Tweede Gouden Beer voor Aug Lee rv f 3 1 henderiekx dwingt^ tille getuigen van vroeger namens ons te spreken s Hans Teeuwen heft middelvinger Premières nadrukkelijk in Eduard Flipse's geest CDvanderia^ Killing Fields- acteur Haing S. Ngor vermoord BIM praat met Nuis over situatie in jazzwereld Deelder- opnamen weer uitgesteld Unicefprijs voor Ben Sombogaart v, jmÊF f -- De klotejaren van Chailly Tina Turner ook naar Landgraaf Kabbel western Rotterdams Dagblad Dinsdag 27 februari 1996 Los Angeles Dc Cambodjaanse filmacteur Haing S. Ngor, die een Oscar in dc wacht sleepte voor zijn rol van journalist in 'The Kil ling Fields', is doodgeschoten. De politie heeft dit gisteren bekend gemaakt. Details over de moord op de 45-jarige Ngor ontbraken, maar de acteur vond kennelijk de dood nadat hij bij zijn woning was gearriveerd in Chinatown, een wijk in Los Angeles die de afgelo pen jarer. in toenemende mate wordt geteisterd door geweld. Zijn lichaam werd zondagavond bij 2ijn auto gevonden. De Cam bodjaanse arts en vluchteling Ngor won in 1984 de Academy Award voor beste mannelijke bij rol voor zijn optreden in "The Kil ling Fields', een film over het schrikbewind van de Rode Khmer onder Pol Pot in de periode 1975- 79. Hij speelde Dith Pran, een me dewerker van een correspondent van de New York Times die in Cambodja in handen van de Rode Khmer was gevallen, uiteindelijk had weten tc ontsnappen en foto graaf was geworden. Ngor ont vluchtte Cambodja in 1980 nadat de Vietnamezen Pol Pot uit Phnom Penh hadden verdreven. Hij was naar de Verenigde Staten geëmigreerd om zijn artsenprak tijk op te vatten, maar nadat hij internationale faam had verwor ven met zijn acteren, wijdde hij een groot'deel van zijn lijd en geld aan het helpen van de duizenden vluchtelingen die net als hij zelf het regime van de Rode Khmer overleefd hadden. Hij was de ini tiatiefnemer van twee hulporga nisaties: 'Hulp aan Ontheemde Mensen' en 'Kinderen van Ang kor'. Ngor speelde ook een rol in een film van Oliver Stone uit 1993 over Vietnam, 'Heaven and Earth'. Ngor was de eerste ama teur die een Oscar voor zyn ac teerprestatie won sinds 1946, toen Harold Russell werd onderschei den voor zijn rol in The Best Ye ars of Our Lives'. Den HaagDe Beroepsvereni ging van Improviserende Mu sici (BIM) praat op korte ter mijn óp.diens uitnodiging met staatssecretaris Nuis van cul tuur over de situatie in. de Ne derlandse jazzwereld. De BIM vindt dat de Stichting Jazz en Geïmproviseerde muziek in Nederland (SJIN), die de jazz- subsidies van het ministerie van ocw verdeelt, een andere structuur moet krijgen. Ook wil de beroepsvereniging dat het SJïN-bestuur aftreedt. De tegenstellingen in de Ne derlandse jazzwereld zijn erg verscherpt toen bekend werd dat de SJIN ais gevolg van een nieuw subsidiesysteem vorig jaar drie ton teveel had uitge geven. "Die overschrijding moet dit jaar worden ingelo pen, De BIM wijst erop dat de begroting voor 1995 eigenlijk met meer dan zes ton is over schreden. Ongeveer de helft daarvan heeft de SJIN uit ei gen reserves opgevangen. In het gesprek met Nuis zal de BIM niet alleen naar voren brengen dat veel jazzmusici in de problemen komen doordat er dit jaar drie ton minder aan subsidies beschikbaar is. Ook zal de muzikantenorgarüsatie zich verzetten tegen het beleid van de SJIN, de subsidie gro tendeels via de podia uit te ke ren. De BIM pleit voor subsi dies aan de aanbodkant, dat wil zeggen van musiö en groe pen. Volgens de organisatie valt het aantal gesubsidieerde speel beurten met 55 procent, terug van 5065 in 1995 tot 2791 dit jaar. De BIM vindt dat onaan vaardbaar, temeer daar .de norm voor minimumhonorere- ring van de musici omlaag is Rotterdam De opnamen voor het Veronica-programma 'Deci der' van Jules Deelder en Jop Pannekoek, die oorspronkelijk op 21 februari in Parkzicht zouden zijn gehouden en vervolgens voor vandaag stonden gepland, zijn wederom uitgesteld en vinden nu aanstaande donderdag plaats. Het programma begint om 19.00 uur. De verkochte kaarten blijven gel- Door Hans Maas Rotterdam Hans Teeuwen is bard op weg ccn grote naam in ca* baretland te worden. Middelgrote zalen als in Theater Zuidplein verkoopt hij snel tot dc laatste stoel uit en volgende maand zal hem dat ook met de grote tribune in Luxor wel lukken. De aanbeve lingen zijn dan ook niet van de lucht. Mannen als Youp van 't Hek en Freek de Jonge hebben hem omhoog gestoken. De vraag is of 'we hem inderdaad als kroonprins van genoemde arrivés mogen zien. Net als bij Youp cn Freek is het sehreeuwgehalte hoog. Het twee de soloprogramma van Hans Teeuwen loopt als een ouderwet se ratelwekker af. Maar daarmee houdt de vergelijking wel op. De show van Teeuwen kent nauwe lijks spitsvondige woordgrappen, lijkt op het eerste gezicht een plat vloerse eruptie vol seks en ge weld. Cabaret met een geheven middelvinger. Toch is hij daarom niet minder. Teeuwen ontbeert het cynisme, moralisme en 'politiek correcte engagement' van Van 't Hek en De Jonge, maar is juist daarom zo verademend. Hij is een produkt van de zap-generatie, die houdt van snelle lol. Brutaal, nihilistisch en op het oog niet vies van een peppil, zo gaat hij tekeer. Logisch dat de gemiddelde leeftijd in de volle zalen zo rond dc twintig ligt. Maar Hans Teeuwen is meer dan een kruisgerichtc vermaker. Steeds gaat hij over de schreef, maar hij bouwt dat zo op dat we te laat in de gaten hebben dat we om onze eigen vooroordelen zitten te lachen. Hij zet zijn voetbalvanda len, kickzoekers, a-soeiale vech tersbazen, pukkelige pubers ger affineerd neer. Eerst zijn het nóg leuk gebrachte typetjes maar al lengs wordt de overdrijving groter en absurdistiseher; we lachen niet meer zomaar, we luisteren toch naar een aanklacht. Hans Teeuwen is in zijn thema tiek en aanpak eigentijdser dan zijn twee grote aanbevelers. Als hij zich zo blijft ontwikkelen zal hij hen dicht gaan naderen. Qua muzikaliteit is hij ze overigens al ver voorbij. Hans Teeuwen 'Met een Breier- deck', gezien gisteravond Thea ter Zuidplein, grote zaal; herha ling vanavond. Verder: 2 maart Kruispunt Ba- rendrecht; 8 maart Stadsgehoor zaal Vlaardingen; 15 maart Schouwburg Gouda; 5 en 6 april Luxor Rotterdam; 20 april Kunstmin Dordrecht; 24 april Nieuwe Doelen Gorinchem; 22 mei De Veste Delft. Door Rob de Kam Berlijn De jury van het 46- ste Filmfestival van Berlijn heeft gisteren de Gouden Beer voor de beste film toe gekend aan 'Sense and Sen sibility', een Brits/Ameri kaanse eoproduktie van re gisseur Aug Lee. Bij de Kin- derfilmfestpiele was er een Nederlands succesje: de Uni cefprijs ging naar 'De jongen die niet meer praatte' van Ben Sombogaart, De Taiwanees Ang Lee won voor de tweede keer in zijn loopbaan een Gouden Beer. Gisteren dus met 'Sense and Sensibility', een bewerking van Jane Austen's ge lijknamige roman uit 1811 met in de hoofdrollen Emma Thompson en Alan Rickman, Eerder was Ang Lee op de Beriinale succesvol met The Wedding Banquet'. De prijs voor de beste regie werd gisteren in Berlijn gedeeld door de uit Hongkong afkomstige re gisseur Yim Ho, voor 'Tai Yang You Er', een drama over de ver houding tussen een arme vrouw en een Chinese krijgsheer, en de Brit Richard Loncraine voor 'Ri chard III', een eigenzinnige Sha- kespeare-bewerking die zich af speelt in de jaren dertig. De Amerikaanse acteur Sean Perm kreeg een Zilveren Beer voor zijn rol in 'Dead Man Wal king' van Tim Robbins, een film over de bijzondere relatie tussen een non (gespeeld door Susan Sa- randon) en een ter dood veroor deelde gevangene (Penn). De Zil veren Beer voor de beste actrice Acteur Alan Rickman neemt namens regisseur Ang Lee de Gouden Beer in ontvangst vtfor 'Sense and Sensibility'. Inzet: Luchtige scene uit 'Sense and Sensibility' met Kate Winslet en Alan Rickman. Foto's epa werd toegekend aan de Fran^aise Anouk Grin'oerg voor haar rol in 'Mon Homme' van Bertrand Blier. Daarin speelt Grinberg een prosti- tuée met een gouden hart die he vig verliefd wordt op een clochard, hem uit de goot vist en vervolgens als haar pooier in dienst neemt. De jury gaf ook nog speciale Zil veren Beren aan Andrzej Wajda (voor diens 'Wielki Tydzien') en Yoichi Higashi ('E no naka no bo- ku no mura'). Eervolle vermeldin gen waren er voor 'Mahjong' van Edward Yang, 'Ri Guang Xia Gu' van He Ping en 'Stille Nacht' van Dani Levy. De Blauwe Enge! van de Europese film- en tv-academie ging naar 'Lust och Fagring Stor' van Bo Widerberg. De verdeling van de prijzen maakt duidelijk dat de jury onder leiding van de Russische regis seur Nikita Mikhaikov in grote lij nen gekozen heeft voor de kunst zinnige film van Europese of Azia tische snit. En ook 'Dead Man Walking' kan, ondanks de mede werking van sterren als Penn en Sarandon, door het onderwerp en de serieuze benadering ervan moeilijk tot de echte Amerikaan se mainstream gerekend worden. Dat de dit jaar volop aanwezige Hollywood-glamour bij de verde ling der prijzen werd genegeerd, was niet echt een verrassing, gelet op het feit dat een deel van die films, zoals 'Toy Story', 'Home for the Holidays', 'Nixon' en 'From Dusk till Dawn' buiten competitie werd vertoond. Zusje Voor de bescheiden Nederlandse delegatie (twee korte films en een kinderfilm) viel er bij voorbaat weinig te verdienen in Berlijn. Maar Ben Sombogaarts 'De jon gen die niet meer praatte' bleef in de Kinderfilmfestspiele toch niet met lege handen staan: de film over de problemen van een Koer disch jongetje in Nederland kreeg de Unicefprijs, Op de filmmarkt werden er verder goede zaken ge daan met 'Little Sister', in ons land beter bekend als 'Zusje' van Robert Jan Westdijk dat al zeker aan vier landen is verkocht, ter wijl er nog interesse is uit een tiental andere landen. Van het ook dit jaar weer over vloedige filmaanbod op de Berii nale zal in het komende jaar ove rigens slechts een bescheiden deel de Nederlandse bioscopen en filmhuizen bereiken. De komst van de grote Amerikaanse films lang natuurlijk al vast, evenals die van de Britse produkties 'Ri chard III' en 'Mary Reilly'. Ook van het mede door het Nederland se Argusfilm geproduceerde 'Une été a la Goulette' van de Tunesi sche regisseur Férid Boughedir lag de release in ons land al vast. Daar kunnen inmiddels met grote waarschijnlijkheid enkele titels aan toegevoegd worden die tij dens de 46ste Beriinale werden aangeschaft: Bo Widerbergs 'Lust och Fagring Stor', 'Mon Homme' van Bertrand Blier, 'Chacun eher- che son chat' van Cëdric Klapisch, en 'Bianlian' van Wu Tianming, de regisseur die zo'n tién jaar ge leden indruk maakte in de Neder landse filmhuizen met 'The Old Well'. Door Dolf Welling Wat in de Witte de Withstraat moeizaam gepoogd wordt, is ge lukt in de Maziestraat in Den Haag, maar die is dan ook veel korter. In 1986 opende Hermanee Schaepman. in het toen onaan zienlijke Haagse straatje de gale rie 'Kadans\ Als bestuurslid van de Rotterdamse Kunstkring in de Witte de Withstraat had zij de no dige ervaring opgedaan. De Ma ziestraat heeft nu met twee gale rieën en een aantrekkelijk eet huisje een vaste plaats in het Haagse culturele leven. Deze galerie wordt voortgezet door Ariane Pikaar, voorlopig nog geadviseerd door Hermanee. Haar eerste expositie bestaat uit werken van de in Rotterdam op geleide Schiedammer Sjef Hen deriekx. De opening werd opge luisterd door een voordracht van de acteur Joop Keesmaat van het. RO Theater. Hij vertelde het tries te verhaal van Ovidius over de willekeur van de goden (het lot) en van een noodlottige liefde. De tentoonstelling heet naar het boek van de Romeinse auteur uit de eerste eeuw van onze jaartel ling 'Metamorfosen'. Henderiekx manifesteerde zich bij zijn debuut al als een markan-. te artistieke persoonlijkheid. Zijn werk leverde hem destijds de Drempelprijs van de Rotterdamse academie op. Zijn vroege gou aches en prenten lijken verweerd te zijn, door de eeuwen getekend. De uitnodiging voor zijn nieuwe expositie gewaagt van een 'archeologisch denken'. Ook zijn recente beelden zijn ogenschijn lijk - en soms werkelijk - samen gesteld uit materialen met een verleden. Het kan negentiende eeuws zijn, zoals de ovale zwarte portretlijsten in het wandobjekt 'Burgerlijk' of uit de oertijd, zoals een handvat en een S-haak aan het objekt 'Pech-Merle'. De titel slaat op een befaamde grot met voorhistorische dieren-tekenin- gen in het departement Lot in Frankrijk. Maar de bundeltjes oud papier zijn, net als die van de 'Brief uit Praag', uiteraard van la ter tijd. 'Orpheus' staat in het beeld van die naam als een kleine figuur op een bol, tussen grote lauwertak ken die op gebogen hoorns uitlo pen. Een lange haarvlecht aan de nabije wand verwijst naar Eurydi- ce, de jonggestorven bruid voor wieOrpheus zich in de onderwe reld waagde. Zij herkreeg het le ven maar verloor het sne! op nieuw, toen Orpheus tegen het bevel van de god Piuto in naar haar omkeek. Zijn liefde veroor zaakte haar dood. Door het beste Sjef Henderiekx: Orpheus. Foto Hans Pattist V' f-: f. f'If/ - v- Vsjfi -*• 3» in de mens wordt hij kwetsbaar en het lot keert zich tegen hem. Bondiger zijn de valse zwarte ton gen die uit de wand steken en sa men met een salamander het ob jekt 'Machiavelli' vormen. Maar uit poëtische tekeningen blijkt, dat Henderiekx eigenlijk niet meer noclig heeft dan een stuk pa pier. De 'Verdwaalde minstreel' en de 'Ontwortelde mens' zijn fi guren als schimmen of schadu wen: wezens die niet in hun en on ze tijd passen en waarin toch me nigeen iets van zichzelf zal her kennen. Hopelijk zijn zulke bla den ook te zien tijdens de teke ningen-manifestatie die volgende maand in Rotterdam begint, Op een van haar bladen in de gale rie Phoebus schreef Marian Bij- lenga: 'Wat is schrift zonder een pen en papier?'. Haar antwoord geeft de tentoonstelling. We zien op witte bladen mooie composi ties in donkerbruin tot bijna zwart. Het lijkt alles op calligrafie. Maar de titels, zoals 'Wilg', 'Lavendel' en 'Varen' noemen let terlijk het materiaal waarmee de tekeningen 'geschreven' zijn. Een bock met dergelijke wèl ge schreven composities was voor Phoebus aanleiding om Marian te vragen, een expositie met losse te keningen te maken. Ze verraste met het loofwerk dat er nu hangt. Dat ze graag natuurlijke materi alen gebruikt bleek al uit ruimte lijke constructies waarin 2e naast textiele garens ook paardehaar heeft verwerkt. Sommige zien er uit alsof ze zijn vervaardigd door een vrijgevochten en artistiek be gaafde spin. Haar boom- en plan- tenblad composities hebben niets gemeen met de welbekende droogbloemen-reliëfs. Er zijn er bij die uit Arabisch schrift lijken ('Lavendel'). In een varen-blad kan men ab stracte tekens maar ook de vlucht van vogels zien. 'Judaspenning' is een spel van ovalen en fijne lij nen. Marian, die heeft deelgeno men aan 'exposities van textiele kunsten in binnen- en buiten land, heeft blijkens een in de gale rieverkrijgbaar boekje van biblio fiele allure ook monumentaal werk op haar naam, onder meer in het paleis Noordeinde in Den Haag. In de benedenruimte van Phoe bus wordt nieuw werk getoond van mevrouw J.ïCvan de Wint- Rotmans, de 95-jarige moeder van de schilder Rudi van de Wint die de vergaderzaal van de Tweede Kamer van sierschilderingen heeft voorzien. Zij neemt onder de zondagsschilders met haar nonfiguratieve composities een bijzondere plaats in. Cees de Boer schrijft in een toelichting'Het werk is ongekunsteld' en 'onder onze ogen gaat het constructivis me een dynamisch leven leiden.' Sjef Henderiekx, Galerie Ka- dans, Maziestraat Den Haag, Do t/m zo (12-18), t/rn 3 maart. Mari an Bijlenga en J.K. van de Wint- Rotmans. Galerie Phoebus, Een- drachtsweg 61, Woe t/m zo (13-17) t/m 3 maart. Door Willem Jan Keizer Rotterdam - Ter gelegenheid van het eeuwfeest van Eduard Flipse stelde het Rotterdams Philharm- nonisch Orkest, gedirigeerd door Jan Latham-Kocnig een concert samen waar de geest van de diri gent die het fundament onder dit orkest legde nadrukkelijk aanwe zig was. Direct na de overhandi ging van Flipse's gerestaureerde partiturencollectie barstte het kosmisch geweld van Willem Jets' 'Throb' ('Bofik')los. De klankorgie die Jeths ontketen de ging afgelopen vrijdag in pre mière en werd gisteravond her haald. Een enorme oerknal op het uitgebreide slagwerkapparaat luidde het werk in, en werd diver se malen herhaald. 'Throb' werd geschreven voor het RPhO in op dracht van de Radio Wereldom roep en gaf Willem Jeths de gele genheid zich voüedigin de combi natie orkest-orgel uitte leven. Het centrale deel van de compositie is een pulserende lage orgelklank als van een machinekamer, 'Throb*. Een lang aangehouden "kleine secunde in het laagste re gister van het orgelpedaal zorgt voor dit affect. Het geheel is een uitgekookt vlechtwerk van diver se orkestgroepen en het orgel dat niet nadrukkelijk op de voor grond treedt doch zich slechts nu en dan via woeste uithalen uit het geheel losmaakt. Ook de leeglo pende windlade van het orgel is, hoewel als effect nogal voor de hand liggend, geraffineerd in de compositie ingebracht. De tweede première betrof een werk van drie componisten dat ai tien jaar oud is. 'Discharge' van Huba de Graaff, Rijnhard Bokel- mann en Arthur Sauer werd al drie maal eerder op het Holland Festival geprogrammeerd, doch daar nooit uitgevoerd. Het zou te hoge eisen stellen aan zowel mu sici als publiek. Nu viel dat reus achtig mee. De drie componisten, die elk een deel van het werk voor hun rekening namen, vroegen zich af hoe de energieke hardcore- punk zich naar een symfonieor kest zou vertalen. Het enige moei lijke aan 'Discharge' is dat musici en publiek met een klassieke ach tergrond zich zullen moeten ver plaatsen in deze nogal onder grondse en dwarse muziekvorm. Het resultaat was als het uitdelen van een fikse optater. Zo'n mili tant werk is nu net wat de af en toe stoffige klassieke muziek kan gebruiken. Hoewel dit werk geen groot repertoire zal worden, kan het geen kwaad dit bij tijd en wijle van de plank te halen teneinde wat plaagstootjes uit te delen. Eduard Fhpse had met genoegen geluisterd. De Doelen, grote zaal: Rotter dams Philharmomisch Orkest o.Lv. Jan Latham-Koenig m.m.v.' Sepp Grotenhuis-piano. Werken van Jeths, De GraaflTBokelmann/ Sauer, Van Vlijmen en Roussel. Gehoord: maandagavond Rotterdam De eerste ruwweg vijfjaren die Ricardo Chailly chef dirigent was bij het Koninklijk Concertgebouworkest heeft hij, zegt hij zelf, moeten vechten 'als een stier'. Tegen het conservatis me van publiek en orkestleden, die niets moesten hebben van de nieuwe muziek die hij bracht. In The New York Times zei Chailly afgelopen weekeinde: „Ik haatte die achterdocht, die ik vijf kloteja ren lang om me heen voelde. Ze waren bang hun traditie kwijt te raken, hun sound te verliezen, hun profiel als het grote laat-ro- mantische ensemble kwijt te ra ken. Good Lord, stel je voor dat Mengelberg er net zo over had ge dacht in zijn tijd." Bij zijn allereerste optreden in Amsterdam met het orkest (in 1986) schrok Chailly zich wezen loos. Hij bracht nieuwe composi ties van de eigentijdse Italianen Berio, Bussotti en Petrassi. „Toen de deuren open gingen zag ik dat de zaal geheel leeg was, afgezien van een groepje mensen dat in het midden zat, waarschijnlijk ken nissen van de componisten. Ik was nauwelijks in staat de trap af te lopen naar het podium. Nie mand had de moed gehad me te waarschuwen." Daarna begon zijn jarenlange stieregevecht met het Amster damse orkest. Chailly heeft ge wonnen, vindt hij zelf. „Ik geef er altijd de voorkeur aan mijn nek uit te steken. Dan komt er lang zaam of een proces op gang waar in ze erop uit zijn je te onthoofden en dat de guillotine gaat vallen, óf er ontstaat iets nieuws en bevredi gends." Rotterdam Tina Turner doet op haar komende Europese tournee ook Limburg aan. Op zondag 8 september staat The Godmother Of Rock 'n Soul sa men met haar begeleidings band op de planken van Mega- land, de voormalige paarden renbaan in Landgraaf waar jaarlijks Pinkpop plaatsvindt Zoals eerder bekend gemaakt, verzorgt de Amerikaanse zan geres (56) een dag eerder ook het eerste popconcert in de Amsterdam Arena. Daarnaast wordt ze al in mei verwacht in Ahoy' voor acht optredens. De kaartverkoop voor Amsterdam en Landgraaf start aanstaande zaterdag, onder meer bij het bespreekbureau Rotterdams Dagblad. Turner's 'achtdaagse' in het Rotterdamse sportpaleis is al uitverkocht. Bowie Het twintigjarig bestdan van het Belgische popfestival Tor- hout/Werchter wordt gevierd met optredens van onder ande ren David Bowie, Björk, Pulp en Red Hot Chili Peppers. De ze optredens 2yn verspreid over drie dagen in deze twee: plaatsen en hebben plaats op twee podia in plaats van één, aldus de organisatie maandag. De voorverkoop van kaarten voor het festijn, dat plaatsvindt van 5 tot en met 7 juli, begint morgen. Lambchop Howl quit smoking I a b4 o City Slang/ Konkurrent cl u u 52:53 min, Lambchop is een maar liefst dertienkoppige band uit Nashville. Maar het geluid dat door deze mammoet wordt geproduceerd staat haaks op die overkill aan muzikanten. Met zijn slecht verstaanbare murmelzang gaat frontman Kurt Wagner zijn groep voor in uiterst intieme muziek die nog slechts zijdelings raakvlakken heeft waar het in Nashville alle maal om draait: country western. Dit is een album dat een klein uur aangenaam voortkabbelt zonder een moment in saaie eenvormigheid te vervallen. Dat komt omdat de steeds wisselende accentjes zo'n duidelijk stempel op de nummers drukken. Over de reguliere basis van bas, gitaar en drums bepalen afwisselend in gehouden strijkjes, dito Maaswerk en zeer subtiele pedai steelpartijen de richting waarin de liedjes gaan. 'How I quit smoking' is een cd om bij weg te zwijmelen. Misschien meer geschikt voor zwoele zomeravonden, maar toch ook al verrassend en interessant genoeg voor bij de open haard. Joon Breedveld

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1996 | | pagina 5