17 'Hofbeeldhotiwer' Willem Verbon verdient erkenning Rotterdam 'Die negenling heeft ons totaal verrast' 'London Knights niet op Goede Vrijdag' De Kaapverdianen vinden: 'Beter werken dan stelen' Vlaardingen herbouwt houten stadskraan Negen jaar geëist wegens doodslag Den Haag heeft genoeg kantoren Rotterdams Dagblad Zaterdag 14 maart 1992 Rotterdam - Het ontslaan van alle illegalen in de agrarische, horeca- en schoonmaaksector en hen vervangen door legale werknemers lost de werkloos heid m Nederland niet op. Het werk is zó onaantrek kelijk en slecht betaald, dat Nederlanders er niet aan beginnen Dat steil de Kaapverdiaanse Arbeidersvereniging Nederland, gevestigd in de Pauluskerk in Rotter dam, in een open brief aan minister De Vries (Sociale Zaken?. De vereniging reageert op de instelling van een landelijke commissie, die moet adviseren over het oplossen van het ïllegalenprobleem in vooral de tuinbouw. De Kaapverdianen zien niets in 'gedwongen tewerk stelling' van langdurig werklozen, omdat Neder landers dat volgens de vereniging zullen opvatten als aantasting van hun rechtspositie. Bovendien vindt de vereniging verscherpte controle op illegale ■arbeid, zoals nu gebeurt in het Weslland. ..een eerste stap in de richting van het omvormen van de Neder landse democratie in de richting van een politie staat.'' De veiemgmg stelt vast dat de controles vooral bui tenlanders zullen treffen. Nederlanders kunnen im mers onmogelijk illegaal in ons land verblijven. „De ze mensen zijn mei voor hun lol naar Nederland ge komen," zegt voorziller Jösê Maria Paola, die hier het motto 'Beter werken dan stelen' aan toevoegt Volgens hem probeert de Nederlandse regering met cijfers over illegaal werk ..de Nederlandse bevolking de impressie te geven dat de illegalen massaal baant jes van de Nederlanders stelen." Tot slot roept de vereniging de minister op om de illegalen te legalise ren: „Dat levert heel wat extra belastingcentjes op Door Ben van Haren Gaardingen - Op de Westha- venkade voor het Visserij mu seum in Vlaar dingen wordt in de komende jaren de histori sche houten stadskraan her bouwd. Van 1625 tot 1909 heeft de zeven tien meter hoge kraan in de Ha- nngstad dienst gedaan bij het vermasten van zeilloggers en ander schepen. In 1994 zal de kraan klaar zijn. zegt oud wethouder Jan Madera. Hij is voorzitter van de stichting Ex ploitatie Mu seumkade, die inmiddels meer dan de helft van het benodigde half miljoen gulden heeft verzameld. Het bestek voor de museale replica van de vroegere stadskraan is gemaakt door Jan Batenburg van de ^•stichting Restauratiewerkplaats Schiedam aan de hand van oude tekeningen. De Schiedamse stich ting. die in de afgelopen jaren zijn vakmanschap heeft bewezen bij hel herstel van de molens m eigen stad, zal het karwei in Vlaardingen uitvoeren. De kraan komt niet te slaan op zijn oorspronkelijke plek, de Westhavenplaats, maar bij hel Visserijmu seum tegenover de Vetteoordsekade (het zogenaam de Waaigat). Die plaats is gekozen om het (handmati ge) draaien van de mogelijk te maken. De top van de kraan zal een halve meter boven het museum uitste ken. De komende jaren zal in en langs de Oude Haven in Vlaardingen regelmatig iets te doen zijn wat met de herbouw te maken heeft. Volgende week zaterdag begint het met een 'historische feestmiddag', waar voor onder meer een antieke mallejan (een kar om bomen, palen of masten te verplaatsen) en vier vroegere visserschepen naar Vlaardingen zijn ge haald. De herbouw van de stadskraan maakt deel uit van een plan om de kade voor het Visserij museum in te richten naar historische maatstaven. Zo komt er ook een steiger waaraan wisselend ouden en nieuwe vis serschepen zullen liggen. Den Haag - Officier van justitie mr. R. Geradts heeft gisteren voor de Haagse rechtbank negen jaar ge vangenisstraf geeist tegen een 19-jange Rotterdam mer. De officier achtte bewezen dat de verdachte op 29 november m Den Haag met vier schoten R. Melfor om het leven heeft gebracht en R. Fecunda van het leven probeerde te beroven. De Rotterdammer ver klaarde op de zitting meerdere malen door Melfor met de dood bedreigd te zijn, omdat hij een relatie had met een vroegere vriendin van Melfor. Vanwege deze bedreigingen schafte hij zich een aantal dagen voor de fatale dag een wapen aan. Raadsman mr. J. Siam vroeg de rechtbank bij hel opleggen van een straf voor de doodslag op Melfor rekening te houden met de jeugdige leeftijd van zijn cliënt. Uitspraak 27 maart. Den Haag - Samen met Rotterdam beschikt Den Haag over het grootste aantal kantoren in Neder land, dat zich op een zogenaamde A-locatie (zeer goe de plek) bevindt. Den Haag heeft zeker geen tekort aan kantoren. „De stad beschikt over zeer ruime re serves." Dat staat m een onderzoek van de Rijkspla nologische Dienst, uitgevoerd door Buck Consul tants Internationa! uit Nijmegen. Den Haag en Rot terdam hebben 700.000 vierkante meter kantoor- vloer op A-locaties. Amsterdam heeft slechts 350.000 vierkante meter. Wel heeft de hoofdstad veel ruimte voor kantoren op een B-locatie. He onderzoekers signaleren dat de dreiging van leegstand van kantoren leidt tot een afwachtende nouding van ontwikkelaars en beleggers. Het model voor de mu seale replica van de oude Vlaardingse Stadskraan, zoals ze aan de Westha ven kade zal verrijzen. Op de spii in het midden kan de zeventien meter hoge kraan in zijn geheel ge draaid wor den. Met het rad wordt de takel gehe sen. Foto Stichting Vlsardings M useumkadepro- ject Het comité dat ernaar streeft een standbeeld op te richten voor de onlangs overleden bokser Bep van Klaveren, heeft de Rotter damse beeldhouwer Willem Verbon gevraagd een ontwerp te maken. Mocht het komen tot realisering van het plan, dan zou Verbon daarmee een nieuw beeld toevoegen aan de vele werken die er van hem al in Rotterdam staan. De stad heeft een belang rijke rol gespeeld in het leven van Willem Verbon. Zowel posi tief als negatief. Enerzijds is de gerespecteerde kunstenaar door de vele uitgevoerde opdrachten bijna de 'hofbeeldhouvver' van Rotterdam geworden, anderzijds is er nog geen museale er kenning voor Willem Verbon. dracht een portret te vervaardi gen van Winston Churchill Een borstbeeld, waarvan Churchill la ter zelf zei 'I thmk its magnifi cent. but you credited me with more character than 1 think Ive got('Ik vind het prachtig, maar u heeft me meer karakter toebe deeld dan ik denk dat ik heb Het borstbeeld, aal in de hal van het Rotterdamse stadhuis staat, is in 1954 onthuld door koningin Elizabeth van Engeland. Over zijn contact met Churchill vertelt Verbon. „Dan sta je daar in de werkkamer van Churchill. Een deken van sigarenrook in de ka mer. Stikzenuwachtig natuurlijk. Winston ging natuurlijk op een bepaalde manier poseren en ik dacht: cat wordt niks'. Daarom reikte ik hem wat van de plastici ne aan, die ik in mijn handen had, en vroeg: 'Do you know this mate rial, Sir?' Hij pakte het spul aan en zei. 'No'. En ik weer: "It is very good, it is English!' Natuurlijk een truc van me, dat gebaar. Op dat moment was hel gebeurd, toen was het ijs gebroken1" „Ik heb een heel goed en intens contact met hem gekregen. Ik werd voor een weekend bij hem thuis uitgenodigd. Later kreeg ik met mijn venaardag een door hem zelf geschreven boek opge stuurd met de opdracht erin: 'Aan Willem Verbon van Wmston Churchill als herinnering aan 1954'. Ja. een mooie tijd was dat! Met de auto toeren door Londen en door de country met Prinses Margaret achterin..." Willem Verbon blijft echter niet in Londen en betrekt in New York een atelier in 20th streel. In zijn Amerikaanse periode maakt hij een portret van de auteur Truman Capote, met wie hij dagenlang schaakt. Via via komt hij ook in contact met de Kennedys en maakt hij van John F. Kennedy een relief in brons. Bij de Kennedy's ontmoet hij ook de beroemde Armeens-Canadese fotograaf Yousof Karsh. die hem later in zijn atelier aan de Rotter damse Dillenburgstraat bezoekt Door Jack Putting Rotterdam - Willem Verbon heeft in zijn leven enkele duizenden kunstwerken gemaakt, waarvan hij zelf het belang sterk relati veert: „Als er een paar bij zijn die goed zijn, dan is dat mooi meege nomen, dat is dan misschien kunst." Van zijn vroege werk heeft een deel de Tweede Wereld oorlog niet overleefd. De kunst werken die op 14 mei 1940 geex- poseerd staan in galerie Delfs- evaart worden vernietigd bij het bombardement op Rotterdam. Kort daarop betekent de weige ring van Verbon om tijdens de Duitse bezetting een loyaliteits verklaring te ondertekenen, het einde van zijn studie aan de Rot terdamse kunstacademie. Verbon verdwijnt in de illegaliteit, een periode waar hij nu liever over zwijgt. „De herinneringen daar aan zijn door de tijd bedolven," zegt hij daarover. 1 In 1946 knjgt Willem Verbon zijn eerste officiële opdracht van de gemeente Rotterdam. Hij ont werpt een gedenkteken voor de commandant van de Royal Air Force, die tijdens een noodlan ding met zijn vliegtuig op de Noordsingel is verongelukt. Na de plaatsing langs de Noordsin gel, tegenover het gerechtsge bouw, wordt het onthuld door Prins Bernhard, een man die ook later een rol in zijn leven zal spe len. De Britse regering biedt na het maken van het beeld een 'post graduate scolarship' aan en Ver bon vertrekt naar Londen, waar hij werkt vanuit ateliers m Sloane street en Jewry street. Daar sluit hij onder meer vriendschap met de beeldhouwers Henry Moore en Jacob Epstein. In 2ijn Londense ateliers werkt hij aan een impo sante rij portretten van Britse staatslieden, wetenschappers en de koninklijke familie. Chuchill In 1953 krijgt Willem Verbon van de gemeente Rotterdam de op- om een portret van hem te maken voor zijn fotoboek 'Portraits of Greatness". Men zal echter ver geefs zoeken naar de foto van Ver bon in dit boek, Niet omdat Karsh achteraf vindt dat Ver bon met in dat boek thuis hoort, maar omdat Karsh er, zo verklaart hij in een brief aan Verbon, voor het eerst in zijn leven niet in geslaagd is een goed portret te maken. Het blijft niet bij het RAF monu ment aan de Noordsingel en het portret van Churchill. Talloze beeldhouwwerken en reliefs sie ren Rotterdam en veel van haar openbare gebouwen. Zo heeft Verbon sinds burgemeester Oud alle Rotterdamse burgemeesters, inclusief Bram Peper geportret teerd. Aan de Prinsenlaan in de Alexanderpolder vinden we een relief van Prins Alexander. In Schiebroek bij de Humanitas kli niek het Jason monument. In hef park onder de schaduw van'de' Euromast vinden we een portret van Baden Powell, door Verbon in Engeland vervaardigd met de zoon van Baden Powell, die als twee druppels water op hem leek. als model. In De Doelen bevinden zich verschillende werken van zijn hand: beeltenissen van Jules Zagwijn. Jo Vincent en van Van Ommeren. In de Karei Doorman straat staat nog het borstbeeld dat Willem Verbon van schout-bij- nacht Karei Doorman maakte. Teleurstelling Jn de stem van Willem Verbon klinkt altijd de echo van het ver leden door. Verhalen over een hoopvolle toekomst na al hel oor logsgeweld. En de teleurstelling erna. Over een door hem in 1948 gemaakte torso op landgoed 'de Tempel' m Overschie zegt hij bij voorbeeld: „Daar zou ik eigenlijk de ballen vanaf moeten hakken' Dal beeld is ontstaan vanuit een overtuiging van: na al die oor logsellende gaan we het weer op nieuw doen, we gaar. hel weer proberen, we gaan ons best doen' Vlaardingen - De striptease- groep The London Knights blij ven de gemoederen van christe lijk Vlaardingen bezig houden. Nu protesteert het CDA tegen de komst van het uitdagende man nelijke bloot. Eerder toonde klein rechts in de gemeenteraad ongenoegen over het optreden van de ontklede he ren. Er werd door een particulier zelf het Moreel Geweten Vlaar dingen opgericht. Opgeroepen werd mee te protesteren dat het 'verval' in de stad. Er kwam min der dan een handvol reacties op. The London Knights staan, na een eerder optreden in café Shi- bumi aan de Westhavenkade, ditmaal geprogrammeerd bij de 'concurrent' aan de overkant, discotheek My Way aan de Oost- havenkade. Daar treedt overi gens binnenkort ook een vrou welijke stripteasegroep op. Daar tegen is nog geen bezwaar aange tekend. Het CDA, zo blijkt uit schriftelij ke vragen aan het college van B en W, gesteld door de raadsleden K.W. van Netten en W. Baris- Hoogerwerf. is vooral gepikeerd door het feit dat het optreden van The London Knights juist op vrijdag 17 april is gepland, te we ten Goede Vrijdag. „Dat schokt ons des te meer," aldus de vra genstellers. De tijd rondom Goe de Vrijdag staat in het teken van het lijden en sterven van Jezus Christus en Zijn opstanding." Volgens Van Netten en Baris- Hoogerwerf - „zulk onzedelijk gedrag stemt niet overeen met de in Gods woord gegeven nor men en maatschappelijhke waar den" - kan een groot deel van de Vlaardingse bevolking zich niet verenigen met een dergelijk op treden. Daarom wordt gevraagd wat er tegen te doen is en of het college ertoe bereid is om stap pen te ondernemen. Als er geen wettelijke mogelijkheden zijn, wordt de burgemeester verzocht in overleg te treden met de orga nisator. Eigenaar Theo Putters van My Way zegt The London Knights gecontracteerd te hebben om mee te kunnen concurreren in Vlaardingen. Willem Ver bon bij een door hem ge maakt borst beeld van Winston Churchill. De Britse staats man zei er over: 'Ik vind het prachtig, maar u heeft me meer ka rakter toebe deeld dan ik denk dat ik heb.' Foto lack Puttrng Dat moest dan ook in dat beeld zitten, het heette dan ook op zijn Engels, want ik heb het in Enge land gehakt, 'the Great Emanci pation', oftewel de Grote Bevrij ding. We gaan ons best doen. Ik heb moeten vaststellen dat we niet ons best zijn gaan doen en dat gaf mij aanleiding om te zeg gen: ik ga die ballen er af slaan. Ik wil hem impotent maken; het is misplaatst geweest om een poten tie in dat beeld aan te brengen; die potentie is er niet, dus laten we hem maar castreren." Voor de Erasmus Universiteit, die in die tijd nog de Economische Hogeschool heette, maakt Willem Verbon in 1952 een portret van Prins Bernhard. In 1991 krijgt hij van de gezamenlijke Kamers van Koophandel de opdracht weer een portret van de dan 80-jarige prins te maken. Verbon: „Ik heb ioen gebeld met Soestdijk. Ik hoor zijn secretaresse zeggen: 'Ik heb hier Willem Verbon aan de te lefoon, kan die langskomen9' En de prins zegt. 'Willem? Ja natuur lijk, altijd!"' „Voor hel beeld ben ik vorig jaar een keer of zes op Soestdijk ge weest. De prins is iemand die nog ontzettend bezig is met alles, op alle mogelijke manieren. Je komt nooit zomaar een koninklijk fi guur tegen. Dat komt zo zelden in een mensenleven voor! Maar dat zo iemand dan zegt tegen die jon gens die bij hem zitten, de adju dant en zo: 'Mijnheer Verbon zijn glas is bijna leeg. Let op.' Nou dat is leuk. Hij drinkt witte wijn en ik dnnk whisky." „Dat beeld is dus gemaakt. Het is vrij goed gegoten en kort voor Kerstmis breng ik het met een medewerker naar Soestdijk en stel het daar op in een ontvangst- zaai. Een week voor kerst is het onthuld. Ja dat was leuk. Samen het lappie eraf halen, de prins en ik, en dan ja... Hij vond het wel fijn. Het is een goed ding gewor den Hij staat er goed op Iets meer dan levensgroot Het is mooi brons." Ruiterstandbeeld In 1990 knjgt Willem Verbon m de Rotterdamse Bijenkorf, tij dens een overzichtstentoonstel ling van zijn werk over de laatste 50 jaar. van de gemeente Rotter dam de Frank van Borsselen-pen- ning uitgereikt. Verbon: „De bur gemeester legde in zijn toe spraak, voorafgaand aan de uit- reikir g, meer het accent op wat ik m de oorlog in het verzet gedaan heb, dan op mijn werk dis beel dend kunstenaar." Door die expositie ziet Verbon ook weer kansen voor een oud idee van hem. Vlak na de oorlog maakte Willem Verbon al een schetsontwerp voor een ruiter standbeeld van Graaf Willem IV dat hij aan de toenmalige stadsar chivaris mr. Hazewinkel toonde. Die vond het een goed idee. maar er gebeurde verder niets mee. In de jaren zeventig haalde Willem Verbon het idee weer van stal. Verbon: „Op een gegeven ogen blik heb ik gedacht: in 1990 dan isw het 650 jaar geleden dat Rotter dam stadsrechten kreeg en dan is het tevens 50 jaar geleden dat die stad verwoest werd door de Duit sers. Dus dat wordt een bijzonder jaar. Als ik daar nou eens naartoe leef, als ik nou probeer het zover te krijgen dat er iets gaat gebeu ren tegen die tijd, dan ga ik een ruiterbeeld maken." „Ik ben op eigen initiatief eraan gaan werken. Eerst een klein mo delletje. Toen steeds groter totdat ik bij een formaat van 2 bij 2 me ter uitkwam. En dan in de stad Rotterdam mensen daarvan in kennis brengen en kijken hoe ze erop reageren. Dat is een heel lang verhaal geworden met ont zaglijk veel teleurstellingen en verdriet, stompzinnigheden en... Het is er dus nooit van gekomen! Omdat men vond dat het zón raar ouderwets beeld was." „Totdat die tentoonstelling in de Bijenkorf kwam; toen kon men er toch eigenlijk niet meer om heen. j Uiteindelijk is het dus komen te staan voor het Schielandshuis. zo- als ik het gemaakt heb. Maar zo was het niet bedoeld. Het was be doeld om vier keer zo groot op een kolom midden op het Hofplein geplaatst te worden, tegenover ai die geweldige hoogbouw. Met blijvend groen in de fontein. Groen moet altijd groen blijven,-" ook s winters. En heel kleine sproeiertjes erin zodat het een feestelijk ding is, vrolijk met veel groen en dan heb je daar dat mooie beeld op staan, in een goudkleur, en daar zet je dan schijnwerpers op en pats!' Rotter dam is weer een stad." In elk ander land had een figuur als Willem Verbon al lang zijn ei gen museum gehad of op zijn minst zijn eigen vleugel. En te recht! Maar Verbon heeft in Rot terdam alleen een winkel/atelier van pakweg 30 vierkante meter ergens op het tochtige Zuiderter ras Soms Is het een klein berichtje In de krant. Soms zelfs dat niet. Er gebeurt nu eenmaal zoveel in de wereld. Maar op zaterdag is dat ene kleine nieuwtje of die ene minuscule gebeurtenis voor het Rotter dams Dagblad aanleiding om de man, vrouw of kind achter dat berichtje aan het woord te laten. Omdat begrippen als 'groot'- en 'klein nieuws' nogal betrekkelijk zijn. Vraag maar aan de betrokkene. Vandaag - v'e Door Elzemane Karsdorp „Het is echt enig om zo'n minia tuurbeestje tevoorschijn te zien komen," blikt Anita Heere terug op de geboorte van een kameleon- negeniing in dierenspeciaalzaak Artis. „Alles zit er al op en aan en ze weten al exact waar ze naar toe moetc. cm eten te vinden. Het is eigenlijk net als bij de geboorte van ten kind. Het ia niutilijk uin onder woorden te brengen hoe mooi het was. Maar de natuur is nu eenmaal altijd bijzonder mooi en boeiend." Het negental werd op 5 maart ge- Robert Heere toont de kameleon die onlangs een negenling wierp en één van haar vijf centimeter grctejOngenFotoN ie Is va n derHoeven boren en behoort tot een middel grote kameleonsoort, die luistert naar de naam chamaeleon hon- nelli. De soort is afkomstig uit MdUdgdbL'diZe leven zes a zeven jaar en kunnen zo'n 25 centimeter lang worden Een worp van negen jongen is voor kameleons niet bij zonder groot. Een aantal van meer dan twintig jongen kan ook voorkomen. Wel opvallend is dat de negenling in gevangenschap is geboren. In de 25 jaar dat Artis nu kameleons verkoopt, is dat slechts een keer eerder voorgeko men. Dat nest werd echter dood geboren. De geboorte van de negenling k\\ am voor Robert en Anita Heere van dierenspeciaalzaak Artis to taal onverwacht. „Hetwas een he le verrassing," vertelt Robert Heere. ,.We hadden wel gezien dat het \Touwtje dik was. maar vermoedden mei dat ze jongen zou krijgen. Bij kameleons is dat moeilijk te zien. Soms zijn ze zo plat als een boek en dan zijn ze weer net een ballon. We hadden dus niets in de gaten, totdat er in eens één zo'n kleintje in het terra rium losliep." Het werd een vlotte geboorte. In slechts een half uur tijd kwamen de negen ter wereld. „Ze worden geboren in een soort eiervlies," legt Robert Heere uit. „De moe der laat ze gewoon op de grond vallen. Na ongeveer een halve mi nuut gaan ze spartelen. Als het vlies scheurt, kruipen ze er uit." Moeder en kinderen zijn inmid dels van elkaar gescheiden. De pasgeboren kameleons kunnen al direct na de geboorte volledig op eigen benen staan. Slechts vier van de negen kame leons zitten op het moment nog in een terrarium in de dierenspe ciaalzaak. Het is even zoeken naar hel viertal, want inclusief staart zijn ze maar zo'n vijf centi meter groot. Terwijl ze met be hulp van hun staart behendig hun weg zoeken langs de takken in hun glazen onderkomen, lijken ze hun drukke omgeving in de dierenwinkel nauwgezet in de ga ten te houden. Hun bolle ogen be wegen zich voortdurend heen en weer tussen de honden rechts van hen, de papegaaien links en de terraria met soortgenoten aan de overkant. „Reptielen zhn bijzonder boei end." vertelt Anita Heere. terwijl ze zich over het terrarium buigt. „Soms zeggen mensen dat ze rep tielen eng of griezelig vinden, maar dat komt doordat ze er ei genlijk niets van af weten. Maar als je ze er dan wat meer over ver- telt, zijn ze vaak stomverbaasd." 1 „Als ze wat groter zijn kan je ze ook uit elkaar houden als je wat beter kijkt," voegt Robert Heere daaraan toe. „Het is nel als met mensen, ze zijn nooit allemaal exact hetzelfde." De andere vijf kameleons van de negenling hebben inmiddels een onderkomen gevonden bij parti culieren. „Iedereen wilde er wel eentje hebben, maar we hebben mensen gezocht die al kameleons hadden. Mensen die weten waar ze mee bezig zijn," zegt Heere „Zo'n nest jongen geeft toch een hoop werk. Als ze niet zelfstandig eten, moetje ze gaan voeren met een pincet. Voor mensen die dat nog nooit gedaan hebben, is dat heel moeilijk. Het is heel jammer dat we ze moesten weggeven, maar het was de enige oplossing. We hebben er hier de tijd en de ruimte niet voor om ze allemaal te houden. Als ik ze met z'n allen in dat hokje had laten zitten, had den ze het niet overleefd. Dan was - de ruimte te klein voor ze gewor- den." De vier kameleons, die nu nog m de winkp) zijn, zullen daar voorlo pig nog we! even blijven. „Het is een liefhebberij van me. Ik vind het ook heel leuk om ze zelf op te voeden. Die kameleons houden we tot ze volwassen zijn," zegt Ro bert Heere vastberaden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1992 | | pagina 1