21 Haitink en RPhO gaan samen door Verbluffend voyeurisme bij 'So Long' Bezielde prenten van Corneille die vandaag meer wil behagen Holland Art Fair krijgt gestalte Charlie Chaplin terug in biografische film CD van de dag Curiosa van Horowitz Produkties voor werkloze artiesten Louvre opent tientallen nieuwe zalen Monument voor de Tachtigers Rotterdams Dagblad Woensdag 16 december 1992 Rotterdam - Voor honderdt achtig werkzoekende podium kunstenaars worden drie grootschalige theaterproduc ties op touw gezet. Het project bestaat uit een musical, een opera en een toneel/muziek theater. die in het theatersei zoen '93/*94 in een groot aantal concertzalen en sehouwbur- gen worden opgevoerd. De initiatiefnemer is het Re gionaal Bureau Arbeidsvoor ziening het Gooi en Vecht streek (RBA), die in samen werking met Stichting Kunst werk donderdag de werving van artiesten start. Voor het project is 4,3 miljoen gulden uitgetrokken. De Stichting Kunstwerk ver zorgt het artistieke gedeelte van de voorstellingen. Direc teur Bart de Groot (tot voor kort theaterproducent bij Joop van den Ende), denkt dat er een vraag leeft bij het publiek naar grote produkties, gezien het-sueces van onder andere de musical Cats. Hij ïs ook van mening dat er veel talent bü de RBA's staat ingeschreven. De audities starten in februari. In aanmerking komen dansers, zangers, acteurs en musici die minstens een jaar ingeschre- ven staan bij de arbeidsbu reaus. Parijs - Het Louvre in Parijs heeft er dinsdag 39 nieuwe zalen bijgekregen. Daardoor kunnen honderden schilderijen van Fran se meesters opnieuw worden be keken. Ook zijn honderdvijftig werken die tot dusver in de klui zen van het museum lagen, nu tentoongesteld. President Mitter rand verrichtte dinsdag de ope ning van de Galerie Sully die zich in een gerenoveerd gedeelte aan het Cour Carrée, het binnenplein, van het Louvre bevindt. Het nieu we gedeelte van Frankrijks groot ste museum wordt vrijdag voor het publiek opengesteld. In de 39 nieuwe zalen hangen schilderijen uit de 17e tot de 19e eeuw - waar onder meesterwerken van Pous- '"sin, Lorrain, Delacroix en Corot. Bezoekers kunnen in de zalen in totaal zevenhonderd schilderijen en honderd tekeningen, alle van Franse schilders, bewonderen. Door Aad van der Vc-n Rotterdam - Hoe de met span- L mng afgewachte hereniging van f Bernard Haitink met het Concert gebouworkest zal uitpakken - in februari 1993 staan er enkele con certen op het programma - moet de toekomst leren. In Rotterdam is in elk geval de euforie weer op gestoken, nu Haitink wederom, na het geweldige succes van zijn Mahler-concerten in mei 1990, voor het RPhO staat. Nog voordat het eerste van de ze ven concerten werd gegeven kon al weer een afspraak worden ge maakt voor een gastdirectie van Haitink bij het Rotterdamse or kest in het volgende seizoen. In december 1993 dirigeert hij het RPhO één maal in Rotterdam en twee maal in Amsterdam in wer ken van Webem ('Passacaglia'), Mahler (Adagio uit de Tiende symfonie) en Brahms (Vierde symfonie). Gisteravond speelden de musici Tsjaikovski's 'Pathétique' of hun leven er van af hing. In Stravins ky's balletmuziek 'Le baiser de la fée' daarentegen verliep de sa menwerking tussen Haitink en het orkest wat stroef. Technisch ging daar ook heel veel mis. Op zichzelf was het een heel aar dig idee Stravinsky's merkwaar dige Tsjaikovski-pastiche - want dat is 'Le baiser de la fée' - te kop pelen aan de echtê Tsjaikovski. Het probleem van 'De kus van de fee' is alleen: moet die partituur worden gespeeld op de manier van Stravinsky of Tsjaikovski? De afstand tussen die twee werel den, die in dit stuk soms op zo'n vermakelijke, enigszins treiteri ge, somè ook op zo'n poëtische Haitink is niet stil blijven staan- Archieffoto Arie Wapenaar manier zijn samengebracht, is voor de vertolker groot. Haitink en het orkest kwamen er niet he lemaal uit. Het geheel klonk wat aarzelend. In de ware Tsjaikovski van de 'Pa thétique' waren er geen obstakels meer. Dirigent en orkest zijn met dat werk vertrouwd en leken elkaar voortdurend tot grotere in tensiteit aan te zetten. De ontwik keling in het eerste Allegro was adembenemend en het marsach tige derde deel bezat een schitte ring die men zelden hoort. Tegen over al die opwinding stonden de verheven sierlijkheid van het tweede deel en de tomeloze tra giek van de finale, waarin de com ponist zijn eigen requiem heeft vorm gegeven. Sentimentaliteit bezat deze uit voering geenszins, wel de passie die kan ontstaan wanneer musici een optreden als een bijzondere gebeurtenis ervaren. Van dat laat ste kon zeker worden gesproken. Vanzelfsprekend was dat overi gens niet. Haitink was vroeger, luister naar zijn opnamen uit de jaren zeventig, eerder een gewe tensvol dan een opwindend Tsjai- kovski-vertolker. Waaruit blijkt dat hij ook in dit repertoire niet is stil blijven staan. Rotterdams Philharmonisch Or kest o.l.v. Bernard Haitink. 'Le baiser de Ia fée' van Stravinsky en Symfonie nr. 6 ('Pathétique') van Tsjaikovski. Gisteravond, in De Doelen. Herhalingen: 18 de cember in Amsterdam (Concert gebouw.) en 20 december in Rot terdam (De Doelen). Radio-uit zending: 20 december, Radio 4, vanaf 14-15. Televisie-uitzen ding: 1 januari, Nederland 3, vanaf 23.15. Door Han Geurts Amsterdam - In het Oosterpark in Amsterdam wordt vrijdag het beeld 'Monument voor de Tachti gers' van de schrijver en beeld houwer Jan Wolkers onthuld. De officiële plechtigheid zal worden verricht door de Amsterdamse wethouder van kunst en cultuur E. Bakkeren de voorzitter van het Dagelijks Bestuur van het stads deel Oost, J. Koningh. Jan Wol kers zal bij de gelegenheid een gedicht voorlezen, evenals Rem- co Campert en Gerrit Kouwenaar, De schrijver Enno Endt zal iets over de Tachtigers vertellen. Den Haag - Er zijn weieens van die deuren waar je langs loopt, waarachter je allerlei rare gelui den hoort. Wat zouden die men sen toch aan het doen zijn daar binnen? In 'So Long, Farewell, Auf Wiederseh'n, Goodbye' zien we een oude vrijster in een proces van sociale aftakeling betrapt tij dens haar dagelijkse bezigheden. Met eindeloos geredder en huis houdelijke karweitjes probeert zij de kerstavond door te komen. Als het helemaal teveel en te een zaam wordt, zingt en speelt zij in d'r eentje stukken na uit haar lie velingsmusical, 'The sound of music'. Die dialogen zijn de enige tekst in de verder woordloze voor stelling, door het RO Theater in reprise genomen bij gelegenheid van een televisieregistratie die, jawel, dit jaar op kerstavond wordt uitgezonden. 'So long' is een juweel van acteer- en zangkunst van Sylvia Poorta. Zij is de oude vrijster tot in het kleinste detail. In een mini woon/ slaapkamertje, volgestouwd met meubeltjes, souvenirs en een kerstboom, kijken we mee in het droefgeestige bestaan van een le vend meubelstuk, dat de af standsbediening van de tv han- Sylvia Poorta als oude vrijster in 'So Long.. Foto: Lec van Velzen teert alsof het een gevaarlijk wa pen is, haar panty's nog uittrekt met handschoenen tegen de lad ders, kopjes en borden heen en weer schuift tussen de afwas, de eettafel en de opbergkast, alle maal handelingen die geen enkel ander doel hebben dan de tijd te doen voorbijgaan, die vooral op deze feestavond erg langzaam gaat. Die ongelooflijke levensechtheid brengt regelmatig zuchten van wanhoop en herkenning te weeg in de zaal. Het is knap hoe Poorta met al dat geredder het publiek meeneemt in de denkwereld van haar personage. Emoties verglij den achter haar oogleden met de precisie van een fileermes. Zo fijnmazig zit ook het stuk in elkaar. Als een gewijd liedje als 'Kindeke teer' op de radio teveel emoties losmaakt over wat er in haar leven niet van is mogen ko men, schakelt Poorta over op een fragment uit de geliefde musical. Het borstonderzoek voor het slapengaan gebeurt heel routi neus, onverlet de doodsdrift die even later nog even de kop op steekt wanneer het noodzakelijke slaappilletje onverhoeds de ge dachte oproept aan de mogelijk heid van een overdosis. Het enige twijfelachtige punt aan dit toneelminiatuur is uiteraard de vraag naar de zin van al dit voyeurisme. Het diepgewortelde mededogen waarmee Poorta haar personage gestalte geeft, is daar op een verbluffend mooi ant woord. 'So long, farewell, auf wiederse h'n, goodbye...' van het F.Ö Thea ter. Regie: Peter Sonneveld. Met: Sylvia Poorta. Gezien: gister avond in Korzo (Den Haag). Her halingen: o.a. vanavond (Korzo), 28 t/m 30 dec. cn 1-2 jan, in de Rotterdamse Schouwburg. Op televisie: kerstavond om 21.55, Ned. 1. Door Dolf Welling Schiedam - Prenten van Corneil- ■Sr*le hebben kleuren die klinken als J hobo-tonen en die je proeft als bessensap. Op de tentoonstelling in Schiedam - een keuze uit zijn grafiek met een honderdtal bla- den van 1948 tot 1975 - wordt de sfeer gaandeweg steeds opgewek- I ter. Rond 1950 kan het zwarte, driftige lijnenschrift nog iets scherps en grimmigs hebben. ïn 1958 verstrikt het zich in zichzelf en het verduistert de kleuren, waaronder een schrijnend rood. In de jaren zeventig daarentegen zijn er grote, figuratieve vormen en welluidend samenkiinkende vlakken rood, geel, groen en blauw. Zo is het nadien voortgegaan, vooral met grote zeefdrukken in grote oplagen. Dezelfde figuratie is nu vrijwel onbeperkt leverbaar in de vorm van uitgezaagde re liëfs, van kussens, dassen en sie raden. Corneille bedient de bur ger zoals in vroeger eeuwen vor sten bediend werden door Le Brun en andere meesters. De ruime verbreiding van Corneille's sexvreugdige vrouw-en-vogelthe- i ma is een verworvenheid van de I democratisering via de techniek j en de commercie. Maar tussen de prenten op de tentoonstelling en i die welke nu in warenhuizen te koop zijn bestaat wel een essenti- j eel verschil. Corneille is, zoals men in ^L-Schiedam kan zien, niet minder •7 graficus dan schilder. Van het be gin af aan heeft hij zowel linole umsneden gemaakt als litho's en etsen. Sommige bladen werkte hij op met aquarel. Hij bracht ei genhandig de voorstelling op de steen en in de etsplaat aan en soms heeft hij ook zelf gedrukt. In 1962 maakte hij - blijkens de onlangs bij Meulenhoff versche nen catalogus van alle prenten iot 1975 - zijn eerste zeefdruk. Nu hij een veel gevraagd 'artikel' is ge worden, zet hij echter dikwijls zijn handtekening onder zeef drukken die feitelijk superieure - en naar verhouding zeer dure - re producties zijn, vervaardigd naar een al bestaand werk, een gou ache. In het jongste museumblad 'Vitrine' noemen Piet Clement en Ton van Dijk - organisatoren van de expositie 'Grafiek nu' (tot en met 10 januari in het Singermu- seum) - deze methode 'geknoei'. Bronnen In de prachtige oeuvre-cataiogus schrijft de kunsthistoricus Gra ham Birtwistle over de bronnen waaruit Corneille inspiratie heeft geput. In ziin begintijd keerde hij zich af van de modernistische kunst die volgens hem en zijn ex perimenterende collega's vooral een verstandelijk vormenspel was geworden. Hij zag meer in ir rationele werken van surrealisten als Paul Klee en Miró. Vervolgens ontdekte hij zijn Afrika, terwij! hij later nog vele verre landen be zocht. De Jaski Art Gallery te Am sterdam heeft door Van Spijk te Venlo een heerlijk boek laten ver- Het café' van Jan Goedhart. Foto Bob Goedewaagen zorgen waarvoor de schilder zelf korte, poëtische teksten heeft ge schreven bij zijn 'Bevoorrechte gebieden' zoals Andalusië, Kreta, Senegal, Taiwan, Kenia en Haïti. Hij bezit vele honderden Afri kaanse maskers en beelden die hij niet waardeert als volkenkun dige documenten maar omdat ze kennelijk de uitdrukking zijn van een niet-verstandelijk geestelijk leven. Het Museon in Den Haag houdt tot eind januari een exposi tie over zijn collectie Afrikaanse kunst waar ook een boek over is verschenen. Het modernisme berustte in aan leg op een levensvisie. Vandaag kunnen we de abstracte Piet Mondriaan en de toegepaste Piet Zwart (van de Bruinzeelkeukens) heiaas alleen nog maar benijden om hun geloof in een op handen zijnde betere wereld. Dat optimis me maakte hun werk sober en sterk. Naoorlogse experimente len zoals Corneille stelden hun spontane uitingen tegenover die van modernisten. Ondanks hun stormloop begon in de jaren daar na de formalistische inteelt in de beeldende kunst pas goed. Totdat het illusieloze post-modernisme brak met de vooruitgangsidee die Mondriaan en anderen had be zield. Vandaag aanvaarden vele kunste naars - in navolging van veel geci teerde filosofen - het menselijke bestaan als ondoorgrondelijk zo niet zinloos. In de kunst komt dat tot uiting met werken die een her senloos behagen willen wekken - zoals die van Jef Koons, nu in het Stedelijk Museum te Amsterdam. Corneille, die in Afrika kunst vond met een existentiële nood zakelijkheid, ontkomt in zijn he dendaagse werk niet aan de be haagzucht. Wal zijn grafiek be treft ziet men nu in Schiedam een keus uit het beste deel. Gelijktij dig toont het museum een groot overzicht van het grafische werk van Corneille's collega Pierre Alechinsky. Met drie nieuwe boeken en drie museum-exposities kan Corneil le, die onlangs een geestelijke cri sis heeft overwonnen, het wel weer even stellen. Goedhart Dat in februari van het vorig jaar de Rotterdamse schilder Jan Goedhart is overleden kan kran tenlezers ontgaan 2ijn. Er is na melijk geen aandacht aan ge schonken. Een bescheiden ten toonstelling in het CBK geeft nu een indruk van zijn werk dat tra ditioneel is maar van hoge kwali teit. Met aquarellen heeft hij soms het niveau van de grootsten in deze techniek gehaald. Prenten van Corneille tot 1975. Schiedams Museum. Di t/m za 11-17, zon- en feestd. 12.30-17 t/m 31 januari. Toegang gratis. Oeu- vrecatalogus 149, 'Corneille, het oog van de zomer' (Uitg. Van Spijk, Venlo/Jaski Amsterdam) 139. Jan Goedhart, CBK, Nw Bin nenweg 75. Di t/m vr. 12-17, vr. ook 19-21, za 10-17 t/m 7 jan. Londen - Een filmbiografie van Charlie Chaplin die zestig mil joen gulden heeft gekost, gaat vandaag in Londen in première. Le rolprent van Sir Richard At- tenborough is al bekritiseerd door recensenten die menen dat de zwerver met bolhoed die Chaplin uitvond, gewoon niet meer zo leuk is. De verhalende film over Chaplin, gemaakt door Attenborough die eerder 'Gandhi' en 'Cry Freedom' regis seerde, krijgt een gala-première in Chaplins geboortestad Lon den, die wordt bijgewoond door koningin Elizabeth en prins Philip. Chaplin stond al op vijfjarige leeftijd op de planken in vaude ville-shows alvorens naar Holly wood te gaan. ïn meer dan zestig jaar maakte hij als acteur, schrij ver en regisseur meesterstuk ken, als 'Modern Times', 'The Great Dictator' en 'The Kid'. Critici zeiden dat Attenborough met zijn eerbetoon een onge makkelijk evenwicht houdt tus sen aanbidding van de Holly- wood-k-gende én het roeren in een privé-leven van een verlei-, der van jonge meisjes. Chaplin trad vier maal in het huwelijk en had elf kinderen, Na te zijn be schuldigd van communistische activiteit werd hij in 1952 uitge- wezen uit de Verenigde Staten en vestigde hij zich als multimil jonair in Zwitserland, waar hij in 1988 stierf. Critici in Londen zeggen dat hoewel er twee jaar aan is ge werkt, de film eigenlijk saai is, en alleen wordt gered door een. schitterende prestatie van Ro bert Downey jr. in de titelrol Critici tippen Downey, die voor de rol de beroemde Dustin Hoff man en Robin Williams ver sloeg, nu voor een Oscar-nomi natie. Downey, een Amerikaan, leerde voor de rol Chaplins vroege Cockney-accent en links handig tennis en viool te spelen. Utrecht - De belangstelling voor de Holland Art Fair is boven ver wachting goed. De organisator, de Jaarbeurs in Utrecht, verwacht dat een kleine vijftig galerieën zich zullen melden als deelne mer. In ieder geval is al besloten om de beurs niet in de expozaal van het Beatrixgebouw te hou den, maar in de Marijkehal. De eerste Holland Art Fair wordt ge houden van 10 t/m 14 juni. Het al eerder aangekondigde ini tiatief van de Jaarbeurs om naast de al bestaande kunstbeurzen er nog een te organiseren ontmoette aanvankelijk nogal wat tegen werpingen: was er in Nederland nu wel behoefte aan nog een beurs naast de PAN in Amster dam, de European Art Fair in Maastricht en de KunstRai? Uit de aanmeldingen en reacties leidt drs Jim van der Meer Mobr, groepsmanager beurzen en een van de initiatiefnemers van de Utrechtse kunstbeurs, af dat die behoefte er is. „Deze beurs richt zich op de (Nederlandse) kunst uit de periode van ongeveer 1900 tot heden. Wij leggen de nadruk op de traditie, meer dan op het vernieuwende. Dat laatste is spe cifiek het terrein van de KunstRai. Maastricht en de PAN zijn vooral oude kunst-beurzen. Utrecht vult een gat in de markt." Dat er tussen Utrecht en de KunstRai weinig concurrentie valt te verwachten komt tot uiting in het feit, dat Holland Art Fair en KunstRai hebben besloten juni 1993 tot 'kunstmaand' uit te roe pen. „Beide beurzen vullen elkaar prachtig aan," aldus KunstRai-directeur drs. Eric Hcr- mida. „Op deze manier wordt de (buitenlandse) bezoeker in Ne derland een compleet cultureel programma aangeboden: Holland Festival, KunstRai en Holland Art Fair." Dat kan nog versterkt worden als de plannen om het Centraal Museum in Utrecht bij de Holland Art Fair te betrekken doorgaan. Zoals het er nu naar uitziet zal in die periode in het Centraal Museum de tentoonstel ling 'Ket gedroomde land' te zien zijn. De Holland Art Fair werkt in te genstelling tot de KunstRai niet met een ballotagecommissie. Dat is volgens de organisatie niet no- dig. De Holland Art Fair richt zich op een breed publiek. Dat omvat enerzijds de geïnteresseerde par ticulier, die voor bedragen vhnaf zo'n 400 gulden terecht kan, maar ook het bedrijfsleven en de kunst adviesbureaus. Om de beurs nog extra aantrekkelijk te maken spe len de organisatoren met de ge dachte ook een soort centrale ten toonstelling te organiseren. De KunstRai heeft voor het ko mend jaar juist afgezien van een centrale tentoonstelling. Direc teur Hermida heeft nu het plan om op de KunstRai '93 een serie solo-tentoonstellingen in te rich ten, waarin de deelnemende gale rieën de gelegenheid krijgen om een kunstenaar speciaal te pre senteren. Titel: Disc overed Treasures Artiest: Vladi mir Horowitz Label: Sony Vlamidir Horowitz had de gewoonte meer op te nemen dan hij voor een nieuwe uitgave nodig had. Wat te veel was, belandde in het archief van de platenmaatschappij. Er bleek in de loop der jaren zoveel verzameld, dat Sony het plan opvatte deze verborgen schatten alsnog op de markt te brengen. Horowitz in Concert is zo'n geluidsdrager met nooit eerder gepubliceerde live-opnamen. Nu is er ook een cd verschenen met stu dio-opnamen, Discovered Treasures, met registraties uit de periode 1962-1972, toen Horowitz onder exclusief contract stond bij Columbia/ CBS. De titel van deze cd had niet beter gekozen kunnen worden. De achttien pianostukken die erop zijn verzameld geven een fascinerend beeld van een belangrijke periode uit de carrière van een van de grootste pianis ten van deze eeuw. Wat Horowitz aanraakt, verandert ook op deze cd in goud. Of het nu de kristalhelder gespeelde sonates van Scarlatti zijn, de muzikantesk uitgevoerde delen vier Clementi-sonates van Clementi of de Koraalprelude Ich ruf zu Dir, Herr Jesu Christ van Bach in de bewer king van Busoni, die ingetogen, met omfloerste touché tot klinken wordt gebracht. En er zijn ook echte curiosa bij, zoals een kort piano stuk van Medtner, een door Horowitz zeer gewaardeerd componist van Russische origine cn de Etude in As uit Trois Nouvells Etudes van Cho pin. Horowitz speelde deze etude publiekelijk slechts één keer, tijdens de repetitie van het befaamde recital in de Camegie-Hall in 1965, het eerste openbare concert van de pianist na een afwezigheid van twaalf jaar. De veelzijdigheid van Horowitz komt echter het meest tot zijn recht in de Prelude in Des. opus 28 no. 3 van Chopin, waarin de pianist al zijn artistieke registers opentrekt. In dit met gevoel voor dramatiek op gebouwd kiankjuweel ontvouwt zich het meesterschap van de Russi sche pianist in al zijn f jcetten. (J.F.)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1992 | | pagina 3