13
Schiedammer beschrijft einde van visserij
'Over honderd jaar ben ik gecraqueleercF
Amateurfoto's laten na-oorlogs verleden van Vlaardingse 40-plussers zien
genda
'Die struik mot weg'
Renovatie orgel
feestelijk gevierd
Expositie cursistenwerk
in Galerie de Duig
Oud papier actie
op parkeerterrein
Lunchconcert Grote Kerk
Vlaardingse scouts
bezoeken Engeland
Orgelconcert in
delmmanueikerk
Rotterdams Dagblad
Woensdag 27 juli 1994
De SGP/RPF/GPV-fractie in de Vlaardingse gemeenteraad heeft de
wijkagent van de Oostwijk gevraagd om bewoners die bomen en
struiken tegen hun voorgevel hebben geplant, daarop 'aan te spre
ken'. Want dat groen, aldus de lange combinatie, vormt voor veel
kinderen en ouderen een sta-in-de-weg.
Dus doet de bel tring-tring bij tante Sonja in de Arnold Hoogvliet
straat, die van haar laatste spaarcentjes een bromelia argentina heeft
gekocht en deze met veel zorg (zoals bekend is de bromelia een moei
lijke plant) heeft, opgekweekt Tanta Sonja sloft naar de voordeur.
Wie zou dat kunnen zijn?
Oom Agent staat met een strenge blik voor de voordeur. Hij wijst
naar het geveltuintje en bromt: „Mevrouw, die struik mot weg." Tan
ta Sonja, die sinds haar jonge-meisjesjaren trouw haar belasting
heeft betaald, nimmer haar stemrecht verzaakt en nog nooit door het
rode voetgangerslicht heeft gelopen, begrijpt het niet. „Waarom
agent", vraagt ze.
„Die struik staat in de weg," zegt Oom Agent. „We hebben klachten
gekregen van de SGP/RPF/GPV. Persoonlijk stoort het mij niet zo,
maar ja, die politici hebben het nu eenmaal voor het vertellen in dit
land. D'r struikelen regelmatig bejaarden over uw struik en ja, dan
weet u het wel: gebroken heup, Hoiyziekenhuis, allemaal ellende,
mevrouwtje. U begrijpt: dat kost handenvol met geld. De gezond
heidszorg is toch al zo duur."
Nu is tante Sonja niet iemand die gauw zal tegenspreken. Ze is een
godvruchtig persoontje en weet wat Romeinen 13 zegt: 'Alle ziel zij
den machten over haar gesteld, onderworpen; want daar is geene
macht dan van God, en de machten die daar zijn, die zijn van God ge
ordineerd' (Statenvertaling). Dus vraagt tanta Sonja haar zoon Joost
om de met veel zorg geplante en onderhouden bromelia weg te halen
en de stoeptegels terug te leggen.
Maanden later ligt op de deurmat een felgele folder. Tante Sonja
sloft weer naar de deur, pakt de folder, loopt terug naar de woonka
mer en zet haar leesbril op. 'Steek de Qpzoomerhanden uit de Öp-
zoomermouwen en verlevendig uw straat met geraniums aan de
muur en geveltuintjes onder het raam,' roept de folder op. Tanta
Sonja denkt aan Romeinen 13 en vraagt Joost om de naar de achter
tuin verplaatste bromelia weer terug te plaatsen.
Joost denkt: mijn ouwe moedertje is aan het dementeren, maar dat
zegt hij niet hardop, want hij weet: 'Eer uwe vader en moeder, opdat
uwe dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God
geeft' (Exodus 20:12).
DICK VAN DER LUGT
Een grondige renovatie en herintonatie van het orgel
van de Grote Kerk wordt vrijdag vanaf 20.15 uur ge
vierd met een feestelijk concert. De organist van de
Grote ïterk voert composities uit van Bach, Buxte-
hude, Reger, Widor en Andriessen. Flentrop Orgel
bouw heeft de restauratie en retonatie van het orgel
uitgevoerd. De directeur van dat bedrijf, A. J. Steke-
tee, geeft voor het concert een toelichting op de ver
richte werkzaamheden. De toegang is gratis.
Galerie de Duig aan de Landstraat 29 houdt momen
teel haar jaarlijkse expositie van het werk van cursis
ten. De 'Presentatie '94' toont een overzicht van
aquarellen, kleurpotloodtekeningen en olieverf-
schilderijen, die het afgelopen jaar zijn gemaakt.
Aangezien het merendeel van de cursisten de lessen
al jaren volgt, stijgt de kwaliteit van het tentoonge
stelde werk elk jaar. Aquarel is de meest gebruikte
techniek, maar er wordt tijdens de lessen ook steeds
meer met olieverf gewerkt.
De expositie is tot en met 27 augustus elke zaterdag
middag tussen 13.30 en 16.30 uur te bezichtigen.
C.K.C. Oranje Nassau houdt zaterdag tussen 9 en 12
uur een oud-papieractie. Op het parkeerterrein aan
de Dirk de Derdelaan staat een grote container klaar,
waarin grote en kleine hoeveelheden papier kunnen
worden geworpen.
Aad Zoutendijk geeft morgen tussen 12.45 en 13.15
uur een lunchconcert in de Grote Kerk. Zoutendijk
is de organist van de kerk. Naar aanleiding van de
jaarlijkse Bach-herdenking is er zaterdag tussen 15
en 17 uur ook een wandelconcert in de kerk. Ook
hier verzorgt Zoutendijk het orgelspel.
De Vlaardingse Scoutinggroep 'Mamix van Sint Al-
degonde' vertrekt vrijdag naar Engeland, om daar
een gezamenlijk, zomerkamp te houden met de zus-
tergroep '2nd Normandy St. Georgesgroep' uit Midd
lesbrough. Het contact met deze Engelse scouting
groep kwam ïn 1972 tot stand tijdens een Jamborette
naby Haarlem. De Vlaardingse scouts gaan nu voor
de vijfde keer op kamp naar Engeland, terwijl de En
gelsen vier keer op Nederlandse bodem zijn geweest.
Voor en na het kamp genieten de Vlaardingers gast
vrijheid bij de Engelse gezinnen om zodoende iets
van de Engelse cultuur op te steken. Op 12 augustus
keren de Vlaardingse scouts terug. Ze brengen ter af
sluiting een bezoek aan burgemeester Stam.
Bert Visser geeft zaterdag vanaf 20.15 uur een orgel
concert in de Immanuelkerk. Hij genoot zijn oplei
ding bij Koos Bons en behaalde drie staatsdiploma's
voor orgel- en pianospel. Hij musiceert in kerkdien
sten en concerten en fungeert in zijn woonplaats als
een gerenommeerd lesgever.
Het programma is als volgt: koraalbewegingen van
Walter, de Fantasie en Fuga van Bach, de vijfde So
nate van Mendelssohn, de Trauerode van Lis2t, de
Final van Franck, een Prelude van Durufïé en tot slot
de melodie-bewerking van Asma: 'Komt als kind'ren
van het licht'. De toegangsprijs is acht gulden. Voor
CJP-houders en 65-plussers vijf gulden. De op
brengst van het concert gaat naar het orgelfonds.
Redactie
Waterweg:
Jelle
Gunneweg
Ben van
Haren
Peter de
Lange
Jan
Rozendaal
Sander
Sonnemans
Westhaven
plaats 22
3131BT
Vlaardingen
Postbus 4008
3130 KA
Vlaardingen
Telefoon
2340055
Telefax
4349754
Door Ben van Haren
Vlaardingen - 'Het zout verzouten' is de titel van een pas ver
schenen boek en vaneen tentoonstelling, die momenteel in het
Visserijmuseum in Vlaardingen is te zien. Achter deze, alleen
zeer ingewijden aansprekende titel gaat de interessante weerg
ave van een nog jong verleden schuil. Zelfs veertigers vinden er
jeugdherinneringen.
Sportredac
Donald Bax
Telefoon
De laatste fase van de Vlaar
dingse visserij is het eigenlijke
onderwerp. Onder de kreet 'Het
zout verzouten', die na een misse
reis werd gebezigd, wordt het ver
haal verteld van het moeizame
vlootherstel na de Tweede We
reldoorlog, het achterblijven van
de sociale voorzieningen, de ha-
ringworm, de oliecrisis, de schaal
vergroting en de teloorgang van
aanverwante bedrijven.
Mannen en vrouwen met een
Vlaardings verleden worden rij
kelijk bediend met informatie en
vooral beelden uit een tijd, die ze
als kind of jong-volwassene heb
ben meegemaakt en waarover ve
len vaak met zoveel nostalgie
kunnen praten. De tijd waarin de
haringvisserij nog net zichtbaar
was naast de invloed van de groei
ende petrochemie en andere in
dustrie op Vlaardingen.
Ook import-Vlaardingers komen
aan hun trekken, zeker op de ten
toonstelling. Zij zien hun nieuwe
woonplaats terug in het begin van
de wederopbouwtij dbij de start
van de verdubbeling van het in
wonertal tot 80.000. Het Vlaardin
gen van voor 'de doorbraak' van
de Hoogstraat, dus van voor het
Liesveld en de Westwij k, is zicht
baar.
Boek zowel als tentoonstelling
zijn tevens interessant door de ve
le beelden, die getuigen van de
laatste visserijbedrijvigheid in en
langs de Koningin Wilhelminaha-
ven en het Buizengat. Foto's van
gebouwen en straatbeelden,
waarvan de een het verdwijnen
betreurt en de ander de vervan
ging toejuicht. Plaatjes, in de vijf
tiger en zelfs nog zestiger jaren
gemaakt, voornamelijk doorama-
teurfotögrafen.
Een van hen is Peter Zuydgeest
(52). Hij heeft dit boek over de na
oorlogse visserijgeschiedenis van
Vlaardingen samengesteld en
droeg tevens de bouwstenen aan
voor de tentoonstelling. „Er zitten
foto's bij, die ik heb gemaakt met
een geleend toestel omdat ik in
die tijd er zelf nog niet een kon
kopen."
Het interieur van zijn woning in
de Hoevenbuurt in Holy straalt de
passie van Zuydgeest voor de
Vlaardingse visserij geschiedenis
uit. In de woonkamer tref je rond
om scheepsmodellen aan en
wandkasten vol boeken en foto
albums met vissersschepen als
onderwerp. Het is slechts een
deel van zijn verzameling. „Op
zolder heb ik ook nog een giganti
sche zooi," zegt hij zelf. En met
het uitvliegen van twee van zijn
drie kinderen kreeg hij in hun
vroegere slaapkamers op de bo-
venetage nog meer ruimte, die hij
gretig in beslag nam voor zij n lief
hebberij.
Twaalf boeken, voornamelijk
over Vlaardingen en zijn vissers-
verleden, staan nu op naam van
Marcus Peter Zuydgeest, in 1941
geboren te Schiedam, de stad
waar hij ook opgroeide.
„Ja, ik ben echt Schiedammer,"
reageert hij op een vragende blik.
„Ik kom niet uit Vlaardingen en
ook heb ik geen familie, die op de
visserij heeft gevaren. Toen ik vijf
jaar was. ben ik weieens bij een
tante in Vlaardingen geweest en
maakte een schip dat hoog boven
de schutting uitstak, diepe in
druk op me. Pas in 1958 echter
zijn wij hier komen wonen en
mijn belangstelling voor de visse
rij groeide pas goed nadat ik in
oktober 1959 ging werken op de
afdeling inkoop van scheepswerf
De Jong."
„Bram van Noort was daar mijn
collega. Hij, in Vlaardingen voor-
Peter Zuyd
geest: 'Avond
aan avond
ging ik, vaak
aan de hand
van Bram van
Noort, op pad
om te praten
met oud
schippers of
kuipers.* Foto
Roel Dijkstra
al ook bekend van zijn werk voor
de voetbalvereniging Zwaluwen,
is mijn leermeester geweest in de
visserij. Zijn broer werkte als pro
curatiehouder bij de rederij Van
Toor en Bram kende heel Vlaar
dingen. Hij nam me overal mee
naar toe nadat ik liet blijken be
langstelling te hebben voor de
visserijhistorie en maar vragen
bleef stellen."
Met trots toont Zuydgeest zijn
eerste album, uit 1969. Het is een
foto-album waarin hij naast re
producties van oude prenten van
visserijschepen en Vlaardingse
stadsgezichten met balpen een
eenvoudige toelichting hoeft ge
schreven. „Die reproducties kon
je toen kopen bij Foto Boer en dat
deed ik dus zeer regelmatig. De
toelichting erbij verzamelde ik
door aan iedereen vragen te stel
len."
Een feest zonder artiest Is zoiets
als een ijsje zonder slagroom. Op
een feest heb je een gangmaker
nodig. Een zanger, een orkestje,
een buikdanseres. Wie zijn de
mensen die het amusement ver
zorgen op bruiloften en partij
en? En welk gezicht gaat er
schuil achter de make-up?
Albert de Bruin (41)
vertolkt klassieke lie
deren. Van Dawson tot
Gershwin. Hij zingt Ita
liaans, Frans en En
gels. En natuurlijk 'Die
Winterreise'van Schu
bert. Zijn stem is te ho
ren op feestjes, in res
taurants, op rond
vaartboten en tijdens
brunches op de Velu-
we. Soms heeft hij een
hoofdrol in een ope
rette. Maar op roem zit
hij niet echt te wach
ten.
Door Peter de Lange
..Avond aan avond ging ik, vaak
aan dc hand van Bram van Noort.
op pad om te praten met oud
schippers of kuipers. Zo heb ik
ook Piet van Embden Ieren ken
nen. van wie ik in december 1965
het mooiste stuk in mijn verza
meling heb gekregen. Het is de
zeemansbijbel 'De Godvreezende
zeeman'. Kijk, hier ligt de pauwe-
veer, die hij gebruikte als bladwij
zer. En op deze bladzij zie je nog
de afdruk van zijn duim. Ik weet
dat zijn familie het niet Jeuk vindt
dat hij het aan mij heeft gegeven,
maar ik ben er zeer gelukkig mee.
Ook bracht Bram me bij Piet Er-
kelens. d:e bekend stond als ver
zamelaar van toto's van loggers.
Rij hem ontmoette ik later Jaap
Sluimer mei wie ik :n 1983 mijn
eerste boekje maakte "Vlaar
dingse visserij in oude ansichten.'
Nu staat Peter Zuydyeest bekend
als Vlaardingse visscrijkenner.
Hij is voorzitter van de vereni
ging Vrienden van het Visserij
museum en werkt tuee dagen in
de week als vnjwiJitger in het
stadsarchief. Hij tobt ai jaren met
reuma, is afgekeurd, zit in de
'A'AO en leeft du- de laatste tijd in
onzekerheid Ik vermen op mijn
Tenor Albert de Bruin, hier zingend tijdens een rondvaart door de Viietlanden: „Mijn voordeel is
misschien dat ik heel close op het publiek durf te staan." Foto Roei Dijkstra
Als je met toonkunst bezig bent,
daal je af tot in de diepere lagen
van het universele. Zo beleeft Al-
bert de Bruin het zingen. Hij zegt
het een beetje onbeholpen. Mis
schien is die omslachtige manier
van praten wel de reden dat hij
zingt. Een lied gaat recht op het
doel af en heeft vaak meer emo
tionele zeggingskracht dan een
gesproken mededeling.
Albert de Bruin is concertzanger.
Niet één van het conventionele
type, dat pas opkomt als het pu
bliek keurig op een rijtje zit. Ais
het even kan. rangschikt de
Sehiedamse tenor zelf de tafeltjes
en stoelen. Hij is ook niet te be
roerd om tussen twee liederen
door een glaasje wijn voor een
toehoorder in te schenken. Dat
stelt de zaal op z'n gemak. Want
De Bruin zingt vaak voor mensen
die weinig of niets van klassieke
muziek afweten, mensen voor wie
concertbezoek een heel avontuur
is.
„Je moet weten dat ik tot m'n zes
tiende bij wijze van spreken nooit
één noot had gehoord. Thuis de
den ze niet aan muziek. Dus ik
weet wat er speelt bij een publiek
voor wie klassieke muziek een
hoge drempel is. Ik probeer het zo
toegankelijk mogelijk te maken,
ik vertel ook meestal iets over de
componist, en dan niet zozeer
over zijn muziek als wel over zijn
leven. Wat hij voor mens was."
De kwalificatie gezelligheidszan
ger' vindt Albert de Bruin dan
ook wel van toepassing. Zolang
maar niet de indruk wordt gewekt
dat hij maar wat aanrommelt.
„Dat permitteer ik mezelf niet.
Wat ik doe, moet goed in eikaar
■zitten. Ik heb een hekel aan dat
loodzware, maar ik stel wel eisen
aan mezelf, aan de muziek en aan
het repertoire. 'O sole mio' doe ik
al jaren niet meer. Op zich is dat
geen fout lied, maar het is in de
loop der tijd zo uitgekotst, dat ik
er niets meer bij voel."
Op muziekgebied is hij min oi'
meer autodidact. Rond zijn 26ste
pakte hij de zang serieus op,
omdat hij genoeg had van zijn
baan als sportinstructeur. Dat
was hij gaan beschouwen als oog
kleppenwerk'. Hij werd lid van
een operettekoor, leerde noten le
zen cn nam zanglessen. Op
avondjes cn feestjes verdiende hij
met zijn warme stem eer. aardige
boterham. Een jaar of vijf later
raakte hij geblokkeerd, hij zag er
geen gat meer in. Totdat hij bij
toeval een concertpianist ont
moette. die hem aanmoedigde de
draad weer op te pakken.
Zo kwam hij als hospitant op het
Rotterdamse conservatorium te
recht. waar hij zijn stem verder
ontwikkelde en zijn muziek ken
nis verdiepte. Sinds enige tijd
speelt hij ook piano. Vocaal is hij
gespecialiseerd in het Xapoli-
taans belcanto, maar daarnaast
heeft hij een breed repertoire:
..Renaissance, barok. Schumann,
Schubert. Meldelssohn. en dat is
maar een greep. De klassieke mu
ziek is onuitputtelijk. Het is clo
bakermat van vee! moderne mu
ziek. Ik hen vaak gevraagd ais
zanger voor een pupband. maar
dat genre ligt me toch niet zo. Ik
heb meer de drang mc in de echte
toonkunst te ontwikkelen."
Zingen is jezelf in je nakie zetten.
heeft hij ontdekt. Aan de or.e kant
is er de drang irn artistiek ver
antwoorde prestatie te leveren,
aan de andere kant is er het pu
bliek dat de zanger m aan te ga
pen. „Daarom zijn vee! artiesten
introvert, denk ik. Ze moeten iets
overwinnen voor ze hei podium
opgaan."
Ook voor Albert de Bruin Is het
telkens weer zoeken naar de juis
te houding. ..Mijn voordeel is mis
schien dat ik heel 'close' op het
publiek durf te staan. Ik zing ge- j
rust op een open bout met motor- j
geronk en vogelgeluiden op de
achtergrond, ik probeer dan toch
geconcentreerd te blijven cn tege
lijkertijd te zingen, vanuit het na
tuurlijke element. Je moet niet
verkrampen tot een puur techni
sche en statische prestatie, 'i
Moet vloeien. Ik denk altijd aan
wat een van mijn zangleraren zei:
de monden van je toehoorders
moeten openvallen van verba
zing."
De ambitie om werkelijk be
roemd te worden is hem vreemd, j
zegt de Sehiedamse zanger na
enig naden kenE i ge n 1 ij k ben ik j
best tevreden met zoals, riet nu I
gaat. Ik heb een tijdje geleden j
een hoofdrol gehad in een operet- i
te in Den Haag. Dat is een leuke j
bevestiging datje m éér kan. Maar j
je moet ook reëel wezen. De we- j
rek.1 draait imk door als ik niet
zing. Er zijn zoveel mensen ge
weest die mooi hebben gezongen,
en die allang zijn vergeten. Roem
is heel vergankelijk, hoor.
..Een stern blijft het doen lol je
vijftig, vijfenvijftig bent. Daarna
takel je ai'. Je hebt dus maar cn
betrekkelijk korte periode om te
doen wat je moet doen. Ik kan er
niet op gaan wachten tot ze over
honderd jaar misschien eens zeg
gen: die De Bruin, dat was een
goeie zanger. Tegen die tijd ben
al lang gecraqueleerd. Ik doe
iet dus nu maar. en liefst zo re
laxt mogelijk. Dat ligt mij 't best."
Woensdag 27 juli
ROTTERDAM
The Act. Jam sessie. 22.00u.
Groove Garden. What's Cockm?
22.30u. King David. B'uesen R&B-
session. 21.00u. Popular. Club Va
gue. 21.00u. Café De Twijfelaar.
Desgar Gaga. 23.00u. Ahoy'.
Jeugdland. 10.00- 16.30u. Plas-
wijekpark. Poppentheater Anneke
Strack, 15.00u. Openluchttheater
Kralingen. Kunstcoilectief Het Ver
bond. kindervoorst. 14.00u. Hotel
New York. Paulo Mayka. Vider
voorst. lS.OOu.
Donderdag 28 juli
SCHIEDAM
Podium. Jamsessie oiv Richard.
21.00u.
VLAARDINGEN
Grote Kerk. Lunchconcert. 12.45u.
ROTTERDAM
Groove Garden. Groove Band.
22.30u. King David. Muziek uit de
jaren '60. 21.00u. St.Laurens-
kerk. Middagpauze-concert.
12.45u. Overwerk. Bram Bram en
aiiochlonen, 22.00u. Café DeTwij-
felaar.SkunKFunK.23.00u. Ahoy'.
Jeugdland, 10.00-16.30u.
ROTTERDAM
Athambra Riksbioscoop: 'A Perfect
World' (12i dag. 11.45-2.45-5.45-
8.45. Alhambra 2: 'The Pelican
Brief (12) dag. 8.30. Calypso 1:
'Man Trouble" (al) dag. 1.15-4-
6.45-9.30. Calypso-2: The Ansto-
cats' tal) dag. 1.15-4-6.45-9.30.
Calypso-3: 'MrJones' (ail dag.
6.45-9.30. Cinerama 1: 'Maverick'
■ei'I dag. 1.15-4 6.45-9.30. Cine
rama 2: My father the hero' (all dag.
1.15-4-6.45-9.30. Cinerama 3:
'The Beverly Hillbillies' (al) dag.
manier mijn uitkering," zegt hij.
Samen
Tot het publiceren van rijkelijk
geïllustreerde boekjes over oud-
Vluardingen ten eenmaal over
zijn geboorte- en jeugdgrond
oud-Schiedam) kwam hij heel
toevallig.
„Jaap Sluimer had zich boos ge
maakt na het verschijnen van een
boekje over Scheveningen als ou
de visser stad. In een brief aan de
Europese Bibliotheek stelde hij.
dat Vlaardingen veel meer te bie
den had ert dus eerder zo'n hoekje
verdiende. Het antwoord van de
uitgeverij was, dat hij dan maar
tekst en foto's voor het boekje
moest leveren. Hij is toen naar
mij toegekomen en in 1983 heb
ben we samen 'Vlaardingse visse
rij in oude ansichten' gemaakt."
Ook bij het nu verschenen twaalf
de boek van Peter Zuydgeest bij
de Europese werkte dc auteur
nauw samen met anderen.
„Het idee voor dit boek onstond
kort nadat Kwakkels te in het laat
ste Vlaardingse visserschip ver
kocht had. Bij het zoeken naar fo
tomateriaal, wat in dergelijke
boeken altijd ruim aanwezig moet
zijn. kreeg ik de bevestiging dat
van beroepsfotografen weinig te
rug te vinden is uit de tijd. dat het
visserijbedrijf stervende was. Het
zijn vooral de amateurs, de verza
melaars, die historische feiten op
foto vastgelegd hebben."
Van de oorspronkelijke opzet om
in honderd pagina's met 124 fo
to's en vijftien bladzijden tekst
over nevenbedrijven de naoor
logse ontwikkeling in het Vlaar
dingse visserijbedrijf vast te leg
gen kwam niks terecht.
Zuydgeest: „Na mijn research in
de verschillende archieven en ge
sprekken mei veie betrokkenen
kon ik blijven schrijven. Onder
meer over de problemen met de
terugkeer en het herstel van de
gehavende vloot, die de Duitsers
in beslag hadden genomen tij-'."
dens de bezetting."
Thuis, zittend aan de keukenta
fel, schreef en schrapte Peter
Zuydgeest met balpen de teksten
in het schrijfblok. Ruim drie
maanden was hij hier mee bezig.
Zijn vrouw kroop achter de com
puter en zette de tekst op een
floppy. Uiteindelijk verscheen
een boek van 156 bladzijden met
160 foto's.
Het boek bevat vele nog nooit ge
publiceerde foto's en ruime tek
sten over de vele aanverwante be
drijven. die met de visserij uit
Vlaardingen zijn verdwenen, en
de enkele die zich hebben ge
handhaafd. De directeur van het
Visserijmuseum. Frits Loomeijer.
en collega-verzamelaar Alewijn
Verboon Jzn, telg uit een oud
Vlaardings rederijges.'acht, die
zelf nauw betrokken was bij de
neergang van het Vlaardingse
visserijbedrijf leverden ook be
langrijke bijdragen aan het boek.
1.15-4-6.45-9.30, Cinerama 4:
'NakedGun 331/3' (al) dag. 1.15-4-
6.45-9.30. Cinerama 5: 'Police.
Academy' (al) dag. 1.15-4-6.45-
9.30. Corso: The Fliritstones' (al)
dag. 1.15-4-6.45-9.30, Imax
Theater: 'Blue Planet' (al) dag. 2-4-
8. 'Sharks' (al v.za. 9. 'Mountain
Gorilla' (at) oog, 1-3-7. 'Jurassic
Park' (12j vr.za. 10. zo.v'm do. 9.
Lantaren 1: alle films (16) dagl
9.30: "Under the Volcano' do. 'Pas
sion h. vr. 'Easy Rider' za. 'Alt the
Preside.., s" zo. 'All that Jazz' ma.
'Betty Blue' di. 'GlengarryGlen Ross'
wo. Venster 1: 'La Ardilla Roja* (16)
dag. 10. Lantaren/Venster 2: alle
films (16) dag. 9.45: 'Kleine Vera)
do. 'C'est arrive presdechezvous'vr.
'Delicatessen' za. Tntervista' zo.
'Een verhaal van de wind' ma. 'Waar
om vertrok Bodhi Dharma' di'Sweet
Emma, dear Bóbe' wo. Lantaren/
Venster 3: 'Last Tango in Pans' >16)
dag. 9.30. Lantaren/Venster 4:
'Abgeschmmkt' (16) dag. 10. Lu-
mière 1: 'The Getaway' (16) dag.
1.15-4-6.45-9.30. Lumière 2:
'Blink' (12 dag. 1.15-4-6.45-9.30.
Lumière 3: 'Intersection' (al) dag.
6.45 5.30. Lumière 4: 'Schindler's
Lis', (12) dag. 8. Rex: 'Lolita' II3)
dag.vanaf 12 doorl.voorstellmg.
Thalia: Striking Distance" (12) dag.
1.15-4-6.45-9,30.
Nachtvoorstellingen: Lumière 1:
'The Getaway' (16) vr.za. 00.15. Lu
mière 2: 'Blink' (16) vr.za. 00.15.
Lumière 3: 'On Deadly Ground" (16)
vr.za. 00.15. Lantaren 1: "Underthe
Volcano' (16) vr.za. 24. Venster 1:
'Easy Rider' (16) vr.za. 00.15. Ven
ster 2: 'Delicatessen' (16) vr. 24.
'C'est arrive pres de chez vous' (16)
za. 24. Venster 3: 'WickeoCity' (16)
vr. 00.15. 'Legend oftheOverfriend'
(16) za. 00.15. Venster 4: "Glengar
ry Glen Ross' (16) vt. 00.15. 'Pas
sion Fish'za. 00.15.
Kindermatinees: Alhambra 2: 'De
Aristokatten' dag. 1.15-4. Calypso
3: 'Duimelijntje' dag. 1.15-4. Lu
mière 3: 'De Aristokatten' dag.
1.15-4, Lumière 4: 'Duimelijntje'
dag. 1.15-4.