FILM 131 BOEKEN Surinaamse blues achter de dijken Tragiek in de fabrieksj ungle Jerry Lewis zwak in 'Smorgasbord9 'W Rotterdam 1940 herleeft in prima thriller Mi Ook harde acties gaan vervelen Jessica Lange wint filmprijs in Moskou Spanning in 'Kaleidoscope' en 'Cuba' De Vijftigers: spannend stukje geschiedenis Rotterdams Nieuwsblad vnjdag 22 juli 1983 Moskou Jessica Lange heeft gisteren, tijdens het internationa le filmfestival van Moskou, de prijs voor de beste actrice gekre gen voor haar rol in 'Frances'. De Australische Judy Davis kreeg dezelfde onderscheiding voor haar optreden in 'Winter of Our Dreams'. De Pool Wirgiliusz Gryn en de Japanner Yoshi Kato kregen onderscheidingen voor de beste mannelijke hoofd rol in respectievelijk 'Pastorale Heroica' en 'Home Village'. Gouden medailles waren er voor de films 'Amok' van de Marok kaan Souheil Ben Barka', 'Vassa' van de Rus Gleb Panfilov en 'Alcion en de condor' van de Nicaraguaan Miguel Littin. Zilver en medailles gingen naar 'Equilibrium' (Bulgarije)', 'Dr. Faustus (West-Duitsland) en 'Grazende paarden op het asfalt' (Tsjecho- slowakije). Onder de gasten bevond zich de Britse regisseur Ri chard Attenborough wiens succesvolle film 'Gandhi' woensdag avond op het festival werd vertoond. Naar zijn zeggen heeft in Oost-Europa tot dusver alleen Hongarije de vertoningsrechten gekocht. Jessica Lange Van de ongeveer veertig speelfilms, die de komende week door de veertien tv-ka- nalen die op verschillende plaatsen in ons versprei dingsgebied zijn te ontvangen worden, uitgezonden, vermel den we er twee. Avonturen films met veel actie en grote namen. De BRT zendt vanavond via beide Vlaamse netten de film 'Kaleidoscope' uit.' Een mis- daadkomedie uit 1966, met de toen 29-jarige Warren Beatty in de hoofdrol. Hoewel de critici de film destijds niet waardeerden, is het verhaal van een superoplichter span nend genoeg voor een ont spannen avondje filmkijken. Het gaat over een welgestel de playboy/oplichter, die in- Talavisie, vanavond, BRT 1 en 2, 20.1522.00: 'Ka leidoscope' ('Banco voor een oplichter'). Misdaad film, USA 1966. Regie: Jack Smight. Met: Warren Beatty, Susannah York. Zondagavond, Ned. 2, VOO, 21.00—23.10: 'Cuba'. Spionagefilm, USA 1979. Regie: Richard Lester. Met Sean Connery, Brooke Adams. bivekt in een fabriek waar casinokaarten worden ge drukt. Hij nummert de kaar ten en strijkt forse winsten op in het casino van Monte Carlo. Zijn vriendin Angel (Susannah York) vertelt dat tegen haar papa, die inspec teur is bij Scotland Yard. Een jaar na het uitbrengen van deze film werd Beatty wereldberoemd door zijn hoofdrol in 'Bonnie and Cly de'. Richard Lester tracht in de spannende film 'Cuba' een beeld te geven van het be wind van de gehate Cubaan se dictator Batista, vlak voor de coup van Fidel Castro en zijn revolutionairen. Sean Connery speelt de rol van een Britse officier, gespeciali seerd in anti-guerillataktie- ken. Nog twee tips voor de kinde ren: zondag The Crimson Pi rate' met Burt Lancaster (15.15 Duitsl.l) en maandag 'Ivanhoe, the Black Knight' met Robert en Elizabeth Tay lor (15.20 Duitsl.2). Zie voor een volledig over zicht van films in het weekeinde onze Gids voor TV en Radio. Sean Connery en Brooke Adams in 'Cuba' CORSO: 'SMORGASBORD' jerry Lewis met twee linker handen in vele beroepen. Regie: Jerry Lewis. Scenario samen met Bill Richmond. Camera: Gerald Finnerman. Montage; Gene Fowler. Mu ziek: MOrton Stevens. Me- despelenden: Jerry Lewis, Hereb Edelman, Zane Bus by, Milton Berle, Sammy Da vis jr e.a. Vertoningsduur 82 minuten. LUMIÈRE 2: 'LA BALANCE' Philippe Léotard in treffen lussen onderwereld en de Territoriale Brigade van de Franse politie. Scenario en regie: Bob Swain. Camera: Gilbert Duhalde. Medespe en: Philippe Léotard, Maurice Ronet, Nathalie Baye, Richard Berry, e.a. De lift (Alhambra 1) Dick Maas met zijn succesgriezel over dood en verdef zaaien de liften. Met Drek Stapel als monteur en Willeke van Am- melrooy als journaliste. Gandhi (Kriterion) De grote, kleine man uit India en hoe hij de Britse overheersers met zijn pacifisme op de knieën kreeg. Pakkend epos van Richard Attenborough met Ben Kingsley in de hoofdrol. Flashdance (Calypso 1) Jee- nifer Beals als provincaaltje, dat in Pittsburgh wil worden toegelaten tot de dansacade- mie. Met haar manier van dansen en de hulp van een vriend redt ze het. Bad Boys (Lumière 1) Bot sing van twee'jeugdige ben den in de gevangenis. Film van Richard Rosenthal. CORSO Jerry Lewis (57) mag dan in Martin Scorse se's 'The King of Comedy' aan zijn eerste min of meer ernstige rol zijn toegeko men, zijn wedergeboorte als filmkomiek-regisseur heeft hij er niet voor afgebroken. In de jaren zestig regisseer de hij zelf een reeks kluch ten, liet toen bijna een de cennium niet meer van zich horen en kwam terug met onder meer 'Hardly Wor king'. Hoewel de kampioen bek kentrekker wat bezadigder is geworden in zijn optre den, heeft hij toch vast wil len houden aan het zelf re gisseren, zoals hij dat nu in middels ai tien maal heeft gedaan. Evenals sleutelen aan zijn eigen opvattingen van wat leuk en komisch is. Die kijk lijkt veel op die van onze aardigste tantes vroeger, die kinderen aan de gang hielden met 'jon gens, we gaan toneel spe len'. Dat werd dus tussen de schuifdeuren veel oude en te ruime kleren aan en nog meer zeer schele bekken. Zijn nieuwste film, 'Smor gasbord', vormt op dat uit gangspunt eigenlijk geen uitzondering. Het lijkt even anders als de camera welo verwogen als in een drei gende Hitchcock de binnen komst van een mysterieuze man begeleidt. Aan de be haarde handen weet de ge oefende toeschouwer dan al, dat het om de regisseur gaat, die geen moordenaar blijkt te zijn maar een zelf moordenaar met p.ech. Binnen de kortste keren is Jerry Lewis in 'Smorgasbord' de toeschouwer vervolgens ten prooi aan een menge ling van ideeen, die geoogst lijken uit beroemde voor beelden. Maar Mel Brooks 'History of the World' wordt het niet en de dro men van Walter Mitty nog minder, om van Hitchcock maar helemaal niet te spre ken. Het uiteindelijk resultaat toont 2ich als een opeensta peling van grapjes, die in melige voorspelbaarheid lij ken op die van Loeki de Leeuw. Botsinkjes, die door het starre cameragebruik en een aanvechtbare mon tage niet de timing hebben meegekregen om ze meer te laten schijnen dan ze zijn. Jerry Lewis begeeft zich als brekebeen Warren Nefron naar een psychiater en wor stelt zich via diens spiegel gladde interieur naar de di van om van zijn mislukkin gen in allerhande situaties te vertellen. De zwakte van 'Smorgas bord' is het al te brokkelige verhaal, dat geforceerd van de ene naar de andere bele gen grap wordt gemanoeu vreerd. Je krijgt er als toe schouwer klamme handen van tenzij je tot de onvoor waardelijke fans van Lewis behoort. Enkele leuke scè nes zijn er natuurlijk ook wel. Jerry als bankrover bijvoorbeeld als hij door een camera wordt betrapt. In feite graait Zane Busby als dienster in een restau rant de beste grap voor Jer ry's neus weg door haar een onstuitbare lijst van varia ties, die zij uit de keuze van haar winkel weet op te dreunen. Voor Lewis is het te hopen, dat hij een nieuwe Frank Tashlin vindt om hem in het betere spoor terug te brengen. Piet Ruivenkamp i Philippe Léotard en Nathalie Baye LUMIÈRE 2 De onderwereld pleegt mis daden en de politie bestrijdt de onderwereld op misdadige wijze. Althans, wanneer we Bob Swaim, de maker van "La Balance' moe ten geloven. De politie slaat verdachte typo niet alleen met plezier in elkaar, men execu teert ook op eigen houtje. 'La Balance' (De verlinker) speelt in de hoe renwijken van Parijs en vertelt op een docu mentaire toon wat zich zoal afspeelt aan de duistere zijde van de gemeenschap. Om de grote jongens te vangen heeft de politie een verlinker nodig: een boef die de politie in formeert over het doen en laten van zijn me deboeven. De film begint met de executie van zo'n type. De politie is onthand en zoekt een nieuw slachtoffer. Dat zoeken beslaat zowat de hele film, de uitgezochte pooier is weinig welwillend. Op den duur lukt het natuurlijk toch en vanaf dat moment worden de tafere len nog bloediger. Er wordt overtuigend geacteerd, met name door Philippe Léotard en Nathalie Baye, maar men kan zich wel afvragen wie er nu zo graag getuige is van al dat rammen en schieten. De Fransen hebben ooit een soort krimi's ge maakt die aardig waren door het relativeren: Eddie Constantine speelde bij voorbeeld daarin de Roger Moore - achtïge hoofdrollen, het werkelijkheidsgehalte was met zo groot, maar het amusementsgehalte wel. De Franse krimi's van het laatste decennium zijn over het algemeen gortdroog: echte ake lige boeven worden door echte akelige sme rissen afgetuigd, opgepakt of doodgeschoten en omdat iedere mogelijkheid tot identifica tie ontbreekt, hoeft men als toeschouwer niet eens benieuwd te zijn naar de afloop. 'La Ba lance' is zo'n produkt Knap gemaakt, maar ondanks alle 'harde actie' nogal vervelend. Jaap Koopmans Redactie: Aad van der Ven Astrid Roemer DOOR JAN HENDRIK BAKKER De ontworteling van de mens die geen thuis meer heeft. In de literatuur is over dat on derwerp eeuw in, eeuw uit geschreven. Het blijkt een onuitputtelijke bron van in spiratie. deze oervorm van de menselijke wanhoop, die overal in de ballingenlitera tuur opklinkt Ook in de Nederlandse lite ratuur treedt de laatste jaren steeds meer een groep schrij vers naar voren, die je bal- Ungschrijvers zou kunnen noemen. Vaak gaat het om wat door het ministerie 'mi granten' wordt genoemd. Astrid Roemer is een Suri naamse schrijfster, die in kleine kring al enige bekend heid genoot, maar dit jaar met een .'wijdere' roman naar puiten treedt. Nergens Ergens', luidt de voor zichzelf sprekende titel van een met veel hartstocht verteld verhaal, dat eigenlijk een novelle is. 'Nergens Er gens' begint op het moment dat de creoolse Arti uit Suri name op Schiphol aankomt en vertelt chronologisch door tot aan het moment dat hij de belastingvrije zone van dat zelfde vliegveld weer be treedt, op weg terug naar Su riname. Tussen die twee momenten hgt een geschiedenis die Roe mer met grote betrokkenheid vertelt. Het is de Werdegang van een wanhoop, een zwarte blues in het polderlandschap binnen de Nederlandse dij ken. Een droom die zich tot nachtmerrie ontwikkeld. Volkomen in overeenstem ming met het thema van de novelle heeft Astrid Roemer haar tekst een zware seksue le lading meegegeven. Agres sie en wanhoop, liefde en haat, gaan bij Arti voor een groot deel via de ballen. Met scherp inlevingsvermo gen voor de mannelijke sek sualiteit in deze feministi sche tijden onder vrouwelijke schrijfsters op zijn minst uit de mode beschrijft Astrid Roemer Arti's gang langs de verschillende vrouwen, meestal even ontwortelde ty pen als hij. Steeds verder wordt Arti tenslotte naar de rand van de maatschappij ge drongen. Totdat de climax volgt. Opvallend is tenslotte dat 'Ergens Nergens' qua tech niek een zeer westerse ro man is, die geschreven werd met de effieientie van de mo derne psychologische roman en in niets herinnert aan de exotische technieken, die een Edgar Cairo bijvoorbeeld wel gebruikt. In 'Ergens Nergens', toont Astrid Roemer zich daardoor een modern schrijf ster, die het klassieke thema ballingschap op heel eigen wijze heeft uitwerkt. Astrid Roemer: 'Ergens Nergens'. Uitgever: In de Knïpscheer. Prijs: 26,50. DOOR WILLEM BRURING Zelden heeft een roman zo veel tumult veroorzaakt als 'De jungle" van de Ameri kaanse schrijver Upton Sin clair. Al direct na het ver schijnen van het boek in 1905 brak er een golf van paniek uit onder de Amerikaanse bevolking en er gaan zelfs geruchten dat de toenmalige president van de Verenigde Staten Theodore Roosevelt, na het lezen ervan uitriep: „Ik ben vergiftigd!" en met onmiddellijke ingang vegeta riër werd. Wat was er namelijk aan de hand. Upton Sinclair: journa list, romanschrijver, zeer be gaan met het lot van de ar beiders en als zodanig een overtuigd socialist, had beslo ten een roman te schrijven over de erbarmelijke toestan den in de fabrieken van Chi cago. Een aanklacht tegen de uitbuiterspraktijken waarbij uiteraard de malversaties van de 'vleestrusts' Chica go was het centrum van de voedselvoorziening een belangrijke rol speelden. Sinclair liet daarover geen misverstanden bestaan: de bloedige en onhygiënische toestanden in de slachthui zen, het feit dat zwaar door cholera besmette beesten on gehinderd de voedselcontro- les passeerden en de troep die uiteindelijk ingeblikt in de Amerikaanse keukers te rechtkwam. De boodschap was luid en duidelijk. Althans, voor een deel. Want wat Sinclair wilde aantonen de onmenselijke manier waarop de arbeiders in Ame rika werden behandeld werd overschaduwd door de alarmerende beschrijvingen van de voedselproduktie. Tot wanhoop van de schrijver, die er op reageerde met: „Ik mikte op hun hart. maar ik raakte hun maag". Een be grijpelijke teleurstelling, wam 'De jungle" sneed meer problemen aan dan alleen de vleeskwaliteit, zoals uit de recente herdruk valt op te maken. Emigrant 'De Jungle' is bovenal het verhaal van de Litouwse emigrant Jurgis Rudkus, een enigszins naïeve plattelander die met zijn familie het geluk zoekt in Amerika en daar op een schrijnende manier met zijn neus op de feiten wordt gedrukt. De onmenselijke ar beidsomstandigheden bij voorbeeld, de duistere prak tijken bij de huizenverkoop, het onverbiddelijke koppel- bazensysteem, de vriendjes politiek en het hongerloon. Om nog maar te zwijgen over de stoflongen, aangetaste le dematen en gebroken benen die behalve het ongemak ook een gemis aan inkomsten be tekenden, Kortom, niets blijft Rudkus bespaard. Zelfs niet de fraaie staaltjes van klasse- justitie waaraan de rechtban ken in Chicago zich schuldig maakten. Sinclair vertelt die tragische geschiedenis met veel gevoel voor kommer en kwel, maar weet er gelukkig ook een op lossing voor. Hei socialisme namelijk, dat als een rode- draad door zjjn overigens gigantische oeuvre loopt. 'De Jungle' moet, samen met 'Oil' en 'Boston', gerekend worden tot de beste romans van Upton Sinclair en de so ciale aspecten daarvan zullen er voor een groot deel toe bij gedragen hebben dat hij soms de Amerikaanse Zola werd genoemd. Maar dat is ook weer overdreven. Upton Sinclair: 'De Jungle'. Vertaling: Graa Boomsmu. Uitgever: Het Wereldven ster. Prijs: 39,50. DOOR JAAP KOOPMANS Ruim drie jaar geleden liet Gerrit Komrij weten, dat de Vijftigers niet die prominen te plaats toekomt „die ze tel kens opeisen". De samenstel ler van de twee Archief-uit gaven met interviews. Hans Dutting, is het daar niet mee eens. Hij meent dat de in vloed van de Vijftigers tot op heden zeer groot is en ziet ze als voorvechters van filosofi sche en literaire vrijheden. De Vijftigers beoogden inder tijd zich te verzetten tegen de burgerlijke sfeer van de Ne derlandse literatuur. Ze hiel den zich bezig met woord-, zins-, klank- en typografi sche experimenten, met asso ciaties en de autonome beeld spraak. Ze probeerden boven alles de tradities te doorbre ken. Hun tijdschriften waren 'Braak' en Blurb', Podium werd hun podium. De Vijftigers manifesteerden zich als groep nadat kunst schilders in Amsterdam de eerste aanval op de traditie hadden ondernomen in de 'Experimentele Groep' met onder anderen Karet Appel en Corneille. De bloemlezing 'Atonaal', in 1951 samenge steld door Simon Vinkenoog, bevat werk van 14 dichters, die ais representatief voor de Vijftigers worden gezien. De Vijftigers vormden een heterogeen gezelschap. Wie als Duttmg meent, dat hun invloed nu nog geldig is. zal zeker met in die mening worden gesterkt door de overigens heel belangwek kende interviews in 'Ar chief. Veel dat wordt gezegd is gedateerd: men leest een spannend stukje geschiede nis. Archief: 'De Vijftigers', sa mengesteld door Hans Düt- ting; interviews met Hans Andreus, Remco Campert, Hugo Claus, Jan G. Elburg en Jan Hanlo (deel 1) en met Gerrit Kouwenaar, Lu ce bert, Sybren Polet, Paul Rodenko, Bert Schierbeek en Simon Vinkenoog (deel 2). Uitgever: De Prom. Prijs per deel: 27,50. Jacques Post DOOR ED IIOOIRING Een ogenschijnlijk zinloze moord m de warrige dagen van mei 1940. Het gegeven in het jongste boek van de Rotterdam se thriller-auteur Jacques Post Bizarre gebeurtenissen tegen de achtergrond van het bombardement, die Post een soort alt- bi geven voor zijn eerdere boeken: de opkomst van zijn vaste hoofdpersoon Maalbeek. Het laatste boek, dat chronologische gezien het eerste zou moeten zijn. Een indrukwekkende thriller is 'De meimoorden' gewor den. Niet alleen vanwege de intrige, maar vooral omdat Posts duidelijke, franjeloze manier van schrijven past in Rotterdam en dan vooral m die onthutste, gespleten, or deloze stad van mei 1940. Maalbeeks speurtocht naar de moordenaar van 2ijn va der krijgt extra couleur loca le door de hulp die hij krijgt van Leentje, een juffrouw van lichte zeden. De veelbe sproken sfeer van de Schie- damsedijk van voor de oor log, de 'echte' Hoogstraat en nog zeer exclusieve Hille- gersberg zijn zo goed getrof fen dat ook lezers, die .het nooit hebben meegemaakt begrip krijgen voor de nog immer sprekende nostalgie. Jacques Post, zelf ook te iong om het meegemaakt te heb ben. heeft zijn huiswerk ge daan. Een grandioos boek. vooral omdat Post zich niet beperkt heeft tot één miheu. Die be schrijvingen maken meer in druk dat de plot die in feite zeer eenvoudig, maar niet ge heel doorzichtig is. Het ver klaart mede het karakter van de (latere) politieman Maal beek, die in eerdere boeken een samenwerking is aange gaan met de oplichter Max Zuidervcld. Het verklaart de liefde van Post voor de Maasstad en zijn opzet om die stad m zijn boe ken te willen schilderen zoals die werkelijk is. En daarvoor moei je het verleden kennen. Dat resulteerde in zijn beste boek tot nu toe. Een van de allerbeste Nederlandse thril lers kortom. Jacques Post: „De Mei- moorden". Uitgever: Veen. Prijs: ƒ24,50. IEDERE WOENSDAG GRATIS BI] DEZE KRANT INFORMATIEOVER FILMS. MUZIEK, THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA?-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1983 | | pagina 5