10 Kunst als kloppend hart van de Bloedbank «Éi® kjfe h mm ■K&a Bettie Serveert kent Ben Johnson-start RET Mannenkoor weet ook wat jagen is Dans op drift overspoelt Vlaardingen mm mP" m pd Spectaculair debuut bij Vara-matinée ,;v'- mMÊMWrnh,. WWmÊÈwm CD van de dag' 5 1' - Emotionele rock uit Canada Maandag 16 november 1992 Rotterdams Dagblad Door Frans Alten Rotterdam - In het Bloeddo norcentrum aan de Gooi- landsingel in Zuid exposeert Jaap van der Gaarden tot eind november met 'jazzy zeef drukken'. Het Bloeddonor centrum aan de Galgkade in Vlaardingen laat op dit mo ment aquarellen van Jannie Verschut zien en in het donor centrum aan de Raadhuis laan in Spijkenisse kunnen de bloeddonors tijdens het wachtende aquarellen en pas tels van Joke Nederhand be kijken. Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar voor kunst moet je (ook) bij de Bloedbank zijn. In het 'hoofdkantoor tenslotte, de Rot terdamse Bloedbank aan de Wes tersingel, hangen tot eind decem ber pastels van Hanneke Heij- mans. na de expositie van aqua rellen. gemengde technieken en gouaches die tot begin vorige maand te zien waren, van 'de vrouw achter de kunst in de Bloedbank', Janny de Rijke. De Rotterdamse Bloedbank met bloeddonor centra in Rotterdam. Vlaardingen. Spijkenisse en "Gouda krijgt jaarlijks bijna zes- tjgduizena mensen over de vloer. die regelmatig bloed komen ge- ven. Da's dus wachten op je beurt, bloedafname en even bijkomen bij een kop koffie en een broodje. Tijd genoeg om in dc rondte te kijken, en dat kan je dan beter niet doen naar witte muren. Dat was de opvatting van de directie van de Bloedbank en van Janny de Rijke, parttime medewerkster van het bloeddonorcentrum in Gouda, (beeldend) kunstenaar en geboren Rotterdamse. Maar van tijd tot tijd zorgen dat er wat leuks hangt is één ding. een gepland programma van wisse lende exposities over de verschil lende centra met werk van kun- stenaars die aan de weg timme ren. dat is iets anders. Dat moet groeien, dat is zoeken ook. en een hoop werk. Voor Janny de Rijke begon het zeven jaar geleden toen de Goudse vestiging in een nicmv pand werd gevestigd. Dat Door Arthur van Dijk Amsterdam - Voor aardbevingen hebben we de schaal van Richter, voor de politieke voorkeuren van de natie zijn er Maurice de Hondt en het Nipo. Als het gaat om dc populariteit van operazangers in Nederland hebben we als graad meter de reacties van het publiek dat de Vara-matinée bezoekt. Dat dit publiek zichzelf in haar stormachtige enthousiasme nog weet te overtreffen, bleek zater- ,dag in het Concertgebouw, na af loop van Bellini's 'La Sonnambu- l.a'. De Tsjechische zangeres Lu ba Orgonasova. die titelrol voor haar rekening nam werd zonder par don gedwongen de laatste aria ie herhalen. Wie er bij was. begrijpt waarom de fundamenten van het Cencei'igcbouw bij tiju en wijlen verstevigd moeten worden. Niet alleen solistisch, maar ook in samenzang met de voortreffelijke tenor Raül Giméncz toonde Orgo nasova haar muzikaliteit. Colora turen zijn bij haar niet in de eer ste plaats acrobatische hoog standjes en technisch vertoon, maar 'gewoon': muziek. Alle lof ook voor de dirigent Alberto Zed- da, die zijn solisten, koor en or kest met zichtbaar plezier naar dit niveau tilde. Voor wie er niet bij was; de opna me van deze opera wordt op vrij dag 20 november om 20.02 uur op radio 4 uitgezonden. Concertgebouw Amsterdam, Va ra-matinée: Bellini: La Sonnam- bula. Radio Kamerorkest en Groot Omroepkoor o.l.v. Alberto Zedda. Met o.a. Luba Orgona sova, Raül Giménez, Francesco Ellero d'Artegna en Alexandra Papagjiakou. Janny de Rijke: 'Ik ben gek op kleur en bloemen, maar ze moeten we! van het doek af spetteren'. Foto Niets van tier HoevervRotterdams Dagblad schreeuwde om wat extra's. Janny de Rijke: „Het idee bij het personeel ontstond toen om een soort tijdelijke expositie van kunstwerken in te richten, mooie dingen aan de muren, maar waar haal je die zo gauw vandaan? Ze wisten dat ik schilderde en vroegen of ik mijn eigen werk niet wilde laten zien. Dat viel nog al in de smaak en dat was eigen lijk ook het begin. Want als het dan later weer weggaat is er toch het idee van er moet iets nieuws voor komen." ..In Zuid zit het donorcentrum in het oude GGD-gebouw. dat drie jaar geleden is gerenoveerd. Ze zagen in Gouda hoe leuk het was, die kleurige wanden, toen kwam ook vandaar de vraag of ik voor de opening niet iets kon regelen." Daarna volgden Spijkenisse. Vlaardingen en het donorcen trum van de Bloedbank aan de Westersingel. Uitstraling Al moest de directie van de Bloed bank daar wel even aan wennen. Die eerste tentoonstelling verga ten ze zelfs te memoreren tijdens de opening, maar daarna keerde het tij. Hel belang werd ingezien van een behandelruimte die iets uitstraalt, er kwam geld voor vrij en tijd voor de organisatie. Jannie de Rijke heeft nu absoluut niet te- klagen over de medewerking die 20 krijgt. ..Hctioopt als een trein. In Gouda hebben we iedere twee maanden een andere expositie en in de meeste andere donorcentra ook. Je hoort de mensen praten over wat ze zien. Kijk, je hebt mensen die zien nooit iets van kunst. Daar komen ze niet mee in aanraking. Hier wel, en dan zie je ze kijken. Dat vind ik leuk: de verrassing." „In de ziekenhuizen hangt na tuurlijk ook van alles in de gan gen, maar daar lopen de mensen 'langs, bij ons is echt de gelegen heid om er rustig naar te kijken." Maar kunst in een donorcentrum betekent ook dat je er niet alles kunt hangen. ..Daar hou je intu ïtief rekening mee. Soms is het te abstract, of ie groot. Ik probeer ook naar de kunstenaars toe altijd cie link naar de Bloedbank te leg gen. ze moeten weten waar hun werk komt te hangen." Dat gaat ook wel eens fout. Zoals eind vorig jaar met het werk van Cock van Dijk, op een paar por tretten na voor het merendeel ab stract werk in zwart/wit met kleu raccenten. Er waren nogal wat somber ogende doeken bij. Niet eens de bezoekers, alswel een van de personeelsleden raakte daar van zo gedeprimeerd, dat beslo ten werd hel betreffende werk weg te halen. Voor 'haar' verschillende exposi tieruimten is Janny de Rijke ze ker tot komend voorjaar volge boekt. Dat was in het begin wel anders, er viel niet veel te kiezen en wat binnen de muren kwam bleef lang hangen. Dat is veran derd, Jannie de Rijke is allang geen onbekende meer in de Rot terdamse kunstwereld. „Je merkt nu dat dc mensen je beginnen te bellen met ik heb iets leuks, kom eens kijken. Ik zou eigenlijk nog meer exposities en galeries moe ten aflopen, maar ja...." Te min Nog leuker is als donoren zelf gaan exposeren. Dat gebeurde met het werk van fotograaf Paul Martens. Tot nu toe zijn er acht bloeddonoren, die hun werk via de Bloedbank onder het oog van een breed publiek hebben ge bracht. Want dat is een voordeel: in een bloeddonorcentrum ko men alle rangen en standen, in de bestaande galeries komt een veel selecter publiek. ,,In het begin vonden kunstenaars het nogal eens te min om in zo'n centrum te exposeren. Dat hoor je vrijwel niet meer. Dat heeft soms ook te maken met de behandeling die ze in sommige galeries ondervin den, zeg maar nogal commercieel en niet bepaald geïnteresseerd in de achtergrond van het werk. Ook dc presentatie laat nogal eens te wensen over. Niet alle kunste naars zijn daar even handig in. Ik spring bij. als het nodig is. Ik wil dat het goed hangt. Het inlijsten en het ophangen maakt enorm veel uit," Kwaliteit en professionaliteit noemt ze als voornaamste criteria bij de selectie. Ze is niet ontevre den over het niveau van wat ze te genkomt. „Je ziet wel eens klie- derwerk, maar dat is zeldzaam. Er zit toch wel veel afwisseling in. elementen waardoor jc zegt ja, dat heeft wel wat. Soms moet je ook zelf over een drempel heen. Je eerste reactie is dan nee, maar als je het in alle rust ziet hangen, sa men met de andere werken, le vert dat soms een schitterende expositie op." Ze ging ook wel eens de mist in met een tentoonstelling. Had de aquarellen die een keer in cen trum Zuid kwamen te hangen vooraf niet gezien. „Nee, ik zeg niet van wie. Ik had toen weinig keus. Toen ik binnen kwam zag ik het meteen: verschrikkelijk, zo houterig en zonder visiq. Ieder een vond het vreselijk. Nou ja. ik heb het gelukkig niet zelf ge maakt. denk je dan. Zo krijg jc er toch wel kijk op." Klankbord „Al ben jc wel steeds alleen bezig met die keuzen. Dan mis je wel eens een klankbord." Ze noemt dc exposities van het werk van Marianne Klapwijk. Jan van Lok horst en de grafieken en etsen van Petra Spek als de successen van dit jaar, die ook bij het pu bliek duidelijk reacties losmaak ten. Ook haar eigen werk keert re gelmatig terug. „Niet omdat ik zelf zo nodig moet. Ze vragen het steeds." Vorige maand hing haar eigen werk in het donorcentrum aan de Westersingel. dat nog het moei lijkst is te vullen, vindt ze. Een oud gebouw, met hoekjes en gaat jes, waar het werk al snel verloren lijkt. ..Het is enkele jaren geleden verbouwd. Daarvoor kon je nog geen kalender hangen, nu is het iets beter." Ze kijkt rijkhalzend uit naar de nieuwbouw, die achter de huidige Bloedbank zal ver schijnen en die volgend voorjaar klaar moet zijn. „Daar komen al lemaal prachtige muren, heer lijk." Janny de Rijke begon zelf in de ja ren zeventig met bandwerkunst, emailleren, pottenbaken. Be kwaamde zich in de schilder kunst in de Werkschuit en aan de Vrije Academie en exposeerde veelvuldig. De laatste jaren vooral met expressief werk, dat opvalt door felle kleuren, bloemen en aan de mode-illustraties verwante figuren. „Het zit tussen figuratief en abstract in. Maar het moet niet té abstract, dat hoort niet bij mij. Er moet wat te herkennen zijn. Bloemen, maar ze moeten wei van het doek af spetteren. Ik hou van heel veel kleur. In de winter is dat nog sterker dan 's zomers. Dan wil ik die kleuren nog wel eens temperen door een wat zach tere aquarel te maken. Maar wat mijn eigen ontwikkeling betreft ben ik nog niet waai' ik zijn wil." Het werk van Janny de Rijke is op dit moment te zien in restau rant Bibelot aan de Limawcg in Waddinxveen. Door René Megens Rotterdam - Als de Canadese hardloper Ben Johnson in zijn beste dagen. Zo snel schoot Bettie Serveert uit de startblokken. Een jaar gc;edcn debuteerde het Arn hem s/Amsterdamse gi Laarpop- kwart et op een feestje, ergens in Arnhem. Nu staat Bettie onder contract bij hetzelfde Amerikaan se boekingsbureau als Prince en speelt ie groep in Engeland en Verenigde Staten. En Bettie heeft een dot van een debuut uil. dat ook in het buitenland verschijnt op kwaliteitslabels. 'Palomino' heet het sehatje dat behoort tot dc beste cd's die dit jaar zijn uitge bracht. Bettie Serveert is een hecht vrien denclubje met perfecte gitaarpop liedjes met een door gitarist Peter Visser effectief aangebracht ruw laagje. De prominente zangeres heet Carol van Dijk. Samen met drummer Berend Dub be verricht te ze in het verleden hand- en spandiensten voor de Arnhemse gitaarband De Artsen, waarvan bassist Herman Bunskoeke en Poter Visser deel uit maakten. „Het succes var. Bettie Serveert is puur toeval." meent Visser. „Wij kijken onze ogen uit. We hadden nooit verwacht dat zoiets kon ge beuren na het maken van een de- mootje. Toen we dat naar een aan tal mensen rondstuurden, begon het balletje al te rollen." Bunskoeke: „Klinkende namen uit de popbus mess zijn weg van ons. Ivo Watts van het 4AD-label bijvoorbeeld. In Engeland heb ben we gesproken met oen Britse journalist van het belangrijke Bettie Ser veert, een hecht vrien denclubje zonder vlotte babbel, tot ei gen verbazing al begonnen aan een inter nationale op mars. Foto Lex van Rossen/GPD. blad New Music Express. Die wist onze muziek op een mooie ma nier uit te leggen. Hij vond onze nummers optimistisch en kreeg er een heerlijk gevoei van. Zo in de trant van: het komt wel weer goed met de wereld." ..Eerlijkheid is het allerbelang rijkste aspect van Bettic," stelt Bunskoeke. „Omdat we zo fris zijn en bij geen enkele stroming horen, vond die Engelse journa list ons ook zo goed. We zijn. evenals met onze vorige band De Artsen destijds, helemaal niet hip. We zijn onszelf en pretende ren nok niets meer te zijn." In de pers wordt Bettie Serveert, vernoemd naar tennisster Betty Stöve. vergeleken met onder meer Buffalo Tom. Pretenders. Neil Young en The Sundays. Bunskoeke kan de muziek van Bettie zelf nauwelijks plaatsen: „Ik dacht dat ik het wist. maar hoe langer ik echter over onze muziek nadenk, hoe minder ik er uit kom. Bettie Serveert is in ie der geval een gitaarband met pop liedjes. We zijn een mooie toont jes-band met als sterkste punt on ze melodielijnen." Dubbe meent: „Bij elkaar geno men is onze muziek niet iets dat je vaak hoort. We schrikken er niet voor terug om met onze in strumenten door dc zang van Ca rol heen te janken en te pielen. En het komt cip de een of andere ma nier altijd weer op zijn pootjes te recht." In Nederland behartigt het ge renommeerde boekingsbureau Double You de optredens van Be itje Seveert. In de Verenigde Sta ten zit het kwartet, amper een jaar na het podiumdebuut, al bij hetzelfde boekingskantoor als Prince. Madonna en Springsteen. Dubbe: „Toen ik vernam dat die deal rond was, viel ik bijna van mijn stoel van verbazing. Nu kan ik er weer om lachen. Het is ge woon absurd. Op dat moment hadden we niet eens een plaat uit. In februari gaan we terug naar de Verenigde Staten. In enkele grote plaatsen aan de oostkust staan we in het voorprogramma van Buffa lo Tom. Het is een droom." Bettie Serveert is geen groep die met een vlotte babbel en een nog sneller imago dc wereld verovert. Bettie is wel een band. waarin de intermenselijke relaties goed moeten zijn. Visser: „Het goed omgaan met elkaar is ontzettend belangrijk. Het gaat nu heel snel met Bettic en het lijkt alsof we heel graag de beste band van de wereld willen zijn. Dat wallen we ook wel. maar het gaat ons in de eerste plaats om de lol." Bettie Serveert stond in haar kor te loopbaan al op het belangrijke New Music Seminar in New York en in Engeland. Bunskoeke rela tiveert: „We hebben het in Neder land nog helemaal niet gezien. Het is natuurlijk heel leuk om in een theaterzaal met Lodewijk de Vijftiende-balkons en zeshonderd man publiek te staan, zoals een tijd terug in Londen. Maar wat misschien soms wel leuker is en dat hangt van de avond af. is spe len in bijvoorbeeld Heerhugo- waard op een klein podium, waar het allemaal een stuk krakkcrrJk- keriger, maar gezelliger toegaat. Er ligt geen grote last op onze schouders als we op moeten tre den. We weten wat we hebben aan die liedjes. Die hebben we ook ai zo vaak gespeeld. Daar gaat niets mis meer mee. Maar optreden in Londen is natuurlijk wel span nend." Of alles, na die Ben Johnson- start, nu koek en ci is bij Bettie Serveert? „Nee, we hebben nog geen goede videoclip en onze fi nanciën kunnen beter." meldt Bunskoeke. „Het is ongelooflijk hoeveel geld er ongemerkt uit je portemonnaie verdwijnt voor al- ierlei zaken. Want ondanks alle mooie verhalen staat iedereen waanzinnig rood bij dc bank!" Door Jos Holmer Rotterdam - Onder luid applaus van een spontaan publiek in een nagenoeg volle grote Doelenzaal. zette het RET Mannenkoor zater dagavond de herkenningsmelo die 'Het koor van metro, bus en tram. dat is het koor van Rotter dam' in. Een hartverwarmende opening van een uiterst gevari eerd programma, met toch weer een glansrol voor dirigent Piet Struijk De verrassing was groot toen het RET Mannenkoor in jagerskle- ding verscheen en ja. jagersliede ren ten gehore bracht. Soms iets minder ritmisch maar heel vro lijk. aan de vleugel begeleid door Dick Zevenbergen. Het was even schrikken geblazen tnen het jachtgeweer plotseling atgmg. maar de schrik sloeg spoedig om in hilariteit. De Britse sopraan Anastasia Ro se. momenteel leerlinge van Cris- tina Deutekom vertolkte het Ave Maria van Mendelssohn. Een lie ve stem met toekomst. Jammer, dat zij soms iets te hard aanzette. Na aan elkaar gewend te zijn via het duet 'Crude! perche fïnotc' uit de Opera le Nozze di Figaro van Mozart, gezongen met de bariton Jan Mulder, klonk het duei 'La ci darem la ma no' uit de Opera Don Giovanni, saamhorig en teder. Overigens was nog een leerlinge van La Deutekom in de zaal aan- /Ag: de Turkse sopraan Es ia Gzsan. die haar collega was ko men aanmoedigen. Overgang De overgang van het Ave Maria naar hei virtuoos speienuc Rosen berg Trio was wei even slikken. Gelukkig was na de pauze de ge luidsapparatuur aangepast, zodat de gitaren niet meer door de bas werden overstemd. Met 'Grenzeloos' ontlokte de Ko ninklijke Luehtmachtkapcl bij het publiek een bijna grenzeloze geestdrift. De opening werd inge zet door dc prachtige stem van Frans Mineur met het 'When the Saints', Hel ia ut- vuiuiensie van dirigent Henk Heins dat hij aan de Luehtmachtkapcl intussen een voortreffelijk eigen geluid heeft weten te geven. De solisten (onder meer op klarinet en trom pet, zeer mooi piano geblazen) werden speels en niet overheer send begeleid. Aan het slot, tij dens het Gloria Halleluja van de RET-ers samen met het Internos Mannenkoor, klapte de zaal uit bundig mee. Tevredenheid troef dus bij het publiek. RET-Mannenkoor met medewer king van Rosenberg Trio, Anastasia Rose, Internos Man nenkoor. Dick Zevenbergen, Ka pel van de Koninklijke Lucht macht, Jan Mulder. Gehoord: za terdag in de Doelen. Renato Bertolino en Juliette van Ingen in Moving Target' van Conny Janssen. Foto Peter Buriiviiowiu Door Martin Bijkerk Vlaardingen - Deze week zal het centrum van Vlaardingen geheel in het teken staan van de dans. met de Stadsgehoorzaal als mid delpunt van alle activiteiten. Met een expositie en dansdemonstra- ties in het winkelcentrum, een groot aantal voorstellingen, work shops en presentaties in de Stads gehoorzaal zal het Vlaardingse publiek worden overspoeld met dans. Centrale gast in dit dansfes- tival is het Rotterdamse dansge zelschap Conny Janssen danst... dat dit najaar furore heeft ge maakt in de landelijke theaters met de warmbloedige dansen van Conny Janssen. Het festival vindt plaats in het ka der van het project "Dans op drift", door dc provincie Zuid-Hclland op poten gezel om de belangstel ling voor moderne danskunst te stimuleren. Daar schort het nogal aan in gemeentes zoals Papen- drecht. Sliedrecht en Gouda, en dat heeft wellicht meer te maken met de van oudsher sterk gerefor meerde, en dus allesbehalve dansminnende signatuur van die streken clan de zuigkracht van een nabij gelegen grote stad als Rotterdam. Tn samenwerking met een aantal theaters en dansgezelschappen in dc regio wordt in het project 'Dans op drift' telkens een andere gemeente aangepakt. In die ge meente wordt in een korte perio de een groot aantal dansactivitei- tcn gebundeld en door een inten sieve promotie onder de aandacht gebracht van het potentiële dans theater publiek. Doel is niet alleen een structurele groei te bewerk stelligen van het dansbezoek. maar ook van liet aantal moderne dansvoorstellingen. Vorig jaar vond mei groot succes hel eerste dansf'estival van 'Dans op drift' plaats in Zwijndrec-ht in samenwerking met de modern- jazzdansgrocp Djazzcx. Nu is het de beurt aan Vlaardingen en het programma is even bont als inter- ressant. Een kleine greep: in dc plaatselijke V&D-vestiging is een expositie ingericht van eindexa menwerk van studenten van de Haagse Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst met'-'als thema 'Lichaam in Beweging'. In hetzelfde warenhuis vinden ook stijldansdcmonstraties plaats. Woensdag danst Jeugdtheater Arena in de Stadsgehoorzaal cleinderpruduktie 'Lekker Leu nen", na een korte presentatie van 'De dansloopbaan', waarin kinde ren en jongeren laten zien wat het betekent om danser te willen wor den. Deze voorstelling is met spe ciale lessen voorbereid op de Vlaardingse basisscholen. In het 'kun sla vontuur' dat don derdag te zien is wordt in drie kor te beweg in gsp rod u ktics gezocht naar de mogelijkheden van het combineren van dans met andere disciplines, met name met beel dende kunst. De produkties zijn gemaakt door (ex-) studenten van diverse kunstacademies. Voor leerlingen van de diverse plaatselijke balletscholen zal vrij dag het hoogtepunt zijn. Onder de titel 'Conny Janssen dans- l...met Vlaardingen' presenteren de amateurdansers dansstukken die bij hen zijn ingestudeerd door dansers van het gezelschap Con ny Janssen danst.... Zaterdagmiddag vindt in de Har monie een openbare compositie les plaats door dansdocent Cie! Werlz. waarin het publick eer blik wordt gegund op de verschil lende wijze waarop c-cn opdracht lot danscompositie kan worden uitgewerkt, 's Avonds vindt, met bal na. in de Stadsgehoorzaal de voorstelling plaats van Conny Janssen danst.... dat na alle lau wering door danspers en publiek nauwelijks nog introductie be hoeft. Op zondag tenslotte is er eer. voorstelling van dansgroep Sn Vinayaka. met authentieke India se tempel- en folklore-dansen. Dans op drift, Stadsgehoorzaal Vlaardingen in samenwerking Conny Janssen danst...en Cultu rele Raad Zuid-llolland, met di verse voorstellingen, workshops en presentaties van 14 tot en met 21 november. Voor informatie: Stadsgehoorzaal, tel 010- 4340500. Artiest: Tragi callv Hip Album: Fully complete!) Label: BMGRCA Duur: De Canadese Tragically Hip is net zo niet-bijzonder als de Golden Ear ring. Die vergelijking is geen toevallige, want behalve liet nauwelijks verrassende roekidioom delers deze bands een sterk op elkaar gelijken de zang. Binnen hun flink uitgekauwde vakgebied vallen deze noorder lingen echter um een aantaï redenen in de prijzen. Die moeten vooral op het conto van zanger Gordon Downie worden geschreven, die soms ais de Canadese evenknie van Barry Hay mag klinken, maai" ook raakvlak ken heeft met het vocale plezier van de B'52's en dc tragiek van The Cu re, Het zijn vooral hevige en oprechte emoties als twijfel, woede en wan hoop die hij laat doorklinken op deze derde TH-CD. De line-up uit het boekje ftwee gitaren, bas en drums) wordt aangewend om energieke er frufijeioze rock te etaleren, die wars is van glads tri jkerij. DeTiugiCSi'), Hip is een no nonsense band die zich bij voort during in het zweet specit-l Dat we hier met een live-act van allure te maken hebben, wisten we aq sinds het laatste Park Pop Festival. Begin volgend jaar komt de band opnieuw voor optredensnaar Nederland om nog meer zieltjes te winnet voor nun rock met kriebels en kloten. (JB) VI dii: :l I Vei bui *\r Ver üui 8 P< *D. ven wot h bou O; 20.0 *St een' Mi woe 8 Br In Slui

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1992 | | pagina 2