13 Proefrit vrachtwagens langs haven Daarmee leg je contacten hoor, met muziek' Overal kijken, alles scherp zien. Banen weg bij Hoeks transportbedrijf Test moet aantonen of Westhavenkade tot zes meter kan worden versmald De dood kan niet bekoren Mensen vragen weieens of Andrew Aué een somber mens is Orpheus helpt Velenje Carnaval voor de deur Subsidie voor schoJca Demonstratie op 'expo' VARILUX Rotterdams Dagblad Dinsdag 9 februari 1993 isat De eerste musical waar zijn vrouw Debby hem mee naartoe nam was De Evenaar van Jos Brink. De Rotterdamse kunstenaar Andrew Aué was meteen verkocht. Ontelbare voorstellingen volgden. Hij zag de musicals Cyrano, Cats en Les Misérables en het bleef niet bij die ene keer, In Londen zag hij ook zo'n beetje alles. En al ziet hij een musi cal of cabaretvoorstelling voor de zoveelste maal, het gaat hem nooit vervelen. „Je ziet juist steeds weer nieuwe dingen," zegt hij. Een betere plek voor zijn schilderijen dan het theater is er niet. De omgeving roept meteen associaties op bij de beschouwer waardoor de abstracte figuren vanzelf beelden uit de belevingswereld van het theater gaan vormen. De expositie-tournee begon vorig jaar september in het Schuurkerk- theater in Maassluis, hing vervolgens in het Congresgebouw in Den Haag en was daarna in Schiedam te zien. Tot begin maart hangt de tentoonstelling, getiteld Deborand, in de Stadsgehoorzaal. Aan het eind van het jaar komt de kunstenaar terug met een nieuwe serie schilderijen, ook weer gebaseerd op het theater. Andrew Aué: „Ei genlijk zou je het een soort theaterpromotie kunnen noemen." Het enige dat de Rotterdammer wil is zijn enthousiasme voor het theater overbrengen op anderen. Mensen meetrekken de schouw burg in, ze een gezellige avond bezorgen. Puur vanuit zijn eigen lief de voor het theater. Het commerciële gebeuren neemt hij voor lief, zegt hij. Overdag doet hij zijn werk als ambtenaar en 's avonds of 's nachts kruipt hij in zijn atelier, Hij heeft weer 'zeeën van tijd' nu hij de opleiding voor tekenleraar heeft afgerond. Mensen vragen hem weieens als ze zijn werk zien: ben jij nou zo'n somber mens? Welnee, roept hij dan. Aué wil de Meuren in zijn schil derijen juist niet laten overheersen omdat hij de vorm belangrijker vindt. Met zijn abstracte figuren probeert hij mensen mee te slepen en ze uit te dagen verder te kijken dan alleen naar de kleur. „Dat sti muleert de fantasie," zegt hij. Vroeger gebruikte hij wel felle kleuren in zijn schilderijen. Maar hij merkte dat mensen zich daar te veel door lieten leiden. Dat ze bij voorbeeld een schilderij kochten alleen omdat het zo mooi bij de kleur van het bankstel paste. Nu probeert de kunstenaar mensen te shockeren door veel met zwart, wit en donkere kleuren te werken. -Vanuit een donkere achtergrond werkt hij naar de lichtpunten in 'zijn werk toe. De met een donkere waas bedekte kleuren spelen daarbij een ondersteunende rol. Het wit in zijn schilderyen symboli seert de dood, „Dat heb ik niet van mezelf," zegt hij. „Les Misérables gezien? Op het eind ligt een vrouw op een wit sterfbed terwijl de lich ten steeds witter worden. Het is de symboliek van het theater." Zijn werk is niet te vergelijken met dat van anderen, zegt hij. Het oogt onbevangen, persoonlijk. Andrew Aué zou zichzelf in de stroom van het individualisme willen plaatsen. Die bestaat nog niet, maar die heeft hij voor het gemak zelf zo genoemd. De term is gebaseerd op de persoonsgerichte maatschappij van tegenwoordig. Zo is het ook by zyn schilderijen: een ieder raag zelf bepalen wat hij ziet. Na tuurlijk heeft de kunstenaar ook een stukje van zichzelf in het werk gestopt, maar dat houdt hij liever voor zich zodat niemand daardoor beïnvloed kan worden. MARIETTE OLSTHOORN Het Schiedams Koninklijk Mannenkoor Orpheus heeft burgemeester Scheeres ƒ2.259,-- overhandigd om de Bosnische vluchtelingen in Velenje te helpen. Het geld vormt de opbrengst van een tombola en een geldinzamelingsactie die door één van de leden in verzorgingshuis Frankeland is gehouden. Orpheus koos voor de hulp aan Velenje omdat het een part- nerstad van Schiedam is. De nuchtere Schiedammer staat er misschien niet bij stil maar bij de echte camavalvierder begint het bloed al wat sneller te stromen naarmate het week einde van 20 en 21 februari nadert. Zo ook bij carna valsvereniging De Rietzeilers. Zaterdag 13 februari wordt om 13.00 uur het start schot gegeven voor de optocht en 's avonds is in de Blauwe Brug vanaf 20.00 uur de viering van het Brandersbal. Zondag 14 februari staat in het teken van de klaverjasmiddag en zaterdag 20 februari barst het echte feest pas los. Eerst is er 's middags nog wel een ouderenmiJdag maai' vanaf 20.00 uur worden de feestneuzen opgezet. Zondagmiddag is er vanaf 14.00 carnaval waarna om 20.00 uur het Disco Samba Tropical begint. De feestelijkheden worden afgesloten op dinsdag 23 februari met het finalebal. Op alle avonden die tot 1.30 uur duren moet tot 23.00 uur toegang worden betaald. Vlaardingen Redactie Waterweg: Jan Booister Ben van Haren Peter de Lange Sander Sonnemans Carel van der Velden Westhaven plaats 22 3131 BT Vlaardingen Postbus 4008 3130 KA Vlaardingen Telefoon 2340055 Telefax 4349754 Sportredac tie: Donald Bax Telefoon 2340055 Door Jan Booister Vlaardingen - Een proefrit met brede vrachtwagens moet 24 fe bruari op de kruising van de Parallelweg en de Westhavenkade in Vlaardingen uitsluitsel geven; kan de weg daar worden ver smald naar zes meter of niet? De meningen botsen. Hevig zelfs. Aan de ene kant bevindt zich wet houder mevrouw Agnes van Ardenne-van der Hoeven en haar ambtenaren die hardnekkig en fi nancieel niet altijd even zorgvul dig bezig zijn de route 'Van 't Hof naar 't Hoofd' uit te voeren, ook al is de behoefte daaraan bij de ge meenteraad niet zo groot. Onder nemers langs en achter de West havenkade én de wykvereniging Vettenoordsepolder (VOP) vormen de tegenpartij, voor wat het gedeelte in hun buurt betreft. Zij vrezen levensgevaarlijke situ aties in het verkeer. Die zijn er eigenlijk nu al, voeren zij aan. Een fietser naast een vrachtwagen op de Westhavenka de moet erg goed opletten, om te voorkomen dat er ongelukken ge beuren. Bij een smalle Westha venkade zal dat alleen maar erger worden. Nu zijn die ondernemers wel erg kopschuw gemaakt door allerlei stukken waarop ze in de loop der tijd zijn gestuit en waarin meer stond dan de gemeente officieel naar buiten brengt. Ook nu weer. Op het stadhuis is bij monde van wethouder mr. Ton van der Steen (Stadsontwikkeling) officieel en plechtig verklaard dat er op dit moment alleen wordt gesproken over de vernieuwing van de om geving van de Prinses Juhana- brug. Maar op meerdere tekenin gen is al aangegeven dat de rest van de Westhavenkade ook naar zes meter breedte moet. Het maakt ondernemers en VOP- bewoners er niet geruster op Te vuur en te zwaard bestrijden ze de plannen en hebben daarbij de in druk elke seconde op hun qui ri ve te moeten zijn om te voorko men dat er dingen gebeuren die ze helemaal niet willen. Illustratief daarvoor is de brij aan maten waarmee nu wordt ge werkt. Er worden wegbreedtes van 6 meter genoemd, maar ook van 6,40 meter en 6,50 meter, evenals van 7,50 en 7,80, naast die van 8.25. 8,50 en nog wat van die afstanden. Spiegels En bij het gehussel met die me ters is het verhaal ontstaan dat de buitenspiegels van vrachtwagens elkaar zullen raken als ze elkaar tegemoet rijden op een zes meter brede Westhavenkade. Die ste ken namelijk buiten de rijbaan. Dus ook boven de stoep, wat weer gevaarlijk kan zijn voor voetgan gers. voeren NOB Wegtransport en VOP aan. De Nationale Organisatie voor het Beroepsgocderenvervoer heeft al veridaard dat het voor vrachtwa gens onmogelijk is elkaar daar te passeren. Daarom is deze organi satie ook uitgenodigd aanwezig te zijn bij de proef, die voorlopig voor 24 februari staat gepland. Overigens wordt bekeken of met een simulatieprogramma hetzelf de kan worden uitgedokterd. Mocht dat lukken dan gaat de proef aan de Westhavenkade met door. Intussen heeft ook de Vervoers- bond CNV zich in de discussie ge mengd. De vakbond schaart zich aan de zijde van de ondernemers en de VOP. In een brief aan het college van B en W wordt gesteld dat met een eventuele wegver smalling de normale aan- en af voer van grondstoffen en eind- produkten naar en van bedrijven in de omgeving zal worden be moeilijkt. Dat kan gedwongen verhuizing van ondernemingen betekenen, wat weer verlies van arbeidsplaatsen tot gevolg kan hebben, aldus de vervoersbond. D66 heeft in de nieuwsbrief van de partij geopperd een represen tatieve steekproef te houden naar de behoefte onder de Vlaardingse bevolking aan een wandelroute. De leden Ron Molenaar en Joop Jongeneel sluiten niet uit dat de route Van 't Hoof naar 't Hoofd 'een politiek speeltje' is van het CDA. Ze wijzen er op dat er niets over in het CDA-verkiezingspro- gram staat en evenmin in het be leidsprogramma van het college. In de gemeenteraad legt de D66- fractie de betrokken wethouder overigens niet echt veel in de weg bij de uitvoering van de plannen. Zo werd de aanleg van een stei ger, parallel aan de Maasboule vard, 'zeer positief genoemd. En bij de plannen voor de Prinses Ju- lianabrug én omgeving lagen de Democraten ook niet echt dwars. Door Jan Booister Vlaardingen - Ton Stolk gaat het rustiger aandoen, althans met de exposities in zijn informatie- en documentatiecentrum op mu ziekgebied aan de Westhavenka de in Vlaardingen. Niet omdat hij zestig jaar is geworden, want hij heeft nog energie voor twee, wat heet, drie als het moet. Maar er gaat toch wel erg veel werk zitten in deze liefhebberij. Dus wordt het aantal tentoonstellingen van zes naar vier per jaar terugge bracht. Maar verder komt Ton Stolk voor van alles en nog wat tijd te kort. „Ik heb gewoon teveel hobby's," constateert hij gelaten. „Maar ja, joh," gaat hij meteen weer in het van hem bekende razendsnelle tempo verder. „Ik heb me ook nog geen twee minuten .verveeld in mijn leven." Hij stelt het vergenoegd vast. Zijn verzamelwoede is dan ook groot. Ton Stolk heeft duizenden boe ken over muziek(instrun enten) („maar er nog geen tiende van ge lezen/'); talloze postzegels („alle maal over muziek"), handschrif ten van musici („Strawinsky, ken je die? Die heb ik") en legt ook nog eens een verzameling aan van wat Vlaardingse musici door de tijd heen hebben gecompo neerd. Dat allemaal buiten zijn tentoon stellingen en zijn 'muziekmu- seum' in het Reedershuys, dat elke morgen kan worden bezocht en waarin honderden instrumen ten zijn ondergebracht. Want daar gaat ook nogeens een enorme hoeveelheid tijd inzitten. W'e Ton Stolk daarover wil laten praten, moet zich er van verzeke ren over voldoende tijd te be schikken. Want by eik instru ment volgt een anecdote, beel dend naverteld alsof het gisteren is gebeurd. De Vlaardinger, van oorsprong musicus, kreeg in 1940 zijn eerste muziekles. Al snel was hy het jongste lid van het plaatselijk fameuze Van Dijk's Amusementsorkest. Op de accor deon. Na verloop van tijd volgde de piano. Vanaf zijn vijftiende gaf hij muziekles, hij was bijna dertig jaar koordirigent en stond twintig jaar voor de schoolklas, drie jaar geleden voor het laatst, bij De Vaart. „Ik ben nu dus drie jaar vrij, maar ik heb nog geen vakan tie kunnen nemen, zo druk heb ik het." Ton Stolk kreeg al snel interesse voor niet-Europese muziek. Dat gebeurde in de tijd dat de kunste naarsvereniging VI65 actief was. Kunstenaar Dirk Brouwer hield er eens een praatje over, herin nert Ton Stolk zich. „Ik hoorde ook wat van die muziek. En toen wilde ik natuurlijk dat bijbeho rende instrument zien." Wat heet, hij wilde overal instru menten zien. In 1968, '69 ging hij voor het eerst in zijn leven naar het buitenland op vakantie. Joegoslavië, Bulgarije, die hoek van Europa. Hij keerde terug met 45 instrumenten: „Daar leg je contacten mee, hoor, met muziek. En die verzamelhob- by. Je vraagt eens aan iemand: hoe is die kaval? En voor zo'n per- joon is het al heel wat als iemand weet hoe zo'n muziekinstrument heet." Zeekoe Ton Stolk leidt rond tussen zijn instrumenten. Doedelzakken, kleppers, talloze fluiten, cimba len, een schalmei, piano's, een ba lalaika, mandoline, ga maar door. En in allerlei vormen, vooral de fluiten. Veel ook als dier ge vormd. Als een hond. een vogel, een hert, een paard, ja, zelfs een zeekoe. Gemaakt van allerlei ma terialen. Zelfs van mensenbot. „Dit kocht ik in Bulgarije," zegt hij dan. „Ik liep ergens en dacht: r TonStolkach- ter één van zijn instru menten: 'Mijn eerste fluitje kostte een kwartje'. Foto Ellen den Ouden/ Roel Dijkstra hé verrek, levende muziek. Ik ging op onderzoek uit en zag een paar gasten spelen. Ik vroeg wat zo'n instrument kostte. Het be drag dat ze noemden, een paar tientjes, had ik niet bij me, want je maakt daar bijna niks op. Dus ik denk: joh, ik ga wisselen. Maar de bank was dicht. Ook geen pro bleem, want de directeur werd uit huis gehaald. Goed, ik heb dat geld, ga terug, maar hij wilde niet verkopen. Hij dacht dat ik alleen de prijs wilde weten. Nou ja, aan dringen en vervolgens de bergen in. Een andere halen Uil eindelijk toch zo'n instrument gekocht. Dus ik maak een fles slivovitsj open en vraag aan die jongen of hij wat wil drinken. Hij schudt zijn hoofd, wat daar 'ja' betekent. Maar dat wist ik toen niet, dus ik ga met anderen wat dnnken. Dan krijg je 'consternatie, joh. Oh ja, ik heb zo een paar duizend anecdo tes." Lopende band Ze rollen er bij Ton Stolk aan de lopende band uit. Over zijn reizen naar Indonesië, Egypte, Mexico. En over de muziekinstrumenten die hij daar vandaan haalde. Op de vraag of hij bepaalde instru menten niet heeft, moet hij even lachen. „Ik heb er zo'n zevenhon derd en er zijn er ongeveer vijftig duizend," klinkt het bescheiden. Hij is ook r.iet overal zelf geweest om ze te kopen. En heeft ze ook met allemaal in het buitenland gekocht. Ton Stolk toont een fluit, een tabasco. Van vijfhon derd jaar voor Christus. Uniek in Nederland, verzekert hij over die mini-verzameling zeer, zeer oude muziekinstrumenten. Er ligt een jaliso bij van een volk dat van tweehonderd voor tot tweehon derd jaar na Christus leefde. „Mijn eerste fluitje kostte een kwartje," herinnert de super-ver zamelaar zich. „Tegenwoordig, als ik het heel mooi vind, betaal ik een paar duizend gulden. Maar ja, ik rij geen auto, ik rook niet. En dit pand, nee hoor, dat huur ik van de gemeente." Strips De tentoonstellingen bij Ton Stolk hebben steevast muziek als onderwerp. Dat begon ooit toen de striptekenaar Jan Kruis (Jan, Jans en de kinderen) een aantal tekeningen van muziekinstru menten wilde exposeren. Dat was zo'n jaar of tien geleden. Ton Stolk bood aan dat bij hem te doen, hij had er immers de ruim te voor, en de eerste tentoonstelling was een feit. Als dank kreeg Ton Stolk een tekening van een cel list, een werkstukje dat Jan Kruis niet wilde verkopen. Ton Stolk, die geen provisie re kent by verkoop, krijgt wel steeds als dank een werkstuk van de kunstenaar. Die hangen in zijn huis. Binnenkort komt daar een werkstuk over een vrouwelijke muzikant bij, want Nico Jansen komt met werk dat als onderwerp 'girls in music' heeft. En in september volgt dan een ex positie met werk van twee Ierse dames. „Dan wordt er gegaran deerd op de doedelzak gespeeld," verzekert Ton Stolk. Want kunst over muziek is mooi, maar het is nog mooier als er muziek bij wordt gemaakt. Zestien Vlaardingse basisscholen hebben voor de aanschaf van lesmateriaal voor verkeersonderwijs in totaal 20.000 gulden subsidie gekregen van Rijkswa terstaat. Die subsidie is in het kader van de actie 'Vlaardingen Verkeersveiliger' aangevraagd door de coördinator Verkeersveiligheid van de gemeente. De scholen kunnen nu het verkeersonderwijs aanpas sen aan de nieuwe verkeersregels en de veiligheid van de kinderen in het verkeer bevorderen. Kunstzinnige, kleurrijke panelen, tekeningen van kinderen en allerlei materiaal dat met vorm, struc tuur, kleur en compositie te maken heeft, vormen de elementen van de expositie die momenteel in de cen trale bibliotheek aan de Waalstraat wordt gehouden. 'Tekenen en schilderen als hobby' is de titel van de tentoonstelling waarbij op vrijdagmiddag 19 februa ri tekendemonstraties worden gegeven door de heer Van Aa, lid van het Gilde. De expositie duurt tot en met zaterdag 27 februari. Agenda Schiedam dinsdagö februari Jamsessie. Podium, 21.00 uur. woensdag 10 februari Schoolsehaakkampioenschap, Sporthal Margriet, 13.00-17.00 uur. Start computercursus, Efluphui* Oost, 18.45 uur. Kijkavond project 'Technieko.b.s. De Klinker, Warmoezenierstraat 38,18.30 u ir. Vlaardingen woensdag 10 februari Start computercursus voor vrouwen, Coerke, P.K. Drossaartstraat 65,9.30 uur. Sibcric (komedie), Stadsgehoorzaal, 14.00 uur. Start tekencursus, Vrije Academie, Oosthavenkade 42,16.00 uur. Maassluis dinsdag 9 februari Bingo, Koningshof, 20.00 uur. I MULTI-DESIGN Varilux Multi-Design is een uniek multifocaal brilleglas, met een onbeperkt gezichtsveld, dat persoonlijk op uw kijkgedrag kan worden afgestemd. Maximaal komfort en zr snelle gewenning ,u overal kijken en alles scherp zien. ROTTERDAM-OOST: Oude Dijk 141-143 - Tel. 010-412.23.27 SCHIEDAM: Passage 1S - Tel. 010-426.64.54 Schiedam - De dood is en blijft een gevoelig onderwerp. De één praat er makkelijker over dan de ander, maar de manier waarop uitvaartverzekeraar AWL uit Diemen er mee omspringt, wordt in verschillende steden niet be paald op prijs gesteld. Elders in het land, wordt door AWL- woordvoerder Kwakkelman toe gegeven, zyn de spreuken waar mee. op de abri's reclame wordt gemaakt al eens afgeplakt met oude kranten. Van de slogan Ts er koffie na de dood'? zyn de laatste drie woorden onleesbaar ge maakt. In Schiedam gaat men re soluter tegen de reclamecampag ne in. Daar is de 'de dood' aan de Vlaardingerdijk en de Burge meester Knappertlaan met verf weggewerkt. Kwakkelman heeft geen begrip voor de actie en kan zich moeilijk voorstellen dat er mensen zijn die zich aan de recla meboodschap storen. „Natuurlijk is het een beladen onderwerp maar het enige waar je in het le ven zeker van bent is de dood. Het beteeft hier een groot opgezette campagne waarbij het reclamebu reau DMB B uil Amsterdam de spreuken voor ons verzint. De achterliggende gedachte bij 'Is er koffie na de dood' is dat 20 pro cent van de nabestaanden proble men heeft met de uitvaartrege- ling als na afloop blijkt dat ze veel meer inbreng in het geheel had den kunnen hebben. En koffie wordt nu eenmaal na de meeste plechtigheden geschonken. Over dc spreuken is dus goed na gedacht. Maar met de plaatsen van de posters wordt het klaarblij kelijk met zo nauw genomen. De plek pal voor de deur van verzor gingsflat Thurlede aan de Nieuwe Damlaan, om een voorbeeld te ij bepalen niet waar de reclame boodschappen komen te han gen," reageert Kwakkelman ten slotte. „De mensen moeten maar even tot maart geduld hebben. Dan komen we met een nieuwe spreuk: Leven doe je maar één keer, doodgaan ook." In Maassluis heeft de landelijke reclamecampagne geleid tot schriftelijke vragen van de fractie van de RPF/SGP aan het college van burgemeester en wethouders. Volgens do fractie ergert een groot aantal Maassluizers zich aan de gehanteerde leus en ver toont de reclameboodschap voor het christelijk deel van de samen leving het karakter van minach ting met hetgeen de bijbel over het ontstaan en de ernst van de dood zegt. Daarom heeft de RPF/ SGP-fractie gevraagd of het colle ge bereid is AWL de opdracht te geven de posters te laten verwij deren. Uitvaartverzekeraar AWL er gert zich aan de halvering van de reclametekst 00 het bord dat staat aan de viaardinger- dijk in Schiedam Foto Ellenden Ouden/Roel Dijkstra Hoek van Holland - Bij het in Hoek van Holland gevestigde transportbedrijf Transport Tra ding Boon (TTB), één van de vijf werkmaatschappijen van tie Transport Trading Group (TIG) zyn de directeuren L. Boon en P. Boon opgestapt. Dit vormt de in leiding tot ccn ingrijpende reor ganisatie bij TTB Sinds eind 1991 en begin 1992 zijn zowel de tarieven als de activitei ten van de werkmaatschappij aanzienlijk teruggevallen. Het is daardoor met langer verantwoord om het bedrijf op de huidige voet voort te zetten. Transport Trading Boon moet worden afgeslankt in samenhang met een gewijzigde organisatie, werkwijze, wagenpark en perso neelsbestand Dc bedoeling van de hele operatie is het scheppen van een nieuwe en solide basis voor TTB. Alleen dan kan zoveel mogelijk werk en werkgelegen heid worden behouden, zegt alge meen directeur B J. Peters van Transport Trading Group. Van de huidige 63 werknemers van de werkmaatschappij zullen er 23 afvloeien. Inmiddels hebben de twee directieleden, de heren L. Boon en P. Boon al het voortouw genomen en zich uit het bedrijf teruggetrokken. De reorganisatie zal ook gevolgen hebben voor het dienstverband van ongeveer 17 chauffeurs De werkzaamheden in de onder- houdsgarage zullen op termijn worden afgebouwd, zodat uitein delijk dc reparatiewerkzaamhe den aan het wagenpark van TTB door derden zal geschieden. Inmiddels zijn er gesprekken ge voerd met de ondernemingsraad en met de vakbonden. Peters: „Wij hebben die gesprekken als positief ervaren. Alle partijen hebben begrip kunnen opbren gen voor de situatie en men hoopt binnenkort tot een afronding te komen." Moedermaatschappij Transport Trading Group BV, die nu de di rectie over Transport Trading Boon BV voert, heeft al een aantal contacten gelegd om te proberen zoveel mogelijk medewerkers el ders tc plaatsen. TTG beheert een aantal werkmaatschappijen met vijf vestigingen in Nederland, die werk bieden aan ongeveer 250 mensen. De vestiging aan de Kulkweg in Hoek van Holland is daarvan verreweg de grootste.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1993 | | pagina 1