Waterweg 11 'Kwaliteitskunst' op groepstentoonstelling Jan van Reeven kwart eeuw kunstenaar Wustrow: in acht procent afgeweken van de normen 'Ik protesteer, vertel en analyseer in beeldentaal Dronken, ga drie plaatsen terug Bewonersorganisaties samen aan het werk Onderscheidingen voor trouwe brandweerlieden Scholieren weer In actie voor Mpeketoni Foto-expositie over de platvis Theo van Pelt presenteert fotoboek over Grote Kerk Rotterdams Dagblad Donderdag 23 december 1993 Op mijn schrijftafel staat De Palmboom, dat wil zeggen: een tinnen miniatuur van de vfjfde molen van Schiedam. Het is een geschenk van Jantje Boonstra, oud-gemeenteraadslid, hartelijk dank. Jantje wilde even laten weten dat Schiedam welzeker toeristische produk- ten aan de man brengt Ze reageerde op het lelijke stukje, dat ik zes weken geleden schreef over het ontbreken van snuisterijen voor de welgestelde dagjesmens. Nu vind ik zelf dat die herbouwde molen De Palmboom niets toe voegt aan de aantrekkelijkheid van Schiedam. We hadden al molens. Mooie molens, een lust voor het oog, en je kunt er brood kopen en eten en drinken. ïk vond de wederopbouw van De Palmboom zonde vag.' het geld. Als halve molen had ze een functie: de molenstomp sjanboliseerde het verval van de jeneverindustrie, het was een over blijfsel van Zwart Nazareth. Van het geld had je Neerlands oudste sjapspark kunnen opknappen: de Plantage. Er was zelfs wat overge bleven voor de restauratie van het Schreihuisje. Je had er een prach tig jenevermuseum van kunnen inrichten. Dat voegt wel degelijk iets toe aan de toeristische attraetiewaarde van de stad. Terecht is ge distilleerd Schiedam onder aanvoering van Bob de Kuyper bezig om Dé-Gecroonde Brandersketel aan de Lange Haven van de grond te tillen. Een museum is noodzakelijk, voegt wat toe. Zie Hasselt, waar -de"Confrérie van de Hasseltse Genever een historische rijkdom bij een vergaard heeft, In die Palmboom zie ik niets, toch vind ik die mini-Palmboom heel aardig, alleen al omdat hij van Jantje kwam. Het had trouwens ook De Vrijheid of De Drie Koombloemen in miniatuur mogen wezen, Welke molen doet er niet toe, als er maar Schiedamse kleinoden op döSchiedamse markt komen die de dagjesmens mee naar huis kan nemen: iets tastbaars van Schiedam op je kozijn! Van die prulletjes zijn er te weinig. Er zijn geen gekantkloste Zakkendragershuisjes, geen theelepeltjes van het Schreihuisje, geen badhanddoeken van de ruïne, geen theekopjes met de Lange Haven erop. Zolang die'din- gen ontbreken, heeft Schiedam geen toeristische cultuur. Zolang die snuisterijen niet gemaakt worden, is er geen economische onderbou wing van kosmetische correcties in het stadsgezicht. Een toerist wil iets bewaren, die wil een broche van de Passage of een sleutelhanger met de koepel van het Julianapark. De winkeliers en de kunstenaars en de WV en de banenpool moeten eens de handen ineenslaan. Maak een bouwpakket van de Brandersbuurt. Fabriceer branderyen opMadurodam-formaat, Kom met een Jeneverspel („U bent teut, ga drie plaatsen terug"). Schiedam zal zien dat daar handel in zit. KOR KEGEL Een aantal bewonersorganisaties heeft vorige week besloten samen te gaan werken in het platform Schiedams Overleg Bewonersorganisaties (SOBO). De club gaat zich bezighouden met de privatisering van het Gemeentelijk Woningbeheer (GWB) en woonruimteverdeling. De bundeling van krachten moet ook leiden tot dienstverlening in de richting van bewoners. Het ligt in de bedoeling voor de Schiedamse huurders te gaan onderhandelen met het GWB en de Woningbouwvereniging Schiedam (WBS) over de jaarlijkse huurverhogingen. Maar liefst negen brandweerlieden zullen vanavond in de.kantine.van.de.-kazemfijpp een rijtje staan om uit handen van burgemeester! Scheeres een onder scheiding öpgespéld. te krijgen, De spuitgasten, on- der wie vier vrijwilligers, krijgen de medailles voor hun langdurige trouwe dienst. Er worden twee soor ten onderscheidingen uitgedeeld. De vrijwillige brandweerlieden M. Hermans (10 jaar), M. van de Ent, R. Zonneveld (beiden 15 jaar) en W. Ketelaar (20 jaar) krijgen een medaille toegekend namens de ko ningin. Voor de beroepskrachten J. Mulder, F. Buist en A. den Hond (allen 12,5 jaar), H. van Doorn en C. Bieze (beiden 30 jaar) zijn onderscheidingen van di verse brandweerverenigingen weggegelegd. Vlaardingen Leraar Wim van den Burg van de Groen van Prins- tererschool is de drijvende kracht achter vele acties die tén bate van het gebied Mpeketoni in Kenia wor den gehouden. Elk jaar gebruikt Van den Burg zijn zomervakantie om daar aan ontwikkelingswerk te doen. Het geld dat met de acties bijeen wordt ge bracht, wordt door hem beheerd en ter plaatse aan gewend voor tal van zaken. In 1989 ging de leraar Engels voor het eerst naar Mpeketoni. Sindsdien zijn daar onder meer water putten aangelegd, toiletgebouwen gerealiseerd en schoolboeken gekocht. Er zijn zelfs een schooltje en een maismolen gebouwd. Omdat de armoede in het gebied nog altijd groot is, proberen de scholieren met een sponsorloop weder om geld in het laatje te brengen. Dat doen ze vrijdag 24 december vanaf 12.00 uur. Burgemeester Stam komt naar de school om het startschot te lossen. In het Visserijmuseum staat vanaf heden tot eind ja nuari de platvis centraal. De fotograaf Taco Anema benadert de ris als biologisch fenomeen, voedings middel en onderwerp van de mythologie. De exposi tie maakt deel uit van een reeks van vijf die de titel Vis-è-Vis draagt. In 1992 en de loop van dit jaar kwa men de zalm, garnaal, krab en kreeft al aan bod. In de loop van 1994 worden de oesters, mosselen en inktvisaehtigen voor het voetlicht gehaald. De huidige expositie toont verschillende platvissen en verwijst naar een tweetal mythen waarin met na me de bot optreedt. Fotograaf Theo van Pelt heeft vanochtend in het Ge meentemuseum zijn boek 'Restauratie Grote Kerk' ten doop gehouden. Het eerste exemplaar overhan digde de Maassluizer aan J. de Koeijer, de vorige koster van de kerk. Hij was degene the een vooruit ziende blik had en Van Pelt attent maakte op de enorme prestatie die met de restauratie van de Grote Kerk geleverd zou worden. Van Pelt heeft de werk zaamheden die de afgelopen maanden zijn uitge voerd, op stijlvolle wijze vastgelegd. Het boek is vanaf vandaag voor ƒ45 te koop in het Gemeentemuseum, Boekhandel Koningshoek en Boekhandel Den Draak in Vlaardingen. Redactie Waterweg: Jan Booister Ben van Haren Peter de Lange Sander Sonnemans Carel van der Velden Westhaven plaats 22 3131BT Vlaardingen Postbus4008 3130 KA Vlaardingen Telefoon 2340055 Telefax 4349754 Sportredac tie: Donald Bax Telefoon 2340055 Door Mariétte Olsthoom Vlaardingen - Elk jaar moeten er bij de groepstentoonstelling van Vlaardingse kunstenaars mensen afvallen en elk jaar levert dat weer teleurgestelde gezichten op. „Daar lever ik mijn werk toch met voor in." En verbazing: „Ben ik dan niet goed genoeg?" Het is wel duidelijk dat lang niet iedereen blij is met de toegepaste selectie procedure. De commissie voor beeldende kunst selecteert streng en op kwaliteit. Alleen het beste vol gens de rijf leden van de commis sie is goed genoeg voor de ten toonstelling. Vooral nieuwkomers schrikken als ze horen dat bun werk is afgewezen. Grote kans dat zij de volgende keer niet meer meedoen. Zo blijft er steeds een zelfde groepje kunstenaars over dat instuurt en wordt opgehan gen. Duidelijke richtlijnen ontbreken, zegt Erica Stock van de artoteek. „Daardoor raken kunstenaars m de war en weten ze niet meer wat ze in moeten leveren. Iemand die vorig jaar heeft 'gehangen1, kan een volgende keer worden afge wezen." De Vlaardingse kunstenaars Oor Maarleveld en Joop van Dorp kwamen vorig jaar in opstand na dat hun werk was afgekeurd.Als je alle Vlaardingse kunstenaars vraagt werk in te leveren, dan moetje het wel ophangen ook," is hun mening. Steuntje Erica Stock vindt dat als je wilt la ten zien wat er m de Vlaardingse ateliers wordt geproduceerd, je ook best de verschillende niveaus mag laten zien. Al is het maar om sommigen een steuntje in de rug te geven. „Misschien schiet je je doel wel voorbij met zo'n strenge selectie," meent ze. „Maar zo mankeert er aan iedere commis sie wei wat. Het levert in ieder ge val een mooie tentoonstelling op." Van de 36 deelnemers die een of twee werken instuurden, werden er 12 afgewezen voor de tentoon stelling in het Hollandiagebouw. Erica Stock gaf de geselecteerde werken een mooi plaatsje in het cultureel centrum, verdeeld over twee tentoonstellingen. De eerste tot en met 23 december, de twee de van 7 tot en met 29 januari. De commissie kocht op beide exposi ties acht werken aan voor de Arto teek. Tussen de 24 deelnemers duiken vier nieuwe gezichten op. Op de eerste expositie Ronald Evers en René de Man, die met een object van hout bekleed met lood voor de dag komt. Een donker gevaar te dat moet doorgaan voor een meerval, een in Suriname voorko mende ris waarover talrijke le gendes bestaan. Nieuwkomers in Vlaardingen Pauline van der Beek en Ruud van der Ham vol gen in januari. Bijna voorspelbaar zijn de namen van de anderen. Fotograaf Auke Bergsma bijvoorbeeld die met twee van zijn beeldverhalen is vertegenwoordigd, Jan Prins met zijn etsen en Peter Dumas met zijn 'couleur locale' aquarellen. Enkele namen uit de tweede ex positie: Tanja Boxman, Annette Braad, Leen Droppert, Eric Huls man, Hans Rikken, Elly Zwaans- wijk en Jan van Reeven. Door Ben van Haren Vlaardingen - Jan van Reeven (51) heeft dit jaar weinig kunstwerken vervaardigd. Het zit hem niet lekker. In de voorgaande jaren van zijn 25-jarig kunstenaarsbestaan lag de pro ductie vele malen hoger, 200 stuks bijvoor beeld in 1991 en 1992. De afgelopen tijd is ge voelsmens Jan echter in zijn functioneren be lemmerd door vervelende omstandigheden. „Mijn creativiteit heb ik de laat ste tijd grotendeels gestopt in het zoeken naar oplossingen voor mijn problemen. Een heleboel dingen zijn mislukt. Ik zit zonder atelier en fatsoenlijke opslag ruimte. Waar mijn voorraad kunstwerken momenteel staat opgeslagen, is het vochtig. Al mijn schilderijen, zelfs van twin- Jan van Ree- tig jaar geleden, worden aange- ven toont het tast. Ik ben nu in gesprek met de ontwerp van gemeente over de aankoop van de muurschil- een oud pandje in de binnen- dering, die hij stad." op het pandje Jan van Reeven schrikt van de Voorstraat 28 opsomming van zijn tegenslagen zal aanbren- na het verliezen van een atelier in gen. Foto Dennes de oude school aan de Stations- van der Wel/Bureau straat, sinds die enkele jaren gele- R0ei Dijkstra den werd gesloopt. Hij kwam in tijdelijke behuizingen terecht. Eerst in een school aan de Cu- ragaolaan. Daar brak brand uit en onstond veel schade. Vervolgens vond de kunstenaar een noodop- slag in Het Weeshuis en atelier ruimte in een boerderij aan de Zuidbuurt Beide raakte hij dit jaar weer kwijt omdat er definitie ve bestemmingen voor gevonden werden. Jan doet zijn best om niet te kla gen, maar de sores komt automa tisch ter sprake als we over zijn laatste werk praten. Muurschildering „Het ontwerp voor deze muur schildering heb ik uit nood hier thuis moeten maken." Jan heeft het over de muurschil dering 'Eeuwig venster van verle den en toekomst', die hij in april of mei, als het weer minder wis selvallig is, zal aanbrengen op de zijmuur van het gemeentelijke pandje Voorstraat 28. De in de muur aanwezige vensters heeft de kunstenaar een functie gege ven in zijn schildering, die net als zijn vrije werk een mythische symbolentaal spreekt. Van Reeven is blij met deze ge meentelijke opdracht. Hij woont schuin tegenover de blinde muur, die hijzelf voor beschildering heeft voorgedragen. Aan reizen kwam Jan van Reeven dit jaar helemaal met toe. En dat wil wat zeggen, want reizen is een belangrijk ónderdeel van alle in spiratie van deze Vlaardingse kunstenaar. „Vanaf mijn vroegste herinnering is de taal van het beeld mijn be langrijkste middel bij het bekij ken en weergeven van de wereld om mij heen. Een toevluchtsoord ook om gestalte te geven aan de gedachte, aan zintuigeüjke waar nemingen en ervaringen." Deze regels schreef Jan op de uit nodiging voor zijn laatste ten toonstelling, vorige maand in het Cultureel Centrum Hollandia aan de Oosthavenkade in Vlaardin gen, Hij licht toe: „Als kind al was ik bezig met tekenen. Dat was mijn taal. Hele dagen zat ik met papier en potlood te tekenen en kleuren. Ik kon het goed, zeiden ze tegen me. We woonden m de Spoor straat waar Van Gend Loos vaak langs reed met paard en wa gen. Toen ik zes jaar was tekende ik al een paard in de juiste vorm. Ik deed aan allerlei wedstrijden mee in die tijd, vlak na de oorlog, en als vijftien-, zestienjarige ging ik op les bij Jaap de Raat op zijn tekenschool Centaur." Maar de keuze voor een kunste naarsloopbaan maakt Jan van Reeven pas veel later. Nieuw Guinea Eind 1962. Dienstplichtig soldaat Van Reeven ziet op de kade in Hollandia hoe Papoea's huilend hem en de ande re Nederlandse militairen uit zwaaien, die Nieuw Guinea verlaten, „Wij waren, voor ons num mer, helemaal naar dat andere eind van de wereld gestuurd. We waren nog nooit buiten Neder land geweest, maar gmgen nu op de boot om na enkele weken daar in de tropen aan wal te stappen. Het was in het lands belang, kre gen we te horen." „En ineens was het allemaal niet meer nodig. Waarom? Niemand begreep het toen. Wij, dienst plichtigen, jongens van twintig jaar, niet, maar ook de mensen daar niet." „Ik had de ambachtsschool ge daan en een tijdje in de bouw ge werkt voor ik naar dienst moest. Toen, door dat Nieuw Guinea werd ik me pas een beetje bewust van de wereld om me heen. Ik werd geconfronteerd met voor my geheel nieuwe zaken, ook met politiek. Ongevraagd raakte ik betrokken bij de dingen in de we reld, de rol van Amerika, van het kapitalisme. Dat bepaalde wat ik met mijn leven wilde. Het indivi du in mij werd wakker en ik ben mijn eigen leven meer gaan stu ren. Toen ik terug in Nederland kwam, ben ik naar de Academie voor Beeldende Kunst in Rotter dam gegaan. Ik koos definitief voor het kunstenaarschap." Jan, terug in het roerige Neder land van de sixties, werd met een schok volwassen. Hij ging in die tijd ook op zichzelf wonen, hij zet te zich in voor actiegroepen zoals CAR en BHW en trouwde in 1967. De eerste opdracht, die Jan als kunstenaar kreeg, betrof een por tret. Het ging hem goed af, maar Jan heeft zelf andere voorkeuren. „Ik heb mezelf aangeleerd weer te geven waar ik me geestelijk mee bezighoud. Hoe ik ontwikke lingen zie en culturele stromin gen. Ik wil m mijn kunst bijvoor beeld ook laten zien, dat kunste naars meelopen in straatjes, aan de handjes van kunstpausjes." Op de uitnodiging voor zijn vori ge tentoonstelling schreef Jan van Reeven ook: „Het verwerken en analyseren door middel van een eigen vormentaal van de my then van het verleden, maar ook de mythen uit onze eigen cultuur van het heden en de toekomst, zijn een gigantische niet opdro gende bron voor mijn werk." Reizen De wereld van Jan van Reeven was sinds Nieuw Guinea groter geworden. Toch vond hij in zijn beginjaren veel inspiratie in de ei gen woonomgeving. Het was in de tijd, dat Vlaardingen wereldbe roemd werd als 'stinkstad' en het milieuverzet opkwam. Uit die tijd dateren veel protestschilderingen van Jan, waarin de kleuren rood en paars overheersen. Na enige aarzeling erkent Jan: „Ja, ik was in die begintijd meer geëngageerd. Ik was ook politiek actief, in de SP. De heftigheid en emotie van toen is zeker niet weg gezakt met het klimmen van de jaren. Ik heb het nog, maar ik ben wel vrijer geworden in het ge bruik van kleuren en technieken. De verhalen van toen gelden nog steeds. Ik laat nu aan het individu wat meer ruimte om zijn verhaal te zien." Jan reisde heel Europa af om de kunst en de my then van ande rente leren ken nen. Hij was veel in Italië (Florence, Ve netië en Milaan), ging naar Istan- boel. vertoefde aan de Zwarte Zee, in Noorwegen, Spanje, Por tugal, Roemenië, Hongarije en meerdere keren in Joegoslavië. „Vreselijk wat daar nu gebeurt. Met die oorlog ontkennen de mensen hun eigen culturen, de rijkdom ervan. Ik heb er veel rondgereisd als idealist. Mij inte resseerde hoe onder Tito die ver schillende volken vredig naast elkaar konden leven. Nu ontken nen ze daar plotseling, dat hun cultuur bestaat dankzij de andere culturen. Ik zag laatst een foto van de kapot geschoten brug by Mostar. Zulke vernielingen geven weer wat er in dat land aan de hand is." Het reizen van Jan van Reeven maakt deel uit van zijn voortdu rende zoektocht naar de invloed van de dingen om ons heen op de mens en andersom de invloed van die mens op zijn omgeving. Be perkingen in tijd en financiële middelen hebben hem verhin derd nog eens terug te gaan naar Nieuw Guinea. Of naar de aborigi nals in Australië en de volken van Venezuela en Peru in Zuid-Ame- rika, Voor een reis naar de maan loopt Jan van Reeven niet warm. „Oh nee. Daar valt immers niets te ontdekken over mezelf, over waaruit ik voorkom." Zittend in de stoel naast de haard in zijn knusse huisje vertelt Jan over zijn symbolentaal. Over hel gebruik van dieren, roofdieren, slangen en vissen die in de water stroom meegevoerd worden, en van de oude Ionische zuilen in zyn werken. Jan doet een voor zichtig haaltje aan zijn kleine si gaar en verklaart de vaste afkade- ring met een (soms gebogen') lijst. „Het duidt op het steeds aanwezi ge streven van de mens om zijn inzichten en vastgestelde waar den in een kader te plaatsen." Zijn nieuwste muurschildering, die dus in het voorjaar zichtbaar wordt aan de Voorstraat, laat de mens zien als een wolkachtig ver schijnsel. Jan: „Het is het symbool van zijn aanwezigheid in het heelal. De vensters symboliseren verleden en toekomst. Andere symbolen verwijzen naar de mythen die de mens gebruikt voor zijn beeld van zichzelf en de wereld om hem heen, van zijn ontwikkeling in de geschiedenis en zijn verbonden heid daarmee." Maassluis - Reeds begin novem ber stelde de kopersvereniging vragen aan het gemeentebestuur over de wijze van verkoop. Tot op de dag van vandaag hebben ze nog geen antwoord van het ge meentebestuur ontvangen. Uit de krant hebben ze moeten verne men dat de gemeente zich in acht procent van de gevallen niet aan de afgesproken wijze van verkoop heeft gehouden. Over de toewij zing van de woning aan Wierda heeft het college van b en w slechts opgemerkt dat de ambte naar op dit punt persoonlijk geen blaam treft. ,Als Wierda niets te verv ijten valt, dan is het iemand and rs," zegt Gerard de Waal. „Wetho ider Wustrow is politiek veranf oor- delijk voor deze zaak. Ik vind dat de verantwoordelijken daadwer kelijk met de billen bloot moeten Als Wustrow mede-verantwoorde lijk is, dan zal hij net als Wierda de consequenties moeten trek ken. Het mag niet zo zijn dat de ambtenaar moet hangen en de wethouder buiten de prijzen valt. Als dat gebeurt, verliest het ge meentebestuur zijn geloofwaar digheid." Gerard de Waal is er van over tuigd dat de relatief goedkope wo ning van de echtgenote van Wier da aan een andere Maassluizer had moeten worden toegewezen. Deze persoon is echter niet de enige die wordt benadeeld door deze affaire, stellen de bestuurs leden van de kopersvereniging. „Bouwer Marcel Muyres West heeft de grond voor het bouwpro ject gekocht van de gemeente Maassluis en vervolgens zonder winst doorverkocht aan de bewo ners. De gemeente berekende een prijs van 210 gulden per vierkante meter. Wierda hoeft voor zijn ka vel slechts 122 gulden per meter te betalen. Nu is die aannemer na tuurlijk niet gek. Die heeft geen zin om geld toe te leggen op de grondtransacties. De aan Wierda gegunde korting betalen wij. De meeste bewoners betalen 280 gul den per vierkante meter grond." De bestuursleden zyn ook be nieuwd naar de uitkomst van het onderzoek naar de gang van za ken bij de uitbreiding van de wo- mng van de familie Wierda. Uit gegevens van het kadaster valt op te maken dat de aannemer voor het bouwen van een serre en een garage 200 gulden per kubieke meter bouwvolume in rekening heeft gebracht. Andere bewoners in het project betalen ruim 600 gulden per vierkante meter. Di recteur Boer van Marcel Muyres West ontkent dat hij Wierda een flinke korting heeft gegund. Vol gens hem is de familie voor het restant van de kosten een aparte rekening gestuurd. De Waal en Braspenning hechten weinig geloof aan die verklaring. „De kosten van meerwerk zijn bij andere bewoners direct in de kooptransactie verwerkt. Kier is geen sprake van een discrepantie, hier is sprake van een enorm ver schil. Het zou me niet verbazen als ook in dit geval de aan de amb tenaar gegunde korting op ons wordt verhaald." Net als verschillende gemeente raadsleden, vinden Gerard de Waal en John Braspenning dat in deze zaak de onderste steen bo ven moet komen. Verder menen zij dat alle mogelijke verantwoor delijken op gepaste wijze moeten worden bestraft. Voor het duo staat in ieder geval als een paal boven water dat een deel van de afvallers onder de be langstellenden voor de woningen aan de Poldermolen en omgeving geen eerlijke kans heeft gehad. De gemeente schrijft zelf dat in acht procent van de gevallen is af geweken van de opgestelde nor men. Het verbaast Braspenning en De Waal niets. „Er is volop en deels met succes bij de wethouder gelobbyd om een woning in dit project te bemachtigen. Door ambtenaren en ook door ande ren." Wethouder Anton Wustrow, ge vraagd om een reactie: „Die uit spraak laat ik voor hun rekening. We weten inmiddels allemaal dat er in acht procent van de gevallen is afgeweken van de gemeentelij ke normen. Dat is voor een deel gebeurd om redenen van het ambtenaar zyn. Bij elke werkge ver zijn er ongeschreven regels waardoor je iets voor het perso neel kunt doen. Verder is een aan tal mensen op basis van een socia le indicatie aan een woning gehol pen. Dat zijn mensen die bij het gemeentebestuur om aandacht voor hun problemen hebben ge vraagd." Donderdag 23 december SCHIEDAM Blauwe Brug. Schnjfavond Amnesty International, 18.30 uur. Podium. Jamsessie, 21.00 uur. VLAARDINGEN Stadsgehoorzaal. La belle noiseu- se (film), 19.30 uur. Gigantjes, 20.15 uur. Harmonie. Meidenzang groep Hoge Noot (gratis)22.30uur, MAASSLUIS Koningshof. Kerstbndgednve, 19.45 uur. ROTTERDAM De Doelen DeoCantemus, 20.00u. Musica. Kerstconcert, 20.15u. Plan C. The Boneshakers, 2l.30u. De Twijfelaar. Skunk Funk,22.00u. Studio's Onafh.Toneei. Happy En dings, 20.00u. Luxor. Mini Maxi, 2Q.15u. Schouwburg. De Onver schilligen, 20.30u. De Groene Vo gel, 20.15u. Lantaren/Venster. Barnes, 21.00u. Theater Zuid plein. Alleen op de wereld, 19,00u. Bibliotheektheater. Wonderkinde ren, 15.00u. Vrijdag 24 december SCHIEDAM Filmhuis. Sommersbv, 21.30 uur. VLAARDINGEN Holyziekenhuis. Kerstconcert Ho- ly-koor. 18.00 uur. MAASSLUIS Markt. Nachtzingen, 24.00 uur. ROTTERDAM De Doelen Volkskerstzang, 19.00 en 21.00u. De Vlerk. Flavor of the Month, 22.00u. Plan C. Blues Mas ters, 22.30u. Lantaren/Venster. Ave, Ave, Eva. Rotterdamse Schouwburg De Onverschilligen, 20.30u. De Groene Vogel, 14.30 en 20.15u. Nighttown. Gala van het Jaar, 20.00u. Zaterdag 25 december SCHIEDAM De4Molens. Open middag voor 50- plussers, 13.30-16.30 uur. VLAARDINGEN Dienstencentrum West. Kerst-in, 10.00-17.00 uur. MAASSLUIS Luxor. Kerstnacht, 00.30 uur. Zondag 26 december SCHIEDAM De 4Molens. Kersttheerdansant 13.30-16.30 buk Podium. Gerard Wold.*2l.3tfuDi,,.'"**^u VLAARDINGEN Visserijmuseum. Museumconcert, 15.00 uur. Maandag 27 december SCHIEDAM Sportzaal Oost Schoolbasketbal- toemooi, 9.00-17.00 uur. MAASSLUIS Koningshof. Semorenbndge, 13,30 uur. ROTTERDAM Alhambra Riksbioscoop: 'Home alone 2' (al) dag, 11.45-14.15- 16.45-19.15-21.45. Alhambra 2: 'Aladdin' (al) dag. 1-3-5-7. The fugi tive' (12) 9.30. Calypso 1: 'Aladdm' (al) dag. 1.15-4-6.45-9.30. Calyp- so-2:Farewell to my Concubine' (ai) dag. 1.15-5-8.30. Calypso-3: The Firm' (16) dag. 1.15-5-8.30 Cine rama 1: 'Beethoven's 2e' (al) dag. 1.15-4-6.45-9.30. Cinerama 2: 'Jurassic Park' (al) dag. 1.15-4- 6.45-9.30. Cinerama 3: 'Robin Hood, men in tights' (16) dag. 1.15* 4-6.45-9.30. Cinerama 4: The Firm" (16) dag. 1.15-5-8.30. Cine rama 5: 'Hard Target' (16) dag. 1.15-4-6.45-9.30. Corso: 'Alaa- dm' (al) dag. 1.15-4-6.45-9.30. Imax Theater: 'Sharks' (al) vr.2, za.t/m do.2-4-8.30. 'Mountain Go rilla* (al) do.3-7.30, vr.3, za.t/m do.1-3-7. 'Helgrote Bamere Rif' (al) za.tm do. 11. 'Speed Picture Hol land (al) za.t/m do.12. Lantaren/ Venster 1: 'Romance de Valentia' zo.ma.di.wo.2. 'The wedding ban quet' dagjbeh.za.) 8-10.15. Ven ster 2;dag. 7.30(beh.za.): do. 'Bon Voyage' en 'Number Seventeen' vr.zQ.; 'Sabotage' ma.di.: The secret agent' wo.: Young and innocent' dag.9.30: do.: 'Faustrecht der Frei- heit'. vr.'Despair', zo.:'Mutter Kuster fahrtzum Himmel' ma.di: 'DieSehn- sucht der Veromka Voss' wo.: 'In ei- nem Jahrmtl3 Monden', zo.t/mzo- .ma.di.2.30: 'Pardon us'. wo.2.30: 'Sons ot the desert'. Venstdr 3: 'L'o- deur de la papaya verte' dagjbeh- za.) 8-10, ma.alleen 8. Sneak Pre view ma.10. Venster 4: 'Het is een schone dag geweest' zo.ma.di- „wo.2. 'Trois couleurs: bleu' do- .vr.zo.7.30. Trahir' ma.di.wo. 7.30. 'Raming Stones' dagjbeh.za.) 10. Lumière 1: 'Sleepless mSeattfe' (al) .1.15-4-6.45-9.30. Lumière 2: 'Little Buddha' (ai) dag. 1.15-4.30- 8. Lumière 3: The Muppets Christ mas Carol' (al) dag. 1.15-4-6.45. 'Rising Sun' (12) dag. 9.30. Lumiè re 4: The house of the spirits' (16) dag. 1.15-4.30-8.15. Rex: 'üttle Annie does Manhattan' (18) dag. 12. doorl.voorst. Thalia: 'A perfect world' (12) dag.1.15-4-6.45-9.30. Kindermatinees: Venster 2: Lau rel en Hardy Festival zo.t/m wo.2.30. Venster 3: Lotta uit de Kabaal straat'zo. t o. 2.30.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1993 | | pagina 1