2 Opnieuw Goede Tijden voor Eric en Jochem Bewonderaars Michael Jackson mag filmen In sloppenwijk Rechtszaak rond Joan Collins: miljoenenclaims over en weer Prijs Stad Rotterdam voor Ellen Vogel en John Lanting Uitgesproken n IkVUWYVN 'Y////////J/, -y y V -yf:j Het liedjes makende duo Eric van Tijn (links) en Jochem Fluitsma. Foto Arthur Janssen/GPD Recept Yoghurtpuddinkjes Strips Beginzinnen nsm Rotterdams Dagblad Donderdag 8 februari 1996 Twee mensen die eikaar in hoge mate bewonderen: de Zuïdafrikaanse president Nelson Mandela (links) en de Ameri kaanse popster f Stevie Wonder. De ontmoeting vond plaats in Mandeia's resi dentie in Preto-v ria, waar hij zijn gast „een zeer goed artiest" noemde, „die zijn naam en faam in dienst van de vrijheids strijd in Zuid- Afrika heeft ge steld." Stevie Wonders reactie aan het adres van de presi dent was niet minder lovend: „Mandela is een regelrechte we reldleider." Foto Reuters De winnaars van de Rotterdamse Gouden Harten, uit te reiken op maandag 19 februari in Hilton, zijn inmiddels bekend. De zoge heten oeuvreprijzen bij de jaar lijkse culturele onderscheidin gen, zijnde de Prijs van de Stad Rotterdam, gaan deze twaalfde editie naar Ellen Vogel en John Lanting. In de categorie Zang werden uit verkoren Denise Jannah en Mar co Borsato, in de sector Musical is het Gouden Hart toegekend aan de cast van 'My Fair Lady' (met onder anderen Paul van Vliet, Vera Mann, Piet Bambergen en Hans Boskamp). Verder worden straks nog trofeeën overhandigd aan Violet Falkenburg (categorie Televisie), Jos Stelling (Film), Danny Blind (Sport), Joanna Bils- ka (Toneel) en het Nederlands Kindertheater (Aanmoedigings prijs). Normaliter had de uitrei king eind vorig jaar plaatsgevon den, maar door organistorische problemen moest van deze ge woonte worden afgeweken. - „Met Herman werken is slopend, maar fantastisch. Ongelooflijk, wat een creatief stuk intelligentie. En zo grappig. Als hij geen junk was, was hij mijn man geweest." Patty Brard over Herman Brood in VARA TV Maga- zine ArchieffotoGPD/Cees'Zorti Horizontaal: 1. sporepiant 3. deel van een huis; 6. voorzetsel; 9. winter- voertuig; 10. vlies op dranken; 12. rivier in Spanje; 14. leefregel; 16. be woner van een zeker werelddeel; 19. vluchtig; 20. titel; 21. profiteur; 26. nooddruft; 27. tijding; 28. land in Azië; 31. familielid; 32, muzieknoot; 33. woonboot; 34. slaghout. Verticaal: 1. soort koffie; Z. familielid; 4. vis; 5. tap; 7. Turkse titel; 8, deel van het jaar; 11. roofvogel; 13. deel van een bloem; 15. kippeprodukt; 17. afstandsmaat; 18. vlaktemaat; 21. leesteken; 22. groente; 23. lumen (afk.); 24. eens; 25. appelsoort; 28. bloeiwijze; 30. pa pegaai. Oplossingdagpuz- zel dinsdag Horizontaal: 1. on danks; 7. io; 8. ui; 10. ris; 13. fit; 15. en; 16. mei; IS. ta; 19, knol; 21. klam; 23. ed; 24. al; 25: amen; 27. stil; 29. me; 30, lei; 32. eo; 33, ent; 35. oke; 36. om; 38, nb; 39, pri mair. Verticaal: 2. nis; 3. do; 4. nu; 5. kif; 6. vrek; 9. stam; 11. innemen; 12. re; 14. italiek; 16. ml; 17. ik; 20. ode; 22. lat; 25. amen; 26. nl; 27. si; 28. loet; 31. eg; 34. tor; 35. obi; 37. mi; 38. na. Door Els Smit Een beetje het Bert Haanstra-ge- voel moest het hebben. Dat was de opdracht van het reclamebureau dat een commercial voorbereidde voor de Postbank. Het liedjesma- kende duo Eric van Tijn en Jochem Fluitsma begreep het. En dus maakten ze pakkende mu ziek bij een tekst van reclameman Frank Peis: 'Vijftien miljoen men sen', En kijk: Reclamebureau blij, Postbank blij. Van Tijn en Fluïts ma blij. Maar wat ook gebeurde: mis schien wel niet vijftien miljoen, maar wel een heleboel Neder landers bleken óók blij. Radiosta tions werden overstelpt met tele foontjes. Waar toch de plaat van dat spotje te krijgen was. Platen- handelaren aan de telefoon bij platenmaatschappijen: waar dat plaatje toch bleef. Er was echter helemaal geen plaatje. Ja, er was een demobandje, van een minuut je, met daarop de stem van een verkouden Jochem die voor het gemak de spot maar had ingezon gen. „Om de opdrachtgevers een idee te geven hoe het zou moeten klinken." Het plaatje is er nu wel en werd al meteen benoemd tot Paradeplaat en Megahit. En Van Tijn en Fluitsma stonden al zo in de picture vanwege het succes van 'Ademnood', gezongen door de Goede Tijden Slechte Tij den-actrices Linda, Roos en Jessi ca. Goede Tijden dus voor Eric en Jochem. Eric: „We hebben die muziek voor Vijftien miljoen mensen een jaar geleden gemaakt. We hadden aan onze opdracht voldaan. Je staat er helemaal niet bij stil dat er zo'n vervolg aan kan zitten." Jochem vult aan: We hebben van te voren afgesproken dat we, hoewel er misschien vraag naar zou komen, we er niet mee gaan optreden. We zijn liedjesschrij vers, producers, we zijn geen ar tiesten. Daarom hebben we er ook over moeten nadenken of we zou den meewerken aan de single. Dat ik die commercial had inge zongen was vers een, maar vers twee was of ik ook de single moest doen." „We zijn tenslotte gezwicht voor het argument dat.de mensen heb- yS J* J -i. ben gereageerd op het geheel: die muziek met die stem. Daar ligt voor ons echter de grens. Hier en daar hoor je dat er dan misschien wel een videoclip van moet ko men. Maar de vraag is of dat wijs is. Omroepen zouc en zich terecht afvragen: Zenden we in feite niet een hele lange Postbank-commer cial uit?" „Bovendien: volgens ons is het een echte radioplaat, je hebt er geen verder beeld by nodig dan nu al in je hoofd zit door de spot." Behalve dat ze categorisch zullen weigeren, het nummer in het openbaar te zingen, komt het de heren ook anderszins goed uit dat ze niet 'het land in' hoeven. Werk genoeg, In de vijftien jaar dat ze samenwerken hebben ze een prachtige handel opgebouwd. Eric: „We kennen elkaar al van de middelbare school, in Amster dam. We speelden in bandjes, hoewel: altyd in verschillende bandjes. Maar we zijn allebei naar het conservatorium gegaan, heb ben een klassieke opleiding ge had. Mijn ouders hadden een ge luidsstudio, ik was daar steeds va ker aan het werk. Op een dag zou de gitarist met wie ik een opname zou maken ziek worden. Toen herinnerde ik me Jochem, Sinds dien hebben we altijd samenge werkt." Jochem: „Nooit ruzie, nee. Dat komt, denk ik, doordat we dezelf de smaak hebben. Als er al me ningsverschillen zijn, is het op on derdelen. Ais,het anders is, hou je het ook zo lang niet met elkaar uit." En zeker niet op dat niveau. Ze produceèrden en schreven voor tie gToep Mai Tal, voor Richenel, de Dolly Dots, Sizzle Frizzle, Henk Westbroek, Kinderen voor Kinderen, de Familie Knots,Tony Scott en Ruth Jacott en dan noe men we nog niet eens alle Neder landse artiesten die ooit een com positie van het duo hebben opge nomen. Je zou dus zeggen dat de heren een naam hebben opge bouwd en op grond daarvan voort durend veelgevraagd zijn. Eric: „Verkijk je daar niet op. Het blijft een kwetsbare branche waarin we zitten. Dat hebben we ervaren toen Mai Tai ophield. Toen dreigden we in een gat te vallen. Op dat moment hebben we ons weer meer toegelegd op recla me. Je hebt per slot van rekening de plicht de tent draaiend te hou den." Jochem: „Reclame is leuk. Het is echt een hobby van ons. Je komt in aanraking met muzieksoorten die je uitje zelf niet zo gemakke lijk zou bedrijven. Je krijgt bij voorbeeld de opdracht voor ballet muziek. Al is het maar voor een spot van dertig seconden: je bent verplicht je in de structuur van dat soort muziek te verdiepen. En het aardige is: met wat je leert, verrijk je je composities voor ar tiesten." Ze hebben mogelijkheden genccg gehad om zich artistiek te ontwik kelen. En met goed gevolg. Zo be dachten zij de muziek bij de com mercial van Gamma met Jaap van Zweden als dirigent van een op al lerlei soorten gereedschap spe lend orkest. Andere voorbeelden? Jochem: „Even m'n adresboek pakken... eens even kijken: Kar wei, het Wereld Natuur Fonds, Droste, Mazda, alle commercials van AmsteL" Behalve dat ze lol hebben in die tak van het vak, is er uiteraard ook nog die andere 'hobby': het schrijven voor artiesten. De heren Splinter komen dus redelyk door de winter zou je zeggen, en toch, en toch... Eric: „Het blijkt toch dat je popu lariteit wat betreft opdrachtge vers sterk afhangt van het feit of je met een compositie in de hitpa rade staat. We merken het nu ook weer: opeens krijgen we heel veeL aanvragen voor composities." Michael Jackson heeftvan een. Braziliaanse rechter toch toe stemming gekregen filmopna mes te maken voor zijn nieüwste videoclip in de sloppenwijk San ta Marta in Rio de Janeiro. Na eerst Jackson een verbod te hebben opgelegd op het maken van beeldopnames, kwam de rechter op zijn schreden terug omdat de inwoners van de slop penwijk te kennen hadden gege ven dat Jackson welkom is. De. autoriteiten van Rio de Jan eiro vonden, en vinden, het maar niks dat Jackson in de vi deoclip Santa Marta wil tonen, een sloppenwijk die berucht is wegens zijn bandeloosheid en armoede. Het zou investeerders en toeristen afschrikken. „Com merciële exploitatie van ellende die Rio de Janeiro zal stigmati seren," aldus de deelstaatminis ter van industrie, commercie en toerisme, Ronaldo CezarCoeino. Gouverneur Marcello Alencar speelde het persoonlijk en,trok Jacksons sociale geweten in twijfel: „Hij zat bijna in de ge vangenis en nu-wil hij de held van ellende en armoede spelen." De clip is bedoeld voor de nieu we single van de popzanger/ They Don't Care About Us', die gaat over geweld en wreedheid door de politie. Rio komt maar enkele scènes aan bod. Er zijn ook opnames in andere landen gemaakt. Gemeeiischapsleiders uit Santa Marta zeggen dat Jackson web kom is om de grauwe realiteit van hun leven in de achterbuurt aan de wereld te tonen. De mees te Braziliaanse politici vonden' het filmverbod belachelijk. „Zelfs de paus weet van het be staan van onze sloppenwijken," aldus parlementslid Mardo For-; tes. Regisseur van de videoclip is Spike Lee en die liet geen spaan heel van de autoriteiten in Rio: „Het is zielig. Op deze ma nier lijkt Brazilië op een bana nenrepubliek. Denken ze soms dat het bestaan van armoede in Brazilië een geheim is?" aldus Lee in de krant Jomal do BrasiL Joan Collina maakte deze week haar 'debnut' in een rechtszaal in New York bij een proces dat me- ga-uitgeverij Random House te gen haar heeft aangespannen over een boek. Random House eist een voorschot van 2 miljoen gulden terug. Collins ontving dit voor manu scripten die volgens de uitgever niet af zijn en "bovendien niet te publiceren zijn. Collins, vooral be kend door haar rol als Alexis Car- rington in de tv-serie Dynasty, diende een tegen-aanklacht in en eist 5,5 miljoen gulden die de uit gever haar nog schuldig zou zijn. „Ik ben vol vertrouwen dat ik de zaak win," zei de 82-jarige actrice/ schrijfster van Britse afkomst. „Ik ben geschokt. De zaak heeft mijn schrijverscarrière ernstig ge schaad." Volgens Collins heeft Random House haar niet geholpen de boe ken te redigeren. Haar advocaat zei dat zij twee complete manu scripten heeft ingeleverd. Na mens de uitgeverij zei advocaat Gallagy dat Collins niet aan haar verplichtingen heeft voldaan en Joan Collins arriveert bij het gerechts gebouw in New York. Foto Peter Morgan/ Reutere dat de manuscripten niet pers klaar waren, Een voormalige re dactrice zei dat zij gealarmeerd was na het lezen van één van de manuscripten, een verhaal over twee zusters die met elkaar strij den. „Het werkte niet qua vorm en inhoud," zei zij.Het was geda teerd en saai. Met een cliché- plot." Coilins is vandaag als getuige ge hoord. Ze heeft twee boeken op haar naam staan: 'Prime Time' en 'Onvoltooid verleden tijd', een au tobiografie. Joans zuster Jackie is bestseller-schrijfster. Op dezelfde manier als onder staand kunt u ook yoghurtpuddin kjes maken van vruehtenyoghurt vanuwkeuze.Ukuntdezeyoghurt eventueel extra op kleur en/of smaak brengen door er in plaats van suiker wat limonadesiroop aan toe te voegen. Bereiding: De gelatineblaadjes in water weken. Knijp de blaadjes niet uit maarlaat ze op het fornuis zachtjes smelten in hun aanhangend vocht. Laat dit afkoelen en meng er dan de yoghurt door. Klop de slagroom stevig maar niet helemaal stijf met de suiker. Meng yoghurt en slagroom door een en vul hiermee 4-6 kleine, met water omgespoelde 1-persoons- vormpjes. Zet de vormpjes in de koelkast en laat ze opstijven. Stortdepuddinkjesvoorhetserve- ren op een bord en gameer eventu eel met een saus of toefjes slag- Ingrediënten: 6 witte gelati neblaadjes; 40 gram suiker; 1/ 81 slagroom; 5 dl volle yog hurt. De eerste zin van een boek is de welkomstmat. 'Kom binnen', zegt die zin, 'ik ga je een verhaal ver tellen. Luister. Zet jezelf in een stoel, ontsluti de geest, laat mij je meenemen in mijnwereld.' Een auteur lanceert zijn eerste zin als de lente haar eerste knop, en soms als de deurwaarder zijn dwangbevel. Verleidend of dwin gend. Bij verbanning naar een onbe woond eiland, met toestemming om slechts één boek mee te ne men, zou ik kiezen voor een. he laas nog niet bestaande, verzame ling beginzinnen. Er is weinig dat mijn fantasie zo prikkelt als an- dermans/vTouws eerste zin. Soms valt het verhaal dat volgt zelfs te gen vergeleken bij mijn eigen vooruitlopende verzinsels. Omdat de bundeling niet bestaat, heb ik zelf maar een klein begin gemaakt dat u bovendien een kor te kijk gunt in het Nederlandstali ge deel van mijn boekenkast (rea lity column!). Omdat de mannelij ke auteurs nog steeds de meeste aandacht krijgen, heb ik voor de ze gelegenheid gekozen voor de vrouwen in onze literatuur. Hier komen ze, in willekeurige volgor de. - Pamela Koevoets, Schaduw boksen: Ze heeft hen nooit echt gezien. - Marja Brouwers. De lichtjager: Paul de Braak werd wakker met een gevoel of hij onder stroom stond. - Ina Bouman, Lindeboom: Waar om Laure juist in die periode van haar leven, in dit seizoen en op de ze plaats voor haar dood had geko zen, leek vooralsnog een raadsel. - Connie Palmen, De wetten: De astroloog ontmoette ik voor het eerst in de zomer van 1980. - Charlotte Mutsaers, De markie zin: Aan haar wieg staan geen os en ezel. geen peter en meter, geen Driekoningen met geschenken geen stiefmoeder, geen suiker ooms.'geën lammetje met een to verstaf, maar gewoon Pappa en de moeder. - Hella S. Haasse. De verborgen bron: Het huis ligt verborgen in de schemering der bossen, zoals een schelp ligt op de bodem van de oceaan. - Renate Dorrestein, Ontaarde moeders: Gisteravond zag ik in de lounge van het hotel een man die op Zwier leek, en met een schok constateerde ik dat mijn hart nog steeds een slag oversloeg by die onverwachte aanblik. - Ina Boudier-Bakker, Het spie geltje: In de stampvolle kleine zaal van het Concertgebouw had Marianne Roske haar laatste lied gezongen: Alte Liebc van Brahms. - Margriet de Moor. Eerst grijs dan wit dan blauw: Hij staat elke dag om halfzeven op. - Carla Bogaards,, Eigen vlees en bloed: De roofridder die het hart van de jonge vrouw verschalkt is rank van gestalte, jongensachtig, met fijne botten. Tot slot mijn favoriet: - Andreas Burnier, Een tevreden lach: Elk boek is een gevaar. Dus, leef gevaarlijk en avontuur lijk, lees eens een boek, geschre ven door een vrouw. De rechter mr. Jesse van Muylwijck Heinz Rene Windig en Eddie de Jong Dïe ÏU BRAAK B'J JUSTtTie SCHUWT ODOR. EEW OMTEVREDEW BURGER. TE ZUNJ GEPUEEGtS... Die DAARMEE oe TEKDKThXlMifJ&EN iw Her OVBRH-EiDS- SeSTUUR VaJiL. AAWTOWENi. DAW MA& ttU WG.U EErU PVAAR HOMPERODUi^EMD MEDeweRKERS MHweN\6M. HOP POP PA APJE /HST JE VZASS£fS STAAFTJE M£T HOC/TBV POOOT l'EPPEP IkT PST MET. Fred Basset Charles M.SchuIz ik sta erop, denk rrvar niet aan mü ik aahier it kan uer! 1K6CN6CVVÉLPI61 Blyf alsjeblieft Ad op d\e koude, 2i teen tarde vloer NCTS KAN Me TEfceNHOUPtkl g!J H&T SCOREN VAN PIT PUNT', NIETS o O"

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1996 | | pagina 2