In Rusland genegeerd, in het westen bejubeld TV KUNST RTV 23 Willem Ni j holt weer in 'Amadeus' Omroepen wisselen uitzenddag De tentoonstelling wordt kunstwerk Hilversumse radio minder in trek Componist Alexander gestorven Afspraken over coördinatie Super Channel ook in de DDR Violiste Viktoria Mullova zes jaar na haar ontsnapping Operatenor Henk iNoori overleden X Dure elektriciteit voor kunstenaars Kijkrecord voor 'Medisch Centrum West' Waar vindt u de Avondbladen TV krant op uw televisie? TVKRANT Wilt u meer informatie over Avondbladen TV Krant of vertegenwoordigersbezoek met demonstratie? Bel dan 010-4048056 Kunstenaar Pieter van Velzen (78) overleden Rotterdams Nieuwsblad donderdag 18 januan 1950 Hilversum Het NOS-bestuur beslist morgen in een besloten vergadering over een nieuwe inde ling van de televisiezendtijd per I oktober. De pro grammaleiders van de omroepen, die zijn verte genwoordigd in het NOS-bestuur, zijn het al eens geworden over een schema. Het dagelijks bestuur van de NOS, bestaande uit voorzitter Joop van der Reijden en vice-voorzitter Albert van den Heuvel, heeft er al mee ingestemd. De nieuwe weekindeling ziet er als volgt uit: Maandag: Ned.l: NCRV, Ned.2: AVRO (nu KRO/ AVRO) Dinsdag: Ned.l: EO, Ned.2: Veronica (nu NCRV/ TROS) Woensdag: NetLl: KRO, Ned.2: TROS (nu EO/ Veronica) Donderdag: Ned.l: VARA, Ned.2: Veronica (nu VARA/AVRO) Vrijdag: Ned.l: NCRV, Ned.2: TROS (nu KRO/ TROS) Zaterdag: Ned.l; VARA, Ned.2: AVRO (nu NCRV IVerontca) Zondag: Ned.l: KRO, Ned.2: VPRO (nu VARA/ VPRO) Nederland 3 blijft op alle dagen gereserveerd voor de NOS en de kleine zendgemachtigden. De nieuwe indeling geldt voor één jaar en de tele visiedirecteuren hebben alvast laten weten dat voor de volgende indeling (seizoen 1991-1992) de avond van de VPRO bespreekbaar moet zijn. Tus sen de TROS en de NOS moet nog worden over legd over het uitzenden van voetbal op de woens dagavond als er meer wedstrijden tegelijk zijn. De omroepen hebben afgesproken dat zij de drie netten goed willen coördineren. Tussen 18.00 en 24.00 willen zij steeds op één van de drie netten een programma voor een groot publiek. Ook willen de omroepen tegengaan dat op de verschillende net ten tegelijkertijd dramaprodukties, informatieve programma's of kinderprogramma's worden uit gezonden. Titelloos werk van Gert T aken (potlood en bootlak) op de tentoonstelling 'Het machtige beeld'. Stedeliik Museum Het Prinsenhof, Delft: 'Het machtige beeld - De noodzaak van de dingen'. Werken van Philip Akkerman, Marilou Gat- dermans, Guido Gooien, Berend Hoekstra, Arno van der Mark, Ton Mars, Karen Oude Alink, Han Schuil, Ferry Staverman, Ton van Summer en, Gert Taken en Albert van der Weide. Geopend: di-za 10.00-17.00, zo 13.00-17.00. T/m 11 rebruari. Catalogus (2 delen) ƒ25. Boek '^Exposition imaginaire' on der redactie van Evelyn Beer en Riet de Leeuw. Uitgeve.ij SDU, ƒ69,90. door CEES VAN DER GEER Delft Het wordt zo langza merhand tijd om te overwe gen, of er een nieuwe catego rie kunstwerken aan de al be staande toegevoegd moet worden. En ook, of het begrip kunstenaar uitbreiding be hoeft. Al enige tijd is in pamfletten, tijdschriften en boeken een dis cussie gaande over de tentoon stelling als kunstwerk. In Ne derland is die discussie gestimu leerd door de uitgave van het boek 'L'Exposition imaginaire'. Op verzoek van de twee redac trices, Evelyn Beer en Riet de Leeuw, geven niet alleen beken- - de tentoonstellingsmakers als Jan Hoet, Harold Szeemann, Rudi Fuchs en Jean-Christophe Amman, maar ook kunstenaars als Daniël Buren, J.C.J. van der Heyden, Guillaume Bijl en Luci ano Fabro daarin hun mening over dit nieuwe fenomeen. Een belangrijk punt in deze dis cussie is ae vraag, in hoeverre het kunstwerk ondergeschikt gemaakt mag worden aan het idee en het eoncept van de ten toonstellingsmaker. Verliest het kunstwerk in het grote, vaak li- terair-filosofisch geaarde geheel zijn eigen identiteit, of worden met de presentatie binnen een thematisch concept bepaalde, in het kunstwerk aanwezige aspec ten zichtbaar gemaakt? Een andere vraag: is er eigenlijk iets op tegen, dat bepaalde kunst werken in steeds wisselende, nieuwe verbanden bijeenge bracht worden? Hun samen klank opent immers een per spectief, waartoe zij alleen (of met meer werken van dezelfde kunstenaar) niet in staat waren. Ligt een vergelijking met de mu ziek, met name de opera, niet voor de hand? Kan ook daar niet de interpretatie van een regis seur onvermoede inhouden aan h et licht brengen? Nog niet zo langgeleden was een tentoonstelling een overzicht van al of niet recent werk van één kunstenaar of een groep on derling verwante kunstenaars. De tentoonstellingsmaker was een conservator die zijn kennis beschikbaar stelde. En ook nog niet eens zo gek lang geleden was de meeste kunst eenduidig en bestond er over de verschij ning en de inhoud ervan nauwe lijks verschil van mening. Maar de kunst en de wereld daaromheen zijn veranderd. De discussie moet dus ook de kunst zelf tot onderwerp hebben en niet alleen de grote produkties (Zeitgeist, Bilderstreit, Doku- menta, Westkunst) van de be kende kunstregisseurs. Beperkt De aanleiding tot bovenstaande gedachten is de tentoonstelling 'Het machtige beeld' in het Delftse Prinsenhof (eerder was ze te zien bij de initiatiefnemers, het kunstenaarsinitiatief 'Archi pel' in Apeldoorn). Het bepalen de verschil met de grote mani festaties is, dat de samenstellers, Ferry Staverman en Gert Ta ken, zelf kunstenaar zijn (en deelnemer) en dat de omvang beperkt is gehouden; twaalf kunstenaars met In totaal zesen twintig werken. Een ander ver schil is de locatie. De presentatie in Apeldoorn heb ik niet gezien, maar ze kan die in het Prinsen hof nauwelijks overtroffen heb ben. De intimiteit, de sfeer en de voelbare aanwezigheid van de geschiedenis van uit gebouw ge ven 'Het machtige beeld' een ex tra, dat elders niet bereikt kan worden. Alleen al de entree! Wie niet di rect de zaal inloopt, maar even voor de drie treetjes blijft staan en vandaar naar binnen kijkt, ziet een ensemble met de plans- gewijze schikking van een 17e- eeuws stadsgezicht (Vermeer!) en de intimiLeit van een stille ven. Intimiteit De term 'stilleven' is ook het meest geschikt om de intimiteit van de verschillende kunstwer ken - 'de dingen' zoals ze ooit door Rilke in een voordracht ge noemd werden - en hun won derlijke samengaan te omschrij ven. Het verrassende aan 'Het mach tige beeld' is, dat alte objecten, int hun waarde gelaten zijn, dat 2e ieder zelfs door een haag van stilte omgeven lijken, maar zich toch tot een groter geheel - het grote kunstwerk - samenvoe gen. Daarbij is het dan ook nog een geheel, waarin allerlei rela ties, verbanden, parallellen en betekenissen aangebracht kun nen worden. 'Het machtige beeld' maakt de magie van de dingen zichtbaar en hun taai hoorbaar. In die zin is het een schitterend pleidooi voor en een prachtige bijdrage aan de discussie over de tentoon stelling als een kunstwerk op zich. En de kunstenaars of de kunst werken? Zijn zij nu de dupe, om dat hun namen niet genoemd en hun werken .niet beoordeeld zijn? Of onderstreept hun deel neming hun instemming? Vast en zeker. Amsterdam Super Chan nel is nu ook te ontvangen in de DDR. Gisteren liet het het Britse commerciële tv-station we ten dat het nu in twintig mil joen Europese huishoudens te ontvangen is, een mijlpaal die te danken is aan de aan sluiting van de Oostduitse plaats Dresden en de omlig gende gebieden. De Duitstalige landen (de DDR, de Bondsrepubliek, Oostenrijk en Zwitserland) vormen met bijna acht mil joen aansluitingen het be langrijkste netwerk voor Su per Channel, dat nu twintig landen bereikt De Benelux is met bijna 6,5 miljoen aansluitingen het tweede belangrijke gebied voor Super Channel, Het totale potentieel aan kij kers ligt volgens de zender rond vijftig miljoen. De recente ingrijpende ver anderingen in Oost-Europa betekenen voor Super Chan nel dat relaties met het DDR Fernsehen zijn aangeknoopt. Zo zal de commerciële zen der samen met de Oostduitse televisie een festival van po litieke liederen produceren, dat in het voorjaar door Su per Channel wordt uitgezon den. Amsterdam Willem >lt zal opnieuw de rol vai -ri spelen in het toneelstuk 'Ama- deus' van Peter Shaffer, dat in 1980 met veel succes door de toenmalige Haagse Comedie is opgevoerd. Komend seizoen brengt John van de Rest Produc- tions 'Amadeus' uit met Paul Röttger in de rol van Mozart en Josine van Dalsum als diens i echtgenote. 'Amadeus' zal gere gisseerd worden door Walter Tillemans en op 1 januari 1991 in première gaan in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. 'En ik dan?' Het blijspel 'En ik dan?' van An nie M.G. Schmidt zal volgend iaar opnieuw worden uitge bracht, met in de belangrijkste rollen Carol van Herwijnen, j Henny Orri en Ingeborg Elze-1 vier. Annie Schmidt zal dit to- neelstuk uit 1968 zelf bewerken en daarmee aanpassen aan de tijd en aan de genoemde spelers. 'En ik dan?' werd ruim twintig jaar geleden eveneens als vrije produktie gespeeld, toen met Mary Dresseihuys, Joan Rem- melts en Jaap Wieringa in de hoofdrollen. De herziene versie zal geregis seerd worden door Berend Bou- dewijn en gaat op 23 januari 1991 in het Nieuwe de la Mar in Am sterdam in première. Peter Faber Peter Faber krijgt de hoofdrol in Willem Nijholt ...Sa- Annie M.G. Schmidt Peter Faber ...Cuc- lieri... ...bewerking... koo'snest... Jenny Arean ...weer G'oot .Adelheid Roosen S(JI0 ...tekst en spel... ...nieuwe partner... een vrije produktie van Dale Wassermans toneelversie van 'One flew over the cuckoo's nest', de bestseller van Ken Ke- sey die in 1976 door Milos For- man verfilmd werd met Jack Nicholson als opstandige patiënt in een inrichting. Tegenspeelster van Faber wordt (als de strenge hoofdverpleeg ster) Petra Laseur. Margrith Ve- negoor zal het stuk bewerken en regisseren. De première is op 17 oktober in het Nieuwe de La Mar. Jenny Arean De actrice-cabaretière Jenny Arean bereidt een nieuw solo programma voor, dat volgend jaar februari in de Leidse Schouwburg in première zal gaan. Het programma 'zal veel zang bevatten en simpel van op zet zijn. bestemd voor de kleine en middelgrote zalen'. De titel is nog niet bekend. Het thema wórdt gevormd door Are- ans relaties met autoriteiten. De teksten worden geschreven door George Groot, Ischa Meijer en Arean zelf. Adelheid en George Voormalig Don Quishocking-lid George Groot zal binnenkort overigens ook óp het podium te zien zijn. Na te hebben samenge werkt met Jenny Arean ("Neem je een apie voor me mee'), heeft hij nu een koppel gevormd met Adelheid Roosen (v/h cabaret Purper en VARA's Nachtshow onder meer). De aanleiding is een rest-kapitaaltje van de in middels opgeheven groep Perso na - waarvoor Roosen vorig jaar een soloprogramma maakte - dat aangevuld wordt door de A msterdamse Theaterunie. Het theaterprogramma van Groot en Roosen zal geïnspi reerd zijn op werken van de Oos tenrijkse schrijfster Elfrïde Jeli- nek en gaat in april in het Am sterdamse Frascati in première. Marcelle Meuleman regisseert, Mathilde Santing Zangeres Mathilde Santing blijkt de smaak te pakken te hebben van een concerttournee. Dit seizoen voor de eerste keer door ons land toerend met een voor theaters geschikt program ma. is ze nu met haar ensemble reeds bezig met een nieuwe pre sentatie. Santings 'tweede' gaat in het voorjaar van 1991 in pre mière. doorAADVAN DERVEN Rotterdam 'Haar be kendheid had zij zes jaar geleden voornamelijk te danken aan haar opmer kelijke ontsnapping. Na afloop van een concert in het noorden van Fin land reed de Russische violiste Viktoria Mullo va met een taxi naar Zweden, waar zij bij de Amerikaanse ambassa de asiel vroeg, om ver volgens linea recta naar de Verenigde Staten te reizen. Nu geldt zij als een van de toon aangevende violisten van haar generatie, treedt zij met de be roemdste dirigenten en orkesten op en maakt zij de ene plaat na de andere. Uiterlijk is zij nog niets veran derd. Dezelfde grote, donkere, wat droevige ogen in het smalle bleke gezicht. Hetzelfde strakke haar. Eenzelfde sobere trui. j Viktoria Mullova (30) is voor de tweede keer in Nederland, Drie jaar geleden speelde zij in jl Utrecht de solopartij in Vivaldi's j 'Vierjaargetijden' met het EEG i Kamerorkest. Nu is ze bij het Rotterdams Philharmoniseh Or kest te horen in het vioolconcert van Mendelssohn (vanavond in Den Haag, morgenavond in Rot terdam, zaterdagmiddag in Am sterdam, maandagavond Radio IV.). Vorige week nam zij het zelfde werk voor Philips op. Jachtig Sinds haar emotievolle reis naar het westen is zij een vriend ar mer en een viool rijker gewor den. De vriend heel Vakthang Jordania, de viool Stradivarius. Schiedam De tenor Henk Noort is zaterdag in zijn woon plaats Schiedam op 90-jarige leeftijd overleden. Henk Noort, in Den Haag geboren en opge leid door Cornelie van Zanten, ging als operazanger al jong naar het buitenland. In ons land kent men hem alleen als concertzan ger en sedert 1945 tot op hoge leeftijd als zangpedagoog. Met de Russische bas Alexander Kipnis oogstte hij roem op een tournee door Canada en Ameri ka, waarbij hij ook in de Metro politan Opera in New York op trad. Hij heeft gezongen onder leiding van tal van beroemde di rigenten, onder wie Toscanini, Karajan en Böhm. In de Tweede Wereldoorlog ver brak hij een contract in Berlijn en vestigde hij zich in Rotter dam. Na de oorlog zong hij weer, wederom vooral operarollen in het buitenland. In ons land werkte Henk Noort mee aan Uit voeringen van onder meer de Negende van Beethoven, Baehs 'Matthèus-Passion' en Verdi's Requiem. AmsterdamSommige kunste naars in Amsterdam worden de dupe van een tariefswijziging van het Gemeentelijk Energie bedrijf (GEB). Daardoor wordt krachtstroom - elektriciteit met hogere spanning dan de 'huis- houdstroom' - ïn een aantal ge vallen twee keer zo duur. Vooral keramisten, grafische kunstenaars en beeldhouwers maken bij de uitoefening van hun beroep veel gebruik van krachtstroom. Het bestuur van de Beroepsvereniging van Beel dende Kunstenaars (BBK) heeft het probleem gesignaleerd. Het vraagt in een brief aan het ge meentebestuur om maatregelen, bij voorbeeld een tegemoetko ming in het kader van de Alge mene Bijstandswet. Hilversum De Nederlandse dramaserie 'Medisch Centrum West' heeft dinsdag het record aantal van 4.010.0QQ kijkers ge trokken (kijkdichtheid 30,3%), die het programma hebben ge waardeerd met 7,7. In november werd, volgens de TROS, bescheiden begonnen met een kijkdichtheid van 24 en een waardering van 7,4. De huidige tweede reeks loopt door tot 6 februari. Voor volgend win terseizoen ligt de derde serie klaar, terwijl de plannen voor een vierde in een ver gevorderd stadium zijn. Schiadam kanaal 28- UHF Maassluis kanaal 3 VHF Rotterdam ACR 1 kanaal 28+ UHF Rotterdam ACR 2 kanaal 7 VHF (brt2) Rotterdam ACR 2 kan ook ontvangen worden in Albrandswaard, Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs en Bleiswijk. Op de kabel in Rotterdam wordt ook het programma van Stads TV Rotterdam uitgezonden op KANAAL 28 Op maandag tot en met vrijdag, dagelijks om 17.30 uur, herhalingen om 18.30. 19.30, 20.30, 21.30 en 22.30 uur Stad TV Rotterdam en de Avondbladen TV krant elke dag uw eigen stad op de televisie. Stads TV Rotterdam en Het Vrije Volk bieden u een schitterende poster aan van de Oude Haven. Deze unieke productie, formaat 50 x 70 cm. kost slechts 7,50 en is verkrijgbaar aan de receptie van de Avondbladen Combinatie Rotterdam, Witte de Withstraat 25. Zolang de voorraad strekt. ROTTERDA Viktoria Mullova Jordania is de dirigenten pianist met wie zij die nachtelijke taxirit naar een nieuw leven maakte. Maar zij ontmoette Claudio Ab- bado, chefdirigent van de Wie ner Staatsoper en sinds kort ook van de Berliner Philharmoni- ker. Viktoria Mullova woont nu, na enkele jaren in het voor haar veel te jachtige New York te hebben doorgebracht, in Wenen. Maar zij is vrijwel altijd op reis. De Stradivarius is het van 1723 daterende instrument, dat een bevriende relatie voor haar bij Sotheby's kocht. Het bedrag van 260.000 pond mag zij gespreid be talen. „Natuurlijk geef ik al mijn con certen en maak ik al mijn opna men op dat instrument. Met elke andere viool is het nu voor mij behelpen. Reizen met een viool, zelfs zo'n kostbare, is geen pro bleem. Ik ben blij dat ik geen pi anist ben. Dan moet je je steeds weer instellen op een ander in strument. Dat zou veel van mijn concentratie eisen". De vraag kan niet uitblijven: wil en zal Viktoria Mullova weer in haar vaderland spelen, nu ook andere uitgeweken Russische musici als Ashkenazy en Rostro- povitsj na een veel langer ver blijf in het westen weer in de Sovjet-Unie optreden? De reactie is wat aarzelend: „Ik weet het nog niet. "Misschien, wanneer ze me uitnodigen. Maar wie weet, het kan volgend jaar daar wel weer anders zijn". Zij haalt haar schouders op. „Het is verleden tijd. Natuurlijk, mijn ouders en mijn twee zusters wo nen er nog. Maar Rusland mis ik niet. De bureaucraten daar heb ben me alleen maar het leven zuur gemaakt. Ook nadat ik de eerste prijs op het Tsjaïkovski- concours had gewonnen mocht ik - ik begrijp nog steeds niet waarom - niet in het buitenland optreden. Ik werd vrijwel gene geerd. Tot die twee concerten in Finland kwamen. Toen het staatsimpresariaat - alle Russi sche musici haten het - mij die aanbood wist ik het zeker: nu of nooit. Want ik had niets te ver liezen". Open armen Het westen heeft haar met open armen ontvangen. Eerst kwa men de Amerikaanse media, nooit te beroerd om de proble men van een uitgeweken War schau pact-slachtoffer te behan delen. Er werd onder meer een televisiefilm gemaakt, waarin een navrant telefoongesprek met Viktoria's moeder voor kwam. Later arriveerden de impresa rio's en de platenmaatschappij, die haar exclusief contracteerde. Want Viktoria Mullova bleek iets bijzonders te zijn: een puur, sirak geluid, een onwaarschijn lijk geperfectioneerde techniek. Iemand heeft geschreven, dat ze 'poker face-vioolspel* bedrijft, net zoals haar leraar Leonid Ko- gan. Maar daar denkt zij zelf an ders over. Nee zeggen Enkele uren na haar aankomst ïn Nederland - zij heeft al een re petitie m de Doelen achter de rug - zegt de vermoeid ogende violiste* „Soms weet ik het niet. Geef ik nu teveel concerten of is dit normaal? Ik vind het moei lijk nee te zeggen wanneer me iels interessants wordt aangebo den. Ik studeer nu het concert van Schönberg in. Dat moet ik over tien dagen in San Francisco spelen. Het vereist een heel an dere techniek dan de concerten waaraan ik gewend ben. Wan neer ik na Schönberg aan Men delssohn begin lijkt het wel alsof mijn vingers anders zijn gewor den. Mendelssohn is ook moei lijk. Maar heel anders. Omdat het zo eenvoudig lijkt. Je hoort alles. En iedereen kent het. Net als Mozart Ook moeilijk in zijn eenvoud". Haar ogen worden nog groter dan ze normaal al zijn wanneer zij hoort dat een Nederlandse violiste (Emmy Verhey) volgen de week alle vijf vioolconcerten van Mozart op één avond speelt. „Hoe hec-t die violiste? Wat? Een leerlinge van David Oïstrach? Vijf concerten van Mozart, hoe komt iemand daar nu op". Na een lange stilte: „Wat is moei lijk en niet moeilijk? Dat hangt af van de eisen die je aan jezelf stelt. Ik ben zelden tevreden over mezelf, enthousiast nooit". Hilversum De belangstel ling van luisteraars voor de Hilversumse zenders Radio I tot en met V daalt. In novem ber 1989 trokken deze zenders 77 procent van de 2 uur en 52 minuten, die personen van 13 jaar en ouder gemiddeld per dag naar de radio luisteren. In dezelfde maand in 1988 was dat nog 88 procent, zo blijkt uit een onderzoek dat het bureau AGB/Intomart heeft uitge voerd in opdracht van de NOS en de STER. De regionale om roepen namen samen 8 pro cent van de dagelijkse luister- tijd in beslag en de overige zenders samen 15 procent. Het aandeel van de regionale omroep in de totale luistertijd is als gevolg van zendtijduit breiding gestegen van 5 naar 8 procent. De overige zenders, die afgelopen november 15 procent van de luistertijd in beslag namen, haalden in no vember het jaar daarvoor 8 procent. Van de 15 procent gaat 3 procent naar Radio 10,5 procent naar Sky Radio en 7 procent naar overige zenders zoals piraten en buitenlandse stations. Vermoedelijk mede wegens de komst van Sky Radio daalde het luistertijd-aandeel van Ra dio III van 45 naar 40 procent. Het aandeel van Radio II daal de van 21 naar 19 procent en voor Radio 1 daalde het van 13 naar 12 procent De totale aan radio bestede luistertijd bleef ten opzichte van november 1988 vrijwel ongewijzigd. Seattle De Amerikaanse com ponist Jeff Alexander, die de muziek schreef voor tientallen bekende films en tv-series, Is op 79-jarige leeftijd overïederi. Hij stierf al op 23 december van het vorig jaar. maar zijn dood werd pas gisteren bekendgemaakt. Alexander was de oprichter Van de vakbond van filmcomponis ten Hij heeft muziek geschreven voor de Elvis Presley-film 'Jail- house rock', voor 'Shall we dan ce?' met Fred Asiaire, voor 'Sin- gin'in the rain' en tal van andere musicals. Daarnaast tekende hij voor de muziek van tv-series als 'Dr. Kiidare' en "The twilight zone'. t Nieuw-Loosd recht De beel dend kunstenaar Pieter van Vel zen is zondag in zijn woonplaats Nieuw-Loosdrecht op 78-jarige leeftijd overleden. Hij maakte vooral religieuze toegepaste kunst zoals glas-in-loodramen, kruiswegstaties en devotiebeel den. Werk van hem is te zien in diverse kerken en openbare ge bouwen, onder meer in Amster dam. Hilversum, Doetmchem, Beverwijk, Woerden, Nieuw- Loosdrecht en Friedland in de Duitse Bondsrepubliek. t Pieter van Velzen kreeg 2ijn op leiding aan de Rijksacademie in Amsterdam van onder anderen de beeldhouwer Bronner en de glazenier Campendonek- In de jaren vijftig vernieuwde hij met schilders als Aad de Haas en Jaap Min de kerkelijke kunst.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1990 | | pagina 3