ROTTERDAM 15 De kruistocht van een directeur, die een scheepswerf wil redden Ongebreidelde fantasie in het Lij nbaancentrum Black Cal' stopt ermee 'De pessimist in mij zegt. ...de optimist in mij heeft geloof 'Gesprek., gesprek.. We zijn nog altijd in gesprek' liet* triv iiir rairiiifayimfi» j, iiiuiumil- Rotterdams Nieuwsblad saterdag 31 december 1983 Hij kreeg er de pest in —vorige week woensdag om kwart voor zes toen hem de telex werd overhandigd waarin de regering de exportver gunning weigerde voor vier onderzeeboten voor Taiwan. Dacht, in zijn kantoor op de scheepswerf Wilton Fijenoord: 'Ze zoeken het daar, in Den Haag, maar uit'. Diezelfde avond nog begon zijn kruistocht: met maar één doel, de werf redden van een onder gang. Sindsdien heeft zijn vrouw hém meer dan op normale door Nico de Vries doordeweekse dagen gezien en gehoord, Op televisie, in de krant en via de radio. Thuis was hij zelden. Ir.B.Sluis, directeur van Wil- ton-Fijenoord. Een verbit terd man. Dagenlang luister de hij naar 'Haagse' verha len. Die vol beloften waren maar geen enkele, concrete toezegging in zich hadden. Via bevriende politici pro beerde hij het parlement te beïnvloeden. Maar sprak, donderdag na een gesprek met drie minis ters, nog altijd de gevleugel de woorden uit. „De pessi mist in mij, zegt...het is ver loren. Maar de opt'mist, die ik van nature in mij heb. be weert... er gloort pn» licht Een dagboek, Vorige week woensdag, kwart voor De telex op het directie-se cretariaat van Wilton-Fije- noord ratelt. De Rijksvoor- lichungsdient (RVD) meldt namens premier Ruud Lub bers het negatieve besluit van het kabinet. Geen ex portvergunning. Direct daarna sluit directeur Sluis de deur van zijn werk kamer. „Op dat moment dacht ik, laat ze maar de pest krygen", zegt hij achteraf. Einancieel-direeteur Jonker staat telefonisch de eerste journalisten te woord. „On begrijpelijk...", stamelt hij. Zoekt naar de juiste woorden om de teleurstelling te ver bergen. Zegt: „Niets wees erop dat de vergunning niet zou afkomen." Donderdag Orn tien uur 's morgens stap pen Sluis en Jonker het mi nisterie van economische za ken in Den Haag binnen. Ze hebben er al een halve werkdag opzitten. Het werfpersoneel had zich s morgens in allervroegte geroerd door het werk neer te leggen. Naarstig overleg met leden van de onderne mingsraad en vakbonden bracht een oplossing. „Het enige waar we nu juist niet op zaten te wachten, was een staking. Daaimee vergooi je al je kansen", zal de Wilton directeur later zeggen. De eerste telexen gaan de deur uit. Sluis vraagt daarin door de Tweede Kamer ge hoord te worden. Er is con tact geweest met lotgenoten —onder meer Smit-Slikker veer en Van der Giessen-De hoorddie dezelfde och tend met een gelijk verzoek naar buiten komen. Het gesprek ('Wat had je er van mogen verwachten?') met twee top-ambtenaren op net ministerie is na een kwartier afgerond. Niet E meer dan de officiële brief van het kabinet zal Sluis in handen krijgen. Voor de rest moet hij maar zien... De resterende zeven kwar tier gebruikt de werf-direc- teur om van gedachte te wis selen met de bewindvoerders Directeur Sluis op de tribune van de Tweede Kamer...geen zichtbare emotie.... van Rijn-Schelde-Verolme. De strategie wordt bespro ken. Wanneer hij de deur uitgaat, stapt Sluis in de felle lichten van het NOS-journaai. Ra dio-verslaggevers steken de microfoons naar voren. Jour nalisten pakken de pen. Schuw voor publiciteit, geïr riteerd soms. beantwoordt de wit weggetrokken Sluis de vragen. „Natuurlijk stappen we naar de rechter..", bijt hij een journalist die aldoor in zijn buurt rond zwerft, bits toe. Vrijdag, de hoorzitting Sluis schuift aan de vierkan te vergadertafel in de Sche- pelzaal van het Binnenhof. Voor en rechts van hem ka merleden: de economische fractie-specialisten, buiten land-deskundigen en een en kele fractieleiders, VVD'er Ed Nijpels. Naast hem be windvoerders, onderne mingsraad- en directieleden. Sluis' gezicht staat ernstig. Wanneer de vragen komen, wordt hij ongemeen fel. Op het beschuldigende af. „Geen hond heeft zich bekommerd over het lot van de werf en de 2100 man die daar wer ken...", verwijt hij de kamer leden in weinig diplomatieke bewoordingen. Dat hij zich ergert aan hei politieke ge zelschap straa't van hem af. De sfeer is gespannen. Als OR-lid Van Schellebeek toe spellingen maakt op het aan staande vaderschap van Ed Nijpels, bulderen de kamer leden in lachen uit. Sluis ho noreert de grap met een wrang glimlachje. Met een weerbarstig gezicht verlaat Sluis de vergaderta fel. Maakt in de wandelgang met de bewindvoerders en kele vluchtige afspraken en zal voor de rest van de dag tot vijf uurop de achter ste rij blijven om de hoorzit ting te beluisteren. „Ik ben benieuwd wat er zo al over tafel gaat." Hij zegt vrijwel mets. Schijn baar emotieloos laat hij de woordenstroom over zich heen komen. Te laat binnen gekomen journalisten lezen Sluis' woorden na in de rondgedeelde schriftelijke verklaring. „In mijn loop baan heb ik al enkele dui zenden werknemers moeten ontslaan. Laat er nu niet weer tweeduizend bijko men", valt er m te lezen. Éénmaal die dag knikt hij instemmend. Aan het eind van de dag. Als voorzitter Dick Visser van de Indus triebond FNV zegt niet te ge loven in vervangend werk voor Wilton-Fijenoord. Kerstmis Sluis heeft het niet breed achter de kerstboom. Zijn ge dachten dwalen regelmatig af. Hij maakt de balans op van wat de hoorzitting heeft gebracht. Schat zijn kansen m. Pas de woensdag erna maken de ochtendbladen in vette koppen gewag van zijn conclusie: ..CDA en PvdA zullen bij de regering met steun van de VVDvervan gend werk afdwingen." De 'optimist' in de werfdirecteur krijgt de overhand. Het is ook de manier waarop hij de publieke opinie in stel ling had willen brengen. „De hoop op alsnog een export vergunning had ik tijdens de hoorzitting al opgegeven", zegt Sluis enkele dagen later publiekelijk. Dinsdag Hij brengt de dag grotendeels door op de werf. Krijgt de halve Tweede Kamer aan de telefoon. Beantwoordt uitge breid vragen, zet hij proble- Van Rijn (voorzitter Raad van Bestuur RSV) en B.Sluis na afloop van het gesprek op het ministerie van Economische Zaken „De minister beweerde dat we voor zes gulden per uur werk aannemen. Klinkklare nonsens. Via de ambtenaar heb ik hem gezegd dat hij beter moest weten. Dat Wil ton werk aanneemt tegen een concurrerende prijs van even zeventig galden", schampert Sluis. In het restaurant in het Ka mergebouw zit Sluis tijdens één van de schorsingen ach ter een kop erwtensoep met een jonge borrel. Zittend, maar met zekere zwier, schuift hij een stoel bij voor een vertegenwoordigster van het Far East Trade Office, de Taiwanese belangenbeharti ger in ons land. Hij brengt haar op de hoogte van een gesprek met drie ministers, dat op het programma staat. Intussen geeft hij een inter view weg. ,,Ik denk dat dat ik de volgende keer maar RPF stem. Die Wagenaar is tenminste de enige die durft te zeggen dat we ons liever door een communistisch sy steem laten inlijven dan een ons dierbaarder systeem als het Taiwanese." In verkapte vorm levert hij forse kritiek op het gebeuren in de Kamer. „In Taiwan snappen ze niets van dit dwaze gedrag". En over de hoorzitting: „Ik vraag me af waarvoor die gehouden is. Niemand is na die sessie van zijn geloof ge vallen. Erger nog: De daar verstrekte gegevens wordt gebruikt om de eigen menir.g aan te scherpen. Een nuance ring van de eerder ingeno men standpunten heb ik ner gens aangetroffen." Om half één 's nachts stuurt de Tweede Kamer Wilton met lege handen naar huis. „Het CDA, en in mindere mate de PvdA, hebben het laten afweten", zegt Sluis vermoeid. Die nacht zal hij doorbrengen in een hotel in de residentie. Donderdag Sluis kan een glimlach niet verbergen als hy even voor tienen het ministerie van economische zaken binnen loopt. De cameraploeg van het NOS-journaal die hem achterna glipt, geeft daar alle gelegenheid toe. In alle eer lijkheid zegt Sluis tegen ver slaggever Hugo van Rijn: „Ik geloof dat we het na dit ge sprek wel kunnen vergeten." In de werkkamer van minis ter Van Aardenne geeft hij deze, alsmede de bewindslie den van financiën en justitie de hand. Achter gesloten deuren wordt er twee uur lang ge sproken. Wanneer Sluis naar buiten komt, doet hij het zwijgen er toe. Slechts enke le nietszeggende commenta ren. „We zijn nog steeds in gesprek....". 's Middags zet hij eerst in het RSV-kantoor op het Lange Voorhout, en daarna in het Rotterdamse Adriaan Vol kerhuis, de gesprekken met de bewindvoerders voort. men op een rij en oppert mo gelijkheden. Tussen de bedrijven door wordt hij betrokken bij de organisatie van de massale optocht van het werfperso neel naar Den Haag. Sluis kan meer doen dan wachten op het laatste woord van de Tweede Kamer. Woensdag Om half tien slapt de Wil ton-directeur in de eerste bus van een lange rij, die staat te wachten op de werf. Met het personeel rijdt hij naar Den Haag om op het Binnenhof het 'protesterende duikboot- je' te overhandigen. Ruim voor aanvang van het kamerdebat zit hij op de pu blieke tribune. Mede-direc teur Jonker naast hem, be windvoerder Van Wessem schuin achter het tweetal. De hele middag en avond zal hij daar vertoeven. De lippen op elkaar geklemd. Dan weer de hand onder zijn hoofd, dan weer de armen gekruisd. Niets verraadt wat er In hem om gaat. Slechts één keer veert hij op en loopt naar de loge. Daar spreekt hij enkele woorden met top ambtenaren Hansen. Niet veel later gaat een briefje via de interne buizenpost naar de beneden. Een bode be weegt zich met het briefje richting rninsiter Van Aar denne. 1 Vrijdag Elf uur. Sluis is thuis. Storen we hem? Zijn vrouw: 'Ik zal het hem vragen'. De Wilton- directeur komt aan de tele- fo i: 1 Welnee! Van middag ii we ons huis werk maken. De gesprekken van gisteren hebben ons eni ge openingen gegeven tot hel stellen van nieuwe vragen Volgende week zitten wc weer met de mini ter aan ta fel." Maar de minister is nu al een jaar met Wilton bezig. Hij kent de node van de werf toch? Sluis: „Kom nou. Echt, met de hand op mijn hart, er is geen moment nagedacht wat er moest gebeuren als de exportvergunning niet werd afgegeven. Zelfs op het mi nisterie sloeg het besluit van de ministerraad in als een bom....". door Rob Vermeulen Ooit aan gedacht om eens op vakantie te gaan naar Spokanié? Of een vlucht te boeken bij 'Syldavski Aerolimeny'. de Syldavische lucht vaartmaatschappij die vliegt met Boeing 74? en A300-toestellen? Of de wondere diersoorten te bekijken, die een ander, heel ver verwijderd land bevolken, waar een dachtige wezens zich op hun neus voortbewegen? Wie opveert bij deze ge dachten, wie houdt van het exploiteren van ongebrei delde fantasie en van weg dromen in ongebonden ge dachten. kan momenteel in het Lijnbaancentrum me nig heerlijk uurtje door brengen. Mensen voor wie de gewone werkelijkheid maar één van de vele as pecten van het bestaan is, hebben daar lot eind janu ari hun Eldorado. De ten toonstelling 'Imaginaire landen over landen die bestaan en niet bestaan' presenteert op een schitte rende wyze het werk van tientallen knappe fantas ten. die ieder hun eigen wereld hebben geschapen. Voor de meesten van die scheppers begon het al vroeg: een fascinatie door landkaarten, postzegels of spoortreinen, geboU'ierd met een zaklantaarn in bed, was veelal het begin van een tot in de kleinste details ontworpen staat, met openbaar vervoer, een min of meer ver terugrei- kende geschiedenis, een politiek/staatkundig stel sel, een flora en een fauna en een taal. Andere 'wereldmakers' zijn kunstenaars, die lite rair of beeldend in som mige gevallen zelfs in on derlinge samenwerking zo als bij Harry Mulisch' en Joeroen Hennemans 'Opus Gran' een denkbeeldige wereld creëren, die meer is dan een decor voor andere bedoelingen. Dat laatste is Lijnbaancentrum, Lijnbaan 165, Rotterdam: 'Imaginaire landen'. Catalogus: 45 gulden. Geopend: ma. l/m ra. 11 17, zo. 12 17 uur. T/m 22 ja nuari. bijvoorbeeld wel het geval in de science fiction, reden waarom samenstellers Cees van der Geer en Albert Roskam dit brede gebied niet betreden hebben. Het gaat alleen om de imagi naire landen zélf, niet zo zeer om wat zich daar kan afspelen. Het Ltjnbaancentrum is tij delijk herschapen in een 'Museum voor Denkbeeldi ge Land- en Volkenkunde', waar de dertig gepresen teerde imaginaire landen per thema worden behan deld. Dat geeft de expositie enerzijds een schijn van authenticiteit, anderzijds bemoeilijkt deze opstelling het krijgen van een goed beeld van elk 'land' op zichzelf. De indeling, zoals die ongetwijfeld na lang wikken en wegen is ge maakt, behelst nu onder werpen als landkaarten, ta len, geschiedenis, staatkun dige en economische .stel sels, verkeer en communi catie, architectuur, tech niek en wetenschap, mili- taria. flora en fauna, en da gelijks leven, kunst en reli gie- Voor degene die na het wegdromen in het Lijn baancentrum nog niet ge noeg heeft gezien, is er een fraaie catalogus samenge steld in de vorm van een kartonnen doos, gevuld met losse bladen met tekst en veel illustraties, èn en kele 'souvenirs' zoals een doosje lucifers van de bo vengenoemde Syldavische luchtvaartmaatschappij. En wie thuis, op een kille win terdag, de inhoud van die doos op tafel uitspreidt en bekijkt, zal er moeite mee hebben om niet onmiddel lijk zijn eigen fantasie de vrije loop te laten en ook aan de slag te gaan. AV. Gezicht op de stad Vuituviga "rn Zuid-Wavie, een denk beeldig land dat ontsproten is aan de fantasie van Arjaan van Nimweegen. De Avial Tempel in Varda, het imaginaire rijk van Ge rard Schutte Nordholt. Rotterdam De stichting Black Cat stopt met het or ganiseren van tentoonstellingen en andere evenemen ten aan de Mauritsweg. Vanaf december 1978 zijn vrij wel onafgebroken 72 exposities georganiseerd. Het daaraan verbonden werk werd de laatste jaren hoofd zakelijk door Anna en Hans Rothmeijer verricht. Zij deden dal in hun vrije tijd, de tentoonstellingen wer den in hun woning gehouden. Financiering geschiedde door WVC en de Rotterdamse Kunststichting; huisvesting en personele kosten vielen daar niet onder. Het bestuur van de stichting Black Cat heeft besloten de activiteiten aan Mauritsweg 56 te sta ken. De stichting blijft voorlopig in sluimerende vorm bestaan. Op vrijdag 6 januari om 18 uur wordt de laat ste expositie in Black Cat geopend met werk van Cora van Vliet. 1

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1983 | | pagina 3