15 Het boek als machtige beschavingsfactor m Wr 'Met MacPhisto...mag ik een taxi?' Week «IpïÏ YWO'ers ploeteren zich door economie heen EXAMENS '93 9 Antwoorden Duits in de vuilcontainer Uitslagen Uitgevers Willy en Jo Brusse koppelden idealisme aan grote aandacht voor vormgeving De van Rotterdams Dagblad Zaterdag 15 mei 1993 De VWO'ers hebben gistermiddag nog lang nage praat over hun examen economische wetenschap pen 2 en recht. Velen drukten zich uit in termen van „hondsmoeilijk" en „een drama." Van het inde klas geoefende kwam slechts zo'n tien procent aan boden er moest heel veel worden gerekend. De problemen dienden zich al meteen in het begin aan bij een vraag over ondernemingen die een sys teem van dubbel boekhouden toepassen. Bij 20'n systeem worden de veranderingen in het eigen ver mogen op twee verschillende manieren geadmini streerd en berekend. Welke? En het antwoord moest luiden: via bezittingen of schulden óf via eigen ver mogen. Een andere opgave betrof de industriële onderne ming Ramo, die het massaprodukt Morla maakt. Voor de liefhebbers volgt hier aan de hand van on derstaande gegevens de vraag om de standaardkost prijs van een eenheid Morla (bij de normale produk- tie-omvang) te berekenen. Om de spanning niet al te zeer op te voeren, hel goede antwoord luidt c 55. Hier dan de opgave: de maximale capaciteit van de onderneming is 50.000 eenheden Morla per jaar. De normale produktie en verkoop liggen op 80 procent van de maximale capaciteit. De totale constante kos ten bedragen c 700.000 per jaar. De variabele kosten per eenheid Moria bedragen: van 1 tot en met 30.000 eenheden: c 40 per eenheid; van 30.001 tot en met 50.000 eenheden: c 30 per eenheid. Bij de berekening van de integrale standaardkostprijs gaat men uit van de gemiddelde variabele kosten bij de normale pro- duktie-omvang. De verkoopprijs is c 60 per eenheid Morla, exclusief omzetbelasting. Duits hTaar aanleiding van het 's ochtends gehouden exa- bien Duits voor WO vinden Rogier van Anholt, Maarten van Gelderen, Remco Peters, Antoine van Wel en Joost Arts van het Dominicuscollege in Nij megen het onderhand tijd wor den voor enige vernieuwing. Een belangrijk stuk van het examen gaat nu al drie jaar lang over de DDR-politiek en de hereniging van de beide Duitslanden. Dat zeggen ze nu onderhand wel te weten. Er waren zes teksten, waarvan eentje zonder titel. Die tekst be trof een onderwerp over kunst, evenals de hereniging al jaren niet weg te branden van het eind examen. In dit geval betrof het een fragment uit de *Verein- samung der Dichtung' van Hans Henny Jahnn. De vraag die zich hier volgens An toine van Wel laat stellen is of de criticus wel kritisch genoeg is. „Een boek blijkt pas goed te kunnen zijn als het na heel veel kritiek nog overeind is geble ven." De VWO-leerlingen vonden dat dit examen overigens goed was te maken. Angst Bij Duits voor Havo was vooral een tekst over de angst voor Duitsers ('Fureht vor Deutschen' uit Die Zeit van eind 1990) interessant. Het betrof hier een boekbespreking door Peter Grubbe van het Heleno Sanas' boek 'Das Vierte Reich'. Ook een tekst over het drugbeleid ('Experten fürUmdenken in derDro- genpolitik') was volgens docente Duits, Imke Barth, de moeite waard. Bianca Peters, Marleen van Bran denburg en Renate Hoogakker van scholengemeen schap Nijmegen-West spraken van leuke, aardige en boeiende teksten, waarbij Marleen en Renate aange tekend wilden zien dat een tekst ('Tandem-Takt') wel (erg) lastig was. Voor de rest vonden ze het wel meevallen. Vooral Tommy van Poppelen was ver baasd; „Goh, wat was ik vlug klaar en lang niet zo moeilijk als ik had gedacht." In de middaguren mochten de Havo-leerlingen zich buigen over wiskunde A met opgaven over water (wie staat er bij stil dat de totale hoeveelheid water op aarde 1.400.000.000 kubieke kilometer is?), over het selecteren in het 'onderwijs, over diersoorten, over de ruilverkaveling in het dorp Groenoord waar 200 inwoners elk een eigen landbouwbedrijf hebben én over het waterverbruik in de Verenigde Staten. De opgave over ruilverkaveling werd in het alge meen als de moeilijkste ervaren. Den Haag - Het Landelijk Actie Komite Scholieren (Laks) heeft sinds donderdag, toen de eindexamens voor de Havo en het VWO van start gingen, ruim driehonderd klachten van boze, teleurgestelde en verdrietige eindexamenkandidaten ontvangen. De opvallendste klacht kwam van een leerling uit Oud- Beijerland. Nadat op een school in deze plaats het VWO-examen Duits was afgerond, vergat de surveil lerende leraar de stapel antwoordformulieren mee te nemen. De schoonmaakploeg zag de papieren aan voor rommel, en kieperde deze in de container. „Ge lukkig werd de fout ontdekt," vertelt Laks-woord- voerder Roos Kapteijn, „en konden de antwoorden, besmeurd en wel, nog uit het vuilnis worden gevist." De vijf Laks-medewerkers ontvingen verder klach ten over loeiende grasmaaiers langs de examenioka- len en het moeten betalen voor de consumptie die onder de doorgaans langdurige examens worden uit gereikt Veel bellers hadden bovendien aanmerkin gen op het inhoudelijke deel van het economie-2 exa men dat de VWO-leerlingen vrijdag deden. Vorig jaar kreeg het LAKS meer dan 2000 ontevre den scholieren aan de lijn. Kapteijn verwacht dit jaar minder klachten, omdat het LAKS dit jaar 250.000 kranten met informatie over het eindexamen op de middelbare scholen heeft verspreid. Van de meerkeuzevragen in de gisteren gehouden examens geven wij onder voorbehoud de uitslagen. De officiële uitslagen wordt door het Cito pas later verstrekt. Duits Havo 1C;2B;3B;4D;5C;6D;7B;8A;9A;10C;11C; 12 C; 13 C; 14 B; 15 A; 16 R; 17 B; 18 C; 19 B; 20 A; 21B; 22 C; 23 A; 24 C; 25 B; 26 B; 27 A; 28 B; 29 C; 30 C; 31A; 32 A; 33 A; 34 C; 35 B; 36 B; 37 C; 38 C; 39 A; 40 D; 41B; 42 B; 43 C; 44 A; 45 A; 46 D; 47 A; 48 A; 49 D; 50 B VWO 1A; 2 A; 3 A;4 C; 5 D; 6B; 7 C; 8B;9 C; 10 A; U A; 12 B; 13 B; 14 D; 15 A; 16 C; 17 C; 18 C; 19 C; 20 D; 21 B;22 A; 23 A" 24 B; 25C;26 D; 27 A; 28 B; 29 C; 30 B;31 B;32A; 33 B; 34 B; 35 A; 36 D; 37 C; 38 B; 39 A; 40 B; 41D; 42 B; 43 A; 44 C; 45 D; 46 D; 47 A; 48 A; 49 A; 50 B. Een van de belangrijkste uitgeverijen op het gebied van de Nederlandse boekkunst is W.L. &J. Brusse's Uitgeversmaatschappij te Rotterdam geweest Bekende successen van de uitgeverij waren het Rotterdams Jaarboekje en vooral Boefj e van M. J. Brusse, maar ook in de socialisti sche literatuur en het nieuw-zakelijk proza speelde Brusse een rol van betekenis. Daarnaast was de uitgeverij toonaangevend op het terrein van architectuur en toegepaste kunst. Zeker zo belangrijk als wat Brusse uitgaf, was de manier waarop de uitgeverij haar boeken liet ver zorgen. Deze week is bij 010, een andere Rotterdamse uitgever die de boekverzorging hoog in het vaandel heeft staan, een standaardwerk verschenen over W.L. J. Brusse's Uitgevers maatschappij. Poor Han van der Leur Rotterdam - De'beperkingen van het culturele klimaat in Rotter dam' zouden later, na de liquida tie van uitgeverij W.L. J. Brus se, nog eens worden aangevoerd als een van de oorzaken van de te loorgang van het bedrijf. De uit geverij had ruim zestig jaar het uitgangspunt gehanteerd dat het culturele belang van boeken zwaarder moest wegen dan winst, maar bleek bet in 1965 met dat idealisme niet meer te kunnen redden. Dat kwam in de eerste plaats door ingrijpende ontwikke lingen in het boekenvak, maar toch ook door de stad waarin Brusse gevestigd was, zo meende althans de laatste directeur. „De ze stad heeft geen klimaat voor dit soort dingen en dat is voor ons altijd een moeilijke zaak ge weest," merkte Maart Brusse daarover op. Die herhaalde daarmee de eerder geuite klacht van zijn oom Marie Joseph (Rie) Brusse en wellicht is de kritiek illustratief voor de wat merkwaardige verhouding die de familie Brusse had met Rotter dam. Rie Brusse, de bekendste telg uit de familie, was de belang rijkste auteur in de uitgeverij van zijn broers. Het grootste succes van het fonds, dat een hoog Rot terdam-gehalte als een van de kenmerken had, was Boefje, het boek over de belevenissen van het Rotterdamse straatschoffie. Toch zou Rie Brusse, die dertig jaar lang als journalist bij de Nieuwe Rotterdamsche Courant werkte, later klagen over de 'de solate zakelijkheid' in Rotterdam, de wereldhaven waarin cultuur geen kans kreeg. De economische geschiedenis van uitgever^ Brusse zelf maakt echter duidelijk dat er in Rotter dam niet alleen aan geld verdie nen werd gedacht. Zo groot als het culturele belang van W.L. J, Brusse was, zo beperkt Is immers het commerciële succes ervan ge weest. Afgezien van enkele zeer goed verkopende auteurs is nie mand van de betrokkenen er rijk van geworden en de geldverstrek- kers zijn er zelfs aanzienlijk bij ingeschoten, zo stelt Kees Tho massen in zijn hoofdstuk over het economische wel en wee van de uitgeverij. „De Brasses konden veel en mooie boeken maken, maar het aan de man brengen was een probleem." later overigens ook faam ver werven in de wereld van de kun sten en de journalistiek. üfJ Jo Brusse, verantwoordelijk voor het produceren van 'het schoone boek'. Foto Uitgeverij oio Voor de kapitaalverstrekkers, veelal afkomstig uit gegoede Rot terdamse families en kringen van havenbaronnen, was uitgeverij Brusse financieel gezien dan ook weinig lucratief. Maar blijkbaar hadden deze geldschieters ande re overwegingen. Daarbij hoorde ook dat Rotterdam gebaat was bij een goede uitgeverij. Brusse le verde dan misschien geen divi dend op, de aandeelhouders kre gen als beloning wel dat er met hun geld een cultureel belangrijk fonds tot stand was gekomen. Kennelijk waren de aandeelhou ders ook gevoelig voor de doel stelling van de uitgeverij zoals die in 1913 opnieuw werd omschre ven: 'Goed werk in een waardig uiterlijk onder het bereik bren gen van hen die ontspanning of vermeerdering van kennis, kunstgenot, wetenschappelyke of aestetische ontwikkeling zoe ken'. In deze formulering klinkt veel door van wat W.L. en J. Brusse in hun werk bezielde. W.L. (Willy) Brusse (1879-1937), die de uitge verij in 1903 oprichtte, was van de broers de idealist Op zijn twintig ste was hij al afdelingsbestuurder van de SDAP en hoewel hij en kele malen van partij veranderde is Willy Brusse zijn socialistische idealen altijd trouw gebleven. Het was jongste broer Willy die ruimte gaf aan socialistische en sociaal-democratische auteurs als C.S. Adama van Seheltema en Henriette Roland Holst-van der Schalk. Zyn politieke stellingna- me bepaalde ook het opnemen in het fonds van boeken over de schaduwzijden van de grote stad, de sociale wantoestanden aan het begin van deze eeuw en - ook toen al - over de gruwelen van de oorlog in Servie. In die schetsen van het eigentijdse leven paste natuurlijk ook het meest succes volle boek uit het fonds, Boefje van 'middelste broer' Rie Brusse (1373-1941). De kinderen uit Rie Brusse's drie huwelijken zouden Johan Christiaan (Jo) Brusse (1869-1949), de oudste broer, kwam een jaar na de oprichting bij de uitgeverij. De lof voor Brus se ais producent van 'het schoone boek' komt zonder twijfel vooral op diens conto, zo merkt Sjaak Hubregtse over hem op. Jo Brus se's grote belangstelling voor de stijlvernieuwing, die zich in het begin van deze eeuw aftekende op het gebied van de bouwkunst, ambachtskunst en boekdruk kunst, droeg spoedig bij aan het specifieke karakter van de jonge uitgeverij, aldus Hubregtse. In samenwerking met kunste naars als S.H. de Roos en H.P. Berlage en vele anderen werd de grondslag gelegd voor een nieuwe stijlperiode m de vormgeving en verzorging van het boek. Deze progressieve lijn zou overigens worden voortgezet door Jo's zo nen Maart, die m de directie van de uitgeverij werd opgenomen, en Wim, die als beeldend kunste naar omslagen voor Brusse ont wierp. Rie Brusse, de meest succesvolle auteur uit het fonds van zijn broers. Illustratie Uitgeverij OIO Het is met name de boekverzor ging bij Brusse die boekliefheb bers nu nog lyrisch maakt. Hoog tepunt van ieder boek vormen band en titelpagina, waarbij be halve De Roos en Berlage ook Piet Zwart en Paul Sehuitema een belangrijke rol speelden. De typo grafische verzorging kreeg bij Brusse eveneens veel aandacht. De uitgeverij liep in 1912 voorop met het gebruik van de Hollandse Mediaeval van De Roos als tekst letter. In het hoofdstuk over boekverzorging noemt Koosje Sierman deze Mediaeval - 'een letter van daadkracht en blije le- vensgenieting' - net zo'n troef van het sociaal-democratisch ide alisme als de Leeszaalbeweging of het stemrecht voor vrouwen. Met zijn gulle letters, schrijft Sierman, ontsloot De Roos voor brede kring het boek als machtige beschavingsfactor. Willy Brusse, oprichter van de uitgeverij en de idealist van de broers. Foto Uitgeverij OIO In deze opmerkingen heen sche mert iets door van het tijdsge wricht waarin W.L. J. Brusse opkwam als uitgeverij. Het is een periode van grote sociale en cul turele onrust en vernieuwing. Het socialisme is in opkomst en de al gemene leerplicht wordt inge voerd. Het gedrukte woord be leeft zijn hoogtijdagen en boek bloeit als democratiserend, op voedkundig of verstrooiend me dium, In de boekkunst, typogra fie, toegepaste kunsten en archi tectuur doen zich belangrijke ver nieuwingen voor. Het fonds van Brusse weerspiegelt enerzijds de ze eigentijdse ontwikkelingen, maar de uitgeverij heeft die ont wikkelingen in Nederland ook be- invloed en gestuurd. Dat, zo schrift Sjaak Hubregtse, maakt uitgeverij Brusse werkelijk van historisch belang. In de periode 1903-1965 zijn er bij Brusse bijna 1500 uitgaven ver schenen, waarvan overigens lang niet altijd kan worden gezegd dat ze van historisch belang zijn ge weest. Kenmerkend voor het fonds was onder meer het hoge Rotterdam-gehalte; het weerspie gelt daarnaast vooral het sociaal democratische gedachtengoed, er is ruimte voor de nieuwe zakelijk heid, er zijn veel onderwijskunde ge uitgaven en het opvallendst zijn de boeken en series op het ge bied van architectuur en toege; paste kunst. Met name de Brusse-uitgaveh; over architectuur en toegepaste kunst hebben de interesse ge wekt van directeur Hans Olde warris van uitgeverij 010, die zicfr. op dat gebied heeft gespeeiali-* seerd. Oldewarris, die het initial tief tot het boek over Brusse heeft genomen en er een bijdrage over architectuur en toegepaste kunst in heeft geschreven, noemt de uit gever ook voor deze tijd van be lang. „Brusse is ermee begonnen de verzorging van boeken op een hoger plan te brengen en is door de aandacht voor de vormgeving nog steeds van groot belang. In houdelijk gezien zijn veel van Brusse's uitgaven over architec tuur en toegepaste kunst nog al tijd onmisbaar. Op literair gebied zijn behalve M.J. Brusse ook mensen als Leopold. Bordewijk, Van Oudshoorn, Speenhof en Hans Martin interessant." De Koninklijke Nederlandse Uit geversbond benadrukte het be lang van W.L, J. Brusse's Uitge versmaatschappij nog eens m 1980, toen de organisatie ter gele genheid van haar 100-jarig be staan een tentoonstelling aan het fonds van Brusse wijdde. Dit werd als volgt gemotiveerd: 'In de geschiedenis van uitgeverij Brus se vinden we alle elementen, die van belang zijn om een beeld te krijgen van de rol die de uitgever kan spelen ten aanzien van de vormgeving van het boek, zodat het werk van dit bedrijf tevens een overzicht vormt van de be langrijkste onmtwikkehngen van het uiterlijk van het boek in de eerste helft van de 20ste eeuw. Derhalve wordt de firma Brusse hier gepresenteerd als een pars pro toto, één uitgever als repre sentant van het uitgeversbedrijf in ons land in de laatste eeuw.' W.L. J. Brusse's Uitgevers maatschappij, 1903-1965. Onder redactie van Sjoerd van Faas- sen, Hans Oldewarris en Kees Thomasst n. De uitgeverij wordt behandeld in bijdragen van acht auteurs. Het boek bevat de com plete fondslijst van Brusse. Uit gegeven door Uitgeverij 010, Rotterdam. Prijs: 65,- In de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag is tot en met 9 juli een expositie te bezichtigen over W.L. J. Brusse's Uitgevers maatschappij. Door Marcel Potters Rotterdam - Helemaal als een verrassing kwam het telefoontje niet. „Bono, die ken bellen," vat telefomste Astrid de Ruijter (24) van de Rotterdamse Taxi Centra le (RTC) in onvervalst Rotter dams de mededeling van haar chef, eerder die zondagavond, sa men. En Bono, boegbeeld van U2, belde! Vanuit de Kuip, onder het pseudoniem MacPhisto, een dui velse naamspeling. De woorden van de wit ge schminkte Ierse zanger, met 'n satanisch ondertoontje uitgespro ken. kort samengevat; „Hallo, je spreekt met MacPhisto. Ik ben moe, ik wil naar huis, kun je een taxi sturen?" En, na de vriendelij ke bevestiging van RTC-zi]de: „Ik ken jou wel, ik ken jou heel goed. Veel beter dan je zelf misschien denkt..." Astrid de Ruijter: Toen ik Bono aan de telefoon kreeg, wist ik niet wat me overkwam.' Foto Jaap Rozema/Rotterdams Dagblad Daarna hoorde Astrid - in haar eigen woorden - 'Bono een liedje zingen'. Een harde drumsolo, en weg was'ie. In werkelijkheid barstte de Kuip op dat moment bijna uit zijn voegen, toen de band de eerste tonen van 'Desire' de drijfnatte arena inslingerde. „Ik zat te swingen op m'n stoel, op het moment dat de groep begon te spelen," blikt de telefoniste terug op deze heugelijke momenten. Bono had er vorig jaar, tijdens het Amerikaanse deel van de aan de laatste CD 'Achtung Baby' geli eerde Zoo TV-toernee, een houtje van tijdens de concerten naar het Witte Huis te bellen. Of hij de pre sident kon spreken. Van het Witte Huis naar de Rotterdamse Taxi Centrale, het is maar een kleine stap. Astrid: „Trots? Ik ben hart stikke trots. Heb meteen de dag erop het stuk over het concert uit de krant geknipt." Bijna tweeenhalfjaar werkt ze nu bij de RTC, en veel verder dan een opdracht voor limousines voor Michael Jackson is ze tot dusver niet gekomen. Sterren bellen ten slotte niet, sterren laten bellen. Misschien daarom haar extra blijdschap een heuse 'superstar' - Bono zelf zal deze kwalificatie in alle toonaarden ontkennen - aan de lijn te krijgen. Astrid: „Natuurlijk hoopte ik dat ik 'm te spreken zou krijgen. Col lega's zeiden al dat ik de telefoon maar moest aannemen, omdat ik het beste Engels zou spreken. Nou, dat valt wel mee hoor. Maar toen het gebeurde, wist ik niet wat me overkwam." Echt fan van U2 was ze niet, en zal ze ook nooit worden. Oké, de hits zoals 'I Will Follow' en 'New Years Day' kende ze dan wel, maar daar hield het mee op. Alhoewel, er gloort nog hoop voor de Ierse band. Astrid: ..Ik denk dat ik nog wel een CD'tje ga kopen." En die taxi, heeft die de Kuip ooit bereikt? „Nee, dat hoefde niet," zegt ze tot besluit, „ook dat was vooraf verteld. Als Bono belde, en hij zou om een taxi vragen, hoefde ik 'm niette sturen..." Soms is het groot nieuws. Een andere keer een klein bericht In de krant. En het komt zelfs voor dat nieuws in het grote aanbod verloren gaat en niet eens de krant haalt Er gebeurt nu eenmaal zo veel in de we reld. Maar op zaterdag gaat het Rotterdams Dagblad nog even verder met een gebeurtenis die 1 in de voorbije dagen voor Ie mand heel bepalend is ge- 1 weest. Want begrippen als 'groot' en 'klein nieuws' zijn nogal betrekkelijk. Vraag maar aan de betrokkene. Vandaag ffëttSd ck9uL)ter

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1993 | | pagina 2