderdelen in de molen- kop voortaan geen dure toren kraan meer nodig is. Ook heb ben de generatoren, die op de grond zijn gepaatst, een veel eens erg duur zou kunnfif: worden", aldus de inventief,jj inwoner van Velp. door Theo de Jong langere levensduur en hebben slechts weinig onderhoud no dig. Voorts produceren mijn molens veel minder geluid." Midden-Oosten Het idee om dit type windmo lens te ontwerpen ontstond toen Kleberg werkzaam was als machinist bij het Rotter damse sleep- en bergingsbe drijf Smit Internationale. Aan de kusten van de oliestaten in het midden-Oosten zag hij een molen staan voor energie-op wekking. „Aanvankelijk vond ik dat vreemd. Waarom zou den ze een windmolen gebrui ken, terwijl de olie daar volop in de grond zit. Daarna kwam ik tot de overtuiging dat ener gie in de toekomst nog wel Nadat hij vanwege een val de machinekamer van z» schip om medische redend werd afgekeurd, startte met zijn molenproject. Dji jaar geleden overlegde hij m een relatie (eigenaar van el machinefabriek in Lemmf en met een scheepswerktuig kundige hoe men een lichte h goedkope windmolen zou kt® nen ontwerpen, die bovendif, een hoog rendement zou op"~t veren. Voor het concept, c«~. uit de bus kwam, wist hij ufj, eindelijk het ingenieursbureif Bohemen Energy Systems b' interesseren. „Bohemen vo^ de een haalbaarheidsondtj* zoek uit, en dat leverde zeer positief resultaat op"', stelt hij. Over de uitkomst van de pende besprekingen Steenland (Chocoladefabri bv en Brood- en banketbakl rijen bv) en met Bos in Mot drecht, zegt Kleberg: „Men g aan mijn molen-ontwerp voorkeur omdat hij zov< vermogen oplevert. Vanze sprekend kijk ik met spanni uit, want nu wordt er binne kort echt gebouwd. Het gaat nu werkelijk op lijken dat rt droom in vervulling gaat." Schipluiden/Wateringen Uit alle hoeken van de klei ne woonkamer tovert Bram Look tientallen vogels, zwartharige vrouwen, sche pen en. allerlei soorten vier voeters te voorschijn. De 71- jarige Westlander is de laat ste drie jaar hard aan het werk met schilderijen en boetse.ermateriaal. Een schil derachtige molen met daar omheen kabouters siert het langs het water gelegen voortuintje. Het zijn zijn produkten. Een zelf geboetseerde pinguin en twee zeemannen poseren eveneens in het lieflijk groen. Dierenkoppen en een klein aantal schilderijen lij ken wel een tentoonstelling door Peggy Wijntuin te vormen in zijn glazen hob byhoekje: een op een tuin- derskas lijkende schuur. Hij heeft het allemaal vervaar digd onder het motto: „Als je gaat stilzitten, wordt het je dood. Ik rook mijn sjekkie en drink m'n borreltje. Zolang nét maar niet overmatig ge beurt. Verder leef ik ge zond." 'Si De enkele keer dat hij naar de dokter gaat, wil hij van .hem. slechts weten wat er /loos is.. „Als ik dat weet dan Oud-zeeman Bram Look lijkt in gesprek te zijn met de door hemzelf vervaardigde zeeman. hoef ik vaak 2ijn hulp niet meer. Dan .weet ik mijn ei gen middeltjes wel." Zo zal hij tegen kiespijn mosterd achter de oren smefen ('van een vroegere zwerver ge leerd'). Ui met bruine suiker blijkt een goede hpsgtdrank^ te zijn, terwijl alles wat rood is (zoals krootjes en rode wijn) maag en ingewanden reinigt. De inspiratie voor zijn creati viteit heeft hij van zij#'moe der, die haar werke?$ ooit zelf heeft geëxposeerd. „Ik wilde in mijn jeugd kunst schilder worden. Dat mocht niet van mijn vader omdat een dergelijk beroep volgens hem geen brood op de plank bracht", vertelt. Bram Look. Hij heeft daantfoor duizend en één ambachten gehad. In die tijd heeft hij ook vele ha vens in de wereld aange- daan. Vrouwen Maar aangezien het bloed kruipt waar het niet kan, heeft Bram Look zijn pense len drie jaar geleden weer opgepakt. „De vrouwen op de schilderijen hebben allen een zwarte haardos omdat ik hen mooier vind dan blonde vrouwen. De kleur blauw, het levenslicht, is ook mijn favoriet. Voorts ben ik dol op dieren. Het zijn vooral her dershonden en wolven, die mijn voorkeur hebben", ver klapt de kwieke man, die met enige gêne te kennen geeft ook naakte vrouwen te hebben geschilderd. Die beelden worden uit don kere hoeken gehaaid. „Ja, niet iedereen kan zoiets waarderen. Maar het behoort eigenlijk ook tot het leven. Ja toch?" Uit diezelfde hoek komt ook een groot met zwart, blauw en wit vervaar digd schilderij te voorschijn. De beelden stellen de span ning in de wereld en de hoop voor. „Dat schilderij is uit mijn eigen brein voortgeko men. Maar ik voel me niet ellendig.-Ik zit op een dans- clubje. Als ze me zien zeggen ze: 'Hé ouwe, jij kan zeker niet meer twisten, hè?' Dan zeg ik: 'Dat kan ik best' en laat dat zien ook." .7 De met kabouters verfraaide tuin.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1982 | | pagina 5