WATERWEG EJ BRIEVEN In de herberg van Cruys bloeide de Gouden Eeuw S 2(M(mK3RTINGP Ger Pijl is nog zoekende m I 3 Schiedam weet niets van tram naar Vlaardingen glasherstel rmeer Frans Hals en Jacob van iiuisdaelmaar dan op zri Schiedams Op de Betere Wintermode Van Internationale Merken 5 DVO'32 en meisjes Tweede verhalenwedstrijd -Hanson met circus terug Flatbewoners op visite Zoekplaatje Geen Duits ALMPEBS W3 4 ar V» Voorspoedig 1988 SPORTAGENDA Sch-sdam— Zondagsschrijvers in Schiedam krijsen opnieuw een kans met hun pennevruchten een groet publiek te bereiken. De animo voor de verhalenwed- stnjd is het bestuur van de Filmclub Schiedam in 198/ zo goed bevallen, dat literaire amateur ook dit jaar worden uitgenodigd werk in te zenden. Om de wedstrijd te stroomlijnen en de inzendingen beter met elkaar te kunnen vergelijken zijn de voor waarden wat aangescherpt. Een verhaal mag niet meer dan 2500 woorden tellen en de thema's znn be perkt. Alleen verhalen of gedichten metis on derwerp Schiedam xn de toekomst, Schiedam in het verleden en film of video worden beoordeeld De .schrijvers mogen die thema's net zo ruim interprete ren als zij zelf willen. Wie mee wil doen, moet wel snel de pen ter hand ne men. Inzenden kan uiterlijk tot en met de eerste week van februari. Op de 27e van die maand worden de pnjzen uitgereikt Inzendingen adresseren aan .'Filmclub Schiedam, postbus 4117, 3102 GC Schie dam. Vlaardingen Martin Hanson, die in de jaren zestig bekwaam meisjes doorzaagde op het toneel van de Stadsgehoorzaal, keert deze maand terug naar de Vlaardingse bühne. Niet als artiest met een verbluf fende, bloedstollende act, maar als directeur van het nationaal Nederlands Wintercireus. Die naam is dit seizoen enigszins misleidend, want Hanson brengt hoofdzakelijk Hongaarse acrobaten, downs en trapezewerkers mee. Hanson reist al ne gen jaar met zijn wintercireus door Nederland, elk jaar met een nieuw programma. "Vorig jaar boekte hij met artiesten uit de DDR overal volle zalen. De 'Hon gaarse' toerneedoet daar niet voor onder: de afgelo pen weken stroomde menig theater vol voor deze 'laatste eerlijke vorm van amusement'. Voor de twee voorstellingen in de Stadsgehoorzaal op 13 januari verkocht schouwburgdirecteur Marten Putman in. één dag tweehonderd kaartjes. Hansons circus lijkt dus een lucratieve business, maar volgens zijn eigen zeggen verdient de impres- sario 'geen gulden' aan het reizende spektakel. Al leen al de benzine voor de dertig wagens tellende ka ravaan kost tijdens de 2200 kilometer lange toemee een vermogen. De 'circusmaffe' Hanson kan zich deze liefhebberij dan ook uitsluitend veroorloven dankzij de winst op zijn gewone toneelproducties. De Rotterdammer werkt zelf keihard mee met het opbouwen en afbreken van decors, installaties en tij- gerkooien. Hij maakt in de wintermaanden lange, zware dagen. „Mensen die denken dat ik vijf weken vakantie heb, zien 't helemaal verkeerd". Toch straalt ook de glamour en glitter van het circus een beetje op hem af. Gedurende de tweeeneenhalfuur durende voorstelling staat Hanson in rokkostuum in de piste. Gewoon om erbij te zijn, en te genieten van de geur van zaagsel De voorstellingen van het Hongaarse staatscircus in de Stadsgehoorzaal beginnen om twee uur 's middags en om half acht 's avonds. Kaartjes kostenƒ7,50 (kin deren) en 2,50 (volwassenen). Vlaardingen Een groep bewoners van de Dura Coignet-woningen in de Vlaardingse West- en Zuid- wijk gaat vrijdag in Ridderkerk kijken, hoe het wo ningbedrijf daar klachten over vocht en kou in soort gelijke flats heeft opgelost. In Vlaardingen klagen de bewoners al jaren steen en been en dat is volgens deskundigen ook logisch: het woningtype werd geïmporteerd uit Frankrijk, en dat heeft nu eenmaal een aanmerkelijk droger klimaat dan het kille Nederland. In de.jaren zestig werden in Nederland in totaal zo'n 15,000 Dura Coignet-flats neergezet Ridderkerk bouwde er ook een dikke honderd en kreeg een aan tal jaren geleden eveneens met vochtproblemen in deze woningen te maken. 3 Het woningbedrijf bedacht een eigen oplossing. Die bestond uit het optrekken van een extra bakstenen muur rond de flats, zodat isolatie tegen vocht en kou waren gegarandeerd. Het Vlaardingse gemeentelijk woningbedrijf, dat vrijdag de excursie naar Ridderkerk meemaakt, is zeer geïnteresseerd in deze methode. Mogelijk kan die ook In de West- en Zuidwijk worden toegepast, als de flats aan de beurt zijn voor een renovatie. Gooi maar in een patje, even schudden en kijk. wat er uitkomt. Zo is het natuurlijk niet gegaan. Maar het was wel verwarrend, dat de foto van het Gusto-ter- reïn gisteren bij een artikel over het Veerplein stond,, terwijl het fotobijschrift van Gusto prijkte onder een' foto van het Veerplein, die bij een stuk over Rehorst stond. In de Vlaardingse editie van het Rotterdams Nieuwsblad van 22 december geeft Mari Timmer mans een verslag van het kerstconcert in de Grote Kerk van het mannenkoor Orpheus met medewer king van het dameskoor Viva Melodia, Henri Black- mon en hoboïste Ineke Hardonk. U bent uiteraard vrij uw mening en kritiek te uiten, II maakt dan ook de opmerking, dat het verschil van volume van de mannen "[ongeveer 100) tegenover de dames (ongeveer 40) zo groot was. Maar dat is toch een logische zaak". Hoe kunt u dit nu met elkaar ver gelijken? Ons repertoire was samengesteld uit hele tere kerst liedjes, terwijl de mannen juist hun volle stemmen konden gebruiken. Maar is juist de variatie met dat gene, wat een concert aantrekkelijk maakt? Als u een muzikaal gehoor hebt, zult u best wel eens een enkele dissonant ontdekt hebben, maar dat u ons Duits op z'n Vlaardings hebt horen zingen, gaat wel een beetje ver, want wij hadden namelijk niet één Duits nummer op ons programma staan. Met deze opmerking in uw krant hebt u ons koor geen dienst bewezen. Tevens is het jammer, dat u In uw verslag het spel van Ineke Hardonk niet hebt ge noemd. Ook zij werkte tenslotte mee aan dit kerst concert K. van de Ende-van der Weyaen C. Goos-Hofman Rotterdams Nieuwsblad donderdag 'RW, 7 januan 1988 door KOR KEG EL Schiedam In de herberg van Cornelis Cruys op de Grote Markt, bepaald geen stilleven, heeft Gerrit van Vught onge twijfeld tot de clientèle be hoord. Het moet een nette zaak zijn geweest: Cruys schilderde op zijn stillevens geregeld een krab, waarschijnlijk een spe cialiteit uit zijn keuken. Van Vught had met zijn 'freuyta- gien' en 'bancketgeri ook een leu ke grijpstuiver verdiend, waar door hij zich onbekommerd een uurtje in het publieke lokaal kon ophouden. Dat half geschilde citroentje op een stilleven van Cruys is wel een heel subtiele aanwijzing. Het gold als „een onmisbaar requisiet bij de ochtenddis van de dikwijls opulen te Hollander uit de 17e eeuw"en opulent betekent: zéér rijk. We moeten ons die herberg van Cruys dus niet voorstellen als de morsige kroegen, waar meester Adriaen Brouwer zich ophield, volgens een fascinerende serie op de Vlaamse tv. Van Vught en Cruys zullen er veel g over hun werk hebben gepraat, zo- j? wel in de tijd dat Van Vught over- hoop lag met het Sint Lucasgilde m wegens wanbetaling, als later toen hij eenmaal hoofdman van het schildersgilde geworden was. Alle- bei legden ze 2ieh toe op stillevens, van vruchten of boeken, of (in het geval van Cruys) van gedekte ta- i fels, met glazen, een zoutvat en g krab. De schilderende herbergier e. zat waarschijnlijk dicht bij het o raam, aan zijn linkerkant, want uit die hoek valt telkens het volle dag licht op zijn dis. Cruys was trouwens geen lid van het gilde. Misschien omdat hij zijn hoofd inkomsten verkreeg als waard, misschien ook omdat hij de gildedwang wilde ontduiken. Je moest er niet alleen contributie aan betalen, maar omdat Sint Lu cas de Schiedamse schilders wilde beschermen, mocht je als lid ook met meer werk aannemen dan het gilde oirbaar achtte. Nu zouden ze zoiets een quotum noemen. Veel van voornoemde gegevens ontlenen we aan de kleine, maar fraaie catalogus van de tentoon stelling 'Schiedamse schilders in de Gouden Eeuw'. Deze expositie wordt gehouden in de entreezaal van het Stedelijk Museum, en als je binnenkomt waan je'je even in Boymans of het Rijksmuseum want de Schiedamse kunst uit de zeventiende eeuw had hoge kwali teit. De catalogus is geschreven-door gemeentelijk archivist Sjef Jansen en museummedewerkster Josine Bokhoven (al voordat zij om on duidelijke redenen op non-actief werd gesteld). Het zal niet te ma ken hebben met zijn kijk op antie ke kunst, maar met de zeer gede gen voorbereiding, dat museumdi recteur Hans Paalman in het 'woord vooraf kloek en degelijk overkomt. Hij toont zich aanmer kelijk minder lyrisch dan door gaans in zijn verhandelingen over moderne kunst. Italiaans landschap. De kunsthistorici zijn er niet uit of Adam Pijnacker in derdaad in Italië geweest Is, maar in Schiedam schilderde hij de campagna met in de verte de blauwe bergen majestueus. Het schilderij is onlangs nog in Boymans gerestaureerd. Holland van de kleine meesters. Alleen de groten zijn bekend ge bleven, maar het werk van de ove rigen was kwalitatief vaak van zeer hoog gehalte. Schiedam had zijn eigen Frans Hals en 2ijn eigen Jacob van Ruis- dael, maar zij heetten Hendrick Patijn en Adam Pijnacker. De ver gelijking gaat niet helemaal op: Pijnacker was een Italïanisant. be horend tot schilders die de Eeuwi ge Stad, de Romeinse ruïnes of de vlakke landschappen als onder werp kozen. Maar in 'Een water val' legt Pijnacker zoveel dyna miek, dat onvermijdelijk de brui sende Van Ruisdael met zijn pant heïstische belevenis van de natuur voor de geest komt Pijnacker is onmiskenbaar het grootste talent onder de Schiedam- !-S^e90nten van he1 Weeshuis: een schilderij, waarop Hendrick Patijn ii 1700 de Linden hof-bestuurders ernstig neerzette, a la Frans Hals. se schilders uit de Gouden Eeuw, en landelijk kreeg hij faam als één der meest originelen in het Itali aanse genre. De vraag rijst hoe re presentatief het Sint Lucasgilde nu eigenlijk wel was, want ook Pijn acker komt in de hele administra tie niet voor. Het doet denken aan de (afgeschafte) beeldende-kunst- regeling, waar goed verdienende kunstenaars in milde animositeit op konden neerkijken. Misschien was dat Lucasgilde een dub voor hantwerekers van het tweede gar nituur. De vijfde Gouden Schiedammer, van wie tot 25 januari werk hangt in het museum, is Isaac Vroomans. Bloeiperiode De Gouden Eeuw ging aan Schie dam niet voorbij. In de sloppen en stegen achter de Hoogstraat en de Schïe werden de arbeiders er geen haar beter van, maar daar gold de Gouden Eeuw niet voor. Het is een exclusieve term, die gebruikt wordt voor de vooruitgang in de wetenschap, de welvaart in de handel en de bloeiperiode in de kunst van die dagen. Schiedam was een klein plaatsje en telde geen wetenschappers van naam, economische groei was er wel, maar het is vooral in de kunst dat Schiedammers rond 1650 mee telden. Meer dan tegenwoordig het geval is verstrekten notabelen voor hun aanzien opdrachten aan kunstenaars, en het wemelde in Volgens één van de bronnen, die Sjef Jansen en Josine Bokhoven hebben geraadpleegd, was Vroom ans iemand die zich ophield met astrologie om met behulp daarvan een wijnelixer te fabriceren; bo vendien zou hij een machine om te leren vliegen hebben ontwikkeld. Hij voedde zich met moeskruiden en streefde naar een leefgemeen schap, die de terugkeer naar de na tuur voorstond. Hij had als bijnaam de Slangen schilder, omdat hij zijn bosland schappen stoffeerde met slangen, kikvorsen, kameleons, hagedissen, muizen, spinnen en rupsen, vlin ders overigens ook. Hij schilderde bloemen en kruiden, distels "én doornen, zo nauwgezet dat deze moeiteloos kunnen worden gede termineerd, Schiedam kende in ck v iden Eeuw nog een kunstscï t van formaat, Christoffel Pierson, *dté veelzijdiger was dan zijn tijdgeno ten in de regio, die allemaal ê&rt specialiteit hadden. In Schiedam stonden twee stromingen tegen over elkaar; de schilders van stille- vens, met een vermeende hang- naar een mystieke weergave van vergankelijkheid, en de schilders van landschappen die met het midr, deleeuwse plichtsbesef om symbo liek te betrachten geducht afre kenden, en die, zoals Josine bak hoven het zo mooi zegt, duidelijk een bladzij omsloegen in het ge schiedenisboek van de schilder: kunst. Maar Pierson kon alle stromingen aan; stadsgezichten, portretten historie, noem maar op. Van Kern hangt overigens geen werk inmet Stedelijk Museum. Vorig jaar" al werd een tentoonstelling gehéel aan Christoffel Pierson gewijd, en de huidige expositie van schilders uit de Gouden Eeuw is te beschou wen als een tweede in een serie. Het museum heeft hiermee ib'gë-,' haakt op een voorstel van de Histo rische Vereniging Schiedam. In de geschiedschrijving van Schiedam is namelijk eeuwenlang het cultu rele leven verwaarloosd, en(]19p deze manier kan alsnog een witte vlek worden ingekleurd. Schiedam/Vlaardingen De gemeente Schie dam is niet uilgenodigd voor het ambtelijk over leg over het eventueel doortrekken van de tram lijn van Schiedam naar Vlaardingen. Gemeente werken Schiedam weet zelfs van het hele plan niets af. Adjunct-directeur De Klerk heeft in het verleden 'wel eens dat soort geluiden' opgevan gen, maar concrete uitspraken over het opstar ten van een werkgroep, die de mogelijkheden van 20'n tram verbinding gaat bekijken, zijn hem onbekend. De Vlaardingse wethouder voor verkeerszaken Chris van Roon maakte deze week gewag van een dergelijke werkgroep, die zou bestaan uit Rotterdamse en Vlaardingse ambtenaren. Over de deelname van Schiedam bestond volgens Van Roon Volstrekte onduidelijkheid'. De Klerk kan zich echter niet voorsteilen dat Schiedam dat naar zijn zeggen geen enkel bezwaar heeft tegen doortrekken van de tram buiten het overleg gehouden zou worden. Voorlopig is dat wel degelijk het geval. De ge meente Rotterdam, die het overleg coördineert, gaat uit van een Vlaardings/Rotterdamse bezet ting. Hit de woorden van een ambtenaar aan de Coolsingel valt op te maken dat de groep bestaat uit technici, die eerst de cijfers op een rijtje gaan zetten. Komen zij tot de conclusie dat het om een zinvol project gaat, en krijgt het plan concrete vormen, dan zal Schiedam alsnog bij de gesprek ken worden betrokken. Op het Vlaardingse stadhuis zegt verkeersdeskundige Roel Blom, dat het initiatief is uitgegaan van de Rotterdam se wethouder Jan Laan (vervoerszaken). De Maasstad zou de oude discussie over doortrek ken van de tram naar Vlaardingen hebben, aan gezwengeld op verzoek van minister Smit- Kroes (verkeer en waterstaat). Smit-Kroes ziet uitbreiding van het openbaar vervoer als onder deel van haar mobiliteitsscenario, het plan om de fileproblemen in de Randstad op te lossen. Het ministerie bevestigt die lezing, maar zet wel vraagtekens bij de 50 tot 70 miljoen gulden die volgens Van Roon voor het tramplan beschik baar zouden zijn. Er is nog geen cent voor het project gereserveerd, maakt men bij verkeer en waterstaat duidelijk. Volgens Blom heeft Van Roon zich slechts beroepen op een oude kosten berekening: „Dat bedrag van 50 miljoen hebben wij wel eens gehoord". Wanneer de Rotterdams/Vlaardingse werk groep voor het eerst bijeenkomt, is nog niet dui delijk. Op het ministerie kijkt men vreemd op van het enthousiasme, waarmee Vlaardingen zegt het overleg in te gaan. De woordvoerder van verkeer en waterstaat noemt als saillant de tail, dat Vlaardingen aanvankelijk tegen door trekking van de tramlijn was; Er bestond in de jaren zestig en zeventig een stuurgroep Kethel-Holy-Broekpolder (KHB) om te bestuderen of een metrolijn door Schiedam- Groenoord en VJaardingen-Holy mogelijk was. Vlaardingen wilde alleen verder praten als het eindpunt in de binnenstad zou komen te liggen in plaats van in de Broekpolder, waar toen nog woningbouw door Rijnmond was gepland. De stuurgroep KHB liep stuk; later werd gekozen voor een tramlijn tussen het Marconïplein en Schiedam-Woudhoek, waarbij overigens reke ning werd gehouden met een toekomstige aftak king naar Vlaardingenter hoogte van de Bre- deroweg, in Vlaardingen uitkomend op de Euro pa Boulevard. Overigens mikt men in Vlaardin gen ook op een variant: via de BK-laan in Schie dam. (ADVERTENTIE) (Uitgezonderd de nieuwe voorjaarskoliektie) 5 ARA. BASEER. KINK, (ilKl'.V («tTZ. IN.V JEAN FLAIR. Lt'FlA. MARIANNE PAIRS. Mc liKKOOR. ENZ. ENZ Rroersvest 109 113 Schiedam Tel. 01(1 -4267416 '"j Ook op maanddgniidd.ig en dundcrdagiiMind geopend Ruime parkeergelegenheid ~~vr Modehuis oen tnkil- en zaterdag's geopend - Bel de uohmon Wetthovenkade 1, Vlaardingen (01ÓM34 6$ 88 Ger Pijl, instruerend: „Ondanks de teleurstel lingen maak ik mij geen zorgen". Tipt voor doza rubriek kun» u doorgeien aan do «poriro- daklie van doze krant, poatbua 110,3130 AC Vlaardlngan. Do aportrodaktlo la ovordag tolefoniaeh boroftbaarondor nummar 010-4345209 en fn de avonduren onder nummer 010-4120705. VRUOAGS JANUARI Basketbal: 19.15 DAS—Qementum/Green Eagles («Jfc BH- jartarc 19-00 DVK'73 AApolFo'75,19.00 WVA—OVK'73 C, 19.00 S en v—Apofto*75: Volleybal: 21.15 Zwfjndrocfit— Holy (d). 20.00 VareVCW 5—SunUght (dj, ZATERDAGS JANUARI Waterpolo: 18.40 DevelWIK (d, De Hoge Devel Zwijn- dracht). 19.10 Shell—PCG, 20.00Shell—ZPB/Unlco 5{h. bei de Kolpabad Vlaardingen); Volleybal: 17.00 R/Jnmond 1— Bo sla/The Smasti (h),14.CO Rijnmond Z—Brother/Martinus2 ft). 13.30 MVCintermezzo (d). 14.30 Rijnmond—RoWl Do dl, 12,00 MVC—Mavo'30 (h). 16.15 Ibis 2—Hoty (b* Zaal korfbal: 19,40 Oranje Nassau—Phoenix, 20.00 Spirit—Poor- tugaal. doorTONDELEEDE Vlaardingen Niet bepaald met een onbezorgd gevoel is Ger Pijl de winterstop inge gaan. De HBSS-trainer zag zijn elftal na een, ook al, ha perende seizoenstart de ene nederlaag na de andere in casseren. Hoewel de zater dag-derdeklasser slechts een maal echt werd zoekgetikt (thuis tegen Leiden), is de tussenbalans zeer triest: vijf punten uit elf wedstrijden. De Schiedamse formatie bungelt onderaan de ranglijst met twee punten achterstand (en een wed strijd minder gespeeld) op Xer xes en Die Haghe. De 41-jarige Pijl had zich wel een ander begin voorgesteld bij zijn nieuwe club: „Mijn verwachtingen waren toch wel even anders. De doel stelling was zeker om bovenin mee te draaien. Maar ja, gelijk in de eerste wedstrijd verloren we onnodig tegen SVPTT (0-2) en toen begon eigenlijk de ellende". Na twee, door Pijl als niet ge- bij o ervaren, seizoenen VFC (derde klasse zondag) kon hij bij HBSS aan de slag. „Ik had vorig seizoen", vertelt de besnor de Pijl over de snelle totstandko ming van de overgang naar HBSS, „bijtijds gemeld dat ik er genoeg van had. Binnen een -week was ik rond met mijn nieu we club. Op een maandag werd het eerste contact gelegd en aan het eind van de week was de hele zaak beklonken". Zijn overstap van een zondag- naar een zaterdagclub weet hij duidelijk te verklaren: „Als trai ner van een zondagclub kom je nooit los van het voetbal. Je bent de hele week met je club bezig, terwijl nu de zondag voor jezelf is. Je bent een dag lekker ont spannen en natuurlijk zit ik dan ook nog wel op een voetbalveld, maar dat is dan wel anders. Eni ge nadeel is wel dat ik nu mijn zoons (allebei spelend voor het Rotterdamse Sparta) niet kan zien spelen", Pijls vrouw Nel, die voortdurend blijk geeft van haar medeleven en uitstekend op de hoogte is van het sportieve wel en wee van haar man en zoons, kent ook een reden voor zijn voorkeur voor een zaterdagclub: „Ger ergert zich mateloos aan spelers die za terdagavond gaan stappen en zich helemaal vol laten lopen. Zo uit de kroeg moeten die gasten een wedstrijd spelen. Met zulke spelers kan en wil hij niet wer ken. Bij een zaterdagclub heb je daar weinig last van". HBSS was voor voetbalfanaat Pijl een vrij onbekende vereni ging. „Ik wist erg weinig van HBSS", bekent Pijl, „ik had ze vrijwel nooit zien spelen. Ik had natuurlijk wel eens wat over ze gehoord, zodat ik wist dat het ge schikte club voor me was. Na de eerste contacten met het bestuur en met de spelersgroep had ik al gauw het gevoel dat het klikte. HESS lijkt in veel opzichten op HVO, waar ik vier jaar lang fijn heb gewerkt. Vanaf februari '87 ben ik meer bij de club gaan kij ken. Niet al te veel, maar toch genoeg om me een bepaald beeld te kunnen vormen". „Natuurlijk ga je de groep pas doorgronden", vervolgt hij, „in de beginfase van het seizoen. Ik volgde Ger Hoogerwerf op die jarenlang op HBSS had rondge lopen en iedere trainer heeft zijn eigen werkwijze. Nu heb ik zo langzamerhand een goed beeld van de groep waarmee ik werk en kan ik stellen dat er best een. aantal spelers zijn waarvan ik „hogere verwachtingen had en heb". „Eén van de oorzaken", weet Pijl van de slechte resultaten, „is het feit dat er vijf spelers in militaire dienst zitten. Zij trainen niet, spelen alleen op zaterdag en ma ken de leuke en slechte dingen doordeweeks niet mee. Als ik be paalde tekortkomingen consta teer dan maak ik aanmerkingen en wil erover praten. Een goed voorbeeld is het centrale verde digingsduo Seharloo—De Jonge. Henk Seharloo moet als voor stopper zijn vent uitschakelen en opbouwend moet hij het werk aan de 'betere' voetballers over laten. Laatste man Robert de Jong moet leiding geven en des noods Seharloo op zijn sodemie ter geven als hij zich niet aan zijn taak houdt. Dit meldde ik ook uit bij Xerxes, maar dan valt het niet goed en reageert De Jonge nogal. Over zulke zaken wil ik graag praten en daarom is het zo jammer dat jongens als De Jon ge, De Held en Griep in dienst zitten". Overgang Bij blessures of schorsingen raakt Pijl al gauw in de proble men. „Je moet dan gaan zoeken want echte opvulling is er niet Er moet zeker aan gewerkt worden om het grote verschil tussen het eerste en tweede elftal op te heffen. Spelers die Inval len, zoals nu Michel van Zijl in de spits, kunnen eventjes mee draaien, maar de overgang blijkt uiteindelijk toch te groot". De grootste tegenvaller was wel de 'gunstige' kuitbeenbreuk van Rob van der Meer. „Rob heeft een grote inbreng", bekent Pijl, „kwa voetbal en inzicht. De wedstrijden zonder hem hebben geen punt opgeleverd. Natuur lijk ligt het niet alleen aan zijn afwezigheid, maar het zoeken naar een ander op zijn plek heeft geen resultaat gehad. Gelukkig zal Rob van der Meer na de win terstop weer kunnen spelen". Onzichtbaar Het scoren gaat de oranje-hem den met bepaald gemakkelijk af. „We lopen echt lekker te voet ballen", erkent Pijl de duidelijk aanwezige kwaliteiten bij HBSS. „Maar terwijl je zit te wachten op een doelpunt van ons, komt er een 'drollengoal' tegen en verlies je weer een partij. De spitsen Van Zijl en Faust van der Meer missen op belangrijke momen ten opgelegde kansen en Adrie Bierhuizen moet zoveel onzicht baar en dienend werk verrich ten, dat de scherpte voor het doel ontbreeki Op trainingen zie je bij het afwerken de mooiste goals en in oefenwedstrijden lukt het ook wel, maar in echte wedstrijden..."- „We moeten geen excuses meer zoeken", kijkt de HBSS-coach vooruit, „maar zodaniggaan spek len dat we gewoon punten paky ken. Dan maar minder voetbal-, lende oplossingen, maar eet;d££ die schoen onder de baL Erg veel wijzigingen zullen er niet ko,-. men. Noodoplossingen, zoalsRet inschakelen van Ton Guntenèi Roel den Hartog, zie ik niet, fit ten. Aan gasten die zomaar-ko men aanwaaien heb ik niets'L^ Zelfvertrouwen „Nee", besluit de sympathieke Ger Pijl optimistisch, „ondanks de teleurstellingen maak ik me geen zorgen. De club en hetbey stuur staan nog steeds achter me en als dat niet zo is, dan zou ikjefc meteen mee kappen. Ik merk op' de gezellige avondjes, die uitsffo kend geregeld worden door lei der Aad Bierhuizen .('met hem zit ik helemaal op dezelfde lijft, hoewel velen dat misschien niet verwacht hadden'), datiederhfir gaan is met het lot yanFde 'dub. De spelers moeben het gevoel krijgen dat iedereen ach ter,.ze staat. Dat stimuleert het zelfver trouwen. De pech die we torihu gehad hebben kan niet voortdu ren". Vlaardingen DVO'32 doet mee aan Het thema vap l988;het jaar van de vrouw en de sport In dit kader wordt zaterdag door het gehele land middagen ge houden, waarbij het vier-tegen- vier voor meisjes centraal staat. DVO'32 doet dat in de sportzaal aan de Oosterstraat Tussen 13:00 en 14.00 uur is iedereen vanaf elf jaar van harte welkom.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1988 | | pagina 2