8 KUNSFRTV 'Wat gebeurt er toch veel in die kop' Het orgel als klankfabriek Zelf kiezen wal je wilt zien Albert de Klerk over zijn improvisaties Harrie Peeters wint Weens operaconcours STADSORGANIST VAN HAARLEM NEEMT AFSCHEID SIJTHOFF PERS LONDE GROOT SUCCES VOOR 24-JARIGE ZANGER UIT ROERMOND Abonnee-televisie: Rotterdams Nieuwsblad saterdag 23 juli 1983 Haarlem 'In Hono- rem Sancti Bavoni', 'Ter ere van Sint Bavo', noemde Albert de Klerk zijn meest recente com positie. Hij besloot er onlangs zijn afscheids concert als stadsorganist van Haarlem mee. Toen de laatste toon van het kolossale Müller-orgel in het pas gerestaureer de schip van de Bavo was weggeëbd zetten jongenssopranen een hymne in, gewijd aan de heilige naar wie deze de kerk is genoemd. Met tenslotte een gefluisterd Amen. ,JZo heb ik mijn afscheid gewild", zegt Albert de Klerk. „In stilte. Door de achter deur als het ware". De gemeente Haarlem heeft zijn bekende 65-jarige, stad- sorganist gepensioneerd, I maar dat betekent niet dat de Nederlandse argelhefheb- bers het vanaf heden zonder Albert de Klerk moeten stel- j, door Aad van der Ven len. Want hij blijft concerten geven, zij het minder frê le went. In elk geval hoeft hij niet meer jaarlijks die dertig programma's in de Bavo te spelen, waartoe zijn functie hem verplichtte. „Een boeiend, maar moeilijk werk", zegt hij. „Het beteken de dagenlang rangschikken en combineren om programma's samen te stellen waar een ze kere lijn in zat. Aan het begin van het seizoen lagen de vloe ren van mijn huis vol met mu ziek". Albert de Klerk gebaart naar de vloer van zijn werkkamer waarin het bruin domineert. In kasten torsen kromgetrok ken planken enkele eeuwen orgelmuziek. Er staan fau teuils waarvan genera lies moeten hebben geprofiteerd. En er staat een vleugel, waar op de organist vrij vaak kla vierwerken van Bach speelt („Ik heb die televisieprogram ma's van Glenn Gould gezien. In één woord schitterend"). Elders in het huis, dal hij met zijn vrouw in het groene zui den van Haarlem bewoont, be vinden zich onder meer nog een clavecimbel en een door Flentrop gebouwd orgel Al bert de Klerk voelt zich thuis in wat hij de beste orgeistad van ons land noemt. Haarlem is de enige Nederlandse ge meente, die de functie van stadsorgamst heeft ingesteld. Een dubbelfunctie zelfs. Gedu rende 26 jaar waren De Klerk en Piet Kee allebei stadsorga- nist van Haarlem. Piet Kee blijft alleen over. Vanwege de bezuiniging wordt Alben de Klerk niet opgevolgd Albert de Klerk is nel terug uit Engeland. Hij maakte deel uit van de jury bij het bekende orgelconcours'van St. Albans r 1 i'n" f v --S Wenen De 24-jarige Harrie Peeters uit Roermond heeft gisteren het in ternationale operaconcours in Wenen ge wonnen. Hij won niet alleen de eerste prijs, maar ook, sa men met de Cu baanse tenor Je sus Li Celicilïo, de prijs van de Gulbenkian- stichting in Lis sabon voor de beste vertolking van een werk van Verdi. Bo vendien ver wierf hij, samen met Kristinn Sigmundsson uit IJsland, de jïrijs van het tijdschrift 'Opemwelt'. Aan de eerste prijs is een bedrag van 60.000 schilling 9.000,-) verbon den, terwijl de Gulbenkianprijs, die Peeters moet delen, 30.000 schil ling (f 4.500,-) be draagt. Peeters en een aantal andere winnaars treden maandag op in het festival van Bre- genz. Dit galacon cert wordt recht reeks via Eurovi sie uitgezonden. De volgende dag zingen zij in de Redoute van Boe dapest tijdens een concert dat op de Oosteuropese tele visie te volgen zal zijn. Tijdens dit in Bel vedère gehouden concours ging de tweede prijs, even eens 30.000 schil ling, naar de Au stralische sopraan Angela Denning, Drie Oostenrijkers deelden de derde prijs van 15.000 schilling: de mez zo-sopraan Ulrike Finder, de bas-ba riton Johann- -Werner Prein en de bariton Anton Scharinger. De Hongaarse so praan Gyoergyi Benza kreeg de door het Ooster- ijkse ministerie van wetenschap en onderzoek in gestelde onder scheiding voor de beste Mozart-ver- tolking. De IJslandse bari ton Kristinn Sig mundsson ontving de aanmoedigings prijs van de Opera van Philadelphia van 1.000 dollar. Albert de Klerk En als bestuurslid van de Stichting Internationaal Or- gelfestival Haarlem was hij weer betrokken bij de organi satie van het jaarlijkse impro visatieconcours in de St. Bavo. Zelf heeft hij nooit aan een concours meegedaan. „Daar moet je voor gebouwd zijn", zegt hij. „Ik ben niet zo'n vechtersbaas". Dat laatste her haalt hij wanneer hij praat over de orgels waarop hij het hefsi speelt. „Ik ben met voor of tegen dit of dat type. Als het maar een goed orgel is. Ik kan me net 20 gelukkig voelen op een klein één-klaviers-or- gel als aan de speeltafel met drie klavieren van de Bavo met zijn zestig registers. Som mige oude instrumenten ztjn in historisch opzicht wel be langrijk, maar het aanhoren niet waard" Hekel Zijn er orgels waaraan u en hekel hebt? „Ik heb een hekel aan orgels met van die onmogelijk zware traeturen, aan die instrumen ten waarop je bij gekoppelde klavieren enorm moet duwen Dan zijn in het algemeen heel grote orgels. Wanneer je daar op een concert hebt gegeven voel je dat dne of vier dagen later nog in je spieren. Ik bijt liever met m de toetsen. Dat doet je spel ook geen goed, wanneer je bij het indrukken van iedere toets voelt: daar gaat weer zoveel pond naar beneden. Je kunt dan onmoge lijk goed articuleren". Sommige andere organisten vinden dat juist een soort sport. „Dat zijn over het algemeen juist niet de organisten, die zich veel bekommeren om goed gearticuleerd spel. Die denken aan heel andere din gen. Je ziet het ook aan hun programma's. Nee, ik noem geen namen. Dat zou flauw zijn. Er zijn duidelijk liefheb bers voor. Mijn leraar Anthon van der Horst zei me eens: „Ze mogen vanwege hun geloof niet naar het theater of de bio scoop, dus zoeken ze de show in de kerk". Ik heb eens in Ot tawa gespeeld. SweeJinck, Bach en Scarlatti stonden op het programma. Het publiek bestond voor een groot deel uit Nederlandse emigranten, voornamelijk zo hoorde ik later uit protestants-christe lijke milieu's". „Ze zeiden na afloop dat het wel mooi was, maar dat zij hadden verwacht weer eens hun dierbare psalmen te ho ren. Als ik de noten F A hoor denk ik aan 'Scheepje onder Jezus' hoede' en dan ben ik ontroerd, ze' er één. Ik vroeg wat ze nu van zo'n sonate van Scarlatti vonden. Maar het was onmogelijk met die men sen over muziek te pralen, of het moest muziek zijn in rela tie met het geloof, met herin neringen. Dat geldt voor de meeste mensen, die het orgel alleen als een onderdeel van de kerk zien". Koraal Maar u heeft toch ook rooms- katholieke kerkmuziek ge componeerd? En u speelt 's zondags hier in Haarlem in de St. Jozefkerk. „Ja, maar voor mij maakt het niet uit of ik het Derde Koraal van Franck aan het einde van een kerkdienst speel of op een concert. Wel kan ik zeggen, dat de kerk, en speciaal het gregoriaans, voor mij altijd een belangrijke inspiratiebron is geweest, als organist en als componist. Laat ik het zo zeg gen: ik ben gelovig, maar als er geen muziek meer in de kerk zou zijn zou het voor mij moeilijker worden gelovig te zijn". Uw repertoire is heel uitge breid. U speek op een ka bin e- torgel vroege barokmuziek, op een groot orgel muziek van Franck en transcripties van pianostukken van Bartok, om maar iets te noemen. Heeft u nooit de behoefte gevoeld u te specialiseren in een bepaald genre. „Dat ligt me niet zo. Ik ben ge ïnteresseerd in alles wat voor toetsen is geschreven. Ik ben wel blij dat ze er zijn, die spe cialisten. Ik profiteer van de tijd die zij in hun werk hebben gestopt en van de resultaten die zij hebben bereikt. Het gaat niet onopgemerkt aan me voorbij. Maar het ligt me niet me te concentreren op een be paald deel van de muzieklite ratuur. Publiek De organist blijft gewoonlijk verborgen achter de pijpen van zijn instrument. Is het pu bliek voor u toch een factor van betekenis? „Er is inderdaad een gevaar, dat je als organist geïsoleerd raakt. Het orgel is zo'n wereld op zichzelf. Maar ik speel be slist meer geïnspireerd in een volle dan in een lege kerk. En als ik weet dat die en die er is speel ik nog geïnteresseerder" Eén van uw specialiteiten is het improviseren. Een buiten staander vraagt zich allicht af: loopt dat nooit verkeerd af, komt iemand die voor een pu bliek improviseert nooit vast te zitten? „Ik ben nog nooit vastgelopen. WeL ben ik me er van bewust dat ik de ene keer beter im proviseer dan de andere keer. Dat merk ik ook tijdens het spelen. Maar het stroomt altijd bij mij. Soms als een waterval, soms als een beek. Maar nooit als een uitgedroogde beek. Toen ik laatst een opname van één van mijn improvisaties be luisterde in verband met een grammofoonplaat dacht ik: wat gebeurt er toch veel in die kop". We hebben net weer een im provisatieconcours in Haarlem achter de rug. Wordt er van daag de dag nog zo goed geïm proviseerd als vroeger „Ach, velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren. De tijd waarin Heil Ier, Isoir en Piet Kee het-improvisatieconcours wonnen... Nee, dat krijgen we niet zo gauw terug, denk ik. Nu ligt het ook wel vaak aan het thema datje op krijgt. Het is belangrijk, dat je een thema hebt waarin je je gelukkig voelt. Een paar weken geleden gaf ik een concert in Londen. Met aan het slot een improvi satie op een thema dat ze me daar zouden opgeven. Kreeg ik de Big Ben-melodie voor mijn neus. Ach, het ging. Je moet van alles iets leuks zien te maken, ook al vind je het zelf niet zo leuk". SI. Bavokerk, Haarlem: Hedendaagse orgelmuziek door Kei Koïtö, Sandra Soderlund, Volker Brauligam en Klaas Hoek. Haarlem De pijpen van het indrukwekkende Mul- ler-orgel in de St. Bavo braakten gisteravond een on gewone hoeveelheid dissonanten uit. In het kader van het Internationaal Orgelfestival Haarlem brachten vier organisten een programma met louter recente composi-,' ties ten gehore. Wat in De IJsbreker, de aula van het Stedelijk Museum of in al die andere zalen waar Stockhausen, Cage of Peter Schat geregeld worden uitge voerd heel normaal is is in de kerk zeer ongebruikelijk. Niemand kan beweren dat er na de oorlog weinig voor orgel is gecomponeerd, maar toch is het koninklijk instrument gro tendeels een Fremkorper in de recente ontwikkeling van de muziek gebleven. En de mees te organisten, althans de be kendste, maken niet de in druk, dat zij staan te trappelen om alles wat van Donemus en al die andere uitgeverijen van hedendaagse muziek komt de kerken binnen te slepen. Het Internationaal Orgelfesti val Haarlem wilde daar iets! aan doen, Componisten in bin-^ nen- en buitenland werden! uitgenodigd recente orgelwer-j ken in te sturen. De respons door Aad van der Ven Hilversum Binnen enke le jaren is het mogelijk dat kabelkijkers zich kunnen abonneren op speciale tele visie-kanalen, die uitslui tend een bepaald soort pro gramma bieden. Speel films en sport, maar ook educatieve programma's, zullen het leeuwedeel van het aanbod vormen. Ook is het denkbaar dat kabel maatschappijen de mogelijk heid creeren voor kijkers om zich te abonneren op buiten landse televisiestations: met andere woorden, men biedt een basispakket aan tegen een verlaagd tarief, bestaande uit alle Nederlandstalige (dus ook de BRT) radio- en televisiepro gramma's. Daarnaast kan men zich abonneren op andere bui tenlandse netten, waarvoor per net 1 extra per maand moet worden betaald. Iedereen kan op die wijze zelf bepalen hoeveel geld hij maandelijks voor kabel tv over heeft. Al in 1981 wilde de VARA, in samenwerking met Kabel Te levisie Amsterdam (KTA), een proef nemen met abonnee-tv. Daar werd-geen toestemming voor gegeven. AVRO en TROS kondigden vorig jaar aan via de ECS-satelliet abon nee-tv te willen brengen. On langs lieten NOS, Nederlandse Sport Federatie en Nederland se Bioscoopbond weten dat zij gezamenlijk zo'n kanaal willen exploiteren en in reactie daar op kwam deze week een soort gelijk plan van AVRO, TROS, Een gulden in een gleuf van het tv-apparaat en het zelf gekozen programma verschijnt Veronica, EO, NCRV en VARA in de publiciteit De 'firma' die individuele abonnee-televisie bedrijft via kabels, aardse of satellietzen ders, stuurt zijn signaal naar de kabelmaatschappij, waar dat vervolgens digitaal wordt gecodeerd. Abonnees, die ken baar hebben gemaakt één of meer abonneekanalen te wil len ontvangen, krijgen een "decoder' (omvormer) thuis, •waarmee ze het door de kabel gestoorde signaal met be hulp van micro-processors weer helder op het scherm kunnen krijgen. Kijkers, die niet over zo'n apparaat ui terlijk te vergelijken met het 'tweede-netkastje' uit de jaren zestig krijgen alleen een ge stoord beeld te zien. De kosten zullen naar schatting tussen 10 en 15 per kanaal per maand gaan bedragen. In de niet al te verre toekomst kunnen de decoders worden ingebouwd in televisietoestel len, omdat het coderen van programma's gemeengoed gaat worden. Met behulp van digi tale technieken zal het dan ook mogelijk zijn je te abonne ren op afzonderlijke program ma's en diensten (alarmering, kabelkrant, tweewegverkeer), waarvoor je alleen een code hoeft in te tikken. Via de com puter wordt dat geregistreerd en wordt de acceptgiro thuis gestuurd. Bij collectieve abonnee-tv se lecteert niet de kijker, maar de kabelexploitant. Wanneer hij nu 20U besluiten indien de minister daarvoor toestem ming gaf om Satellite TV, een satellietzender die met ge codeerd signaal uitzendt, aan het kabelpakket toe te voegen zou dat een vorm van collec tieve abonnee-tv zijn. Hij ver hoogt dan ook de prijs van het abonnement. De kijker heeft daarin geen zeggenschap. De term 'abonnee-tv' is be dacht door NOS-voor2itter rar. Erik Jurgens. Zij Is afgeleid van het'Amerikaanse 'pay-tv', dat eigenlijk betaaltelevisie be tekent. Met uw krant naar Londen, de bruisende wereldstad heeft een overvloed aan bezienswaardig heden. Oude tradities handhaven zich naast moderne attracties en de stad biede de gehele zomer een aantrekkelijk reisdoel. VRIJDAG 12 AUGUSTUS 1983 ven rokken wo per luxe touringcar voor een drie-daagse trrp naar Landen. Hat verblijf aldaar is in het Queens Hotel. ZATERDAG wordt onder leldmg van een Nederlandse gids een bezoek ge bracht aan Windsor Castle welk verbiqf van de Engelse Koninklijke familie ^r^'/ SI ïu,nt bezlcr!,,flen- v°ofts knjgl U gelegenheid in de Lon- dense City te winkelen, terwijl 's avonds een rondrit door het fraai ver lichte Londen wordt gemaakt. ZONDAG wordt de bekende markt Petticoat Lane bezocht, waarna de te rugreis aanvangt. t.r!E-V2frnt.een aantr9kkel|jke kannlsmakingsmogeüjkheld mBt deze wereldstad en kDSt 260»- per persoon. Toeslag eenpersoonskamer f 50,-. Reisverzekering 6.- p.p. 5.- kos- In de prijs zijn begrepen: - de busreis heen en terug - overtocht Z««brugge-Dover/Dover-Calafs erSu)8' aoi,che !oac' oas,s «i»" hallpenston 2x top,es. omtolt - avondrlt door verlicht Londen. liüfïlïlE?®" telefonisch onder no. Ö70-190E82 (van maandag t/m vrijdag van 9 tot 13 uur) of persoonlijk in onze vesliqlnaen Sdulstraat 71. Den Haag (op de hoek van het Spui) en Coolsingel 67 Rotterdam (t.o. stadhuis). POSTBUS 16050 2500 AA 's-GRAVEWHAGE TEL. 070-190S82 (MAANDAG T/M VRIJDAG TUSSEN 9 EN 13 UUR) was ongewoon groot. En ei werd niet één concert met he dendaagse orgelmuziek geor ganiseerd, maar een tweetal. Een nuttige ontwikkeling, dat platform'van nieuwe orgelmu ziek als onderdeel van het Haarlemse festival. Maar de vraag is of we blij moeten zijn met een programma als dat van gisteravond. Voor veel componisten die vandaag de dag iets voor orgel schrijven is dat instrument kennelijk een gigantische klankfabriek waarin ongewone geluiden kunnen worden geproduceerd. Veel meer niet. En dan kom je in een soort muziek terecht a la 'Mini - Max' van de Japan ner Matsushita, gespeeld door Kei Koïto. Daarop was men tien jaar geleden al uitgeke ken. Pompeus De Amerikaan Herbert Biela- wa heeft tenminste nog iets speels in zijn 'Qodlibet SF 42569' voor orgel en tape. De klanken uit het orgel worden als het ware van ironisch com mentaar voorzien door het ge- neuzen en gepiep op de band. En van een werkelijk gevóel voor humor en bovendien een grote mate van vindingrijk heid getuigt Rudy Shackel- fords 'Canonic Variations' over het koraal 'Vom Himmel hoeh, da komm ïch her'. Een combinatie van ingenieuze va riatietechniek en geraffineer de klankeffecten. Bach Ook in 'Epitaph fiir Maksymi- lian Kolbe' van Volker Brauli gam, door de componist zelf gespeeld, wordt gerefereerd aan de barok (ontleningen aan. 'Das musikalische Opfer' van Bach), maar daarvan is het re sultaat wat dikdoenerig. Het concert werd door de voortreffelijke Nederlandse organist Klaas Hoek besloten met 'Pneoo' van Daan Manne ke, een puur effect-stuk, maar in dat genre niet één van de slechtste. De componist werd geïnspireerd door het wind-or gel van bamboe op de boule vard van Vlissingen. Hotte van 1 Doeli kamp Hg g< af va luxiei het ci mee voor per aan d te bo ken. midd de2e de g in ha vard- V/een Die p] ment en da' nation de ves landse Ween; er nog lelijke bij hei al van lief di Den H de resi het le hebbei keus De'eer- glazen het er volgem grond >»j is d «eid m ger zijt namelij naast d gen fla honing het Ho voltooi i binder

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1983 | | pagina 8