21 EindeS ijk weer serieuze rol Willem Nijholt Reve vertrekt uit Schiedam m m De Fantasten van Musil, vijf uur toneel Niet alleen kinderfilms op Cinekid NDT opent Holland Dance Festival Doodgaan van een lepeltje via Uitstapje naar de musical werd een brandmerk m CD van de dag ij Very: erg Pet Shop Boys Rotterdams Dagblad Vrijdag 15 oktober 1993 Rotterdam - Voor zijn rol in 'De verbroken co de' kwam Willem Nijholt indertijd zeven kilo aan. De baard van koning Claudius siert nu zijn gelaat, een klein offer voor een groot stuk. Voor Hamlet, het«meest gespeelde stuk ter wereld, loopt ook een oude rot als Nijholt nog warm. j3p déze manier is Hamlet nog pooit gespeeld. Er is niets gedaan om het de mensen gemakkelijk te maken. Geen moderne snufjes, geen tralala, geen hapklare brok voor een groot publiek. Shake speare en zijn taal spelen de hoofdrol en wij zijn allemaal heel dienstbaar aan het stuk. De emo ties en de intriges van vierhon derdjaar geleden zijn doorgetrok ken naar nu. Deze Hamlet kun je op de hoek van de straat tegen het Üjf lopen." Willem Nijholt is terug in de boe zem van het gesubsidieerde to neel. Drieëndertig jaar geleden is hij daar (bij het Rotterdams To neel, Theater en de Nederlandse Comedie) begonnen. Nijholt had de pech dat hij goed kon zingen en dansen: zijn musicalperiode (Wat een planeet', 'Foxtrot') maakte hem in dit hokjesland lange tijd verdacht bij de grote ge zelschappen, die 2ich inmiddels allemaal met Kunst waren gaan bezighouden. Het zat Nijholt niet lekker dat hij met al zijn talent en ervaring niet eens onderdak kon vinden; dat hij met stoom en ko llend water vrije produkties moest maken, terwijl de jonge honden van het gesubsidieerde tèneel lekker zaten te klooien in hun comfortabele schouwburgen. Tweeëneenhalf jaar geleden nog i maar zei Nijholt in een interview: „Ik denk dat de grote gezelschap pen bang zijn voor mijn vakman schap. Want er wordt veel ver nieuwing verkocht, hoor. De ver nieuwende kleren van de keizer." Jonge honden En nu dan duikt de ooit voor 'schmier-actcur' en 'danseur' uit gescholden Nijholt plotseling op in Eindhoven, in het hol van de jonge honden, bij het Zuidelijk Toneel. De jonge Vlaamse regis seur Ivo Van Hove vroeg Nijholt (59 jaar inmiddels) voor de rol van Claudius in 'Hamlet' van Shake speare. Aan het eind van dit jaar is Nijholt bovendien te zien bij Willem (Clau dius) Nijholt Op deze ma nier is Hamlet nog nooit ge speeld. Foto Roland de Bruin/ Het Nationale Toneel in de mon- sterproduktie 'Kleine zielen I en II'. een toneelbewerking van 'De boeken der kleine zielen' van Louis Couperus. Willem Nijholt was in zijn tijd toch ook een jeune premier, waar om heeft hij zelf nooit Hamlet ge speeld? „Ik heb die rol nooit ge ambieerd. Toen Ene Schneider de eerste keer Hamlet speelde was ik Laertes. Ik vond het zo'n twijfelaar. Het is héél veel tekst en ook fysiek is de rol erg zwaar. In die tijd kwam ik in het musi calgenre terecht en ik dacht: ach, Hamlet is al zo vaak gedaan. Maar daar heb ik nu spijt van. Nu denk ik dat elke acteur de rol van Ham let op zijn minst voor zichzelf zou moeten analyseren." ..Hamlet is de basis van elke to neelspeler. Je wordt gedwongen de taal te hanteren. Hamlet, de twijfelaar, weegt alles tegen elkaar af. Shakespeare geeft met prachtige verzen stem aan de overpeinzing, aan het niet kun nen kiezen. Bovendien heeft Hamlet alles in zich wat de mens door kan maken in tijden van cri sis." Pech ..Ik had de pech een Nederlandse acteur te zijn. In Engeland of Amerika was ik beter op mijn plaats geweest. Laurence Olivier is blijven hangen ais de grote Shakespeare-vertolker, maar hij heeft ook in stukken van Noel Co ward gestaan. Hij vond het niet beneden zijn waardigheid om musical te doen of een komisch nummer, verkleed als dame. op één of ander gala. Maar in dit cal vinistische land is toneel iets wat men niet doet voor zijn brood en dus verheft men het tot Kunst." „Er wordt onderscheid gemaakt tussen het cerebrale theater en het amusement. Voor amusement trekt men zyn neus op, terwijl ik vind dat Hamlet ook amusement zou moeten zijn. Wij spelen het stuk integraal, op twee scènes na, die Shakespeare alleen maar ge schreven heeft om zijn acteurs terwille te zijn. Met die viereneen half uur durende voorstelling moeten de mensen zich amuse ren, ze mogen zich in elk geval niet vervelen." „Ik ben een poos wrokkig ge weest over de houding van de gro te gezelschappen. Dat is voorbij. Zo langzamerhand dringt het ook tot die kringen door dat er mis schien toch wel iets interessants aan mij zit." Hoe is het om niet jonge honden te werken die hun neus altijd icat hebben opgetrokken voor het door jou zo belangrijk geachte vak manschap? „De jonge mensen waar ik nu mee werk trekken hun neus hele maal niet op voor vakmanschap. Er is inderdaad een tijd geweest dat het begrip vakmanschap werd ontkend, dat je op de Rietveld academie geen echte eend mocht tekenen. Je identiteit stond voor op. Als je je centrum maar wist te plaatsen op het centrum van je rol, dan was je er. Maar ik zie nu mensen van de toneelschool ko men die maar één ding willen en dat is: leren. Leren door de prak tijk. Hoe je voor de 120-ste keer een bepaalde emotie loskrijgt." Qua ervaring heeft Willem Nijholt de regisseur van 'Hamlet', Ivo van Hove, in zijn zak. Maar Nijholt heeft diep respect voor de Vla ming. „Hij laat zijn acteurs zoeken, maar hij laat ze zoeken naaT wat hij wil dat ze vinden. Het is een beetje Paaseieren rapen. Ivo heeft ze verstopt en zijn acteurs mogen lopen hoe ze willen, maar je moet wél bij zijn Paaseitje terecht ko men. Ik deed in de vrije sector niet aan zoektochten, daar had den we geen tijd voor. Dat deed ik thuis. Mijn vriend heeft wel eens geroepen: oh jee, we liggen weer met zijn drieën in bed. Dan ligt zo'n rol bij je in bed, die blijft in je hoofd spoken tot je in slaap valt." „Ivo laat niet af, hij by t zich in je vast. Hij heeft mij dingen laten doen waarvan ik niet had gedacht dat ik die op mijn leeftijd nog durfde te doen. Hij heeft me bui ten mezelf laten treden, hij heeft me open gescheurd. Daar heb ik de tol meteen voor moeten beta len. Ik heb een stem van beton, maar bij Ivo ben ik hem kwijt ge raakt." „Ivo legt de klemtonen altijd goed. Hij brengt glansmomenten aan waardoor begrippen komen bovendrijven waar andere regis seurs over heen zouden lezen. Met al het uiterlijke vertoon van zijn vaste ontwerper Jan Versw- eyveld weet Ivo Van Hove toch een voorstelling te maken die zin dert van de subtekst." Schouwburg Rotterdam 15, 16, 17 oktober. Gerard Reve: 'Belg is 'n be ter soort mens.' Foto Monique Baan Schiedam - Gerard Reve is sinds een dag of veertien inwoner van Maehelen, een dorpje m Oost- Vlaanderen halverwege Gent en Koririjk, en daarmee Schiedam mer-af. De Nederlandse schrijver, die ook twee huizen in Frankrijk heeft, is van plan van Maehelen Zljmhoofdadres te maken. „Ik woon liever in Belgie dan in Nederland. De Belg is een beter soort mens, zachtmoedig, roman tisch en niet zo inhalig. Mensen die leven en die met op het leven wachten. En die niet altijd weten wat goed is voor een ander of wel k schrikbewind goed of slecht is. Zij zijn niet zo nieuwsgierig," zo somt Reve de redenen voor zijn verhuizing op. Maehelen aan het riviertje de Leie. omdat er ook een Maehelen vlakbij Brussel bestaat, is het „toevallig" geworden omdat hij „via, via, via" hoorde dat er „een object" te koop stond. Dat is het ook geworden. „Het is een erg mooie omgeving. Het was eens een klein cultureel centrum, met nijverheid en landbouw." Maehe len is ook de woonplaats van de bekende Belgische schilder en graficus Roger Raveel, maar Reve kent hem alleen van de plaatselij ke kapel die hij heeft gedeco reerd. De bijna 70-jarjge schrijver, gebo ren in en lange tijd inwoner van Amsterdam, is van plan de mees te tijd in zijn nieuwe woning door te brengen. Van zijn twee huizen m Frankrijk wil hij het grote huis in Le Poet-Laval, in het Zuidfran se departement de Ürome, weg doen. „Ik heb het ai twintig, eenentwintig jaar. Het heeft zijn functie gehad. Ik heb er feesten gehouden. Die hou ik met meer zoveel. De meeste mensen die ik ken zijn allemaal dood. Als je op een bepaalde leeftijd komt. ko men er niet meer zoveel mensen bij." Hij wil alleen het huis aan houden dat hij zelf op een kilome ter of vijftien verderop op een heuvel heeft gebouwd. Reve, die zichzelf ook wel de Ge liefde Volksschrijver noemt, is bezig aan een „prachtboek," ook wel een beetje geïnspireerd door zijn nieuwe woonomgeving. Over de titel wil hij liever niets kwijt. „Het boek is nog lang niet klaar. Het komt niet meer dit jaar uit." Reve, die in Maehelen met zijn vriend Joop Schafthuizen woont, is niet de enige bekende Neder landse schrijver die zich in Belgie heeft gevestigd. Willem Frederik Hermans is eerder al van Parijs oaar Brussel verhuisd. Jeroen Brouwers, al eens eerder Brusse laar, heeft in Belgisch-Limburg een woning gevonden. Door Frans Alten Rotterdam - Een toneelstuk dat, met de twee korte pauzes meege rekend. vijf uur duurt. Dat is niet alleen voor een toneelgezelschap een heidens karwei, maar ook het publiek moet over uithoudings vermogen beschikken. Toch durft het Antwerpse toneelgezel schap met de toepasselijke naam De Tijd het aan om 'Die Schwar- mer' (De Fantasten) van Robert Musil uit te voeren. Niet voor het eerst in Nederland overigens. Tien jaar geleden waagde Peter de Baan zich al eens aan Musils toneeldebuut uit 1921 en in 1990 ging Jan van den Berg de uitdaging aan. Dit keer is het Lucas Vandcrvorst die met zijn Antwerpse gezelschap twee jaar geleden al een leesversie op het publiek losliet en vorige week de volledige enscenering ten doop hield m het Antwerpse theater De Singel, een voorstelling die in Belgie zeer lovend is ontvangen. De Rotterdamse Schouwburg ontvangt het inmiddels inge speelde gezelschap als eerste van een reeks voorstellingen in Ne derland. Meesterwerk 'Die Schwarmer' was Musils eer ste toneelstuk en het werd onmid dellijk herkend als een literair meesterwerk. Hij kreeg er in 1923 de Klcistprys voor. Om te zeggen dat het vervolgens volle zalen trok is overdreven. Gezien de lengte van het stuk en de com plexe thematiek moest Musil tot 1929 wachten eer het gespeeld werd, en dan nog zonder zijn toe stemming sterk bekort. Pas begin jaren tachtig werd het oeuvre van Musil herontdekt en werd 'Die Schwarmer' onder groot succes opgevoerd in Wenen en Berlijn. Robert Musil (1880-1942), gebo ren in het Oostenrijkse Kiagen- furt, was toen al veertig jaar dood Na 'Vmzenz und die Freundin be- deutender Manner' (1924) het hij het toneel voor wat het was en concentreerde zich volledig op zijn 'opus magnum', de uit vier delen bestaande en onvoltooid ge bleven roman 'De Man zonder Ei genschappen', waarmee hij (pos tuum) zijn plaats in de wereldlite ratuur verwierf. Musil wordt met dit werk op één lijn gesteld met Marcel Proust en James Joyce, en geldt met hen als een van de grote vernieuwers van de romankunst in de2e eeuw. Mu sils betekenis ligt vooral in de wij ze waarop hij in zijn werk een ver bintenis legt tussen het totaal van de in de mens werkzame krach ten en de bewegingen waarlangs de maatschappij als geheel zich ontwikkeld. Beide processen zijn eigenlijk nooit afgerond, zodat de totaalroman die hier uit voort is gekomen ook nooit afgesloten kon worden. Musils werk is, ondanks zijn hel dere stijl en ironie, niet iets voor op het nachtkastje. Daarvoor is het geheel van romankunst, maatschappijkritiek en filosofi sche beschouwing te complex. Al kiest hij zijn uitgangspunten dicht bij huis, beter nog: juist in de slaapkamer. Want De Fantas ten gaat over buitenechtelijke re laties, driehoeksverhoudingen, overspel. Soap in het umversi- teitsmüieu. Bij Musil doet het verhaal er niet zoveel toe. Het is een praatstuk, dat zijn kracht vindt in de taal, niet in de handeling, die is er nau welijks. Maar dat betekent niet dat er in die vijf uur niet veel ge beurt op het toneel. Met de perso nen gebeurt heel veel. Het zijn misschien Schwarmer. dromers, door 'dc anderen' als zwakkelin gen betiteld, maar het is een taai gevecht dat ze in wisselende posi ties met elkaar en met zichzelf voeren. Musils werkelijkheid is niet die van de vaste posities, maar van de mogelijkheden, van de keuzes, de heroverwegingen, de tegenstrij dige beslissingen, voortdurend op de grens van wat ze willen en wat maatschappelijk is toege staan. Als zodanig zijn het 'mensen zon der eigenschappen', in tegenstel ling tot een aantal nevenfiguren, de maatschappelijke fossielen wier denk- en leefwereld beg rensd is en die 'ingevuld' zijn door hun vastliggende posities. De Fantasten ontlenen hun elan door zich niet alleen bezig te hou den met wat bestaat, maar ook met wat mogelijk zou moeten zijn. Voor Musil is dat het kern punt: de mens op de grens van realiteit, de maatschappelijke conventies, die hem dwingen tot bepaalde handelingen en zijn zoektocht naar 'de andere toe stand', de extatische beleving van zijn diepste ik. Of simpeler, in dit geval: de kloof tussen 'liefde' en dat wat de mens gebruikt om daar in zijn omgeving uitdrukking aan te geven. Musil is niet anti-ratio. integen deel. Musils werk kan als een pleidooi gezien worden voor een sterkere bewustwording van het feit dat de mens. ondanks zijn verstand, een irrationeel wezen is en dat hij naar wegen dient te zoe ken, individueel en vooral in so ciaal verband, om dat irrationele te beleven. Naluuilijk moeten Musils inzich ten gezien worden tegen de ach tergrond van het fascisme dat als een massale kanalisatie van het irrationalisme geldt en tot massa moord en slavernij kan leiden als het gebundeld wordt. Bij De Fan tasten gaat het echter om vrije en intelligente mensen die hun ver stand gebruiken om op een crea tieve manier met hun 'schaduw kanten' om te gaan zodat ze com pletere mensen worden. Schouwburg Rotterdam, 18, 19 oktober, aanvang 19.00 uur. Door Leo Bankersen Rotterdam - Als het aan Cinekid ligt. valt kerst dit jaar m de herfst vakantie. De zevende editie van het film- en televisiefestival voor de jeugd opent met een vroege première van 'The Muppet Christmas Carol'. Deze poppen- film van Brian Henson zal vanaf 16 december in de bioscopen te zien zijn en wordt op Cinekid bui ten competitie vertoond. Zoals elk jaar dingen vijftien nieuwe kinder- en jeugdfilms uit een groot aantal landen mee naar de Cmekid Awards. Een Nederland se bijdrage ontbreekt dit jaar he laas. Van de vier Nederlandse jeugdfilms die in produktie zijn, was er geen enkele op tyd klaar voor deelname aan Cinekid. Het geselecteerde aanbod omvat zowel films voor de allerkleinsten als films voor de categorie 12-16 jaar. Het parmantige 'Lotta uit de Kabaalstraat' naar boeken van Astnd Lmdgren. is een mooi voorbeeld van een heerlijk simpe le en toch niet kinderachtige kleuterfilm. Het andere uiterste wordt gevormd door films als 'Le petit Prince a dit', winnaar van de Publieksprijs Cannes 1992. Een prachtig gefilmd verhaal over een vader, een moeder en hun doch ter die niet lang meer te leven heeft. Een film waarbij de kijker een paar stevige emoties te ver stouwen krijgt, en die ongetwij feld de vraag doet rijzen: is dit nog wel een kinderfilm? Het bewijst in ieder geval dat in die laatste leeftijdscategorie het onderscheid tussen 'jeugd' en 'volwassen' uiterst vaag is 'Le pe tit Prince a dit" wordt eind okto ber uitgebracht door Cinemien, en niet als jeugdfilm. Nog scher per komt die kwestie aan de orde by 'Kinderspiele', de enige film op Cinekid die niet voor kinderen te zien zal zijn. Met 'Kinderspiele' filmde de Duitse regisseur Wolfgang Becker zijn jeugderva ringen met een autoritaire vader van zich af. Kinderen spelen wel iswaar de hoofdrol, maar de sfeer is uiterst naargeestig en de vader moord op het eind neemt het laat ste sprankje hoop weg. Mag je dat een veertienjarige aandoen? De gewetensproblemen van ouders die worstelen met de vraag 'Juras sic Park, ja of nee' verbleken hier bij. De enige kinderen die 'Kinder spiele* te zien krijgen, zijn de zo genaamde commentatoren. Zij krijgen de opdracht om forumlid en regisseur Becker op kritische vragen te trsctei n Het speciale therna van Cinekid is dit jaar 'Geluid in de film'. Vooral bij kinderfilms altijd een gevoelig punt. al was het alleen maar van wege de peperdure nasynchrom- saties die vaak nodig zyn. De Me- ta Sound-studio zal aan de hand van fragmenten uit de nieuwe Disncy-film 'Aladdin' demonstre ren hoe zoiets in zijn werk gaat. Daarnaast verzorgt het Filmor- kest Max Tak de voorstelling 'De reizende droom', waarbij op ou derwetse manier geluid bij een aantal klassieke kinder- en jeugd films wordt gemaakt, Cinekid 1993 wordt van 20 t/m 27 oktober gehouden in de Meer vaart in Amsterdam. Een gedeel te van het programma is tijdens de herfstvakantie te zien onder de titel 'Cinekid op Jokatie' in het Venster (zondag: Reizende Droom, maandag; Lotta uit de Kabaalstraat en Salaam Bom bay, dinsdag: Blinky Bill en II Ladro di Bambini, woensdag: Het Kale Spook en Pixote). Door Martin Bijkerk Den Haag - Het Holland Danee Festival opent zijn vierde editie met een uitsmijter van het Neder lands Dans Theater. In Perpetu um gaat choreograaf Ohad Nahar- in met veel humor een choreogra fisch gevecht aan met de walsen van Johann Strauss jr.. muziek die zo beladen is van sfeer en dwingend in de immer roterende 1.2.3 dat choreografen het door gaans niet aandurven, omdat je bijna niets anders kunt dan dan sant decoreren van de muziek. Naharin vindt deze muziek ech ter sensueel en wild en gebruikt van de muziek vooral het operet te-element. Hij maakte een dans die lijkt te gaan over een op drift geslagen operettegezelschap, danstheater over muziektheater dus. De mannen zijn aanvanke lijk in rode operette-uniformen gestoken, de vrouwen houden met hun rijglaarsjes, lange jur ken, pruiken en tiara's het mid den tussen operette-dellen en punkdames a la Cindy Lauper. De scènes in Perpetuum volgen elkaar in razend tempo op, maar lijken allen op zichzelf staande gedachten op de materie. Zo is er een schitterende opkomst van de operettesoldaten die stoer in een rij marcherend een combinatie van felle sprongen en draaien uit voeren. Tenslotte springen zij te gen een muur en blijven daar op de één of andere ingenieuze ma nier tegen aan plakken. Zij strip pen tot hun vaalwitte ondergoed, terwijl de mannen hierdoor van de muur afglijden blijven de uni formen plakken. De muziek wordt niet alleen door het Neder lands Balletorkest ten gehore ge bracht maar ook via een speeld oosje en een oude koffergramma- foon. Als deze midden op het to neel wordt aangezwengeld volgt een waanzinnige scène: terwijl continu een lading elpees in vlie gende vaart het toneel overrolt zijn de dansers er tussendoor be zig in virtuoze bewegingsfrases. Als het toneel bezaaid ligt met de elpees volgen de hoezen, die hoog over het toneel worden gepleierd. Terwijl het feestelijk hoezen re gent smijten de dansers zich in wilde sprongen over het toneel. Choreografisch is het grappig hoe Naharin zich met alle macht te gen de tirannie van het walsritme verzet, maar er vaak niet aan ont komt, want daarvoor is eigenlijk te lekker. Dan krijgt Strauss toch weer grip op de dans en gaan de benen hoog in driekwartsmaat. Nederlands Dans Theater, met Perpetuum van Ohad Naharin (Nederlandse première) en For gotten Land van Jiri Kylian (her neming 1981). Gezien in AT&T- Theater, Den Haag, 14 oktober. Daar nog tot en met 16 oktober, daarna tournee, waaronder Rot terdamse Schouwburg, 22 en 23 oktober. Door Han Geurts Rotterdam - Liefde gaat met zon der haat, haat niet zonder liefde. Zeggen ze. August Strindberg zag het nog iets scherper, voor hem gold liefde is haat en bovendien hel en verdoemenis en levenslan ge gevangenschap en bedrogen worden enzovoorts. Het meest ex pliciete voorbeeld van zijn opvat ting is de tragedie 'Dodendans'. Friedrich Dürrenmatt werd er eeu halve eeuw later wel door ge mot) veerd maar sleep toch de scherpste kantjes er maar af, het geen resulteerde in de komedie 'PJay Strindberg' over een huwe lijk in de sloopfase, met minnaar aan de deur. Art Pro maakt de zaak nu nog wat kolderieker en speelt Dürrenmatt cq Strindberg met opgeplakte neuzen als een farce. Leading character is Porgy Frans- sen, magistraal op dreef als afta kelend legerofficier. Met het on verslaanbare optimisme van De Generaal uit het bekende strip verhaal valt hij keer op keer bui ten westen tegen de toneelvloer. Van die momenten maakt Trudy de Jong als zijn vrouw gebruik om hem eens flink verrot te schelden. Hun getier levert een aantal ver heugende tafereeltjes op, leerrij ke kost voor stellen. Terwijl de of ficiersvrouw achter de coulissen hoorbaar vreemd gaat, geeft Franssen een clownsact weg rond de kookkunst en het gelijktijdig doen alsof er niets aan de hand is, waarbij hij een bordje spaghetti op zijn stoel keurig weet te omzei len ondanks de ongelooflijke theatrale aantrekkingskracht die er van zoiets uitgaat. Uiteindelijk stikt hij net niet in een lepel gele vla. Maar dan zijn de dromen van het stel definitief kapot. Aardig in de optiek van Dürren matt cq Art Pro is dat juist dat ontluisterende moment zowaar de redding van het huwelyk in luidt want warempel, alles verlo ren geven ze weer iets om elkaar. In tegenstelling tot de versie van Strindberg komt de zaak dus nog tamelijk goed. De minnaar kan weer vertrekken. Regisseur Strijaards toont "ch wederom een voortreffelijk o- medieregisseur, al had een tikkel tje meer aandacht voor de tragi sche kant de voorstelling mooier gemaakt. Wie weet was er dan nog wat ontroering blijven hangen, iets wat het altijd goed doet na of tijdens een welgemeende lach. Play Strindberg van Friedrich Dürrenmatt door Art Pro. Re gie: Frans Strijaards. Gezien: gisteravond in de Schouwburg. Herhaling: vanavond. artiest Pet Shop Boys album Ver// Relentless labo Parlophone <1 U U I 53:19 en 37: 12 min. ./r& De titel dekt de lading volledig. Hoewel ze zelf pretenderen dat ze ver nieuwend te werk ga2n, heeft het kersverse album Very* van de Pet Shop Boys erg veel weg van voorgaande langspelers. Zo is 'Liberation' een aardig voortborduursel op 'Being boring'. Gelukkig maar, want de stijl van Neil Tennant en Chris Lowe staat meestal garant voor een dijk van een hit. Zo ook nu weer met songs als 'Can you forgive her?' (als sin gle aan ons land voorbij gegaan), 'The Theatre', 'Dreaming of the Queen' en de cover 'Go West' van de Village People. Het Britse duo slaagt er keer op keer in uptempo met melancholie te combineren. Hoogtepunt van de CD is 'Yesterday, when I was mad', waarin het variabele tempo en de soms house-achtige geluiden de bo ventoon voeren. Een reactie op de critici, die de muziek en zang maar weinig om het lijf vinden hebben. Het mag allemaal heel goedkoop aan doen. maar tussen de drumcomputer en synthesizer door wordt wei ge woon de problematiek rond de daklozen en Aids doorgenomen. Klinkt dat afgezaagd? Dan geldt dat ook voor alle liedjes over de hongersnood en vrede. Naast de gewone uitvoering, geleverd in een fplorarye kunststof ver pakking, is er ook een gelimiteerde oplage. Voor twintig gulden meer krijg je dan 'Relentless', een album met allemaal nieuwe dansversies. Titels als 'KDX 125' en 'My head is spinning' zeggen voldoende. Alleen de hardnekkige fans van de Pet Shop Boys zullen hier plezier aan bele ven. Peter de Wit

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1993 | | pagina 1