14 KUNSÏÏTV] Westduitse schrijvers zonder leiding IE i B d NOS-bestuur stemt in met bezuinigingen De onstuitbare opmars van Youp van 9t Hek «Égf 1 "Les unet les autres dubbelop 'Geluidssadisten in Weense metro Fonds voor de Nederlandse film opgericht ffi Sl i Rotterdams Nieuwsblad zaterdag 26 november 1983 Mr. Erik Jurgens...afs~ tand van kritiek... Hilversum De kans dat het aantal omroepmustci drastisch wordt verkleind en als gevolg daarvan één van NOS-orkesten moet verdwijnen is groter ge worden. Het NOS-bestuur heeft gisteren in meerder heid ingestemd met de door minister Brinkman (wvc) opgelegde bezuini gingen van bijna 28 mil joen gulden op de omroep begroting 1984. De raad van beheer (het dagelijks bestuur) van de NOS heeft het bestuur toe gezegd de bezuinigingen opnieuw aan de orde te stellen als blijkt dat ge dwongen ontslagen onver mijdelijk zijn of dat een van de omroeporkesten moet worden opgeheven. Als gevolg van de bezuini gingen zullen ïn 1984- bij de NOS op zijn minst tus sen de 100 en de 150 ar beidsplaatsen verloren gaan. Een voorstel uit het NOS-bestuur om bij voor baat gedwongen ontslagen en opheffing van een or kest buiten de bezuinigin gen te houden werd met elf tegen zeven stemmen verworpen. Een deel van de culturele leden en de kroonleden in het NOS-bestuur maakte gisteren bezwaar tegen de bezuiniging bij de Divisie Uitvoerende Kunstenaars (DUK), waar maximaal 56 arbeidsplaatsen bij de ko ren en orkesten verdwij nen. Zij ztjn bang dat daar door een geheel orkest gaat verdwijnen. De Baad van Beheer wees verschil lende voorstellen om deze bezuiniging uit te stellen, van de hand. Ten opzichte van de andere bedrijfson derdelen en de omroepen zou dat zeer onevenwich tig beleid zijn, aldus NOS- -voorzitter tnr. Erik Jur- gens. Jurgens nam ook afstand van de kritiek van de On dernemingsraad van de NOS dat de Raad van Be heer te makkelijk en te snel met de bezuinigingen zou hebben ingestemd. Uit contacten met minister Brinkman is echter geble ken dat hij van geen wij ken wilde weten. Boven dien is de toegezegde zendtijduitbreiding van 20 uur in 1984 afhankelijk gesteld van het verwezen lijken van de bezuinigin gen, aldus Jurgens. 'Ik wil alleen maar het zout in de wonde wrijven' Amsterdam Neem nou dat kleine, nieuwe, niet zo gezellige theatertje De Nieuwe Slof in Beverwijk. Ruim honderdvijftig abonnementhouders uit deze door staal- gigant Hoogovens geïntimideerde stad houden de eer ste minuten van de show behoorlijk geschrokken de adem in. Buiten is het nul graden en stinkt het behoor lijk, binnen staat Youp van 't Hek bekketrekkend de ene wrange grap na de andere te lanceren. „Ik voel mij John Wayne vóór z'n dood en nagsynchroniseerd in het Duits". En: „Wij zijn thuis niet zo dol op het blad Tussen de rails'. Mijn broer is er tussen geëindigd. Hij had h^t paard van Anton Ebbe ge leend en als je nou weet hoe Ebbe's paard op bomen rea geert...". En over het drankge bruik in ons land: „Het duurt niet lang meer of heel Neder land krijgt een eigen glasbak voor de deur". Zijn spreektem po ligt tenminste gelijk aan dat van Freek de Jonge. En het wordt meteen al pijnlijk dui delijk dat deze bezoekers slechts zijn gekomen om hun abonnement te verzilveren. Youp hebben zij niét uitgeko zen, hij zit helaas in het pak ket. Zijn grappen over het huwe lijk („die zwijgende echtparen in de bistro die samen al heel wat Gouda-kaarsen naar bene den hebben gekeken), gezin, religie, burgerlijkheid, worden nerveus giechelend geconsu meerd. Youp serveert ze via de figuur van Johan van Breukelen, die, zo wil het ver haal, op 15 november na be zoek aan een café op het Leid- seplein, spoorloos verdween. De andere dag ontmoeten we hem in zo'n Amsterdams café op datzelfde Leidseplein. Hij zegt: „Ik heb het erger meege maakt. Oh God, veel erger. Ik heb gestaan in een zaal waar de deur van de wc achter me op het podium was; ze liepen af en aan. En eergisteren, in Hoorn, riep er een mevrouw vanaf haar plaats dat ze haar geld terug wilde. Nou had ik )er ongeluk geld op zak en ik leb het haar gegeven. De aan leiding was dat ik haar van een goedkope plaats naar een dure had zien verhuizen en ik daar wat van had gezegd. Ik zei voor de grap: dat heb ik ge zien, dat zeg Ik in de pauze te- jen de directeur", improviseren is een sterke kant van Youp. In Beverwijk hekelde hij het cultuurbeleid van Brinkman en eindigde met: „Als dat zo doorgaat kun nen ze van dit theater mis schien een schoenenzaak ma ken", daarmee verwijzend naar de naam (De Nieuwe Slof) van het theater. In de loop der tijd zijn er op die ma nier veel grappen ontstaan, die hij, al of niet aangepast, in zijn programma heeft gehouden. Zoals de grap over gerefor meerden. Die begint met: „Het was in de tijd dat er in Neder land nog meer gereformeer den dan homosexuelen waren. Nou heb ik niks tegen gerefor meerden—zolang ze het maar niet praktizeren en dat zeg ik uit liefde voor mijn gerefor meerde medemens Het is de letterlijke tekst (lees voor ge reformeerden homosexuelen) die Meindert Leerling eens te gen Sonja Barend sprak. Galbitter Bij Youp van 't Hek kan er luid gelachen worden, maar wee u voor zijn ondertoon, want die is galbitter. Veel hoop voor de toekomst heeft de cabaretier niet te bieden. Hij: „Ik heb redenen genoeg om te zeggen: dit leven is hele maal niks. Laatst nog kwam ik bij vrienden. Er was één stoel leeg. Hij komt niet meer terug, zeiden ze, hij heeft longkan ker. Leven, wat is dat dan? Een tijd geleden ging er een kennis van me dood. Hij werd naar beneden gedragen, op een brancard, zeiltje erover, en beneden, op de gracht, stonden auto's in een rij achter de lijk- auto te wachten. De eerste vier auto's konden nog zien wat er aan de hand was, maar de vijfde niet meer en die toe terde en die dacht: godver domme, staan ze weer op hun gemak te laaien. Bizar. Ik heb een vriend. Is aan één oog blind, ziet met het andere slecht. Op een feestje zit er ie mand met iets van hard plastic te spelen, er springt een stukje van af en schiet zo, vijf meter verder, precies in zijn goeie oog. Blind! Als er een God is, dan wil ik wel even weten hoe hij in hemelsnaam zoiets krankzinnigs regisseert. Déér vertel ik over, via grappen. De mensen lachen zich een deuk, maar ik vind wel dat grappen ergens over moeten gaan. Je moet na afloop kunnen vertel len waaróm je hebt moeten la chen". Veel aandacht krijgt in zijn programma de knellende band tussen ouders en hun kinde ren. „Wat kinderen allemaal niet nalaten vanwege hun ou- Een grap van cabaretier Youp van 't Hek in zijn programma 'Man ver mist". Aan de orde is on der meer het thema werkloosheid. En de chip, de door velen aan gevoerde oorzaak van veel ellende. „Als ze bij Calvé vinden dat de chips de pinda's in kun nen pakken, moeten ze dat gewoon doen. Maar nü pakken de pinda's de chips in, en ja, dan krijg je Janmaat op je nek". En over automatisering en discipline: „Ik ken pons-typistes die elke dag gatenkaas op hun brood doen omdat ze niet uit het ritme willen raken". Youp dus. In 1954 in Naarden geboren. Als ca baretier autodidact. Schreef in de loop der ja ren een groot aantal pro gramma's voor Cabaret Nar, de groep die hij in 1973 oprichtte. Trekt nu met pianist Hans van Gelder maar zonder Aletta van Nes door het land met 'Man vermist* (met o.m. 'Lenen lenen, betalen betalen' waar mee hij onlangs grote in druk maakte in Aad van den Heuvels 'Alles is an ders show'). Debuteerde enkele dagen geleden op de platenmarkt met de curieuze Eerste Officiële Nederlandse Echtschei dingselpee. Op de bin nenhoes staat: „Deze plaat heb ik gemaakt om heel rijk van te wor den, daar hij in ieder ge zin twee keer kan wor den verkocht!". Roept te gen het eind van zijn theaterprogramma een paar keer hartstochte lijk uit: „Het leven is ab soluut helemaal niks", en dat blijkt hij, bij na vraag, ook inderdaad te menen. Want: „Je kunt nog zo veel hebben, een mooie auto, een luxe huis, geld, alles. Maar je eindigt met een week endtas in een verpleegte huis". Een gesprek met een héél veel belovende som bere clown. Claude Lelouch (links) geeft acteur Robert Hossein aanwijzingen tijdens de opnamen van 'Les uns et les autres'. Hilversum De Franse speelfilm 'Les uns et les autres' van Claude Lelouch, die begin 1982 in première ging, wordt vol gend jaar door de TROS als serie èn als speelfilm uitgezon den. Volgens een TROS-woordvoerster zijn de uitzenddata nog niet vastgesteld. Het is de bedoeling dat eerst de serie wordt uitgezonden, die is samengesteld uit de eigenlijke hoofdfilm en restanten, en daarna als nachtfilm de oorspronkelij ke bioscoopfilm. 'Les uns et les autres', die destijds voor alle leeftijden werd goedgekeurd, is een poëtische film met Robert Hossein, Ge- raldine Chaplin en James Caan in de hoofdrollen. In bijna drie uur wordt de geschiedenis vertelt van vier families in vi|r decennia. Wenen De burgers van We nen, minnaars van de muziek van Mozart, Beethoven en de Straussenredetwisten over een plan om hen op de perrons van de ondergrondse of ze wil len of niet op te schepen met lichte muziek. De directie van de hoofdstede lijke metro voerde de perron- muziek vorige week in voor een proeftijd van drie maan den van 's morgens zes tot 's avonds tien. If et programma van Radio Wenen werd daar voor overgenomen. Het dagblad Die Presse noem de de metrodirectie 'geluidssa disten' die of koptelefoons zou den moeten invoeren zoals in lijn vliegtuigen, of er het zwij gen toe doen. Het idee herinnerde de krant aan een totalitaire greep op het maatschappelijk leven en het openbare-omroepsysteem in China. „Maar zelfs daar ging men niet zover". Een aantal burgers is een ac tie-comité aan het ormen om het plan de grond in te boren omdat het zou indruisen tegen de hinderwet. Den Haag In Den Haag is fisteren het fonds voor de Ne- erlandse film opgericht. Het fonds gaat naast het reeds be staande Produktiefonds finan ciële bijdragen verstrekken aan filmproducenten voor het maken van kunstzinnige films. De zogenoemde WVC-films werden tot nu toe rechtstreeks gesubsidieerd door het minis terie van WVC op advies van de Raad voor de Kunst. Het fonds gaat vanaf 1 ianuari 1984 de aanvragen behandelen. Over de aanvragen wordt be slist door een bestuur van zes personen, benoemd door de minister van WVC, van wie drie leden zijn voorgedragen door instellingen op filmge bied. Youp van 't Hek; „Het systeem, dat zijn wij met z'n allen ders. En waar ouders zich alle maal mee bemoeien! Ik kom uit een katholiek gezin. Ge lukkig erg liberaal. Mij is nooit iets opgedrongen. Maar hoe gaat het bij veel anderen? Ja, zegt vader, maak eerst de school maar af. Ja, zegt vader vervolgens, en doe nu ook nog maar een technische opleiding. Enfin, en dan komt de dienst tijd, er wordt verloofd en dan is het gebeurd. Weg mooie plannen. Zitten ze met wok- kels en een buik voor de te- vee". Wim Kan De avond na het overlijden van Wim Kan zei hij in een spontane reactie: Zo, en nu is het dus Wim Kón. Hij: „Doodse stilte. Dus ik weer: misschien is die grap over twee weken pas leuk. En ja hoor, twee weken later was ie leuk, want er werd toen wel gelachen. Vreemd toch. Laatst hield een man me aan op straat, het goot van de regen, en hij zei: we zijn bij u ge weest, de eerste keer dat we uitgingen na de dood van onze zoon. We hebben niet hardop gelachen, maar we hebben wel vreselijk genoten. Wat bleek nou, die man zat op de eerste rij en ik heb in die scène over heroïnespuiten tegen hém staan schreeuwen, met die zo genaamde naald in m'n arm. En maar roepen: ja ja, zoge naamd suikerziekte, nè. Maar wist ik véél dat zijn zoon zich had doodgespoten. Toch had den die man en vrouw het be grepen. Ze moeten de wan hoop van me gevoeld hebben, want ik hèb die scene inder tijd, met een afschuwelijke er varing achter de rug, in wan hoop geschreven". De Eerste Officiële Nederland se Echtscheidingselpee, die on langs is verschenen, bevat een ander 'geliefd' thema van Youp: echtscheiden. Hij neemt het op die plaat op voor de de kinderen, die niet,zelden de grootste slachtoffers van een echtelijke breuk worden. Su bliem is de conférence, waarin hij als een dolgedraaide Theo Koomen verslag doet van een - door vijftienduizend toeschou wers bijgewoonde wedstrijd bij een kleuterschool in Amster dam-Zuid. Telkens wordt er door de leerkrachten een kleu ter losgelaten, die dan door elk van de gescheiden ouders naar zich toe wordt gelokt Toege stane lokmiddelen zijn speel goed, waterijsjes, allerhande schone beloften, maar er vin den vooral ook grove overtre dingen plaats, zoals een jonge tje waaraan te hard wordt ge trokken en uiteindelijk scheurt. Advokaten Youp: „Je krijgt er wat van. Overal om je heen hoor je het. En dan blijkt vaak dat het al zo lang tussen die twee hele maal niks meer was. Praten doen ze via advokaten, de ge meenschap zit nog enkel m de goederen en ze hadden het toch zo onroerend goed. Ze< hebben samen gevochten, sa-": men gestreden, vele stiltes vol- geruzied, elkaar gezocht of juist gemeden en hebben zien gebeuren wat ze eigenlijk niet willen. Kijk es, ik wil geen mens pijn doen. ïk wil alleen het zout in de wonde wrijven.'; Wat je met die wond uiteinde lijk doet, moet je zelf weten.'. Doe je er een pleister om, hak je die vinger er meteen af, het is me allemaal om het even. Ik heb een hekel aan geforceerd cabaret, aan .cabaret dat een- taboe zoekt en vervolgens he- kelt. Het ti!0ê"t echt zin heb ben, zoals indertijd dat kan ker-onderwerp van Don Qui- door Peter van der Hoest - shocking („haal uw geld maar van de giro, het is met u ge- beurd"), dat was baanbrekend werk. De mensen lachen wel om mij, maar ik weet dat ik- r ook iets los maak". Ten aanzien van interviews en de vele aanvragen om in tele visieprogramma's te figureren is Youp uiterst selectief. Zijn jongste conflict op dat punt geldt Veronica. Hij wees een verzoek om in het praatpro-, gramma van Tineke te komen, van de hand. „Het is de omroep Verpnica, hè. Ik vertrouw ze niet Het is - die sfeer van...ja, van de poen.;, Die staat me tegen. Ze vertel-* len daar de mensen niks. Daar is het alleen maar van 'hé, hal-.* lo, u hebt duizend gulden ge- wonnen, hoi hoi*. Ze hebben-.- me een paar maanden geleden, gevraagd of ik mee wilde wer ken aan het programma 'Hol landers'. Ik vroeg: wie doen er aan mee? Nou, Wil Luikinga,, en Alexander Curly, vertelden ze. Wil Luikinga! Als ik die naam alleen al hoor krijg ik eczeem op m'n brilleglazen.. En dan gaat de democratie bij,"> Veronica zóver dat ze je bellen en zeggen: we hebben je wel - gevraagd om te komen in ons programma 'Count Down!1 Café', maar dat kun je nu welf» vergeten als je niet in 'Tineke! O komt". Het succes overvalt hem, zegC'J hij. Weet er eigenlijk geen»!* raad mee. „Toen het met Nar)'} niet zo goed ging, stond ik waf eenzaam in de bar in een hoekig een pilsje te drinken. Zagen zesji me niet staan. Nu vragen ze te eten thuis. Het maakt oplettend, wantrouwig. Ver-'IV wacht niks van de mensen„'<! hoor. Toen Herman van Veen'** op zijn bek ging in New York, riepen ze: zie je nou wel. En i toen Wim Kan z'n laatste ou-1 dejaarseonférence tóch liet doorgaan, werd hij afgemaakt. Na zo ontzettend veel goeie;.";, voorgaande afleveringen! Dat' Is ook Nederland. Toon Her- mans. We hebben ons kapot" 1 gelachen om die man. Zoals hij' in zijn eentje dat enorme podi- urn van Carré vulde! Nu zeg-" i gen we: waardeloos. Het leven- is echt helemaal niks. Waarom" I stort er iemand gif in een woonwijk? Waarom wordt dat! niet ïn ons land als de ergste; moord gezien? En waarom be-" gint die man, die het heeft ge daan, niet in zijn hoofd vrese- lijk te huilen? Het is het sy steem. En het systeem, dat zijn wij met z'n allen". 18 18 19, 19. 20. 20. 22 23 i 23, 13.1 17 J mi m- is.; 20.1 20.' 20.' 20.' 22.! 23.' Omstreden Bernt Engelmann treedt af Bonn De Westduitse schrijversbond zit zonder bestuur. Deze week be sloot Bernt Engelmann af te treden en het ze venkoppige bestuur volgde hem. De achter grond voor deze onver wachte stap is de persoon Engelmann, een omstre den figuur, die als schrij ver, agitator, meer een actievoerder was dan de leider van een belangen organisatie voor West duitse schrijvers, wat de schrijversbond ook moet zijn. Er was al langer kritiek op Engelmann, die grote be kendheid kreeg met zijn zwartboeken over Franz Jozef Strauss, omdat hij de schrijversbond gebruikte als zijn persoonlijke druk middel en legitimatie voor zijn acties. Hij schuwde niet om meteen met scherpe protesten te reageren ïn naam van de Westduitse schrijvers. Toen hij echter ook reageerde op de rede van Manès Sperber, die tij dens de Frankfurter Buch- door onze correspondent mr. Bert Tigchelaar In Bonn messe de vredesprijs uitge reikt kreeg, brak een storm van protesten los onder de schrijvers. Bernt Engel mann eiste namelijk al weer uit naam van alle schrijvers dat Sperber de prijs zou teruggeven. In de ogen van Engelmann ver diende Sperber de prijs niet omdat deze en dat bleek ook uit zijn laudatio het absoluut niet met de. vre desbeweging eens kon zijn. Deze actie van Bernt Engel mann ging ook veel linkse schrijvers toch wat te ver. Vijftig prominente schrij vers in de Bondsrepubliek, waarbij Heinrich Böll, Gtin- ter Grass en Siegfried Lenz, lieten het volgende weten: Bernt Engelmann heeft van ons geen enkel mandaat om als voorzitter van de schrij versbond standjes uit te de len aan collega-schrijvers en zeker mag hij geen 'denkverbod' opleggen aan een schrijver". Te ver Het monddood willen ma ken van een collega-schrij ver ging te ver. Openlijk kwamen de schrijvers in opstand tegen Engelmann, die er echter niet aan dacht om af te treden. Tot voor kort zei hij nog steeds: „Ik ben in de lente van 1983 met grote meerderheid van stemmen herkozen. Toch was toen al duidelijk dat het actionistische optreden van voorzitter Engelmann door veel schrijvers niet werd gepruimd. Een aantal was al uit de schrijversbond gestapt, zoals Reiner Kunze, Horst Eienek en anderen. De schrijversbond was on der leiding van Engelmann geworden tot een club van 'Apparaischiks' en het ac tievoeren stond hoger in het vaandel dan de belan genbehartiging van de schrijvers". Men hoeft niet zo ver te gaan als een schrijver in het dagblad 'Div Welt', een Springer- krait, die Engelmann en zijn communistische kaders als een onderdeel van de uit Moskou gestuurde vredes beweging beschouwde, om in te zien dat een schrij versbond, zeker in West- Duitsland, zich geen voor zitter kan permitteren die de vrijheid van meningsui ting als een selectief begrip beschouwt. - hU IJss I VAF i Muz 133, Lam 23.0 Hl RVL 15.3: toen RPF de 1B.5 Sam 21.31 men Ref!< gdb. i 3 l—r

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1983 | | pagina 6