14 KUNST/RTV Louis van Gasteren wint Gouden Kalf Ruim een miljoen tv-kijkers gaan 'over de grens' Prijs voorleste lange filmbuitèn de nominaties om Oktober Jazz maand versobert Bachkoor Holland van IVbarden naar Leiden Haitink met sublieme Berlioz Schrijver Moorehead overleden. Freek de Jonge veelzeggend zonder woorden BRT populair bij kinderen Centrum partij in 'Capitool' Pieter Varekamp chef bij AVRO Rotterdams Nieuwsblad zaterdag 1 oktober 19S3 Utrecht 'Hans, het leven voor dé dood' van Louis van Gasteren heeft de grote prijs van de Nederlandse Filmda gen gewonnen- De film kreeg het Gouden Kalf voor de beste Nederlandse lange film toegekend van een spe ciale jury, die was ingesteld nadat de echte jury de film 'De oplossing" had voorge dragen. Deze film ge maakt in opdracht van de Anne Frankstichting was echter volgens de reglemen ten geen speelfilm omdat hij niet in bioseoop-roulatie zal komen. 'Hans, het leven voor de dood' zat niet bij de drie no minaties die de oorspronke lijke jury had uitgekozen. De speciale jupr noemt de film „een bericht aan de overlevenden, met grote am bachtelijkheid gemaakt tot een boeiende en uitgewogen compositie, waardoor een groeiend bioscooppubliek wordt bereikt". Van Gasterens werkstuk werd ook bekroond met de persprijs. Het Gouden Kalf voor de beste regie ging naar Dick Maas voor diens prestatie met 'De lift". Carolïen van den Berg werd naar aanlei ding van haar rol in "Vroe ger kon je lachen' tot beste actrice uitgeroepen, de Vla ming Vic Moeremans ('De vlaschaard') tot beste acteur en George Sluizer ('Tepito si') tot beste scenarist. JRegisseuze Annette Apon kreeg een Gouden Kalf voor haar gehele filmwerk, „om dat ze probeert de gevaarlij ke scheiding tussen 'kunst film* en 'publieksfilm' te overbruggen", aldus de jury. De Cultuurprijs van het fes tival werd toegekend aan Bert Haanstra. De jury; „Enigszins besmuikt, want deze internationaal veelvul dig gelauwerde filmmaker is nimmer een nationale prijs van enige allure toege kend in al die jaren dat hij zo gedreven actief is". De prijs voor de beste korte film tenslotte, ging naar Emïel van Moerkerken voor 'Volgend jaar in Holysloot', die voor de beste documen taire naar Gerrit van der Eist ('De kick'). Louis van Gasteren (links) oogstte voor zijn 'Hans, het leven na de dood zowel de grote prijs als de persprijs van de Nederlandse filmdagen. Dick Maas (midden) werd bekroond voor de beste regie, Carolien van den Berg voor de beste vrouwelijke hoofdrol. Amsterdam Zou het écht toeval zijn dat de Oktober Jazzmaand steeds van start gaat als de klokken weer een uur zijn teruggedraaid en de dagen donkerder worden? Het begint er op te lijken van niet. Sinds de eerste aflevering in oktober 1974 heelt de Oktober Jazzmaand een initiatief van de Stichting Jazz in Ne derland tot doel gehad om een maandlang de schijnwer- door Willem Bruring pers te richten op de jazz en geïmproviseerde muziek in ons land. Om door middel van een landelijke publiciteit en ebn verhoogde concertaktivi- tefit de aandacht te trekken van een breed publiek en - vooral van subsidiegevende overheden. Een opzet waar mee 'dit jaarlijkse jazz-feuille- ton tot nu toe weinig gelukkig is geweest. Sterker nog: in plaats van- het ontsluiten van subsidiekranen kon nauwelijks voorkomen worden dat de fi nanciële situatie in veel jazz- centra verslechterde en dat ooit gerenommeerde podia door falewd beleid van plaatse lijke overheden van de con- certlijsten dreigen te verdwij nen. Een nogal dramatische ontwikkeling dus. En boven dien een verschijnsel waarvan de Oktober Jazzmaand zélf de etalage aan het worden is, want oktober verschilt, afge zien van die collectieve publi citeit, al jarenlang nauwelijks meer van een doorsnee jazz maand. Die verdergaande krachteloos heid en versobering vond zelfs zijn neerslag in hei openings festijn, dat gisteravond in het Amsterdamse BIM-Huis werd gehouden. Was een dergelijk evenement in het verleden nog aanleiding tot klinkende concerten of premières van bijzondere projecten, ditmaal wisten de organisatoren niet méér de bedenken dan vier concerten door voornamelijk Amsterdamse formaties en een als mosterd na de maaitijd ko mende en dus volstrekt over bodige perspresentatie van twee nieuwe jazzboeken: 'Jazz- portretten' van Bert Vuijsje en bel tweede Jozzjaarboek. Een weinig opzienbarende start derhalve, die eerder de indruk geeft van een gelaten zucht dan van een schreeuw om aandacht. Die echter wél op een van de overige 31 da gen geslaakt zal moeten wor- Ben Webster...eerbetoon... den, wil de Oktober Jazz maand nog enige zin hebben.' Vanavond bijvoorbeeld, als een sextet Nederlandse musici aangevuld met de Deense saxofonist Jesper Thilo in het Amsterdamse BIM-Huis een eerbetoon brengt aan de tien jaar geledep overleden Ben Webster, of morgen, op de 'Loevendie in West'-dag (De Meervsfarc, Amsterdam), wan neer -diverse ensembles werk van Theo Loevendie zullen la ten horen. Opmerkelijke Nederlandse concerten zijn verder te be luisteren wederom in Amster dam waar^het Nederlands Bla zers Ensemble composities van jazzmusici zal laten klinken (21 oktober) en in Nijmegen, dat met het 'No Dje2'-festival raakvlakken tussen geïmpro viseerde muziek en 'new wave' presenteert. Amerikaanse Wat betreft het Amerikaanse aandeel aan de Oktober Jazz maand is er een uitgebreide toernee van tenorsaxofonist Clifford Jordan (onder meer 16 oktober in Den Haag, Thea ter Pepijn) en worden in de hoofdstad eenmalige concerten rond het duo Lee Konitz/Ha rold Danko (14 oktober), de 'Jazz Doctors' Frank Lowe en Billy Bang (22 oktober) en het piano-fenomeen Keith Jarrett (23 oktober) georganiseerd Hoogtepunt zou overigens best het kwartet van pianist Leo Cuypers kunnen worden, die met zijn nieuwe suite 'His Masters Noise and The Lady's Answer' rondtoert en daarbij onder meer Delft (Waagthea- ter,'20 oktober), Leiden (Hot House, 22 oktober) en Rotter dam (Dizzy, 30 oktober) aan doet. In Amsterdam wordt de Okto ber Jazzmaand officieel afge sloten op 30 oktober in De Meervaart, waar achtereenvol gens het David Murray Octet. OAAO met Elton Dean en het Joanne Brackeen/Clint Hous ton duo aantreden. ïn Rotter dam heeft oktober echter ge woon 31 dagen en treden Brackeen en Houston op de 31e op in De Doelen. Den Haag De zangers en zangeressen, die enkele maanden geleden besloten zich los te maken van de Nederlandse Bachvereni- ging uit protest tegen de plannen van het stichtings bestuur, gaan verder onder de naam Bachkoor Hol land, Het koor zal zijn ge durende twintig jaar in d^ Grote Kérk van Naarden opgebouwde uitvoerings traditie voortzetten in de Leidse Pieterskerk. Daar zullen in dit seizoen on der leiding van Charles de Wolff, vaste dirigent van het koor, enkele Bach-uitvoerin- gen worden gegeven: op II no vember de Hohe Messe, op 20 december het complete Weih- naehtsoratorium en op zowel 19 als 20 april de Matthaus- Passion. Het Bachkoor Holland zingt dit seizoen de Hohe Messe ook in het festival van Lille. On- -handelingen zijn gaande <'v »r concerten in het eerstvol- -.de Edinburgh Festival en ~».*r een uitvoering van de Matthhus-Passion in New York in 1985. Londen Op 73-jarige leeftijd is de Australisch/Engelse schrij ver-Alan Moorehead overleden. Moorehead schreef aanvanke- lijk boeken gebaseerd op zijn ervaringen als oorlogscorrespon dent (o.a. 'Mediterranean front'). Later wendde hij zich tot de literatuur en maakte naam met 'Gallipoli' en 'Cooper's creek'. Hij kreeg ook bekendheid als een van de eerste milieu-activis ten. Vier talenten op weg naar één illusionist 'De Illusionist': Tragikomedie over twee broers. Regie: Jos Stelling. Scenario aamen met Freek de Jonge. Camera: Theo van de Sande. Montage: Rtmko Haanstra. Muziek: Willem Breu- kar. Medespelenden: Freek de Jonge, Jim van der Woude, Ca- trien Wollhuizen, Craïg Eu- banks, Carel Lapère, Gerrie van der Klei e.a. Vertoningaduur: 90 minuten. Vanaf 6 oktober in 38 Nederlandse bioscopen. Utrecht Als de zaalich- ten in de bioscoop weer aangaan na Jos Stellings vijfde bioscoopfilm 'De il lusionist1^ ontwaak je als uit een vreemde droom. Het gaat ook zeker om één van de merkwaardig ste films, die in dö grote stroom van Nederlandse films in september op ons publiek zijn losgekten. Vier talenten van totaal ,-;r- schillend karakter hebben 7- :h voor 'De illusionist' -■•ge- door piet Ruivenkamp sloofd. En dat nog wel in een film, die één vloek als feitelij ke dialoog telt. Daar is in de eerste plaats re gisseur Jos Stelling, die zieh als selfmade man buiten de ge baande paden heeft ontwik keld sinds hij met liefhebbers ruim tien jaar geleden* aan 'Mariken van Nieuweghen' be gon. Maar mischien moet nog meer credit worden gegeven aan Freek de Jonge, de cabaretier, die zich sterk voor film is gaan interesseren. Na het lezen van een raad van Hitchcock kwam hij op het idee om voor de ca mera geen woord meer te zeg gen. Hij schreef met Stelling het scenario, dat naar motie ven uit zijn shows nadrukke lijk zijn stempel draagt, Freek zonder woorden, waarmee de theatersolist zijn meest gevatte wapen uit handen geeft. Op het tweede plan. maar niet wezenlijk minder belangrijk, is er Nederlands meest geta lenteerde cameraman, Theo van de Sande, en componist Willem Breuker, die de ruimte mocht invullen van de dia- loogstilte. Een die deze op dracht imposant en kleurrijk vervult. Rijmpje Blijven nog die vier verschil lende karakters in 'De illusio nist'. Men gaat denken aan hei rijmpje van 'Vier oude wijven, die konden elkaar niet krij gen'. Toch draaien de vier wieken onmiskenbaar om één as, maar ze vinden elkaar niet. In de film niet volledig. Als men daaruit concludeert dat hij dus is mislukt, moet dat met kracht worden tegenge sproken. Daarvoor is dit vro lijk-tragische verhaal te over laden met rijke, zeer genietba re elementen. Die zeker in de talrijke komische elementen perfect zijn gesneden door Riinko Haanstra. Het is dus maar, dat men niet op het ver keerde been de bioscoop bin nenstapt. Stellings film is an ders. De Utrechtse filmer ïs zichzelf trouw gebleven in zijn manier van Jtijken. die men vooral in zijn 'middeleeuwse' films heeft aangetroffen- De regisseur is in de eerste plaats schilderend geïnteresseerd, hij touwt tafe reeltjes van een soms prikke lende oorspronkelijkheid en laat die fotografisch vastleggen onder verschilende invalshoe ken. Maar een stuwende dra matiek in het verhaalverloop zal men bij Stelling tevergeefs zoeken. Daar moet men dan ook van afstappen om hem te appreciëren. Het is vergelijk baar met wat in de schilder kunst de naïeven doen als zij van de wetten van het per spectief afzien. En wie zal wil len ontkennen, dat hun schil- - derijen charme missen? Freek de Jonge mocht zeggen waar 'De illusionist' over ging, maar ïn zijn heel eigen film ische benadering bleel Stelling onvermurwbaar. Vandaar dat het in de lange produktietijd vooral zakelijk gespannen heeft tussen de Groningse do mineeszoon en het zuidelijk geaarde middenstanderskind. Botsende inzichten, die bij de Een strenge molenaars vrouw (Cauisn Wolhuizen),, opa en zoor» Freek op weg door het Friese land In 'De il lusionist'. verschillen ook inspirerend moeten hebben gewerkt in het eindresultaat. Dat handelt over een mole- Hilversum Ruim één en een kwart miljoen Nederlanders kijken geregeld naar de bui tenlandse televisiestations. Het kijktijd-aandeel van deze sta tions is over het hele land ge meten, dus ook in gebieden waar ze niet te ontvangen zijn, 11 (1 115.000 kijkers van 12 jaar en ouder). In provincies waar vijf of meer 'vreemde netten" kunnen worden ontvangen is het kijk tijd-aandeel 16%: een daling ten opzichte van 1982 toen 21 werd gemeten. Dit blijkt uit een enquête, die is gehouden door de dienst kijk- en luisteronderzoek van de NOS. Taalproblemen zijn voor veel mensen een reden om niet naar anderstalige zenders te kijken. Velen zeiden ook ge noeg te hebben aan Nederland 1 en 2. Degenen die wel kijken noemen als reden de speel films en shows op Duitsland en de Umprogrammering en de sport op de BRT. De meeste programma's op de buitenlandse netten, gemeten over het hele land, haalden in het tijdvak 20.00 24.00 min der dan 1 Alleen de pro gramma's op de Nederlandsta lige zender BRT TV 1 haalden een hoger gemiddelde. Uitzonderingen: de Duitse pro gramma's 'Straften von San Francisco' en 'Der Al te' (6.9 en de Belgische reeks 'CHiPs' (8%, ofwel bijna een miljoen kijkers). De buitenlandse middagpro gramma's voor de kinderen werden aanzienlijk beter be keken. Het kijktijd-aandeel lag op 32 De BRT scoorde uit zonderlijk hoog: 17.4% keek naar de tekenfilmserie 'De Smurfen'. Een kwart van de kinderen van 3 tot 11 jaar volgde per week de kinderpro- gcamma's op de Duitse tv en een derde die op de BRT. naarsgezin met twee broers, Freek speelt degeen, die na een goochelvoorstelling in het dorpshuis wordt verleid tot de showbusiness. Zijn broer haalt die ambities niet en wordt na een wrokkige aanval op Freek door de molenaar en zijn vrouw naar een inrichting ge stuurd. De levensloop van de twee blijft men volgen, hun vallen en opstaan met krank zinnige grappen en verwarrin gen komt over als een onwe zenlijk mengsel van ontroe ring en groteske. Een zeker dualisme in de te genstelling Stelling-De Jonge is het duidelijkst in de benade ring van het theaterelement, waarover de cynische cabare tier meer nuchterheid pleegt uit te stralen dan Stelling, die bereid is daar sentimenteel een gouden randje om te plak ken. Fenomeen Van de vier deelnemende ta lenten heeft Theo van de San de het waarschijnlijk het moei lijkste gehad: om in een lange periode de continuïteit te handhaven. Meer dan in de bewegingen kon hij zich in de belichting uitleven. 'De illusionist* toont een mys terieus fenomeen vol met de zwarte humor, door Freek neergezet in een land, dat er uit ziet als een reeks rare gen restukjes. De uitdaging om het zonder dialogen te doen zal onvoorbereide Freek-fans mis schien teleurstellen. Maar er is voor het oog ruime compensa tie. Freek, die in Jim van der Woude een talentvolle com- paan vindt als komiek, roert in zijn struikelingen vooral het thema van de verloren on schuld aan. Achter 2ijn dikke brilleglazen ïs hij in de eerste plaats de verbijsterde ver schoppeling, een variatie op al die voorgangers uit de stomme film met name, waaraan 'De illusionist' een ode is. Wil men weten, waar Stellings prestatie ais film hel meest aan doet denken, dan komt men nog het dichtst bij de Fransman Jacques Tati. Met op verschil lende afstand als diertjes drib belende mensen. Concertgebouw, Amsterdam: 'La damnation de Faust' van Berlioz door het Concertge bouworkest o.l.v. Bernard Hai tink, m.m.v. het Koor van het Concertgebouworkest, Maria Ewing {sopraan), Neil Roaans- hein (tenor), Jules Bastin (bas) en Lieuwe Visser (bariton). Herhalingen: morgenmiddag, woensdagavond en donderdag avond. Rechtstreekse radio-uit zending morgenmiddag (Hilv.4, 14.15 uur). Hilversum In tv-program- ma 'Het Capitool' zal morgen middag (Ned. 1, 12.0012.45) worden gediscussieerd over de politieke strijd tegen "de Cen trumpartij. Deelnemers aan het gesprek, onder leiding van W_ L. Brugsma, zijn: VVD-voorzitter Kamminga, de historicus Von der Dunk, de pastoraal werker Ter Haar en de oud-hoofdredacteur Sandberg van Het Parool. Amsterdam Tedere dirigent die op zich neemt een werk van Berlioz uit te voeren heeft als belangrijkste opgave het transformeren van net triviale in het sublieme. Voorbeelden te over in de 'dramatische le gende' 'La damnation de Faust': wat is het bidprentjes- achtige slot slap en zoetelijk na het kabaal van de hellevaart van Faust en wat is die helle vaart zelf eigenlijk een na'ief gehuppel, ondanks de griezel effecten van de vreemd knor rende blazers. Hoe dan ook, Berlioz moet se rieus genomen worden. Er zijn teveel dirigenten, die hem als door Aad van der Ven excuus gebruiken om met een orkest te showen. Haitink be hoort daar, zoals bekend mag worden verondersteld, niet toe. Het heeft zelfs lange tijd geduurd voordat hij zich bij de meest exuberante componist van de Franse romantiek thuis voelde. Hij zette af en toe een ouverture van Berlioz op het programma, maar daarbij bleef het. Tot hij vorig jaar tot iedere verbazing met nota bene de Wiener Philharmoniker voor Berlioz niet bepaald het meest voor de hand liggende ensemble een heel fraaie plaatopname van de 'Sympho- nie fantastique' maakte. En nu een serie uitvoeringen van 'La damnation de Faust' gisterr avond de eerste waarin Haitink zich ontpopt als de Berlioz-dirigent bij uitne^ mendhetd. Wie een zo populair onderdeel als het 'Menuet des follets' op deze manier kan dirigeren; met een simpele handbewe ging, met een perfecte timing met al die spanningsvolle rus ten tussen de noten, moet in derdaad in staat worden ge acht al het triviale bij Berlioz in het sublieme te transforme ren. Wat Haitink ook goed ligt is de naïeve demonie, de Jeroen Boseh-achtige kant van Ber lioz. De grimmigheid tegen-, over de natuurlyriek, de kin-; derlijke charme tegenover de! pompeuze pracht (Hongaarse mars): de suggestieve realise ring van al die contrasten in één van de minst samenhan- fende maar meest fascineren- e partituren van Berlioz, met een schitterend spelend Con certgebouworkest en zeer ge ïnspireerd meewerkende solis ten maakte deze uitvoering tot een wel zeer indrukwekkende gebeurtenis. Mede door het magnifiek spe lende Concertgebouworkest, een indrukwekkend koor en zeer geïnspireerde solisten die van hun rollen werkelijk alles maakten, van wie er alleen twee (Maria Ewïng en Neil Rosenshein) qua stemtype niet zo voor deze partijen geschikt zijn. Maar dat was dan ook het enige minpunt. ~T ^eier Varekamp is met ingang van 1 oktober bij de AVHO-televisïe benoemd tot hoofd van de afdeling sport en documentaires. De 4I-jarige Varekamp werkt sinds 1968 bij de V KU, aanvankelijk als regisseur/producer, daarna als verslag7 gever bij Televizier Magazine. Hij vervult de vacature die was ontstaan na het vertrek van Bob Bremer. Een nieuw gezicht bij de AVRO wordt Catharine Keyl, die per 1 januari verslaggeefster en presentatrice wordt bij Televizier Ma- gazl"e- Zij werkte eerder acht jaar bij NCRV's aetualiieitenru- bnek Hier en Nu'. f

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1983 | | pagina 6