Anti-nagelbij tkuur Muzieksalon in Concertgebouw 'Ik ken het Oude Testament niet zmagagLm Zo'n dag ETALAGE PALESTINA-COMITÉ VERBODEN Armand Lanoux overleden Idee van dirigent Antal Dorati: MUPPET-SCHEPPER JIM HENSON BRENGT EEN NIEUW RAS TOT LEVEN redactie Korving Rctlerdtnè Nrtuwsfctad zaterdag 26 maart 1983 VS Burgemeester Buiter van Groningen heeft het Palestina-comité opdracht gegeven informatiemateriaal uit de etalage van een gemeentelijke instelling te halen. De etalage was vorige week woensdag ingericht. De gemeente Groningen stelt de etalage al enige tijd beschikbaar aan organisaties in de stad. Volgens Buiter komen daarvoor alleen organisaties die met omstreden zijn in aanmerking. Naar zijn oordeel voldoet het Palestina-comité met aan die norm. Hij betreurt dat dit niet tevoren aan het comité is meegedeeld en heeft voor de gang van zaken zijn excuses aangeboden aan het comité Het Palestina-comité vindt evenwel dat de burgemeester censuur pleegt. Zij wijst er op dat het Nicaragua-comité, het El Salvadorcomité, de Werkgroep Zuidelijk Afrika en Amnesty International wel in de etalage mochten exposeren. „Dit is een poging van de burgemeester om ons de mond te snoeren. Hij heeft deze beslissing genomen louter op grond van ztjn persoonlijke voorkeur", aldus het Palestina-comité, In de etalage lagen onder meer folders over de situatie van de Palestijnen in Israël. De Franse schrijver Armand Lanoux is deze week in Pèrijs op 69-jarige leeftijd overleden. Hij was sinds 1969 lid van de Académie Goncourt, de jury van de belangrijkste letterkundige prijs in Frankrijk. Sinds 1943 hield Lanöux zich bezig met literatuur. Na 1949 was hij producer van radio- en televisieprogramma's. Onder de talrijke boeken van zijn hand zijn 'La Nef des Fous'. 'Classe du Matin', 'Colporteur', 'Les Lézards dans 1 Horloge', en 'Bonjour Monsieur Zola\ in samenwerking met Pierre Mac Orlan. Lanoux verwierf in 1956 de Prix Interallié (voorbehouden aan journalisten) vóör "Le Commandant Watnn' en in 1963 de Prix Goncourt voor 'Quand la Mer se Retire'. Nagelbijters zijn mensen treiters. „Een belachelijke uitdrukking", roept Christine Dijkbof uit Zwolle verontwaardigd. ..Iemand die geen nagels bijt, heeft geen flauw benul van de problemen waarmee nagelbijters worstelen om van hun kwaal af te komen". Tot voor kort was ze zelf een verstokt nagel bijtster. Maar Christine heeft er iets op gevonden: een anti* nagelbijtkuur, waarmee ze niet alleen zichzelf 'genas', maar ook heel wat andere nagelbijters uit Zwolle en omgeving. ..Meestal beginnen mensen op hun nagels te bijten omdat ze \'Oor hun zenuwen of spanningen Oen uitweg zoeken, Bet wordt al gauw een gewoonte, waar ze maar al te graag van af willen. Toch lukt het dan vaak niet". „Ze voeren een wanhopige strijd om lange nagels ie krijgen. Plaknageltjes, vies smakende middeltjes, van alles en nog wat wordt geprobeerd, meestal tevergeefs. En alsof dat nog niet vervelend genoeg is. worden ze door huisgenoten ook nog eens gepest of op hun vingers gemept als ze die weer eens in de mond stoppen". In haar speciaal ingerichte 'nagelstudio' legt ze de formule uit om wel van het nagelbijten af te komen. Op de afgeknabbelde nagels brengt ze met behulp van een mal kunsthars aan. die vrijwel direct keihard wordt. De hars js doorschijnend en na het vijlen lijkt het net of er echte, lange nagels op de vingertoppen zitten. Christine: „Het heeft geen zin om in die kunsthars te bijten, want daarvoor is het veel te Christine Dijk hof ...wachtlijst.. hard. Gewone nagels worden week van het sabbelen, daardoor kun je er altijd wel wat afbijten. Bij die kunstnagels gaat dat met. Het is bovendien niet lekker en jé weet meteen: ik moet niet bijten". Onder de kunsthars krijgt de nagel de kans om ongestoord door te groeien. Elke twee weken moeten de klanten bij Christine Dijkhof terug komen voor controle. „Dan bekijken we of ze de nagels goed onderhouden. Dat is heel belangrijk. Ze moeten op een positieve manier mei hun nagels bezig 2ijn, zoals nagelriemen terugdrukken, velletjes verwijderen en veel vijlen". De kuur duurt een maand of drie. „De tijd die een afgebroken nagel nodig heeft om aan te groeien tot de normale lengte", zegt ze. „Dan kan ook het laatste restje kunsthars worden afgeknipt. Het blijkt ook de periode te zijn die ze nodig hebben om thuis en op het werk te wennen aan lange nagels. Het is een niéuw gevoel bij vrijwel alles wat zo doen: aankleden, telefoneren, noem maar op". Volgens Christine is de kuur voor nagelbijters net het steuntje in de rug dat ze nodig hebben. „Louter op eigen wilskracht halen ze het niet. Omdat het erg veel geld kost, hebben ze er ook hoge verwachtingen van. Gemiddeld zijn ze tussen de drie- en vierhonderd gulden kwijt". Velen hebben dat er kennelijk best voor over. Christine: „Pas geleden hob ik nog een serie klanten opgebeld, die hier van het nagelbijten zijn afgekomen. Allemaal oké en apetrots. Ze krijgen er veel meer zelfvertrouwen door". En: „Ik ben er mee begonnen omdat ik er naast miin gezin wat bij wilde doen. Nu zit ik al met een wachtlijst en dat was nu ook weer niet de bedoeling". Antal Dorètl: 'Ik heb voor mezelf niet het moeilijkste uitgekozen". Het podium van de grote zaal van het Amsterdamse Concertgebouw moet op 8 mei een salon uit het einde van de vorige eeuw voorstellen. Compleet met fauteuils en een schemerlamp. Want 's avonds wordt 'in een huiselijke sfeer' een 'Brahms Soiree Musicale' gehouden. Dit naar aanleiding van het 150-ste geboortejaar van de componist. Het idee is van de Hongaarse dirigent Antal Doréti. die samen met Theo Olof als gastheer optreedt. Doréti, die over twee weken 77 wordt, zal zelf ook af en toe aan het klavier plaatsnemen. „Men hoeft niet bang te zijn. Ik speel wel vaker piano. En ik heb voor mezelf niet het moeilijkste uitgekozen". Aldus de maestro, die momenteel in Rotterdam vertoeft, waar hij concerten met het Rotterdams Phüharmonisch Orkest geeft. Doréti en Olof zullen een groot aantal musici uit binnen- en buitenland presenteren. De violisten Jaap van Zweden en Augustin Dumay zijn er bij. Ook de pianisten Michel Bérolf uit Frankrijk en AbdeJ-Rahman El-Bacha, dé nieuwe sier uit Tunesie. En er treden ook onbekende jonge Engelse vokalisten op, plus leden van het Groot Omroepkoor. Want hei programma, gewijd aan Branms en zijn componerende vrienden (onder wie Joseph Joachim. Robert en Clara Schumann, Richard Heuberger en ook de Nederlander Julius Röntgen), is zeer omvangrijk en omvat kamermuziek, liederen en operettefragmenten voor allerlei bezettingen. Doréti heeft eerder dergelijke muziekavonden, gewijd aan diverse componisten, in de Amerikaanse steden Boston en Detroit geleid. Hij kwam op het idee toen hij in Parijs oen informele poezie-avend met Jean Louis Barrault had meegemaakt. In een concertzaal in Boston had men voor een 'Soiree Musicale' op het podium heel nauwgezet een salon van een eeuw geleden, compleet met nepvensters, gereconstrueerd en men trad op m daarbij passende kostuums. „Dat was teveel van het goede, zo ver gaan we in Amsterdam nu ook weer niet", zegt Dofati. ons RECHTS: Jim Henson: 'Hoe kijkt een oog?' Amsterdam Een broodmager mens. Het uiterlijk zou kunnen toebehoren aan een missionaris, of een onderdirecteur van een psychiatrische inrichting. Maar hij is Jim Henson, Amerikaan, 45 jaar, schepper van Kermit, van Miss Piggy („Moü, how thrilling"), Fozzie Bear, Animal, kortom de halve bevolking van het rijk der Muppets. Een man met een ernstige blik in zijn ogen, maar -wie goed kijkt, ziet gere geld twee kleine felle lichtjes branden. Ze floepen aan bij trefwoor den als 'poppen', 'kinderen', 'film', 'humor*, ze gaan uit ■als gesproken wordt over 'geld', 'kritieken', 'reizen', 'interviews". Henson heeft inmiddels een nieuw rijk gesticht Het rijk der fabelen, een sprookjeswe reld. Zijn 25 miljoen dollar kostende film The Dark Crys tal* is gisteren ook in ons land in vier bioscopen in première jgegaan. Een wonderlijke film. Samengevat zou je kunnen zeggen dat Henson het Oude Testament herschrijft. Hij glimlacht: „Zo heb ik het niet bedoeld. Ik ken het Oude Tes tament niet". Nee, hij is dus zeker geen missionaris. Misschien toch een soort psy chiater? Henson is in ieder ge val verzamelaar van menselij ke deugden en ondeugden. De vergaarde kennis kwam hem te pas bij het maken van The Muppets. „Er heeft naar miin mening nooit een filosofie ach ter de Muppets gezeten, maar het was in elke aflevering wel weer een gekke, pathetische, wrede, vertederende, geestige en geheimzinnige wereld, net zoals de werkelijkheid", zegt hij. Hij spreekt in de verleden tijd. De Muppet Shows op televisie zijn afgelopen, wel gaat hij binnenkort in New York weer beginnen aan een nieuwe Muppet Movie en een serie voor kinderen. De Muppet Show werd overi gens een onverbiddelijke tele- visle-hït. Een of meer series werden in totaal door 106 lan den aangekocht en naar schat ting werd iedere aflevering bekeken door gemiddeld 235 miljoen mensen. De bruto-in- komsten per aflevering: zes miljoen gulden, Daarbij kwa men en komen dan nog de royalties die worden verkre gen uit de verkoop van Mup- pet-poppen. -boeken en -el* pees. Mode Zoals gezegd, zijn nieuwe film The Dark Crystal' voegt weer Iets geheel nieuws toe aan zijn oeuvre. Het is geen poppen- film in de zin van een Muppet Movie. Het is een film. waarin gebruik wordt gemaakt van ongelooflijk veel techniek, van bij voorbeeld radiografisch be stuurde poppen, maar ook poppen waarin mim espeiers en acrobaten zitten. Een film, die overigens ook op modege bied een revolutie teweeg moet brengen. De zes Ameri kanen die de kostuums voor deze films ontwierpen, hebben de markt inmiddels voorzien van een enorme collectie avondkleding, leer en lingerie. Deze collectie heeft de afgelo pen weken veel belangstelling, door Peter van der Hoest getrokken tijdens modeshows èn exposities in New York. Londen en Parijs. Vandaag is in de Bijenkorf in Amsterdam een expositie geopend van kle ding, geïnspireerd op de film. en ontworpen door 28 studen ten van de mode-academie Charles Montaigne in Amster dam, Dat 'randgebeuren' interes seert Henson niet erg. Veel en thousiaster wordt hij als hy kan praten over de totstandko ming van The Dark CrystraT. Vijf jaar is hij met de film be zig geweest. „Ik wilde een film met poppen, die als mensen konden lopen, kijken, ademen, leven. Dat stuitte aanvankelijk op allerlei problemen. Hoe laat je ogen op een natuurlijke ma- LINKS; Henson en zijn medewerkers, met in hun handen apparatuur waarmee de poppen radiografisch worden bestuurd. nier in hun kassen draaien, hoe laat je een pop opstaan, hoe beweegt een oor, hoe druk je op een gezicht pijn uit". Henson koos een oud postkan toor in Hampstead uit als fa briek. De eigenlijke opnamen werden later gemaakt in de Elstroe Studios in Boreham- wood, een van Engelands oude filmfabrieken. In het postkan toor vervaardigde een team van zeventig mensen de pop pen. „Die maakten we van la tex-schuim. We hadden negen ton nodig. We vonden na lang zoeken een bedrijf dat het schuim uit Maleisië haalde". bloeddoorlopen oog kan ze er uithalen en neerleggen waar ze wil, zodat ze een nogal bre de kijk op het leven krijgt. Een staaltje van absolute per fectie: het oog, of het nu op ta fel ligt of door Aughra hoog boven de menigte wordt uitge tild, draait echt. Jicht op, kijkt. Henson; „In de ogen van alle poppen hebben we micro-me chanismen gebouwd, die we radiografisch konden bestu ren. We hebben gewerkt met twee camera's, die het opgeno men beeld direct op monitors weergaven. Zo konden we zien of we de goede uitdruk kingen te pakken hadden". Muilen 2r werden honderden mallen gemaakt, waarmee de talrijke onderdelen voor de karakters werden gegoten. Henson nam horlogemakers, keramisten, stoffeerders en houtsnijders in dienst, die onder zijn leiding de figuren gestalte moesten geven. Wat betreft de ogen, een be langrijke figuur in de film is Aughra, een afzichtelijk ge drocht met één oog. Maar dat Koeiemagen Fantastich is ook een scène, waarin zogenaamde landstri- ders voorkomen, grote, op gi raffen lijkende, enge beesten die een hoge snelheid kunnen ontwikkelen. Hensons steun en toeverlaat, de Zwitserse mi- mcspeler Jean Pierre Amiel, ontdekte in zijn dansgroep een man die ongelooflijk behendig was op stelten. Henson: „We hebben hem in de huid van de Jandstriders geperst, hóe die man het heeft volgehouden Is me nog een raadsel. Om de huid van die beesten zo echt mogelijk te laten overkomen, hebben we bij het naburige slachthuis koeiemagen besteld. De vliezen hebben we ge bruikt als huid". 'The Dark Crystal* is bepaald geen kinderfilm, maar een volwassene zal geen seconde wakker liggen van de vele griezelige scenes. Valt de film daarom tussen wal en schip? Henson: „Nee, ik geloof dat er een groot publiek is voor dit soort films. Een publiek met fantasie, mensen die het net als ik leuk vinden een com pleet eigen wereld te beden ken. Ik kan niet precies- zeg gen hoe moeilijk het is om bij voorbeeld een figuur als Jedi, de Gelfling, te laten bewegen. Sta maar eens op uit je stoel en bedenk wat je dan allemaal doet. Waar kijk je naar? Hoe zet je je been neer? Maar ik vind dat we er in zijn ge slaagd. We hebben figuren tot leven gebracht die menselijk zijn. We hebben een nieuw ras gecreëerd. Daarom wil ik niet dat deze film met de Muppets vergeleken wordt". Fred Racke De kille wind vfaagt dvér het heuvelland, in de dorpe# schieten mensen schielijk even naar buiten omdat k rumoer in de straat hetibtn gehoord en als dc stoet voor bij is, zijn ze zó weer tehjg, want het zonnetje bedriegt. Vijf, zes auto's zijn vooruit gereden en gaan nu in een sukkeldrafje. Straks, zobe- sluiten de inzittenden, zal er tijd zijn om even bij een beenhouwer binnen te gaan voor een pistoletje met hesp 'broodjeswinkels', 'een Hollands begrip, kennen- ze hier niet, maar er valt bij veel middenstanders vee/ smakelijks te verorberen. Achter de auto's-in-optocht komt er een poosje niks, dan weer een paar automobielen en dan de kleurige, maar toch ook nogal kleumerige bendedie zich jutst weer aaneensluit De bestorming van het heuveltje dat onte recht de naam 'berg' heelt gekregen, is even spectacu lair geweest, maar heeft geen verlies of winst opgele verd. De betonnen weg strekt zich al weer voor de eersten uit, de laatsten zijn de top ook gepasseerd en halen hun voorgangers in: even aanzet ten nu, want anders valt er een gaL In de auto's ver vooruit knikt men elkaar toe, een enkeling maakt een notitie, de koers is nog niet op gang, er komt nog veel meer. er komt trouwens het hele jaar nog veel meer, want het sei zoen is nog zo pril, men hoeft niet meteen op de lip van het peloton te zitten. Een midweekse dag in voor* jaars- Vlaanderen. Een dag i voor Dwars door Belgiëo/f de 'Omloop van de Vlaamse Gewesten of 'Diest-Hoei- laart-Diestof hoe die koer sen ook heten mogen, wed strijden van brave inrichten die de koers bij het vöik voor de deur brengen, j Op zó'n dag, in dat weer flinke wind, bleek zonnetjè, of en toe een bui, kil er in zo'n koers gebeurt het él- tijd. Op zo'n dag. Als de volgers vooruit mijmeren naar hét grote werk, naar de ronde van Vlaanderen, naar de schitterende tochten door de echte Ardennen, naar 'de kasseien van Parijs Rou- baix, dan valt de klap. Hij komt als men nog terug denkt aan de ouverture. Ais de één zeker weet dat Raas wel en de ander zeker weef dat Raas niet met SaronnL',, en dat Vanderaerden én jonge kop had moeten hou den over combineen waf weet die knulnet van de liefhebbers, nou helemaal over wat profs doen en la ten? Ja, tijdens dat 'discuteren' knalt het uit de radio. Valpartij. Dat gebeurt wel meer. En het is bijna nooit erg. r Af aar als het org is, dan is het op zo'n dag. Midden ih de week in Belgiè. Jempi Afonseré verongeluk te ooit zo. De klap komt hard aan, want het seizoen is nog niet helemaal in gang. De coü- reurs niet, en de kijkers niet Die zijn nog niet gewend aan de passage van de'koèls. Die zetten hun auto's nóg ongelukkig neer. En de ren ners zijn nog vol vuureri'oii- stuimig en er is nog niemand moe, zodat ze allemaal nog van voren willen rijden en diep onder in de beugel Zit tel 7. '*9 De volgers voelen meteen aan dat het écht ernst is. p*e zijn gewend dat de fcoersrz- dio meteen zó een paar as- men spuit van renners idie weer opstaan en om hun ploegleiders en reservewitj len roepen. Een enkele ottk roeper heeft het meteen-.* gezien: 'zonder erg', roept m direct achter de aanko/ick: ging van de 'tui meiper te. Maar als het even stil de ether. En als dan de do#: ter wordt gevraagd. £n^*j§ de wagen van de rijkswacht wordt ingeschakeld. En,ah het echt minuten duup voordat je hoort dat er. ie mand is blijven liggen...pan is het weer zo ver. Op zo'n midweekse dag.-JP Belgie. Op eigenlijk zo'n rot dag, als je niet zo heel vee) zin in koersen hebtrpaif het moet nou eenmaal. Dan gebeurt het. Afaarvj? Jrunt zo'n dag niet overslaan. Ik wens Cerrie Knetemanf- heel, heel veel snelle bete?1 schap.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1983 | | pagina 8