KUNST rtv 9 Hf De zaak Zwier van Haren als prikkelend theater V ervreemdende Japanse dans i NU TWEE AGFA VIDEOCASSETTES MET GRATIS SNELSNUFFELAAR. 46 *8 k Philips gaat tv-zenders vervangen AGFAVIDEO GEEFT KLEUR AAN ELK SYSTEEM. Fong Leng m museum Rotterdams Nieuwsblad za-erdag 26 maart i?S3 Rotterdam heeft er 'n vriend bij André Ha zes in Ahoy ...als er mand trots is ment... Witte ge zichten en weggedraai de ogen fn 'Zarathustra' door de Ja panse groep Aria done Sporlpalai» Ahoy', Rotterdam: concert van da tan- 0"r André Hazaa, bagoteid Hoor aan orkwrt o.l.v. Harry van Hoof. In hal voorprogramma da zangeras Donna Lynton. Rotterdam „Men sen, als er op dit mo ment iemand trots rondloopt op deze we reld, nou, dan ben ik het...reken maar...gro te klasse!" Als ieder ander zoiets van, het podium zou roepen, oog in oog met zevendui zend fans in een bomvol Ahoy', zou het als nuchte re toeschouwer niet bij je opkomen om er ook maar één woord van te geloven. Artiesten zeggen zulke dingen nu eenmaal omdat de ongeschreven wetten van de showbusiness dat voorschrijven. Het wonderlijke van André Hazes is. dat bovenstaande uit roep woord voor woord ge meend uil z'n mond komt. Dat Da Lantaren, Rotterdam: da d»n*groap Ariadone mot 'Za nt hit» I ra', ChorsografTo: Ko Nurobuihi. Muziek; Goto 0»a- rnu, Keith Jarratt, Brian Eno en Erik Satia. Horhating: vanavond in D» Untaran. Rotterdam Als voorproef van wat, in het kader van het Holland Festival 1983, op het gebied van de moderne Japan se, dans wellicht te wachten staat. presenteert het Buto-ge- zeischap Ariadone zich dezer dagen met een aantal voorstel lingen in Nederland. De moderne dans die zich vanuit Japan zelf ontwikkelde .wordt Buto genoemd, in tegen stelling tot Buyo, dat zich ba seert op de klassieke vorm van -de-Japanse dans zoals die in Noh- en Kabuki-theater wor den gebracht. Üe groep Ariadone werd in juli 1974 opgericht door Ko Murobushi en de danseres Carlotta Ikeda. Het is de enige avant-garde dansgroep in Ja pan, die geheel uit vrouwen bestaat, Buiten Ikeda. die bij Martha Graham moderne dans Als waanzinnig fladderen de lege handen om koelte te brengen, terwijl de waaier on gebruikt blijft. Het vervreemdingseffect van de wit gekalkte kinderlijfjes met de weggedraaide ogen is zó groot, dat men geen affini teit voelt. Alleen Carlotta Ike da weet soms in mooie verstil de bewegingen een zekere tra giek op de toeschouwer over te brengen, zoals in een fragment waarin zij, gekleed in een rode jurk, de geïsoleerde positie van de Japanse vrouw laat zien. De slotscène waarin de gol vende witte lichamen tussen stromend zand opveren, ter wijl een lawine van geluid al les overspoelt, maakt de mees te indruk. door Caroline WilJems studeerde, werken nog een viertal danseressen mee. In Murobushi's anderhalf uur durende werk 'Zarathustra' wordt men meegevoerd in een surrealistische droomwereld, in-de nachtmerries van een generatie die gemangeld wordt tussen de traditionele waarden en de 'verworvenheden' van de westerse wereld. Hoewel de titel doet vermoeden dat de choreografe zich heeft laten inspireren door Nietzsches werk 'Also sprach Zarathu stra', kan men vari een duide lijk verband niet spreken. De trage stroom van de acht scènes wordt in beweging ge zet door een gehurkt wezen dat. met een wit geschminkt gezicht, wantrouwig loerend de- omgeving opneemt. Alle scènes staan los van elkaar, al leen absurditeit bindt hen. Zo ziet men hoe twee bedienden bun 'mevrouwen' kwellen, doorde veilige beschutting v$n een parasol weg te nemen. Eihdhoven Philips gaat ko mende jaren alle UHF-televi- 6iezenders in Nederland ver vangen. Het concern heeft daartoe opdracht gekregen van de Nederlandse Omroep Zender Maatschappij (NOZE- MA). Met die order is een be drag gemoeid van ƒ16,5 mil-' joên. De nieuwe apparatuur verbruikt aanzienlijk minder énergie dan de huidige, die ze ventien jaar geleden ook door Philips werd geleverd. Die rendementverbetering is vooral het resultaat van de .toepassing van een nieuwe, door Philips ontwikkelde émdversterkerbuis. Dit jaar worden de zenders Smilde tNederland 2), de Wieringer- mëer (1 en 2) vervangen. "Daarna volgen Lopik (2), Goes (T en 2), Roermond (2). Marke- lo (2) en Arnhem (1 en 2). door Rob Vermeulen niemand eraan twijfelt. Want is het niet logisch dat Hazes zoals hij dat ook zelf in talloze interviews de laatste tijd heeft beweerd zich reuze zenuw achtig heeft lopen maken voor Ahoy'? Dat hij het Concertgebouw eind vorig jaar aan zijn voeten kreeg maakte niet zoveel uit, dat was tenslotte een thuis wedstrijd. Maar een rasechte Amsterdammer op nog geen kilometer afstand van de Kuip, met druipend romanti sche levensliedjes temidden van het nuchtere werkvolk van de Maasstad- Het had ondanks alle succes tot nu toe best weieens mis kunnen gaan! Al die overwegingen waren op slag tot onzin verworden op het ogenblik dat André Hazes gisteravond het podium be trad. Waar veel van zijn colle- gas minstens een half concert voor nodig hebben, bereikte hij al nog voor één toon te hebben gezongen. Het inzetten van "n Vriend" door het ruim bemeten orkest van Harry van Hoof had een massaal meezin gen tot gevolg. Na nog geen minuut had André al zeker twintig zoenen uitgedeeld en daar evenveel boeketten voor teruggekregen. Ahoy ging neer in de eerste ronde, en de kleine Hazes overigens heel wat pondjes lichter dan een half jaar gele den genoot zichtbaar. Met volle teugen dronk hij het en thousiasme van de zaal naar binnen, en met evenveel kracht ademde hij de ene hit na de andere uit. 'Zeg maar niets meer'. 'Het is koud zon der jou', 'Een beetje verliefd', er was bijna niemand die niet alle teksten tot de laatste letter kon meegillen. Goed voorbereid Gezegd moet wel worden, dat de entree van de ster goed was voorbereid. Het voorprogram ma van Donna Lynton was op maat gesneden om het publiek alvast in de volstrekt on-agres- sieve, warmhartige stemming le brengen waar Hazes zo dankbaar gebruik van maakt, Een voorprogramma met ove rigens weinig muzikale pre tenties, maar desondanks toch kwaliteiten: Donna Lynton heeft een niet zo originele, maar wel krachtige stem waarmee ze louter sympathie overbrengt. Het trapje naar het podium, omringd door dranghekken en constant bewaakt door twee potige ordedienaren, had een sleutelpositie in de opbouw van het concert. Na afloop van elk nummer werd er een handvol fans op toegelaten met bloemen en zoentjes, en tijdens sommige liedjes daalde André Hazes de treden af om de zelfde ruilhandel te plegen. Vredig Dat hem daarbij niet de kleren a Een van de twintig zoentjes in de eerste minuut. van het lijf werden gerukt lag niet aan een gebrek aan popu lariteit. Dat had alleen te ma ken met de vredige, bijna heve sfeer die het hele optreden kenmerkte. Om Hazes te cite ren: "D'r is hier helemaal geen gesodemieter, want we geven mekaar allemaal wat ik nou ga zingen: Amor. amor, amor..." En de liefde uit de teksten van Hazes werd werkelijkheid. De vriendschap, ook een vaak te rugkerend onderwerp in zijn liedjes, werd eveneens ruim- André tussen zijn meisjes. school geëtaleerd. Een eerbe toon aan „m'n beste vriend Uit Den Haag'' Johnny Lion, duo voor de in de zaal aanwezige Willem van Hanegem en ex cuses aan Rudi Koopmans. „die ik laatst met voetballen een beetje te hard heb ge schopt, zodat 'ie nou gebles seerd is". En niet ie vergeten een ode aan 2ijn grote vocale voorbeeld Willy Alberti. in de vorm van 'Come prima', één van de spaarzame met-Neder landse teksten tijdens het con cert. Want Nederlands is Hazes bo venal. Niet alleen omdat hij bij het noemen van enkele bedrij ven, die daarvoor betaald had den, vermeldde dat hij blij was dat ze het concert 'gesponso- reerd* hadden. Maar ook om dat hij de moeilijk te slechten hindernissen, die er nu een maal per definitie liggen tus sen Amsterdam en Rotterdam, moeiteloos wist te nemen Foutje Eén foutje maakte André Ha- zes slechts, een misser die trouwens te verwachten was bij een door zo'n enorme popu lariteit opgestuwd artiest. Als eerste van een reeks toegiften bracht hij een keihard rock *n roll-nummer in de stijl van de jaren vijftig, zichzelf begelei dend op vier trommels. Ten eerste kan hij dat niet, ten tweede valt zoiets met hele maal goed bij zijn publiek, dat dergelijke uitstapjes liefdevol tolereert, maar dat er absoluut met op zit te wachten. Maar bij die ene wanklank bleef het. en verder was er zo als gezegd een louter vredige sfeer. In het volgepakte Ahoy' viel geen enkele calamiteit waar te nemen. Zelfs geen ac- cute gevallen van appelflauw te. Storten bij 'Doe Maar' meis jes van omtrent veertien zich m de hyperventilatie, de lief hebsters van Hazes zijn ol meisjes van onder de tien of meisjes van boven de veertig. En die zijn te argeloos c.q. te gehard om zich door een idool geestelijk door het behang te laten jagen. Vader Onno Zwier van Haren (Carol van Herwijnen) in bed, met aan het voeteneinde dochter Doekje (Ada Bouwman) en mevrouw Zwier (Coby Stunnenberg) in 'Schandaal in Holland'. Tonaeltchuur, Haarlem: "Schandaal In Holland1 van Guua Vleugel en Ton Voraten- fcoech naar de romen ven E. du Perron door Toneelgroep Cen trum. Regio: Mette BouhulJ». Oekon Peul van den Berg. Koa- luums: Leonie Polak. Medeepe- lenden: Carol van Herwijnen, Coby Stunnenberg. Henrietta Tol, Rla Mark», Marieke van der Pol, Ada Bouwman, Polio Ham burger, Ben Hulaman, Luk van Mello, Son Koper e-a. Tot en «nat 9 april in Haarlem (Toneel schuur} en van 14 t/m 28 april Amatardam (Bellevuaj. ADVERTENTIE AGFA CASSETTE UO VIDEO RECORDER NOtSE REDUCTION STEREO OAV rnte DATE Si?O- fbTPD 1?. misiQ. i srr-3.575- 1 *t/ia WoclOA*. Ê+l Ztyjw&yT Qiidl mm.pw Koopt u nu t.-vee Agfa High Color videocassettes VHS E 1£0 o: VCC 3G0 of Beta L 750 aan ut Gaar zomaar gratis een handigvtdeo inaexboekje Di| (tvaarde 12,50; Om uw spannende, ontroerende, gekke opnamen snel terug te vinden Gelaig tot 1 mei 1583 AGFA VIDEO DEALERS: R0TTERDAM:C3Di Lü* Co'cramj TV Correct D^.ödra Elertoram<j Fj LU'Ofvi F,? Fa Jicccs Rac O-Jde a- c RaccSv V*.w. VaitVerVaiV-V V.ebc- VLAARD1NGEN: Bas .an Delft Radio V'aar&rgen RIDDERKERK:c a Cc Li- Fa A->3»w,-g 'S-GRAVENDEEL: Raio B-sra Ook ver^ig^r c vroom^dreesmann i L---D Rad s. Paciz OUD-8EUERLAND: Haarlem Het duo Guus Vleugel en Ton Vorstenbosch is in zijn tweede prestatie ver rassend goed voor de dag ge komen met een toneelbewer king van E. du Perrons roman 'Schandaal in Holland', geba seerd op een een historisch ge beuren in het midden van de achttiende eeuw. De arrogante Friese regent Onno Zwier van Haren stijgt snel in macht en aanzien en wordt afgevaardigde voor zijn gewest in de Staten-Generaaï in Den Haag. Als hij zich lijkt te hebben vergrepen aan twee van zijn dochters wordt ïnj ten val gebracht. Zijn familieden dwingen hem min of meer een bekentenis te tekenen. Hij doet het om schandaal te ver mijden. Dat barst echter toch los, omdat zijn familie hem lie ver kwijt dan rijk zijn. Onno moet terugkeren naar Wolve- ga in Friesland en tracht zich daar dichtend en schrijvend te verdedigen. De beroering, die over dn door Piet Ruivenkamp voorval ontstond, heeft vooral in de literatuur nog lang nage werkt- Busken Huet en Potgie ter onder anderen en tenslotte Du Perron hebben ztch met de ontspoorde regent bezig ge houden. De laatste werd uiter aard door het thema van een hypocriete regentenmentaliteit aangesproken. 'Schandaal in Holland' als to neelspel is veel meer dan een keurige reconstructie in galan te kostuums van een bejaard incident geworden. Veel meer dan dat, het is eigenlijk een IJ zersterk stuk door het prikke lende procédé, dat de bewer kers van de stof tot ontwikke ling hebben gebracht. En daar door valt er veel plezier aan deze voorstelling van Centrum te beleven. Op het nuffige wereldje, dat m knap geschreven oud-Neder lands met veel verfranste woorden spreekt is een lako- nieke nuchterheid geent, die telkens even aan de orde komt als de personages met hun zit vlak op de grond terecht ko men en de gekunstelde poses moeten laten varen. Die con structie bereikt, dat zo op een ingenieuze manier een hoogst modern commentaar zeg maar spot in 'Schandaal in Holland' is ingebouwd. De toe schouwer kan zich voortdu rend verkneukelen over hoe de schijnheiligheid van de fi guren om Onno Zwier van Haren wordt doorgeprikt. Bovendien is knap een thrille relement verwerkt in de vraag of de Friese regent nu wel o£ niet zijn euveldaad heeft be gaan, Met stukjes en beetjes moet men wijzer worden en aan het slot bestaat nog steeds geen volledige zekerheid Zijn vrouw Adeleide, blijft on gebroken in haar regent gelo ven en dat levert een prachtig staaltje 'waar werd oprechter trouw* op. In een aantrekkelijke aankle ding wist regisseur Mette Bou- huijs de spanning tussen de milieubeschrijving van een tijdsperiode en het spottende commentaar daarop in vele geestige mogelijkheden uit te buiten. Het enige zwakke punt van de voorstelling is de on voldoende dictie bij een aantal jongere spelers, waardoor het volte raffinement niet uit de dialogen wordt gehaald. Carol van Herwijnen bereikt wel een heel subtiel uitgewerkte rol als de Friese regent. De monoloog, waarin hij zijn dich terlijkheid ontdekt, vormt een hoogtepunt. Hij komt daarmee geschilderde portretten uit die tijd (met minzaam glimlachje) langszij. Coby Stunnenberg, Luk van Mello en Son Koper komen eveneens met schilder achtige figuren bij wat even een HoTiandse 'King Lear" lijkt. Maan dan wel heel an ders'. Fong Leng Utrecht In het Histo risch Kostuum Museum in Utrecht is gisteren een tentoonstelling geopend met werk van de Neder landse mode-ontwerpster Fong Leng. Er zijn japon nen, mantels en kleding- accesoires le zien. Fong Leng kleedde onder anderen de in 1977 overle den Mathilde Willink, van wie op de tentoonstelling ook verschillende kleding stukken staan opgesteld. Hel is de eerste keer dat een Nederlands museum een tentoonstelling wijdt aan het werk van een Ne derlandse couturier. Het Utrechtse Kostuum Mu seum is echter van plan hiervan een traditie te ma ken. Er bestaan plannen om voortaan ieder jaar het werk van een Nederlandse mode-ontwerper te belich ten met een speciale expo sitie. Volgend jaar zal dat naar alle waarschijnlijk heid Frans Molenaar zijn. De Fong Leng-ten toonstel ling duurt tot en met 19 juni.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1983 | | pagina 9