KUNST BT W VA 9Wat haast heb ik naar bed9 Dynamische minimale dans Van Dierens Chinese symfonie heeft allure ter meulen Poetry '83 eindigt terecht met feest Franse koormuziek imposant uitgevoerd Frits Bom gaai nieuw konsumenten- programma presenteren ÖOUQf FRIS 'tfl Igt Rotterdams Nieuwsblad maandag 2D juru 1983 Turkse dichteres ontdekt in totterdom de eenzaamheid der talen Edward Eigar leren kennen ris een festival-in-een-festivai De Chinese symfonie van ren ongelooflijk veelzijdige Nederlander e Kamerkoor bereikt volmaakte eenheid Breyten Breytenbach...mlddelpunt van Poetry '83 Edward Elgar lin...A!ladins Rotterdam 'In Rotterdam heb ik onder meer de eenzaam heid der talen leren kennen/.../het Frans dat in zijn Louis XVI-stoel de Middellandse Zee beschouwt/.../het Japans dat een strijd voert tussen digitale en hoofse liefde... 'Caractacus' de verrassing van Elgar Festival Regels uit een gelegenheidsge dicht waarmee de Turkse Ay- sel Ozakin haar aandeeltje le verde aan de 'bonte avond' waarmee Poetry International traditiegetrouw besloten werd. Zo'n twintig van de dichters die tijdens het festival aan Het Woord waren gekomen, lieten zich nogmaals horen en som migen deden dat op een spe ciale manier. Ook Ho Hsiang- lin uit de Chinese Volksrepu bliek kwam met een gedicht, dat hij tijdens festival had ge schreven. Een ode aan Neder land, èn aan Poetry-organisa- tor Martin Mooy. 'De mensen in Nederland hebben Alladins wonderlamp gebruikt om twijgjes van staal te maken en groene bomen van beton /..Jen laat mij mijn vriend begroeten, mijn vriend die altijd glim lacht, mijn broeder Martin Mooy'. Maar wellicht was de bijdrage van Ed Leeflang het meest ka rakteristiek voor Póetry '83. Niet omdat hij zong en daarbij wat op een soort luit frutselde. Wel wegens het gedicht dat hij op die manier afstofte: 'Wat haast heb ik naar bed' van Constantijn Huygens. Wat haast heb ik naar bed... Duur de iedere Poetry-avond dit jaar al tot ruim na midder- door Frans Happel nacht, zaterdag gonsde de poé- zie in De Doelen tot omtrent het morgenlicht. Nadat de stoet van dichters aan het wederom opvallend talrijke publiek (Poetry '83 heeft ook wat betreft het be zoek geen 'slappe' avond ge kend) was voorbij getrokken, verhuisde men rond 23.00 van de feestzaal naar de kleine zaal van de Doelen. Daar was een voorstelling met en rond de door zijn apartheids-rege ring uitgespuwde Zuidafri kaan Breyten Breyten bach ge organiseerd. Inderdaad, een voorstelling. Want al stond de poézie van Breytenbaeh cen traal (gelezen door de dichter zelf en door Adriaan van Dis en Ineke Holzhaus), door toe voeging van een gitarist en een pianist ging het blijkbaar meer om de sfeer en een kunstmatige apotheose, dan om de gedichten en het ver staan daarvan. Nadien kon er nog gefeest worden, met behulp van de ensembles De Mambos en De Naaldhakken. Feest: een pas send besluit van het festival, want het was een van de aan trekkelijkste Poetry's die ge schiedden. De terugkeer naar de Doelen na twee jaar Schouwburg-ver banning is daar zeker debet aan geweest. Feest-.een passend besluit... Oud-Kathol take Kerk, Oen Kaag; Nederlands Kamerkoor o.l.w. John Alldis; werken van Poulene, Jothrst, Milhaud en Meaaiaen. Muziekcentrum Vredenburg (grote en kleine zaal), Utrecht: fsatival gewijd aan werk van do Engels* componist Edward El gar. Vrijdagavond: het oratori um The dream ot Qerontius' door het Utrechts Symfonie Or kest en het koor van de Haerv- del Vereniging met aolislen o.l.v. Jack P. Loorfj. Zaterdag middag in de kleine zaal ka mermuziek en liederen, In da grote zaal ojs. de ouverture 'In the South' en de cantate 'Ca- ractacus', door het Radio Fil harmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor o.l.v. Ken neth Montgomery. Zaterdag avond: orkest- en koorwerken (oj. 'Music Makers') door het Promenade Orkest en het ka merkoor en groot koor van de Haendel Vereniging oJ,v. Jan Stulen en Jack P. Loorij. Utrecht Natuurlijk moest zaterdagavond aan het slot van het Elgar Festival de be kende 'Prom'-melodie 'Land of Hope and Glory' worden herhaald, waarbij dirigent Jan Stulen het enthousiaste publiek dirigeerde. Maar dat was zeker niet het meest belangwekkende feit. van dit zeer geslaagde, door de AVRO in samenwerking met het Holland Festival georgani seerde festival-in-een-festival, gewijd aan de hier te weinig bekende componist Edward Elgar, die zich van notarisbe- diende opwerkte tot een natio nale Engelse figuur. Eigenlijk vielen de grootste ontdekkingen tijdens de zater dagmiddag, toen er verschil lende evenementen tegelijker tijd in beide zalen van het Mu ziekcentrum Vredenburg plaatsvonden. Men kan rustig stellen: wie de cantate 'Caractacus' niet kent, kent Elgar niet, ook al heeft men zijn bekende 'Enigma-va riaties' nog zo vaak gehoord. 'Caractacus' is anders, feller, dramatischer. Het is onbegrij pelijk, dat dit werk nooit in ons land werd uitgevoerd. Niet alleen de muziek, het hele ge geven (de strijd van de Britse held Caractacus tegen de Ro meinen) wijst in de richting van een opera. Aan het eind van de derde scène staat zelfs een onvervalst liefdesduet, zo" weggelopen uit een late Verdi- opera. Maar voor de rest is dit werk met zijn markante rit miek, opzwepende koren en Engels-pathetische uitbarstin gen volkomen Elgar, en dan Elgar op zijn best. De niet tal rijke toehoorders waren te recht zeer enthousiast over de verrichtingen van het meesle pend musicerende Radio Fil harmonisch Orkest en het op vallend krachtig zingende Groot Omroepkoor, waarbij als solisten vooral bariton Ruud van der Meer (Caracta cus) en de tenor David John ston {de minstreel Orbin) op vielen. Dirigent Kenneth Montgome ry had zijn affiniteit met deze muziek daarvoor al gedemon streerd in de ouverture 'In the South'. Weer zo'n te onbeken de, vurige Elgar, een Engelse pendant van Richard Strauss' 'Don Juan'. Pathos en sentiment Twee gevaarlijke elementen liggen bij Elgar steeds op de loer: hol nationaal pathos en sentimentaliteit. Het pathos kwam tijdens het slotconcert aan bod, maar dirigent Jan Stulen en het Omroeporkest legden het er ook wel heel dik bovenop in de ouverture 'Coc kaigne' (een hulde aan Lon den). In de ode 'Music Makers' met diverse citaten uit eigen werk, overstemden de orkes tuitbarstingen regelmatig het koor van de Nederlandse Haendel Vereniging en de alt Jard van Nes. Aan het slot van zijn bekend ste oratorium 'The dream of Gerontius' het verhaal van een stervende grijsaard en zijn ervaringen aan gene zijde noteerde Elgar in de partituur: 'This is the best of me'. Na vrijdagavond kan men daar over twijfelen. Juist in dit werk slaat Elgars religiositeit vaak door naar een bidprent- achtige zoetheid. De doorgaans evenwichtige vertolking, waarbij de mezzosopraan Ca rolyn Watkinson excelleerde en de tenor Eriand Hagegard op het laatste moment 2eer be kwaam werd vervangen door David Johnston, kon de wat weeë nasmaak niet wegne men. Zulke sentimentaliteit vindt men ook in diverse lie deren overigens mooi gezon gen door Jard van Nes en in kleine kamermuziekwerk jes. In een schuurtje Kostelijk naïef en fris zijn daarentegen de vroege blaas- kwintetjes quasi-nonchalant gespeeld door het Fodor-kwin- tet die Elgar in een schUur- door Peter Visser tje voor zijn dorpsvrienden schreef. In de grote kamermu ziekwerken uit 1918 vinden we veel Brahms, maar ook een nobele lyriek, speciaal in het originele middendeel van de vioolsonate (gedreven, maar soms slordig spel van Vera Beths en pianist Stanley Hoog land) en in het grootse pianok wintet, waaraan behalve ge noemde pianist ook het Glinka Kwintet een royale allure gaf. Conclusie: een zeer geslaagd evenement, waaraan schoon heidsfoutjes zo moest een zangrecital worden onderbro ken voor een nieuwsdienst uitzending geen afbreuk konden doen. Conc*rtgebouw (grote zaal), Amster dam: VU-koor, VU-kamerkoor en Am sterdam* Univeraiteitakoor m.m.v. Amsterdams Phil harmonisch Orkest en solisten. Dirigent: Kuub Kerstsns. Programma:werken van Geert van Keulen, Peter-Jan Wagemans en Ber nard van Dieren. Uitzending op don derdag 23 juni aj. door de NOS. Amsterdam Zin voor muzi kaal avontuur kan men de VU-koren en het Amsterdams Universiteitskoor niet ontzeg gen. Men zoekt duidelijk nieu we wegen, waarop men soms waardevolle ontdekkingen doet. Zo'n ontdekking vormt de eerste symfonie van Bernard van Dieren. Nu is deze ongelooflijk veelzijdige Nederlander (behalve componist ook nog essayist, violist, vioolbou wer, chemicus en.... kampioen pis toolschieten) de laatste tijd welis waar weer wat meer in de belang stelling gekomen. Maar zijn symfo nie, die naar het gebruik van Chi nese teksten de Chinese symfonie heet, heeft in ons land nog niet eer der geklonken. In Engeland, waar Van Dieren de helft van zijn leven doorbracht, bestaat meer belang stelling voor de2e erudite figuur, maar de Chinese symfonie werd eerst kort voor 2ijn dood (1936) daar uitgevoerd, zodat de compo nist geen retouches meer in de par tituur kon aanbrengen. Wellicht zou hij anders met name de instrumentatie hier en daar heb ben uitgedund en het lange geheel ietwat hebben ingekort. Maar on danks deze bezwaren is dit een werk van allure, met een vaak fraaie lyriek, een voor de tijd (1914) opvallend geavanceerde harmonie en een grootse opzet: negen gedich ten worden naadloos aan elkaar ge regen. Er is een grote afwisseling van instrumentale delen, soli, duet ten en koorgedeelten. Wat de ko ren, het soms wal hard spelende or kest en de vijf solisten presteerden, was ondanks een incidenteel tekort aan nuances ruim voldoende om de kwaliteiten van dit merkwaardige werk op de grens van Sehönberg, Reger en Debussy te doen uitko- Meer vraagtekens kan men zetten bij de twee dit jaar gereedgekomen Nederlanse werken, die voor de door Peter Visser pauze werden uitgevoerd. 'Scena', gebaseerd op Petronïus' bekende Feestmaal van Trimalchïo, is wel een van Geert van Keulens krach tigste werken, maar qua koorbe handeling nogal eenzijdig en orke straal soms overdadig. De twee uit gevoerde delen van Peter-Jan Wa gemans' driedelige Muziek III onder meer op tekst uit de Openba ringen van Johannes vormen bepaald geen opgewekt geheel, maar de vaak wrange klanken (in het orkest ontbreken strijkers be halve de contrabassen) hebben iets eerlijks en er zitten een paar gran dioze, bijna theatrale momenten in. Dirigent Huub Kerstens en de uit voerenden zetten zich ook voor deze werken volledig in. Wat dat betekent, kan men pas beseffen als men de partituren bekijkt. Ovaties na verbannen oratorium Wenen Alfred Schnitke, één van de leidende compo nisten van de Sov jet-Unie, ontving gisteren een staan de ovatie na afloop van de wereldpre mière van een com positie, die vorige maand niet in Mos kou mocht worden uitgevoerd. Het gaat hier om een 45 mi nuten durend orato rium, met de ge schiedenis van Faust als onder werp. Op 22 mei, twee da gen voor de geplan de wereldpremière in Moskou, deelden de Sovjet-autoritei ten mee, dat de uit voering niet kon doorgaan. Het werk was in de ban ge daan van wege het mystieke karakter van het tekstboek en een kleine solo partij die Schnitke heeft geschreven voor Alia Pugacho- va, de bekendste popster in de Sov jet-Unie. De muziek van het oratorium omvat elementen uit de traditionele opera, atonale fragmenten en stampende roek- klanken. De Russi sche dirigent Gen- nady Rostdestvens- ki deelde in de hul de, die het duidelijk overrompelde pu bliek na afloop bracht. Den Haag De Belgische choreografe Anne Teresa de Keersmaeker wordt in bin nen- en buitenland gezien als één van de meestbelovende talenten in de minimale of repetitieve dans. Dit jaar heeft zij door steun van het Kaaitheater in Brussel haar groep kunnen uitbreiden, waardoor de produktie van haar laatste werk 'Rosas danst Rosas' (vijf bewegingen voor vier vrouwen) mogelijk werd. Het is niet juist, volgens De Keersmaeker dat haar choreo grafieën tot de post-moderne dansstroming worden gere kend. Deze richt zich op de de mystificatie van de dans ter wijl zij, ondanks het gebruik van deskundige en herhalende patronen, emotionele aspecten niet uitsluit Zo zou men bij voorbeeld vergelijkenderwijs, het werk van de in Nederland opererende Krisztina de Cha- tel zo droog als gort kunnen noemen. In 'Rosas danst Rosas' wordt het excentrieke van alledaagse Koninklijks Schouwburg, Dsn Haag: Rosas mst 'Rosas dantl Rosas'. Choreografie: Anne Te resa da Keeramaaker. Muziek: Thierry Da May. Licht: Remon Fromont en Bert De Raeymaec- ker. Met: Anne Teresa De Keersmaeker, Michèle Anna De May, Adrian* Borriello en Fu- mfyo Ikeda. bewegingen getoond door rit mische herhalingen. Zo doen de vier danseressen in het eer ste deel denken aan onrustige slapers, die zich om en om rol len, de hand naar een partner uitstrekken en verschrikt overeind komen. Terwijl in de door Caroline Willems tweede beweging de houdin gen van mensen die op stoelen zitten te zien »s. Door afwisse lend spanning en ontspanning op te roepen, krijgt elk gebaar een sterke dramatische in houd. Tijdens het verloop van de voorstelling vallen verschui vingen waar te nemen in het grondpatroon, dat in het begin sterk plaats gebonden is ais ook in de opbouw van de be wegingen. Deze laatste worden soepeler door het doorzwaaien van de armen, het verspringen van de voeten en het hellen van het bovenlichaam. Zo nu en dan doet bet werk aan de balletten van Merce Cunning ham denken, doordat de kij krichting van de dansers steeds snel wisselt. Zeker in het vierde deel, waarin de dy namiek sterk opgevoerd wordt De felheid waarmee, op. de ritmische stoten van een fa got, de passen uitgevoerd wor den, maakt dit onderdeel tot het meest spectaculaire. Het getuigt van durf om de voorstelling op het nulpunt te laten eindigen. Terug naar de eenvoud van het enkele ge baar. De berékende eenvoud weliswaar, die ook spreekt uit de aankleding en belichting. Moment uit een van de vijf bewe gingen voor vier vrouwen van Anne Teresa de Keersmaeker. Frits Bom Hilversum Frits Bom wordt de presentator van het nieuwe VARA- tele visieprogramma 'Konsum entenman*. Deze samensmelting van 'De Ombudsman' en 'Koning Klant' zal vanaf 1 oktober elke veertien dagen worden uitgezonden in afleveringen van een uur. 'De Ombudsman' en 'Koning Klant' hebben elk vijftien jaar bestaan. Het nieuwe programma bevat onderdelen als uitgebreide consumenteninformatie met speciale aandacht voor de produktiezijde, eigen warenonderzoek en aandacht voor het oplossen van problemen van kijkers. ADVERTENTIE Charming country Een groot scuk badzeep in drie geu ren 150 gr van 3.95 voor Nivea zonnepakket. Grote flessen (250 ml) sun- milk, aftersun. Labello zon- nestift èn een strandbal. Samen van 24,9! voor |1/2 Liter Andreion douchefris. voor verkwikkend, douchen, van 5.95 voor Den Haag Het Neder landse Kamerkoor zong afgelopen zaterdagavond vier Franse koorwerken van rond 1950. Het meest impenerend was wel 'Epithalame' van Andrê Jolivet In dit bruiloftslied wordt op extatische wijze de liefde be zongen waarbij de klankmoge- iijkheden van het koor aange wend worden als die van een orkest bij een symfonie. Van de twaalf uitvoerenden wordt niet alleen verlangd de bezwe rende tekst passend te ver klanken maar ook hieraan het grootst mogelijke effect te ge ven door middel van stem klanken zonder woordbeteke nis. Het Nederlands Kamerkoor had zich deze taak terdege ge realiseerd want alle klanken klonken volkomen vanzelf sprekend. Daarbij viel op hoe goed de twaalf koorleden hun verschillende stem kleuren op elkaar konden afstemmen. Zo kon dit in zijn tonaliteit soms aan Debussy herinnerende door Kees de Graaf werk als een volmaakte een heid klinken. Wat met John Alldis als dirigent eigenlijk ook wel verwacht mocht wor den. John Alldis, die in Londen zo'n twintig jaar geleden als dirigent begon met een naar hem genoemd koor en die nu artistiek leider is van de Grou- pe Vocal in Parijs, leidde het' Nederlands Kamerkoor steeds beheerst en duidelijk. Deze op de structurele helderheid van de compositie gerichte aanpak stond evenwel emotionele be wogenheid niet in de weg. Zo dat deze Franse composities een heldere gloed meekregen. Door deze aanpak kwam bo venal optimaal de onzwaar wichtige ernst van Poulencs prachtige kleine kamercantate 'Un Soir de neige' op teksten van Paul Eluard tot zijn recht. Dat was ook het geval in Mil- hauds wat minder boeiende toonzetting van twee sonnet ten van Jean Cassou. Tenslotte zong het Nederlands Kamerkoor 'Cinq Réchants' voor twaalf gemengde stem men van Olivier Messiaen. In diepe ernst verwant aan Joli vet heeft Messiaen in dit vijf delig liefdeslied gebruik ge maakt van de voor hem zo ka rakteristieke melodiek en rit miek waarop de Indiase mu ziek en de vogelzang beslissen de invloed hebben uitgeoe fend. Het koor gaf een indruk wekkende uitvoering van deze gecompliceerde compositie, maar kon de indruk niet weg nemen dat dit werk naast prachtige passages lijdt onder een zekere gemaniéreerdheid; 'scl

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1983 | | pagina 3