14 KUNST/RTV 'Ik wijk niet, maar iedereen is welkom' E b FILM 5Achter het Nieuws' naar de rechter Kitty Courbois sterk als vrouw in verzet Forum en OFO na fusie grootste muziekinstelling Nagel over problemen bij Achter het Nieuws Succes voor Albert Ei ii v; v« c< PRYOR DAAGT UIT 'An Bloem': goed debuut van Peter Oosthoek Hunter Leger in ruste Rotterdams Nieuwsblad vrijdag 2 september 1983 ajimMlliramilimillJUIIilllillNIIIIMIIIIIIlÈ 'STER-spots i wegdraaien is 1 onrechtmatig' Amsterdam Het weg- f§ drukken van de STER- S -reclame op de radio met andere, illegale re- 5 clame is onrechtmatig. =5 Drie Amsterdamse be- drijven, die zich hier- aan schuldig hebben ge- maakt, moeten zich hier B dan ook voortaan van S S onthouden op straffe van een dwangsom van tienduizend gulden 2 voor iedere overtreding. S Dit heeft de vice-presi- dent van de rechtbank H in Amsterdam, mr. S B.J.Asseher, gisteren bepaald in zijn vonnis 2 in het kort geding dat 2 2 de STER, enkele recla- 2 mebureaus en een aan- 2 tal adverteerders had- 5 den aangepannen tegen M drie Amsterdamse be- j§ drijven. 5 Een onbekende radiopi- s S raat had met adverten- s H ties voor deze bedrij- 2 ven, een tapijthandel, een autoshop en een e- 2 delsmid, de 'echte' re- 5 2 clamespotjes van de STER van de Amster- 5 2 damse kabel gedrukt. 2 De eigenaren van de 2 drie bedrijven hadden S verklaard geen op- 2 dracht gegeven te heb- S ben voor deze uitzen- s S dingen en er dus ook s niet voor betaald te 5 hebben. Zij opperden de j= veronderstelling dat de 5 piraat hun naam alleen 2 gebruikte als 'lokkertje* S 2 voor potentiële adver- jj= 2 teerders, Mr. Asscher 2 |f verwierp dit verweer. 2 2 „De algemeen maat- 2 schappelijke ervaring leert dat men voor 2 diensten moet betalen", 2 zo zei hij. De vice-presi- dent achtte het ook ui- termate onwaarschijn- S lijk dat de reclames als lokkende was gebruikt gezien het aantal malen =s s dat ze waren uitgezon- 2 den. De advertentie van de tapijthandelaar was s 2 37 keer in één maand 2 uitgezonden. Asscher f§ vond het bovendien on- 2 verklaarbaar dat de be- S drijven beweerden de 2 s= piraat niet te kennen, 2 omdat de uitzendingen 2 2 gestopt waren nadat de 2 STER de bedrijven 2 2 schriftelijk gesommeerd S 2 had ermee op te hou- 2 S den. 2 ÏÏIilllHIIIjltillFltlltlIülliiUlllllKlllllllltlllllt^ Zwolle Provinciale Staten van Overijssel zijn gisteren akkoord gegaan met de fusie, per 1 september, van het operagezelschap Forum en het Overijssels Filharmonisch Orkest (OFO). Door het samengaan van beide gezelschappen ontstaat Nederlands grootste muziekinstelling met in totaal 187 medewerkers, onder wie 105 musici. De Overijsselse staren vinden dat het nieuwe instituut een bijzonder karakter heeft door de vele mogelijkheden om concerten te geven. Hiervan zal het nieuwe gezelschap op 19 sep tember een demonstratie geven tijdens een con cert in Enschede, dat zal worden bijgewoond door minister Brinkman van WVC. De fusie van OFO en Forum is uit nood geboren, want het afzonderlijk voortbestaan van de instellin gen bleek te duur. De Overijsselse staten heb ben besloten het nieuwe instituut de komende twee jaar met maximaal vijf miljoen gulden te subsidiëren. Daarna moet het Rijk de subdië- ring overnemen. TT1TI_ 1.U^f hAn.AM.Ali.Ulni De Nederlandse danser Albert van Nierop en zijn Britse danspartner Lucy Burg oogstten tijdens het Edinburgh Arts Festival in Schotland veel succes met hun optreden in de wereldpremiè re van 'Mörder, Hoffnung der Frauen'. Het ballet is gebaseerd op een toneel stuk van Oscar Kokoschka uit 1909. Het Festival duurt nog tot 10 septem ber. Hilversum In een kort ge ding, dat vanmorgen diende voor de Amsterdamse recht bank, hebben redactieleden van 'Achter het Nieuws' en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJj geëist dat VARA's actualiteitenrubriek vanavond en in de komende tijd gewoon kan worden uitge zonden. Inzet van het kort geding te gen de VAR A-leiding, was het besluit om de actualiteitenru briek voorlopig op te heffen. Dit besluit is volgens een woordvoerder van de redactie om vier redenen onrechtma tig: Het beleid van de Vereni gingsraad het hoogste or gaan binnen de VARA wordt door de redactie onder schreven. De urgentie van de ophef fing van 'Achter het nieuws' is overbodig, omdat Joop van Zijl tot l oktober fungerend eind redacteur is. Het argument van de VA- RA-leiding dat er met een sta kingsdreiging niet te werken valt is twijfelachtig, omdat eventuele acties nog ver weg zijn en van een ultimatum nog geen sprake was. De VARA-Ieiding heeft zich met het opheffingsbesluit schuldig gemaakt aan macht- misbruik. Programma klaar De redactie van 'Achter het nieuws' is druk in de weer ge bleven nadat de VARA-Iei ding woensdagochtend had meegedeeld dat de rubriek was opgeheven en dat het re dactieteam voorlopig thuis mocht blijven. Er ligt een pro- framma klaar voor het geval at het via het kort geding, waarvan de uitspraak nog vanmiddag werd verwacht, lukt om vanavond toch een uitzending van 'Achter het nieuws' at te dwingen. Wat de inhoud van het programma is wilde een woordvoerder van de redactie nog niet zeggen, maar bet gaat volgens hem om een 'reguliere' uitzending. De redactieleden zijn gisteren gewoon op hun werk versche nen en zijn in de 'Achter het nieuws'-villa op het VARA- -terrein de hele dag druk bezig geweest met overleg en voor bereidingen voor het kort ge ding. Er zijn de afgelopen dagen en kele tientallen brieven en tele foontjes binnengekomen bij de redactie van sympathiserende VARA-leden, die vooral het opstappen van commentator W. L. Brugs ma zeer betreur den. De VARA zelf heeft als gevolg van het conflict rond de actualiteitenrubriek ook enkele tientallen telefoontjes van 'geschrokken en ontdane' leden gekregen, aldus een woordvoerster van de omroep. Er zijn tot nu toe vier opzeg gingen binnengekomen. Hilversum „Ik ben via de pers beklad, maar dat is geen reden voor mij om te wijken". Dit stelt Jan Nagel, de groepsleider van de afdeling actuele informatie van de VAKA, in een schriftelijke reactie op de problemen rond zijn benoeming tot tijdelijk eindredacteur van 'Achter het Nieuws', in het perso neelsblad 'Roodgloeiend'. „Geen rancune iedereen is van harte welkom om mee te werken maar dan wel op houden met oorlog voeren via de pers en gewoon keihard werken", aldus Nagel, die tot nu zelf de pers elke reactie ge weigerd h'eeft: „Maar de tijd is nabii, dat ik m'n gal wil spu wen Volgens Nagel heeft de redac tie van 'Achter het Nieuws' al bij voorbaat het vertrouwen in zijn (tijdelijke) leiding over de actualiteitenrubriek opgezegd. Toen hij begin mei de redactie een concept-discussiestuk over een andere organisatiestruc tuur en formule gaf, weiger den zeven redacteuren over de inhoud van het stuk te spre ken, schrijft Nagel. Zijn aan bod om individueel en collec tief over de problemen te pra ten en tot een alternatief te komen, werd Brugsma...de brand erin... Alternatief In plaats daarvan kwam de re dactie medio juni zonder over leg met een eigen alternatief. Ook het aanbod van een twee- of driehoofdige eindredactie werd afgeslagen, aldus Nagel. Het gebrek aan vertrouwen in zijn capaciteiten is volgens Na gel ongegrond. Hij verwijst daarbij naar de zeven jaar dat hij de eindredactie van 'In de Rooie Haan' in handen had. Nagel houdt vol dat de VA- R A-actualiteiten rubriek dras tisch moet worden veranderd. De kijk- en waarderingscijfers Jan Nagel...onaanvaard baar dat beïnvloeding van de kijker wordt overgelaten aan Wibo van de Linde... voor 'Achter het Nieuws' in de afgelopen zomer noemt Nagel een „dieptepunt in de televi siegeschiedenis". Gemiddeld werd de rubriek door mini maal 220.000 en maximaal 690.000 mensen bekeken, die het programma met een mage re 6Vi waardeerden. „Het doet mij pijn dat onze achterban voor het merendeel naar rubrieken als TROS-Ak- tua kijkt Als socialist vind ik het in een tijd van plaatsing van kernraketten en toene mende rassenhaat onaan vaardbaar dat de beïnvloeding van de kijker wordt overgela ten aan Wibo van de Linde. Ik wil een programma dat meer kijkers zal trekken, sneller, ac tueler en eerder linkser dan gezapiger", zo betoogt Nagel in het personeelsblad. Brugsma Commentator W.L.Brugsma zegt vanwege Nagel bij 'Ach ter het Nieuws' vertrokken te zijn. Nagel diept in 'Roodgloei end' een rapport van Brugsma aan directie en redactie op, ge schreven in april. Daarin schrijft Brugsma: „Met zo'n structuur valt mogelijkerwijs een krakersgemeenschap te bestieren, maar zelfs een Afri kaans dorp heeft een efficiën ter, doelgericht bestuursappa raat". In een 'ongevraagde' no titie aan Nagel schrijft Brugs ma: „Waarom nooit goed? De werkwijze: op dag na uitzen ding komen al God weet hoe veel jaren de meeste redacteu ren met een eigen onderwerp dat hen behaagt. Met een beet je behendigheid worden die aangenomen. Ze monteren dat op uitzenddag en dan wordt er al een soort volgorde bedacht en dan worden die onderwer pen aan elkaar gepraat. Aan het begin van het procédé is de eindredacteur nog voorzit ter. Op uitzenddag is het te laat, behalve voor wat com promissen inzake lengte. Er wordt dus uitgegaan van on derwerpen in plaats van de ru briek. Met die werkwijze kan geen enkele eindredacteur zijn stempel zetten op een rubriek met een eigen gezicht", aldus Brugsma's notitie. W.L.Brugsma bevestigde don derdag desgevraagd dat deze citaten van zijn hand zijn. „Voor de redacties is dit geen nieuws. Ze hebben al jaren om een zodanige eindredactie ver zocht. Het enige waar ze en dat is empirisch vast te stellen het over eens waren, was dat dat niet Jan Nagel moest zijn. Ik heb ook altijd tijdens mijn bemiddelingspogingen gezegd: doe één ding niet en dat is Nagel tot eindredacteur benoemen, want dan gaat de brand er in. Dat is een weers voorspelling", aldus Brugsma. II O Ri af de de 13 ex br pi. De dai dei nai tot int cor wo Zij viei nen bijz ren oon de dan gek zate Bij vijf een dro nor wor de en Gee Rott daag verb chaa com: ning van RTT zaak per i ten r katie stalk zend opkn latie, Waar dc duize RTT- mans i In hc Botle den mede hond' groot het (ehen Het vergi een ..Wij vana de bc 1 de n< voor hindi gens dat van gen i die °Pga; tectei gespr j naar zou Redactie: Piet Ruivenkamp LUMIERE 1: 'AN BLOEM Vrouw van sigarenwinke- Iter kiest de vrijheid. Regie: Peter Oosthoek. Scenario: Ton Vorstenbosch naar zijn toneelstuk 'Scheiden'. Camera: Frans Bromet. Muziek: Bob Zimmerman. Montage: Ton Ruys. Mede spelenden: Kitty Courbois, Rijk de Gooyer, Renée Soutendijk, Marina de Graaf, Ben Hulsman, Lottie Oosthoek e.a. Vertonings duur: 90 minuten. CINERAMA 1: 'PRIVATES ON PARADE' Kluchtige verwikkelingen in het Britse leger. Regie: Michael Blackmore. Sce nario: Peter Nichols naar zijn toneelstuk. Camera: Ian Wilson. Montage: Jim Clark. Muziek: Denis King. Medespelenden: John Cleese, Denis Quilley, Ni cola Pagett, Patrick Pear son. Vertoningeduur: 99 minuten. CALYPSO 2: 'RICHARD PRYOR LIVE ON THE SUN SET STRIP' Zaaioptreden verfilmd van Richard Pryor. Regie: Joe Layton. Camera: Haskell Wexler. Montage: Sheldon Kane. Vertoningsduur: 80 minuten. Merry Christmas, Mr La wrence (Caiypso3) Britse krijgsgevangenen en Japan se bewakers in 1942 in kamp op Java tegenover el kaar in prestigestrljd van twee mentaliteiten. Film van Nagisa Oshima met David Bowie en Tom Conti. Sophie's choice (Aiham- bra 2) Meryl Streep in onge looflijke spelprestatie als vrouw, die na kampervaring nieuw bestaan in New York tracht op te beu wen. Regie: Alan Pakula. Blue thunder (Calypso 1) Roy Scheider komt als poli tieman in helicopter op een sensationele manier achter geheimen als hij boven Los Angeles patrouilleert en oud-Vietnam-strijder hem de voet dwars zet. Bloed stollend. Richard Pryor In een karakteris tieke pose tijdens zijn one-man- show (Calypso 2}. CALYPSO 2 De negerac teur Richard Pryor is weer te rug van een angstig avontuur, dat hem via drugs-ervaringen en een lijfelijk uitslaande brand op het randje van de dood bracht. Het gaat hem weer goed. Niet alleen speelde hij een amusante hoofdrol in 'Superman UI', hij lijkt nu ook nog een lopend proces te gaan winnen, dat zijn bankrekening met miljoenen guldens om hoog brengt. De peronality-show, die hij in Los Angeles gaf als 'Richard Pryor live on the Sunsetstrip', vertelde van zijn persoonlijke drama onder meer als een waarschuwing. Heel bewogen, het hoogtepunt uit de filmregi- stratie, die daarvan inmiddels is gemaakt. In feite de feilloze montage van twee voorstellin gen, die daartoe met een aan tal camera's zijn gevolgd. Het is een heel Amerikaans gebeuren, dat alle gelegenheid verschaft Pryor te volgen als een theaterpersoonlijkheid, die zijn onbehagen over de maat schappij met een enorm ver baal geweld over zijn publiek uitstort. Om dat volledig op waarde te schatten, moet men vaak wel van Amerikaanse achtergronden op de hoogte zijn. Tussen verwondering en brutale shockering blijkt hij een acteur, die ook in solo heel sterk weet te boeien. Pryor tergt zijn publiek graag tot in het grove toe met veel cynis me. Zijn karakteristiek over de mana behoort tot de beste delen in de snijdende geestig heid van deze show. LUMIERE 1 Peter Oosthoek heeft, als één van Nederlands belangrijkste toneelregisseurs zich tot de film gewend en koos voor zijn debuut het toneelstuk 'Scheiden1, dat hij zes jaar eerder bij Centrum regis seerde. De schrijver Ton Vorstenbosch bewerkte het als 'An Bloem' tot speelfilm. Bij zo'n gelegenheid kan je de verwachtingen hoog op schroeven. Hopen dat er ook in Nederland een Peter Brook of een Ingmar Berg man is opgestaan. Regisseurs, die hun eerste roem op het toneel baalden. Dat is voor Peter Oosthoek vooralsnog te sterk uitgedrukt. Maar dat 'An Bloem' vooral in de spel- regie een ijzersterk debuut is geworden met heel aangrij pende trekken, staat zonder meer vast. Vooral de titelrol van Kitty Courbois'dient met drie sterretjes in onze filman- nalen te worden bijgeschre ven. De manier waarop zij An Bloem in haar poging aan een benepen bestaan te ont snappen met haar speel per soonlijkheid lading geeft, zal geen toeschouwer licht ver geten. An Bloem is de echtgenote van een Amsterdamse siga renwinkelier. Zij is rand de veertig. Bij het ziekbed van haar vader beseft zij plotse ling in welke treurige sleur haar leven is vastgelopen. De mensen om haar heen heb ben zich vastgebeten in kleinburgerlijkheid. Plotse ling staat An's besluit vast. Zij wil een nieuw leven be ginnen en pakt haar koffers. Met een bewonderenswaardi- fe vitaliteit begint zij aan iets eel nieuws. Het lot lijkt haar welgezind. Dat is te mooi om waar te zijn„..En die illusie wordt dan ook wreed verstoord. Kitty Courbois speelt de rol met andere accenten dan Met een enorme energie begint An Bloem (Kitty Courbois) aan een nieuw leven (Lumière 1). destijds Els van Rood^n op het toneel. Die suggereerde enige ironische scepsis op de gebeurtenissen. Bij Kitty Courbois ligt de nadruk op de gedrevenheid, waarmee zij een nieuw leven tracht te veroveren. Met op de achter grond steeds een tragische twijfel, die aan haar blijft vreten. Die twee kanten van haar wezen worden voortdu rend prachtig in balans ge houden en voor wie het nog niet wist, Kitty Courbois on derstreept met die prestatie nog eens dat zij tot onze be langrijkste fiJmpersoonlijkhe- den behoort. Om haar heen trouwens een reeks zorgvul dig uitgepenseelde mensen van Ben Hulsman als de siga renwinkelier, Renée Souten dijk nog weer eens heel an ders dan wij haar dachten te kennen, Rijk de Gooyer mooi ingehouden als de emigrant en Marina dc- Graaf als een punk met het hart op de tong. Op spelniveau behoort 'An Bloem' tot de beste Neder landse speelfilms van de laat ste jaren. Film uil werking Op het punt van de filmuit werking is dit aangrijpoende drama van een heel gewone vrouw, die door haar daad kracht iets heel bijzonders wordt, niet op alle punten tot dat niveau gegroeid. De toneelafkomst heeft 'An Bloem' bijvoorbeeld wat dwars gezeten. Oosthoek deed samen met Vorsten bosch beslist een reeks goede filmvondsten. Maar dat to neel door zijn aard wat kunstmatiger is dan film, die het drama onvoorwaardelijk aan natuurijke achtergron den koppelt, werd soms uit het oog verloren. Het toneel stuk 'Scheiden' toonde een licht satirische, soms groteske allure in de schildering van het milieu. De wereld door een vergrootglas. Dat ken merk had voor het filmrea- lisme meer verzacht moeten worden. De verschijning van An als een soort huishoudster in de woning van haar doch ter viel aldus buiten het ka der van dit aandoenlijke por tret als een te karikaturale ontwikkeling. Evenmin kan het camera werk van Frans Bromet in deze film bekoren. Oosthoek is kennelijk bezweken voor de verleiding om iets heel bijzonders in het kleurkli- maat op te roepen. Gevolg veel erg blauwe beelden die elke emotie plegen te smoren en daarnaast be lichtingen, die allerminst een noodzakelijke eenheid van stijl wisten op te roepen. Een heldere, klinische kijk van de camera op dit vrouwele ven had het effect van deze bewogen, ontroerende film nog aanmerkelijk kunnen verhogen. 't Robert de Niro midden en zijn vrienden m The Deer Hunter In de laatste tijd is 'The Deer Hünter' bij de video huurders enorm populair geweest, stond zelfs lange tijd nummer 1 op de ver- 'huurlijsten. Het zijn overigens bijna steeds de geweldfilms (en de sex) die hoo'g scoren. Door zijn thema behoort 'The Deer Hunter' dear ze ker toe, maar het is ook een karakteristiek tijdsbeeld ge worden, dat de Verenigde Staten tijdens het Vietnam- avontuur met een kater liet zitten. Cimino verplaatst ons naar een fabrieksstad in Penn sylvania, waar op een Rus- sisch-ortdaxe manier een bruiloft wordt gevierd. De bruidegom en twee van zijn vrienden hebben zich als vrijwilligers voor Vietnam gemeld. Vanuit het twijfel achtige idee, dat hun activi teiten daar een soort voort zetting zouden kunnen zijn van de wekelijkse jachtpar ten in de bergen. Van die gedachten komen zij aan het front snel terug. Vanavond. 20.i5-z3.is, BRT 1 «n 2, Th» Oeor Hunler' (1979), lijdibeeld van Vef- anigdfl Staten tijdona Vlot nam, Refllo: Michael Cimino. Scenario: Doric Waah- burn. Camera Vilgoa Zsigmond. Mon tage: Pater Zmner. Munek: Stanley Myers. Medeipalandan: Robert de Niro, John Cazala, John Savage, Chris- tophar Walker, Mary] Streeo n.a. Of liever gezegd, twee van hem gaan er onderdoor en alleen Michael (magistraal gespeeld door Robert de Niro) bewaart de koelbloe digheid om echt te overle ven. Maar ook voor hem moet nog blijken dat hij niet voor het leven geestelijk is verminkt door een heilloze oorlog. De Amerikaanse cinema toonde in 1979 opnieuw aan openhartig het Amerikaan se volk een spiegel te kun nen voorhouden. Zsigmond legde in ongelikte kleuren de bittere ervaringen vast. Soms lijkt 'The Deer Hun- ter' even een wreed jon gensboek, niet altijd geeft men zich aan de mentaliteit van Cimino gewonnen als hij met krasse effecten speelt. CINERAMA 1 Het voor eerj Engels publiek altijd lu cratieve onderwerp van koddige soldaten, liefst in korte broek is door toneel schrijver Peter Nichols zes jaar geleden aangeboord in Privates on parade'. En ver-, volgens verfilmd tot een kluchtje. Daarin is ook John Cleese als Monty Python be trokken vanwege zijn bulle- bastalem. Het gaat over Engelse mili tairen, die in 1948 zich in Brits Malakka vervelen. En fin, werkeloze militairen schieten niet. Er wordt veel versierd en gestunt. En en kelen houden zich met een revue bezig waarin veel tra- vestiewerk, dat onder meer tot een koddige parodie op de Andrew Sisters leidt. Deze show blijkt later goed voor een krijgsstunt. Er is aan de film, die zicht baar niet in tropische stre ken werd opgenomen, op merkelijk weinig vaart be steed, zodat zelfs voor wie van dit bolkomische houdt, geen gevoel van voldoening ontstaat. Bovendien lijkt het of in het filmlaboratorium een vat sinaasappellimonade is omgevallen. k

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1983 | | pagina 4