Lartigue of onthullende kijk op een wondere kinderwereld 'Rotterdam is niet alleen stad van zweterigheid' Dagboekfragmenten voi chagrijnige opa's en enge liften in Nederlands Foto Instituut Oud-museumdirecteur Dolf Meyerman is nu kasteelheer in Grathem RL SN SZ RY Rotterdams Dagblad Zaterdag 17 december 1994 Vele van de honderdvijftig schoolkinderen die gisteren deopeningbijwoonden van 'Leve Lartigue!' gingen onmiddellijkop zoek naar hun eigen foto's en üeten die van Jacques-Henri Lartigue, die ove rigens'in levende lijve' aanwezig was, even voor wat ze waren. De negatieven van het project wor den opgeborgen in degeklimatiseerde kluizen van het Nederlands Fotoarchief, zodat ze over hon derdjaar weer geëxposeerd kunnen worden in het Foto Instituut. FotoNieisvandefHoeven/RotterdamsOagbiad Jeugdfoto's van de Franse meester Jacques-Henri Lartigue, geëxpo seerd ter gelegenheid van diens honderdste geboortedag. Foto's van Nederlandse schoolkinderen gemaakt voor het lesproject 'Leve Lar tigue!'. Een selectie van foto's uit het foto-lesboek voor kinderen 'Hik, ik heb je' van Marije van der Hoeven. De jeugd is de komende vijf we ken aan de macht in het Nederlands Foto Instituut. Door Han van der Leur RotterdamDe kinderen die heb ben meegedaan aan 'Leve Lar tigue!' bieden een onthullende blik op hun wondere wereld. Met foto's en dagboekfragmenten ver halen zij '/an chagrijnige opa's en knuffelende oma's, het wassen van de goudvis, gillende mensen in de achtbaan in Ponypark Slag haren, vader en moeder die heel vaak moe zijn, enge liften, de voordelen (cadeautjes) en nadelen (ouder worden) van jarig zijn, ru ziënde en video-kijkende broer tjes, de hand van vader in de poe- Iiersvitrine en konji jumpen. Een paar honderd kinderen heb ben zich op vijftien scholen in Ne derland kunnen uitleven in 'Leve lartigue!', een foto-lesproject dat is ontwikkeld door het centrum voor audiovisuele vorming en pro- duktie en het Instituut Kunstzin nige Vorming in Utrecht. Met Lar tigue en zijn jeugdfoto's en dag boekfragmenten als uitgangs punt is aan de kinderen gewaagd ook een dagboek bij te houden en mede aan de hand daarvan foto's te maken op school en thuis. In Rotterdam werd het project be geleid door de SKVR, die het ma teriaal en de camera's ter beschik king stelde. Trudy Verkerk van de Foto- en Videoschool van de Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam heeft bij de begelei ding van het project gemerkt hoe veel plezier de deelnemende kin deren eraan beleefden. „Ze von den het ontzettend leuk. Heel op vallend was ook hun enthousias me over de oude foto's. Ze waren eigenlijk heel verbaasd dat er ook toen al kinderen met fotocamera's waren." Trudy Verkerk noemt het heel be- langrijk dat de kinderen eerst een dagboek moesten maken en ver-'^ volgens pas de foto's. „We hebben erg benadrukt dat de foto's niet 'mooi' en geposeerd hoefden le zijn. Moeder staat ook wel eens. aan de afwas en het is ook wei eens rommelig in huis. Door de; kinderen eerst het dagboek te la- ten maken, was het makkelijker om op niet-obtigate foto's te ko men." De deelnemende school in Rotter dam was de Jenaplanschool De Blijberg aan de Gordelweg. Leer kracht Aike Reints kan alleen maar enthousiast zijn over 'Leve Lartigue!'. „De kinderen vonden het heel leuk en ook wij zijn heel positief. Na het materiaal van Lartigue en zijn dagboekfragmenten bekeken te hebben zijn we aan de slag ge gaan. Wij hebben in vijf boven- bouwgroepen, bij elkaar zo'n 160 leerlingen van rond de elf jaar, twee opdrachten gegeven. De eer ste was: maak één foto op school van een medeleerling en zorg er voor dat die niet geposeerd oogt. De kinderen hebben daarop aller lei situaties bedacht die bij elkaar een beeld geven van een school dag. Dat varieeide van het kring gesprek en de lessen tot het nakij ken van het werk en naar de wc gaan." Bukken '.Voordat aan de tweede' opdracht werd begonnen -maak drie fo to's in huis van mensen of dingen die daar typsich bij horen- wer den eerst de schoolfoto's bespro ken. Aike Reints: „We hebben de foto's van heel de klas doorgene men' mét Trudy van de SKVR. Die wees er dan op dat een bepaalde foto saai was of dat het standpunt verkeerd gekozen was, wat er be ter kon, etcetera." 'Mijn zusje wil heel graag in bad. Ze ging drie keer zo liggen en bij de derde keer heb ik de foto gemaakt. Ze gaat altijd heel lang in bad. Ik heb de foto een beetje verweg genomen omdat ze spetterde.' Foto Gijs Voortman In totaal heeft het hele project acht weken geduurd. Aike Reints: „Voor het doornemen van alle thuis gemaakte foto's ontbrak uit eindelijk de tijd: dat zou per groep betekenen dat er drie maal dertig foto's bekeken en besproken zou den moeten worden. Toch hebben we kunnen, zien dat dë kwaliteit van de foto's na de'eerste ronde verbeterd is. Dat geldt te meer voor de foto's die nog na afloop van het hele project zijn gemaakt. Meer variatie in de standpunten, kinderen die voor een foto buk ken of erbij gaan liggen. Ze zijn vaak anders gaan kijken." Het project'Leve Lartigue!' is ont wikkeld door de Marije van der Hoeven, van wie recent het kin- derfotoboek 'Klik, ik heb je' {maak van je toestel een schatka mer) is verschenen. Doel van de consulent audiovisuele vorming is niet eens zozeer dat kinderen 'anders' gaan kijken als wel dat ze dat béter gaan doen. „Ik hoop te bereiken dat ze ergens langer bij stilstaan, dat ze kijken in plaats van zien, dat ze dingen niet van zelfsprekend vinden. Als mensen op vakantie zijn nemen ze bijna altijd foto's, omdat dan van alles opvalt. Maar dat kan ook in je ei gen omgeving, als je maar beter kijkt." Prikkelen Marije van der Hoeven hoopt met een project als 'Leve Lartigue!' en 'Klik, ik heb je' de /antasie van kinderen te prikkelen. In haar boek draagt ze voldoende ideeën aan om van je fototoestel inder daad een schatkamer te maken. „Een foto helpt te herinneren, kan de film van het verleden weer laten lopen. Zelfs je dromen kun je fotograferen." De jeugdfoto's van Jacques-Henri Lartigue (1894-1986) vormen een schitterende basis voor het lespro ject van Van der Hoeven. Op zeer jeugdige leeftijd al maakte hij fo to's met een verrassende dyna miek en een groot gevoel voor hu mor. Bijna op alle foto's wordt wel gesprongen, gevallen,, gevlogen, gezwommen, gegooid, of gefietst. Marije van der Hoeven: „Er zijn maar weinig kinderen die zo veel en zo mooi hebben gefotogra feerd. Het was echt een heel ta lentvol iemand, hij is op latere leeftijd niet eens zo heel veel meer gegroeid." Ballen Doot de kwaliteit van de jonge Lartigue is een poging mislukt om een verband te leggen tussen diens werk en dat-van de school kinderen voor Leve Lartigue! Ma rije van der Hoeven: „Er is een fo to waarop de huishoudster staat die ballen krijgt toegeworpen. Het leek me leuk de kinderen die foto thuis te laten maken met hun moeder. Ze hebben verschrikke lijk hun best gedaan, maar het kwam er niet uit. Het maakt dui delijk hoe gevoelig Lartigue was voor het juiste moment." De door Lartigue geïnspireerde fotograafjes zijn met hun bad derende of moedertje en vadertje spelende zusjes, stoere broers en knappe vaders vaak wat 'klassie ker' dan de meestér zelf. Maar toch: ook op hun foto's valt een broek uit de kast, schommelt een kind en vliegt er - natuurlijk!-, een hond voorbij. 'Jacques-Henri Lartigue: UEcole du Jeu', 'Leve LartiguèDen'Klik, ik heb je' zijn tot en met 22 ja nuari -met 'Heartbeat van Ma- chiel Botman - te zien in het Ne derlands Foto Instituut, Witte de Withstraat 63 in Rotterdam. Da gelijks van 11.00 tot 17.00 uur. Maandag gesloten. Voor lagere- schoolklassen is er een speciale regeling. Door Ben Maandag Grathem Zijn eerste kennisma king met een museum liep met een uit de hand: een vervelende confrontatie met de dienstdoende conservator. Het was in zijn ge boortestad, Sneek. In de plaatse lijke oudheidkamer, waar hij als jongetje van zes, zeven jaar op be zoek was, prijkte de helm van Grote Pier, die befaamde Friese volksheld uit het begin van de zestiende eeuw. „Om leuk te zijn zette ik die helm eens op m'n hoofd. Hij zakte tot over mijn schouders. Ik kreeg een standje van de conservator, want als kind zoiets doen, dat mag natuurlijk niet. Maar die verbazing, hè. Dat een museum je als kind al tot zo'n soort verbazing brengt." Dolf Meyerman kan zich het voor val nog goed herinneren. Wat hij toen natuurlijk niet kon be vroeden was dat zijn leven groten deels door het muséum zou wor den bepaald. Niet dat kleine mu seum in Sneek uit zijn kinderja ren, maar wel het Historisch Mu seum in Rotterdam. Daarvan nam hij onlangs afscheid, na een direc teurschap dat net geen kwart eeuw duurde. „Er treedt dan toch een fysieke vermoeidheid in," verklaart hij zijn vertrek. „De musea zitten vol- °P in een herstructureringspro ces, Wethouder Kombrink pakt de hoe goed bij de hoorns. Maar om óan- in zo'n proces van verzelf standiging zelf weer nieuw élan te ontplooien... En een zekere aard appelmoeheid, ja. Die deed zich ook wel voor. Het Schielandshuis gerestaureerd, er zijn mooie col lecties aangelegd. Op den duur ga je dan op je stoel zitten en zegje: wat zullen we nu weer eens doen. I^jk, als je zestig bent, dan heb je j;°g net de fut om wat anders te Ooit was hij journalist. Chef van de kunstredactie bij de Nreiiwe Rotterdamsche Courant. De overstap naar de museumwe reld, in 1971, was een evolutie, zegt hij„Er zijn wel overeenkom sten. Je draagt in beide gevallen iets over. Je communiceert met mensen. Het heeft wat educatiefs. Je probeert andere mensen iets mee te delen. Ik moet oppassen niet een EO-standpunt te verkon digen, maar ik vind datje als mu seumdirecteur ook moreel iets te zeggen moet hebben. Een state ment moet maken." Zo'n statement is bijvoorbeeld zijn laatste tentoonstelling, 'Rot terdamse meesters'. „Daarmee maak je duidelijk dat een stad zich niet alleen maar moet bezig houden met de haven, maar ook met de cultuur. Zo krijgt Rotter dam ook een beter besef van zich zelf." Het is iets wat hem wel enigszins heeft gestoord in Rot terdam. Die eeuwige nadruk op hard werken, op de opgestroopte mouwen, het aanpakken. „Rotter dam fs niet alleen een stad van zweterigheid," zegt hij. „Rotter dam is veel van zijn geschiedenis kwijtgeraakt. Er is veel verloren gegaan. Zo'n Historisch Museum heeft dan een extra dimensie. Ik heb het zelf altijd gezien als Rot terdam plaatsen in een grotere context. Laten zien waarin Rotter dam verschilt van andere ste den." Trés chic Er kon veel in deze stad, dat wel. „Bij de renovatie van het Schie landshuis was er niemand die zei: nou, nou moet dat nou. Maar aan de andere kant h°b je dat 'doe maai- gewoon'-sy.viremu Rotter dam is een stad - i verfijnde elite, zonder de trés chic. Ja, ik wil niet als een markies de Canteeler zitten brallen, maar in de ijver al tijd zo recht-toe recht-aan te zijn, wordt de sierlijkheid hier wel eens uit het oog verloren. Een voorbeeld: hoe er hier met dat beeld van Zadkine is omgespron gen. Het staat nu ergens helemaal ingebouwd en 's zomers wordt daar dan het Oranjeboom-straat festival onder gehouden. Onder het belangrijkste beeld van de stad! Nee, een echt gezellige stad is het nog niet." Het Historisch Museum heeft daar ook wel enigszins onder gele den, vindt Meyerman. „Er zijn drie grote bezuinigingsrondes ge weest. Jarenlang moesten de di recteuren knokken voor hun mu seum. In die museum-discussie is Boymans steeds speerpunt ge weest. Op zich was dat belache lijk. Wie maakt er nou uit dat één museum het primaat op de kunst heeft?" En daarbij: „Er zijn bezui nigingen gepleegd zonder dat naar de exploitatie van het mu seum werd gekeken. Dat is grof". Managers De tendens om steeds meer 'ma nagers' als museumdirecteuren te benoemen, is hem een doorn in het oog. „In het managerschap wordt een eenzijdige nadruk ge legd op een snelle figuur die vlot ingrepen kan doen. Daar verzet ik me tegen. Een manager wordt vaak gezien als een tovenaar. Dat is niet waar. Een museumdirec teur hoort het budget in de gaten te houden. Er zijn bij ons nooit overschrijdingen van het budget geweest. Dét is management. Je moet mensen organiseren. Ze en thousiast maken. Dat vergt ver trouwen in je mensen. Dat doe je niet even. Kijk, een museum ont leent zijn intrinsieke waarde aan dingen die echt zijn. Het is een Wunderkammer, waar zeldzame, memorabele dingen bijeen wor den gebracht. Daarvan moet je grote kennis van zaken hebben. En dat heeft niet een manager die alleen de balans bekijkt en kijkt hoe 't zuiniger kan." Desondanks slaagde Meyerman erin het Schielandshuis'en de Dubbelde Palmboom te renove- Dolf Meyer man op de binnenplaats van zijn kas teel in üm burg: Een ze kere aardap- pelmoeheid. FotoCees Kuiper/ Rotterdams Dagblad ren en de collectie van het Histo risch Museum ingrijpend te ver diepen. „De glascollectie. De At las van Stolk. Ik ken geen andere verzameling die zo uniek is als de Atlas van Stolk. Ik hou niet zo van het woord uniek, maar er zijn wei nig collecties die zoveel in zich verenigen." Bouwputten Het Historisch Museum zou best wat meer naamsbekendheid mo gen heben, vindt de oud-direc teur. „Daaraan mag echt nog wel wat gebeuren. Er zijn belemme rende factoren: de bezuinigingen. De bouwputten naast de deur." Want kijk maar eens hoe er de laatste jaren is gebouwd, rond het Schielandshuis. Eerst Robeco. Toen Crédit Lyonnais. Het oude koopmanshuis is nauwelijks meer terug te vinden tussen al die hoogbouw. Meyerman: „Robeco was 't allerminst leuk. Het is ook zo'n strak gebouw. Crédit Lyon nais is veel meer een gebouw naar m'n hart. De architect, Helmut Ja- hn, heeft toch wat grootstedelijks naar Rotterdam gebracht." Maar al die modder voor de deur, daar door komen er toch minder snel bezoekers. Meyerman verruilde het grootste delijke Rotterdam voor het Lim burgse dorp Grathem. Ook een re den om het directeurschap op te geven: het Limburgse land lokte. En hoe. In Grathem kocht Meyer man enkele jaren geleden een kasteeltje, met. alles erop en er aan, tot een slotgracht toe. „We konden dit huis door een merk waardig toeval kopen," zegt hij. „We moesten wel meteen 'ja' of 'nee' zeggen. We hebben 'ja' ge zegd, niet wetend wat ons alle maal boven het hoofd hing." Kasteelheer. O, wat klinkt dat toch mooi romantisch. Maar de werkelijkheid was die eerste jaren even anders. Het was meer een nachtmerrie, een hel. Want in het kasteel bleek nog een huurder te zitten, die het pand naar believen 'misbruikte'. Meyerman kon het niet aanzien en bond met hem de strijd aan. Het ontaardde in een ingewikkeld juridisch steekspel, waarin op een gegeven moment de uitspraak werd gedaan dat Meyerman maar zijn biezen moest pakken. Hij werd z'n huis uitgezet en moest binnen enkele uren het kasteel ontruimd heb ben. De zaak kreeg uitgebreid aandacht in de landelijke media. Dwangsom .Afschuwelijk was het," herin nert Meyerman zich. Uiteindelijk werd er toch nog overeenstem ming bereikt over een afkoopsom, die Meyerman aan de huurder zou betalen. Verder moest daar over trouwens angstvallig het stil zwijgen worden bewaard, luidde de afspraak, op straffe van een dwangsom. De afloop van het conflict hield wel in dat het beslaan van de ge tergde museumdirecteur en kas teelheer weer wat meer kleur be gon te krijgen. Met zijn grijze lok ken wapperend in de wind toont hij de charmes van het onderko men. De ruime binnenplaats. De duiventil, daar in de hoogte. De brug over de droog staande slot gracht. De omvangrijke tuin, met eeuwenoude bomen. Kijk daar: de sporen van oude vensters, die ooit werden dichtgemetseld om plaats te maken voor andere. En dan naar binnen: de kille wijn kelder. De wat hoger gelegen keu ken. De ruime eetkamer, waar al leen bij bijzondere gelegenheden aan de feestdis wordt aangescho ven. De oude schilderingen op lin nen. die ooit tegen de muren za ten en na een ingrijpende speur- tocht weer zijn teruggevonden. De lambrizeringen langs de kra kende trap. Ofwel: een bouwwerk uit het begin van de zeventiende eeuw, zoals de sierlijke cijfers '1609' boven de haard van het ver trek onder de duiventil aangeven. „Het is een soort liefde," zegt Meyerman. „In zekere zin is het een kunstwerk. Een stukje cul tuur. We zijn ook van plan het dorp weer bij dit kasteel te betrek ken." Bijvoorbeeld door de in on bruik geraakte traditie weer in ere te herstellen dat het fanfare-or kest jaarlijks een optreden ver zorgt op het bordes.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1994 | | pagina 2