IS Het verstofte wereldje van het mooie variété Boris Godounov als schouwspel TV 10 KUNST/BK Kissin hard "én grimmig Bartók met spierballen Kunstbezit van Marcos geveild Muzikale taal kan ook zonder indrukwekkende beelden Rekening van negen miljoen Amsterdam draait op voor wanbetalers Muziektheater Waar vindt u de Avondbladen TV krant op uw televisie? TVKRANT Rotterdams Nieuwsblad maandag 14 januari 1991 Televisie, morgen, Ned.3, NOS, 21.04-21.54: 'Variété'. Documentai re over de bloeitijd van het variété in Nederland. Research: Eis Lans dorp. Camera: Peter Brugman. Sa menstelling en regie: Netty van Hoorn. Affiche voor Charles op de Kogel. door FRANS HAPPEL Hilversum „De eer die je hebt dat je iets doet wat een ander niet kan. Dat is variété!'. Aan het woord is Charles Matla, vroeger in het theater véél beter bekend ais Charles op dé Kogel of als Charles de Vatenspringer. Z'n leven lang heeft hij doorge bracht in hei nu verstofte we reldje van artiesten die van hot naar haar reisden om overal dat ene kunststukje te doen wal nie mand anders kon. Terugkijkend concludeert Charles dat hij zijn kinderen niet groot heeft zien worden. En dat het met moeder de vrouw vaak ook niet best coördineerde. ..Ik ben verliefd geworden op een privé-vrouw, dus niet op een vrouw die ook uit het theater voortkwam. Dat was mijn pech". Kortom: Charles had zo zijn so res. Maar hij bleef in het vak. Waarom? „Ik kan aan een bur ger niet vertellen wat er in een artiest omgaat". Charles Matla is een, van de be jaarde Nederlandse artiesten die 'documentaire-maakster Netty van Hoorn opvoert in 'Variété'. Net zoals zij dat vorig jaar al deed in "Sweet and hot music', een warmhartige beschouwing van het fenomeen damesorkesten, is ze er ook met deze film in ge slaagd "in" haar onderwerp te kruipen en toch te vertellen aan een groot publ iek. Behalve Matla koos Netty van Hoorn ook danser, choreograaf en impresario Frans Muriloff. het slangen meisje Mary Mato- nel, de zangeressen Mary Majoco en Jonnie van Zwieten. Carla met haar 'sprekende' poppen er» de goochelende familie Sehuyer (onlangs geportretteerd in dc kerstbijlage van deze krant) al« hoofdrolspelers. Hun verhalen komen groten deels op hetzelfde neer: hoe mooi het was in het variété en dat dat mooie nooit meer terugkomt nu de televisie alle macht heeft overgenomen. Maar al die ver halen zijn wel heel persoonlijk en wie sommige van de artiesten hoort vertellen (met name Char les Matla en Carla). krijgt drin gend het idee dat het bestek van deze documentaire eigenlijk te klein is voor zoveel bijzondere persoonlijkheid. De nog altijd achternaamloos door het leven gaande Carla heeft, ondanks dat ze toch ook een zoon van vlees en bloed heeft, nog steeds een heel innige band met haar favoriete pop Loeki. Van wie ze vertederd herinnert: „Als we optraden wist ik soms niet wat hij antwoordde. Dan moest ik later gaan vragen Carla destijds met haar 'sprekende' poppen. Links Loeki. 'wat zei ie?'. Nou, als dat leuk was hield ik het er in". Muriloff die. al diep in de tach tig. nog steeds tot een tapdansje in staat is. Mary Matonel die. al jaren geleden voor ha ar slangen- meisjes-werk ongeschikt ge raakt toen er plots iets vast kwam te zitten in haar rug, ont roerd t»iekijkt als een jonge op volgster traint. De twee zange ressen die nog steeds niet zonder microfoon kunnen al is het nog maar in een optreden voor colle ga-veteranen. - Grofweg is 'Variété' verdeeld in vier periodes: de bloeitijd van dit amusementsgenre in de jaren twintig en dertig, de omstandig heden tijdens de Tweede We reldoorlog. de eerste na-oor!ogsc tijd (waarin vele variété-arties ten naar Indië gingen om daar voor de Nederlandse soldaten op te treden) en vervolgens het langzame maar zekere verval. Tal van oude filmfragmenten bezorgen de kijker niet alleen een wat triestige nostalgie, maar eigenlijk ook een gevoel van spijt en verwondering dat zoiets als het variété nauwelijks nog be slaat. Zeker als de camera het Hansalheater in Hamburg bin nengaat. de enige plek in Europa waar het variété nog een eigen huis heeft, kan dit gevoel veel dimensie krijgen. Er is eigenlijk maar één kort mo ment in de documentaire dat men met Netty van Hoorn over haar aanpak en visie menings verschil kan hebben. Dat is als ze een fragment inlast van Tom Mandors die als Dorus zijn be faamde Figaro-parodie doet. Was dat nou ook variété? Alhoe wel. wat zei Charles Matla ook alweer in het begin van dit stuk je? New York Een collectie van 97' schilderijen uit het, bezit van de overleden Fili- pijnse dictator Marcos en zijn vrouw Imeido heeft op een veiling bij Christie's in New York 23 miljoen gul den opgebracht. Het echt^ paar Marcos had deze collec tie verworven met deels staatsgelden en deels met hulp van de Saudisehe za kenman. AdnanKhashoggi, De hoogste prijs, 3,9 miljoen gulden, werd betaald voor het schilderij 'De kroning van de jonkvrouw' van El Greco. Het werk kwam in handen van de New Yorkse kunsthandelaar Stanley Moss. Het Italiaanse ministerie van cultuur betaalde 2,8 mil joen gulden voor Rafaels 'Heilige Katharina van Alexandria', dat in het Uffi- zi-museum van Florence zal worden tentoongesteld. Het oude Engelse tafelzilver van het echtpaar Marcos was enkele dagen eerder bij Christie's voor 8 miljoen gulden geveild. De opbrengst van beide vei: lingen zal worden gebruikt voor- laridhérvormincen in de Filipijnen en slachtoffers van natuurrampen in de ar chipel. Concertgebouw, Amsterdam: Ev- geny Kissin (piano) in werken van Schumann, Chopin en Liszt. door DIM1TRI VAN DER WERF I °jAmsterdam Veel wonderkin- deren sterven een vroege artis tieke dood, wanneer zij niet "hneer een op sensatie belust pu bliek kunnen vertederen met .een jeugdig voorkomen en over 3ke weinig diepgang beschikken Om naast hun volwassen, colle ga's een serieuze carrière op te boouwèn. Evgeny Kissin verbaasde het ""'publiek op 12-jarige leeftijd met een verrassend interpretatie van Chopins pianoconcerten. Nu, ze- Ven jaar later, lijkt zijn naam al f/ast verankerd te zijn in de lijst internationale top-pianis- vlet.het recital gisteravond in »et Concertgebouw, dat groten deels gelijk was aan het recital •armee hij in Carnegie Hall fu- _.e maakte, liet hij horen dat ok hij artistiek tot de stervelin- f gen behoort, p Kissin etaleerde een vlekkeloze, f indrukwekkende techniek en "jdonk bijzonder fraai waar het de lyrische passages betrof. Maar zodra hij forte en snel speelde dwas zijn spel heel wat minder ^overtuigend. In de symfonische 'études var» Schumann ging het er vaak keihard aan toe. Hij gaf die muziek geen logische op bouw, doordat hij al in een vroeg Stadium veel volume gaf, zodat ër in climaxen geen reserve ineer over was. Liszts dubieuze 'Rhapsodie Es- ;no!e\ een. aaneenschakeling 1 clichés en virtuoze Stoplap pen, kan door een lichte en hu moristische interpretatie nog ge red worden. Kissin behandelde I br£et stuk echter zo grimmig, dat I .Q<Ie vleugjes romantiek en licht- I „Zoetigheid die Liszt het Iberisch I _3«chsereïland toedichtte, ten on- I „;jder gingen in een spervuur van I qknetterende loopjes. lUïri de toegiften liet Kissin met I een indrukwekkende uitvoering van een een etude van Prokov- jijev horen dat zijn reputatie als -■.pianist van wereldformaat niet onterecht' is. Het recital als ge- _,„heel maakte echter een oneven- aiWichtige indruk. Circustheater, Scheveningen: 'Bo ris Godounov', opera van Modest Moussorgsky in een produktie door Theatr Wielki uit Warschau. Regie: Marek Grzesinskl Het koor en orkest van Theatr Wielki o.l.v. Robert Salanowski. In de hoofdrol len o.a. WladimJr Ognowisnko (Bo ris) en Zdzislaw Nikodem (Sjoeis- ki) door PETER VISSER Scheveningen Degenen die van Russische ikonen, volkse massascènes en vorstelijke pracht houden zijn dit weekein de in Scheveningen niets te kort gekomen. Een andere categorie, die in het Circustheater op zoek was naar de echte Moussorgsky daarentegen wèl, De hoofdschuldige was niet in de eerste plaats het team van het meer dan 150 jaar" oude Theatr Wielki uit Warschau. Hoewel hun produktie vaak meer mooie plaatjes opleverde dan r drama tiek en spanning, was het vooral de componist Rimsky-Korsakov die zijn vriend Moussorgsky in de weg stond. Men had in War schau namelijk gekozen voor de gepolijste tweede bewerking die hij maakte van de uitgebreide versie van de 'Boris Godounov'. Rimsky heeft van deze revolu tionaire Moussorgsky-opera uit 1869-1872 weinig begrepen. Zijn 'gekuiste' orkestratie doet maar al te'vaak aan Puccini denken. De aangrijpende .sterfscène van Boris is met instrumentale glit- Veel pracht en praal in de uitvoering van 'Boris Godounov' door het Teatr Wielki. ter overgoten en de hele Poolse scène - toch al niet het sterkste deel van de opera - lijkt in zoet stof gedrenkt. De opvattingen van deze massa- Ie Poolse produktie, die in 1988 en 1990 tijdens het Internationa le Muziekfestival te Athene veel succes had, sloten goed aan bij die van Rimsky-Korsakov. Een duidelijk voorbeeld hiervan was de Boris-creatie van Wladimir Qgnowienko. Deze monumenta le bas heeft een pracht van een stem, als je tenminste tégen dit typisch Oosteuropese geluid kan. Maar echt tragisch was hij zelden. Zo leek hij meer als een tevreden dan als een getourmen teerd en half waanzinnig vorst te sterven. Puur vocaal konden maar wei nigen uit deze overigens zeker niet slechte cast het tegen hem opnemen. Het meest in de buurt kwamen de vertolkers van de monnik Pinien en van de zwer ver Va rlaam, overigens hier vol komen onbekende zangers. De geslepen tegenspeler van Boris, prins Sjoeiski, bleek in de vertol king van Zdzislaw Nikodem geen partij voor hem. Het oor kwam dus wel wat te kon. want ook het orkest van het Wielki Theater was niet van superbe kwaliteit en dirigent Robert Satanowski legde de handeling soms compleet stil. Was dat misschien om hfet oog meer gelegenheid te geven de inderdaad magnifieke, vaak op Russische ikonen geïnspireerde decors in zich op te nemen? Ook de kostuums waren even stijlvol als rijk: niet vaak ziet men een polonaise met zo'n vorstelijke pracht en praal. Het dichtst bij de echte ruwe Moussorgsky kwamen de liefst 240 Polen in de meer volkse scè nes. Hier was de massaregie le vendiger en werd er soms echt ruig geacteerd en gezongen, al zou men uil zo'n groot ensemble veel meer geluid verwachten. Ook Rimsky's pogingen om de herbergscène en het tafereel in het woud van Kromy instru mentaal te verfraaien zijn daar slechts gedeeltelijk geslaagd. Ge lukkig maar. Muziektheater, Amsterdam: de Nederlandse Opera Stichting met 'Die glückliche Hand' van Arnold Schönberg en 'Neither' van Mor ton Feldman. Scenisch concept Jannis Kounellis. Kostuums: Jorge Jara. Licht: Jean Kalman. Regie: Pierre Audi. Met Henk Smit (bari ton), Reri Grist (sopraan), het koor van de Nederlandse Opera en Amsterdam Ideaal be schouwd is opera een kunst werk waarin muziek, taal, beeld, zo mogelijk zelfs licht en geur tot één geheel wor den samengesmolten. Dat was de droom van Wagner, en in zijn romantische kiel zog is heel veel doorge droomd. Ook Arnold Schönberg zweefde zoiets voor ogen toen hij zich een paar jaar voor de Eeiste Wereld oorlog wijdde aan het concept van 'Die glückliche Hand'. In dit monodrama voor één zanger, een twaalfkoppig koor en orkest, wilde hij alles in dienst stellen van de expressie. Hij wilde het drama laten zien in de geest van een man die niet begrijpt hoe hij zijn eigen kunstwerken ver vaardigt en die de wereld buiten hem niet kan beheersen. Schönberg ontwierp eèn kleu ren taal die hij nauwkeurig spie gelde in een instrumententaai. Hij schreef zelf het - heel sum miere - libretto en voorzag het geheel van minutieuze regie aanwijzingen. Hij wilde volledi ge controle, om zo tot volledige expressie te komen. De wordingsgeschiedenis van Morton Feldmans 'Neither' is heel anders. De Amerikaan wil de 'iets doen' met een tekst van Samuel Becket, maar hij vond geen inspiratie in diens gepubli ceerde werk. Na eèn ontmoeting in 1976 schreef Becket 'Neither waarin hij in tien fases de onmo gelijkheid van de'mens uitbeeldt om greep te krijgen op ziehzell als ware hij een ander, of omge keerd. Verschillen De uitgangspunten van Feld man en Schönberg versehüler net zoveel van elkaar als hun muzikale taal - die hun belang rijkste medium is. Schönberg schreef een duidelijk gestructu- Beeld uit 'Die glückliche Hand' van Schönberg in de opvoering door de Nederlandse Opera. reerd stuk. onderverdeeld in een aantal scènes, waarin climaxen opbloeien en klankkleuren zo fel oplichten dat zij de belichting die Schönberg voorschreef feite lijk overbodig maken. Feldman schreef een veel sim peler taal, die herhaalt met mini male veranderingen en die haar spanning ontleent aan de onver wachte en niet logisch noodza kelijke zinswendingen. Schön- bergs muziek zindert van inner lijk drama. Feldmans klankbeel- den zijn verzelfstandigde illus traties. Beide stukken hebben met el kaar gemeen dat zij de geleiden de beelden eigenlijk overbodig maken; uitbreidingen die niets toevoegen. Toch heeft Pierre Audi, de intendant van de Ne- deriands Opera, ervoor gekozen deze beide in zichzelf zo volledi ge werken te ensceneren. Hij heeft dat indrukwekkend ge daan. al heeft hij daarvoor Schönbergs aanwijzingen volle dig moeten negeren. Voor de speelruimte deed hij een beroep op de Grieks/Italiaanse kunstenaar Jannis Kounellis, die voor beide eenakters wat kil le en in hun rechte lijnen toch surrealistisch werkende installa ties ontwierp. In 'Die glücklige Hand' vormde de koorrij tevens de grenswand van het drama, in 'Neither* werd de zangeres om sloten door flakkerende liehtrij- en die haar net zo sterk afsneden van contact met het ik, als de la tere tralies haar afsneden van het lied-ik. Toch maken de krachtige, bijna ritmische ruimtewerking, de vloeiende licht-effecten, en in 'Neither' de op Michelangelo geïnspireerde poses een veel vluchtiger indruk dan het bij uit stek vluchtige dat zij proberen aan te vullen: de muziek. Precisie Die was bij Oliver Knussen en het Residentie-Orkest in voor treffelijke handen. De precisie- freak Knussen had het orkest volledig onder controle en be heerste het complete klankens cala. een deel van het koper daargelaten. In' Schönberg klonk het orkest vol en bij alle doorzichtigheid gewichtig en mollig. Henk Smit - eerst steu nend onder een Kounelliaans monster en later blijkbaar neer gedrukt door de doem die Schönberg in. dit stuk oproept - zong 'als een roepende in de woestijn. Hét koor lachte hem hol en vierkant uit; ordinair en zonder medegevoel, zoals be doeld. De hoge lettergreepklompjes die Reri Grist moest zingen in Feld mans 'Neither' werkten het na gestreefde vervreemdingseffect meer in de hand dan de regie, als had Feldman de zangstem met opzet losgeknoopt van zijn muzi kale getouw. Haar zang was die van de moed der wanhoop. Maar de taal der instrumenten stroom de onaandoenlijk door. Vervreemding en ontoereikend heid zijn de kernwoorden voor deze produktie, en ze slaan zowel op de inhoud van de stukken als op de verhouding van beeld en geluid. Amsterdam De gemeente Amsterdam zou de negen miljoen gulden aan onbe taalde rekeningen ,van de partners van het Muziek theater - Het Nationale Bal let, de Nederlandse Opera Stichting en het Ballet Or kest - moeten betalen. Dat stelt de Amsterdamse wet houder M. Baak voor cul tuur in een nota die woens dag door de raadscommissie voor cultuur zal worden be sproken. Het college van be w van de hoofdstad heeft zich inmiddels mei dit voorstel akkoord ver klaard. De hoge schuldenlast is het ge volg van een langlopend 'ver schil van mening' tussen de ge meente Amsterdam enerzijds en de partners van het Muziek theater en het ministerie van WVC anderzijds. Volgens de gemeente zouden de partners jaar lijks gezamenlijk twee mil joen'gulden bijdragen aan de kosten van huisvesting, bespe lingen service. Omdat de part ners dit steeds hebben gewei gerd. is het niet betaalde be drag nu, hijna viereneenhalf jaar later, tot negen miljoen op gelopen. Wethouder Baak wil met dit voorstel 'een erfenis uit het verleden' oplossen. Voortaan zal WVC jaarlijks 300.000 gul den bijdragen, de gemeente Amsterdam 70Q.000 gulden, terwijl de partners van het Mu ziektheater dan de resterende 1 miljoen gulden voor hun reke ning moeten nemen. Muziektheater, Den Haag: hel Ko ninklijk Concertgebouworkest O.l.v. Neeme Jarvi m.m.v. Boris Berman (piano) in werken ven Stravinsky, Bartók en Mendels sohn. door PETER VISSER Den Haag Men hoefde zater dagavond nauwelijks te treuren om het feit dat Bartóks zelden gespeelde eerste pianoconcert was vervangen door het relatief bekende derde concert van deze Hongaar. Pianist Boris Berman had na een paar maten van het fascinerende hoofdthema het publiek volkomen in zijn ban en liet het niet meer los. Dit laatste voltooide werk 1945) van de'toen al doodzieke compo nist - bet daarna opgezette alt vioolconcert werd uit schetsen gereconstrueerd door Bartóks vriend Tibor Serly - wordt vaak gezien als een sereen berustend afscheid. Geen spoor daarvan bij Berman, Gedreven, vit;,_ï met een gebeitelde klank zette hij de heldere contouren van dit neok lassieke werk neer. Hel Concertgebouworkest liet zich in de pittige, soms wat erg nadrukkelijke begeleiding ook niet onbetuigd. Zo kreeg men een uitermate spannende Bartók met spierballen, misschien wat weinig verstild - het 'adagio reli giose' - en in het eerste deel wel eens wat. zwaar, maar meesle pend. Aan het grote technische vermogen van deze in de Vere nigde Staten wonende Rut denkt men hierbij nauwelijks meer. Dirigent Neeme Jörvi is al zo'n tien jaar een vaste gast bij hei Koninklijk Concertgebouwor kest. Des te merkwaardiger was hel. dat orkest en dirigent elkaai in Stravinsky's ballet 'Jeu dt cartes' (1936) aanvankelijk maai inatig begrepen. Of ligt dezt scherpe ritmiek, deze onder koelde humor de muzikaal lei der van het Detroit Symphonj Orchestra niet? Geen spoor van aarzeling, ge brek aan lijn en ritmische zwak te in Mendelssohns Italiaans» symfonie. Jarvi en het orkes vielen met de deur in huis en ga ven het overrompelde publiet daarna nauwelijks gelegenheic op adem te komen. Misschien i: een meer ontspannen, meer lyri sche weergave van dit zonnig» werk denkbaar. Ook hield Jërv wat weinig rekening met de ir deze akoestiek stp rk domineren de lage koperblazers en pauken. Maar het zindert ide licht var het eerste deel, d.-f scherpe con trasten in het andante en de bij na bezeten vaart v^n de Saltarel lo - de origineelste finaie dooi Mendelssohn ooit gtrchreven - hoor je zelden zo fel vveergege ven. Een Mendelssohn met on gekamde haren, een stoppelb aard en brandende ogen is hee wat boeiender dan het brave cli ché-beeld dat rnen meestal krijg" voorgeschoteld. (ADVERTENTIE) Schiedam kanaal Maassluis kanaal Rotterdam ACR 1 Rotterdam ACR 2 Capetie aan den IJssel 28 UHF 3 VHF kanaal 28 UHF kanaal 7 VHF (BRT 2} kanaal 12 VHF Rotterdam ACR 2 kan ook ontvangen worden in Aibrandswaard, Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs en Blelswijk. Op de kabel in Rotterdam, Schiedam en Capelle aan den IJssel wordt het programma van Stads TV Rotterdam uitgezonden op het kanaal van de Avondbladen TV krant. Op maandag tot en met vrijdag dagelijks om 17.30 uur, herhalingen om 19.00, 20.30, 22.00 en 23.00 uur. Stads TV Rotterdam en de Avondbladen TV krant, elke dag uw eigen stad op de televisie. T A St> 3 ROTTER'DA! Wilt u meer informatie over Avondbladen TVkrint of vertegenwoordigers bezoek met demonstratie? Bel dan 010-4048056.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1991 | | pagina 3