Citeer Tweede Kamer soepeler met leenrecht Corry Konings: gala-vedette, maar bovenal gewoon zichzelf Prenten als wenende vlinders in Stedelijk Museum Schiedam Bibliotheken moeten cd-rom en cd-i kunnen uitlenen Doelen in Kerstsfeen Stersaxist zonder poeha RPhO speelt Prom's in Royal Albert Hall George van Renesse, improvisator en leraar Janet Jackson eenmalig in Ahoy' Miljoenste bezoeker Phantom of the Opera Rotterdams Dagblad Dinsdag 13 december 1994 Rotterdam In de Royal Albert Hall in Londen verzorgt het Rot terdams Philharmonisch Orkest met dirigent Valery Gergjev op 5 en 6 september '96 twee Prom- concerten. De BBC zal de twee Prom's opnemen. Beslissing over •uitzending via radio of TV is nog niet genomen. Het Rotterdamse orkest overweegt met de NOS in onderhandeling te gaan over het doorgeven van de opnamen in Ne derland. Naar alle waarschijnlijkheid ko men in Londen werken van Prok- jofjev, Debussy en Strawmsky aan 'bod. Gergjev zal in geen geval twee avonden hetzelfde program ma brengen. Kort na de twee ccn- •eerten m Londen volgt het eerste "festival dat Gergjev met het Rot terdams Philharmonisch in Rot terdam verzorgt. Dan staan ook TTrbkofiev, Debussy en Strawins- ky op het programma. In 1990 heeft het RPhO voor het laatst in de Royal Albert HaH ge speeld. „Voor de internationale uitstraling van ons orkest is die concertzaal een van de voor naamste plekken op de wereld," aldus artistiek leider Kees Hillen. In het komend concertseizoen wil Gergjev, die dan voor het eerst op treedt als de nieuwe vaste diri gent van het Rotterdamse orkest, enkele premières in de Doelen brengen. Het orkest is daarvoor in onderhandeling met componis ten. Violist Gidon Kremer zal in ieder geval een splinternieuw vi oolconcert brengen van een Finse componist De naam van deze componist wil Kees Hillen nog biet vertellen. Bussum George van Renesse, die zaterdag in zijn woonplaats Bussum op 85-jarige leeftijd is overleden, was een pianist met een groot improvisatievermogen en met een grote liefde voor zijn publiek. In Nederland kreeg Van Renesse onder meer bekendheid door ..zijn instructieve, praatjes óVérbfiü2iek metwergelijhngen van verschillende uitvoeringen van een werk. Grote bekendheid verwierf hij vooral dooT zijn talent en voorliefde voor het improvise ren op thema's die het publiek vooraf mocht opgeven. Tot de hoogtepunten in zijn loop baan als (internationaal) concert pianist hoorde een toernee met de beroemde violist Yehudi Me- nuhin. George van Renesse, die in 1909 in het Zeeuwse Zaamslag werd geboren, was van 1930 tot 1945 hoofdleraar piano aan het Amsterdams Conservatorium. In 1953 werd hij muziekregisseur bij tte~Nederlandse Radio Unie, de la tere NOS. In die periode hield hij zijn cauaserieen over muziek. Als tiener speelde hij met orkest zijn eerste pianoconcert en enkele jaren later behaalde hij de Prix d'Excellence. Hij trad op met alle grote Nederlandse orkesten, be geleidde menig groot solist en heeft ook veel in het buitenland gespeeld. Den HaagDe Tweede Kamer wil niet dat het de openbare bi bliotheken wordt verboden om multimedia-toepassingen als cd-rom en cd-i uit te lenen. Evenmin wil de Kamer dat de bi bliotheken en hun fonotheken een half jaar moeten wachten, alvorens zij nieuw uitgekomen muziek-cd's en video's mogen gaan uitlenen. CorryKonings in vol ornaat bij haar op komst in Ahoy' onder de muziek van 'Mooi Was Die Tijd'. Foto Rob Verborst Dat bleek gisteren tijdens overleg met minister Sorgdrager (Justi tie) en staatssecretaris Nuis (Cul tuur) over een wijziging van de Auteurswet, waarbij het leen- en het verhuurrecht worden gere geld. Een meerderheid van PvdA, CDA, GroenLinks en AOV ziet toepassingen als cd-rom en cd-i als de informatiedragers van de toekomst en vindt dat de openba re bibliotheken hun functie van cultuurverspreider niet meer kunnen waarmaken als zij deze niet mogen uitlenen. In het wets voorstel is een verbodsrecht voor het uitlenen van cd-rom en cd-i opgenomen. Dat betekent dat er niet mag worden uitgeleend, als de producent van de software er een stokje voor steekt. Het tijdelijk uitleenverbod van zes maanden voor nieuwe video's en muziek-cd's staat in het wets voorstel om oneerlijke concurren tie te voorkomen, aldus minister Sorgdrager. Dat argument over tuigde de kamermeerderheid niet. Volgens CDA-woordvoerder Ver hagen is niet bewezen dat de han del benadeeld wordt door het uit lenen via bibliotheken. Hij denkt dat eerder meer wordt verkocht als de consument via de biblio theek al met een produkt heeft kennisgemaakt. D66-woordvoer- ster De Koning vond een tijdelijk uitleenverbod wel noodzakelijk. De beide D66-bewindslieden hou den vast aan de twee voorstellen in het wetsontwerp. Wel zei Sorg drager ermee te kunnen leven als de Kamer via een wijzigingsvoor stel de wachttermijn van zes maanden uit het wetsontwerp schrapt. Over het in het wetsontwerp gere gelde leenrecht, de vergoeding voor auteurs voor uitgeleende werken, bestaat geen verschil van mening meer tussen regering en Kamer. De bewindslieden lieten weten geen bezwaar te hebben te gen de wens van de Kamer blin denbibliotheken van dat leen recht vrij te stellen. Artotheken Ook hadden z(j geen bezwaar te gen het voorstel aan kunstenaars, wier werk via artotheken wordt uitgeleend, leenrecht toe te ken nen. Dat zal van toepassing zijn op alle kunstwerken, met uitzon dering van die welke de overheid via de inmiddels opgeheven Beel dende Kunst Regeling (BKR) heeft aangekocht en vervolgens aan de artotheken ter beschik king heeft gesteld. De Tweede Kamer handelt het wetsvoorstel waarschijnlijk eind deze maand af. Door Louis Du Moulin Rotterdam Even leek het erop alsof het niet haar avond zou wor den. Want Corry Konings begon haar zilveren jubileumconcert in Ahoy' gisteravond met het uitge breid in het zonnetje zetten van twee oudere vakgenoten aan wie ze ontzettend veel te danken heeft gehad. Eerst kreeg Annie de Reuver in de zaal een ferme ruiker overhandigd, omdat die als platenbazin 'aan de wieg van haar carrière had gestaan'. Vervolgens werd Pierre Kartner het podium opgeroepen voor een speciale gouden plaat als leverancier van met name 'Huilen Is Voor Jou Te Laat', het allergrootste succes van 's lands populairste Nederlandsta lige zangeres. Die oprechte bescheidenheid zou ook daarna van de hoogblonde De komende twee weken geeft het Chr. gemengd koor Deo Cantemus voor de dertig ste keer een serie kerstcon certen. Vergezeld door het gereformeerd kerkkoor Al- blasserdam en de zangver eniging Soli Deo Gloria wor den onder leiding van Cor de Haan en Marco Bons vijf con certen gegeven in een uitver kochte Doelen. Gisteravond klonk het 'Komt allen tesa- men' voor de eerste keer en vormt daarmee tevens een voorbode van een grote reeks kerstconcerten die nog zullen volgen. Deo Cantemus her haalt het programma van avond, donderdag, dinsdag 20 en vrijdag 23 december. Traditiegetrouw brengt de Evangelische Omroep hiervan op tv verslag uit. Foto CeesSpruijt 'stem des volks', 43 jaar geleden geboren in Breda, blijven afstra len. Ondanks alle opsmuk in de vorm van een centraal in de arena opgestelde speelplaats vol vuur werk, een ultramoderne licht show, twee videoschermen, de medewerking van tal van bevrien de collega's en de aanwezigheid van wel een half dozijn televisie camera's. Meer dan ooit in de voorbije 25 jaar presenteerde Corry Konings .zich als een ware gala-vedette,, maar toch bleef ze'eigenlijk al door zo gewoon als altijd: het vriendeljjke buurmeisje^dat met H,haar ont'hqt fbefdesjleyg&gëgre^ pen"'liedjeïf ónrde' havg/fdSp;2öL veel gevoelige snaren raakt. De 7000 liefhebbers (het sportpa leis was toch niet geheel uitver- kocht) bleken ook vooral daarvoor gekomen en minder voor de vele franje. Lekker uit volle borst mee zingen met hun grote idool was hen duidelijk veel liever dan bij voorbeeld een onverwacht 'rondje flamenco' van de dansgroep Fer nando en José. Gelukkig voor hen waren de gast rollen (ook van Jorge Castro en Ivo Franklin) zorgvuldig gedo seerd, bleef Corry Konings zelf het blije middelpunt dat aan geen van haar tientallen hits voorbij ging. Zonder meer historisch was naast de introductie van Ko nings' eigen cosmetïcalijn in de hal natuurlijk de eenmalige hereniging met De Rekels, met wie ze eind jaren zestig doorbrak en later gebrouilleerd raakte. Dat de allang niet meer actieve groep voor deze bijzondere gelegenheid wel de hulp van een geluidsband Door Dolf Welling Rotterdam Bram van Velde was vriendelijk maar zwijgzaam. Van hem ging dezelfde ongenaakbare eenzaamheid uit als van een ten ger, beeld van Giacometti. Het was èeti familietrek waarmee hij meer nog dan zijn zusters en zijn broer Geer behept was. Door zijn terug getrokkenheid, zijn volharding in "armoedige omstandigheden en zijn erkenning op late leeftijd is Tuf voor veel kunstenaars een le gendarische voorbeeldfiguur ge worden. In 1970, toen hij 75 jaar was, werd hij tenslotte toch ge- eerd met een tentoonstelling in het Nationale Museum voor Mo derne Kunst te Parijs. 'Iedereen die iemand was' kwam toen naar de opening en in het 2icht van tv-camera's. Voyante vrouwen trokken de aandacht. Maar Brams zuster Jacoba, een voormalige balletdanseres, uitste kende romancière, vertaalster en dramaturge van de toneelgroep 'Studio' - dus echt wel 'iemand' - zat onopvallend terzijde. Ze rustte •wat. Niemand keek op bij de komst van Brams broer Geer, ook een vooraanstaand schilder. Geer kocht bij de ingang een catalogus. De Franse minister van Cultuur sprak het openingswoord. Bram zweeg. 'Alles is al gezegd' zei hij me na de plechtigheid. Veel is gezegd over zijn litho's, waarvan nu een honderdtal in drie zalen en de kapel van het Schiedams Museum hangt ter ere van de honderd jaar geleden ge- boren kunstenaar, die in 1981 is overleden. De prenten zijn niet werkelijk bevredigend te be schrijven. De composities doen soms een kop als uitgangspunt vermoeden, een masker, een oog. Bram gaf zijn werken niet dik wijls een titel. Een litho uit 1973 noemde hij 'Cyclope', naar de bru te, veehoudende eenogige reuzen die karweitjes opknapten voor Zeus. Dat vermoede oog had dus ook hijzelf er in gezien. Dikwijls wordt het beeld beheerst door een X-vorm die aangevuld is tot twee driehoeken in dralende vervloeiing en met afdruipsporen'. Sommige vormen lijken opge- spalkt als pauwoogvlinders die wenen met hun vleugels. Het ide alisme van Mondriaan kwam tot uiting in strakke composities. Bij Van Velde zijn de kleurveiden en de lijnen als door zachte krachten vertrokken spiegelingen, laatste herinneringen aan een prijsgege ven zelfbegoocheling. 'Alles is zinloos* zei de gelijkgestemde Ja coba. Men heeft in de composities ook wel letters menen te herken nen, bijvoorbeeld die van zijn ini tialen A.V.V. In elk geval zit hij er helemaal in, met verschillende stemmingen Met weinig basis vormen bereikte hij een niet afla tende variëteit. Enkele van zijn mooiste werken, in bruin, grijs en zwart, ontstonden in 1970, Colorist Van Velde was geen graficus maar een schilder en als schilder een begaafde colorist. Hij heeft enkele honderden schilderijen gemaakt, die in een beperkte kring waarde ring vonden. Veel meer bekend heid kreeg hij door zjjn grafische oeuvre waarvan nu ongeveer een kwart wordt getoond. Het is in grote aantallen verspreid, onder meer via het warenhuis Prisunic. Van sommige bladen zijn honder den, in enkele gevallen - voor een catalogus - meer dan dui zend exemplaren gedrukt. De li tho was voor hem dan ook vooral wat de grammofoonplaat en nu de CD voor muziekwerken is: een middel voor de verbreiding. Strikt genomen is een prent naar een compositie die a! bestond als unicum in een andere techniek, een reproduktie. De door Jacques Putman verzorgde catalogus van Van de Velde's grafische oeuvre is niet zo strikt: ze accepteert zelfs offset-drukken. Bram van Velde waagde zich niet aan de pers. Hij werkte samen met een vaklitho graaf. Eerst ontstond een schilde rij of een gouache. Dan gaf hij van dat werk een 'interpretatie' op de steen of op overdrukpapier, dat vervolgens door de vakman op de steen door de pers werd gehaald. Zo zijn ook zijn 'zincografieén' ge maakt. Eenzelfde gouache heeft soms tot enkele verschillende in terpretaties geleid. Gekwetst Zes auteurs, onder wie de kunst historicus Erik Slagter die er het initiatief toe nam, hebben over zijn leven, werken en hun wer king op schrijvers en schilders Bram van Vel- de:9-kleuren litho 1976 74,3x53 9cm,opi.75 een boek geschreven, dat met goede illustraties is uitgegeven door drie musea en de gemeente Zoetervvoude. Bram behoort net als Jongkind, Van Dongen en Van Gogh tot de Nederlanders die tot de grote Franse schilders worden gerekend. Musea in Nederland hebben zich nooit bepaald beij verd om schilderijen van hem of van zijn broer Geer te kopen. Dat heeft Geer wei gekwetst. Bram was te onthecht om zich er druk over te maken. Gelukkig is van beiden toch wel wat in Nederland se collecties. Het Leidse museum De Lakenhal is er in geslaagd, een aantal vroege schilderijen bijeen te bren gen die daar van 19 oktober 1995 tot 7 januari 1996 getoond zullen worden. Het Museum De Wieger te Deurne houdt van 30 septem ber tot 27 november een expositie met door Brams voorbeeld beïn vloedde schilderyen. De prenten in Schiedam zijn voornamelijk uitgeleend door één verzamelaar en door Wim Vromans, die een grote galerie heeft in het gebouw Atrium in Amsterdam. Sommige prenten en bibliofiele uitgaven zijn te koop. De prijzen van litho's variëren van 1.250 tot 6.350. Beeldspoor Nu zijn 9 van de 88 aluminium platen ingevuld die langs de trap pen van de Rotterdamse Schouw burg een 'Beeldspoor' moeten vormen. De fotograaf Paul Blanca uit Curasao, die in een ballet van Hans van Manen ooit als kickbok ser is opgetreden, heeft op een bij zondere manier de choreograaf geportretteerd. De Belg Jan Fabre had uiteraard twee platen nodig, blauwe. Op dat tweeluik is een fo to van zijn muze Els aangebracht met het woord 'Else' naast een fo to van Carel Alons, de schouw burgdirecteur met het woord 'So mething'. Willem Oorebeek zette de letters van een tekst in wit op zwarte rondjes die ais het ware aan de let tervorm trekken. Hij citeert de Duitse schrijver Thomas Bem- hard die een Beckett zonder hu mor is. Co Westerik schilderde een sereen wit masker voor een geteisterde kop. Rob Bïrza maak te van zijn plaat een wandobjeet. Hij voorzag de vier hoekpunten met korte pootjes met glimmende rollers. Zo is de plaat een tafeltje geworden met aan de zichtbare onderkant van het blad iets dat op woelend water of een reliëf lijkt: de 'blazende muze'. Bram van Velde, grafisch werk 1923-1981. Stedelijk Museum Schiedam. Di t/m za 11-17, zon en feestd. 12.30-17, eerste kerst en nieuwjaarsdag gesloten. nodig had, ach dat deed er niet toe. De eerste helft rondde Konings, die na vrijwel elk nummer beju beld werd met 'Corry, Corry', op haar feestelijkst af met 'Ik Krijg Een Heel Apart Gevoel Van Bin nen', voor alle fans het sein om bij elkaar in te haken. Haar heerlijk avondje besloot ze heel gepast in Kerstsfeer middels onder meer een gevoelige vertolking van 'Si lent Night'. ^25 Jaar Corry Konings' in Ahoy', f met groot orkest, baliet en als speciale gasten Jorge Castro, Ivo Franklin, De Rekels, dansgroep rEepiando.^j&i José. Gehoord: Jfflaariffagavónd. Rotterdam De Amerikaanse zangeres Janet Jackson geeft op dinsdag 21 maart een eenmalig coneertin het Rotterdamse Ahoy'. De zangeres, die naast songwriter en danseres sinds kort ook actrice is en debuteerde in de film 'Poetic Justice' brak in 1990 door met haar Rhythm Nation Tour tijdens drie concerten in Ahoy', Haar meest recente album met de hit 'That's the way love goes' dateert van 1993. De kaartverkoop begint zaterdag 17 december bij de be kende adressen. Den HaagJoop van den Ende Productions heeft gisteren de miljoenste kaart voor de musi cal The Phantom of the Opera verkocht/ In het RTL4-pro-' gramma de Vijf Uur Show overhandigde Henk Pooit aan - mevrouw Holster, die schrifte lijk kaartjes had besteld, een Phantom-pakket met CD's en programmaboekjes, Boven dien kreeg zij twee toegangs kaarten, een diner in het Phantom Restaurant van het Circustheater in Schevenin- gen en een ovemaêhting inhet Kurhaüs aangeboden. De museial wordt sinds augus- tus^yprig;jaar vertoond in het Sch e vemngs e ?/theater. 1 Het stuk wordt onafgebroken ze ven- keer per week gespeeld. Op 30'december, is de 500e voorstelling. De belangstelling vvoor de musical is groot. Er worden nu al kaarten tot en met maart volgend jaar ver kocht Volgens Joop van den Ende is het eind nog niet in zicht. Ook in 1995 zullen Henk Poort (Phantom), Els Bongers (Chris tine) en Peter De Smet (Raoul) de hoofdrollen blijven vertol ken. Plaatsvervangers voor de, figuren van Phantom en Chris tine zyn respectievelijk Bed Cramer en Maaike Widdersho1 ven. Zij nemen enkele voor1' stellingen per week voor hun rekening. artiest Marc van Roon Trio/David Liebman Falling Stones I a b e Mons Records with David .liebman d u u 59:13 mm. Dikke kapsones kom je gelukkig weinig tegen in de jazz. Stersaxofonisl David Liebman komt uit de VS over om aan het Haags Conservatorium wat gastlessen te geven. En maakt dan meteen een cd-tje met een paar jonge honden van de Nederlandse jazz. En niks geen poeha of prima donna-neigingen. Liebman is gewoon één van de vier en gebruikt de an deren dus niet als een willekeurig ritme-triootje achter zijn intrigerende spel op de sopraansax. Die anderen zijn bassist Tony Overwater (wiens carrière net zo veelrih dig is als hij jong is) en drummer Wim Kegel. Vooral hij speelt opmerke lijk. Regelmatig lijkt het of er twee slagwerkers bezig zijn. In één stukis inderdaad percussionist Joshua Samson toegevoegd, op de andere ne gen stukken is het echt Kegel alleen. Hij drumt blijkbaar gewoon voor twee. Pianist Van Roon speelde al vijf jaar terug voor het eerst met Liebman Als initiatiefnemer van deze cd neemt hij uiteraard veel soloruimteen vult die overtuigend en zeer afwisselend. Dat is trouwens het karakter van de hele cd: spannend vanaf het begin, verveling krijgt geen kans. Alleen als componist voert Liebman een beetje de boventoon: hij heen de helft van de stukken aangedragen. Het Nederlandse drietal compfi neerde de andere helft. Die goed geslaagde mengeling is natuurlijk ooi bévorderlijk voor het kwikzüverige karakter van de plaat. Peter van Eijkelenhuff

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1994 | | pagina 1